På hvilken side står du i lærer-konflikten
|
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten
[Re: trondmm]
17/08/2014 15:52
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Det jeg ikke helt skjønner er hvordan alle kan være så misunnelige på lærerenes arbeidsbetingelser, uten at de får lyst til å bli lærer selv. Er de det?
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
[Re: Papegøyal]
17/08/2014 16:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du vet ikke hva du mener med bra arbeidsbetingelser for lærerne?
Jeg vet hva jeg mener med ikke-bra. Ikke bra arbeidsbetingelser for lærerene er når man ikke kan få undervise på best mulig måte i det man ønsker å undervise i, men blir tvunget til å undervise på annen måte for å være trygg i et system, når din verdi på jobben ikke bestemmes av arbeidskapasiteten din, men når heller arbeidskapasiteten din skal bestemmes, og din verdi bestemmes i form av hvor lite kontroversiell du er, snarere i form av hvor bra effekt du har på utvalgte elevgrupper hvor du er det ultimate verktøy for læring. Ikke-bra arbeidsbetingelser er når du får mindre lønn enn hva du potensielt kunne ha fått et annet sted, eller jobber mer enn hva du hadde måttet gjøre et annet sted. Ikke-bra arbeidsbetingelser er når du er utsatt for mobbing, trusler og vold på arbeidsplassen. Jeg kan si mye om hva ikke-bra er. Hvorfor denne digresjonen, GeirK? Siden "ikke bra" betyr forskjellige ting for forskjellige folk, var det ønskelig at du presiserte litt. Siden du ønsker at lærerne skal ha "ikke bra" arbeidsbetingelser - så må det bety at du ønsker at de utsettes for mobbing, trusler og vold, eller?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
17/08/2014 22:06
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Tenker vi heller sier at jeg vil at de skal få ræva lønn, og massevis av byråkratiske og jævlige forpliktelser.
|
|
|
17/08/2014 22:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tenker vi heller sier at jeg vil at de skal få ræva lønn, og massevis av byråkratiske og jævlige forpliktelser. Fordi da oppnår vi at ...?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: trondmm]
17/08/2014 22:54
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg ikke helt skjønner er hvordan alle kan være så misunnelige på lærerenes arbeidsbetingelser, uten at de får lyst til å bli lærer selv. Hvilken som helst idiot kan jo tydeligvis bli lærer, så det kan umulig være evnen det står på. Ja der satt du skapet på plass ! Det jeg skjønner, er at lærerne kan klage så mye og likevel forbli lærere. Forklaringen følger: Lærerstanden, er VGS-middelmådigheten i egen gymnas-tid. Svært få av dem kom inn på skolene de egentlig ønsket å gå på. De vet så inderlig godt med seg selv, at de ikke duger til så mye annet. Det er også derfor vi til stadighet hører at "læreryrket er så slitsom, så tungt, avspasering, overtid, mye jobb, møter blablabla". Noe av dette er det noe i, men i det store og det hele, så skyldes opplevelsen av overarbeid samme grunn som fikk dem til, i sin tid, synes at videregående var fryktelig hardt arbeid.. Manglende kapasitet. Så kan man spekulere kapasiteten inn i 2 deler. Evner og vilje. Jeg vet ikke hvor mangelen er størst, generelt sett. Men ovenfor nevnes det at det ikke er evner det står på, så da er det vel viljen lærererne mangler. Viljen til å få seg ny jobb, viljen til å jobbe hardt nok i sin egen tid på videregående, om bare for å slippe å ende opp som lærer. ETC. Viljen til å klage derimot, den klager jeg ikke på  Ser ikke at eks-fisker har relevans. Du får da betalt for å jobbe hele tiden, mens ombord, i ca tja 3-6 måneder, med sinnsyk betaling. Poenget er jo at når du mønstrer, så vet du hva det går i for den perioden. Du er på fastlønn for perioden, som en konsulent. Dere fikk kanskje også noen mulige bonuser, avhengig av fangst. Da jeg jobbet i industrien og vi en gang i blant måtte jobbe ekstra som nødløsning (ja det var en grunn til at vi hadde 4 timer pause. Vi jobbet i strålevarme), så var ikke det ekstraarbeidet innbakt i noen fastlønn eller bonus. Det var en "norm" og hadde jeg f.eks sagt "ikke faen uten ekstra lønn", så hadde jeg ikke blitt ansatt neste periode, neste ferie, neste månedsvikariat etc.. Nå har jo vikariatordningen spredd seg voldsomt. Jeg antar at det primært er de fast ansatte lærere som streiker. Ser for meg at de faste har benyttet seg godt av ivrige-av-nødvendighet-vikarer til slike ekstra-timer tidligere. Whatever.. Angår meg ikke. En liten sjokknyhet..: Sosialdemokratiets slagord "alle skal få", må nødvendigvis betinge at også noen skal yte. Og i "sosialdemokratiets ånd", er vel det egentlige slagordet at "alle skal få og alle skal bidra". Et jævla nullsumspill de får til å høres så fantastisk ut, i første omgang. På tide å avgiftsbelegge Sukker på linje med nikotin feite griser på Stortinget !!!. 300 g Freia bør koste rundt 100-lappen. But it's too fucking close to the bone... tenker jeg. Sukker må man ha, for å ikke sovne i salen.
Redigert av Abit; 17/08/2014 23:14.
|
|
|
[Re: SunMaster]
18/08/2014 06:46
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På toppen av det hele har lærere hatt en negativ lønnsutvikling over lang tid. Lærere har IKKE hatt en OK stigning, tvert i mot er vi reelle lønnstapere, og har hatt en stabil negativ lønnsutvikling. KS innrømmer også at etterslepet er stort for lærere. Det er ikke diskutabelt. Her har du Per Sundnes (forhandlingsleder i KS) som uttaler seg om lønnsgap. Denne streiken dreier seg ikke om lønn, men om arbeidsforhold. Hvilke grupper av offentlig ansatte har IKKE sakket akterut ift industrien ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
18/08/2014 06:48
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Tenker vi heller sier at jeg vil at de skal få ræva lønn, og massevis av byråkratiske og jævlige forpliktelser. Fordi da oppnår vi at ...? Ræva lønn gir mer penger til meningsløst byråkrati (for mindre skatt blir det neppe) og det blir en gruppe til med mindre kjøpekraft som reduserer inflasjonsdrivet. Byråkratiske og jævlige forpliktelser gir meg skadefryd. Kan de ha det så godt.
|
|
|
18/08/2014 06:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tenker vi heller sier at jeg vil at de skal få ræva lønn, og massevis av byråkratiske og jævlige forpliktelser. Fordi da oppnår vi at ...? Ræva lønn gir mer penger til meningsløst byråkrati (for mindre skatt blir det neppe) og det blir en gruppe til med mindre kjøpekraft som reduserer inflasjonsdrivet. Byråkratiske og jævlige forpliktelser gir meg skadefryd. Kan de ha det så godt. Jeg tenkte mer på hva du mener med at vi oppnår med kvaliteten på skolen i Norge.
|
|
|
18/08/2014 08:05
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vet ikke hva god borger betyr.
Da så. Hva med å lese litt filosofi?
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
18/08/2014 08:11
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
- Voltaire
|
|
|
18/08/2014 08:25
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
..men hvorfor gjør de det så ikke da ? Haha "Stakkars lærerne. De har vurdert å ta sitt eget liv. Gi dem uførepensjon!" Jeg ironiserer over den konstante "sytinga". Jeg vet likevel at yrket slettes ikke er den ferien mange liker å tro.
Redigert av Abit; 18/08/2014 08:27.
|
|
|
[Re: Abit]
18/08/2014 08:39
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
..men hvorfor gjør de det så ikke da ? Haha "Stakkars lærerne. De har vurdert å ta sitt eget liv. Gi dem uførepensjon!" Jeg ironiserer over den konstante "sytinga". Jeg vet likevel at yrket slettes ikke er den ferien mange liker å tro. Læreryrket er lite ansett som arbeidserfaring, og mange har derfor dessverre ikke noe valg. Men mange som har muligheten, spesielt realistlærere med master, har veldig gode muligheter, og mange av dem slutter i dag. Det som ville skjedd om KS hadde fått igjennom avtalen, er at yrket hadde gått fra å være utfordrende, til å bli bedritent, alt for en møkkalønn, hvis jeg skal ta bladet fra munnen. Mange foreldre bør stille seg selv spørsmålet: Er det greit at mitt barn ikke har lærer i fremtiden? Er det greit at KS ødelegger mitt barns fremtid?
- Voltaire
|
|
|
18/08/2014 08:59
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Mange foreldre bør stille seg selv spørsmålet: Er det greit at mitt barn ikke har lærer i fremtiden? Er det greit at KS ødelegger mitt barns fremtid?
Det er noe unorsk over den tanken. Det går nok som det bruker å gå. Folk rister litt på huet, tenker "jaja" og sier til seg selv "de vet nok hva de driver med derinne i Oslo. Systemet er fortreffelig". For egen del, hadde heller tatt meg en kassa-/lagerjobb etter VGS, enn høgere studier med lektoryrket som baktanke. De lavere trinn forholder seg annerledes. Det faglige er så betydningsløst likevel, bortsett fra det pedagogiske. Det barker nok samme vei for lektorene, som for NAV-klienter med høgere utdanning. Oppgitthet og depresjoner, som ender i enten ny jobb eller uføre/lange sykemeldinger. Men aldri tro at "systemet" likevel ikke hadde rett i sine vurderinger og gjennomføringer. Bare å se på evalueringen av sexkjøpsforbudet.
Redigert av Abit; 18/08/2014 09:00.
|
|
|
[Re: Eplemosten]
18/08/2014 09:12
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Den norske mentalitet og livet: Livet er et meningsløst lotteri, hvor meningen skapes. Dess større grad av selvopplevd "skaperevne", dess mer mening. Det fordrer jo da en viss grad av utfoldingsfrihet. Derfor er borgerlønn, ikke minst, interessant. Norge er overstyring. Det mørke implisitte i det meste av lover og regler, er at folk ikke kan, ei heller vil, eller bør styre seg selv. Aller helst ingenting, men til minst mulig grad for skinnfrihetens skyld. Konsekvensen er at overmakta skyter egen fot etterhvert. De demotiverer og blir en selv-oppfyllende profeti. For den dagen du ikke lengre har lov eller mulighet til å skape noe mening ut av det litt mer meningsløse, jamfør noen år på sossen o.l., så begynner man å gi blaffen i horisonten og leve livet der og da. Man blir "hvit neger", afrikaner i nord. Best-case scenario er at man møter opp der hvor det kreves at man møter opp, for å ikke få redusert stønad/lønn. For å gidde å holde ut å være der, så blir man vel åndsfraværende tilstede. Effektivitet er minimal utover å møte opp. Et slagord etter å ha vært i mange yrker som deltidsansatt. "Viktigste er ikke hva du gjør på jobben her til lands, men at du er der". Primært offentlig sektor, som skolen jo også er en del av. Landet er delvis raukjørt. Etterhvert, som EU sørger for, vil lønnsnivå synke og de nåværende importerte unntakene, vil heller jobbe i hjemland eller et gøyere/varmere land enn Norge. Så må vi rydde opp i problemene selv. Men ingen fare, vi har jo en reservestyrke i somalierne våres  . Kreativitet og innsatsvilje i et nøtteskall. Vi bare lar det ligge og forrente seg til vi trenger dem. Somalierne er symbolsk ment, ikke bokstavelig. Mange derfra møtes med så mye fordommer i arbeidslivet og landet generelt, at det er jaggu ikke godt å si hva som er mangel på vilje fra deres side og hva som er mangel fra vår side. Litt kan man jo si, når mange ikke bryr seg om å lære norsk engang. Da er ikke viljen så stor. Så har du de som lærer seg det, og likevel møtes med skeptisisme.
Redigert av Abit; 18/08/2014 09:19.
|
|
|
[Re: Abit]
18/08/2014 09:33
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er noe unorsk over den tanken. Det går nok som det bruker å gå. Folk rister litt på huet, tenker "jaja" og sier til seg selv "de vet nok hva de driver med derinne i Oslo. Systemet er fortreffelig".
........
Men aldri tro at "systemet" likevel ikke hadde rett i sine vurderinger og gjennomføringer. Bare å se på evalueringen av sexkjøpsforbudet.
Du har veldig rett i dette.
- Voltaire
|
|
|
18/08/2014 11:16
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Jeg vet ikke hva god borger betyr.
Da så. Hva med å lese litt filosofi? Filosofi som inneholder ordet god borger, er jeg like forutinntatt ovenfor, som bøker som inneholder ord som Gud og Frelse. Så nei. Gitt at god borger eksisterer, eller at uttrykket godt om mennesker gir noen mening overhodet, så kan vi kanskje da oversette med for et øyeblikksbilde i tiden, en konstellasjon av atomer.
|
|
|
18/08/2014 11:20
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Læreryrket er lite ansett som arbeidserfaring, og mange har derfor dessverre ikke noe valg.
Helt enig, det har jeg også skjønt for lengst. Derfor bør vi pushe lønna ned til et minimum. Hvorfor betale mer når du kan få det samme for mindre? Mange foreldre bør stille seg selv spørsmålet: Er det greit at mitt barn ikke har lærer i fremtiden? Er det greit at KS ødelegger mitt barns fremtid?
Move on, folkens, her har vi en som ber for sin syke mor. Spm til dere alle: er det noe prestasjonsincitament i skolen i dag? Hvorfor da betale ut ifra et resonnement om at man må få prestasjon, når prestasjon ikke avhenger av lønn. Dette er kommunisme, la de få så lav lønn som overhodet mulig, det er fordelen med systemet.
|
|
|
18/08/2014 12:04
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Det jeg ikke helt skjønner er hvordan alle kan være så misunnelige på lærerenes arbeidsbetingelser, uten at de får lyst til å bli lærer selv. Er de det? Så lenge folks motstand mot lærernes arbeidstid, -betingelser og ferie i større grad er basert på "hmm, sånn har ikke jeg det på jobben min"-refleksen, enn en inngående analyse av totalsituasjonen i læreryrket, så vil jeg si det er rett å kalle det misunnelse, ja.
|
|
|
18/08/2014 13:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor betale mer når du kan få det samme for mindre?
Forstår jeg deg riktig når jeg tror du mener at en kraftig reduksjon av lærerlønningene pluss en vesentlig forverring av arbeidssituasjonen (som diskutert i en annen post), vil gi samme kvalitet skole som vi har i dag?
|
|
|
18/08/2014 13:27
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Forstår jeg deg riktig når jeg tror du mener at en kraftig reduksjon av lærerlønningene pluss en vesentlig forverring av arbeidssituasjonen (som diskutert i en annen post), vil gi samme kvalitet skole som vi har i dag? Jeg vil ikke diskutere ordet "kvalitet." Jeg sier skolens funksjon blir ca tilsvarende.
Redigert av Papegøyal; 18/08/2014 13:29.
|
|
|
18/08/2014 13:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Forstår jeg deg riktig når jeg tror du mener at en kraftig reduksjon av lærerlønningene pluss en vesentlig forverring av arbeidssituasjonen (som diskutert i en annen post), vil gi samme kvalitet skole som vi har i dag? Jeg vil ikke diskutere ordet "kvalitet." Jeg sier skolens funksjon blir ca tilsvarende. At ytelsen i form av hvilken grad man klarer å utdanne den oppvoksende generasjon, blir den samme?
|
|
|
18/08/2014 13:36
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
At ytelsen i form av hvilken grad man klarer å utdanne den oppvoksende generasjon, blir den samme?
At nordmenn fortsatt vil være mer eller mindre like ulønnsomme, og netto spise av oljeinntektene.
|
|
|
18/08/2014 15:30
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Du har nok rett i at mange av dagens lærere vil slite med å finne seg annen jobb som er i nærheten av å tilfredsstille utdanningen sin, så de fleste forblir nok i yrket selv om KS får herje på.
Men, hva med neste generasjon lærere; hvordan vil du få tak i dem? Importere fra lavkost-land?
|
|
|
[Re: SturlaS]
18/08/2014 15:36
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du har nok rett i at mange av dagens lærere vil slite med å finne seg annen jobb som er i nærheten av å tilfredsstille utdanningen sin, så de fleste forblir nok i yrket selv om KS får herje på.
Men, hva med neste generasjon lærere; hvordan vil du få tak i dem? Importere fra lavkost-land? Nei, de vil garantert komme fra Norge, som nå. En del lærereres sutring over lønn og arbeidsforhold tror jeg det store flertall har gjennomskuet for lenge siden. Plan B kan kanskje å være som man har gjort innen sykepleierfaget: rekruttere svensker ? For noen år siden var norske sykepleiere opptatt av å svartmale deres lønns - og arbeidsvilkår .Etter at vi fikk et visst innslag av svenske sykepleiere, som synes at de både tjener strålende og har mye mer tid til pasienter her enn det de har i sverige, så har den svartmalingen forstummet.
Redigert av HeavyDude; 18/08/2014 15:37. Rediger grunn: leif
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
18/08/2014 16:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
GDP per Capita Projections 
|
|
|
18/08/2014 16:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Forstår jeg deg riktig når jeg tror du mener at en kraftig reduksjon av lærerlønningene pluss en vesentlig forverring av arbeidssituasjonen (som diskutert i en annen post), vil gi samme kvalitet skole som vi har i dag? Nå har jeg lært mye nytt om læreryrket her, men i seg selv er det vel ikke en bombe at kraftige endringer i en 'bedrift' kan føre til 'høyere effektivitet og bedre lønnsomhet'
|
|
|
18/08/2014 16:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
GDP per Capita Projections Med den tilføyingen at GDP ikke er helt lik inntekt eller innsats. Er nok en grunn hvorfor Qatar er på toppen av lista
|
|
|
18/08/2014 16:31
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Men, hva med neste generasjon lærere; hvordan vil du få tak i dem? Importere fra lavkost-land? Det går noen generasjoner, skolen blir så bedriten at folk våkner opp, skjønner at det er latterlig å betale så mye for noe så ræva, så privatiseres alt, samordna opptak legges ned, vestkantmafiaen på blindern røykes ut, MOOC tar over, kidsa lærer det foreldrene mener arbeidslivet etterspør, og ikke det en eller annen sokkerøykende gjeng venstrevridde eller konservative, redebyggende drittkjerringer på et møkkakontor mener "samfunnet (med donaldstemme)" har fordel at man skal kunne, enten det er gammalnorsk, nynorsk, kristendom, femdom, likestilling, etc. Undervisning tilpasses igjen unge menn, og det lages egne prispakker for adhd unger for å få dem i vanlige klasser med ekstratilpasninger, for å få dem i mer aktive klasser, egne klasser for de med spesielt vanskelig for å lære, og egne klasser for de snobbeungene som skal bli best i både fraktalregning og fiolin. Inntektsutjevningen kan man ta rett over skatteseddelen, ikke i form av råtten, ikke-brukerorienterte velferdsordninger. Det samme gjelder barnehage, forresten. Er det offentlig? Legg det ned, og spark de ansatte.
|
|
|
[Re: Tange]
18/08/2014 16:32
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
|
|
|
18/08/2014 16:34
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Importere fra lavkost-land? Ekke så dumt. Hadde det vært opp til meg, hadde vi kun hatt undervisning på engelsk i skole og barnehage, og lært dem kinesisk eller russisk som andre morsmål. Hva skal vi med norsk?
|
|
|
|
|