Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 53 av 121 1 2 51 52 53 54 55 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1838163 15/08/2014 17:42
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Vogntogsjåfør Torsten streifet syklister - kastet boten i søpla (med kommentarfelt)

Syklistene var riktignok politi og advokat, tydelig at man skal ha litt pondus for å bli hørt i en slik situasjon.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: -Bjørn-] #1838354 16/08/2014 08:51
B
b_mattias Offline
Entusiast
Entusiast
B
Må vare slitsomt at kjøre rundt og irritere sig på andre trafikanter når det er dit jobb. Og viss dem blir utsatt for livsfarlige hendelser hver dag er det på tide å se å egen adferd. Blir flau både som trailersjåfør og syklist. Virker som noen bare går rundt og venter på noe/noen at irritere seg på.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: b_mattias] #1841563 21/08/2014 08:15
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Rob i FVN.

På FVN sin facebook er de i gang i kommentarfeltet... kondomdrakt,5 i bredden bla..bla.. Ingen synest det er dumt å kjøre videre etter en sammenstøt, virker det som.

#Pedalenkrs
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1841598 21/08/2014 08:52
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Låst artikkel.... Klipp og lim..

-Rob Gray slå oppgitt med armen til en bilist passer han uten tanke for motgående traffik.Kommer det en bil imot, er instinktet til bilisten å kjøre til siden for å unngå sammenstøt. Da kommer sykelisten i dødens sone,påpeker den erfarene sykkelisten.

Hadde jeg brukt landeveissykkel ville jeg ikke klart meg. Da hadde jeg mest sannsynlig havnet under bilen som lå på hjul bak, sier Rob Gray (43).

Tilbake på stedet hvor han ble påkjørt, klarer han ikke å holde følelsene tilbake.

- Det er guffent å stå her. Samtidig er det terapi i det. Jeg tenker at sykkelen og den lille asfaltflekken innenfor hvitstripa reddet meg, sier Gray.

Har du hatt lignende opplevelser i trafikken? Tips oss!

Sølvgrå Audi
Sist fredag syklet han som vanlig Langenesveien retning Kristiansand på morgenkvisten. Forbi svingen ved kommunegrensen mellom Søgne og Kristiansand, er han på vei opp bakken da en bil passerer ham.

To andre biler følger tett på.

Jeg tror ingen prøver å ta livet av en småbarnsfar på vei til jobb med vilje, men de tenker ikke over hvor farlig det er.

Da kommer plutselig en møtende bil over bakketoppen. Den sølvgrå Audien som er i ferd med å passere Gray, svinger inn i siden for å unngå sammenstøt - og treffer forhjulet til Gray med bakskjermen. 43-åringen vingler kraftig og havner utenfor veibanen, men klarer å holde seg oppreist.

- Hva tenker du om bilisten?

- Jeg tror faktisk ikke han er klar over at han traff meg. Bilisten som lå rett bak ham igjen, så alt, men kjørte også bare videre, sier Gray og rister på hodet.

Hvorfor er forholdet mellom bilister og syklister så betent? Diskuter på Fædrelandsvennens Facebook-side!

- Sparer tjue sekunder
Mens vi er i området ved Paltosken og tar bilder, skjer det gjentatte ganger: Bilistene kjører forbi den syklende Gray rett før bakketoppen, uten kontroll på motgående kjørefelt.

- Det er skremmende. Hvis en bil kommer imot, vil de instinktivt kjøre inn til siden - og ramme syklisten, sier Gray.

- Jeg tror ingen prøver å ta livet av en småbarnsfar på vei til jobb med vilje, men de tenker ikke over hvor farlig det er. De tjue sekundene de sparer på ikke å vente bak meg i bakken kan umulig være verdt risikoen for å ta liv, framholder han.

Gray anslår at mellom 50 og 60 daglig sykler Langenesveien på vei til jobb i Kristiansand. Veien har ingen sykkelsti, og tvinger syklistene ut i veibanen.

En dør hver måned
På landsbasis dør det i gjennomsnitt en syklist hver måned i trafikken. Tallene, som stammer fra Statens Vegvesen, er ikke brukket ned fylkesvis.

En analyse av samtlige 71 dødsulykker med sykkel i Norge fra 2005-2012, viser at de skjer fordi syklisten blir oversett, selv om det er fullt dagslys.

- Det kan skyldes at syklisten havner i blindsonen til store biler, glemmer å gi tydelig tegn, har på seg for mørkt tøy, eller slurver med å bruke lys og refleks, sier Signe Gunn Myre.

De tjue sekundene de sparer på ikke å vente bak meg i bakken kan umulig være verdt risikoen for å ta liv.

Hun er prosjektleder for Del veien-kampanjen i Statens Vegvesen Vest-Agder. Bakgrunnen er politikernes ønsker om en dobling i sykkelbruken de neste ti år, samtidig som de vil forebygge ulykker og dempe konfliktnivået mellom bilister og syklister.

- Det handler i bunn og grunn om at vi må ta hensyn til hverandre, som i alle livets andre forhold. Bilister må ta høyde for at syklistene har lik rett til å ferdes på veien, og ta hensyn til at de er der, sier Myre.

- På samme tid må syklistene vise hensyn til bilister, og slippe dem forbi så fort det er oversiktlig og mulig, påpeker Myre. Mer enn tretti prosent av ulykkene skyldes dårlig sikt hos bilisten, på grunn av gjerder, terreng eller vegetasjon, sier hun.

- I forbindelse med skolestart har vi en aksjon hvor vi ber folk passe på at hekker som grenser til avkjørsler ved gang- og sykkelveier, ikke er høyere enn en halv meter. Tenk på de små, lyder oppfordringen fra Myre.

Unngår ettermiddagen
En av dem som befinner seg på Langenesveien daglig, er Per Bjørnar Brænd (38).

- Selv om det er smalt og svingete, skal de forbi uansett. Det virker som hvert sekund teller når de skal til jobb, sier han.

Brænd sykler kun Langenesveien om morgenen. - Hjem igjen på ettermiddagen er det enda verre. Jeg har ikke noe dødsønske, så det unngår jeg, fastslår Brænd.

Det handler i bunn og grunn om at vi må ta hensyn til hverandre, som i alle livets andre forhold.

Kenneth Berner Lohne, styreleder i Søgne Cykleklubb, sier at Langenesveien er flittig brukt av hans medlemmer.

- For jobbsykling er det en kjapp og grei strekning, men det er vanskelig å holde oversikten for bilistene, som må vente på åpent rett strekk før de passerer, sier Berner Lohne.

- Noen bilister våger ikke å passere uansett, det skaper også farlige situasjoner. Syklistene kan godt gi tegn om når det er ok å kjøre forbi. Det er viktig at begge parter tar hensyn, påpeker Kenneth Berner Lohne.

- Del veien
Rob Gray understreker at han ikke forteller om sin opplevelse for å «ta» bilistene:

- Jeg håper virkelig ikke min historie bidrar til å skjerpe noen fronter. Nittini prosent av bilistene er hensynsfulle, og legger seg bak til de har fri sikt. Jeg har syklet i tjue år, og kjørt Langenesveien i ti år, og aldri opplevd noe så alvorlig før.

- Del veien, folkens, det er mitt budskap.

Redigert av RobG; 21/08/2014 08:59.

#Pedalenkrs
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RobG] #1841617 21/08/2014 09:31
Dan Offline
More than words
More than words
Folk er evneveike.

Fra artikkelen:
"Veien har ingen sykkelsti, og tvinger syklistene ut i veibanen."

Fra kommentarfeltet:
"Hva har de EGENTLIG der og gjøre da? Det finnes jo sykkelstier som alle andre bruker, gående OG sykklende så hva er problemet"

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RobG] #1841669 21/08/2014 10:41
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
"En analyse av samtlige 71 dødsulykker med sykkel i Norge fra 2005-2012, viser at de skjer fordi syklisten blir oversett, selv om det er fullt dagslys.

- Det kan skyldes at syklisten havner i blindsonen til store biler, glemmer å gi tydelig tegn, har på seg for mørkt tøy, eller slurver med å bruke lys og refleks, sier Signe Gunn Myre."

Hvis lederen fortsatt står fast ved denne tankegangen så har Del veien-kampanjen et langt stykke å gå.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: tygster] #1841698 21/08/2014 11:23
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Ja, i mine øyer ser det ut som hun mener dødsfall av syklister skyldes 100% syklisten.

#Pedalenkrs
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1841703 21/08/2014 11:26
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
UP-sjefen for Rogaland og Agder har en del drøye påstander og hårreisende tolkninger av trafikkreglene og veitrafikkloven i dette radiointervjuet på NRK. Han får en del velfortjent kritikk for dette på sosiale medier i dag!

Kort fortalt mener han at de som sykler under 40-50km/t skal ha seg på gang- og sykkelveien. Kanskje spesielt "De som kommer i kondomdress ... og puster og peser og er overvektige..."

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1841706 21/08/2014 11:29
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En ting jeg ikke skjønner er at folk er jo bare så idiot når det kommer til syklister. Gående har folk ingen problemer med å stoppe for. Traktorer eller tislvarende trege kjøretøy er heller ikke nevneverdige problemer så vidt jeg kan skjønne.

Det er visst bare noe med syklister som får det til å svartne helt for enkelte.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: tygster] #1841711 21/08/2014 11:37
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tygster
Hvis lederen fortsatt står fast ved denne tankegangen så har Del veien-kampanjen et langt stykke å gå.

Enig, reagerte litt på det jeg og. Det virker ikke som Del Veien skjønner helt hva de driver kampanje for.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1841723 21/08/2014 11:50
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg ble forbikjørt over doble sperrelinjer i dag. Av en stor lastebil. På brua over E6 ved Solli (Sarpsborg) for lokalkjente. I praksis en bakketopp.

Selvsagt kom det en buss i mot. Ingen av dem bremset. Jeg bråstoppet og håpet at lastebilen fikk svingt inn uten å treffe meg.

Det gikk heldigvis bra.

Det er noe av det skumleste jeg har opplevd siden dette:

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: knut77] #1841735 21/08/2014 12:00
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: knut77

Enig, reagerte litt på det jeg og. Det virker ikke som Del Veien skjønner helt hva de driver kampanje for.

Enig med dere. Det virker ikke som om Del Veien har funnet ut hvem kampanjen er for heller. Når autoritetspersoner som UP-sjefen går hardt ut og snakker kampanjen midt i mot, er det umulig for meg å skjønne at denne kampanjen skal få noe moment i det hele tatt.

Naivt ville jeg tro at en slik kampanje i det minste involverte politiet, slik at deres intervjuer i media reflekterte de tolkningene av trafikkreglene som man ønsket å formidle. Deretter involvere pressen, slik at disse forstår alvoret i situasjonen og ikke kynisk bruker konflikten til klikk-horeri.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: NilsStrom] #1842057 21/08/2014 20:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: NilsStrom
UP-sjefen for Rogaland og Agder har en del drøye påstander og hårreisende tolkninger av trafikkreglene og veitrafikkloven i dette radiointervjuet på NRK. Han får en del velfortjent kritikk for dette på sosiale medier i dag!

Kort fortalt mener han at de som sykler under 40-50km/t skal ha seg på gang- og sykkelveien. Kanskje spesielt "De som kommer i kondomdress ... og puster og peser og er overvektige..."

Denne var stygg. Jeg har fortalt UP hva jeg mener om saken på FB
https://www.facebook.com/utrykningspolitiet/posts/761871217188916

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RobG] #1842079 21/08/2014 21:11
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: RobG

En dør hver måned
På landsbasis dør det i gjennomsnitt en syklist hver måned i trafikken. Tallene, som stammer fra Statens Vegvesen, er ikke brukket ned fylkesvis.

En analyse av samtlige 71 dødsulykker med sykkel i Norge fra 2005-2012, viser at de skjer fordi syklisten blir oversett, selv om det er fullt dagslys.

- Det kan skyldes at syklisten havner i blindsonen til store biler, glemmer å gi tydelig tegn, har på seg for mørkt tøy, eller slurver med å bruke lys og refleks, sier Signe Gunn Myre.

M.t.p de oppgitte årsaker og skyldsspørsmålet, så må vel personen Signe Gunn snakker om være en etnisk hvit nordMann.

Godt det ikke er bilisten sitt problem da. Det fins flere hvite menn i dette landet. Nok å ta av.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1842138 22/08/2014 05:29
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Du er bare overfølsom, som alle andre syklister:
«Ooooops, jeg har tråkket på noen ømme tær. Jeg prøvde bare å fokusere på at bilister og syklister må ta hensyn til hverandre.»

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1842145 22/08/2014 05:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

Du er bare overfølsom, som alle andre syklister:
«Ooooops, jeg har tråkket på noen ømme tær. Jeg prøvde bare å fokusere på at bilister og syklister må ta hensyn til hverandre.»

Kanskje en UP-sjef kan gjøre det uten å bruke språket fra kommentarfeltene. Det var vel bare "veiavgiften" som manglet. Også ikke kunne trafikkreglene om fotgjengerovergang, da. Det kommer jeg liksom ikke helt over.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1842148 22/08/2014 05:50
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Dan siterer svaret fra UP-sjefen, som gjør et pinlig forsøk på å bortforklare. Det er gjengitt bruddstykker av dette på NRK og Syklistenes Landsforening.

All kudos til Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening. Hun har gjennom hele saken løftet intelligensnivået i diskusjonen, og forholdt seg saklig når det trengtes som mest.

Redigert av NilsStrom; 22/08/2014 07:15. Rediger grunn: Skrivefeil
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: NilsStrom] #1842223 22/08/2014 07:09
Dan Offline
More than words
More than words
Dan siterer svaret fra UP-sjefen, som gjør et pinlig forsøk på å bortforklare.

Jepp, og at han velger å bruke uttrykket "ømme tær" viser jo at han bør beskyttes av UP fra å si ett ord til i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1842229 22/08/2014 07:13
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Takk for a du tar deg tid og har energi til dette, Geir!

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: NilsStrom] #1842241 22/08/2014 07:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dan siterer svaret fra UP-sjefen, som gjør et pinlig forsøk på å bortforklare.

Da skjønner jeg!

- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1844207 25/08/2014 11:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
UP postet følgende svar til min FB-kommentar. Godt å høre at de er enige med meg!

Dette er en sak som opptar mange. Vi beklager at det oppstod en feil i intervjuet knyttet til regler i gangfelt for syklister. Det er generelt uheldig å ha meninger om bekledning og kroppsfasong, eller andre faktorer som ikke har noe med UPs oppdrag for bedre trafikksikkerhet å gjøre. Vår oppgave er å forebygge lovbrudd i trafikken som fører til alvorlige trafikkulykker. Det betyr at vi skal kommentere på trafikantenes atferd, og kun det. Utrykningspolitiets tjenestemenn skal være profesjonelle og vi forventer høy kvalitet i alle sammenhenger, også i kommunikasjonen med publikum. Dette handler om troverdighet og tillit til det samfunnet vi skal beskytte. Vi beklager at noen av uttalelsene ble oppfattet som sleivete

- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1844226 25/08/2014 11:48
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Haha. "Vi beklager at noen av uttalelsene ble oppfattet som sleivete"

Hva heter non-apology på norsk?.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tor Arne] #1844235 25/08/2014 11:58
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: Tor Arne
Hva heter non-apology på norsk?.

Jeg var ikke klar over at det fantes et slikt treffende begrep en gang jeg. Hvis andre er i samme båt som meg kan de lese Wikipedia sin definisjon.

Og i samme gaten Non-denial denial.

Redigert av NilsStrom; 25/08/2014 12:00. Rediger grunn: La til Non-denial denial
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1844238 25/08/2014 12:00
Tex Offline
Besatt
Besatt
Veldig bra GeirK, og beklagelsen fra UP holdt nesten helt i mål.
Men så måtte de jo trekke seg litt i aller siste setning:
Sitat: UP
Vi beklager at noen av uttalelsene ble oppfattet som sleivete

-- som om de ikke nettopp var sleivete.

Edit: For sen. Vel, da er vi flere som mener det samme.

Redigert av Tex; 25/08/2014 12:00.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tex] #1844239 25/08/2014 12:02
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex
Veldig bra GeirK, og beklagelsen fra UP holdt nesten helt i mål.
Men så måtte de jo trekke seg litt i aller siste setning:
Vi beklager at noen av uttalelsene ble oppfattet som sleivete

-- som om de ikke nettopp var sleivete.

Edit: For sen. Vel, da er vi flere som mener det samme.

Denne minner vel noget om famous last words fra en LO-leder for nogle år tilbake...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tex] #1844267 25/08/2014 12:24
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Satt på spissen så beklager de egentlig GeirKs oppførsel og ikke sin egen manns.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: tygster] #1844306 25/08/2014 13:17
Dan Offline
More than words
More than words
Satt på spissen så beklager de egentlig GeirKs oppførsel og ikke sin egen manns.

Dog synes jeg man skal gi dem litt slack og lese det slik de med veldig stor sannsynlighet mente at det skulle leses, nemlig "vi beklager uttalelsene som av noen ble oppfattet som sleivete". Det finnes jo absolutt null grunn til at UP bevisst skulle formulere seg på en måte som gjør at de kan sitte og humre over de teite syklistene etterpå, uansett om de faktisk sitter og humrer etterpå eller ikke. En PR-ansvarlig ville jo fort ha sett det alle her ser i den klønete formuleringen.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1844323 25/08/2014 13:40
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Jeg synes det er uheldig at de flere ganger i beklagelsen nedtoner ansvaret sitt: "Vi beklager at det oppstod en feil", "Det er generelt" og "ble oppfattet som".

Men jeg enig med Dan i at man ikke skal analysere i stykker dette. I sitatet under tar UP avstand fra uttalelsene, og sier at disse ikke er forenelig med hvordan de ønsker å opptre. Det synes jeg er bra.

Vår oppgave er å forebygge lovbrudd i trafikken som fører til alvorlige trafikkulykker. Det betyr at vi skal kommentere på trafikantenes atferd, og kun det. Utrykningspolitiets tjenestemenn skal være profesjonelle og vi forventer høy kvalitet i alle sammenhenger, også i kommunikasjonen med publikum. Dette handler om troverdighet og tillit til det samfunnet vi skal beskytte.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1844330 25/08/2014 13:50
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Man kan sikkert diskutere om denslags skal tilskrives språklig klønethet eller motvilje til å legge seg flat.

Når de også presterer å skrive følgende er vel teorien om svakt språk ikke helt utenfor.

Sitat: Politiet, til Syklistene 5-8-2014

Politirektoratet [sic] beklager at artikkelen gir grunnlag for en vinkling i retning av at en stor del av syklistene kjører ulovlig og beklager dette.

M.a.o. de beklager at de beklager...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sverreb] #1844338 25/08/2014 13:57
Tex Offline
Besatt
Besatt
Enig, vi skal ikke overtolke beklagelsen

Formuleringer av typen jeg beklager dersom noen oppfattet meg slik har blitt ganske standard, og det ligger vel i bunn et ønske om å redde litt ansikt.

Det er ikke tvil om at UP faktisk mener at uttalelsene var både klønete, feil og uheldige.

Side 53 av 121 1 2 51 52 53 54 55 120 121

Moderator  support