Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 15 1 2 8 9 10 11 12 14 15

På hvilken side står du i lærer-konflikten

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Papegøyal] #1839686 18/08/2014 16:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Papegøyal
Sitat: Tange

Med den tilføyingen at GDP ikke er helt lik inntekt eller innsats. Er nok en grunn hvorfor Qatar er på toppen av lista

yes yes yes

Det var "lønnsom" jeg adresserte.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Papegøyal] #1839687 18/08/2014 16:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: SturlaS
Importere fra lavkost-land?

Ekke så dumt. Hadde det vært opp til meg, hadde vi kun hatt undervisning på engelsk i skole og barnehage, og lært dem kinesisk eller russisk som andre morsmål. Hva skal vi med norsk?

Det er ikke noe talespråk som heter "kinesisk".

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: GeirK] #1839689 18/08/2014 16:45
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Sitat: GeirK
Importere fra lavkost-land?

Ekke så dumt. Hadde det vært opp til meg, hadde vi kun hatt undervisning på engelsk i skole og barnehage, og lært dem kinesisk eller russisk som andre morsmål. Hva skal vi med norsk?

Det er ikke noe talespråk som heter "kinesisk".

La oss velge mandarin, da.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: GeirK] #1839691 18/08/2014 16:47
Papegøyal Offline
Troll
Troll

Med den tilføyingen at GDP ikke er helt lik inntekt eller innsats. Er nok en grunn hvorfor Qatar er på toppen av lista

yes yes yes

http://www.ukeavisenledelse.no/b%C3%A5de-innvandrere-og-nordmenn-g%C3%A5r-i-minus

Quote:
Rapporten har nemlig regnet seg frem til at alle innvandrere som forblir permanent i Norge i løpet av sitt liv koster den norske stat mer enn de betaler inn - men, det gjør alle andre innbyggere også. Opptellingen viser nemlig at nordmenn har litt mer velferd enn vi betaler skatt for, og gapet dekkes av oljeinntekter.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1839693 18/08/2014 16:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Joda, fullt legalt å kalle 'han' for kinesisk, eller 'mandarin' for den saks skyld.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1839700 18/08/2014 16:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

yes yes yes

Det regnet jeg med og hvor lønnsomme er Qatarene egentlig?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Tange] #1839701 18/08/2014 17:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Kanskje det er definisjonen av "lønnsom" vi er uenige om her

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1839709 18/08/2014 17:22
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kanhende. Det er vel en glidende overgang i virkeligheten; fra land som Nauru (før) nedover til et sted hvor ví befinner oss.
Og hvor jeg trur den virkelige lønnsomheten av oss som arbeidstakere er lavere enn det GDP-tilsier.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Papegøyal] #1839711 18/08/2014 17:26
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T

Move on, folkens, her har vi en som ber for sin syke mor. Spm til dere alle: er det noe prestasjonsincitament i skolen i dag? Hvorfor da betale ut ifra et resonnement om at man må få prestasjon, når prestasjon ikke avhenger av lønn. Dette er kommunisme, la de få så lav lønn som overhodet mulig, det er fordelen med systemet.

Hertzbergs to-faktor teori kan bidra til å svare på dette:
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-factor_theory

Lønn, status, sikkerhet og andre eksterne faktorer påvirker motivasjonen negativt hvis man har for lite av faktorene. Har vi nok av faktorene, vil ikke mer av de påvirke motivasjonen positivt. De faktorene som påvirker motivasjon positivt er ansvar, anerkjennelse, arbeidet i seg selv osv. Mer av disse vil øke motivasjonen.

Nå er det ikke sikkert Hertzberg har rett, men hvis vi ser på lærerne har vi:
Hygienefaktorer: Lav lønn og liten status
Motivasjonfaktorer: Liten anerkjennelse, mindre jobbtilfredshet og bortfall av ansvar gjennom byråkratisering.

= En skikkelig cocktail for å demotivere lærerne.

Om man tror på dette, kan avhenge om hvilket syn man har på menneskers motivasjon og da kan vi dra fram McGregor teori X og Y:
http://intensjonsbasert.tumblr.com/post/4772497081/teori-x-og-teori-y

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Papegøyal] #1839730 18/08/2014 17:53
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig

Er det offentlig? Legg det ned, og spark de ansatte.

OK, da er det på et vis klart for meg hva du mener og ønsker. Det er slik jeg ser det en total avsporing av innholdet i denne tråden og jeg ser ingen grunn til å fortsette.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1839735 18/08/2014 17:58
R
Rumath Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Mange rimelig drøye meninger om lærere og læreryrket i denne tråden, jo flere jeg leser, dess mer tenker jeg at anmodningen om folkeskikk og ydmykhet passer nå.

Kan vi ikke diskutere med en hyggeligere tone?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: SturlaS] #1839760 18/08/2014 18:44
Papegøyal Offline
Troll
Troll

OK, da er det på et vis klart for meg hva du mener og ønsker.

Ja, en optimalisering. Så lenge det ikke blir privatisert (noe som neppe skjer), så vil jeg få skole på billigsalg.
Lærerene bryr jeg meg like lite om som lærerene bryr meg om min gruppe, dvs ingenting. Det var kanskje et "fellesskap" med felles interesser en gang rett etter krigen, men så degenerte alt til å bli "min gruppe skal rævkjøre alle mest mulig for egne fordeler v.hj.a staten," enten man pusher folks helse, folks lærekunnskap, folks sikkerhet eller hvem som helst foran egne fordeler.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Rumath] #1839766 18/08/2014 18:50
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Rumath
Mange rimelig drøye meninger om lærere og læreryrket i denne tråden, jo flere jeg leser, dess mer tenker jeg at anmodningen om folkeskikk og ydmykhet passer nå.

Kan vi ikke diskutere med en hyggeligere tone?

Og maken til helsvartmaling, og ikke minst plassere en hel yrkesgruppe i en stakkarslig offerrolle har jeg knapt sett noe sted. Ene og alene fordi riksmeklingsmannen foreslo, og KS og forhandlingsutvalget i Utdanningsfirbundet anbefalte, bl.a. at lærerne skulle kunne ( ikke måtte) være litt mer til stede på arbeidsplassen.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: turbo] #1839771 18/08/2014 18:57
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Sitat: turbo

Lønn, status, sikkerhet og andre eksterne faktorer påvirker motivasjonen negativt hvis man har for lite av faktorene. Har vi nok av faktorene, vil ikke mer av de påvirke motivasjonen positivt. De faktorene som påvirker motivasjon positivt er ansvar, anerkjennelse, arbeidet i seg selv osv. Mer av disse vil øke motivasjonen.

Motivasjonfaktorer: Liten anerkjennelse, mindre jobbtilfredshet og bortfall av ansvar gjennom byråkratisering.

Om man tror på dette, kan avhenge om hvilket syn man har på menneskers motivasjon og da kan vi dra fram McGregor teori X og Y:

Dette er første gang på mange måneder at jeg plukker opp noe matnyttig på et jævla nettforum.
Jeg skal tenke litt på den der, og så lar jeg dere andre få fortsette å diskutere hvorvidt dere bør sympatisere med lærere fra hvert deres univers (fordelsskolen vs lissom-rettferdighetsskolen)

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Papegøyal] #1839855 18/08/2014 20:34
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Dette er første gang på mange måneder at jeg plukker opp noe matnyttig på et jævla nettforum.
Jeg skal tenke litt på den der, og så lar jeg dere andre få fortsette å diskutere hvorvidt dere bør sympatisere med lærere fra hvert deres univers (fordelsskolen vs lissom-rettferdighetsskolen)

Du skal vite at jeg er evig takknemlig for at du uselvisk har delt av din visdom, selv om du ikke har fått noe matnyttig ut av det selv. Slike gutter det vil gamle Norge ha!

Velformulerte innlegg, åpenbart veloverveid ordbruk, reflekterte meninger. Du har nok gitt en real tankevekker til alle oss som diskuterer på lavere nivå her inne. Og det gjelder ikke bare i denne tråden. Noen kan alt, vi andre må nøye oss med å være moderat dyktige på enkelte utvalgte områder.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Abit] #1839878 18/08/2014 20:58
S
SunMaster Offline
Medlem
Medlem
S
[Ser ikke at eks-fisker har relevans. Du får da betalt for å jobbe hele tiden, mens ombord, i ca tja 3-6 måneder, med sinnsyk betaling. Poenget er jo at når du mønstrer, så vet du hva det går i for den perioden.]

Det er helt greit å konstatere at du overhode ikke aner noe om en fiskers hverdag eller betingelser - heller.

Det er veldig lett å, som amerikanerne sier, make an ass out of u and me.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Papegøyal] #1839912 18/08/2014 22:15
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Du har nok rett i at mange av dagens lærere vil slite med å finne seg annen jobb som er i nærheten av å tilfredsstille utdanningen sin, så de fleste forblir nok i yrket selv om KS får herje på.

Men, hva med neste generasjon lærere; hvordan vil du få tak i dem? Importere fra lavkost-land?

Det går noen generasjoner, skolen blir så bedriten at folk våkner opp, skjønner at det er latterlig å betale så mye for noe så ræva, så privatiseres alt, samordna opptak legges ned, vestkantmafiaen på blindern røykes ut, MOOC tar over, kidsa lærer det foreldrene mener arbeidslivet etterspør, og ikke det en eller annen sokkerøykende gjeng venstrevridde eller konservative, redebyggende drittkjerringer på et møkkakontor mener "samfunnet (med donaldstemme)" har fordel at man skal kunne, enten det er gammalnorsk, nynorsk, kristendom, femdom, likestilling, etc.

Undervisning tilpasses igjen unge menn, og det lages egne prispakker for adhd unger for å få dem i vanlige klasser med ekstratilpasninger, for å få dem i mer aktive klasser, egne klasser for de med spesielt vanskelig for å lære, og egne klasser for de snobbeungene som skal bli best i både fraktalregning og fiolin. Inntektsutjevningen kan man ta rett over skatteseddelen, ikke i form av råtten, ikke-brukerorienterte velferdsordninger. Det samme gjelder barnehage, forresten.

hehe

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: turbo] #1839918 18/08/2014 22:25
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A

Hm. Var jo det jeg sa. Jeg spytter jo ut teorier på løpende bånd, som jeg aldri har hørt eller lest om.

Og jeg kaller meg pensjonist, når damene spør hva jeg jobber med.

Overmakta sitt syn på oss etniske nordMenn, er teori X. Har vært det siden 21.08.1990. Og som Spetalen sier: Varen er levert !

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: SunMaster] #1839920 18/08/2014 22:32
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: SunMaster
[Ser ikke at eks-fisker har relevans. Du får da betalt for å jobbe hele tiden, mens ombord, i ca tja 3-6 måneder, med sinnsyk betaling. Poenget er jo at når du mønstrer, så vet du hva det går i for den perioden.]

Det er helt greit å konstatere at du overhode ikke aner noe om en fiskers hverdag eller betingelser - heller.

Det er veldig lett å, som amerikanerne sier, make an ass out of u and me.

Har da en bekjent som er fisker i sørishavet. Jeg siterer primært hva han har fortalt. 6 måneder er perioden han er der nede. Og han vet hva han går til, han vet hva som kreves og streik, er ikke et alternativt til manglende lyst på "overtidsarbeid" på skuta. I parentes, da det er en del av kontrakten.

Hva grynter du for egentlig ? Kan du ikke heller komme frem med den klassifiserte kunnskapen du måtte sitte på fra fisker-tiden, som er relevant for læreryrket, i stedet for å tillate deg å bli fornærmet over noe som ikke engang var særlig fornærmende formulert.

Det at lærerne nekter å godta at yrket, arbeidsplanen, endres over tid, er som at kassadamer skulle gått til streik når strekkodene kom.

Jeg synes ikke endringene siden 94, de jeg har merket litt til da, har vært til det bedre. Jeg tror også denne blir en liten halvfiasko, som benektes. Det er likevel en del av yrket, å godta "teknologi-utviklingen". Altså, endringer generelt. Så får lærerstanden argumentere for at det vil bli verre, også for målgruppen, og ikke bare dem. De blir antakelig ikke hørt på likevel, i skinndemokratiets Norwegen. Men så har de i det minste prøvd. Alltid en liten mulighet for nå frem da

Redigert av Abit; 18/08/2014 22:37.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Papegøyal] #1839929 19/08/2014 00:28
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvorfor betale mer når du kan få det samme for mindre?

Fordi man ikke får nok lærere.

Prestasjonslønn er bevist opp i mente at ikke øker prestasjonen (din hypotese er derfor feil). Du leser ikke filosofi, du leser vel ikke Psykologi heller. Pink har bevist dette for lenge siden. Man øker prestasjonene hvis man kollektivt øker lønna, fordi folk har en retferdighetsfølelse. Det samme gjelder ikke hvis man øker lønna til enkelte lærere basert på ikke beviste kriterier.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: SturlaS] #1839930 19/08/2014 00:31
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du har nok rett i at mange av dagens lærere vil slite med å finne seg annen jobb som er i nærheten av å tilfredsstille utdanningen sin, så de fleste forblir nok i yrket selv om KS får herje på.

De fleste er ikke nok.

De beste blir borte.

Sorry, men det KS driver på med er bare fullstendig idioti.

- Voltaire
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Papegøyal] #1839931 19/08/2014 01:01
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men, hva med neste generasjon lærere; hvordan vil du få tak i dem? Importere fra lavkost-land?

Det går noen generasjoner, skolen blir så bedriten at folk våkner opp, skjønner at det er latterlig å betale så mye for noe så ræva, så privatiseres alt, samordna opptak legges ned, vestkantmafiaen på blindern røykes ut, MOOC tar over, kidsa lærer det foreldrene mener arbeidslivet etterspør, og ikke det en eller annen sokkerøykende gjeng venstrevridde eller konservative, redebyggende drittkjerringer på et møkkakontor mener "samfunnet (med donaldstemme)" har fordel at man skal kunne, enten det er gammalnorsk, nynorsk, kristendom, femdom, likestilling, etc.

Undervisning tilpasses igjen unge menn, og det lages egne prispakker for adhd unger for å få dem i vanlige klasser med ekstratilpasninger, for å få dem i mer aktive klasser, egne klasser for de med spesielt vanskelig for å lære, og egne klasser for de snobbeungene som skal bli best i både fraktalregning og fiolin. Inntektsutjevningen kan man ta rett over skatteseddelen, ikke i form av råtten, ikke-brukerorienterte velferdsordninger. Det samme gjelder barnehage, forresten.

Lettvinte metoder høres alltid bra ut i teorien, men fungerer aldri praksis. Privatiseringen fungerte ikke i Sverige, og det kommer ikke til å fungere i Norge. Sparking av "dårlige" lærere var et fiaskoprosjekt i Storbritannia.

En lærer er en leder, og trenger den autorieten man kan få, både gjennom frihet, trygghet og lønn. Enhver undereleminering av lærere vil ha negativ innvirkning på elevenes læring.

- Voltaire
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: supernalle] #1840106 19/08/2014 09:16
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: supernalle

De fleste er ikke nok.

De beste blir borte.

Sorry, men det KS driver på med er bare fullstendig idioti.

Jeg er helt enig med deg. Jeg har vært med på en del nedbemanningsrunder (i annen bransje) og jeg erfarer at det ofte er "de beste" arbeidstakerene som forsvinner først.

For egen del har jeg en bakgrunn (utdanning/erfaring) som gjør at jeg lett kan slutte som lærer og få meg annen jobb med veldig mye bedre betingelser, mere fleksibilitet, mere fri osv. Men jeg avventer ihvertfall ett skoleår for å se hvor vi havner etter streiken.

Jeg er medlem av Tekna isf Utdforbundet, som jeg assosierer med misnøye og klaging. En slik medieprofil tror jeg er noe av årsaken til at "folk flest" har liten forståelse for nok en runde fra lærerstanden.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1840181 19/08/2014 10:40
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Og Tekna har sagt bl.a. følgende om det av partene anbefalte meklingsforslaget:
"den andre årsaken til at vi støtter skissen er at den nye arbeidstidsavtalen ikke er så rigid som mange hevder. Lærere skal ikke sitte på skolen 7,5 timer hver dag. Avtalen gir tvert imot mulighet for lokale, fleksible løsninger som hjemmekontor, varierende lengde på den daglige arbeidstiden gjennom uka og unntak fra tilstedeværelsesplikten»

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1840244 19/08/2014 11:42
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HeavyDude

"den andre årsaken til at vi støtter skissen er at den nye arbeidstidsavtalen ikke er så rigid som mange hevder. Lærere skal ikke sitte på skolen 7,5 timer hver dag. Avtalen gir tvert imot mulighet for lokale, fleksible løsninger som hjemmekontor, varierende lengde på den daglige arbeidstiden gjennom uka og unntak fra tilstedeværelsesplikten»

Og de tar feil. Rektor kan bestemme at de skal være på skolen 7,5 timer hver dag, og at det er hovedregelen. Lærerne ønsker å beskytte seg mot udugelige rektorer, som det finnes en hel haug av.

Jeg er selv medlem i Tekna, og kan forsikre om at lærere har hatt kraftige reaksjoner mot egen organisasjon, inklusiv meg selv. Personlig har jeg fått en advokat der til å se lyset. Tekna hadde ikke uravstemning blant medlemmene og godtok derfor avtalen, uten lærernes vesignelse. Når avtalen er på plass, så kommer jeg til å ta en ny omgangn med Tekna. Dette er ikke akseptabelt.

- Voltaire
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: supernalle] #1840341 19/08/2014 14:22
Papegøyal Offline
Troll
Troll

Lettvinte metoder høres alltid bra ut i teorien, men fungerer aldri praksis. Privatiseringen fungerte ikke i Sverige, og det kommer ikke til å fungere i Norge. Sparking av "dårlige" lærere var et fiaskoprosjekt i Storbritannia.

Det er ikke privatisering av tilbudsdelen av markedet som gir bedre tjenester. Det er etableringen av et friere, ikke-hierarkisk kontrollert marked.

En lærer er en leder, og trenger den autorieten man kan få, både gjennom frihet, trygghet og lønn. Enhver undereleminering av lærere vil ha negativ innvirkning på elevenes læring.

Og allikevel, så støtter du en sentralregulert praksis, som erfaringsmessig alltid leder til overkontrollering, tap av autonomi, gjennombyråkratisering, kvesting av kreative sjeler, lydighetskultur, osv. Det var det jeg skrev. Holdningene dere lærere har, gjør at jeg gosser meg over det som skjer. Du får akkurat som fortjent.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Papegøyal] #1840389 19/08/2014 16:10
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A

Det er ikke privatisering av tilbudsdelen av markedet som gir bedre tjenester. Det er etableringen av et friere, ikke-hierarkisk kontrollert marked.

Og allikevel, så støtter du en sentralregulert praksis, som erfaringsmessig alltid leder til overkontrollering, tap av autonomi, gjennombyråkratisering, kvesting av kreative sjeler, lydighetskultur, osv. Det var det jeg skrev. Holdningene dere lærere har, gjør at jeg gosser meg over det som skjer. Du får akkurat som fortjent.

d e no i d. "Smake egen medisin"

Men... på motsatt side, så kan man vel også hevde at lærerne har vært veldig forståelsesfulle/samarbeidsvillige hittils. Nå er det nok ICON_TONGUE

Redigert av Abit; 19/08/2014 16:16.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1840442 19/08/2014 17:30
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Tekna organiserer ingeniører. Noen som vet hvor stor andel av Teknas medlemsmasse som jobber i skolen?

Martin

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: M@rtin] #1840444 19/08/2014 17:37
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: M@rtin

Tekna organiserer ingeniører. Noen som vet hvor stor andel av Teknas medlemsmasse som jobber i skolen?

Martin

Og poenget er ...., ? Jo færre medlemmer, jo mindre skjønner de a hva som er medlemmenes beste ?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: supernalle] #1840470 19/08/2014 18:14
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Og de tar feil. Rektor kan bestemme at de skal være på skolen 7,5 timer hver dag, og at det er hovedregelen. Lærerne ønsker å beskytte seg mot udugelige rektorer, som det finnes en hel haug av.

Selvsagt. Fordi det er jo slik i arbeidslivet, at liker man ikke trynet på sjefen, så skal man ha en tariffestet rett til å jobbe hjemme. Det er jo slik man opptrer som en voksen og bidrar til å forbedre arbeidsplassen. Og er et forbilde for barn og unge. Not. Er man ikke mer voksen enn det, bør han holde seg helt borte fra arbeidsplassen, og finne seg en annen barnehage å leke i.

Side 10 av 15 1 2 8 9 10 11 12 14 15

Moderator  support