universell utforming på stier
|
universell utforming på stier
07/08/2014 22:09
|
Naturlig Canuck
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
hei alle østmarka brukere! Da jeg kjørte TSR løypa nedover slettfjell i dag ble jeg småsjokkert da jeg kom til den vanskeligste delen av bekkefaret og fant det fullstendig tilrettelagt/ødelagt. Noen har lagt ned en del arbeid med å flytte stein og fylle inn hull, jevne ut stien og generelt gjør det klart for rullestolbrukere. (vel, nesten...) Er det noen som vet hvem som har gjort dette? Er det noen som ønsker å stå fram og si hvorfor dette var nødvendig? Er det noen som har sett og reagert på dette?
Mye bra arbeid er lagt ned på TSR stiene med klopping osv. Dette synes jeg er supert fordi det reduserer slitasje og gjør stiene mer holdbart. Men (!) det er noe helt annet når men begynner å fylle inn å planere stiene slik at alt som likner en teknisk utfordringer fjernes. Det er derfor vi har landeveisykkler;-)
Dette var det eneste strekning på hele nedoverbakke hvor jeg måtte konse meg, og nå er det bare cruzing. Skikkelig skuffende:-(
|
|
|
Re: universell utforming på stier
[Re: Naturlig Canuck]
08/08/2014 05:58
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
sikkert samme syndrom som Birken, man tar ALT som heter terreng ut av terrensykkelritt, slik att alle uannsett alder og førlighet skal kunne sykle rittet...
|
|
|
08/08/2014 06:02
|
Dan
More than words
|
More than words
Popcorn-tråd i Sti-forumet, det er sjelden kost. 
|
|
|
08/08/2014 07:01
|
kjellsy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg synes det er fint at det legges ned såpass med arbeid i å gjøre stiene holdbare, men som nevnt over, håper jeg ikke folket blir overivrige.
Det er jo en tanke vekker at terrengsyklister som har dannet grunnlaget for ritt som Birken og Grenserittet, nå ikke lengre gidder å delta, og at landeveissyklistene tar over helt og holdent.
Synes egentlig det burde bli lov med CX sykler i denne type ritt, ser jo nå at uansett elite eller aldersklasser, av de 25 beste uansett kategori, så trener og konkurrerer majoriteten av disse normalt på landeveien.
Tilbake til utbedring av stier; la oss beholde litt utfordringer der ute. Blir det for galt klarer de fleste av oss å gå av sykkelen og ta en kneik eller bakke til fots noen runder, før vi takler utfordringen.
Men å fjerne en og annen farlig eller spiss stein/stokk, er så klart helt ok.
mvh kjell.sy -------------------------- Rides hard and fast, so the suffering will end faster! But in the woods and up in the mountain's I slow down, so I can enjoy the ride ! :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
08/08/2014 12:19
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hmm, får kanskje ta meg en tur og sjekke til helgen. Ble nysgjerrig.
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/08/2014 12:49
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Har sett at det er lagt opp en del stein i den siste steinrøysa hvis det er det dere mener? Stussa litt over det sjøl og synes egentlig det er bedre, enklere og tryggere med et lite dropp med "fast" stein enn "smooth" linje med løs stein som løsner hvis du drar på litt.
|
|
|
[Re: BRD]
08/08/2014 13:30
|
tjukken2
Fersking
|
Fersking
Jeg kjørt ned steinrøysa på Slettfjell her om dagen og tenkte fuck hva skjer nå da? Skal man rette ut hele nedkjøringen? Kom litt lengre ned så var deler av den lange fine kloppen med sving (som nevnt i Samuels flyt / Vidars korridor i Østmarka?) oppkappet og en del materiale lå ved siden. Sammenheng med steinrøysa? Jeg tenkte i alle fall at nå har enten ØV gått berserk eller så skal Skiforeningen lage en planert løype av hele nedkjøringen. Det har vel også vært nevnte tidligere på forumet at de synes det var ekkelt med det "drop"-et underveis i nedkjøringen. Fjerne steinene igjen?
|
|
|
12/08/2014 12:56
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
For jævlig dersom noen har ødelagt kloppene med overlegg...kan ikke se for meg at det er tenkt med noen planert skiløype der. Kan nestemann som ferdes der snappe noen bilder og legge den ut her?
Løvsteika
|
|
|
12/08/2014 13:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har laget en liten video jeg har delt med NOTS OO sitt styre der jeg har dokumentert inngrepene. Den er kun til internt bruk, men de er i hvert fall informert.
Den lange kloppen med sving etter steinnedkjøringen er blitt påbegynt demontert, så det er jævlig glatt sville istedenfor fine trønderklopper med grep.
Det er lagt materialer ved myra som leder ned til bekkefaret.
Det er mye materialer ved steinnedkjøringen.
Steinnedkjøringen er både rensket for steiner (babyheads) og det er fylt inn store steiner i groper, samt med jord. Dette har planert det noe, men det rister fortsatt når man kjører nedover.
Dette er en blåmerket sti, så jeg tipper DNT har info. Håper NOTS OO har tatt kontakt med disse.
|
|
|
12/08/2014 13:20
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Det er lagt materialer ved myra som leder ned til bekkefaret.
Det er mye materialer ved steinnedkjøringen.
Er dette gamle materialer fra demontert klopp eller nye for nybygg?
|
|
|
[Re: knuthaug]
12/08/2014 13:32
|
Sprett
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er dette gamle materialer fra demontert klopp eller nye for nybygg?
Virker som det ligger mye nye materialer der.
Give me a map, and I'm magic!
|
|
|
13/08/2014 06:32
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Spøtt nye, med merkelapp og greier.
|
|
|
13/08/2014 08:03
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Da kan det jo kanskje være noen som planlegger en motorvei-klopp i den bakken som er ryddet og planert da, kanskje? Virker jo litt merkelig hele saken.
Håper NOTS OO eller andre som finner ut hvem og hva som er på ferde her, oppdaterer med litt mer info i denne tråden.
|
|
|
[Re: knuthaug]
18/08/2014 16:58
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
OK! Nå har NOTS detektivert litt og funnet ut at det er Bymiljøetaten som er ute og roter rundt: "...Vi har fått inn mange klager på de aktuelle kloppene og gjennomførte i fjor en befaring med Dag Olav Brækkan. Vi var enige om at utformingen av noen av kloppene burde vært annerledes. Det gikk nok litt fort i svingene med Endre før rittet i 2013. I myra syd for Hestehullet er det både skiløype og blåsti. Her hadde vi en klopp som var lagt ned i myra som gangbane. I forbindelse med vedlikehold av skiløypa ble denne kloppa helt ødelagt. Vi avtalte da med Endre Løvås at vi skulle legge en midlertidig klopp her slik at rittet kunne gjennomføres. Da vi ikke fikk tid til å utbedre kloppa i 2013 ble den midlertidige kloppa lagt til side i myra slik at løypemaskinen kunne passere. Med en delvis grønn siste del av vinteren så ikke dette særlig pent ut. Vi har nå reparert den gamle kloppa og utvidet den noe slik at det skal være mulig å sykle over. Terrengsykkelrittet har hatt planer om å legge om løypa her, men dersom de ønsker å fortsette får vi se om det må gjøres tiltak i forbindelse med dette. Når det gjelder stien mellom Ødegården og Slettfjell har vi planer om å legge nye klopper på de fleste stedene. Den nederste lange kloppa er den vi har fått mest pes om. Her har Endre lagt grantømmer over vår gamle gangbane slik at kloppa enkelte steder var 40-50 cm over bakken. Vi synes det ikke var estetisk bra og dessuten farlig med granstokker som stakk over en meter ut til siden for kloppa. De andre synes vi er for smale, og mener de blir estetisk penere ved å øke bredden. Jobben ble påbegynt midt i ferien med få folk på arbeid. Han som var ansvarlig for jobben skulle ikke ha ferie, men ødela dessverre kneet i arbeidet og er sjukemeldt. Jobben har derfor stått stille i noen uker nå. Vi skal så snart vi kan påbegynne arbeidet slik at det blir i orden og det kan sykles som før. Vi beklager dette. Det er mulig vi må legge om en klopp som ikke går i blåsti men som Endre har kloppet. Det går en scooterkjørt løype fra Hestehullet-Guldsmeden løypa mot Mariholtet der han har lagt en klopp midt i løypa som gjør at denne ikke kan prepareres, Foreløpig har vi valgt å ha den som upreparert løypa uten at noen har klaget på dette."
Vedrørende den steinete bakken: "Dette er i utgangspunktet en driftsvei og skiløype. Den ble planert forrige gang på begynnelsen av 1980-tallet og var da «glatt». Vannet har vasket vekk massen slik at den var blitt mer og mer steinete. Dette ødelegger frasen på løypemaskinen og etter hver også skiene til skiløpere, da mange folk ploger i utforbakkene. Arbeidet er gjort med tanke på skiløype og ingenting annet."
Over and out. Hilsen Sherlock.
|
24/08/2014 14:34
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Pass på litt i den "steinet bakken" om dagen. Det påbegynte arbeidet med å jevne ut røysa har resultert i en del stor løs stein på uvante steder.
|
|
|
[Re: BRD]
19/12/2014 18:19
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser nå at Noen Andre har fikset kloppene her og endret de litt lenger opp i lia til enda bedre klopper 😀 Knallbra. Tusen takk 😆
|
|
|
|
|