Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1841677
21/08/2014 10:52
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
Får prøve noe lignende jeg også, bestile etpar PAS'er så kan vel spandere etpar på modding.
Fikk åpnet opp de to 8fun\ecoride baknavene jeg hadde lignende og flyttet over innmaten (veldig enkelt igrunn) så da har jeg muligens et 250w\36v reservehjul også :-)
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1841813
21/08/2014 14:44
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Tipper den motoren er ganske lik Cute Q100, den har tilsynelatende samme kontakt og hall-sensor, så det er godt mulig den motoren kan brukes med s06s kontrolleren.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: knut77]
#1845595
27/08/2014 10:27
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
Da har jeg fått pakken i posten og der er såklart ikke helt plug and play... Hva er de "single" kontaktene på motorkablen som går fra kontakten på navet? Er det bare de tre fargede som brukes på s06s kontrolleren, isåfall skal jeg isolere hver av de andre eller kan de bare henge sammen i en klynge? 
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1845627
27/08/2014 10:58
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
De 3 med "stor plugg" (phase connectors) skal kobles til korresponderende ledninger på kontrolleren. De 5 i en klynge er "hall sensor". S06p har ikke hall sensor tilkobling og motoren fungerte ganske dårlig uten dette. S06s har hall sensor, det skal ha fulgt med en liten hvit kloss med plass til 6 ledninger, kom antakelig sammen med motoren. Denne passer til en plugg på kontrolleren, de 5 ledningene skal stikkes inn i pluggen slik at de treffer ledninger av samme fargen på andre siden.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1845869
27/08/2014 16:18
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
Takk! Ser at jeg ikke har noenting å koble til "speed sensor wire" inngangen. Vil det ha noe å si?
Og er det noen sikring på batteriet eller annen plass som kan redde meg fra en elektrisk brann i det rimelige kinesiske ombyggingskitet? :-)
Redigert av Toillball; 27/08/2014 16:32.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1845942
27/08/2014 19:19
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Den fulgte med i kittet mitt, men det varierer tydligvis litt...
Jeg kjørte uten fartssensoren til å begynne med, mens jeg brukte s06p. Jeg ble fortalt at hvis jeg kjørte uten fartssensor så ville lcd'n skru seg av etter 5 min. Men det skjedde ikke hos meg, jeg fikk fart opp på displayet. Synes farten var lav, men det viste seg etterhvert at farten kom opp i Miles, selv om det stod km/t i displayet. Og det viste kun fart når motoren var aktiv. Trilla jeg uten gasspådrag/tråkking så viste den 0. Godt mulig det vil fungere uten med s06s og. Jeg finner PAS-sensorer på ebay, burde være mulig å finne fartssensoren der og, i tilfelle BMSbattery tar mye i porto for dette. Jeg tror det finnes forskjellige typer av denne sensoren, så sjekk mot koblinggskjemaet at du får tak i en med riktig plugg.
Siikring?? Sikring i ladern... (: Neida, det sitter en i batteriet og (i mitt iallfall), ta bateriet ut av holderen og se nederst, på den siden som ligger mot holderen.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1845981
27/08/2014 19:51
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
Lette lengre nedi kassen min og speedsensoren var med.  Men vil ha minst mulig kabling, så hvis den fungerer uten så sløyfer jeg den. Får bare teste. Gamblet på at bafangnavet jeg tok eikene fra var samme størrelse som navet jeg fikk, men det stemte ikke. Q100H navet er litt mindre og eikene var bare lange nok dersom jeg sløyfet 1-kryss og har dermed rette eiker. Om navet tåler dette er jeg usikker på, men prøver sånn inntil videre. Måtte også bruke felgringen fra bafang-hjulet så vekta steg 100gram. Er endel kabler jeg skal korte inn, tenkte å splitte de på midten og lodde sammen, men kan jo like godt sløyfe kontakene inni controlleren og lodde de direkte sammen der. Sparer endel plass i den trange boksen på den måten også, bare å lodde på nye kabler dersom en "enhet" streiker, og uansett er controllboks og diverse veldig billig å erstatte... Tar med krankarmen på jobb imorgen og ser om jeg får på magnethjulet på en lur måte. Greit at det er solid også dersom kjedet faller av. I verste fall setter jeg på firkantkrank. Liten instagramteaser. 
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1846121
28/08/2014 07:14
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Ser bra ut, fin sykkel! Jeg har ikke så mye greie på hjulbygging, men radialeika høres vel litt skummelt/spennende ut? (: Men du kan evt teste med 8fun motoren også...
Ja, det er litt dårlig plass til alle kontaktene, jeg brukte vel ~5min på å få plass til alt, greit nok det, ikke så ofte man åpner der.
Har du fått testa at det snurrer rundt da? Trenger kun håndgass, lcd, motor og batteri til det.
Tec7 sitter overraskende godt, og pas-ringen er så smal at jeg er ikke så bekymra for at kjedet skal rive den av, men det beste hadde jo vært om man fikk montert ringen på venstre sida. Om du opplever at PAS ikke fungerer etter du har montert så forsøk å tråkke bakover. Virker det da så er sensoren montert feil vei.
Og enda noen tips -Pass på at hall-sensor pinnene sitter godt i plastpluggen. Det er ikke uvanlig at folk sliter med dårlig kontakt der, om du lodder så er jo ikke det et tema. -Det hender også at folk ikke dytter pluggen fra motoren godt nok inn, denne skal helt inn til streken på pluggen. -Åpningen i hjulakslingen, der ledninigene kommer ut, skal monteres ned, slik at det ikke samles vann der.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1847142
29/08/2014 23:09
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
Nesten ferdig nå, men min løsning på pas hollowteckrank fungerte ikke. Jeg boltet fast skiva gjennom de fire boltene til minstedrevet og ofret to magneter for å få det til å passe. Resulterte i stakkatogang på motoren... Bestilte meg dette retteta med fire magneter som skal dyttes nedi boltene, spent på om det fungerer greit. http://www.ebike-easy.com/products/Parts...m-brackets.html
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1847153
30/08/2014 05:26
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Jeg vet ikke hvor mange magneter man trenger, disse ringene fås jo med 10 magneter og. Jeg så på muligheten for å skru fast ringen men magnetene var i veien, endte opp med å lime med tec7, vet ikke om noe annet lim hadde fungert. Veldig kjekt om det fungerer med 4 av de magnetene der da.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1847195
30/08/2014 08:42
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
 Vært på en liten testkjøring uten krankdrift. Triller i 18mph/29kmt på håndgass. Cruisekontroll slår inn så jeg må lage meg en bremsebryter hvis jeg ikke vil slå av strømmen hver gang jeg stanser på cruise. Vekta stanset på 17,1kg med som den står på bildet. Magura-bremsene, tung felgring+eiker og kombipedalene drar opp vekta litt... Lakkerte batteriet med gummilakk for litt mere diskre framtoning :-)
Redigert av Toillball; 30/08/2014 08:44.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1847199
30/08/2014 08:57
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Hmf, så lett sykkel du har da, min veier 17,3kg inkl feste til barnehengeren (: Jeg bruker også endel ikke-lettvektskomponenter, det blir liksom ikke like viktig når man har assistanse.
Sykkelen ser bra ut! Lite kabelrot. Og lakkeringa av batteriet ser bra ut, jeg har vurdert vanlig svart lakk, men dette er kanskje bedre. Link til den du brukte?
Cruisekontrollen er kjekk, trikset for å skru den av er å røre gassen.
Det er en annen opplevelse med PAS, den fungerer bra men for meg blir det aktiv bruk av knappene på lcd-displayet for å justere assistansenivå. Sånn er det med kadensbasert sensor. Batterikapasiteten blir gjerne bedre med PAS enn cruise.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1847258
30/08/2014 13:37
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
Er Biltema sin gummilakk. Var latterlig enkel å legge på, sprayet somen idiot uten å tenke på sig og det ble bra resultat likevel. Med er det noen hastighet eller annen justering på den kontrolleren? Noen meny man kan justere på? Ser det står 250w på bms sine sider, gir den isåfall ikke 350w til motoren jeg bruker?
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1847283
30/08/2014 15:51
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Ja, det står 250w på den, fint det så har man dokumentasjon på at den er lovlig. Men den trekker 10A og når batterispenninga er over 40V på fulladet batteri så trekker den 400w max, usikker på hvor mye som forsvinner på veien og om dette kan opprettholdes kontinuerlig. Dette er forøvrig ikke noe unikt for det utstyret vi har brukt, slik er det fort med alt 36v utstyr.
Det er noen innstillinger i lcd'n. -Pass på at batteri er avslått og skru på batteri+lcd -Hold inne pil opp og pil ned samtidig i noen sekunder, dette må gjøres innen 5sek etter panelet er påslått -Når lyset kommer på i displayet har du kommet inn i innstilling-menyen -Trykk pwr-knappen for å gå igjennom valgene. Her kan du velge hjulstrl, max fart (pas), og noe mer. -Hold inne pwr-knappen for å gå ut av menyen.
LCD'n har noen flere funksjoner -Hold inne pil-ned for å aktivere gangfart (6km/t) -Hold inne pil-opp for å skru av og på lys i displayet
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1847285
30/08/2014 15:53
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Min Bafang BBS01 er oppgitt til 250 W nominell effekt. Jeg har målt uteffekten med effektmålerhjul, og peak var 520 W.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1848811
02/09/2014 06:55
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
Da har jeg fått prøvd den endel den siste uka og er godt fornøyd med sykkelen. Den drar hengeren avgårde i godt tempo og jeg ankommer barnehagen kjappere og usvett. Motbakkene blir ikke en øvelse i styrketråkk der ungen spretter fram og tilbake i takt med krankomdreiningene. Den drar godt fra10 til 30 men stanser opp også da. Virker som det er lettere å komme forbi 30 på flata hvis jeg slår av motor på displayet, hårfin forskjell så kan være placebo også ;-)
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1848819
02/09/2014 07:00
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
Prøvde den på en fast treningsrunde og selv om jeg er raskere opp etpar bakker så går det raskere helhetlig med raceren eller hardtailen. Så noe fartsmaskin er det ikke, heller en traktor. Skal prøve den opp til skistua (trondheims tryvann?) etterhvert, det kan bli spennende.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1849324
02/09/2014 16:38
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Jeg bruker fortsatt Q100, den kommer opp i 28km/t med nyladet batteri, kanskje jeg får 2km/t til om jeg får montert Q100H motoren i stedenfor (: Nå er ikke toppfarten så viktig ettersom jeg har stilt fartssperra til 25km/t, men det kan jo bety at batterispenningen kan falle enda litt lavere før toppfarten faller under 25km/t. I dag er toppfarten ned mot 23 med 1/3 batteri.
Jeg har ikke testet å skru av motoren i fart (: Og jeg har ikke studert hvordan denne giringa på elmotoren er konstruert, men jeg trodde at den frikoblet motoren ved trilling. Om spolen står i ro, altså roterer med navet selv om pedalene ikke går rundt, så burde det vel ikke være noe hjelp i å skru av motoren. Men jeg vet ikke, får teste selv.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: knut77]
#1849768
03/09/2014 09:25
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 189
aldursil
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 189 |
Kan jeg spørre hvor lette syklene er før dere bygde om? 17kg er jo lett for en elsykkel! Min ombygde HT(nakamura av noe slag) havnet på 23kg inkl. alt utstyr. Da har jeg byttet ut dempegaffel med en stiv alugaffel, satt på Bafang BBS01 samt tilsvarende drikkeflaskebatteri på ca 4 kg. Greit nok, hadde jeg fjernet støtte, bagasjebrett og skjermer så blir den fort 2,5 kg lettere men det er fremdeles 20+ Hmf, så lett sykkel du har da, min veier 17,3kg inkl feste til barnehengeren (: Jeg bruker også endel ikke-lettvektskomponenter, det blir liksom ikke like viktig når man har assistanse.
Sykkelen ser bra ut! Lite kabelrot. Og lakkeringa av batteriet ser bra ut, jeg har vurdert vanlig svart lakk, men dette er kanskje bedre. Link til den du brukte?
Cruisekontrollen er kjekk, trikset for å skru den av er å røre gassen.
Det er en annen opplevelse med PAS, den fungerer bra men for meg blir det aktiv bruk av knappene på lcd-displayet for å justere assistansenivå. Sånn er det med kadensbasert sensor. Batterikapasiteten blir gjerne bedre med PAS enn cruise.
_________________________
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: aldursil]
#1849903
03/09/2014 12:00
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Kan jeg spørre hvor lette syklene er før dere bygde om? Jeg har ikke nøyaktig før-vekt, har byttet krank, deler av giret og hjul siden sist jeg veide. Vil tro den veide rundt 11,5-11,6kg før ombygging. En vektøkning i området fem og tre kvart kg altså.
Redigert av knut77; 03/09/2014 12:51. Rediger grunn: Bomma litt på førvekt
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1850022
03/09/2014 16:12
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
Veide sykkelen min uten el-pakke, bakhjul, styre, girsjaltere og bremser til 8,4kg. Jeg har gått etter lette komponenter, carbon kinapinne, xtr bakgir, lett styre, slx-kranken er vesentlig lettere enn firkant-opplegg, gammelt crossmaxhjul foran og lettest mulig dekk for å holde vekta nede.
Når det gjelder vektbesparelse blir det summen av alle små "slankeoperasjoner" som forskjellen. Greit å sette opp regneark med komponentene og leke seg litt der. Mange bekker små...
Har satt på speed sensor, byttet til tyngre 11-32 frikrans framfor ubrukelig 14-28 så den har nok lagt på seg oppimot 200g siden sist veiing :-)
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1850293
04/09/2014 05:53
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 189
aldursil
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 189 |
Lettvektshysteri med regneark og gramregning har jeg vært gjennom på en fordums GT jeg shinet og alle små "slankeoperasjoner" hjelper jo på som du sier :-)
Men man kan fort bli litt vel ivrig, iallefall ble jeg det... (Ikke noe vits med så lette slanger/dekk på en pendlersykkel at de punkterer bare de ser en liten stein på asfalten, men så trenger de jo ikke å veie 1,5kg heller...)
Tyder på at dere har brukt et noe lettere utgangspunkt enn jeg har, samt at Bafangkrankittet muligens veier litt mere enn motor i hjulet?
Ser jeg noterte meg ned en vekt på 13,17kg på Nakamuraen før ombygging(med stiv gaffel velogmerke). Krankmotoren ligger på rundt 3,4kg og batteriet mitt er 4kg så der er jo allerede 7,4kg, det blir ca 20,6kg. Så skal en spare noe så må utgangspunktet være lettere. Ser for meg at sykkelopplevelsen er litt mindre traktor når sykkelen er nærmere 15kg enn pluss 20kg.
Gøy å bygge er det uansett!
_________________________
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: aldursil]
#1850660
04/09/2014 13:04
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Jeg tror Bafangkittet som regel vil gi lettere løsning enn en hjulmotor, for du bytter jo ut en veldig tung komponent (kranken) som du kan trekke fra resultatvekten. Med hjulmotor bytter du bare ut baknavet, og ferdigbygde navmotorhjul har gjerne tunge felger i tillegg.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1850667
04/09/2014 13:10
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
En annen fordel med BBS01 er at vekten blir mere sentrert i ramma.
Ulempen for min del er at man blir låst til 1 drev foran med Bafangs anbefalte antall tenner, samt hvis du krasjer med den klumpen foran kranken i skogen må nok hele enheten byttes ut. Ett nav bare koster 85 dollar.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1857589
16/09/2014 06:15
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
Ja da har fruen begynt å bruke elsykkelen og den er en stor suksess! Veide forøvrig en Whisper elsykkel til 25,6kg, så 17kg er igrunn akseptabelt :-) Fikk fire magneter i posten som skulle monteres i de fire umbracoboltene som holder minstetannhjulet på plass men har ikke fått pas'en til å fungere. Har prøvd å vende på magneteneog trø begge veier uten at motor slår inn. Lurer på om det er forskjell på sensorer? Eller skal alt gå overens? Fungerer vel på samme måte som et speedometer, eller er det mere komplisert? Er dette jeg har kjøpt: http://www.ebike-easy.com/products/Parts...m-brackets.html
Redigert av Toillball; 16/09/2014 06:15.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1857600
16/09/2014 06:30
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Kjenner ikke PAS-sensoren din, men det er utrolig hvor tunge elsykkelprodusentene klarer å lage elsykler. Selv fatbiken min med elmotor og 12 Ah batteri veier bare 22 kg.
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1857620
16/09/2014 07:06
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Jeg har ikke mye erfaring med disse PAS greiene, men det første jeg tenker er om en/noen av magnetene kan være montert feil vei, slik at polariteten blir feil?
Jeg har veldig lite avstand mellom sensor og magneter, kan det være for stor avstand hos deg?
Hva gjør du når du snur sensoren? PAS sensoren kommer montert på en metallplate/ring, denne metallsaken er festet på baksiden av sensoren. Fronten av sensoren er da på andre siden. Når du snur sensoren skal fortsatt samme del av plasthuset peke mot magnetene, etter "snuoperasjonen" vil ledningen komme inn i sensoren fra den andre siden. Om det gir mening (:
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1862999
24/09/2014 15:15
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Toillball
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248 |
Da har jeg fått PAS'en til å fungere med de løse magnetene i hver sitt bolthull. Kjempegreier!
Men både jeg og fruen mistenker at elsykkelen ikke er like frisk i frasparket som opprinnelig. Kan være psykisk, eller kan det være at det billige batteriet har tapt seg?
Er det evnt mere power å hente fra panasonic-batterier med 14 ah fremfor 10?
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1863245
25/09/2014 06:16
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Jeg har vært plaget litt av støy fra Q100H motoren min i det siste, forsøkt med s06s og ku65 kontrollere, lurer på om motoren ikke er som den skal. Er det mye støy/vibrasjoner fra oppsettet ditt? Jeg gikk nylig tilbake til Q100, litt lavere toppfart på denne.
Hva var løsninga med PASen? Jeg var skeptisk til kadensbasert PAS, men etter å ha testet litt forskjellig så foretrekker jeg kadensbasert fremfor enkelte momentbaserte (: Kjekt for meg å kunne tråkke seg opp i 25km/t uten å legge så mye vekt på pedalene og det er jevnere assistanse fra motoren.
Det er vanlig at ting ikke føles like raskt når man har blitt vant til det. Jeg har kjørt biler jeg har opplevd som veldig raske, etter noen dager er man vant til akselerasjonen og jeg er ikke like imponert. Men det betyr ikke at det ikke kan ha skjedd noe med sykkelen. Jeg merket selv at sykkelen ikke var like villig til å nå toppfart med PAS som med håndgass. Du valgte S-LCD1 panelet antar jeg? Det er det som pleier å komme i kit-ene med s06s fra bmsbattery. Her kan du justere fartsperre, denne virker kun på PAS. Selv om sperra settes til 25km/t i panelet kan man fortsatt kjøre i opp mot ~30 med håndgassen.
Om batteriet er skyldig i redusert fraspark så kan dette måles i spenningsfall og redusert rekkevidde. Det burde ikke være noe forskjell i ytelse med 10Ah med uspesifiserte battericeller og 12Ah med panasonic-celler, såfremt begge lever opp til spesifikasjonene. Bedre battericeller burde gi bedre kapasitet, men 3. sortering panasonic er ikke nødvendigvis bedre enn uspesifisert. Normalt er panasonicbatteriet bedre (kapasitet), men det er ingen garantier.
Jeg har vurdert nytt batteri, sjekka pris på batteri med frakt fra bmsbattery i går og fikk beskjed om at det ikke fantes noen fraktselskap som kunne levere dette produktet til mitt land :-o Prøvde flere forskjellige batterier. Har hørt at reglene for frakt av batteri har vært strammet inn i det siste, men heldigvis er det mulig å bestille igjen i dag (:
|
|
|
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips?
[Re: Toillball]
#1879713
27/10/2014 11:24
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626 |
Låner denne tråden litt… Jeg vurderer å bygge om gamlesykkelen til el-assist, og etter hva jeg kan forstå, er det best med krankmotor. Hva trenger jeg for dette? Hvor dyrt blir det? roy
|
|
|
|
|