Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Erfaringer med teiping av tubularhjul.

Re: Erfaringer med teiping av tubularhjul. [Re: Valentino] #1842321 22/08/2014 08:27
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: Valentino
Finn dem selv.


Jeg finner ingen, det er derfor jeg spør de som gir inntrykk av at de har peiling.

Det er forresten ikke jeg som har bastante meninger om lim vs. teip.

Redigert av anonymous5; 22/08/2014 08:37.

Anonym5
Re: Erfaringer med teiping av tubularhjul. [Re: StefanR] #1842430 22/08/2014 09:55
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
lim3 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
Teip suger. Den øker rullemotstanden fordi mye av energien forsvinner i teipen, og så lenge det er bare noen få watt er det nok watt til at jeg bryr meg om det.

Samtidig føler jeg meg tryggere med lim, og utvalget av dekk som er kompatibelt med teip er i teorien ikke så stor.

Re: Erfaringer med teiping av tubularhjul. [Re: StefanR] #1842833 22/08/2014 21:04
Registrert: Dec 2007
Innlegg: 134
El Pedro Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2007
Innlegg: 134
"Mye av energien forsvinner i teipen"?

Show me numbers!!

Redigert av El Pedro; 22/08/2014 21:04.

"It never gets easier, you just go faster." - Greg Lemond
Re: Erfaringer med teiping av tubularhjul. [Re: StefanR] #1843475 24/08/2014 11:36
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 324
Jaro Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 324
Limer alltid dekkene selv. Ikke fordi jeg vet at det er bedre, men fordi jeg er tryggest da.

Fant frem en gammel diskusjon fra et annet forum (på engelsk):
http://biketechreview.com/forum/1-genera...fo-extreme-tape
---
Using Al Morrison's data, 0.00260 for Tufo tape versus 0.00239 for Mastik, an extra 8.8% rolling resistance. That's a cost of 2.06 J/kg/km. For example when climbing a 7% grade with total mass = 70 kg that's the equivalent of an extra 200 grams carried up the hill.

Yesterday I did the Mt Diablo Hillclimb (we climbed only half the hill in the time trial) which gained 590 meters in 10.0 km. I used Mastik. If I averaged 270 watts, and I weighed 55.9 kg, my bike was 5.5 kg and my equipment was maybe 1.5 kg = 62.9 kg, then that's 1295 J / 270 watts = approximately 4.8 seconds it would have cost me.

It would be interesting t o see what fraction of the riders that would have cost a place in the overall standings. I'm guessing around 25%.

4.7 seconds in a time trial is a big price to pay for maybe 10 minutes of time spent applying glue. in contrast, at my threshold of $3.50/gram saved (which eliminates most carbon bars and stems, for example, as well as virtually all "SL" frame upgrades) it is an effective cost of around $630 (using 62.9 kg).
----

Da får en vurdere selv om en synes det er verdt å krangle så mye mer om dette... Forskjell på rullemotstand kan måles, men det er opp til alle og enhver om en synes det er mye eller lite forskjell.

Re: Erfaringer med teiping av tubularhjul. [Re: StefanR] #1843482 24/08/2014 12:09
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
parkprest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
Jeg så også den der, jeg la merke til at en av forutsetningene var dekktrykk på 120psi. Da kan jeg forstå litt av energitapet i tapen. Men det finnes vel andre tester som sier at høyt dekktrykk slett ikke er ideelt for lav rullemotstand.


pedalistisk !
Re: Erfaringer med teiping av tubularhjul. [Re: Jaro] #1843496 24/08/2014 12:51
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Han sykler i 20 km/t opp en bakke. Godt mulig at det er større forskjell i 40 km/t.

Men han er utrolig lett også, og sykkelen er også uvanlig lett. vil det bli større eller mindre forskjell om rytteren og sykkelen har normal vekt?

Re: Erfaringer med teiping av tubularhjul. [Re: Jaro] #1843519 24/08/2014 13:37
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Takk for den testen!

Er det noen som vet om Crr er idealisert eller faktisk realistisk også ute?


Anonym5
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå