Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 15 1 2 10 11 12 13 14 15

På hvilken side står du i lærer-konflikten

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Tange] #1841928 21/08/2014 18:03
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det koster å være "verdens beste" og/eller "rikeste" land.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1841930 21/08/2014 18:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ja, og hadde Norge vært på toppen av skoleundersøkelser internasjonlt så hadde det kanskje vært greit for staten, men synes staten kanskje at dette ikke er greit og trur de at det er mulighet for besparelser og øking av effektiviteten samtidig?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1841933 21/08/2014 18:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Svigerfaren til min bror gikk av med pensjon nå. Han var lektor med opprykk og hadde i tillegg spesialpedagogikk. Han har jobbe med vanskeligstilte elever. Når han gikk av med pensjon tjente han 530' eller noe etter en mannsalder i skolen. Lurer litt på hva startlønnen er. Nesten så jeg tror man som ufaglært butikkansatt kan tjene det samme (Ikke meningen å diskriminere ufaglærte butikkansatte.). Hvem gidder å utdanne seg i 5-7 år for å tjene peanøtter? Eller stå i stillingen sin når man ser det bare går en vei og det er andre muligheter? Husk at det er lærenes subjektive vurdering man må legge til grunn for dette. Dette er en reel problemstilling som det virker som mange ikke orker å ta innover seg.

Redigert av sveinaa; 21/08/2014 18:17.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1841952 21/08/2014 18:42
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ja, det er en reell problemstilling. Og hvis du spør meg så har lærere en såpass viktig jobb i samfunnet at jeg mener at de kan/burde tjene mer.

Men, igjen et spørsmål, skal dette da ikke kunne knyttes til visse krav?

Eller for å gjøre det mer konkrett. Vil lærerne kunne godta det nye forslaget hvis de for eksempel får 20% mer lønn?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Tange] #1841957 21/08/2014 18:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Ja, det er en reell problemstilling. Og hvis du spør meg så har lærere en såpass viktig jobb i samfunnet at jeg mener at de kan/burde tjene mer.

Eller for å gjøre det mer konkrett. Vil lærerne kunne godta det nye forslaget hvis de for eksempel får 20% mer lønn?

Tror det er mer komplekst. Har ingen umiddelbar løsning. De burde i alle fall fått en attraktiv lønn. Pluss at overtid må belønnes.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: sveinaa] #1841977 21/08/2014 19:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her kan vi vel spørre lærerne. Hva er det som må endres for at dere skal trives i jobben, yte maksimalt og ikke vurdere å slutte?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: sveinaa] #1841986 21/08/2014 19:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sveinaa
Han har jobbe med vanskeligstilte elever. Når han gikk av med pensjon tjente han 530' eller noe etter en mannsalder i skolen. Lurer litt på hva startlønnen er. Nesten så jeg tror man som ufaglært butikkansatt kan tjene det samme (Ikke meningen å diskriminere ufaglærte butikkansatte.).

Siste tariffavtale mellom Virke og Handel & Kontor makser ut en butikkansatt på 350 000 for et årsverk, så ikke helt der.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: GeirK] #1841989 21/08/2014 19:20
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Streiken dreier seg ikke om for lite lønn men om at den kommunale arbeidsgiveren vil styre og kontrollere mest mulig av arbeidsdagen og på denne måten tilkjennegir opplagt en manglende tillit til lærerne. Etter 7 års universitetsutdanning og mange års yrkeserfaring, tror jeg at jeg kan tilrettelegge min egen arbeidsdag ganske effektivt selv.

Det jeg derimot er konfrontert med på jobben er et stadig krav om etter- og videreutdanning. Dessverre aldri faglig videreutvikling men derimot nesten alltid opplæring ut fra ledelsens pedagogiske ambisjoner. Hvor mange andre med 6-7 års utdanning blir møtt med krav om en slik, nesten konstant opplæring på jobben?

Dessverre er utdannings- og skoleutvikling blitt en av yndlingstomleplassene for alle slags politikere, både nasjonalt og kommunalt. I andre land er dette i mye større grad overlatt til fagfolk i skolesektoren. Har slike politikere i f.eks. KS noen form for relevant kompetanse om utdanningssektoren? Lite tyder på det.

Martin

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: sveinaa] #1841992 21/08/2014 19:25
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sakset fra DN artikkel.
"Og at det er de, lærerne, som ved mer tilstedeværelse skal betale for dette ved å jobbe masse «gratis» som vikarer slik at kommunene sparer inn på budsjettene, og ved å fylle ut enda flere skjemaer, så rektor og skolesjefene kan få stjerne i direktoratsboken."

"Gratis" betyr jo at kommunen slipper å bruke av budsjettposten vikarer. Personlig tror jeg lærerne faktisk har noe å frykte. Tror og skolen på sikt kan bli dårligere om dette innføres. Så lenge det ikke finnes en reel inntekts side handler jo skoledrift egentlig kun om å kutte, kutte, kutte, kutte....

Enig med deg her på begge punkter

På den andre siden, så kan jo "frykte" diskuteres. Hvilke andre jobber vet man så konkret hva man går til hver dag som lærerne. Ok, 2 undervisningstimer, med ymse som kan skje, men som det sjeldent skjer noe veldig uvanlig.

Sykepleiere en annen gruppe med "kjernetid" og høgst variable dager. Noen dager mange kopper med kaffe, andre mindre. Dette er økt variasjon. Gjennomsnittet trenger ikke endre seg, fordi variansen gjør. Faktisk ingen relasjon. Men man ser jo hvor det vil ende. Fastlønn og kjernetid som er årsaken til konflikten ? Begge deler blir snik-islamisert, con niqab y hijab

Alle mine karakterer og vitnemål, er på tross av lærerne, hovedsaklig. NG og LG i orden og oppførsel, kunne jeg ikke lese meg til å få endret da. På høgere studium, så var det jo også nok å bare møte opp til eksamen. Lærerne, veldig mange av dem, overvurderer sin betydning. De norske lærere hjelper egentlig primært, i dag, dumpekandidatene, som jo allerede har valgt feil linje og fag. Det bidrar null til kommende BNP at disse for en 2er i stedet for 1er.
Nei, som sykling. Det er motoren som er den viktigste faktoren og ikke ramma.

Litt paradoksalt er det, at flere politikere vil ha opp det faglige nivå blant lærerne, mens samtidig så vil de gi de mindre tid til å bruke sine faglige evner til å forberede gode undervisningstimer. Jau

Redigert av Abit; 21/08/2014 19:32.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: GeirK] #1842000 21/08/2014 19:33
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Han har jobbe med vanskeligstilte elever. Når han gikk av med pensjon tjente han 530' eller noe etter en mannsalder i skolen. Lurer litt på hva startlønnen er. Nesten så jeg tror man som ufaglært butikkansatt kan tjene det samme (Ikke meningen å diskriminere ufaglærte butikkansatte.).

Siste tariffavtale mellom Virke og Handel & Kontor makser ut en butikkansatt på 350 000 for et årsverk, så ikke helt der.

Jeg ble kanskje litt het i toppen. Ble en kortslutning i konklusjonen grunnet en følelse av å vite i steden for å vite. Beklager. Ser at lektor med tillegg starter på 451'.

http://www.norsklektorlag.no/nyhetsarkiv-2012/hva-skal-du-tjene-som-lektor-article476-248.html

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: sveinaa] #1842001 21/08/2014 19:35
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: GeirK

Jeg ble kanskje litt het i toppen. Ble en kortslutning i konklusjonen grunnet en følelse av å vite i steden for å vite. Beklager. Ser at lektor med tillegg starter på 451'.

http://www.norsklektorlag.no/nyhetsarkiv-2012/hva-skal-du-tjene-som-lektor-article476-248.html

Det var et sprang for 3 års tid siden. Fra rundt 415 til 450. Faktisk eneste positive sprang jeg kan huske å akkurat ha fått med meg. Ellers har det vært mopedsertifikat, TS-pakke ICON_SMILE. Så nå skal staten ha pengane/spranget tilbakebetalt med renter

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Tange] #1842020 21/08/2014 20:02
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T

Enig i at det skal stilles krav. Min synsing er er at lærerne:
- Synes det blir for mye krav og så har arbeidstidsavtaleforslaget blitt dråpen som fikk vannet i begeret til å flyte over.
- Ikke opplever kravene som meningsfylte

Jeg tenker at lærerne er interessert i å utvikle skolen gitt at de mener utviklingen er riktig.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1842084 21/08/2014 21:16
S
SunMaster Offline
Medlem
Medlem
S
Konflikten dreier seg også om hva som skal være lærerens oppgaver.

La meg ta et eksempel.

Den gang jeg gikk på barneskolen hadde vi en vaktmester. Når noe gikk istykker fikset vaktmesteren dette. Om det var inne eller ute spilte ingen rolle, vaktmesteren ordnet opp.

Den gang jeg gikk på barneskolen hadde vi vaskedamer. De gjorde rent, på vår skole, når elevene var gått hjem,

Slik er det ikke lenger.

Vaktmesteren er (i kommunale skoler) ansatt i kommunen, i kommunene i mitt distrikt hører vaktmesteren til i teknisk etat - eller bygg. Han har kun ansvar for bygget.

Han har ikke ansvar for å reparere noe som helst av inventar som går i stykker (det er det nå rektor som har), han har ikke ansvar for å måke (for i mangel av noen andre er det selvsagt rektor som har dette), det han har ansvaret for er bygget og eiendommen.

Så når pultplate løsner, eller vi må flytte en smartboard eller hva det nå er som går i stykker som ikke er en del av bygget (og derfor ikke noe som vatkmesteren har ansvar for) blir det i praksis lærerne som har ansvar for.

Vaskerne hører ikke lenger til skolen, men renholdsavdelingen i kommunen. De vasker (kun) etter gitte rutiner, og er det for skittent så nekter de å vaske. De vasker heller ikke steder der det for alle friske mennesker er åpenbart at det må vaskes - fordi det ikke er en del av jobbeskrivelsen.

Alt som renholdere og vaskere pleide å gjøre, men ikke lenger gjør, faller i praksis på lærerne. Det er ikke det at vi har i mot den type oppdrag, men det er en praksis som gjør at vi gjør denne jobben gratis. Det er det fordi rektor kan styre tiden vår på skolen.

Dette er også en del av det det forhandles om - hva er det egentlig vi kan og skal settes til. Det er ikke greit at jeg må være med å reparere pulter eller rydde etter hærverk i stedet for å gjøre det jeg skulle ha gjort - fordi det må jeg gjøre uanset, og da på kveldstid. Dette har vært en måte å øke arbeidsmengden - og timene - for oss lærere, som virker veldig bevisst og har vært underkommunisert. Som så mye annet har det bare blitt "innført", på toppen av andre arbeidsoppgaver som aldri blir tatt bort.

Kjenner at jeg driter i hva enkelte av looniene her på forumet mener om dette. Heldigvis er langt de fleste reflekterte mennesker.

Redigert av SunMaster; 21/08/2014 21:18.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Tange] #1842087 21/08/2014 21:17
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Kan det tenkes at staten ser at en hel haug andre land klarer seg, i hvertfall PISA &co. messig, vedlig bra mye mindre penger enn Norge og at den faktisk ser muligheter til å spare uten at dette trenger å gå på bekostningen av kvaliteten?

(Ja, dette er et spørsmål og de som mener å måtte angripe meg for å stille et slikt spørsmål for neppe svar tilbake, for jeg har ikke et svar. Derav at jeg stiller dette spørsmålet)

Det fins et greit svar på dette med høye norske utgifter til utdanning, Tange.

I Norge bor vi grisgrendt og har svært mange små skoler. Det fins skoler med under 10 elever. Det er kostbart å drive slike skoler og bringer antall elever i snitt pr. lærer ned i 13 (så vidt jeg husker). Jeg ha ikke tallet, men tror neppe snittallet i storbyene er 13 elever pr. lærer. Grisgrendt bosetting med skoler på hvert et nes, er nok hovedårsaken til høye kostnader.

Når det gjelder lønnsnivået til lærere i Norge, så tjener vi bra i forhold til svenskene, men dårligere enn f.eks. danske lærere.

Div. sportsremedier ...
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1842135 22/08/2014 05:12
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
kjærnetid. den gyldne mellomvei.
med mulighet for hjemmekontor løsning utover dette.

DONE

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: M@rtin] #1842155 22/08/2014 06:02
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin

Det jeg derimot er konfrontert med på jobben er et stadig krav om etter- og videreutdanning. Dessverre aldri faglig videreutvikling men derimot nesten alltid opplæring ut fra ledelsens pedagogiske ambisjoner. Hvor mange andre med 6-7 års utdanning blir møtt med krav om en slik, nesten konstant opplæring på jobben?

Tja, leger?? Selv om jeg ser poenget ditt med faglig videreutvikling ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: universalis] #1842284 22/08/2014 07:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: universalis
Kan det tenkes at staten ser at en hel haug andre land klarer seg, i hvertfall PISA &co. messig, vedlig bra mye mindre penger enn Norge og at den faktisk ser muligheter til å spare uten at dette trenger å gå på bekostningen av kvaliteten?

(Ja, dette er et spørsmål og de som mener å måtte angripe meg for å stille et slikt spørsmål for neppe svar tilbake, for jeg har ikke et svar. Derav at jeg stiller dette spørsmålet)

Det fins et greit svar på dette med høye norske utgifter til utdanning, Tange.

I Norge bor vi grisgrendt og har svært mange små skoler. Det fins skoler med under 10 elever. Det er kostbart å drive slike skoler og bringer antall elever i snitt pr. lærer ned i 13 (så vidt jeg husker). Jeg ha ikke tallet, men tror neppe snittallet i storbyene er 13 elever pr. lærer. Grisgrendt bosetting med skoler på hvert et nes, er nok hovedårsaken til høye kostnader.

Når det gjelder lønnsnivået til lærere i Norge, så tjener vi bra i forhold til svenskene, men dårligere enn f.eks. danske lærere.

Desverre er det ikke så enkelt.

For det første er det en myte at Norge et et land med en sterk grisegrendt bosetning av befolkningen. Norge et et industriland med høy grad av urbanisering (selv om vi har mindre store byer). Litt avhengig av grensen så bor 90-95% av befolkningen i byer eller tettsteder, akkurat som i de fleste om ikke alle andre vest-europeiske land.
For det andre så er i rapporten også tatt høyde for eventuell spredt befolkning eller om, slik som for eksempel er tilfelle i Norge, barn med større oppfølgingsbehov (ekstra bemanning) i større grad integreres i vanlige skoler.
Disse faktorene kan ikke forklare de høyere lønnskostnadene i den norske skole.

Lønnsnivåforskjeller er avhengig av om man ser på begynnerlønn eller lærere med høy ansinitet.

Utdanningsforbundet kom med denne:

De internasjonale sammenligningene antyder at Norge ikke har utnyttet sitt potensial til å bruke lønn som middel til å øke kvaliteten i utdanningssystemet.

www.utdanningsforbundet.no

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Tange] #1842304 22/08/2014 08:15
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spørsmålet om lærernes arbeidstid er ikke ny. Den sto også på agendaen da staten var arbeidsgiver ( så de som maler KS på veggen som fanden pga denne saken ig vil tilbake til staten, bommer).
På begynnelsen av 2000-tallet bør det gjennomført 372 forsøk på 5 definerte arbeidstidsmofeller. Forsøkene ble ledet av SINTEF på oppdrag av U.dir. Konklusjonen var at økt tilstedeværelse forbedret relasjonen lærer - elev, ga bedre løringseffekt m.m. Foreldre, elever, rektorer og lærerne var enig i dette. Men lærene likte ikke at de måtte være mer tilstede på skolen.
Så dette er ikke noe nytt tema. Og det retoriske poenget om at dette handler om å spare på vikarbudsettet er altså uten rot i noe annet enn i hodene til de som vil ha tariffestet at de skal disponere 10 -20 % av arbeidstiden etter eget ønske, ikke etter kollektivets behov.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: SunMaster] #1842305 22/08/2014 08:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: SunMaster
Konflikten dreier seg også om hva som skal være lærerens oppgaver.

La meg ta et eksempel.

Den gang jeg gikk på barneskolen hadde vi en vaktmester. Når noe gikk istykker fikset vaktmesteren dette. Om det var inne eller ute spilte ingen rolle, vaktmesteren ordnet opp.

Den gang jeg gikk på barneskolen hadde vi vaskedamer. De gjorde rent, på vår skole, når elevene var gått hjem,

Slik er det ikke lenger.

Vaktmesteren er (i kommunale skoler) ansatt i kommunen, i kommunene i mitt distrikt hører vaktmesteren til i teknisk etat - eller bygg. Han har kun ansvar for bygget.

Han har ikke ansvar for å reparere noe som helst av inventar som går i stykker (det er det nå rektor som har), han har ikke ansvar for å måke (for i mangel av noen andre er det selvsagt rektor som har dette), det han har ansvaret for er bygget og eiendommen.

Så når pultplate løsner, eller vi må flytte en smartboard eller hva det nå er som går i stykker som ikke er en del av bygget (og derfor ikke noe som vatkmesteren har ansvar for) blir det i praksis lærerne som har ansvar for.

Vaskerne hører ikke lenger til skolen, men renholdsavdelingen i kommunen. De vasker (kun) etter gitte rutiner, og er det for skittent så nekter de å vaske. De vasker heller ikke steder der det for alle friske mennesker er åpenbart at det må vaskes - fordi det ikke er en del av jobbeskrivelsen.

Alt som renholdere og vaskere pleide å gjøre, men ikke lenger gjør, faller i praksis på lærerne. Det er ikke det at vi har i mot den type oppdrag, men det er en praksis som gjør at vi gjør denne jobben gratis. Det er det fordi rektor kan styre tiden vår på skolen.

Dette er også en del av det det forhandles om - hva er det egentlig vi kan og skal settes til. Det er ikke greit at jeg må være med å reparere pulter eller rydde etter hærverk i stedet for å gjøre det jeg skulle ha gjort - fordi det må jeg gjøre uanset, og da på kveldstid. Dette har vært en måte å øke arbeidsmengden - og timene - for oss lærere, som virker veldig bevisst og har vært underkommunisert. Som så mye annet har det bare blitt "innført", på toppen av andre arbeidsoppgaver som aldri blir tatt bort.

Kjenner at jeg driter i hva enkelte av looniene her på forumet mener om dette. Heldigvis er langt de fleste reflekterte mennesker.

Dette var et godt innlegg som jeg synes få frem at dette er en kompleks sak. Pga. rasjonalisering og en tanke om å drifte billigere har man lagt om mye av den offentlige strukturen og hvordan den er organisert. Det jeg ikke skjønner er at "rovdrift" (kanskje et sterkt uttrykk) på lærere pga. manglende arbeidskraft til å utføre oppgaver som ligger langt utenfor det en lærer bør gjøre med bakgrunn i utdanning pga. overordna økonomiske hensyn, blir bare meningsløse om man ønsker en god skole. Som en med stemmerett i dette landet synes jeg det er vanskelig å akseptere at lærere brukes til andre oppgaver enn å lære bort (altså oppgaver som er direkte elev relatert). Skjønner heller ikke hvorfor man skal trekke alle lærer inn i masse administrasjon som faktisk kan løses bedre av en administrasjon. Nå kommer en følelse, men jeg kan ikke la være. Jeg føler at Norge er et av de land i verden der man faktisk har valgt å "utelukke" ekspertisen som kan noe om emnet i beslutningsprosessen, med den konsekvens at det sitter en gjeng med "nisser", som egentlig bare er flinke i korridorpolitikk, og tar avgjørelser om emner som krever stor innsikt i reelle problemstilling.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1842317 22/08/2014 08:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude
Spørsmålet om lærernes arbeidstid er ikke ny. Den sto også på agendaen da staten var arbeidsgiver ( så de som maler KS på veggen som fanden pga denne saken ig vil tilbake til staten, bommer).
På begynnelsen av 2000-tallet bør det gjennomført 372 forsøk på 5 definerte arbeidstidsmofeller. Forsøkene ble ledet av SINTEF på oppdrag av U.dir. Konklusjonen var at økt tilstedeværelse forbedret relasjonen lærer - elev, ga bedre løringseffekt m.m. Foreldre, elever, rektorer og lærerne var enig i dette. Men lærene likte ikke at de måtte være mer tilstede på skolen.
Så dette er ikke noe nytt tema. Og det retoriske poenget om at dette handler om å spare på vikarbudsettet er altså uten rot i noe annet enn i hodene til de som vil ha tariffestet at de skal disponere 10 -20 % av arbeidstiden etter eget ønske, ikke etter kollektivets behov.

Som en digresjon. Dersom jeg hadde blitt satt til å scanne fakturaer på min jobb hadde det vært lite økonomisk da det hadde medført at jeg 1) ikke fikk gjort min jobb, samt 2) at times prisen for det arbeidet ville blitt vanvittig høy. Altså en idiotisk beslutning av den som bestemmer hva jeg skal prioritere. Jeg kunne sikkert ikke nektet, men han hadde fått vite at han i denne sammenheng var et nek og at jeg ikke ville gjort det gratis.
Når jeg vet at en lærer brukes til alt fra "vaktmester in spe" til gartner når skolen har et behov ser jeg faktisk akkurat den samme problemstillingen. 1) lærern får ikke gjort sine arbeidsoppgaver. 2) at det blir hel vanvittig å sette en akademiker med utdannelse til å gjøre slike oppgaver. Det er totalt bak mål. 3) Det å steppe inn på kort varsel som vikar bør belønnes. Da det faktisk i praksis er det samme som å være med på å dra lasset sammen med rektor på skolen. En belønning vil gjøre det kan oppleves positivt isteden for negativt.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: turbo] #1842372 22/08/2014 09:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: turbo

Enig i at det skal stilles krav. Min synsing er er at lærerne:
- Synes det blir for mye krav og så har arbeidstidsavtaleforslaget blitt dråpen som fikk vannet i begeret til å flyte over.
- Ikke opplever kravene som meningsfylte

Det er godt mulig i dagens situasjon.
Når jeg tenker krav så tenker jeg bla. utdanning og kompetanse. Skal man ha engelsk i grunnskolen så holder det ikke at lærer(inn)en har hatt engelsk på videregående. At man ikke er 'nearnativ speaking' kan jeg se gjennom fingrene når det gjelder grunnskolen men nesten fullstendig fravær av språkkunskaper blir vel litt mye i mine øyne. Og dette går selvfølgelig delvis begge veier (og er muligens relatert til lærer-konflikt). Jeg synes det er tragisk at en lærer med NTNU eller ingeniørutdanning skal kunne undervise i fransk el. Og likeså må en lærer kunne nekte å vikariere i et fagområdet som ligger langt unna hens eget fagfelt.

Nå ble 20%-en bare et tatt for å sette et tall, kanhende det er mer som må til, men vil man kunne godta mer 'kontroll over hverdagen' med bedre lønninger?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: KKippernes] #1842675 22/08/2014 15:27
S
SunMaster Offline
Medlem
Medlem
S
[Hva skjedde med å ha en lidenskap for yrket? Det er kanskje naivt av meg å tro at det skal være drivkraft nok. ]

Å forvente at lærere (andre yrkesgrupper også, som f. eks sykepleiere) skal være strålende fornøyd med å få lov til å utøve kallet sitt er en tankegang som jeg stadig vekk støter på. Å forvente at lidenskapen for yrket skulle være noen form for drivkraft for andre enn gründere som utvilker sin egen bedrift ser jeg på som rimelig spesielt. Bare selve den elitistiske, utnyttende tanken som ligger i bunn av tankesettet passet vel egentlig best for 50+ år siden.

At lærere liker jobben sin, på samme måte og samme nivå som yrkesutøvere i alle yrker, tar jeg for gitt.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Tange] #1842747 22/08/2014 18:24
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Jeg er ikke så sikker på det, fremdeles bor vi grisgrendt i Norge. Det er ikke mange land som har råd til å drifte så mange små lokalsamfunn og skoler. Utdanningsforbundet fikk (tilbake i 2003) ECON analyse til å se på dette. Funnene derfra sier noe av det samme jeg påstod. Lenk til undersøkelsen

Undersøkelsen er litt gammel, en del sentralisering har skjedd de siste årene, men hovedtrenden tror jeg fremdeles er gyldig.

Rike land har dyr skole, rike land på den vestlige halvkule, har også middels presterende skolesystem på PISA- og TIMMS-undersøkelsene (med noen unntak).

Årsaker:
- svake lærere?
- late elever?
- alle får jobb eller blir hjulpet av NAV? Vi er ikke sultne nok?
- svak VFL-praksis (vurdering for læring)?

For min del tror mye på den sistnevnte, selv om sikkert noe kan skyldes de andre punktene også.

Div. sportsremedier ...
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: SunMaster] #1842782 22/08/2014 19:36
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: SunMaster
[Hva skjedde med å ha en lidenskap for yrket? Det er kanskje naivt av meg å tro at det skal være drivkraft nok. ]

Å forvente at lærere (andre yrkesgrupper også, som f. eks sykepleiere) skal være strålende fornøyd med å få lov til å utøve kallet sitt er en tankegang som jeg stadig vekk støter på. Å forvente at lidenskapen for yrket skulle være noen form for drivkraft for andre enn gründere som utvilker sin egen bedrift ser jeg på som rimelig spesielt. Bare selve den elitistiske, utnyttende tanken som ligger i bunn av tankesettet passet vel egentlig best for 50+ år siden.

At lærere liker jobben sin, på samme måte og samme nivå som yrkesutøvere i alle yrker, tar jeg for gitt.

Jeg er såpass naiv at jeg tror på lidenskap, eller noe i nærheten av ordet. Det var en som sa at vi privat kan beslutte å kjøpe et hus til millioner av kroner, men på jobben har vi ikke rett til å kjøpe en blyant til 15 kr. Hvordan skal vi under et slikt "regime" forvente at folk er innovative og lidenskapelige?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: universalis] #1842791 22/08/2014 20:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: universalis
Jeg er ikke så sikker på det, fremdeles bor vi grisgrendt i Norge. Det er ikke mange land som har råd til å drifte så mange små lokalsamfunn og skoler. Utdanningsforbundet fikk (tilbake i 2003) ECON analyse til å se på dette. Funnene derfra sier noe av det samme jeg påstod. Lenk til undersøkelsen

Undersøkelsen er litt gammel, en del sentralisering har skjedd de siste årene, men hovedtrenden tror jeg fremdeles er gyldig.

Rike land har dyr skole, rike land på den vestlige halvkule, har også middels presterende skolesystem på PISA- og TIMMS-undersøkelsene (med noen unntak).

Årsaker:
- svake lærere?
- late elever?
- alle får jobb eller blir hjulpet av NAV? Vi er ikke sultne nok?
- svak VFL-praksis (vurdering for læring)?

For min del tror mye på den sistnevnte, selv om sikkert noe kan skyldes de andre punktene også.

Regjeringen.no

De høye utgiftene i norsk skole i forhold til andre land skyldes bare i mindre grad norsk geografi. Driftsutgiftene i de ti kommunene med flest elever ligger bare omkring 4 prosent under landsgjennomsnittet når vi ser bort fra skyssutgiftene, som utgjør omkring 2 prosent av samlede utgifter. Integrering av funksjonshemmede og andre ressurskrevende elever i norsk skole kan heller ikke forklare mye av forskjellen. Hovedårsaken til de høye kostnadene i Norge er at vi har svært mange lærere i forhold til andre land. I OECD-landene er det i gjennomsnitt mellom 40 og 50 prosent flere elever pr. lærer enn i Norge. Det gir gode muligheter for å forbedre skolen, siden gode lærere er skolens viktigste ressurs.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/....html?id=105775

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: turbo] #1842807 22/08/2014 20:30
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Sitat: turbo
Jeg er såpass naiv at jeg tror på lidenskap, eller noe i nærheten av ordet. Det var en som sa at vi privat kan beslutte å kjøpe et hus til millioner av kroner, men på jobben har vi ikke rett til å kjøpe en blyant til 15 kr. Hvordan skal vi under et slikt "regime" forvente at folk er innovative og lidenskapelige?

Det er ikke noe problem, det du ønsker skal være riktig, det er riktig. Og dersom lærerene ikke er lidenskapelige nok, så er det de som er problemet, ikke systemet. Alle som tviler på at mennesker tenker sånn, er født i går.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1842965 23/08/2014 10:12
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Hva skal jeg med begynnelsen av 2000-tallet? Utdanningssektoren (og samfunnet forøvrig) har nok utviklet seg såpass mye, ikke minst med hensyn til de mulighetene digital kommunikasjon gir oss at det blir litt vel bakstreversk å diske opp dette nå?

Forøvrig ble det i 2009 laget en undersøkelse over "tidstyver" i skolen som aldri ble fulgt opp (og ja, man fant plenty av disse):
http://www.fafo.no/pub/rapp/20113/20113.pdf

Dette er situasjonen i 2014:
http://ipad.dagbladet.no/2014/08/22/nyheter/utdanning/innenriks/lererstreiken_2014/34907934/

Hva er det KS (og tilsvarende skandinaviske organisasjoner) har skjønt med sin enestående kompetanse på skolesektoren som tilsynetaletende ingen andre har fått med seg i Europa?

Martin

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: M@rtin] #1842980 23/08/2014 10:37
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hva skal jeg med begynnelsen av 2000-tallet? Utdanningssektoren (og samfunnet forøvrig) har nok utviklet seg såpass mye, ikke minst med hensyn til de mulighetene digital kommunikasjon gir oss at det blir litt vel bakstreversk å diske opp dette nå?

Martin

Det er jo interessant at du vil erstatte økt lærer og elevtid med å bruke digitale medier, selv om det også sikkert kan brukes. Og at du mener at utvikling av økt kollektiv kompetanse kan skje vha digitale kommunikasjon, ikke ftf.
Du ville sikkert da ha løst denne casen ved å chatte på Fb ? :
http://www.dagbladet.no/2014/08/23/nyheter/streik/politikk/ks/utdanningsforbundet/34922105/

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1842989 23/08/2014 11:31
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Jezeez.

Martin

Det er jo interessant at du vil erstatte økt lærer og elevtid med å bruke digitale medier, selv om det også sikkert kan brukes. Og at du mener at utvikling av økt kollektiv kompetanse kan skje vha digitale kommunikasjon, ikke ftf.
Du ville sikkert da ha løst denne casen ved å chatte på Fb ? :
http://www.dagbladet.no/2014/08/23/nyheter/streik/politikk/ks/utdanningsforbundet/34922105/

Jeezez.

[spiseskjemodus] Digital kommunikasjon som i: jeg er oppnåelig døgnet rundt for skoleledelsen, foreldre og elever via meldinger på skolens nettplattform, via epost og sms (alt dette tikker inn på min mobil som er konstant på nettet). Jeg svarer som oftest umiddelbart på hver eneste henvendelse: bekymringshenvendelser fra foreldre, elever som lurer på noe med en oppgavelevering, ledelsen som meddeler forandringer i timeplanen, rådgiveren som ønsker mitt syn på en elevs oppførsel, en kollega som trenger en undervisningsidé, etc. .... Det hadde neppe vært mulig tidlig på 2000-talllet. Og et slikt servicenivå ser fortsatt ut til å være uoppnåelig i mange andre bransjer.[/spiseskjemodus]

Vennligst sett så fingeren på hva slags kompetanse jeg mangler i mitt yrke etter 7 år med faglige og pedagogiske universitetsstudier!

Jeg har forøvrig overhode ingenting imot faglig videreutvikling, men det får jeg ikke fordi det blir for dyrt for min arbeidsgiver, siden jeg da må erstattes av en vikar mens jeg videre/etter-utdanner meg. Det eneste man har råd til er at man setter av 3-4 timer i uken der hele undervisningspersonalet, noen med 6 måneders erfaring, noen med 30 år, kurses i ”Den gode time”, dvs. at man blir fortalt hvordan ledelsen ser for seg en idealisert undervisningstime. I tillegg får man pålegg om å følge fylkeskommunalt vedtatte metoder (gjett om det er fagfolk som har vedtatt slikt). Hver uke - året inn, året ut. Tror du, det er mye nytt å hente her etter noen uker?

Martin

P.S.: jeg har - av prinsipp - ingen av mine elever lagt til som FB-kontakter. Så ingen chatting der i gården ...

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: M@rtin] #1842994 23/08/2014 11:39
Papegøyal Offline
Troll
Troll
I tillegg får man pålegg om å følge fylkeskommunalt vedtatte metoder (gjett om det er fagfolk som har vedtatt slikt). Hver uke - året inn, året ut. Tror du, det er mye nytt å hente her etter noen uker?

Hva mener du - hvordan endte vi opp her?

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Side 12 av 15 1 2 10 11 12 13 14 15

Moderator  support