Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 15 1 2 12 13 14 15

På hvilken side står du i lærer-konflikten

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Gammelogdesperat] #1845827 27/08/2014 14:32
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det finnes garantert tidstyver i læreryrket, som det gjør i alle yrker. Og det er helt sikkert mulig å eliminere mange av dem, også hos lærerne. Og det vil være fint om staten kan bidra, den er ofte årsak til og eier av tidstyvene.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1845930 27/08/2014 18:51
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: HeavyDude
Jeg bruker en god del av min arbeidstid ( og fritid) relatert til skoleutvikling. Så jeg tror jeg har et ok fundament for å ha kvalifiserte meninger om dette.

Hva vil det si? Er du lokalpolitiker? Du uttaler deg som en som mener at du kan mye om skoledrift og lærerarbeid, men det skinner gjennom at du har lite erfaring med dette. "Kvalifiserte meninger"? Er det det samme som sterke meninger?

I was just riding along...
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: JB.] #1845938 27/08/2014 19:11
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
jeg vet ikke hva du mene når du sier "kvalifiserte meninger" i hermetegn ? Mener du f.eks. siden treneren til Vebjørn Rodahl hadde "kvalifiserte meninger" fordi han ikke hadde løpt like mye og like fort som Rodahl ? Eller at Støckl har "kvalifiserte meninger" men ikke vet hva han holder på med fordi han ikke hopper 240 meter på ski ?

Kan du alt om trening fordi du har sittet på en Xc-sykkel noen år ? Eller finnes det kanskje, og er behov for, begge denne typer kompetanse - utøverens og trenerens ? Er den ene en mindreverdig kompetanse i forhold til den andre ??

Skjerpings i presisjon- og ikke bruk enkle, retoriske knep som dette.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1845960 27/08/2014 19:33
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Spørsmålet om lærernes arbeidstid er ikke ny. Den sto også på agendaen da staten var arbeidsgiver ( så de som maler KS på veggen som fanden pga denne saken ig vil tilbake til staten, bommer).
På begynnelsen av 2000-tallet bør det gjennomført 372 forsøk på 5 definerte arbeidstidsmofeller. Forsøkene ble ledet av SINTEF på oppdrag av U.dir. Konklusjonen var at økt tilstedeværelse forbedret relasjonen lærer - elev, ga bedre løringseffekt m.m. Foreldre, elever, rektorer og lærerne var enig i dette. Men lærene likte ikke at de måtte være mer tilstede på skolen.
Så dette er ikke noe nytt tema. Og det retoriske poenget om at dette handler om å spare på vikarbudsettet er altså uten rot i noe annet enn i hodene til de som vil ha tariffestet at de skal disponere 10 -20 % av arbeidstiden etter eget ønske, ikke etter kollektivets behov.

Har du lest denne?

KS misbruker forskning.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1845973 27/08/2014 19:41
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
jeg vet ikke hva du mene når du sier "kvalifiserte meninger" i hermetegn ? Mener du f.eks. siden treneren til Vebjørn Rodahl hadde "kvalifiserte meninger" fordi han ikke hadde løpt like mye og like fort som Rodahl ? Eller at Støckl har "kvalifiserte meninger" men ikke vet hva han holder på med fordi han ikke hopper 240 meter på ski ?

Nei.

Kan du alt om trening fordi du har sittet på en Xc-sykkel noen år ? Eller finnes det kanskje, og er behov for, begge denne typer kompetanse - utøverens og trenerens ? Er den ene en mindreverdig kompetanse i forhold til den andre ??

Skjerpings i presisjon- og ikke bruk enkle, retoriske knep som dette.

Hehehe! Slike enkle retoriske knep, da regner jeg med at du henviser til ditt eget innlegg?

Når jeg skrev "kvalifiserte meninger" lurer jeg på hva som gjør dine innspill kvalifiserte. Du mener mye, hvorfor?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1846455 28/08/2014 14:04
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Hei, folkens. Jeg har vært aktiv på dette forumet for inntil noen måneder siden, men måtte ta en pause av personlige grunner. Enkelte vil kanskje huske meg som "Lektoren". Dessverre kan jeg ikke aktivere den gamle kontoen igjen, bla fordi jeg har byttet e-post og mistet passordet... pig

Nåja. Jeg har lest litt i denne diskusjonen, og tenker at dokumentaren jeg lenker til nederst i innlegget, kan vise hvor galt det kan gå når kommunen får for mye styringsrett over skolen. Og det er styringsretten som er målet; les bare KS' eget strategidokument for skoleeiere:
http://www.ks.no/PageFiles/40760/KS%60%2...16_23042013.pdf

Her er dokumentaren om svensk skole. Det er mange ulikheter til den norske situasjonen (!), men den viser i alle fall at lokal kontroll over arbeidstid og øvrige rammebetingelser i skolen ikke nødvendigvis er så bra. Og husk også at KS ikke har annet enn en rådgivende funksjon overfor fylkeskommuner og kommuner. De kan skaffe sine oppdragsgivere styringsrett, men de kan ikke gi noen garantier for hvordan denne styringsretten blir brukt:

http://urplay.se/Produkter/182804-Varldens-basta-skitskola-I-sparen-av-kommunaliseringen

Redigert av lektorHaugen; 28/08/2014 14:06. Rediger grunn: perfeksjonist...

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: lektorHaugen] #1846512 28/08/2014 16:53
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Har tittet litt på "KS eierstrategi for barnehage og skole". Det som slår meg er at mye av innholdet er vanskelig å forstå. Er dette operasjonalisert på noen måte? Altså hva er de konkrete tiltakene som følger av f.eks:

"Tett samarbeid om helhet og sammenheng er grunnleggende" - Jaha, men hvordan tett samarbeide om heltheten og sammenhengen? Det er jo grunnleggende.

"Gode koblinger mellom forvaltning, praksis og forskning. Disse koblingene legitimerer og tydeliggjør handlingsrommet for gode politiske og administrative valg og en legitim profesjonsutøvelse blant ansatte og ledelse" - Hvilke koblinger skal kobles?

"Kapasitetsbyggende. Planlagt og forbedret yteevne med vektlegging av hvordan kvalitetsarbeid planlegges, gjennomføres, evalueres og forbedres. Ambisjoner realiseres gjennom et systematisk og langsiktig kvalitetsarbeid som fremmer barnehagers og skolers kapasitet" - Kan noen forklare meg hvordan vi skal planlegge og forbedre yteevnen med fokus på at kvalitetsarbeidet planlegges, gjennomføres, evalueres og forbedres? Hva er eksempler på arbeid som er systematisk og langsiktig kvalitetsarbeid som fremmer kapasitet?

For meg er dette uangripelig, udefinerbart og opplagt på samme tid. For hvem vil vel ikke
"være en sentral premissgiver i drøftingen av lærer- og skolelederprofesjonalitet med vekt på forbedring, kompetanseanvendelse og hva som ligger innenfor og utenfor normer for god profesjonspraksis"

Redigert av turbo; 28/08/2014 18:57. Rediger grunn: feil
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: turbo] #1846528 28/08/2014 17:17
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
For meg virker det ikke innlysende at hobbypolitikere eller rådmenn i fylkeskommuner og kommuner skal være sentrale premissgivere i drøftingen av lærer- og skolelederprofesjonalitet. Bytt ut "lærer" og "skoleleder" med hvilke som helst andre yrkestitler, og se hvordan du liker det da. Velg gjerne din egen yrkestittel, om du ikke er lærer.

Strategiplanen lyser uansett av ønske om styringsrett. Det ser man enklest ved å stryke alle forskjønnende adjketiv. Målet ser ut til å være en styring der kommunene får en makt jeg ikke kan forstå at de er modne for å håndtere.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: lektorHaugen] #1846541 28/08/2014 17:43
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: lektorHaugen
For meg virker det ikke innlysende at hobbypolitikere eller rådmenn i fylkeskommuner og kommuner skal være sentrale premissgivere i drøftingen av lærer- og skolelederprofesjonalitet. Bytt ut "lærer" og "skoleleder" med hvilke som helst andre yrkestitler, og se hvordan du liker det da. Velg gjerne din egen yrkestittel, om du ikke er lærer.

Strategiplanen lyser uansett av ønske om styringsrett. Det ser man enklest ved å stryke alle forskjønnende adjketiv. Målet ser ut til å være en styring der kommunene får en makt jeg ikke kan forstå at de er modne for å håndtere.

+1 Enig med du.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1846542 28/08/2014 17:44
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det er kommunisme (i praksis) formulert som sosialdemokrati/felleskapets-beste

Kanskje "arbeit macht frei". Det som det i hvert fall gjør, er å okkupere meningmann, slik at noen få utvalgte kan ha godene sine trygt bevart. Huset i mindre fare for innbrudd, politisk posisjon fra oppvigleri etc.

Og skolen er vel en del av denne politikk. Her okkuperes både lærer og elever. Målet er okkupasjon, inn i trakten med dem, ikke kunnskap, individets beste og/eller frihet.

Sentralstyrt er et penere ord for overstyring.

Apropos. Er vi blitt noe smartere etter av vi innførte A,B,C... karakterer og oppmøteplikt.... Levere inn obligatoriske innleveringspiss ikke-relevant i.f.t eksamen, mens man samtidig leser på eksamener i andre fag, fordi det passet professoren og vente litt med siste innleveringsoppgave, ettersom eksamen ikke var før i midten av juni.
Vel, den nye modellen, den okkuperer i det minste. Uncle Sam is watching (over) you. NS var også sosialisme. Nasjonalistisk var den også. Og hvor var så du da Brå brakk staven ? Who gives a flying fuck

Redigert av Abit; 28/08/2014 17:49.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: lektorHaugen] #1846553 28/08/2014 18:17
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T

Byttet ut med min tittel som er økonom. Kanskje ikke ønskelig, men det hadde jo vært skikkelig interessant. Kommunenes økonomi tatt i betraktning ICON_SMILE

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: OveR] #1846866 29/08/2014 11:20
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: JB.] #1846868 29/08/2014 11:21
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fordi jeg har kompetanse på området.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1846893 29/08/2014 12:04
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Fordi jeg har kompetanse på området.

Virker som om du påberober deg kompetanse på linje med(over?) de som står hele uka i klasserommet og har 4 år+ med pedagogisk høyskoleutdanning. Da lurer folk på hva det er?

iq
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1846967 29/08/2014 14:45
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg oppfatter at KS med Per Christian Sundnes i forhandlingsspissen også mener de har tilstrekkelig kompetanse på området. Likevel har de/han ikke klart å levere ett eneste stødig argument på hvorfor skolenorge skal tvinges gjennom nok en endring i arbeidshverdagen.

Selv om "alle" i Norge har mange års erfaring med skolen, betyr ikke det at alle har kompetanse i hvordan en skole fungerer og hva som er best for utdanningssystemet vårt.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1846969 29/08/2014 14:48
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis jeg tolket nyhetene rett så er forhandlingsgjengen fra KS bunden av klare mandater. KS har visstnok kalt inn til styremøte for å se på en justering av disse mandatene.

Da er det vel håp om en løsning igjen da...

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1846996 29/08/2014 15:57
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Ja

...og hva er din umiddelbare reaksjon på at KS blir knepet med buksene nede av forskerne bak artikkelen? Jeg er spesielt nysgjerrrig siden du selv forfekter det samme synet.

For øvrig synes jeg du kan fortelle oss om din kompetanse og bakgrunn. Det er alltid mer interessant å diskutere med mennesker som tør å fortelle hvem de er.

mvh OveR

Redigert av OveR; 29/08/2014 15:59.

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: OveR] #1847012 29/08/2014 17:12
kg Online
Entusiast
Entusiast
Sitat: OveR
For øvrig synes jeg du kan fortelle oss om din kompetanse og bakgrunn. Det er alltid mer interessant å diskutere med mennesker som tør å fortelle hvem de er.

Fra sidelinjen: Det er noe litt emment med debattanter som insisterer på å få plassert og kategorisert motparten før de kan ta stilling til vedkommendes argumenter også. Dersom det han sier er feil, er det vel like feil enten han er lærer, kommunestyrepolitiker eller gartner?

Kr.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: kg] #1847021 29/08/2014 17:31
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: kg
Sitat: OveR

Fra sidelinjen: Det er noe litt emment med debattanter som insisterer på å få plassert og kategorisert motparten før de kan ta stilling til vedkommendes argumenter også. Dersom det han sier er feil, er det vel like feil enten han er lærer, kommunestyrepolitiker eller gartner?

Kr.

*Kremt* Litt av poenget er at det HeavyDude påstår blir sett på som lite virkelighetsnært av flere her inne som faktisk er pedagoger og jobber i skolen. For ordens skyld er jeg selv lektor og jobber i skolen.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: kg] #1847026 29/08/2014 17:39
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Emment får være ditt ord. Det er et fritt land, så HeavyDude trenger selvfølgelig ikke fortelle om hvor han har fått sin kompetanse fra. Selv tipper jeg at han er lokalpolitiker på kommunenivå, med utdanning/oppvekst som arbeidsfelt. Men det er jo ren gjetning. Hadde vært artig å vite fasiten.

mvh OveR

Redigert av OveR; 29/08/2014 17:42.

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1847105 29/08/2014 20:31
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg står, etter min kommende nye livsstil, på den siden som skriker:

SKA HA, SKA HA, SKA HA !!!

Hvilken side står jeg på, forresten ? Fins det noen som ikke ska ha ?

Redigert av Abit; 29/08/2014 20:32.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: lektorHaugen] #1847315 30/08/2014 16:37
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
For meg virker det ikke innlysende at hobbypolitikere eller rådmenn i fylkeskommuner og kommuner skal være sentrale premissgivere i drøftingen av lærer- og skolelederprofesjonalitet.

Dette er helt analogt med hvordan det fungerer i sykehussektoren, så for meg virker det innlysende at samme utvikling vil tvinge seg fram på skolefronten.
Hverken skole eller sykehus handler utelukkende om fag. Det handler også om økonomi.

Politikere har ikke kompetanse på disse feltene, og ønsker ikke å holdes ansvarlige for dårlige resultater eller dårlige tilstander. De ønsker heller ikke en gisselsituasjon, hvor de må by over hverandre for å vise at de satser på skole. Politikerene ønsker å delegere så mye styring de kan over til byråkrater.

Det vi kommer til å se i skolen, er at byråkratskiktet som skal forvalte lærerene, eser ut. De dårlige økonomene, som ikke klarte å få en topplederstilling i næringslivet, de får en sjefsposisjon i det offentlige. Mellom seg og lærerene har de masse teknokrater.

Utviklingen kan ikke stanses. Hvor stor innsikt synes dere lærere at de andre forumdeltakerene har i yrket deres, og arbeidsbetingelsene? Det sier seg selv at ingen i demokratiet kommer til å kjempe for dere, og det vil ikke finnes noen som helst incitamenter til systemforandring.

Demokratiet er håpløst, samfunnet er håpløst, alt er hierarkisk, og styrt med jernhånd av middelmådige drittkjerringer og teknokrater. Det offentlige er en kreft som kommer til å ta livet av oss alle.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: OveR] #1847500 31/08/2014 07:13
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Humrer her nå...hvordan man prøver å diskvalfisere innlegg her, ikke ut fra innholdet, men ut fra (yrkes) bakgrunn. Og da ut fra logikken at de som er "kvalifisert ' til å mene noe om dette emnet, enten må være
A) lærer ( kanskje heltids også ?)
B) være enig med Utdanningsforbundets medlemmer (ikke forhandlingsutvalget til Utdanningsforbundet, for Guds skyld ! De anbefalte jo meklingsfirslaget. Så de er jo totalt diskvalifiserte , har jo ingen kompetanse på dette området)

Så da er det vel mest riktig å bare si at alle som er uenige er diskvalifiserte ? For det er vel det som menes når man må vite bakgrunnen min ? Fremfor å argumentere mot ?

Hmmmm.... Er de som forsker på utvikling av skolen diskvalifiserte tro ..? Mumle, mumle...ja det er sikkert noe suspekt der også...mumle..høyrevridd, nei, kanskje venstrevridd..mumle..nei, hmmm..de underviser jo på lærerutdanning...hmmm...nei, det er ikke kvalifusrende, hvis de ikke er enige med oss ...

Sekterisk ?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1847512 31/08/2014 07:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Eller så är det så att de som spör också begynner bli nyfikna på vad du faktiskt gör.

Att du istället för att svara på det välger att diskutera andra saker gör iallafall att jag tar dina åsikter och information mindre seriöst. Vad är det han vill dölja genom att inte ens svara på frågan?

Inlägget över tyder ju inte heller på att du verkar ta de som är oenig med dig spesiellt seriöst.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: fredriks] #1847526 31/08/2014 07:52
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jo, jeg tar de alle seriøst. Men jeg synes lite om den debatt-teknikken som går ut på at man ønsker å kategorisere noens argumenter ut fra deres yrkesbakgrunn.

Hva er så galt med å firholde seg til argumentene mine ? Hvis jeg er snekker ? Er da argumentene mine dårligere plutselig ? Eller, som en sier: kommunepolitiker ( Gud bedre !), da er jo argumentene ...latterlige ? Eller det blir : ja, hva er det ikke det vi visste ..ikke peiling..eller om jeg er advokat ? Eller økonom ? Eller lærer ?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1847528 31/08/2014 07:56
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har gjort 2 min research om heavydude, og det ser ut til at han faktisk har relevant arbeidserfaring (etter mitt syn). Så får han selv velge om han vil dele det med resten..

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1847530 31/08/2014 08:03
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
Spørsmålet om lærernes arbeidstid er ikke ny. Den sto også på agendaen da staten var arbeidsgiver ( så de som maler KS på veggen som fanden pga denne saken ig vil tilbake til staten, bommer).
På begynnelsen av 2000-tallet bør det gjennomført 372 forsøk på 5 definerte arbeidstidsmofeller. Forsøkene ble ledet av SINTEF på oppdrag av U.dir. Konklusjonen var at økt tilstedeværelse forbedret relasjonen lærer - elev, ga bedre løringseffekt m.m. Foreldre, elever, rektorer og lærerne var enig i dette. Men lærene likte ikke at de måtte være mer tilstede på skolen.
Så dette er ikke noe nytt tema. Og det retoriske poenget om at dette handler om å spare på vikarbudsettet er altså uten rot i noe annet enn i hodene til de som vil ha tariffestet at de skal disponere 10 -20 % av arbeidstiden etter eget ønske, ikke etter kollektivets behov.

Denne? http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Misbruk-av-forskning-i-larerstreiken-7682750.html

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1847535 31/08/2014 08:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jo, jeg tar de alle seriøst.

Det jag tänker på är att du vid flera tillfällen har kommit med kommenterer där du verkar dra rätt långdragna slutsatser om vad dem du diskuterar med menar som
" Eller, som en sier: kommunepolitiker ( Gud bedre !), da er jo argumentene ...latterlige ?"

Quote:

Hva er så galt med å firholde seg til argumentene mine ? Hvis jeg er snekker ? Er da argumentene mine dårligere plutselig ? Eller, som en sier: kommunepolitiker ( Gud bedre !), da er jo argumentene ...latterlige ? Eller det blir : ja, hva er det ikke det vi visste ..ikke peiling..eller om jeg er advokat ? Eller økonom ? Eller lærer ?

Nu är det väl så att många har argumenterat imot dina argument. Jag kan vara enig i att argumenten är det viktigaste men vem de kommer ifrån kan också vara interessant att veta när folk är oeniga och när man kan tolka ting olika utifrån ens bakgrund.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1847546 31/08/2014 08:52
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Jo, jeg tar de alle seriøst. Men jeg synes lite om den debatt-teknikken som går ut på at man ønsker å kategorisere noens argumenter ut fra deres yrkesbakgrunn.

Hva du slags bakgrunn man har er da relevant i forhold til bruk av ord som kompetanse på et område. En meningsytring er noe annet, men har vel liten verdi kontra en vurdering basert på kompetanse. Dvs. teoretisk fundament og praktisk erfaring innen et spesialisert område.

Skal jeg feks. hive meg inn i en diskusjon med politifolk om deres utfordringer i hverdagen og påberobe meg kompetanse på området, bør jeg kunne vise til relevant utdanning og politipraksis. I alle fall om jeg ønsker å bli tatt på alvor.

iq
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Gammelogdesperat] #1847637 31/08/2014 13:49
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Det er helt grunnleggende retorikk at ethos (avsenders troverdighet) er viktig for overbevisningskraften. HeavyDude har da også påpekt at han har kompetanse, så det er nok noe han anerkjenner. Likevel vil de fleste si at logos (fornuften i argumentasjonen) er viktigere for dem.

Gunn Imsen har begge deler:
http://www.klassekampen.no/article/20140827/ARTICLE/140829951

Side 14 av 15 1 2 12 13 14 15

Moderator  support