Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa?

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: iverta] #1840547 19/08/2014 19:42
K
kortkore Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: iverta
*banne over angrefunksjonen på ipad*
Kortkore: selvsagt kan du det ICON_SMILE
Alltid likt Trek, siden 97, da jeg kjøpte kona kula, usett, brukt sørfra..
Dette var i utgangspunktet noe underordnet i dag, 2014, når hard rocxen trengte en erstatter..
Jeg har tatt en gjennomgang av hvor i terrenget jeg gliser mest, selv om at jeg stort sett gliser hele tiden i skogen så er det steder man ikke får vekk gliset ICON_SMILE
Kikket på ht først, hard rocx (vil handle hos lokal pusher, skrur ikke veldig mye selv), men denne har også trek.
Leste terrengsykkel og internett vedr fs og mye har skjedd fant jeg ut.
Fuel ex virka gjennomgod, og jeg tenkte, hva f, go for it. Du er 41 år, noe gal har du lov å være mtp pris.. ICON_SMILE
Er kraftig bygd, tidligere feit, nå litt pondus igjen.. Så, blir aldri nr 1 noe sted, det er heller ikke målet, målet er å ha det gøy!.
Er totalavholds, adrenalin er mitt rusmiddel, og jeg satser på at trekken gir meg mer ICON_SMILE

Hva ligger scalpeln på?
Joda, fikk litt rabatt, veil er villedende vettu ICON_SMILE
Kona har dog ikke fått vite summen, enda...

Litt lik meg, ser jeg. Har nok forelsket meg i cannondale som er litt dyrere enn nødvendig mener jeg. Har også hard rocx helium, cannond f29 og en felt virtue 2 (fs) men det er 26 tommere og verden er forandret siden sist jeg handlet. Scalpelen 2015 mod kommer på 50 med en litt avslag . Men blir litt usikker når man leser div forumsider, for når man bruker så mye penger så vil man ha det "beste". Fristet litt treken som du bestilte og ta der konestyret er ikke lett. Det er også forklaringsproblem til barna. Men så mye man gliser på en tur, så blir man veldig medgjørlig til både husarbeide og mye sjuminusen.

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1843567 24/08/2014 16:06
G
Geir Magne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Jeg finner ikke noen tester, ihvertfall ikke i de siste år, av Giant Anthem i Terrensykkel sitt arkiv. Men jeg finner noen tester hos bl.a. Bikeradar.com hvor sykkelen får kjempegode tilbakemeldinger hvor modellen med aluminiumsramme får toppkarakter.

Prismessig ligger Giant Anthem X Advanced 29er på samme nivå som Scott Spark 910 og med de gode tilbakemeldingene jeg har lest på bl.a. Bikeradar så vil jeg også vurdere denne modellen.

Er det noen spesiell grunn til at Giant Anthem ikke har blitt vurdert i de siste års tester av rittfulldempere i Terrengsykkel?

Er det noen som erfaringer med Giant Anthem som de vil dele?

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1843576 24/08/2014 16:34
olechr Offline
More than words
More than words
Vet ikke hvorfor ikke giant fulldempere blir brukt mer egentlig. De nye modellene er sikkert bra (ikke prøvd de nye selv, kun de eldre modellene). Giant har vel hatt rykte for seg å være mer stipreget enn feks Scott og Specialized feks. Om dette stemmer anner jeg ikke. Men ser jo at Giant gutta så godt som aldri kjører FS i world cup. Noe som er mer og mer vanlig blant de andre ryttere på andre merker.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1843660 24/08/2014 18:58
G
Geir Magne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Giant Anthem 29-er med aluminiumsramme kom på andre plass i "Trial bike of the year" i 2013 så det ryktet om å være stipreget ser ikke ut til å være ubegrunnet.

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/catego...9er-1-13-47170/

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: olechr] #1843834 25/08/2014 05:55
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr
Men ser jo at Giant gutta så godt som aldri kjører FS i world cup. Noe som er mer og mer vanlig blant de andre ryttere på andre merker.

Rettelse: Lindgren kjørte i går sitt første ritt på Anthemen i verdenscup. Det ble også det beste resultatet han fikk i årets cup, 11.

For de som lurte på hva fulldempa har å si så sjekk ut world cupen fra i går. Absalon hadde testet FS hele uken men valgte til slutt HT. Han er uten tvil den rytteren som er i best form om dagen, men her ser hvor mye han taper nedover/bortover til Fumic som også hadde sin første World cup på FS. Var faktisk helt sykt hvor mye fortere det går. Man ser at Fumic kjører fortere.

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: Geir Magne] #1843878 25/08/2014 06:52
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Geir Magne
Jeg finner ikke noen tester, ihvertfall ikke i de siste år, av Giant Anthem i Terrensykkel sitt arkiv.
Er det noen spesiell grunn til at Giant Anthem ikke har blitt vurdert i de siste års tester av rittfulldempere i Terrengsykkel?

Blant annet fordi Giant ikke har kunnet levere sykkel til oss når vi har trengt. Men ja, det er en stund siden Giant var inne i bildet i fulldempersammenheng. Sånne hensyn tas for øvrig selvsagt med i vurderinga når vi nå skal begynne planlegginga av tester for neste sesong.

Gaute
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: olechr] #1843925 25/08/2014 07:41
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men ser jo at Giant gutta så godt som aldri kjører FS i world cup. Noe som er mer og mer vanlig blant de andre ryttere på andre merker.

Rettelse: Lindgren kjørte i går sitt første ritt på Anthemen i verdenscup. Det ble også det beste resultatet han fikk i årets cup, 11.

For de som lurte på hva fulldempa har å si så sjekk ut world cupen fra i går. Absalon hadde testet FS hele uken men valgte til slutt HT. Han er uten tvil den rytteren som er i best form om dagen, men her ser hvor mye han taper nedover/bortover til Fumic som også hadde sin første World cup på FS. Var faktisk helt sykt hvor mye fortere det går. Man ser at Fumic kjører fortere.

Men han safer nok litt også. Verdenscupen samanlagt var allerede sikra, og det er dumt å krasje rett før VM.

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: -Jan] #1844329 25/08/2014 13:50
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan

Men han safer nok litt også. Verdenscupen samanlagt var allerede sikra, og det er dumt å krasje rett før VM.

Han safer nok garantert ikke så mye når det er på hjemmebane i frankrike. Enkelt seiere er vel så vikitg for de gutta som sammenlagten. Samt vi så det samme sist WC, men da med Nino som dro i fra i hver utforkjøring.

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: olechr] #1844367 25/08/2014 15:12
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Samt vi så det samme sist WC, men da med Nino som dro i fra i hver utforkjøring.

Er nok ein fordel med fulldempar, men Absalon seier i alle fall her at han ikkje ville risikere noko på siste WC:

"Schurter said, "It was quite an advantage to have the full suspension on the downhill. I was able to always open the gap, maybe 10 to 15 seconds, and then I'd try to hold it on the uphill."

Absalon said, "I tried to push back to regain the 10-12 seconds I lost on every downhill. I knew that second position would still be good for the World Cup overall and a crash would have been a disaster. I was definitely thinking about the World Cup overall."

"For Nino, it was different. He had nothing to lose," said Absalon. Schurter had skipped a round of the World Cup earlier this season. "If you want to win the overall, you need to do all the races. Two win any race, you have to take risks, but for me that was not the good option."

http://www.cyclingnews.com/races/mtb-wor...country/results

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1844368 25/08/2014 15:13
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Mulig det er nevnt før, me lurer på hvilken sykkel (fulldempa) som f eks olechr vil anbefale om en tenker å bruke 40 tusen. Det bør være mulig å få f eks Specialized epic med XX1 eller XTR brukt en sesong til den prisen. Hvilke andre modeller/merker kan f eks matche denne sykkelen og vekta? Usikker på hvor mye vekta har å si, men for kun del så er jeg ute etter en sykkel jeg kan slippe meg mer løs i terrenget med og lære mer, samt bruke den på grusritt uten at den blir altfor uhåndterlig. Er det slik at en må opp i bilpriser for å få tak i fulldempa som kan brukes på grus omtrent som en HT....?

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: -Jan] #1844466 25/08/2014 18:22
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan
Samt vi så det samme sist WC, men da med Nino som dro i fra i hver utforkjøring.

Er nok ein fordel med fulldempar, men Absalon seier i alle fall her at han ikkje ville risikere noko på siste WC:

"Schurter said, "It was quite an advantage to have the full suspension on the downhill. I was able to always open the gap, maybe 10 to 15 seconds, and then I'd try to hold it on the uphill."

Absalon said, "I tried to push back to regain the 10-12 seconds I lost on every downhill. I knew that second position would still be good for the World Cup overall and a crash would have been a disaster. I was definitely thinking about the World Cup overall."

"For Nino, it was different. He had nothing to lose," said Absalon. Schurter had skipped a round of the World Cup earlier this season. "If you want to win the overall, you need to do all the races. Two win any race, you have to take risks, but for me that was not the good option."

http://www.cyclingnews.com/races/mtb-wor...country/results

Jepp men vent å se. Er en grunn til at Absalon nå plutselig den uken her fikk det for seg at han har testet fulldemper. Før har jo ikke dette vært et tema, men nå etter han så det i Windham at han ble frakjørt har han begynt å teste det. Jeg tipper vi får se Absalon på FS i VM.

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: bcbc] #1844470 25/08/2014 18:26
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: bcbc
Mulig det er nevnt før, me lurer på hvilken sykkel (fulldempa) som f eks olechr vil anbefale om en tenker å bruke 40 tusen. Det bør være mulig å få f eks Specialized epic med XX1 eller XTR brukt en sesong til den prisen. Hvilke andre modeller/merker kan f eks matche denne sykkelen og vekta? Usikker på hvor mye vekta har å si, men for kun del så er jeg ute etter en sykkel jeg kan slippe meg mer løs i terrenget med og lære mer, samt bruke den på grusritt uten at den blir altfor uhåndterlig. Er det slik at en må opp i bilpriser for å få tak i fulldempa som kan brukes på grus omtrent som en HT....?

Jeg har sagt det før her. Skulle jeg gått i butikk å kjøpt meg FS så er det Scott, Trek, Specialized jeg hadde vurdert først. Så Canyon, BMC og Canyon. Jeg syntes syklene til Specialized ser helt utrolig bra ut, men jeg er ikke så glad i Brain systemet. Jeg syntes det Scott og Trek bruker med en bryter og lockout på begge demperne er bedre. Men dette er bare hva man liker. Bmc hadde jeg vurdert fordi det er kult, Canyon fordi det er billig og Cannondale pga lefty.

Selv er jeg sponset av Scott men jeg hadde nok endt om med Scott evnt Trek sponset eller ei.

Brukt får du en bra sykkel brukt for ca 30000. Det er det de som har blitt brukt et år selges for. Selv selger jeg min for 29000 men da er det nytt drivverk og en del annet som er byttet.. Så brukt er det 25-35000 toppsyklene ligger.

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1844501 25/08/2014 19:05
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser ut til at jeg havner på Spark RC 900 neste år. Om den ikke leverer varene så oppsøker jeg en viss mann en mørk kveld med balltre ;-) Du er god til selge, olechr.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for Epic S-Works neste år. Men pga. det nye naziregimet til Specialized mistet jeg helt lysten gitt.

Redigert av erling; 25/08/2014 19:07.

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1844506 25/08/2014 19:11
olechr Offline
More than words
More than words
YESSSS! Det er deilig at du kjører Scott. Da er målet mitt oppnådd med hele tråden ;-)

Hvis det er noe trøst så har du og et par andre her inne overbevist meg opp at jeg bør ha XX1. Så blir Spark RC og SL på meg neste år også :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: olechr] #1844510 25/08/2014 19:14
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
YESSSS! Det er deilig at du kjører Scott. Da er målet mitt oppnådd med hele tråden ;-)

Hvis det er noe trøst så har du og et par andre her inne overbevist meg opp at jeg bør ha XX1. Så blir Spark RC og SL på meg neste år også :-)

Haha. Tenker jeg nok. Vurderte SL selv, men kjøper heller et ekstra hjulsett med lette ritthjul for mellomlegget :-)

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1844514 25/08/2014 19:21
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Hvis noen er interessert... ICON_SMILE
Fikk Trek fueln i dag, og guten er fornøyd! Virker veldig gjennomgod, tok en liten testrunde på en liten jukkesti og det var bare å mate på det lårene orka gitt!
Mulig jeg må på med litt mer trykk i demperne, men dette må jeg lese/teste meg frem til. Q
18,5" sykkel på 181 mann (korte bein), ser også ut til å være rett, gir en noe rettere sittestilling enn det jeg er vant med.

Skal funksjon "lock out" på demperne låse de fullstendig eller skal det være igjen litt demping?
Dempern på gammelsykkelen er dønn stiv i låst posisjon..

Steike fin sykkel!

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1844515 25/08/2014 19:21
olechr Offline
More than words
More than words
RC er jo et mye mer fornuftig kjøp. Men nå som jeg pr dags dato ikke er på verken klubb eller lag for neste år så ble det SL også. Enkelt og greit fordi LTD tøyet og skoene til scott er så sjukt fett i oransje :-P Blir jo vilt å velge sykkel etter farge. Men men de gærne har det godt :-P

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: erling] #1844551 25/08/2014 20:01
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Sitat: erling
Ser ut til at jeg havner på Spark RC 900 neste år. Om den ikke leverer varene så oppsøker jeg en viss mann en mørk kveld med balltre ;-) Du er god til selge, olechr.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for Epic S-Works neste år. Men pga. det nye naziregimet til Specialized mistet jeg helt lysten gitt.

Aiaiai... tenk hvor mye du kunne spart på å bare kjøpe ny 100mm/51mm gaffel til den flotte sykkelen du hadde ICON_WINK

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: olechr] #1844582 25/08/2014 20:55
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: bcbc

Jeg har sagt det før her. Skulle jeg gått i butikk å kjøpt meg FS så er det Scott, Trek, Specialized jeg hadde vurdert først. Så Canyon, BMC og Canyon. Jeg syntes syklene til Specialized ser helt utrolig bra ut, men jeg er ikke så glad i Brain systemet. Jeg syntes det Scott og Trek bruker med en bryter og lockout på begge demperne er bedre. Men dette er bare hva man liker. Bmc hadde jeg vurdert fordi det er kult, Canyon fordi det er billig og Cannondale pga lefty.

Selv er jeg sponset av Scott men jeg hadde nok endt om med Scott evnt Trek sponset eller ei.

Brukt får du en bra sykkel brukt for ca 30000. Det er det de som har blitt brukt et år selges for. Selv selger jeg min for 29000 men da er det nytt drivverk og en del annet som er byttet.. Så brukt er det 25-35000 toppsyklene ligger.

Takk. Jeg skal bruke høst og vinter, så blir det nok en FS. Lykke til på Birken!

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: erling] #1844584 25/08/2014 20:57
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B

Er det mulig å spørre hva du mener med naziregimet til Specialized?

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1844591 25/08/2014 21:09
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kutter ut alle små butikker. Kun noen få store. Lavere marginer og høyere priser for å prøve å hindre at butikkene gir prisavslag. De dreper forhandlerne på grunn av lave marginer. Kundene slutter og handle etterhvert når prisene blir for høye. Representanten i Norge oppfatter jeg som svært arrogant. Samme med hele Specialized egentlig.

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: bcbc] #1844592 25/08/2014 21:11
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: gauter] #1845348 26/08/2014 21:56
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Legger for øvrig merke til at Cube sier seg enig i at mangelen på senkepinne på Stereo 120 HPC SLT 29 er nettopp en mangel.

En sånn pinne er på plass på den nettopp lanserte 2015-modellen, ser jeg.

Jeg spår ellers at senkepinner er på full fart inn også i XC-rittsammenheng. Hvis jeg skulle bestemme, skulle det nemlig vært senkepinne på selv de letteste halvdempere.

Gaute
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: gauter] #1845352 26/08/2014 22:00
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: gauter

Jeg spår ellers at senkepinner er på full fart inn også i XC-rittsammenheng. Hvis jeg skulle bestemme, skulle det nemlig vært senkepinne på selv de letteste halvdempere.

Helt enig. Jeg har syklet stort sett hele seongen med det. Og for meg er det helt uforstålig at ikke flere jenter særlig bruker dette.

Men nå kommer det jo flere og flere setpinner med mindre vandring til XC. Slik jeg ser det kunne jeg tenkt meg en med 70-80 mm vandring. Det hadde vært perfekt

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1845390 27/08/2014 05:36
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hvorfor bruke senkepinne? Er det fordi setet er i veien på bratte nedkjøringer?
Eller er det andre grunner?

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: gauter] #1845401 27/08/2014 05:57
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Legger for øvrig merke til at Cube sier seg enig i at mangelen på senkepinne på Stereo 120 HPC SLT 29 er nettopp en mangel.

En strøken sykkel som nå kommer med riktigere utstyr... Bare synd de "ødelegger" en sykkel til nesten 70000 kr med å legge kabel for brems og senkepinne utenpå ramma når de har tatt seg bryet med å legge bakgiret inne i ramma. De 2 kablene utenpå ramma, med århundrets styggeste klammer syntes jeg personlig er en helt dødfødt løsning i dette prisleiet

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1845411 27/08/2014 06:27
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg spår at 29 fs med jukkepinne blir årets slager i 2015 i XC-ritt. Også i WC ;-)

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: gauter] #1845430 27/08/2014 06:55
G
Geir Magne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G

Ifølge Terrengsykkel sin sykkelguide skal det ligge klar kabelføring for senkepinne på Giant Anthem syklene. Det var en av flere grunner til at jeg ble nysgjerrig på denne sykkelen.

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: erling] #1845449 27/08/2014 07:14
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg spår at 29 fs med jukkepinne blir årets slager i 2015 i XC-ritt. Også i WC ;-)

Det har du nok helt rett i. Nå som de som er best teknisk har begynt å kjøre fs så har ikke de andre noe valg enkelt og greit.

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: olechr] #1845524 27/08/2014 08:58
K
kortkore Offline
Fersking
Fersking
K
Faen at jeg fortsett leser denne tråden. Har bestilt meg en ht, men for hver gang jeg må lese denne tråden så er det fs her og fs der. Er det ingen som kjøper ny ht lengre? Grus og sti 50 50.

Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support