Flere eliteryttere som velger HT selv på ritt med litt innslag av terreng, så FS kan umulig være såååå mye raskere til absolutt alt. Tviler ikke på at FS kan være det beste redskapet for mange, men man må ikke bli helt hysterisk heller. Ikke veldig lenge siden man "måtte" ha HT på 6 kilo for å henge med i front på Birken.
Det blir flere og flere på FS i eliten. For et par år siden vant man aldri noen som kjørte FS. Nå blir det flere og flere. Vet at mange som har kjørt HT i år skal kjøre FS neste år fordi de sliter å henge med på dumpete underlag.
Selvsagt kan man kjøre fort på HT. Ingen tvil om det. Men for de fleste vil man ha det mer gøy på trening og ritt med FS. Elite utøvere har nok mindre å tjene på FS enn en vanlig mosjonist fordi man er i bedre form og bedre teknisk. Å kjøre en HT fort krever litt mer da man er avhengig av å "halvstå" mer over sete. Mens på en FS kan man sitte som en tepose og tråkke på.
Men for all del jeg sier ikke at man må ha FS og at det ikke går ann å kjøre fort med HT. Men skal man likevel kjøpe seg en sykkel i prisklasse medium til dyr så er jeg ikke i tvil om at jeg hadde anbefalt de fleste FS.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa?
[Re: Øyvind V]
#183939518/08/201409:36
Det er flere grunner til at elitesyklister hører til nettopp eliten: De er veldig godt trent, kroppen tåler juling og de orker å gi gass selv på slutten av et krevende ritt hvor vanlige mosjonister er helt mørbanka. I tillegg har de stort sett god teknikk og kjører fra de fleste på sti selv med halvdemper.
For mange sponsa syklisters del kan det i tillegg være slik at de kan "få" én rittsykkel i sesongen. Bare det tilsier fort et valg av en halvdemper, så slipper man å måtte stå over ritt fordi det skjer noe med demperen eller bakramma på en fulldempa konkurransesykkel. Det er ikke til å komme fra at en fulldemper krever mer vedlikehold, og en elitesyklist utsetter sykkelen sin for atskillig flere treningsturer og ritt enn folk flest.
Der har du mye av forklaringa på eliteklassens bruk av halvdemper, men også i eliten er fulldempere blitt langt mer vanlig de siste åra. Se bare på årets NM i rundbane, hvor vel seks av de sju første i mål (hvis jeg ikke husker feil) hadde fulldempa.
Hovedpoenget mitt er at det er forskjell på vanlige mosjonister og elitesyklister. Altså ingen automatikk i at det beste for en elitesyklist er det beste for en mosjonist.
Gaute
[Re: magb]
#183940218/08/201409:41
Og i helgens UCI ritt i horten kjørte vel 7 av de 7 første heldempet. I Siste World cup 3 av de 4 første.
Et godt eksempel er årets Norgesmester (mestere). Edvard startet sesongen med HT og FS. Etter å ha kjørt seg inn på FS ble HT langt ut for salg. Ola har jo også begge deler vel har jo knapt syklet ritt på HTen sin.
Som Gaute sier så er en del elite ryttere ganske forsiktig med å prøve nye ting. Og når man får låne 1 sykkel i året så går man for det trygge. Men dette har vært den første sesongen hvor fulldempere har fått et skikkelig tak både internasjonalt og her hjemme. Vent å se neste år. Da tipper jeg at omtrent ingen av de som kjører på merker som har FS kommer til å kjøre HT.
Så vil man alltid ha elite ryttere som sykler på merker som ikke har FS.
[Re: olechr]
#183940718/08/201409:44
Ha ha ha! "Sitte som en tepose og trå". Den var fin
Å bruke eliteryttere som måleståkk blir antakelig feil. På Sykkelener´n så jeg både Ola Kjøren og Borghild Løvset kjøre med HT. Ola flyr jo over terrenget, men likevel... _noe_ har jo påvirket hans valg av verktøy til det rittet. Samme med Borghild; hvorfor ikke FS? Er det den lange klatringen fra start? Er det ikke nok terreng?
Jeg tror på det aller meste av det du sier, olechr, du har jo mer peiling enn de fleste. Men jeg er ørlite tvilende til at halvgrove fulldempere (29", 120-130 fram/bak) er veien å gå for mosjonister som skal karre seg gjennom et eller flere grusritt. Behagelig, ja, men kanskje litt overkill? Mulig du ikke har fronta dette så hardt, men det virker som dette er en trend.
Når det er sagt så blir jeg fryktelig usikker på egne valg; hadde egentlig tenkt å bytte til FS til neste år, men er det liksom ikke nok med en Spark lenger? Er det en godt spekka Genius som må til? Er livredd for å bli lurt av hypen og ende opp med en sykkel der sykkelen er teposen man sitter og gynger på uten å komme av flekken
#183941618/08/201409:50
Sykkelener'n er det lite vits med fulldempa, fordi det meste av terrengpartiet går nedover i ganske lett terreng. Det er veldig lite tråkking i terrenget der. Det går mest i å trille nedover og greie svingene. Også er det såpass mykje motbakke i starten der det er viktig å henge med. Jørn Almberg valgte å køyre enern'n med stiv gaffel i fjor, for å henge med i starten. Det gikk jo ganske så bra.
[Re: -Jan]
#183943018/08/201410:00
At Jørn kjørte med stiv gaffel illustrerer jo litt av poenget mitt; FS er kanskje ikke så nødvendig som flere kanskje tror? Man må nok skille mellom eliteryttere og mosjonister, men også blant mosjonistene finnes det folk som kjører jækla fort. Jeg ble selv frakjørt av en fyr på lett 29er med stiv gaffel ned terrengpartiet på Ener´n, og jeg føler meg ganske sikker på at jeg hadde blitt frakjørt om jeg hadde hatt boing bak også.
Hvis Ener´n har lett terreng og dermed ikke utløser noe behov for FS, så er i hvert fall FS helt meningsløst til et ritt som Birken.
#183943218/08/201410:01
Grunnen til at Ola kjørte HT der var vel fordi han har den. Hadde du spurt Ola om han hadde valgt FS eller HT som eneste sykkel så vet jeg hva svaret hadde vært. Og det er vel egentlig det som er greia. Kan man som mosjonist ha 2 nye gromme sykler så er det ikke noe å lure på. Selv har jeg vel hatt 6 nye sykler i år så da er det jo ikke noe problem. Da sykler man jo på det som passer løypa. Nå skal det si at jeg har solgt alt utenom 2 da det bare er 2 som har blitt brukt i år.
Når det gjelder halvgrov sykkel så er jeg enig det du skriver. Satser man på en del grusritt så er det jo type spark, epic osv man bør ha. Derimot for de som sykler for å holde seg i form og liker seg i skogen så er halvgrov genialt. Disse bryr seg ofte ikke om de kjører på 4 eller 4,5 time. De er med for å ha et mål å trene mot eller sosialt. Evnt liker man ritt som terrengsykkelrittet, bukkerittet etc så er sykler som Genius osv genialt.
MEN jo mer vandring man skal ha jo mer koster det å få det innenfor en grei vekt.
Jeg har kjørt litt Genius av den nye typen nå. Og det er helt sjukt hvor bra det faktisk klatrer. Har blant annet en bakke som er av typen bratt på ca 10 min. Jeg kjørte der nå som det var vått med Butcher sti dekk. Dvs en sykkel på 12,5 kg + og med seige dekk. Det er faktisk den raskeste tiden jeg har hatt opp denne bakken. Og kun 50 sek bak KOMen i bakken som tilhører Ole Hem med HT (ser på pulsen at han ga gass når han satt den også). Setter jeg på rocket ron og kjører hardt i steden for kontrolert sone 3 så skal jeg greit ta 1 min til med den sykkelen.
En annen test var at jeg kjørte opp til branntårnet med Sparken og Birkensekk. Jeg har aldri kjørt så fort opp til branntårnet i oslo som jeg gjorde nå med FS. Dette enda det var nygruset på midten så jeg tapte tid der. Da kjørte jeg store deler av draget med demper på halvt åpen. Ja det føltes sjukt raskt med HT, men i alle testene jeg har tatt så er det liten forskjell eller fordel FS.
#183943518/08/201410:02
Ole C. har sikkert mykje rett her, men vi kan jo sjå f.eks. på NM marathon, der ser vi at hardtail funker greit fortsatt. Dette er ei heftig løype, med mykje terreng, men Carl Fredrik Hagen holdt vel følgje med Ola Kjøren ned til Kvam, med semidemper. Han hadde nok vunne om det ikkje var for at magen slo seg vrang.
#183944118/08/201410:07
Klart HT funker. Jeg er sikker på at jeg skal kjøre fra 90% av de som er på forumet her med hel stiv og de på stisykkel. Men er jo ikke det som er poenget. Skal man ha en sykkel som man bruker til trening og ritt så blir valget et annet.
Hvem som hadde vunnet finnes ikke relevant. Var en hau av folk som hadde problemer med magen. Man kan også se det på en annen måte. Hvis Carl F hadde kjørt FS og brukt mindre krefter over fjellet, ville mageproblemene kommet da de kom? Det får vi aldri svar på. Men den som kjørte smartest vant. Første mann til mål osv.
#183944318/08/201410:08
Hvis Ener´n har lett terreng og dermed ikke utløser noe behov for FS, så er i hvert fall FS helt meningsløst til et ritt som Birken.
Er nok det, men det er som Ole var inne på eit par kritiske parti som er viktige for den som er med og kjemper om seier i eliteklassen. Der kan fulldempa ha noko for seg.
#183944718/08/201410:13
Jeg har ikke kjørt enern. men ut i fra hva jeg ser på profilen har HT mer for seg der enn på Birken. For i birken blir det ikke avgjort opp til Skramstad, men ned fra skramstad.
#183951218/08/201411:28
Etter å ha syklet 100mm FS og HT med 100mm front i fjor, har jeg i år gått over til en 120mm FS. Alle 29. Selv om 120'en veier et par kg mer en den jeg hadde i fjor, så er jeg sikker på at den klatrer nesten like raskt på asfalt og grus som den gamle - og i terreng er den jo mye raskere.
Mosjonister som ikke er så gode teknisk som proffene, og som er glade i å sykle terrengritt, bør etter min mening ha en litt grovere FS. Er jo mulig å få de veldig lette også. Man bruker mye mindre krefter i terrenget, man kan sykle fortere nedover og alle moderne sykler har jo låsing, så da er de jaggu meg raske på grus og asfalt også.
#183962218/08/201414:01
Leter videre i jungelen, var innom lokal pusher i dag. Trek frister mer og mer, har lest mye rundt fuel 9.8 29". Denne har veil 40, men mtp at sesongen snart er over så øyner jeg prutningsmonn... En utfordring er at jeg ikke har prøvd denne sykkelen, ei heller syklet fs før i det hele tatt...
#183966118/08/201415:55
Flere eliteryttere som velger HT selv på ritt med litt innslag av terreng, så FS kan umulig være såååå mye raskere til absolutt alt. Tviler ikke på at FS kan være det beste redskapet for mange, men man må ikke bli helt hysterisk heller. Ikke veldig lenge siden man "måtte" ha HT på 6 kilo for å henge med i front på Birken.
Det er jo heller ikke såååå mye raskere,
Bare sånn for ordens skyld det med vekt har tatt litt av. Vi her hjemme har en ganske sjuk oppfatning av hva som er lett.
Det er vel bare at FS er dette nye vekthysteriet. Om noen år så finner vi nok ut at det med FS tok litt av og at det ikke er sååå mye raskere enn vi ønsket.
Enn så lenge gleder jeg meg over at persen på testrunden min (ca. 1 times sykling over variert underlag) er satt med helstiv sykkel. Hele fire minutter raskere enn det jeg har klart med FS-en og den er med en vekt på godt under 11 kilo helt ålreit vektmessig. (Bestetidene ble satt under like forhold innenfor en ukes periode)
Når det kommer dog til 'konklusjonen' så er jeg nok enig. Skal man bare ha en sykkel så må man velge et kompromiss og godta at man muligens må kjøpe en sykkel som i noen tilfeller ikke blir det beste valget til et bestemt foremål. Da gjenstår det bare å trene hardere for å bøte på ulempene som følgte med valget.
#183966418/08/201415:59
FS er tydeligvis en ny bølge i Norge. Jeg har tro på at det har sine gode grunner. Mer komfort, raskere tider når det er litt rufsete terreng, stadig flere som oppdager at Marathonritt med stort innslag av sti er gøyere med FS og gøyere enn Birken, samt større sikkerhetsmargin er argumenter som jeg ser. Var selv tidlig ute med 29" i Norge. Og det var litt gøy å følge den debatten som var her på forumet noen år. Noen var veldig påståelige på at ikke "noe" kunne erstatte 26"s fortreffelige egenskaper. Nå er 26" borte fra sortimentet hos flere produsenter. Jeg sier ikke at HT forsvinner. Men utviklingen gir oss nå lette og relativt driftssikre sykler til en vettug pris. Vi kommer til å få samme bølgen med FS de neste sesongene, som vi har hatt med overgangen til 27 og 29", tror jeg. Det at flere får FSer vil øke interessen og tilgjengeligheten for ritt som Furusjøen, Bukkerittet, Helgøyatråkket, UltraBirken med fler. Sporten vil vokse pga dette tror jeg.
Man har jo gjerne sin overbevisning utfra sykkelen man har selv i nuet, og terrenget eller veiene man trener på. Jeg tror det er verdt å høre på gutta her som har prøvd race-FSer og Sti/allround FSer, og har en større referanseramme enn de fleste av oss. Min holdning er å være åpen for nye utstyrstrender og ideer. Jeg synes at dette gjør sykkelsporten enda morsommere. Personlig så beholder jeg min gamle HT (i hvert fall en sesong) i tilfelle jeg tar feil. :-)
Skal prøve å ta til meg gode råd om mindre vektfokus når jeg gjør min handel på ny FS og dermed spare noen kroner :-). I mellomtiden er det gøy å ta til seg gode bidrag fra kunnskapsrike folk i denne tråden.
[Re: Peters]
#183979118/08/201419:27
Har lest denne tråden for og bli overbevist, men ikke helt sikker enda. Valgene mine er Cannondale F-SI carbon 2 (HT)og Cannondale Scalpel carbon 1 (FS) begge 2015 mod. De kommer nå i september . Hvis jeg bestiller nå så får jeg en god deal. Men forandrer mening annen hver dag. Noen som kan overbevise meg? Brukes til det det meste (sti, grus og fjell terreng).
#183979818/08/201419:34
Hvis du sykler mere sti enn den gjennomsnittlige birkensyklisten, liker og ha det gøy i skauen, setter pris på komfort og det å kunne tråkke på uansett terreng + har pengene og er klar over att det kanskje kan bli noe mer skruing - gå for fulldemp! Kan nesten garantere deg att du blir raskere på mestparten av all stisykling, og du kommer til å flytte dine egne grenser. Sykler du derimot mye grus og/eller er weightweenie på tight budsjett (under 25 lapper) så bør du gi halvdempere enn tanke. Jeg sykler halvdempere fordi det gir meg mere for pengene og fordi det er ferre deler som kan gå i stykker når jeg f.eks. er på ritt i østeuropa og ikke har mulighet å ta med stort mye mer enn ett par girører. Helt overbevisst om att jeg hadde vært raskere på en fulldemp, men tilsvarende fulldempere bikker fort oppimot 40 lapper mot rund 20-25 for min halvdempere.
Innvandret Trysling
[Re: kortkore]
#183979918/08/201419:34
Har lest denne tråden for og bli overbevist, men ikke helt sikker enda. Valgene mine er Cannondale F-SI carbon 2 (HT)og Cannondale Scalpel carbon 1 (FS) begge 2015 mod. De kommer nå i september . Hvis jeg bestiller nå så får jeg en god deal. Men forandrer mening annen hver dag. Noen som kan overbevise meg? Brukes til det det meste (sti, grus og fjell terreng).
Den nye F-si er designet som en ren rundbanemaskin. Altså en skarp rittsykkel. Hvis din bruk er bare trening og kos ville jeg valgt Scalpel. Dog liker ikke jeg helt opphenget på Scalpel. litt for stram og for lite plusj.
[Re: -Jan]
#183980918/08/201419:47
Ole C. har sikkert mykje rett her, men vi kan jo sjå f.eks. på NM marathon, der ser vi at hardtail funker greit fortsatt. Dette er ei heftig løype, med mykje terreng, men Carl Fredrik Hagen holdt vel følgje med Ola Kjøren ned til Kvam, med semidemper. Han hadde nok vunne om det ikkje var for at magen slo seg vrang.
Carl Frederik holdt følge med Ola til Kvam fordi han er den sterkeste.. Han holdt følge med Ola på tross av at han hadde feil sykkel, (akkurat i denne løypa er det ikke tvil om at HT er feil sykkel) men det er fordi han er sprekere enn resten.. Trøkk er trøkk uansett hvilken sykkel man sitter på. Magetrøbbel var det nok, men han brukte mere krefter dit enn Ola. Det koster krefter når man støter til seg en luke på 1 minutt på 10 minutters kjøring opp til sukkertoppen og det koster krefter og skaffe ny lita luke før siste utforkjøringa til Kvam. Men er man sprek nok så er det jo greit!
Ellers har jeg vel ikke helt tro på olechr sin "fulldemper er best bare det er et vaskebrett i løpet av rittet" greie, men så får han jo 90 i o2 av en liten slankekur og et par bakkedrag og han da og blir vel sjelden frakjørt oppover uansett.. Jeg derimot som ikke blir sprek oppover med stiv gaffel engang og kjører for seint nedover selv på en stisykkel vet da faan hva jeg skal kjøre med..
[Re: erling]
#183981518/08/201419:57
[quote=kortkore]Har lest denne tråden for og bli overbevist, men ikke helt sikker enda. Valgene mine er Cannondale F-SI carbon 2 (HT)og Cannondale Scalpel carbon 1 (FS) begge 2015 mod. De kommer nå i september . Hvis jeg bestiller nå så får jeg en god deal. Men forandrer mening annen hver dag. Noen som kan overbevise meg? Brukes til det det meste (sti, grus og fjell terreng).
Den nye F-si er designet som en ren rundbanemaskin. Altså en skarp rittsykkel. Hvis din bruk er bare trening og kos ville jeg valgt Scalpel. Dog liker ikke jeg helt opphenget på Scalpel. litt for stram og for lite plusj. Det blir nok ikke så mange ritt på meg, men det betyr vell så mye og slå treningskompisene. Har ikke testet Scalpel selv , men det er da den som frister mest da.
[Re: Frorre]
#183981718/08/201419:59
Carl Frederik holdt følge med Ola til Kvam fordi han er den sterkeste.. Han holdt følge med Ola på tross av at han hadde feil sykkel, (akkurat i denne løypa er det ikke tvil om at HT er feil sykkel) men det er fordi han er sprekere enn resten.. Trøkk er trøkk uansett hvilken sykkel man sitter på. Magetrøbbel var det nok, men han brukte mere krefter dit enn Ola. Det koster krefter når man støter til seg en luke på 1 minutt på 10 minutters kjøring opp til sukkertoppen og det koster krefter og skaffe ny lita luke før siste utforkjøringa til Kvam. Men er man sprek nok så er det jo greit!
Ellers har jeg vel ikke helt tro på olechr sin "fulldemper er best bare det er et vaskebrett i løpet av rittet" greie, men så får han jo 90 i o2 av en liten slankekur og et par bakkedrag og han da og blir vel sjelden frakjørt oppover uansett.. Jeg derimot som ikke blir sprek oppover med stiv gaffel engang og kjører for seint nedover selv på en stisykkel vet da faan hva jeg skal kjøre med..
Siden du spørr:
Redigert av olechr; 18/08/201420:10.
#183982818/08/201420:12
Så er første fulldemper, for min del, bestilt.. Fuel 9.8 ex 29 18,5" Jula kom tidlig i år...
........men hvordan forklarer man kona dette...
Du forklarer din kone at det ikke er absolutt pris som teller, men pris ift brukstid. Da blir en sykkel ikke så dyr ift mange av hennes impulsinnkjøp...
T
#184040019/08/201416:23
Så er første fulldemper, for min del, bestilt.. Fuel 9.8 ex 29 18,5" Jula kom tidlig i år...
........men hvordan forklarer man kona dette...
Kan jeg spørre hvorfor akkurat denne sykkelen? Greier selv ikke og bestemme meg for en ht eller fs. Ser den ligger på ca 40 store, men regner med at du fikk litt avslag. Øverst på min liste nå er en cannondal scalpel carbon1
#184049919/08/201418:54
*banne over angrefunksjonen på ipad* Kortkore: selvsagt kan du det Alltid likt Trek, siden 97, da jeg kjøpte kona kula, usett, brukt sørfra.. Dette var i utgangspunktet noe underordnet i dag, 2014, når hard rocxen trengte en erstatter.. Jeg har tatt en gjennomgang av hvor i terrenget jeg gliser mest, selv om at jeg stort sett gliser hele tiden i skogen så er det steder man ikke får vekk gliset Kikket på ht først, hard rocx (vil handle hos lokal pusher, skrur ikke veldig mye selv), men denne har også trek. Leste terrengsykkel og internett vedr fs og mye har skjedd fant jeg ut. Fuel ex virka gjennomgod, og jeg tenkte, hva f, go for it. Du er 41 år, noe gal har du lov å være mtp pris.. Er kraftig bygd, tidligere feit, nå litt pondus igjen.. Så, blir aldri nr 1 noe sted, det er heller ikke målet, målet er å ha det gøy!. Er totalavholds, adrenalin er mitt rusmiddel, og jeg satser på at trekken gir meg mer
Hva ligger scalpeln på? Joda, fikk litt rabatt, veil er villedende vettu Kona har dog ikke fått vite summen, enda...