Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 15 1 2 6 7 8 9 10 14 15

På hvilken side står du i lærer-konflikten

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Rumath] #1838711 17/08/2014 08:15
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Sitat: Rumath
Fremtidens samfunnsborgere formes i skolen. Ville tro alle var opptatt av at de ble gode borgere?

Jeg vet ikke hva god borger betyr. Men det er mange pro-samarbeid, pro-kollektive egenskaper som neppe formes særlig bra ved at skolen selekterer fram lydige, spyttslikkere som er spiselige for sære drittkjerringer.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Papegøyal] #1838712 17/08/2014 08:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Papegøyal
Sitat: GeirK

Jeg, derimot, er så ærlig at jeg ikke later som om jeg har noen liste over hvor bra man "bør" arbeide, eller andre minstestandarder, jeg sier bare rett ut at jeg ikke vil ha bra arbeidsbetingelser eller noen bra lønn for lærere.

Kan du definere "ikke bra" og forklare hvordan samfunnet har nytte av det?

Nei.

Du vet ikke hva du mener med bra arbeidsbetingelser for lærerne? Du vet bare at du ikke vil ha det, men du vet ikke hvorfor. Snakk om bortkastet båndbredde å skrive det på forumet i det hele tatt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1838719 17/08/2014 08:40
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Det må da være mest givende/motiverende for lærere å få arbeidstimer for de timer de jobber, enten det er på skolen i vanlig 37,5 timers uke eller jobber overtid hjemme?

Da vil det bli mindre av lærere som "snur bunken" ved nytt år og er utbrent (utbrent fordi de snur bunken!). Dette er det ingen som er tjent på, verken lærere eller elever.

Jeg har en gutt i ungdomsskolen, og siste år var det mange timer de ikke hadde vikar. Med ny arbeidstidsordning vil forhåpentligvis dette ikke være noen problem. På de fleste arbeidsplasser jeg kjenner til tar arbeidskolegaer over de arbeidsoppgaver fra fraværende som er kritisk. Dette bør også være mulig å få til for lærere i fremtiden.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Kjell T. Ringen] #1838722 17/08/2014 08:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kjell T. Ringen
Det må da være mest givende/motiverende for lærere å få arbeidstimer for de timer de jobber,

Hva betyr det "å få arbeidstimer for de timer de jobber" - at de får timebetalt?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Kjell T. Ringen] #1838725 17/08/2014 09:07
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Hva tror du skjer når lærerne skal ta flere vikartimer for hverandre? Blir det flere eller færre som snur bunken tror du?

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1838726 17/08/2014 09:08
Tex Offline
Besatt
Besatt
Er det noen som vet:
Jobber en formingslærer på barneskolen virkelig 43,25 timer pr. uke?

Jeg forstår poenget med at lærere ikke har mer fri enn andre, de bare avspaserer fordi de arbeider mer konsentrert.
Men er det ikke veldig forskjell på reell arbeidstid for lærere, avhengig av klassetrinn og fag?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: M@rtin] #1838727 17/08/2014 09:08
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: M@rtin
Sitat: supernalle
Det som konflikten surrer ned til for min del er at KS/regjeringen ikke skjønner at de ikke sitter på makten. Det har vært klart i minst 10 år at det vil bli lærerunderskudd på flere tusen lærere i fremtiden. Da kan de ikke kjøre en politikk som går på å spare penger, som ødelegger hverdagen. De første som ikke gidder er realistlærere med master, og som er ettertraktet andre steder. De skjønner hva KS/regjeringen prøver seg på, og tar konsekvensen av dette, ved å finne noe annet å gjøre. Jeg tror ikke folk flest skjønner AT DETTE PÅGÅR NÅ. Gode realistlærere forsvinner fra skolen så og si hver dag. De gidder ikke mer, når de kan tjene bedre andre steder, man har mer frihet på jobben andre steder, og de slipper andres kunnskapsløse dømming av deres egen profesjon.

Når lærerkrisen slår inn med full kraft, og skolen ikke kan tilby fullt studium i realfag, hva skal KS/Frp/Høyre si? "Hvordan kunne vi vite at det å gjøre arbeidsdagen uutholdelig, og fremdeles kjøre en lavtlønninglinje, og å belaste lærerne med masse administrativ jobbing, skulle gjøre at mange sluttet og at vi skulle slite med rekruteringen?"

Jeg tror folk flest bør våkne og "smell the coffee".

Amen.

For de som er interessert for noe av det som har skjedd de siste 20 årene i skolepolitikken, her er en god artikkel som belyser denne veien fra universitetsutdannete lektorer med profesjonell autonomi til hvordan barneskolens arbeidsformer har lagt premissene for tenkningen om hvordan både undervisningstid og lærerarbeidstid bør brukes idag også på vgs (skrevet av Gro Elisabeth Paulsen, leder i Norsk Lektorlag):

http://www.norsklektorlag.no/nyhetsarkiv-2014/ingen-sjanse-for-verdighet-article1290-268.html

Martin

Bra kommentarer og artikkel!

For meg ser det ut til at styringsmanien brer om seg i mange type organisasjoner. Intensjonene er gode, men man forstår ikke bivirkningene:

- Styringmanien innebærer å lage detaljerte kart for et virkelighetsterreng som er i bevegelse. Men virkeligheten vil endre seg. Folk blir frustrerte når de blir pålagt å gjøre noe som ikke stemmer med virkeligheten de ser.

- Folk klarer ikke å forholde seg til for mange mål.

- Styringsmaniet iverksettes på omtrent denne måten: Ledelsen gir mellomledelsen ansvar for å implementere styringsverktøyene. Mellomledelsens mål er å sikre at ansatte oppfyller kravene til styring; om rapporter, målkort, skjemaer osv blir utfylt. For de ansatte blir målet selvsagt også å tilfredstille byråkratiet. Mellomledelsen rapporterer fornøyd tilbake til ledelsen at styringsverktøyene er implementert. Ledelsen har nå stor tro på styringen vil føre til store framskritt, mens virkeligheten er at midlet har blitt et mål i seg selv.

- Detaljstyringen blir pålagt utenfra og eierskapet til de som blir utsatt for det er ikke tilstede. Lærere har nok utdanning til å bære eierskapet selv.

Resultatet av dette er at folk vil se seg om etter ny jobb.

Redigert av turbo; 17/08/2014 09:10. Rediger grunn: skrivefeil
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Tex] #1838732 17/08/2014 09:19
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Sitat: Tex
Er det noen som vet:
Jobber en formingslærer på barneskolen virkelig 43,25 timer pr. uke?

Ja, hun som underviser i kunst og håndverk på min skole jobber så mye. Barneskole i Oslo.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Kjell T. Ringen] #1838738 17/08/2014 09:30
S
SunMaster Offline
Medlem
Medlem
S
[Jeg har en gutt i ungdomsskolen, og siste år var det mange timer de ikke hadde vikar. Med ny arbeidstidsordning vil forhåpentligvis dette ikke være noen problem. På de fleste arbeidsplasser jeg kjenner til tar arbeidskolegaer over de arbeidsoppgaver fra fraværende som er kritisk. Dette bør også være mulig å få til for lærere i fremtiden.]

Ja, hvordan ser du dette for deg?

Der jeg jobber nå (og der vi selvsagt bruker den inntil videre gjldende abeidsavtalen) fungere det slik at vi som lærere får ekstra betaling for å ta over for en kollega. Dette er fordi vi skulle brukt den tiden til annet arbeid, som forarbeid eller etterarbeid, og det vi ikke da får gjort må derfor gjøres hjemme.

I forslaget til KS som vi streiker mot faller dette bort. Vi får ikke overtidsbetaling for disse timene, og ingenting faller bort. VI blir derfor pålagt å jobbe dugnad/gratis når en kollega er syk.

Jeg kjenner ikke til yrkesgrupper med arbeidstidsavtaler som fastsetter gratisarbeid som dette.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1838744 17/08/2014 09:41
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
På min arbeidsplass(barneskole),så har vi ingen rene kunst- og håndverkslærere.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: OveR] #1838745 17/08/2014 09:43
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Det går som ellers i arbeidslivet: andre gjør det som er kritisk for driften og jobber avspassering/overtid denne dagen. Ev forskyver noen av sine egne arbeidsoppgaver. Hvis alle lærere er på skolen i arbeidstiden vil ca 1/2 kunne steppe inn. Sånn det er nå er de ikke tilstede engang.

Sitat: OveR
Hva tror du skjer når lærerne skal ta flere vikartimer for hverandre? Blir det flere eller færre som snur bunken tror du?

mvh OveR

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Kjell T. Ringen] #1838748 17/08/2014 09:47
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
Det går som ellers i arbeidslivet: andre gjør det som er kritisk for driften og jobber avspassering/overtid denne dagen. Ev forskyver noen av sine egne arbeidsoppgaver. Hvis alle lærere er på skolen i arbeidstiden vil ca 1/2 kunne steppe inn. Sånn det er nå er de ikke tilstede engang.

mvh OveR

Er ikke tilstede sier du?

Jeg har huller i min timeplan, hvor det forventes at jeg gjør annet arbeid(IOP, møter, elevsamtaler, evaluering, forberedelse, elevsaker, ansvaret for dataparken osv). Jeg stiller mer enn gjerne opp for arbeidsgiver hvis behovet for en vikartime melder seg. Så lenge jeg får avspasering eller betalt for timen. Faktum er at de ikke har penger til å sette meg inn. De henter heller en ufaglært vikar. Billigere for kommunen.

Redigert av JMGJMG; 17/08/2014 09:51.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: SunMaster] #1838767 17/08/2014 10:08
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg og de flest andre som har vanlig arbeistid er pålagt å gjøre andres arbeidsoppgaver (gratisarbeid som du kaller det) når dette er påkrevd, og dette får jeg/dere igjen på flex/avspassering.

Hindringen på dette punktet er at muligheten til godt betalte vikartimer faller bort, men dette vil dere trolig få igjen på vanlig lønn når dere viser fleksibilitet og sammarbeid.

Sitat: SunMaster
[Jeg har en gutt i ungdomsskolen, og siste år var det mange timer de ikke hadde vikar. Med ny arbeidstidsordning vil forhåpentligvis dette ikke være noen problem. På de fleste arbeidsplasser jeg kjenner til tar arbeidskolegaer over de arbeidsoppgaver fra fraværende som er kritisk. Dette bør også være mulig å få til for lærere i fremtiden.]

Ja, hvordan ser du dette for deg?

Der jeg jobber nå (og der vi selvsagt bruker den inntil videre gjldende abeidsavtalen) fungere det slik at vi som lærere får ekstra betaling for å ta over for en kollega. Dette er fordi vi skulle brukt den tiden til annet arbeid, som forarbeid eller etterarbeid, og det vi ikke da får gjort må derfor gjøres hjemme.

I forslaget til KS som vi streiker mot faller dette bort. Vi får ikke overtidsbetaling for disse timene, og ingenting faller bort. VI blir derfor pålagt å jobbe dugnad/gratis når en kollega er syk.

Jeg kjenner ikke til yrkesgrupper med arbeidstidsavtaler som fastsetter gratisarbeid som dette.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Kjell T. Ringen] #1838774 17/08/2014 10:21
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander

mvh OveR

Du svarte ikke på spørsmålet, men kommer med meningsløse påstander og generaliseringer. Vet du hvor stor del av min jobb jeg gjøre unna på skolen og hva jeg gjør hjemme?

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1838792 17/08/2014 11:00
B
b_mattias Offline
Entusiast
Entusiast
B
Når jeg ser hvor dem jeg vokste opp med (1-9klasse) endte så virker det som skole hadde minimalt til ikke noen betydning i det hele tatt. Foreldre og venner hadde alt og si der. Litt ot men veldig leit at man kunne se fra 6års alder vem som ikke kommer klare sig så bra.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Kjell T. Ringen] #1838793 17/08/2014 11:03
S
SunMaster Offline
Medlem
Medlem
S
[Jeg og de flest andre som har vanlig arbeistid er pålagt å gjøre andres arbeidsoppgaver (gratisarbeid som du kaller det) når dette er påkrevd, og dette får jeg/dere igjen på flex/avspassering.

Hindringen på dette punktet er at muligheten til godt betalte vikartimer faller bort, men dette vil dere trolig få igjen på vanlig lønn når dere viser fleksibilitet og sammarbeid.]

"Trolig"? Vi som arbeider som lærere "tror" etthvert svært lite, men forholder oss til avtaleverket. Jeg kan ikke avspasere min undervisning. Det er ingen av mine arbeidsoppgaver som faller bort, min timeplan og mitt arbeid er lagt opp til en 100% stilling. Hvordan su du for deg at dette skal foregå, egentlig? Hvis vi ikke får betalt for ekstra timer vil vi ikke ha dem. Vi vil ikke ha dem fordi det kun er merarbeid, og det er ingen mulighet for avspasering utover slik som skoleåret er lagt opp.

Alle andre forsøk på å late som om dette går helt fint antar at vi i utgangspunktet sluntrer unna.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1838807 17/08/2014 11:29
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Høres mer og mer ut som hele konflikten er en kamuflert lønnsforhandling. Jobbe mer for samme lønn. Yte som før + vikartimer... Så blir det ingen tvungen lønnsnemd eller noe.
Lærerne har hatt ok stigning. Var et hopp for 2-3 år tilbake på rundt 40k for lektorer med opprykk, om jeg husker ca rett. Nå skal vel det spranget tilbakebetales.

No free lunch at Wall Street ICON_TONGUE

Redigert av Abit; 17/08/2014 11:30.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Abit] #1838812 17/08/2014 11:40
S
SunMaster Offline
Medlem
Medlem
S
På toppen av det hele har lærere hatt en negativ lønnsutvikling over lang tid. Lærere har IKKE hatt en OK stigning, tvert i mot er vi reelle lønnstapere, og har hatt en stabil negativ lønnsutvikling. KS innrømmer også at etterslepet er stort for lærere. Det er ikke diskutabelt.

Her har du Per Sundnes (forhandlingsleder i KS) som uttaler seg om lønnsgap.

Denne streiken dreier seg ikke om lønn, men om arbeidsforhold.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1838817 17/08/2014 11:54
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Stigning var feil. Men et ok SPRANG.

Hvis arbeidsforhold og lønn ikke er to virkemidler for samme mål, hvorfor vil da flere av dere ha økonomisk kompensasjon for ekstra/vikartimer...

Jeg betaler jo ikke for å lese en artikkel om noe jeg egentlig gir f i.

Slike "undersøkelser", har de også undersøkt hvorvidt de gjennomsnittlige industriarbeidsoppgaver har vært konstante samtidig som industrillønnsnivå har økt ??? Sikkert, i tilfelle det også kunne ha fremmet deres sak. Og i så fall, så ville de definitivt blitt nevnt høgt

Kan ikke dere lærere enkelt nok bare argumentere slik:
"Vi føler at dette ikke er rett". "Vi synes alt er urettferdig".

Jeg sier ikke at lønna er spesielt god i.f.t innsats fra entusiasten, for det er den ikke. Men hva skal de gjøre da, når muligheten for individuell og prestasjonsbasert avlønningsstruktur er ikke-eksisterende, ei heller vil få gjenklang fra målgruppen.
Konsekvensen er middelmådighetens tyranni. Sosialdemokratiets hagl mot egen rumpe. Uungåelig fallitterklæring.
"Den som kan, mister lysten og gidder ikke".

Redigert av Abit; 17/08/2014 12:05.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Abit] #1838823 17/08/2014 12:05
S
SunMaster Offline
Medlem
Medlem
S
Du mener at det skulle bety at lærere da ikke er lønnstapere, og ikke har hatt en negativ lønnsutvikling? Eller skulle det være et anekdotisk bevis på hvor godt betalte lærere er.

[Hvis arbeidsforhold og lønn ikke er to virkemidler for samme mål, hvorfor vil da flere av dere ha økonomisk kompensasjon for ekstra/vikartimer...]

Dette er det du som snur på hodet, ikke lærere eller KS.

I den eksisterende arbeidstidsavtalen er dette forholdet regulert, fordi avtalen begrenser antall timer en kan undervise per år/uke. KS vil ta bort dette taket. En konsekvens av dette er at kompensjonen for ekstratimer/merarbeidet bortfaller.

Jeg regner med at hvis to snekre er på jobb og den ene blir syk, så jobber den andre dobbelt så mye uten kompensasjo. Slik at ikke kunden skal bli skadelidende. Det er slik arbeidslivet virker, er det ikke?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: SunMaster] #1838824 17/08/2014 12:07
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Du mener at det skulle bety at lærere da ikke er lønnstapere, og ikke har hatt en negativ lønnsutvikling? Eller skulle det være et anekdotisk bevis på hvor godt betalte lærere er.

[Hvis arbeidsforhold og lønn ikke er to virkemidler for samme mål, hvorfor vil da flere av dere ha økonomisk kompensasjon for ekstra/vikartimer...]

I den eksisterende arbeidstidsavtalen er dette forholdet regulert, fordi avtalen begrenser antall timer en kan undervise per år/uke. KS vil ta bort dette taket. En konsekvens av dette er at kompensjonen for ekstratimer/merarbeidet bortfaller.

Jeg regner med at hvis to snekre er på jobb og den ene blir syk, så jobber den andre dobbelt så mye uten kompensasjo. Slik at ikke kunden skal bli skadelidende. Det er slik arbeidslivet virker, er det ikke?

Jeg trodde jeg hadde skrevet at responsen kom fra noen lærere i denne debatt/tråden her, øk. kompensasjon. Jeg glemte det nok.
Antar ikke alle lærere har fokus på akkurat den biten. Noen ønsker samme lønn og jobbe mindre, som i realiteten er "økt reallønn".

Redigert av Abit; 17/08/2014 12:08.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: SunMaster] #1838826 17/08/2014 12:09
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A

I enkelte sektorer, bransjer og jobber, så definitivt ja

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Abit] #1838827 17/08/2014 12:11
S
SunMaster Offline
Medlem
Medlem
S
Da må du fortelle meg hvor dette skjer.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: SunMaster] #1838828 17/08/2014 12:14
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Da må du fortelle meg hvor dette skjer.

Bl.a industrien. Jeg har selv flere ganger vært med på å ta min del av arbeidsoppgaven til fraværende. Ikke alene, men vi delte på 3. Samme lønn. Ble fraværet lengre, så fikk de jo selvfølgelig inn en fast vikar. Regner vel med det samme skjer på skolene, eller at sirkulasjonen mellom lærerne blir så stor at det ikke blir mange ekstratimer i måneden. Uansett, så vil jo effekten bli at reallønn går ned

Ekstremt mye av dette blant økonomer. Du kan høre med alle de som har vært innom noen av de store konsulentfirmaene. Her er jo etterhvert da, om man ikke blir bytta ut, lønnsveksten relativt stor. Men lavere timelønn enn de nyansatte har, tror jeg ikke du finner noe sted i Norge. Det forventes også tilgjengelig i ferien. En kompis ble kalt tilbake til Oslo fra Spania, etter 1 av 2 uker ICON_SMILE. Ekstralønn... Kunne få lov til å ta den gjenværende uka senere på høsten.

Redigert av Abit; 17/08/2014 12:20.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Abit] #1838830 17/08/2014 12:20
S
SunMaster Offline
Medlem
Medlem
S
Ok, så i "industrien" kan man f. eks gå fra en 8 timers dag til en 10 timers dag - vederlagsfritt - fordi en kollega er syk?

Å gjøre jobben til en som mangler når du allikevel er der er jo ikke det samme, jeg regner med du forstår det.

Det er så enkelt at det tror jeg ikke på.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: SunMaster] #1838833 17/08/2014 12:24
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ok, så i "industrien" kan man f. eks gå fra en 8 timers dag til en 10 timers dag - vederlagsfritt - fordi en kollega er syk?

Å gjøre jobben til en som mangler når du allikevel er der er jo ikke det samme, jeg regner med du forstår det.

Det er så enkelt at det tror jeg ikke på.

Når jobben vår i utgangspunktet var så har, at effektiv arbeidstid var beregnet til å være 4 av 8 timer, så jo... Det var ekstra slitsomt de dagene noen var borte uforberedt. Jeg skulle faktisk heller foretrukket å jobbe 10 timer, i lavere tempo.

Langsiktig løsning, nei. Selv om det nok blir slik etterhvert uansett. Jobbe mer for samme lønn. Lærere virker å leve i beskyttet boble, en unntaktstilstand fra øvrige verden. Igjen, uten at lønna verken er for høg eller lav av den grunn, men likevel en smule virkelighetsfjerne vurderinger angående egne posisjoner og betydning.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1838834 17/08/2014 12:26
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nå gjetter jeg fullstendig.

Røykeforbud her og der, er jo første steg i prosessen "illegalisering av tobakk".

Hva da med skolen ?
"Automatisering". De forsøker å gjøre "systemet" til skolen, hvor lærerne i seg selv, bare blir noen brikker som skal i verksette "systemet". Hva læreren kan, hvilken type vedkommende er m.m., vil bli mindre relevant.

Vil det funke ? Nei. Men det gjør jo heller ikke narkotikapolitikken, uten at noen synes å bry seg om det.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Abit] #1838838 17/08/2014 12:38
S
SunMaster Offline
Medlem
Medlem
S
[Når jobben vår i utgangspunktet var så har, at effektiv arbeidstid var beregnet til å være 4 av 8 timer, så jo...]

Kjære deg. Du sammenligner å yte litt ekstra med det å få forlenget arbeidstiden. I alle yrker gjør vi vel litt ekstra når vi er på jobb.

Jeg er forøvrig sent utdannet lærer, og har arbeidet både som yrkesfisker og mange år innen IT. Å fortelle meg at jeg lever i min egen boble og både overvurder min egen rolle og betydning forteller meg mye om arrogansen din, i alle fall.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: GeirK] #1838881 17/08/2014 14:18
Papegøyal Offline
Troll
Troll

Du vet ikke hva du mener med bra arbeidsbetingelser for lærerne?

Jeg vet hva jeg mener med ikke-bra. Ikke bra arbeidsbetingelser for lærerene er når man ikke kan få undervise på best mulig måte i det man ønsker å undervise i, men blir tvunget til å undervise på annen måte for å være trygg i et system, når din verdi på jobben ikke bestemmes av arbeidskapasiteten din, men når heller arbeidskapasiteten din skal bestemmes, og din verdi bestemmes i form av hvor lite kontroversiell du er, snarere i form av hvor bra effekt du har på utvalgte elevgrupper hvor du er det ultimate verktøy for læring. Ikke-bra arbeidsbetingelser er når du får mindre lønn enn hva du potensielt kunne ha fått et annet sted, eller jobber mer enn hva du hadde måttet gjøre et annet sted. Ikke-bra arbeidsbetingelser er når du er utsatt for mobbing, trusler og vold på arbeidsplassen. Jeg kan si mye om hva ikke-bra er. Hvorfor denne digresjonen, GeirK?

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1838884 17/08/2014 14:25
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Det jeg ikke helt skjønner er hvordan alle kan være så misunnelige på lærerenes arbeidsbetingelser, uten at de får lyst til å bli lærer selv. Hvilken som helst idiot kan jo tydeligvis bli lærer, så det kan umulig være evnen det står på.

Side 8 av 15 1 2 6 7 8 9 10 14 15

Moderator  support