Er det noen som vet om noen gode stier for sykkel i Rørostraktene?
En kompis og jeg tar turen opp til uka, med terrengsykkel på slep - nærmere bestemt med utgangspunkt i Olavsgruva nedenfor Storwartz.
Har prøvd et par stier over Quintishøyden og bak Storwartz ned mot Aursunden, men de er relativt korte. Det må da finnes flere stier for en langtur på sykkel i disse traktene?
Å kjøre til et sted er heller ikke en umulighet, så rundt Hitterdal/Feragen/Brekken er også aktuelt!
Sitter noen på et par gode stier, må dere mer enn gjerne si fra! Er godt kjent med Røros på vinterstid, men skiløypene korresponderer ofte ikke med sommeren.
Vi er forøvrig erfarne terrengsyklister som godt liker smale og krevende stier
Skulle egentlig oppover til Røros i Juli, men det var for fint vær på vestlandet til å dra kroppen opp fra sjøen og sette seg noen timer i bil. Neste uke er det derimot sansynlig at jeg (vi) drar oppover torsdag - søndag. Sykkelen må da selvsagt prioriteres mtp bagasjeplass!
For ca åtte år siden så surra jeg rundt på sykkel fra Molingdalen og innover Grønåsen/Henriksfjellet med vekslende suksess (turen ble en høydare, men med en del dytting av sykkel.) Vurderer mer utforsking i dette området inn mot Skarven, alternativt så blir det å kjøre bil inn til Røros og gå for Mølmannsdalen for litt kvalitetssykling.
Tenkte bare å si takk for tipsene, og si at vi hadde fire knallbra dager på Rørosvidda!
En tominutters god stemning-video;
Det ble to lengre turer i tillegg til flere korte sykkel- og fisketurer; den ene med start innover Møllmannsdalen og tilslutt over Skåkåsfjellet, den andre med start fra hyttefeltet og over flere topper (Svensvola, Brannfjellet/Klettan og Gråfjellet) og ned mot Marenvollen. Magisk vær og herlige stier.
Ta kontakt om noen ønsker stravalink/gpx-fil av vedlagte bilder fra logg.
Tar gjerne mot flere tips til Rørosstier, ser det er mulig å sykle på sørsiden av Møllmannsdalen også, noen som har prøvd det? Cheers!
Da var det visst fullbooket på hytta denne helga, dvs det blir ikke Rørossykling på meg denne uka. Følger aktivt med på denne tråden og har prioritert plass til Ariel'en i bilen neste gang jeg er oppover.
Det ble litt ymse værmelding for helga, så da utsatte vi gruppeturen. Imidlertid måtte to av oss ta en rekognosering i går,og det overgikk forventningene. Fantastiske områder og stier - her blir det garantert flere turer!
Snekret sammen et inntrykk av hva dette gikk ut på her:
Du mente sikkert http://www.trailguide.no/?trail=53f3a2754c7bf29115000153 ...men av en eller annen grunn får jeg ikke kartene dine til å virke i dag. Selve stien står inntegnet i blått, men bakgrunnskartet (fra Norgeskart) blir bare store, rosa firkanter.
For øyeblikket er kartverket sine kart nede, lite å gjøre med det akkurat nå (annet enn å programmere inn alternative kartlag som OpenStreetMap, men har dessverre ikke tid akkurat nå).
Driftsmelding fra kartverket i dag formiddag:
"De åpne cache-tjenestene har vært nede siden ca klokken 20:00 i går kveld. Vi antar at problemet kan vedvare ut dagen."
Jeg drar opp denne tråden igjen for nye tips - årets tur går i samme område, men denne gangen har vi tenkt oss ved og rundt Femunden. Har aldri vært der på sykkel, men ser for meg at det er bra der. Noen erfaringer? Gode stitips? Fine ruter?
Her er et utsnitt som viser området vi tenker oss;
Jeg er en ivrig stisyklist som bor på Røros,men har aldri sykla i femundsmarka, av den enkle grunn at det ikke er lov i de fleste områder... Litt usikker på hvor grensene går hvor det er lov eller ikke. Så mitt råd er å glemme det og heller konsentrere deg om de områdene som kan sykles, for de er det mange av! Alt i umiddelbar nærhet av Røros. Se på mtbmap.no!