Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Gjerrigknark-nordmannen

Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: PålGnål] #1845173 26/08/2014 17:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: PålGnål
Svenskene har butikker som IKEA, Biltema, Claes ohlson, H&M, Jula... Ikke akkurat butikker som er kjempedyre.

Att svenskarna kommer opp med concept som fungerar i hela världen tyder väl inte nödvändigtsvis på att vi er gjerrige.

Jag tyckte väl att mycket av det som stod i bloggen stämmer på en måte men jag skulle inte kalla det gjerrighet utan snarare prioriteringar eller vana.

Extrem fallen med att åka bil väldigt långt för att spara några kronor tror jag inte är spesiellt vanligt.

Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: Torshov-Simen] #1845176 26/08/2014 17:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Torshov-Simen
Et eksempel; Gå inn på Systembolaget og sjekk hva som er hovedkategorisering over hyllene. Produksjonsland? Distrikt? Druetype? Neida, det er pris.

Det har jag aldrig tänkt på (köper inte väldigt mycket vin) men att ta opp systembolaget i detta sammanhang tycker jag nog är att kasta sten i glasshus ICON_WINK Det är ju inte direkt ont om norrmän på systembolagen som ligger nära norska grensen.

Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: sveinaa] #1845203 26/08/2014 18:12
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: sveinaa
Sitat: hilmer
Vi handler vel egentlig ikke billig mat...da hadde vi nok hatt Lidl...

Det går veldig mye mat fra kjedenes egne merkevarer. Mange som mener de kan noe om det sier at mye av dette er mat av "dårligere" kvalitet. Man kan jo også spørre seg hvorfor en del kjøttvarer er sprøytet fulle av saltvann???

Sant nok. Kvantitet fremfor kvalitet er vel det som gjelder.
Da jeg studerte levde jeg for 25 kroner dagen (90-tallet) - eller jeg oversteg aldri 50 kroner for 2 personer. Nøkkelen var mye grønnsaker fra den lokale innvandrerbutikken, og 3-retter. Ved å spise forrett spiste vi mindre hovedrett. Skiftet fra et veldig kjøttbasert kosthold, til nesten utelukkende fisk og grønt. Har aldri likt å stappe meg med karbo, så det ble mye belgfrukt.

Diskuterte faktisk porsjoner med samboeren til frokost. Vi bruker mye økologisk mat - men holdbarheten er lavere på den...så pakningene burde også være mindre.

Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: Dexter] #1845233 26/08/2014 19:30
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Livet er for kort til å drikke dårlig vin, derfor bommer herr Rønning totalt...

Sier han egentlig at vi her på berget prioriterer feil, rett og slett...

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: fredriks] #1845235 26/08/2014 19:33
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Ok, griske da.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: fredriks] #1845241 26/08/2014 19:36
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: fredriks
Sitat: Torshov-Simen
Et eksempel; Gå inn på Systembolaget og sjekk hva som er hovedkategorisering over hyllene. Produksjonsland? Distrikt? Druetype? Neida, det er pris.

Det har jag aldrig tänkt på (köper inte väldigt mycket vin) men att ta opp systembolaget i detta sammanhang tycker jag nog är att kasta sten i glasshus ICON_WINK Det är ju inte direkt ont om norrmän på systembolagen som ligger nära norska grensen.

Har bare vært på systembolaget i Gallivare, Vilhelmina og Luleå (og det er sannsynligvis lenger inn på svensk territorium enn du har vært på riktig lenge), så grensehandelargumentet preller av på meg ;-)

Redigert av Torshov-Simen; 26/08/2014 19:39.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: Torshov-Simen] #1845252 26/08/2014 19:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Stockholm ligger ju längre från norge än dessa platser. Om man sen tar med hur långt folk i norr kör för vardagsting så är det där ställen som kan räknas som grensorter ICON_WINK

Det jag verkligen sätter spörsmål vid är om det att inte köpa dyr vin gör att man är gjerrig. Är man också gjerrig om man inte har syklar till 50000kr?

Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: fredriks] #1845364 26/08/2014 22:43
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: fredriks
Stockholm ligger ju längre från norge än dessa platser. Om man sen tar med hur långt folk i norr kör för vardagsting så är det där ställen som kan räknas som grensorter ICON_WINK

Det jag verkligen sätter spörsmål vid är om det att inte köpa dyr vin gör att man är gjerrig. Är man också gjerrig om man inte har syklar till 50000kr?

Noe er det i det. Pengeforbruket er veldig egosentrisk.

La oss ta syklene da. Prøv å selge sykler brukt til rundt 2000. Du er i ingenmannsland. Entusiastene gidder ikke ha det, og de som skal bruke en sykkel som fremkostmiddel, har ingen treningsglede av den, og har en betalingsvilje opp mot kr 1000. Går et klart skille der. Kr 1000, er for dem veldig mye. Men å stikke på byen, spandere 3-400 hundre på noe de ikke engang vet om blir et ok knull, osv.... No problemo.. Fordi det siste er "hedonisme", det andre er "blodslit".

"Vi har det godt i Norge", hevder folk jevnt og trutt. Så ta en 5 minutt ved siden av sigøynerne med koppen, og registrer hvor mange som unner at de som ikke har det så godt, skal få det litt bedre.

Det trenger jo ikke være egenforbruket det. Kanskje vi egentlig ikke har det så godt her, i hvert fall ikke psykisk godt nok til å ha lyst til å bli kvitt noe.

Redigert av Abit; 26/08/2014 22:51.
Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: PålGnål] #1845386 27/08/2014 05:25
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Jeg hater å tipse i norske restauranter... I utlandet tipser jeg på en langt rausere måte. Å tipse partysvenskene som jobber i Norge ser jeg ingen grunn til, de får tarifflønn, men jeg tipser fordi de er forventet. I tillegg synes jeg servitøryrket i jallarestauranter er kjempeoppskrytt, det er tross alt kokken som lager maten. Hvorfor tipser vi ikke dama på rema?
Hvorfor tipser ikke folk meg når jeg kjører godstoget frem på en trygg måte en halv time før ruta?

https://www.youtube.com/watch?v=V4sbYy0WdGQ

Legendarisk...

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: ohjelm] #1845873 27/08/2014 16:27
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ohjelm
Jeg hater å tipse i norske restauranter... I utlandet tipser jeg på en langt rausere måte. Å tipse partysvenskene som jobber i Norge ser jeg ingen grunn til, de får tarifflønn, men jeg tipser fordi de er forventet. I tillegg synes jeg servitøryrket i jallarestauranter er kjempeoppskrytt, det er tross alt kokken som lager maten. Hvorfor tipser vi ikke dama på rema?
Hvorfor tipser ikke folk meg når jeg kjører godstoget frem på en trygg måte en halv time før ruta?

Legendarisk...

Og mitt argument står fremdeles ved lag. Å tipse partysvensker som tjener tariff er vas. Minimum wage(USA) og tarifflønn(Minstelønn) i Norge er virkelig to forskjellige ting.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: Lurifax] #1846060 27/08/2014 23:17
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Lurifax

At man i tillegg da oppdager at man kan kjøpe mer eller mindre dobbelt så mye som fra LBS pr krone er bare en bonus.

ha.. ta på ræ smilet, så beholder du kundene.

Helt enig, jeg gjorde tabben å kjøpe FSA Orbit C-40-ACB for 499,- på G-sport i dag, kunne jo ikke tenke meg at jeg kunne fått det for bare 540,88 + mva fra Chainreaction. ICON_SMILE

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: Dexter] #1846061 27/08/2014 23:39
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
En ting som er litt morsomt med gjerrigknark-nordmannen er at ofte betaler mer enn nødvendig med å kjøpe tjenester svart i stedet for hvitt, det høres sikkert rart ut men jeg kjenner flere som øker prisen før de "glemmer" momsen, den eneste som tjener på det er tjenesteyter men når folk er så opptatt av å spare penger at de tar alle priser for god fisk bare jobben blir gjort svart så ICON_SMILE
En annen ting er at vi begynner vel å få ett litt frynsete rykte enkelte steder pga. griskhet også, min bror som er gift med ei dame fra Thailand vurderte leilighet der nede og ble advart mot å kjøpe av nordmenn fordi at hvis han kjøpte fra nordmenn ville han bare bli lurt, vet også om tilfeller hvor utlendinger jobber over 300 timer i måneden for drøyt 27000,- som er minstelønn i følge tariffen men trekkes 7000,- av arbeidsgiver for ett lite rom som arbeidstaker deler med andre,-og arbeidsgiveren er norsk.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: Dexter] #1846064 28/08/2014 01:23
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ja der ser du !

Det er det som norske historiebøker ikke skriver eller tar opp, som er det interessante. Som f.eks:

Hvorfor bor vi her, og ikke nede rundt deilige middelhavet, folkevandringsmessig sett. Det fastslås at vi engang i tiden immigrerte til dagens Norge. Det er greit nok, men hvorfor det da ? Haha ..

Redigert av Abit; 28/08/2014 01:25.
Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: PålGnål] #1846117 28/08/2014 07:07
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: ohjelm

Legendarisk...

Og mitt argument står fremdeles ved lag. Å tipse partysvensker som tjener tariff er vas. Minimum wage(USA) og tarifflønn(Minstelønn) i Norge er virkelig to forskjellige ting.

Jeg er ikke uenig, bare syntes klippet passet bra. I USA tjener de "next to nothing" og er avhengige av tips for å kunne leve av jobben sin. I Norge er den, relativt sett, høye lønna i serviceyrker bakt inn i prisene på spisestedet.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: Abit] #1846251 28/08/2014 09:54
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Abit
Det fastslås at vi engang i tiden immigrerte til dagens Norge. Det er greit nok, men hvorfor det da ? Haha ..

Reinsdyra, visstnok. Sunt kjøtt, det. Bedre enn sånne Clenbuterol-biffer fra sør.

Anonym5
Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: Dexter] #1846566 28/08/2014 18:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Greit nok ja for nordmenn, det der, men hvordan har Dan havnet her på berget?

Re: Gjerrigknark-nordmannen [Re: Tange] #1846573 28/08/2014 18:55
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Greit nok ja for nordmenn, det der, men hvordan har Dan havnet her på berget?

Jeg prøvde å finne et uforstyrret sted langs iskanten, men så var det allerede folk her.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support