Jeg ble forespurt deltagelse på årets birken i fjor høst av en tidligere kunde av meg og takket selvsagt ja til å stille sammen med han.

Resten av året sykler jeg enten på en illandeveissykkel til/fra jobb, billigste utgave av en terrengsykkel foran en sykkel og, men aller mest på en fulldemper/stisykkel på ca 13,5 kg (morsomst å sykle opp for å kunne trille fort nedover etterpå. :D)
Jeg tenker å bruke fulldemperen til birken siden billigsykkelen sikkert ikke vil holde helt inn, men på denne sykkelen står det Schwalbe Hans Dampf dekk og disse ruller heller dårlig. (Syklet deler av løypa til Vestmarkrittet sammen med noen kollegaer og de triller fra meg på grusveiene selv om jeg tråkket på.. Nedover stier så er de selvsagt kongedekk, men det er det ikke mye av på birken.
Med f.eks. Maxxis Maxxlite 285 så vil sykkelen bli 1 kg lettere, trille bedre osv. Er dette et smart valg, eller er dette dekket for "light" mtp kantgrep, punkteringer, osv? Hvilke dekk anbefales i så fall? Har også noen Schwalbe Rocket Ron og Noby Nick liggende, men ønsker å prioritere rulleegenskaper mest mulig. Satser ikke på noen rask tid, men mer på en fin tur over.