|
|
På hvilken side står du i lærer-konflikten
|
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten
[Re: Abit]
19/08/2014 18:16
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
....også hevde at lærerne har vært veldig forståelsesfulle... Lærerenes forståelsesfullhet er nok større, jo mer du likner på dem eller unga deres, og jo flinkere pike du er. Jeg har jaffal aldri møtt på en eneste forståelsesfull lærer. Bortsett fra at de alle ser ut til å forstå en ting - deres eget fagområde er uvurderlig.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
19/08/2014 18:24
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Selvsagt. Fordi det er jo slik i arbeidslivet, at liker man ikke trynet på sjefen, så skal man ha en tariffestet rett til å jobbe hjemme. Det er jo slik man opptrer som en voksen og bidrar til å forbedre arbeidsplassen. Og er et forbilde for barn og unge. Not. Er man ikke mer voksen enn det, bør han holde seg helt borte fra arbeidsplassen, og finne seg en annen barnehage å leke i.
Det er generelt slik i norsk arbeidsliv at arbeidstakere har fått til reguleringer som arbeidstakere generelt ser at de har fordel av å stå sammen mot arbeidsgiverene av. Dette er til ulempe for de som da får regulert vekk konkurransefordelen sin, f.eks lesber som kan jobbe døgnet rundt, mens det er en stor fordel for f.eks familiedamer som ellers ville vært totalt uaktuelle å ansette. Men hva i helvete har dette med å være voksen å gjøre? Du snakker som om det å mele sin egen kake på bekostning av sjefens autonomi, skulle være noe voksne ikke gjør i Norge?
|
|
|
[Re: trondmm]
19/08/2014 18:31
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Det jeg ikke helt skjønner er hvordan alle kan være så misunnelige på lærerenes arbeidsbetingelser, uten at de får lyst til å bli lærer selv. Er de det? Så lenge folks motstand mot lærernes arbeidstid, -betingelser og ferie i større grad er basert på "hmm, sånn har ikke jeg det på jobben min"-refleksen, enn en inngående analyse av totalsituasjonen i læreryrket, så vil jeg si det er rett å kalle det misunnelse, ja. OK. Jeg ville tro at det vel så gjerne kan være et utslag av at de ser hva de har interesse av, men at det ikke er sosialt akseptabelt å si det rett ut, derfor konstruerer de et bullshit-argument. Dette er så vanlig, at jeg ikke skjønner alle dere som iflg andre innlegg her på forumet, har relativ høy IQ, og allikevel støtter at yrker skal eies og kontrolleres av staten. Jo mindre den vanlige idioten i gata kan synse om yrket mitt, jo bedre, ville jeg tenkt. Folk kan mene hva de vil, så lenge du kan gi faen i folk. Men når du er bondefanget i et offentlig yrke, da må du alltid gå på tær, fordi idioter bestemmer over deg. Ekke det ubehagelig, så veit faen ikke jeg.
|
|
|
[Re: Papegøyal]
19/08/2014 19:50
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lettvinte metoder høres alltid bra ut i teorien, men fungerer aldri praksis. Privatiseringen fungerte ikke i Sverige, og det kommer ikke til å fungere i Norge. Sparking av "dårlige" lærere var et fiaskoprosjekt i Storbritannia.
Det er ikke privatisering av tilbudsdelen av markedet som gir bedre tjenester. Det er etableringen av et friere, ikke-hierarkisk kontrollert marked. En lærer er en leder, og trenger den autorieten man kan få, både gjennom frihet, trygghet og lønn. Enhver undereleminering av lærere vil ha negativ innvirkning på elevenes læring.
Og allikevel, så støtter du en sentralregulert praksis, som erfaringsmessig alltid leder til overkontrollering, tap av autonomi, gjennombyråkratisering, kvesting av kreative sjeler, lydighetskultur, osv. Det var det jeg skrev. Holdningene dere lærere har, gjør at jeg gosser meg over det som skjer. Du får akkurat som fortjent. Jeg har aldri nevnt noe om sentralstyring. Privatisering er ikke motsatsen. Motsatsen kan like godt at vi har en avtale der lærerne har vilkår (frihet, lønn, virkemidler) til å gjøre en god jobb. Tvert imot ønsker lærerne at det skal være fagpersoner som lager vilkårene, ikke politikere.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: HeavyDude]
19/08/2014 19:55
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og Tekna har sagt bl.a. følgende om det av partene anbefalte meklingsforslaget: "den andre årsaken til at vi støtter skissen er at den nye arbeidstidsavtalen ikke er så rigid som mange hevder. Lærere skal ikke sitte på skolen 7,5 timer hver dag. Avtalen gir tvert imot mulighet for lokale, fleksible løsninger som hjemmekontor, varierende lengde på den daglige arbeidstiden gjennom uka og unntak fra tilstedeværelsesplikten»
Og de tar feil. Rektor kan bestemme at de skal være på skolen 7,5 timer hver dag, og at det er hovedregelen. Lærerne ønsker å beskytte seg mot udugelige rektorer, som det finnes en hel haug av. Selvsagt. Fordi det er jo slik i arbeidslivet, at liker man ikke trynet på sjefen, så skal man ha en tariffestet rett til å jobbe hjemme. Det er jo slik man opptrer som en voksen og bidrar til å forbedre arbeidsplassen. Og er et forbilde for barn og unge. Not. Er man ikke mer voksen enn det, bør han holde seg helt borte fra arbeidsplassen, og finne seg en annen barnehage å leke i. Hva har det med å være voksen å gjøre? Håpløst av deg.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
19/08/2014 20:04
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Jeg har aldri nevnt noe om sentralstyring. Privatisering er ikke motsatsen. Motsatsen kan like godt at vi har en avtale der lærerne har vilkår (frihet, lønn, virkemidler) til å gjøre en god jobb. Tvert imot ønsker lærerne at det skal være fagpersoner som lager vilkårene, ikke politikere.
Aha. Lærerene som autonome vesener? Helt fritt til å forme hva og hvor mye av hva elevene skal lære om på en skole? Om du går på skole A, så går halvparten av timene med på å høre på opera og lese Shakespeare, og går du på skole B, så skal alle kunne derivasjon før de begynner på ungdomsskolen? Uten at foreldre og elever kan gjøre noe med det, de er tvunget til å gå der hvor de sokner til?
|
|
|
19/08/2014 20:15
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har aldri nevnt noe om sentralstyring. Privatisering er ikke motsatsen. Motsatsen kan like godt at vi har en avtale der lærerne har vilkår (frihet, lønn, virkemidler) til å gjøre en god jobb. Tvert imot ønsker lærerne at det skal være fagpersoner som lager vilkårene, ikke politikere.
Aha. Lærerene som autonome vesener? Helt fritt til å forme hva og hvor mye av hva elevene skal lære om på en skole? Om du går på skole A, så går halvparten av timene med på å høre på opera og lese Shakespeare, og går du på skole B, så skal alle kunne derivasjon før de begynner på ungdomsskolen? Uten at foreldre og elever kan gjøre noe med det, de er tvunget til å gå der hvor de sokner til? Hva med ordet fagpersoner er det du ikke forstår?
- Voltaire
|
|
|
19/08/2014 20:27
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Jeg har aldri nevnt noe om sentralstyring.
Hva med ordet fagpersoner er det du ikke forstår?
Bytt ut ordet "lærer" med "fagperson" i det jeg skrev, les det, og fortell meg hvordan "fagpersonen" din er noe annet enn en autonom diktator. Om det da er autonome diktatorer i hver kommune, hvert fylke, hver skole, forandrer det på basispremissen om at et tilbud som ikke må ta hensyn til etterspørreren, blir et ræva tilbud på sikt?
|
|
|
[Re: Eplemosten]
20/08/2014 16:02
|
turbo
Veteran
|
Veteran
|
|
|
20/08/2014 18:22
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har aldri nevnt noe om sentralstyring.
Hva med ordet fagpersoner er det du ikke forstår?
Bytt ut ordet "lærer" med "fagperson" i det jeg skrev, les det, og fortell meg hvordan "fagpersonen" din er noe annet enn en autonom diktator. Om det da er autonome diktatorer i hver kommune, hvert fylke, hver skole, forandrer det på basispremissen om at et tilbud som ikke må ta hensyn til etterspørreren, blir et ræva tilbud på sikt? Jadda.... alternativet til politikere er komiteer med professorer i pedagogikk.... altså fagpersoner.
- Voltaire
|
|
|
[Re: turbo]
21/08/2014 12:28
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor er den bra? Hun skriver om ting hun ikke har greie på. Enten så forstår hun ikke hva konflikten går ut på, eller så prøver hun å dreie på det slik at det fremstår som noe annet.
- Voltaire
|
|
|
21/08/2014 12:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Med min begrensede kunnskap om lærernes hverdag, synes jeg betraktningene virket fornuftige. Hva er det du reagerer på, at hun antyder at skolens ledelse kan være en del av problemet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
21/08/2014 13:17
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg er enig med henne i at en god skole er avhengig av en god ledelse som er visjonære og ambisiøse mtp. kvalitet og tilbud til elever. Uten tvil. Hun har nok også til dels rett i at vi lærere har en negativ holdning til økter med kurs og kompetanseheving. Jeg har i løpet av min 8 år lange lærerkarriere vært på utallige slike økter. De aller fleste har opplevdes som bortkastet tid, men noen få har vært bra og et par stykker har kanskje vært så glitrende at de har inspirert meg og endret min undervisning. Jo større fora, jo mer praksisfjernt blir det.
Dog tror jeg at hun bommer med hva norsk skole trenger. Jeg trenger ikke faglig oppdatering, jeg trenger tid til å gjennomføre og evaluere undervisning og gi elevene grundig og god vurdering.
|
|
|
[Re: Boas]
21/08/2014 13:19
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Dessuten har rektors rolle forskjøvet seg mye de siste 20 åra fra å representere skolen i kommunen til å representere kommunen på skolen. Budsjett og rapportering er de viktigste kriteriene på en god rektor, læringsresultater kan forklares vekk. Blir dårlig pedagogisk ledelse av slikt.
|
|
|
21/08/2014 13:36
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med min begrensede kunnskap om lærernes hverdag, synes jeg betraktningene virket fornuftige. Hva er det du reagerer på, at hun antyder at skolens ledelse kan være en del av problemet? At det hun hånlig setter i gåsetegn, nemlig "gratis", fører til dårligere undervisning for elevene. Det er ikke nevnt med et ord. At lærerne blir fremstilt som sytere, når de i flere år har godtatt en reallønnsnedgang. At dette er et slags luksusproblem, noe det ikke er. Og som Boas sier, rektor representerer først og fremst kommunene (-s budsjett).
- Voltaire
|
|
|
21/08/2014 15:50
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
- Voltaire
|
|
|
21/08/2014 15:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
At det hun hånlig setter i gåsetegn, nemlig "gratis", fører til dårligere undervisning for elevene. Det er ikke nevnt med et ord.
Hun skrev: "Men det kan også meget vel være at lærerne bygger sine mistanker på erfaring. Kanskje har lærerne grunn til å frykte at deres nærmeste sjefer skal gi enda mer etter for statens krav om rapportering og kommunenes evige kronekamp. Og at det er de, lærerne, som ved mer tilstedeværelse skal betale for dette ved å jobbe masse «gratis» som vikarer slik at kommunene sparer inn på budsjettene, og ved å fylle ut enda flere skjemaer, så rektor og skolesjefene kan få stjerne i direktoratsboken." Hvis det er hånlig, så tror jeg du stoler for mye på din evne til å gjette på sentimentet bak en skriftlig uttalelse. Det er kanskje derfor du bommer så totalt, når du kaller meg "hatefull" lenger opp i tråden. Jeg tror det blir lettere for deg å forholde deg til skriftlig informasjon om du ikke lar budskapet farges av din egen konspirasjonsteori om hva avsenderen onde hensikter er. Eller er det jeg som er på jordet her? Noen andre som ser denne teksten som hånlig og kan forklare meg hvorfor den kan tolkes slik? Hun nevner ikke at undervisningen blir dårligere, men det kan jo bety at hun ser lærerne så pliktoppfyllende at hun mener at de kommer til å ta på seg disse nye oppgavene uten at det går utover de pliktene de allerede har. At lærerne blir fremstilt som sytere, når de i flere år har godtatt en reallønnsnedgang.
Igjen, du tolker ting ut av teksten her som jeg ikke klarer å finne. Hvilket utsagn er det som fremstiller lærerne som sytere? At dette er et slags luksusproblem, noe det ikke er.
Igjen - hva får deg til å tolke teksten slik? Og som Boas sier, rektor representerer først og fremst kommunene (-s budsjett).
Og det synes jeg faktisk går frem med det hun skriver helt avslutningsvis. Det er interessant at vi greier å lese den teksten så forskjellig. Hva sier forumet: er det supernalle som maler fanden på veggen her, eller er det jeg som ikke får med meg noe som klart står mellom linjene?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/08/2014 16:18
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Jeg leser i alle hennes utsagn hovedsakelig som en støtte til oss lærere, selv om hennes gratis i anførselstegn virker som et angrep på dem som synes det å undervise utover leseplikten er feil.
Her bommer hun etter mitt skjønn. Vikartimer skal overtidsbetales da det er en merbelastning. Riktignok ikke i samme grad som timer du i utgangspunktet har. Så blir det en diskusjon i hvor mye du skal få i overtidsgodtgjørelse.
Edit: tasteleif
Redigert av universalis; 21/08/2014 16:19.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
21/08/2014 16:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
"Gratis" betyr jo at kommunen betaler "ikke noe". Det vil si at det gjør de egentlig, men de ser det ikke slik - mao at det er en skjult kostnad her, som de ikke får med seg. Slik leser jeg det.
|
|
|
21/08/2014 16:42
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Gratis" betyr jo at kommunen betaler "ikke noe". Det vil si at det gjør de egentlig, men de ser det ikke slik - mao at det er en skjult kostnad her, som de ikke får med seg. Slik leser jeg det. Det skulle ikke forundre meg om du var den eneste i verden som har lest den teksten som tror det. Men du får vel en haug med støtte-sms'er akkurat nå.
- Voltaire
|
|
|
21/08/2014 16:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg bare bruker logikk, jeg.
Gratis betyr jo at man får noe uten å betale - der man vanligvis betaler. "Man" i dette tilfelle er kommunen og "noe" er vikartimer. Ved å skrive "gratis", bruker man anførselstegn ironisk, det vil si at dette ikke er gratis likevel - det vil si at kommunen egentlig betaler.
På samme måte kan man si at det å ha med 23 kg innsjekket bagasje på SAS er "gratis" fordi man egentlig betaler siden avgiften er innbakt i flybilletten, man ser det bare ikke.
Hvordan er logikken som konkluderer med at dette er hånlig?
|
|
|
21/08/2014 16:56
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Jeg leser artikkelen som en støtte til lærerne. "Gratis" leser jeg som at lærere som allerede har lønn, skal ta på seg timer de som kommunene ellers måtte betalt ekstra for gjennom vikarer. Altså; dersom lærerne er mer på skolen, så kan de ta timer vikarer ellers måtte tatt. Da sparer skolen penger på vikarer. Ettersom dette da blir en omregulering av lærernes arbeidstid som er betalt, blir det satt i hermetegn "gratis".
|
|
|
[Re: turbo]
21/08/2014 17:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men om en lärare redan jobbar 100% måste vikariera för andra lärare så måste antingen någon hjelpa han med en del av hans normala arbete eller så måste han jobba mer. Jag förstår inte hur man kan kalla det en omregulering av arbeidstiden.
|
|
|
[Re: fredriks]
21/08/2014 17:09
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Men om en lärare redan jobbar 100% måste vikariera för andra lärare så måste antingen någon hjelpa han med en del av hans normala arbete eller så måste han jobba mer. Jag förstår inte hur man kan kalla det en omregulering av arbeidstiden. Ikke uenig, men da er vi vel ikke på tolkning av artikkelen, men mer inne i selve politikken.
|
|
|
21/08/2014 17:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sakset fra DN artikkel. "Og at det er de, lærerne, som ved mer tilstedeværelse skal betale for dette ved å jobbe masse «gratis» som vikarer slik at kommunene sparer inn på budsjettene, og ved å fylle ut enda flere skjemaer, så rektor og skolesjefene kan få stjerne i direktoratsboken."
"Gratis" betyr jo at kommunen slipper å bruke av budsjettposten vikarer. Personlig tror jeg lærerne faktisk har noe å frykte. Tror og skolen på sikt kan bli dårligere om dette innføres. Så lenge det ikke finnes en reel inntekts side handler jo skoledrift egentlig kun om å kutte, kutte, kutte, kutte....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
21/08/2014 17:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min tolkning av det som siteras är att " " tegnen inte borde varit där. Setningen fungerar utan dem och jag förstår inte setningen om de är med.
Setningen säger väl att det är lärarna som betaler för att kommunerna sparar pengar.
|
|
|
21/08/2014 17:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Synes staten, fylkene, kommunene, KS og alle politikere burde spørre seg hva man ønsker med skolen. Ønsker man bedre lærevilkår for eleven får man ta konsekvensen av det å bla opp (over hele fjøla). Ingen ting er gratis. Er det en ting vi kan få god avkastning på i overskuelig fremtid om vi investerer oljepenger på så er det skolen og utdanning. Første "brain-storm" kunne kanskje hatt som tema; Hvordan gjøre læreryrket attraktivt.
Har en sønn som begynte i 1. klasse denne uken. Og for å si det brutalt. Lærerinnen hans har gjort et så stort inntrykk på meg at det er litt vanskelig å tro. Jeg trodde virkelig ikke det var mulig å gå så langt inn i jobben sin for den lønnen hun sannsynligvis har. Det står det faktisk respekt av. Tror videre at hun ikke er et enestående eksempel, men at det finne vanvittig mange lærere som henne. Tommel opp for lærerne!
Redigert av sveinaa; 21/08/2014 17:40.
|
|
|
21/08/2014 17:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kan det tenkes at staten ser at en hel haug andre land klarer seg, i hvertfall PISA &co. messig, vedlig bra mye mindre penger enn Norge og at den faktisk ser muligheter til å spare uten at dette trenger å gå på bekostningen av kvaliteten?
(Ja, dette er et spørsmål og de som mener å måtte angripe meg for å stille et slikt spørsmål for neppe svar tilbake, for jeg har ikke et svar. Derav at jeg stiller dette spørsmålet)
|
|
|
[Re: Tange]
21/08/2014 17:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan det være at sammenligningen blir vanskelig da jobbmarkedet er ganske forskjellig?
|
|
|
21/08/2014 18:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vet ikke, jeg mener å huske at forskning viser at det er særig lønnskostnadene som fordyrer den norske skole i forhold til andre land, færre elever per lærer (og dette er selvfølgelig korrigert for kjøpekraft)
|
|
|
|
|