Nettopp ferdig med å skru. Essensielle deler:
- Niner ROS 9, L
- RS Revelation 130 RCT3
- RS Reverb
- Syntace Megaforce 70mm + Syntace lowrise 740mm
- Shimano XT nav + DT Revo eiker + LB Wide felger
- Shimano Deore krank med RaceFace 30t widenarrow
- Shimano Zee bakgir
Kjørte med Cotic Soul i sju sesonger - dette blir nok noe av det samme, med med store hjul. Gleder meg til å ta den med ut på sti!
Har en del turer på den nå - og dette er en skikkelig innertier for meg! Har hatt litt for stort fokus på tid og prestasjon i et par sesonger nå, og har kjørt en Scott Scale 29'er. I forhold til den er ROS'en en skikkelig tanks. Stabil som bare det, muligens er dette knyttet til mer biff i fronten: Først og fremst slakkere styrerørsvinkel, men også lengre styrerør (headtube?) med større diameter.
Jeg var før bestilling usikker på om korte kjedestag og lang gaffel ville gi en skikkelig baksetefølelse og trøbbel i klatringer, men dette har vist seg å ikke holde stikk. 130mm gaffel føles helt riktig (med stem på -6 grader), om jeg skulle valgt noe annet, hadde jeg valgt 140 heller enn 120mm. Bakramma har god plass til dekk - nå kjører jeg Nobby Nic 2.35 på LB Wide felger - uten problemer. Har sett den satt opp med Hans Dampf bak, og jeg tviler ikke et sekund på at det går helt fint.
Har foreløpig ikke fått testet den i de lengste og seigeste klatringene (for mye snø her i Lillehammer), så jeg er ikke 100% sikker på at 1x10 (30/36-11) er den endelige løsningen for meg. Elsker oppovercrux, så jeg er ikke totalt avvisende til 2x10 med f.eks. 24-36 foran. Men det er mulig jeg prioriterer enkelhelt og et lydløst og solid oppsett foran evne til å snegle meg opp de bratteste kneikene.
Og: rammevekta på bortimot 3kg kjenner jeg ingenting til :-)
Konklusjon: Denne sykkelen har jeg allerede blitt skikkelig glad i!