Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 15 1 2 3 4 5 14 15

På hvilken side står du i lærer-konflikten

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: silverwrx] #1836252 13/08/2014 08:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: silverwrx

Planleggingsdager. Hva pokker. Vi har jo strategi, møter og plaleggingtid vi og. Det må tas mens andre tar hånd om kundene. Vi kan ikke bare stenge bedriften i 2dager på rad. På skolen går det fint, SFO som oppbevaringsinstitusjon tar jobben. Problemet er når SFO har planleggingsdager 3 dager på rad som de hadde i forrige uke.

Hvem "bestemmer" dato for planleggingsdagene? Kan det hende at ledelsen ved skolen har en finger med i spillet? Kan det hende at det tas økonomiske hensyn? Skjønner på ingen måte hvordan du kan konkludere med at den enkelte lærer har noe med det?

I privat sektor lukker man som kjent bare butikken når årets julebord eller julebordhelg skal avvikles ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: M@rtin] #1836256 13/08/2014 08:27
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: M@rtin
KS har ikke i det hele tatt peiling på hvordan en skole fungerer, deres mandat er kun å finne på sparetiltak på vegne av kommunene.

Denne er spot on, og jeg kommer til å stjele denne.....

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: supernalle] #1836257 13/08/2014 08:28
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: supernalle
Slik blir også norge mer konkurransedyktige på sikt.

Norge blir mer konkurransedyktige av innovasjon, ikke av å presse de beste realistlærerne over på andre yrker.

Innovasjon lar seg så alt for enkelt kopiere. En slik konkurransefordel forsvinner fort. Og hvordan skal dagens skolebarn bli innovative og nytenkende? Så mye bedre enn svenske skolebarn? Sorry, men jeg klarer ikke forstå hvordan det skal skje. Og vi kan gjerne diskutere "innovasjon norge" og det "innovative" de står for..

Hadde jeg vært lærer hadde jeg blitt på min post, der har man en trygg jobb som man ikke mister dersom bedriften ikke klarer å konkurrere med utenlandske bedrifter..

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: sveinaa] #1836263 13/08/2014 08:33
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sveinaa

Planleggingsdager. Hva pokker. Vi har jo strategi, møter og plaleggingtid vi og. Det må tas mens andre tar hånd om kundene. Vi kan ikke bare stenge bedriften i 2dager på rad. På skolen går det fint, SFO som oppbevaringsinstitusjon tar jobben. Problemet er når SFO har planleggingsdager 3 dager på rad som de hadde i forrige uke.

Hvem "bestemmer" dato for planleggingsdagene? Kan det hende at ledelsen ved skolen har en finger med i spillet? Kan det hende at det tas økonomiske hensyn? Skjønner på ingen måte hvordan du kan konkludere med at den enkelte lærer har noe med det?

I privat sektor lukker man som kjent bare butikken når årets julebord eller julebordhelg skal avvikles ICON_WINK

Julebordhelg. Det var råflott. Julebord er som regel en kveld, og tas etter stengetid, slik som møter der alle må være tilstede. Ellers tas møter med innleide vikarer som betjener et minimum av tjenester.

Men jeg ser det er vanskelig å planlegge i høstferien da vanlige arbeidere jobber.

Der begge bransjer er like, er at møter og koordinering er en tidkrevende del av arbeidshverdagen. Og at tid ikke blir brukt i klasserommet, men i møter. På samme som private har utfordringer med møter som går på bekostning av produksjon og inntjening.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: ] #1836266 13/08/2014 08:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pedaIglipp
Når folk referer til sine egne erfaringer og tiltak fra privat sektor, er det fort gjort å glemme at lærere stort sett er underordnet et monopol. Det er ikke rare mengden lærere som kan si at de finner seg et annet sted med andre betingelser for å være lærer.
Idiotiske regler innført i et privat selskap kan endres på dagen. I det offentlige ikke like lett.

Jeg tror at hvis resultatet av rigid følging av regelverket bare blir katastrofalt nok og presset fra brukerne mot kommunene blir stort nok, så blir dette reservert.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: silverwrx] #1836268 13/08/2014 08:38
sveinaa Offline
More than words
More than words

Julebordhelg. Det var råflott. Julebord tas etter stengetid, slik som møter der alle må være tilstede. Ellers tas møter med innleide vikarer som betjener et minimum av tjenester.

Ok, det er tydeligvis ikke likt over alt. Hva med å slutte å demonisere lærere. Som offentliug ansatte har de svært liten påvirkningskraft i det daglige (de gjør en jobb innenfor de rammen noen andre har satt). Skytset mot "skolenorge" må rettes mot politikerne og de som bestemmer. Samt at man burde brukt masse energi mot/på byråkratene som sitter å trekker i trådene i kulissene.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: silverwrx] #1836270 13/08/2014 08:42
sveinaa Offline
More than words
More than words

Der begge bransjer er like, er at møter og koordinering er en tidkrevende del av arbeidshverdagen. Og at tid ikke blir brukt i klasserommet, men i møter. På samme som private har utfordringer med møter som går på bekostning av produksjon og inntjening.

Jeg er ikke enig i din konklusjon. I det private er det som regel en inntjening (eller alltid.). Har man ikke nok inntjening til å ivareta alle sider av driften, inklusive planlegging og tilrettelegging, er forretningskonseptet dårlig, eller prisen for lave. Blir jo håpløst å basere seg kun på salg (inntjening) og produksjon?

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: silverwrx] #1836275 13/08/2014 08:49
Tex Offline
Besatt
Besatt

Planleggingsdager. Hva pokker. Vi har jo strategi, møter og plaleggingtid vi og. Det må tas mens andre tar hånd om kundene. Vi kan ikke bare stenge bedriften i 2dager på rad.

Det er bestemt hvor mange skoledager det skal være i løpet av et år. Planleggingsdagene må til for at det ikke skal bli for mange skoledager i løpet av året.

... slik jeg forstår det ....

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: Eplemosten] #1836282 13/08/2014 08:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Synes og vi som jobber i privatsektor skal være ærlige. Hvorfor lar vi oss utnytte av arbeidsgiveren? Hvorfor jobber vi 24/7? Hvorfor er vi så vanvittig "workoholics" at det til tider går utover familien? Kan det hende vi gjør det pga. god lønn og ambisjoner om å få til noe? Uansett klarer ikke jeg helt å skjønne hvordan man kan legge skylden på egne valg av utdanning og jobbsituasjon over på lærerne. Og i en tone som oser av at man er misunnelig. Ta grep om eget liv isteden!!!

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: sveinaa] #1836286 13/08/2014 08:59
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes og vi som jobber i privatsektor skal være ærlige. Hvorfor lar vi oss utnytte av arbeidsgiveren? Hvorfor jobber vi 24/7? Hvorfor er vi så vanvittig "workoholics" at det til tider går utover familien? Kan det hende vi gjør det pga. god lønn og ambisjoner om å få til noe? Uansett klarer ikke jeg helt å skjønne hvordan man kan legge skylden på egne valg av utdanning og jobbsituasjon over på lærerne. Og i en tone som oser av at man er misunnelig. Ta grep om eget liv isteden!!!

+1

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: GeirK] #1836288 13/08/2014 09:01
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Sitat: M@rtin

Gjett hvor mange henvendelser utenfor arbeidstiden jeg kommer til å besvare dersom KS vinner frem med sin avtale?

Martin

Mitt angrep på håpløse regler på jobb er å følge dem til punkt og prikke slik på en måte som medfører så store ulemper som mulig for dem som har laget dem, Her har lærerne en glimrende mulighet til å gjøre det samme.

Men jeg synes virkelig dere skulle få KS på podiet og tvinge dem til å argumentere for hvorfor dette gir bedre skole og bare kjøre på til de ikke har annet valg enn å innrømme at hele greia er for å spare penger.

Så enkelt er det nok ikke. Dette handler ikke om å spare penger, men å sikre at man kan ha ulike arbeidstidsordninger på en skole med fek.s 50 elever kontra en skole med f.eks. 500 elever, eller på en skole med et stort innslag av ferske lærere kontra en skole med hovedaklig "gamle travere". En skole er ikke identisk med alle andre skoler i norge mht størrelse, lærersituasjon, hvilke kvalitetsprosjekter som man skal gjennomføre, sammen, som et kollegium. Er det da helt i tåka urimelig at arbeidsgiver kan si at det normale er at du er her på jobben med kollegene, men at du også kan gjøre noe arbeidet hjemme Og at arbeidsgiver kan si at nå er er det slik at vi må jobbe sammen om prosjekt X tre dager i uka etter undervisningstid i dette halvåret ? Det er vel det normale i arbeidslivet ? Men lærerne vil tviholde på at de skal disponere noe av sin arbeidstid til å gjøre arbeidet hjemme, på kvelder og i helger. Det oppfatter de som et gode. Og det er det jo.

Hvilke andre yrkesgrupper krever tariff-festet at de skal ha ca 10 % av arbeidstiden til egen disposisjon, hvor arbeidsgiver må forhandle hvis han/hun har behov for at den ansatte må befinner seg på jobb normal arbeidstid ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: sveinaa] #1836290 13/08/2014 09:05
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Mest fornuftige som er sagt her på lang tid!

Anonym5
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: sveinaa] #1836292 13/08/2014 09:06
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig

Et av de bedre innleggene så langt, synes jeg.
At penger og status er motivasjon for å velge et yrke er noe jeg aldri helt kommer til å klare å forstå, men nå er vi forskjellig skrudd sammen. Heldigvis, kan man kanskje si.

Selv skulle jeg gjerne sett mer kvalitetssikring av læreryrket. Jeg har tre lærere fra hele min skolegang fra barneskole til videregående som jeg husker som spesielt gode, og som faktisk ga oss elevene et godt opplegg. Det syns jeg er urovekkende.

Flere av gamle, uten gnist, og uten evne til å skape et godt læringsmiljø.

Så kan man jo diskutere i vei da, hva som er den beste metoden for å kvalitetssikre utdanning. Personlig tror jeg ikke høyere lønn eller mer ferie er riktig gulrot å bruke.

// Kristoffer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: KKippernes] #1836296 13/08/2014 09:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: KKippernes

Selv skulle jeg gjerne sett mer kvalitetssikring av læreryrket.

I andre offentlige yrker som blant annet politiet og forsvaret, kjører man ganske harde kvalitetssikringsprosesser for å sikre at man har egnede og kvalifiserte kandidater. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan gjøre noe tilsvarende i skolen.

Men dette er egentlig en annen debatt.

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: sveinaa] #1836299 13/08/2014 09:13
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin

+1

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: silverwrx] #1836302 13/08/2014 09:15
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Norge blir mer konkurransedyktige av innovasjon, ikke av å presse de beste realistlærerne over på andre yrker.

Innovasjon lar seg så alt for enkelt kopiere. En slik konkurransefordel forsvinner fort. Og hvordan skal dagens skolebarn bli innovative og nytenkende? Så mye bedre enn svenske skolebarn? Sorry, men jeg klarer ikke forstå hvordan det skal skje. Og vi kan gjerne diskutere "innovasjon norge" og det "innovative" de står for..

Hadde jeg vært lærer hadde jeg blitt på min post, der har man en trygg jobb som man ikke mister dersom bedriften ikke klarer å konkurrere med utenlandske bedrifter..

Det er nok en bevist sammenheng. Unntaket er naturressurser, som jo Norge i stor grad lever på.

Innovasjon kan kopieres? Tja, en ide kan ikke beskyttes, det er kun den tekniske løsningen som kan det. En bedrift som kan serieinnovere, vil alltid være en meget lønnsom bedrift. En bedrift som har vært innovativ, men ansetter "flinke folk" som ikke kan innovere, vil gå i grus. Eksempler er Tannberg og Nokia. Altså, kunnskap er ikke verdt en skit hvis ikke du har de innovative menneskene der.

- Voltaire
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: GeirK] #1836303 13/08/2014 09:16
sveinaa Offline
More than words
More than words

I andre offentlige yrker som blant annet politiet og forsvaret, kjører man ganske harde kvalitetssikringsprosesser for å sikre at man har egnede og kvalifiserte kandidater. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan gjøre noe tilsvarende i skolen.

Tror man må begynne enda tidligere. Hvordan får man de rette kandidatene/personene til å velge læreryrket? Har ingen åpenbare løsninger på det, men en fin start hadde kanskje vært om man sluttet å stigmatisere lærere. Uten at jeg kjenner mange lærere personlig, vil jeg tro det mangfold der som i andre grupper.

Hvordan gjør man læreryrket attraktivt?

Redigert av sveinaa; 13/08/2014 09:17.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: GeirK] #1836309 13/08/2014 09:22
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hva du anser som egnet er jeg ikke sikker på at teorien sier. Skolene kan ha en lærer der i fire år før man ansetter personen fast. Det skulle være god nok tid. Som nevnt tidligere så blir man bedømt på elevundersøkelser (hvor populær man er) og elevenes eksamenskarakterer. Samt at man at ledelsen får et generelt inntrykk. Kollegaer er ikke heller sene med å bedømme hverandre og det snapper jo selvsagt både ledere og elever opp. I tillegg har man vært igjennom en pedagogisk utdannelse, med praksis, der egnethet blir vurdert av både veiledere og påhører(e).

Det du påstår er i all synnerlighet bullshit.

- Voltaire
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: supernalle] #1836312 13/08/2014 09:24
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det er nok en bevist sammenheng. Unntaket er naturressurser, som jo Norge i stor grad lever på.

Innovasjon kan kopieres? Tja, en ide kan ikke beskyttes, det er kun den tekniske løsningen som kan det. En bedrift som kan serieinnovere, vil alltid være en meget lønnsom bedrift. En bedrift som har vært innovativ, men ansetter "flinke folk" som ikke kan innovere, vil gå i grus. Eksempler er Tannberg og Nokia. Altså, kunnskap er ikke verdt en skit hvis ikke du har de innovative menneskene der.

Kan hende jeg misforstår bruken av innovasjon. Umiddelbart tror ikke jeg man nødvendigvis trenger å basere seg på innovasjon. Veldig mye suksess kan og komme som et resultat av langsiktig målrettet jobbing. Er man flink til å drifte (forstå butikk) kan man faktisk gjøre grei business på andres innovasjon også.

Et lite eksempel på det: http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2014/0...-grunderkloning

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: sveinaa] #1836313 13/08/2014 09:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Forsvaret har flere tusen søkere til 600 plasser på befalsskolen hvert år. Kanskje man kunne lære noe der?

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: GeirK] #1836317 13/08/2014 09:29
sveinaa Offline
More than words
More than words

Forsvaret har flere tusen søkere til 600 plasser på befalsskolen hvert år. Kanskje man kunne lære noe der?

Kanskje. Det som blir vanskelig å kopiere er det springbrettet forsvaret og befalskolen kan være ut i det private (Veldig lite ulemper med en slik utdanning, men veldig mange fordeler.). Tror skolen og eleven er best tjent med at lærerne blir lengst mulig i jobb for å sikre kontinuitet.

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: supernalle] #1836318 13/08/2014 09:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det du påstår er i all synnerlighet bullshit.

Nå detter jeg av. Hvilken påstand er det som er bullshit?

At forsvaret og politiet kvalitetssikrer sine ansatte? - eller at jeg ikke forstår at man ikke kan gjøre dette i skolen. Begge er sanne påstander så her har du litt argumentasjonsarbeide foran deg.

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: supernalle] #1836321 13/08/2014 09:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Skolene kan ha en lærer der i fire år før man ansetter personen fast. Det skulle være god nok tid.

Hva skjer med en lærer som etter fire år blir veiet og funnet for lett?

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: HeavyDude] #1836325 13/08/2014 09:33
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: HeavyDude

Hvilke andre yrkesgrupper krever tariff-festet at de skal ha ca 10 % av arbeidstiden til egen disposisjon, hvor arbeidsgiver må forhandle hvis han/hun har behov for at den ansatte må befinner seg på jobb normal arbeidstid ?

Vel, jeg har jobbet i både det private, for staten og nå for fylkeskommunen (vgs). Har aldri hatt mer å gjøre innenfor en rigid ramme jeg aldri har opplevd før. Mest frihet til å legge opp arbeidsdagen selv (altså inkludert det du kaller 10% til egen disposisjon) opplevde jeg i det private med staten på en close andre plass.

Igjen: konflikten dreier seg ikke om å være på jobb i minst 7.5 arbeidstimer daglig (de allerfleste lærerne er det allerede) men retten til å slippe at rektor pålegger deg syke- eller permisjonsrelatert ekstra-undervisning i tillegg til den undervisningsjobben du allerede er pliktet til å utføre. Dersom det kreves 7.5 timer med kjernetid på jobb blir det lett for rektor å disponere denne tiden nemlig.

La meg overføre dette til det private: La oss si duden eller dudetten i kontoret ved siden av, ofte er syk (litt vel mye synes du egentlig personlig). Det innføres nå offisielt at din overordnede kan beordre deg til å steppe inn og gjøre hans eller hennes jobb hver dag din kollega er borte fra jobb. Det vil si steppe inn på kundemøter, forretningsreiser, etc. Du får beskjed om at du bare skal gjøre så godt du kan på kort varsel. Dette gjelder når som helst og uten begrensninger.

Selvfølgelig uten at dette går utover dine egne jobbprestasjoner og din egen tid som du disponerer selv for å gjøre jobben. Ordningen innføres uten at du har noe du skulle ha sagt eller at dette reflekteres i lønn eller andre arbeidsbetingelser (i form av overtidsbetaling eller avspasering).

Hadde du etterhvert følt at du jobber mer enn opprinnelig avtalt? At den pålagte ekstrajobbinga kan gå utover din egen jobb?

Martin

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: GeirK] #1836335 13/08/2014 09:42
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

De befalene jeg hadde i forsvaret hadde utrolig god lønn og gode arbeidsbetingelser, som frynsegoder, gode turnusordninger og etterutdanning. I tillegg er det lurt å være befal når man skal søke politiskolen eller som leder i næringslivet.

Jeg vet ikke godene i læreryrket, men jeg tviler på at de er like attraktive som befalene har - annet enn feriene og fleksitiden, kanskje. Lønna tviler jeg på er bedre. Jeg vet heller ikke hvilke andre yrker det er lurt å ha en lærerutdanning i bakhånd.

Anonym5
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: GeirK] #1836337 13/08/2014 09:43
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skolene kan ha en lærer der i fire år før man ansetter personen fast. Det skulle være god nok tid.

Hva skjer med en lærer som etter fire år blir veiet og funnet for lett?

Etter fire år må de gi fast kontrakt, men etter 3,5 finner de en annen. Lærere som de ikke "liker" lempes gjerne ut etter et år. De kan prøve seg på andre skoler, men de får gjerne en hilsen attesten sin, om lykke til. Jeg tenker det varmer ditt hatefulle hjerte,

- Voltaire
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: anonym5] #1836341 13/08/2014 09:48
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pontiff

De befalene jeg hadde i forsvaret hadde utrolig god lønn og gode arbeidsbetingelser, som frynsegoder, gode turnusordninger og etterutdanning. I tillegg er det lurt å være befal når man skal søke politiskolen eller som leder i næringslivet.

Jeg vet ikke godene i læreryrket, men jeg tviler på at de er like attraktive som befalene har - annet enn feriene og fleksitiden, kanskje. Lønna tviler jeg på er bedre. Jeg vet heller ikke hvilke andre yrker det er lurt å ha en lærerutdanning i bakhånd.

Hva skjedde med å ha en lidenskap for yrket? Det er kanskje naivt av meg å tro at det skal være drivkraft nok.

// K

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: GeirK] #1836352 13/08/2014 09:53
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

En ond sirkel: læreryrket er lite ettertraktet -> få ønsker å utdanne seg til lærer -> få kandidater gir dårlig grunnlag for kvalitetssikring -> dårlig kvalitetssikring gir læreryrket et dårlig rykte -> læreryrket er lite ettertraktet (gjentas ad nauseam).

Det finnes idag over 10.000 ikke-kvalifiserte personer i skolesystemet som overhode ikke har noe å gjøre der som utøvende lærere.

Martin

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: anonym5] #1836355 13/08/2014 09:57
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: pontiff
Jeg vet heller ikke hvilke andre yrker det er lurt å ha en lærerutdanning i bakhånd.

Det hindrer likevel ikke 38.000 lærerutdannede personer fra å finne seg jobber utenfor skolen (per juli 2013).

(kilde: http://www.aftenposten.no/meninger/leder/Larere-som-forlater-skolen-7251264.html#.U-s2BkhQdz8 )

Martin

Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten [Re: supernalle] #1836359 13/08/2014 10:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg tenker det varmer ditt hatefulle hjerte,

Sånne juvenile kommentarer som det her bare søpler til debatten, supernalle. Hvis du skal bli tatt seriøst her inne kan du ikke fremholde deg selv som en som diskuterer sak og ikke person og så gå til personangrep og fremføre konspirasjonsteorier om andre forummedlemmer. Problemet her at jeg skjønner ikke en gang hva du mener. Du må nesten forklare meg hvem det er jeg hater.

- Robert Green Ingersoll
Side 3 av 15 1 2 3 4 5 14 15

Moderator  support