|
|
På hvilken side står du i lærer-konflikten
|
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten
[Re: GeirK]
12/08/2014 13:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er mitt inntrykk også. Men fra sidelinjen ser jeg personlig heller ingen åpenbare måter å måle det på.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: tygster]
12/08/2014 13:16
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Om det stemmer så sier man samtidig at en lærer har ledig kapasitet, eller om man vil per nå ikke jobber så mye de skal. Dersom dette blir praksis vil man jo forskyve de gjøremål de har planlagt å gjøre, slik at de kommer etter ift. egen undervisning? Ikke nødvendigvis. Jeg antar at en lærer som de fleste andre arbeidstakere kan bli pålagt å jobbe overtid. Uansett så mangler det jo ikke eksempler på situasjoner hvor en arbeidstaker som i utganspunktet er fullt belastet med arbeid må klemme inn tid til å hjelpe til en annen plass. Det stemmer nok. Men dersom deres arbeidstid i skoleåret er 43,5 timer per uke så jobber de allerede mer enn "vanlig". Det er vel også sånn at veldig mange offentlige yrker ikek får lønn for overtid men avspasering da det mangler penger på budsjettet. Det vil i praksis si at man ikke generer mer timer, men forskyver problemet.
|
|
|
[Re: sveinaa]
12/08/2014 13:24
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Skal en slik ordning for å dekke inn fravær være i tråd med arbeidsmiljøloven så vil det vel være slik at hyppigheten av slikt ekstraarbeid må være såpass lav at det ikke får store innvirkninger på lærerens totale arbeidsmengde.
|
|
|
[Re: Eplemosten]
12/08/2014 14:05
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Skolen bør legges ned og privatiseres.
Det bør innføres en solid skoletrygd. Den skal innebære kraftig omfordeling av ressurser fra rik til fattig.
Skoletrygden skal kun utbetales når du går på en skole. Det skal være klare, etterprøvbare regler for hva som regnes som en skole, men alt av skole, undervisningsopplegg, religionstilhørighet, filosofi, skal tillates. Også engleskole.
Skolene skal få lov til å ta akkurat så mye betalt som de vil. Skoletrygden skal være medianverdien av hva skolene i Norge tar betalt for at en elev går der, inklusive stipuleringer for undervisningsmateriell og ekskursjoner.
Byråkratene kan ta rennefart, hoppe i en kompostkvern og dø. Send dem på NAV alle kvinner, de gjør mindre ugang der.
Fordelene med et slikt system overlater jeg til folk å tenke ut.
Ettersom lærerene stort sett er sosialistiske, totalitære, og på den måten selv ansvarlige for at de detaljstyres i et forferdelig hierarki, så har jeg minimalt med sympati med dem. Jeg syns det fine med systemet vårt, er at vi kan skvise lærere, og at disse idiotene støtter systemet. Men for elevenes skyld, så bør alt privatiseres. Det offentlige gjør ingenting bra, vi må ha et system som belønner kreativitet, service, elevtilpasning.
Fuck skolen. Ja til bedre skole.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
12/08/2014 17:45
|
Simtf
Entusiast
|
Entusiast
Kjenner at jeg ble litt provosert av d innlegget Papegøya, men d var vel meningen!
Jeg trur at frihet ift. Hvor jobben gjøres er viktig, men jeg trur også at d som gjør folk irritert på lærerne er lærere som den rødvindrikkende herremannen som ble nevnt tidligere i tråden.
|
|
|
[Re: Simtf]
12/08/2014 19:29
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Konflikten har to forskjellige sider. KS ønsker å kunne redefinere lærernes forberedelsestid og etterarbeid. I utgangspunktet vil det med en slik avtale vil skoleleder kunne si at man ikke trenger forberedelse til timer, og man må ta timer uten forberedelse. Den egentlige grunnen til dette er at de ønsker å gi noe de vil kalle "skole", der elevene har hatt "alle timene", og samtidig spare penger på dette.
Lærerne ser at dette vil gå ut over elevene. Dette vil selvsagt gå ut over kvaliteten til undervisningen. Lærenes fokus er derfor først og fremst et hensyn til elevene, mer enn til seg selv.
Kjernen er derfor ikke at lærerne ikke vil være på jobben til en fast tid, men kvaliteten på undervisningen. Lærerne kommer selvsagt også til å bli stresset av dette fordi det vanskelig å forholde seg til: "Du skal ikke undervise i matematikk, som du har forberdt deg til, men en naturfagklasse, som du ikke har forberedt deg til", eller "Nå avbryte rettingen fordi du skal til en annen time du ikke har forberdt deg til".
For all del, det er en jobb å få tak i vikarer, men det er et trangt budsjett som ofte setter den største begrensningen.
Om 7,5 timer pliktig arbeidsdag: så skal man ikke gå i den vilfarelsen om å tro at arbeidsdagen er slutt, man man må jobbe ytterligere 1,5 timer på kvelden, hver kveld. Noen ganger kan det være greit at lærere på skolen, men i det hele er det noe stort tullball. (Se grunner over).
Når det gjelder ferie så har lærerne det absolutte minimumet som loven krever, 4 uker. Å kalle avspasering for ferie er kunnskapsløst og pubertalt. Faktisk så jobber de fleste lærerne i "ferien". Man har ofte prøver rett før disse "feriene" (foruten sommerferien), og man retter disse da. Personlig hadde jeg med meg 100 tentamner inn i påsken. Med 20-30 min på hver (egentlig et minimum), så kan dere jo regne ut hvor lang tid det tar, I tillegg skal man lage løsningsforslag, legge inn karakterer og kommentarer digitalt, gjerne i to forskjellige former.
Lønna kan man jo si mye om, men mine datakamerater tjener 100000 til 200000 kr mer enn meg i året (med et år mindre utdannelse enn meg). Det finnes egentlig ikke noe retferdighet i det. En filolog vil ikke kunne tjene særlig mer i annen jobb. Så kan man spørre, hvorfor slutter ikke da lærerne... men det gjør de, spesielt de beste realistene. Foruten de aller største byene så begynner dettte å bli et alvorlig problem. Værre kommer det til å bli. Når ungen din mangler en god realistlærer, så vet du hvem som har skylda: KS.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
12/08/2014 19:33
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
I tillegg til at lærerne etter min hukommelse har motsatt seg alle forsøk på å innføre måling av deres resultater. På bakrommet måles lærerne etter hvilke karakterer elevene oppnår på eksamen OG etter hvor fornøyd elevene er med han/hun. For å utdype det siste, så bruker fylkeskommunene hvert år _mange_ milioner på "elevundersøkelsen"; en multiple choice på 15 min hvor elevne svarer på alt mellom himmel og jord. Resultatene herifra blir nøye fulgt opp (en får høre det på medarbeidersamtaler osv) av skoleledelsen.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
12/08/2014 19:38
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Som nevnt over et sted: streiken handler i bunn og grunn om at en fjerner det desidert største frynsegodet ved jobben.
Litt som om nordsjøarbeiderne plutselig måtte jobbe betydelig mer uten at lønna gikk opp noe som helst.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
12/08/2014 20:27
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Som nevnt over et sted: streiken handler i bunn og grunn om at en fjerner det desidert største frynsegodet ved jobben. Hvor er frynsegodet dersom de jobber like mye som alle andre og har like mye ferie?
|
|
|
12/08/2014 20:44
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Trådstarters innlegg og en del innlegg nedover her bærer stor preg av å ikke kjenne til lærernes arbeidsdag, men heller høy grad av synsing over den. Kjenner at jeg ikke orker å engasjere meg i denne tråden (mest grunnet at jeg ikke er på nett på en stund igjen), men nøyer meg med å si at jeg har fire personer i umiddelbar familiekrets som er/var lærere på ungdomsskole og vgs. Mitt standpunkt i denne saken er soleklart på lærernes side, nettopp fordi jeg hele livet har sett og hørt hvordan deres arbeid arter seg. Og det er mye, mye, mye mer enn å være tilstede i et klasserom noen timer i løpet av en dag. Det er av og til blitt publisert leserinnlegg i avisene hvor enkelte lærere beskriver en helt vanlig dag. Har ingen link lagret til dette per nå, men de som synes debatten er engasjerende har sikkert lest disse. Jeg kommer ikke på noen andre yrkesgrupper det er naturlig å sammenligne med som kan sammenlignes mot det en lærer må håndtere i løpet av en dag. Det blir underlig å argumentere for at lærerne krever i pose og sekk når de ikke en gang har en "påsa med høl i" fra Rimi. Lærerne jeg kjenner har IKKE høstferie, vinterferie og full juleferie/påskeferie. Da brukes dagene på retting av prøver, vurderinger, generell catch-up og forberedelser på det som skal skje etter ferien. En lærer jeg kjenner tok med seg noe av stilbunken på sykehuset da hennes far lå for døden. Hadde vedkommende jobbet i en hvilken som helst annen jobb, hadde hun neppe tatt med seg jobben dit. Mange av oss jobber overtid på kveldene og i helgene fordi vi har ambisjoner innen jobben. Lærerne jobber på kvelder og i helger i hovedsak fordi de må bli ferdig med alt de ikke rakk på skolen, fordi tiden ikke strakk til. Og mye tid går til ting som lærerne strengt tatt ikke trenger å bistå med, men som de gjør likevel fordi de bryr seg om elevene. Dette er ikke bare fagrelaterte hendelser, men mye sosialrelatert også. Men ingen vits for meg å male mer ut om dette. Erfaringsmessig er de fleste urokkelige i sitt standpunkt mot lærere (ja, mot). Det er ofte mer balansert hos de av oss som har noen tett på i livet vårt. Avslutter med følgende quote som jeg synes er knakende god vedr. noe av lærerkritikken: Lærerne jobber jo like mye som alle andre. Det at enkelte lærere evt. sluntrer unna og gjør en dårlig jobb, vil jo på ingen måte beskrive alle lærere?
Har de jobbet inn (slik arbeidsavtalen deres sier) det de tar ut som avspasering på sommeren, er det liten vits å diskutere om de har mer fri enn andre???
|
|
|
[Re: Tex]
12/08/2014 20:47
|
Simtf
Entusiast
|
Entusiast
Frihet ift. Når man utfører sin jobb!
|
|
|
12/08/2014 20:59
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Joda, men hvis den friheten innebærer å ta med seg arbeid på påskeferie, på sykehuset samt sitte kvelder og helger, så synes jeg ikke det virker som rare frynsegodet.
.... på den annen side virker det litt rart at dersom dagens ordning har så mange ulemper som omtalt i innleggene over - hvorfor er det så stor motstand mot endring i retning av mer regulerte arbeidsforhold ...?
|
|
|
12/08/2014 23:49
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Joda, men hvis den friheten innebærer å ta med seg arbeid på påskeferie, på sykehuset samt sitte kvelder og helger, så synes jeg ikke det virker som rare frynsegodet.
.... på den annen side virker det litt rart at dersom dagens ordning har så mange ulemper som omtalt i innleggene over - hvorfor er det så stor motstand mot endring i retning av mer regulerte arbeidsforhold ...? Det paradoksale er at lærerne faktisk kjemper for retten til å jobbe mer enn det en mer rigid arbeidstidsordning legger opp til. Rett og slett fordi de ønsker å gjøre en best mulig jobb. Ellers er arbeidstidsavtalen bare en del av bildet. Svekkelse av lønn/kompensasjon/rettigheter i forb. med vikarjobbing og det stadig økende byråkratiseringa som stjeler undervisningsrelatert tid(planlegging/evaluering av undervisning) er sentralt. Behovet for å frigjøre og å verne tid til kjerneoppgaven undervisning av elever, har vært kjent i mange år, mens praksis går i motsatt retning fortsatt. Hver fis skal dobbel og trippelrapporteres og kvalitetskontrolleres. Den minste lille filleting som endres marginalt skal avviksrapporteres og har du ingen avvik, så skal du rapportere allikevel for å oppfylle en forventning om et gjennomsnittlig avvik. Det antar etterhvert parodiske dimensjoner på innhold og mengde.
iq
|
|
|
13/08/2014 05:52
|
tygster
Veteran
|
Veteran
.... på den annen side virker det litt rart at dersom dagens ordning har så mange ulemper som omtalt i innleggene over - hvorfor er det så stor motstand mot endring i retning av mer regulerte arbeidsforhold ...? Hvor realistisk er det å anta at det vil bli mindre av denne typen arbeid i den nye ordningen? Ut i fra hva lærerene sier så vil effektiviteten gå ned for arbeidet som gjøres innenfor normal arbeidstid og da vil det vel resultere i mer jobbing i helger, ferier og på sykehus. Slik jeg har forstått det så har dagens ordning mange ulemper, men den nye ordningen har enda flere. I følge lærerene vel og merke.
|
|
|
[Re: Papegøyal]
13/08/2014 06:05
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Sutrertyne. Vi har da gode skoler i Norge, at ting kan bli bedre er da slett ingen fallitterklæring for hva skolen er og har vært.
Du har til og med lært å provosere, så systemet du er så motstander av er det som har formet deg og dine meninger i stor grad.
Den modellen du skisserer er ikke ny, den brukes andre steder og skaper enorme forskjeller.
Takke meg faan til å betale lønn til et par råtne lærere og noen unnaslutnere fremfor det systemet du ønsker.
Lærerne og skolen selv er seg selv nærmest og deres meninger bør vektlegges mer enn hva som virker å være tilfellet i dag.
En skole skal handle om elever og best læring, ikke om kutt og sparinger, spesielt ikke i et land som Norge. Kunnskap burde bli vår neste "olje" Det oppnår man ikke ved å spare seg til fant.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
13/08/2014 06:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kunnskap burde bli vår neste "olje" Det MÅ bli vår neste olje, siden vi er i ferd med å prise oss ut av verden, men vi må greie å bli fire ganger smartere enn en fra India hvis ikke dette også skal gjelde her.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/08/2014 06:17
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Kunnskap burde bli vår neste "olje" Det MÅ bli vår neste olje, siden vi er i ferd med å prise oss ut av verden, men vi må greie å bli fire ganger smartere enn en fra India hvis ikke dette også skal gjelde her. Det er en ganske... interessant tanke, syns jeg. // K
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
13/08/2014 07:07
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Blir så jævlig provosert av lærere. De har ikke bakkekontakt med normale arbeidstakere. De jobber gratis på kveldstid de. Retter prøver og jobber så utrolig mye etter arbeidsdagen er ferdig(som vistnok er så lang). i tillegg til alle ferier, så er det planleggingsdager. Og med en sønn på 16år, datter på 9 og 6 så er jeg godt kjent med hva de gjør, og godt fornøyd med det og. Men det er MYE potensiale i norsk skole, og jeg tror ikke alt kommer ut.
Det er umulig å ha så mye fri som det barn av lærere har. Vi har ikke nok fritid, til å kunne ta fri så mye. Det er ikke mulig.
Når fleksitiden min er ferdig 1500, så jobber jeg ofte og lenger. Det er kundetelefoner døgnet rundt. Mail som forventes svart 24/7. Det er møter rundt omkring i landet. Det er kredittoppsett til langt på natt. Det er besvaring av eposter 24/7/365 i året. Jeg har fastlønn, kun reisekostnader dekkes. Bransjen har fastlønn. Det forventes at vi jobber gratis. Om jeg jobber ekstra innenfro jobbens 4 vegger så jeg får plusstid, så kan den tas som avspasering, men jobben må jo gjøres, så de overskytende av de maksimale 25timer plusstimene blir SLETTET da de ikke blir avspasert. Omfanget av gratisjobbing er og kartlagt av fagforeningen.
Blir så jævlig provosert av lærere som sier de jobber så mye utenom. På tide de stikker fingeren i jorda og skjønner hvor norge er på vei til, det er ikke mer fri og høyere lønn. Det er å jobbe mer til nesten samme lønn. Slik blir også norge mer konkurransedyktige på sikt.
Planleggingsdager. Hva pokker. Vi har jo strategi, møter og plaleggingtid vi og. Det må tas mens andre tar hånd om kundene. Vi kan ikke bare stenge bedriften i 2dager på rad. På skolen går det fint, SFO som oppbevaringsinstitusjon tar jobben. Problemet er når SFO har planleggingsdager 3 dager på rad som de hadde i forrige uke.
Drømmen min er fleksitidsskolen. Der du selv kan ta ut barna i ferier etter eget behov.
|
|
|
[Re: silverwrx]
13/08/2014 07:41
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Blir så jævlig provosert av lærere. De har ikke bakkekontakt med normale arbeidstakere. De jobber gratis på kveldstid de. Retter prøver og jobber så utrolig mye etter arbeidsdagen er ferdig(som vistnok er så lang). i tillegg til alle ferier, så er det planleggingsdager. Her er jeg usikker på hva du mener med planleggingsdager (/kompetansehevingsdager) når du setter dette i sammenheng med ferie, kan du forklare? Lærere hevder vel heller ikke at de jobber gratis på kveldstid? Det er en del av årsverket slik det er i dag, og man ønsker å beholde dette innenfor årsverket, samt fleksibiliteten til å gjøre dette på en best mulig måte.
|
|
|
13/08/2014 07:46
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Det lærerkonflikten helt klart har vist og fått frem er at det finnes et nærmest uoverkommelig skille mellom hva rikspolitikerne lover om utdanning og skole på den ene siden og hva kommunepolitikerne er villig til å spare inn av penger på nettopp skolen. KS (kommunenes sentralforbund) representerer kommunene som deres arbeidsgiver overfor lærerne (avskaff gjerne et slikt forbund som et ledd i en avbyråkratisering!). KS har ikke i det hele tatt peiling på hvordan en skole fungerer, deres mandat er kun å finne på sparetiltak på vegne av kommunene.
Derfor sa også 73% av lærerne i Utdanningsforbundet nei til avtalen for den innebærer store besparelser på bekostning av lærerhverdagen. For eksempel rektorens styringsrett over hvordan læreren skal bruke tiden sin (kommunene kan spare millioner på vikarutgifter her) eller også juniortillegget på bekostning av seniortillegget (det finnes langt flere lærere over 50 enn det finnes nybegynnere under 35 - igjen mange penger å spare). Noen gang opplevd at man har spart seg til en god skole?
Hold et 3 timers foredrag overfor et publikum som tildels er bare måtelig interessert og prøv å dra det med deg. Sett deg SÅ ned og rett på en bunke på 30 oppgavebesparelser. Det krever sin mann. Jeg prøver å unngå dette og etter et 3-timers show gjør jeg gjerne noe mer hjernedødt som for eksempel å registrere fravær for å komme til hektene igjen før neste undervisningsøkt. Så drar jeg hjem (en times tur på sykkel blåser hjernen bra), ordner mat for mine egne unger, etc, og er igjen klar om kvelden til å ta fatt på de 30 besvarelsene.
Slik det er nå svarer jeg også på hver eneste henvendelse fra elever, foreldre eller ledelsen uansett når på dagen (et servicenivå jeg ennå savner mange steder i det private). Ingen utfordring med en smartphone som er konstant online. Dette gjør jeg gjerne og er en konsekvens av min arbeidstidsavtale, der min jobb er stipulert til 43,5 timer i uken og der overskuddet avspaseres om sommeren. Gjett hva jeg forøvrig har gjort de siste ukene i min lærerferie? Faktisk sittet mange timer foran skjermen og allerede forberedt undervisningen til høsten (jeg får nye pensumbøker i 2 fag og må tilpasse undervisningen til det nye pensumet) - for det får jeg fort for lite tid til når undervisningen starter.
Lærerkonflikten handler ikke om å ha en 7.5-timers arbeidsdag. Den dreier seg om at man blir pålagt 7.5 timer med kjernetid på skolen. Alle lærere har allerede kjernetid. Avhengig av grunnskole eller vgs ligger den mellom 29 - 35 timer i uken. Det er ikke her skoen trykker. Problemet med KS´ forslag om ny arbeidstidsavtale er at skoleeier skal kunne bytte ut forberedelsestid med vikarundervisning og at vi som ordinære kontorfunksjonærer skal sitte på skolen når elevene har ferie (for det åpner avtalen også for).
Gjett hvor mange henvendelser utenfor arbeidstiden jeg kommer til å besvare dersom KS vinner frem med sin avtale?
Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
13/08/2014 07:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Gjett hvor mange henvendelser utenfor arbeidstiden jeg kommer til å besvare dersom KS vinner frem med sin avtale?
Martin
Mitt angrep på håpløse regler på jobb er å følge dem til punkt og prikke slik på en måte som medfører så store ulemper som mulig for dem som har laget dem, Her har lærerne en glimrende mulighet til å gjøre det samme. Men jeg synes virkelig dere skulle få KS på podiet og tvinge dem til å argumentere for hvorfor dette gir bedre skole og bare kjøre på til de ikke har annet valg enn å innrømme at hele greia er for å spare penger.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/08/2014 08:06
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
(...) Og med en sønn på 16år, datter på 9 og 6 så er jeg godt kjent med hva de gjør, (...) Jadda, enda en skoleekspert ... Det er umulig å ha så mye fri som det barn av lærere har. Vi har ikke nok fritid, til å kunne ta fri så mye. Det er ikke mulig. Misunnelse kan være en herlig drivkraft. For å få utnyttet dens fulle potensiale anbefaler jeg deg å fokusere utelukkende på oljearbeiderne ... Når fleksitiden min er ferdig 1500, så jobber jeg ofte og lenger. Det er kundetelefoner døjnet rundt. Mail som forventes svart 24/7. Det er møter rundt omkring i landet. Det er kredittoppsett til langt på natt. Det er besvaring av eposter 24/7/365 i året. Jeg har fastlønn, kun reisekostnader dekkes. Bransjen har fastlønn. Det forventes at vi jobber gratis. Om jeg jobber ekstra innenfro jobbens 4vegger så jeg får plusstid, så kan den tas som avspasering, men jobben må jo gjøres, så de overskytende av de maksimale 25timer plusstimene blir SLETTET da de ikke blir avspasert. Omfanget av gratisjobbing er og kartlagt av fagforeningen. Tja, er det vårt problem at du har valgt dette yrket? Ut fra hva du skriver har du jo et meget godt alternativ: omskoler deg og bli lærer. Still opp i køen - det er mange som ønsker å bli det .... NOT! Martin
|
|
|
13/08/2014 08:06
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Prøver KS foreløpig å legge skjul på at dette er tiltak som gjøres for å spare penger?
|
|
|
[Re: tygster]
13/08/2014 08:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
13/08/2014 08:12
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kunnskap burde bli vår neste "olje" Det MÅ bli vår neste olje, siden vi er i ferd med å prise oss ut av verden, men vi må greie å bli fire ganger smartere enn en fra India hvis ikke dette også skal gjelde her. Det ikke en direkte sammenheng mellom kunnskap og verdiskapning. Det er en myte.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
13/08/2014 08:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det ikke en direkte sammenheng mellom kunnskap og verdiskapning. Det er en myte.
Korrekt. Derfor sa jeg "fire ganger smartere" - ikke "ha fire ganger så mye kunnskap".
|
|
|
13/08/2014 08:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kunnskap burde bli vår neste "olje" Det MÅ bli vår neste olje, siden vi er i ferd med å prise oss ut av verden, men vi må greie å bli fire ganger smartere enn en fra India hvis ikke dette også skal gjelde her. Jeg tror ikke vi må bli fire ganger smartere. Tror det er viktigere at elevene jobber 4 ganger hardere (om man bruker terminologi fra idretten; bli mer sultne på resultater.). Arbeidsmoralen må stimuleres allerede når man begynner på skolen. For å løse dette må foreldrene selv ta tak og ikke lempe problemet over på "skolen". Dette er min mening og definitivt ingen fasit.
|
|
|
13/08/2014 08:16
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slik blir også norge mer konkurransedyktige på sikt. Norge blir mer konkurransedyktige av innovasjon, ikke av å presse de beste realistlærerne over på andre yrker.
- Voltaire
|
|
|
13/08/2014 08:21
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Lærerne bør da hyre inn deg for å stå fremst i argumentasjonen. Tror det hadde gjort susen 
|
|
|
13/08/2014 08:24
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min enkle vurdering av lærernes situasjon er at de fortjene mye mer av alt. Når jeg tenker på hvor mye frihet jeg har som ansatt i SINTEF og hvor mye fru\ihet jeg obserevere hos studievenner rundt omkring (sivilingeniører) så bare forstår jeg ikke hvordan folk kan komme med argumenterer som at lærere får finne seg i å jobbe som "folk flest". Det er vel gjerne ikke slik, men for meg har folk flest med femårig utdanning, og tilsvarende ansvar som det en lærer har, en årslønn skyhøyt over lærerne, masse frihet til avspasering og hjemmekontor og ikke minst frihet til å selv påvirke egen arbeidsdag.
Jeg har ikke lest hele denne tråden, men sånn generelt (utenfor dette forumet) så er jeg sjokkert over den forakten mange viser ovenfor lærere. Selv folk med høyere utdanning og barn i skolen, etter at jeg fikk en datter er det få ting jeg ønsker meg mer enn at pedagog profesjonen får et gigantisk hopp i betingelser og status. Noen ganger så får jeg lyst til å ta for meg folk som slenger dritt om lærerne og lekse opp for dem hvor utrolig uvesentlig jobben de gjør er sammenlignet med det å vie livet sitt til barnehage og skole.
|
|
|
|
|