På hvilken side står du i sau-hund-konflikten?
|
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten?
[Re: Anders A-R]
08/08/2014 07:45
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå vet jeg ikke hva du mener med gaudere, men jeg syns du godt kan tone ned retorikken i innlegget ditt. Jeg tror de fleste sauebønder driver med det fordi de elsker jobben sin, og tar til takke med elendig betaling for å kunne bo der de gjør og ha en jobb der de får være mye ute i naturen. Hva vet du om hva bøndene gjør for velferden til dyra sine? Kan du henvise til noen som lever av rovdyrerstatning?
Jeg skrev da også at jeg helst skulle sett den setningen om at de lever av rovdyrerstatning ugjort, for jeg har ingen konkrete eksempler på slikt og da er det en urimelig hard påstand å komme med uten å kunne backe opp med data.
|
|
|
[Re: Espen J]
08/08/2014 08:32
|
Vcoach
Medlem
|
Medlem
Det var visst ikke bonden/saueeier selv som skjøt ifølge NRK Rogaland, uten at det forandrer så mye på realitetene. http://www.nrk.no/rogaland/minnemarkering-for-hunden-tones-1.11868923"Kjelder NRK har snakka med fortel at mannen som skaut, ikkje sjølv driv med sauer, men er tilknytt ein gard som gjer det."
Redigert av Vcoach; 08/08/2014 08:34. Rediger grunn: Sitat tatt med
Too many freaks, not enough circuses
|
|
|
[Re: stosu]
08/08/2014 08:53
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Vil det si at det er forbudt med løshundjakt i ringsaker, Stian?
Ellers synes jeg det er uforstålig at stort sett alle synes det er ok at katter får løpe rundt å drite i sandkassene til barna våre, spise all den småfugl den vil uten at noen så mye som hever ett øyebryn.
Mvh Niks. Det gis disp. for løshundjakt. Se her, Simen; http://lovdata.no/dokument/JB/forskrift/2012-12-12-1309Etter 31. oktober kommer det ofte ganske mye snø når vi kommer opp mot Nybygda eller Veldre, slik at ekstraordinær båndtvang innføres pga. viltet ikke skal sitte fast i løssnøen hvis det blir jaget av løse hunder. Jeg kaster stein i glasshus nå, men jeg synder mot lovverket nærmest daglig, da bikkjene får lov til å være løs når de skal på do hele året. I tillegg får bikkjene lov til å være løs når jeg har de med på ski. Men jeg prøver så godt jeg kan å vise hensyn. Er nå 4-5 år siden jeg fikk litt kjeft. Jeg har lagt mitt hode på huggestabben. Hugg i vei  Stolt eier av 2 stk korthårete vorstehre. jeg hugger ikke, det det er 2stk i ringsaker som bryter lover...  Men jeg klarer ikke etter beste evne å forstå hvordan løshundjakt og hundeloven kan gå overens. En hundeeier kan ikke garantere at sin hund under jakt ikke kommer i kontakt med andre mennesker. Ofte "farer" settere mot meg, men de kommer jo ikke bort til meg av den grunn. Jeg prøver ikke å kverulere nå, men synes det er motstridende. mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
08/08/2014 09:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Syns også det er bra at båndtvangdiskusjonen får en oppvekker. Den loven står tydeligvis alt for sterkt. Virker som at hunder er fritt vilt om de ikke er i bånd, da har man rett og plikt til å oppføre seg nedverdigende mot eiere, og å ta livet av en persons bestevenn, eller gjerne "ta" hunden på andre måter. Her må det en lovendring til for å sikre hunders rettigheter. Mange amøber der ute blant båndtvang-ekstremistene. Skriver du dette for å "hisse" opp til kamp? Problemet er vel at mange hundeeiere på langt har god nok dressur på hundene sine. De fleste er ikke engang så dresserte at de kan oppføre seg skikkelig i bånd en gang. Kanskje man skulle innføre pliktig dressurkurs ned oppfriskning en gang i mellom isteden?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
08/08/2014 09:15
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg skrev ikke det der for å hisse til kamp nei. Det jeg reagerer på er at det virker som at enkelte mener, og dette er generellt, at om noen gjør noe mot en hund eller hundeeier så er automatisk greit fordi hunden ikke er i bånd.
Trønder osv
|
|
|
[Re: sveinaa]
08/08/2014 09:19
|
Dan
More than words
|
More than words
De fleste er ikke engang så dresserte at de kan oppføre seg skikkelig i bånd en gang. Kanskje man skulle innføre pliktig dressurkurs ned oppfriskning en gang i mellom isteden? Og førerkort for syklister! 
|
|
|
08/08/2014 09:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er vel ingen forsvarlige mennesker som synes det er ok å bruke makt mot noen, hundeeier eller ikke. Når det er sagt må jo en hundeeier tåle å få kjeft dersom hunden hans går uten bånd et sted den ikke har lov eller om hunde ikke er dressert? Flyskrekk er alment akseptert så hvorfor skulle ikke det å være redd for hunder være akseptert.
|
|
|
[Re: Dan]
08/08/2014 09:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
De fleste er ikke engang så dresserte at de kan oppføre seg skikkelig i bånd en gang. Kanskje man skulle innføre pliktig dressurkurs ned oppfriskning en gang i mellom isteden? Og førerkort for syklister! Hadde sikkert ikke vært dumt 
|
|
|
[Re: Vcoach]
08/08/2014 09:32
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Dersom dette er riktig, så bør mange mennesker som har hengt ut en navngitt bonde gå litt i seg selv.
|
|
|
[Re: KenR]
08/08/2014 09:36
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Dersom dette er riktig, så bør mange mennesker som har hengt ut en navngitt bonde gå litt i seg selv. Navngitt bonde er han som har uttalt seg til media under eget navn om saken. Uavhengig av om han er den som eier de aktuelle dyrene eller ikke så er det fortsatt han som har skutt dyret og vist null tegn til anger.
Trønder osv
|
|
|
08/08/2014 09:41
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Dersom dette er riktig, så bør mange mennesker som har hengt ut en navngitt bonde gå litt i seg selv. Navngitt bonde er han som har uttalt seg til media under eget navn om saken. Uavhengig av om han er den som eier de aktuelle dyrene eller ikke så er det fortsatt han som har skutt dyret og vist null tegn til anger. Ok, så navngitt bonde har innrømmet at han skjøt hunden? Det har jeg ikke fått med meg. I så fall er det jo greit.
|
|
|
[Re: Pedalsyre]
08/08/2014 10:15
|
stosu
Besatt
|
Besatt
jeg hugger ikke, det det er 2stk i ringsaker som bryter lover...  Men jeg klarer ikke etter beste evne å forstå hvordan løshundjakt og hundeloven kan gå overens. En hundeeier kan ikke garantere at sin hund under jakt ikke kommer i kontakt med andre mennesker. Ofte "farer" settere mot meg, men de kommer jo ikke bort til meg av den grunn. Jeg prøver ikke å kverulere nå, men synes det er motstridende. mvh Ikke deg var myntet på  Man pleier å jakte der andre ikke ferdes for å unngå å skyte andre mennesker  Vedr. jakthunder og beitedyr stiller mange jaktområder krav om bevis på at hunden har gått saueaversjon, og ikke viser interesse for sau. Hvis en jakthund likevel tar sau er det hundeeiers/jegers ansvar.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: KenR]
08/08/2014 10:16
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Ok, så navngitt bonde har innrømmet at han skjøt hunden? Det har jeg ikke fått med meg.
Hallo? Det er jo det som ER hele saken!
|
|
|
08/08/2014 10:16
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Det er jo litt pussig at hunder på en måte har vært i en sørstilling her i landet, ikke bare er de nesten fritt vilt når de går løse men vi skal ikke så veldig mange år tilbake til da det ble krevd inn hundeskatt fra hundeeiere.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
[Re: bvp]
08/08/2014 10:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jo litt pussig at hunder på en måte har vært i en sørstilling her i landet, ikke bare er de nesten fritt vilt når de går løse men vi skal ikke så veldig mange år tilbake til da det ble krevd inn hundeskatt fra hundeeiere. Kanskje det som gjør hunden spesiell er at den er det kjæledyret som suverent har mest potensiale for å skade mennesker og husdyr. Hvorfor mener du at hunder er nesten fritt vilt når de går løse? Gjelder ikke dette andre kjæledyr som katt, marsvin og rotter også?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
08/08/2014 10:23
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo litt pussig at hunder på en måte har vært i en sørstilling her i landet, ikke bare er de nesten fritt vilt når de går løse men vi skal ikke så veldig mange år tilbake til da det ble krevd inn hundeskatt fra hundeeiere. Kanskje det som gjør hunden spesiell er at den er det kjæledyret som suverent har mest potensiale for å skade mennesker og husdyr. eh, hva med løve lissom? http://formyhour.com/lion-as-a-pet
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
08/08/2014 10:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
No kidding. Vi trenger en egen løvelov!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
08/08/2014 10:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er jo litt pussig at hunder på en måte har vært i en sørstilling her i landet, ikke bare er de nesten fritt vilt når de går løse men vi skal ikke så veldig mange år tilbake til da det ble krevd inn hundeskatt fra hundeeiere. En hund som går ved fot uten bånd er ikke til sjenanse, men problemet er jo at de fleste hunder svinser og svanser rundt. Tror jeg kan påstå at en hund som ikke kan gå ved fot ikke har god nok dressur til å gå uten bånd der den kan møte folk. Det er vel heller ikke hundene som er problemet, men hundeeierne????
|
|
|
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det er jo litt pussig at hunder på en måte har vært i en sørstilling her i landet, Neida, det er masse hunder i Nord-Norge også. 
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
|
sveinaa
More than words
|
More than words
|
|
|
08/08/2014 10:40
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Tror jeg kan påstå at en hund som ikke kan gå ved fot ikke har god nok dressur til å gå uten bånd der den kan møte folk. Det er vel heller ikke hundene som er problemet, men hundeeierne???? Men hvordan trener man en hund til å gå ved fot der den kan møte folk uten å faktisk eksponere den for det?
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
08/08/2014 10:46
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Syns også det er bra at båndtvangdiskusjonen får en oppvekker. Den loven står tydeligvis alt for sterkt. Virker som at hunder er fritt vilt om de ikke er i bånd, da har man rett og plikt til å oppføre seg nedverdigende mot eiere, og å ta livet av en persons bestevenn, eller gjerne "ta" hunden på andre måter. Her må det en lovendring til for å sikre hunders rettigheter. Mange amøber der ute blant båndtvang-ekstremistene. Skriver du dette for å "hisse" opp til kamp? Problemet er vel at mange hundeeiere på langt har god nok dressur på hundene sine. De fleste er ikke engang så dresserte at de kan oppføre seg skikkelig i bånd en gang. Kanskje man skulle innføre pliktig dressurkurs ned oppfriskning en gang i mellom isteden? Man ser jo litt konturene av hvor god tro hundeeiere har på at de har 100% kontroll på hundene ut fra kommentarfeltene, og for så vidt av svaret fra den aktuelle eieren. Jeg har møtt mange hunder uten bånd på tur, hvor jeg har møtt eieren et par minutter senere. Når de blir konfrontert med at det er båndtvang, så er gjerne forklaringen av typen "Hunden min er så snill"; "han svarer på innkalling" eller "jeg har full kontroll på han"..... Båndtvangsbestemmelsene er gode - det er etterlevelsen av disse som er et problem. Klarer du ikke forholde deg til lovverket burde du kanskje ikke ha hund i utgangspunktet. Så enkelt og så vanskelig kan det være. (Jeg støtter ikke at man skyter hunder uprovosert, men dersom hunden løp etter sauene så har jeg ingen problem med å forstå reaksjonen. Strengt tatt er det eieren som burde få smekk og ikke hunden, men man kan vel ikke akkurat skyte eieren for å overprøve båndtvangsreglene....)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
08/08/2014 10:53
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg syns dette båndtvangshysteriet blir nettopp et hysteri. Hva gjør alle dere som liker å kjefte på hundeeiere/er redde for hunder om vinteren egentlig? Kjefter på løse hunder da også? Eller er hundefobien kurert halve året?
Men tilbake til temaet: sauebønder burde virkelig begynne å gjerde inne sauene sine, så slipper man at de legger seg i veibaner, driter i hager og på turstier, og gå der hvor hunder ferdes. Det er ingen menneskerett å ha sau, og spessielt ikke når man ikke klarer å ha kontroll på dyr man har tatt på seg ansvaret for. Alternativt får man begynne med båndtvang der også
Trønder osv
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
08/08/2014 10:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tror jeg kan påstå at en hund som ikke kan gå ved fot ikke har god nok dressur til å gå uten bånd der den kan møte folk. Det er vel heller ikke hundene som er problemet, men hundeeierne???? Men hvordan trener man en hund til å gå ved fot der den kan møte folk uten å faktisk eksponere den for det? I egnede omgivelser. Vi hadde feks jakthund når jeg var liten. Den var på div kurs på en "farm" eller noe i den dur der de hadde alle typer vilt for å kunne fungere på jakt. Det må da gå an å simulere tilsvarende med mennesker som markører også? Ellers er jo blindehunder kjempegode eksempler på hunder med skikkelig god dressur. Så det står nok veldig mye på viljen til hundeeiere. Gidder du ikke være konsekvent mot hunden din og faktisk terpe dressur klarer ikke hunden å gjøre jobben selv.
|
|
|
08/08/2014 10:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hva mener du? Det er ikke mer lov å slippe en hund du ikke har kontroll på vinterstid. Må jo si dette er et premie utsagn: Jeg syns dette båndtvangshysteriet blir nettopp et hysteri. Hva gjør alle dere som liker å kjefte på hundeeiere/er redde for hunder om vinteren egentlig? Kjefter på løse hunder da også? Eller er hundefobien kurert halve året?
Blir det samme som at jeg skulle avskrive alle som sier de lider av angst, med at det bare er tull og irrasjonell oppførsel. Og tatt en sånn arrogant; Ta deg for faen sammen mann! Blir jo bare tull...
Er du ute etter å erte opp diskusjonen?
|
|
|
08/08/2014 11:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg syns dette båndtvangshysteriet blir nettopp et hysteri. Hva gjør alle dere som liker å kjefte på hundeeiere/er redde for hunder om vinteren egentlig? Kjefter på løse hunder da også? Eller er hundefobien kurert halve året?
Jeg kjefter ikke på hundeeiere og jeg liker heller ikke å konfrontere dem, men jeg kan svare likevel. Dersom en hund kommer løpende etter meg på vinteren (noe som skjer ganske ofte med unttak av sist vinter), anmoder jeg eieren å få kontroll på hunden sin. Jeg mener jeg er i full rett til å påpeke lovbrudd som gir meg ubehag. Argumentér gjerne hvorfor jeg skal la folk slenge fra seg søppel, bryte vikeplikten når jeg sykler og bryte hundeloven uten å gjøre det klart at jeg ikke godtar deres oppførsel. Men tilbake til temaet: sauebønder burde virkelig begynne å gjerde inne sauene sine, så slipper man at de legger seg i veibaner, driter i hager og på turstier, og gå der hvor hunder ferdes. Det er ingen menneskerett å ha sau, og spessielt ikke når man ikke klarer å ha kontroll på dyr man har tatt på seg ansvaret for. Alternativt får man begynne med båndtvang der også
Som jeg sier til sykkelhaterne - hvis du ønsker å gjøre noe med lovlig adferd som du ikke liker, jobb for å få endret lovverket istedet for å sutre på internett.
|
|
|
08/08/2014 11:07
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hva mener du? Det er ikke mer lov å slippe en hund du ikke har kontroll på vinterstid. Må jo si dette er et premie utsagn: Jeg syns dette båndtvangshysteriet blir nettopp et hysteri. Hva gjør alle dere som liker å kjefte på hundeeiere/er redde for hunder om vinteren egentlig? Kjefter på løse hunder da også? Eller er hundefobien kurert halve året?
Blir det samme som at jeg skulle avskrive alle som sier de lider av angst, med at det bare er tull og irrasjonell oppførsel. Og tatt en sånn arrogant; Ta deg for faen sammen mann! Blir jo bare tull...
Er du ute etter å erte opp diskusjonen?
Du, jeg har diagnosert angst, jeg veit bedre enn de fleste hva det betyr å være redd for noe som ikke nødvendigvis er farlig. Jeg kjenner også folk som har flyskrekk, de kjefter ikke på kapteinen om flyet rister under landing. Jeg går ikke rundt og forventer at andre folk skal tilpasse seg etter min diagnose, og jeg kan ikke fatte hvorfor hundeeiere skal straffes fordi noen er redde for noe som i utgangspunktet ikke er farlig (og ja, jeg vet at hunder har bitt mennesker mer enn en gang). Og for ordens skyld: båndtvangen er mellom 1. april til 20. august (iht wikipedia).
Trønder osv
|
|
|
[Re: Tex]
08/08/2014 11:09
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Ok, så navngitt bonde har innrømmet at han skjøt hunden? Det har jeg ikke fått med meg.
Hallo? Det er jo det som ER hele saken! Har fått med meg hva saken handler om, men jeg har bare lest om den på nettsidene til NRK og Stavanger aftenblad. Der navngis ikke bonden som skjøt. Derfor var det ikke klart for meg at det faktisk var den navngitt bonden som skjøt. Nå ser jeg at denne Egil Helestø innrømmer det i Rogalands avis. http://www.rogalandsavis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=95063
|
|
|
08/08/2014 11:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg kjenner også folk som har flyskrekk, de kjefter ikke på kapteinen om flyet rister under landing.
Dette er ikke sammenlignbart fordi piloten ikke bryter loven ved å lande flyet under turbulente fohold.
|
|
|
08/08/2014 11:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
noe som i utgangspunktet ikke er farlig Hæ? http://www.tv2.no/a/3828421
|
|
|
|
|