Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 12 1 2 3 4 5 11 12

På hvilken side står du i sau-hund-konflikten?

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832628 07/08/2014 14:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
En annen side av "problematikken". Hva synes folket om hunder som går uten bånd i tett bebygde strøk der det ferdes mange mennesker. Opplever av og til en flokk mennesker som "lufter" hundene sine samtidig og da er det ikke uvanlig at hundene skal bort å snuse og hilse på alle som kommer forbi. Er det stuerent?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: stosu] #1832629 07/08/2014 14:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: stosu

Dersom hunden jaget sau, men dette kan ikke dokumenteres av bonden

Med mindre han, sauen eller hunden var utstyrt med GoPro-kamera, så blir det vanskelig å dokumentere, ja. Da blir det antakelig opp til retten å avgjøre hvilken forklaring man skal feste tillit til.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: stosu] #1832633 07/08/2014 14:58
sveinaa Offline
More than words
More than words
Selvfølgelig er det masse man kan gjøre for å bedre diverse forhold i samfunnet. Noe av problemet er bare at det skal forankres politisk dersom det skal gå over statsbudsjettet. Der er det nok en utfordring vil jeg tro...

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: sveinaa] #1832634 07/08/2014 14:59
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sveinaa
En annen side av "problematikken". Hva synes folket om hunder som går uten bånd i tett bebygde strøk der det ferdes mange mennesker. Opplever av og til en flokk mennesker som "lufter" hundene sine samtidig og da er det ikke uvanlig at hundene skal bort å snuse og hilse på alle som kommer forbi. Er det stuerent?

Niks.
Dette er også et brudd mot hundeloven

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: stosu] #1832635 07/08/2014 15:01
sveinaa Offline
More than words
More than words

Niks.

Det er et lovbrudd, men det virker som om det er akseptert. "Den er ikke farlig, den skal bare leke, osv."

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: sveinaa] #1832636 07/08/2014 15:03
stosu Offline
Besatt
Besatt

Niks.

Det er et lovbrudd, men det virker som om det er akseptert. "Den er ikke farlig, den skal bare leke, osv."

Dette er en særs dårlig unnskyldninger fra hundeeiers side.
Hundeeier skal påse at hunden ikke oppsøker folk som ikke ønsker å hilse på hunder.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: sveinaa] #1832640 07/08/2014 15:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er bare å si i fra til vedkommende at det har de ikke lov til og be dem slutte umiddelbart.

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: stosu] #1832642 07/08/2014 15:10
sveinaa Offline
More than words
More than words

Niks.

Dette er en særs dårlig unnskyldninger fra hundeeiers side.
Hundeeier skal påse at hunden ikke oppsøker folk som ikke ønsker å hilse på hunder.

Jeg er oppvokst med hund så for meg går det greit. Ville bare lufte "problematikken". Kan jo nevne at når jeg møter de har de vært på et eller annet kurs. Der de øver, langs en gangvei, på at hundene skal løpe fra en person til en annen. Ikke alltid det går like bra kan man si.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: GeirK] #1832643 07/08/2014 15:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Det er bare å si i fra til vedkommende at det har de ikke lov til og be dem slutte umiddelbart.

Er vel her pondusen kanskje mangler. Synes det kan være ugreit å konfrontere folk av og til, spesielt når de er i gruppe.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: jorg1ho] #1832657 07/08/2014 15:47
K
kennyo Offline
Entusiast
Entusiast
K
Skal bli interessant å se hva som blir utfallet av denne saken. Er hundeeier selv og er ganske "nazi" på å overholde båndtvangen. Det finnes altfor mange som gir blanke i den, noe som jeg mener skader hundeeiernes rykte like mye som å la dritten ligge uplukket der folk tråkker/slenge posene rundt om kring. Gang på gang må jeg gå mellom og dytte bort gneldrende, løse "veskehunder" (som jo er sååååå søte og snille) som hopper på labradoren min. Da blir jeg også forbanna, men det er jo strengt tatt eieren som er problemet og ikke hunden. Noe jeg i klare ordelag også gir utrykk for. Det er vel neppe tvil om at denne hundeeieren hadde hunden løs ulovlig. Og border collien (som dette var?) gjør jo bare akkurat som den skal, nemlig å gjete. Og for å gjøre jobben sin bøter den altså med livet. Trist. Så gjenstår det å se om bonden hadde retten på sin side til å skyte hunden. Det får juristene avgjøre.

Ellers syns jeg "sauefolket" har merkelig/mistenkelig mange rettigheter. Et eksempel er rundt drikkevannskilder der det er utrykkelig skiltet med bading forbudt og båndtvang hele året. Har ingen problemer med å akseptere og forstå det, men det virker jo litt rart at det samtidig er helt ok at sauer i hundretall får gå i samme område og bæsje...

Joda, sau kan jage hund, det har jeg selv opplevd. Men noe problem er det ikke for meg, siden jeg har hunden i bånd og er altså selv i andre enden av båndet ICON_WINK Det ble med forsøket for den sauen, men det "merkelige" er at det gikk an å få sauen bort uten å skade den. Kanskje det hadde vært mulig for bonden å fått bort hunden uskadd i denne saken også?

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: GeirK] #1832670 07/08/2014 16:09
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tex

Kan du vise hvor bonden sier at denne hunden jagde sauene? Jeg finner ikke den uttalelsen i det jeg har lest om saken.

"Søndag oppdaget Rogalands-bonden Egil Hellestø at en hund løp inne på beiteområdet hans og jaget sauene."

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/08/06/bonde-skjot-bandlos-hund

Vi prøver igjen:
Hvor har du det fra at bonden sier at hunden jaget sauene hans?

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832671 07/08/2014 16:13
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Espen J
Lars Monsen går til angrep på sauenæringa etter gårdagens tragedie hvor en sauebonde skøyt en hund forran øynene på eieren.

Uten sammenligning forøvrig, men dette syns jeg faktisk er vanskeligere enn palestina-konflikten å ta standpunkt i, og i likhet med palestinakonflikten så har jeg hverken hund eller sau, men kjenner likevell at det engasjerer.

Jeg skjønner at vi trenger sauer, og at å ansette en gjeter ikke akkurat gjør bonden rikere, jeg skjønner også at det kan være gunstig å ha noen natur-gressklippere der ute for å hindre at Norge gror igjen.

Samtidig så har jo Lars Monsen helt rett, uansett hva som skjer så går sauebonder fri, om det er bilulykker eller sauer som bryter seg inn til hunder for så å bli spist opp.

forvirra.

Det er ikke det minste vanskelig å ta stilling til. Enten hunden hadde eller ikke hadde jaget sau gjorde den ikke det da bonden kom og skjøt hunden da den var sammen med eieren sin som sto og fisket. Da burde han ha snakket med eieren og bedt han få tak i hunden. Høres ut som han har skutt hunden mellom seg selv og eieren også. Bonden må være sprøyte gal og burde vært sperret inne for sin egen og andres sikkerhet!

Hadde det der skjedd meg vet jeg ikke om jeg hadde klart å beherske meg, og hadde stått i fare for å bli politianmeldt for "ulovlig avliving" selv.

Herregud for en fanatisk gærning. Burde ikke gå løs.

...med forbehold om at pressen har gjengitt hendelsesforløpet riktig.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: sveinaa] #1832673 07/08/2014 16:19
G
Geir Magne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G

De fleste kommuner i mitt nærområde, inkludert min egen (Karmøy), har lokale forskrifter for hundehold som sier at båndtvang gjelder hele året for boligområder, i nærheten av skoler og barnehager osv. I tillegg vil man ofte også se på enkelte turområder (lysløyper) at det står eksplisitt skiltet at båndtvang gjelder hele året.

Generelt sett bør man som hundeeier være klar over at mange ikke ønsker kontakt med hunder så selv om man er i ett område hvor det ikke er båndtvang så må man ha kontroll på hunden slik at man kan kalle inn hunden ved behov.

Når jeg beveger meg i områder og på tidspunkt når båndtvangen ikke gjelder pleier jeg de gangene jeg har hunden løs og sette hunden i bånd når jeg treffer på andre folk uansett. Ikke nødvendigvis pga at jeg tror hunden vil søke kontakt men for å vise tydelig for de andre at jeg har kontroll på hunden min.

-- Hilsen stolt eier av Nero - ett års gammel border collie.

Redigert av Geir Magne; 07/08/2014 16:24.
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832677 07/08/2014 16:26
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis en glefsende hund jager og biter sauer, så er det selvfølgelig helt OK å skyte den.

Men hvis en hund har jaget sau (eller bitt) for 5 min siden, men ikke lenger utgjør noen fare for sauene, så blir det feil å skyte den.

Nødverge er når du må gripe inn for å beskytte noen eller noe, ikke for å straffe noen for noe de har gjort.

Hvis en grisebanker deg på byen, og du reiser hjem for å hente balltre som du knekker over hodet hans, så det ikke nødverge men hevn.

Redigert av Dexter; 07/08/2014 16:26.
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Tex] #1832683 07/08/2014 16:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Kan du vise hvor bonden sier at denne hunden jagde sauene? Jeg finner ikke den uttalelsen i det jeg har lest om saken.

"Søndag oppdaget Rogalands-bonden Egil Hellestø at en hund løp inne på beiteområdet hans og jaget sauene."

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/08/06/bonde-skjot-bandlos-hund

Vi prøver igjen:
Hvor har du det fra at bonden sier at hunden jaget sauene hans?

Du må nesten fortelle meg hvorfor du er av den oppfatning at jeg ikke har svart på spørsmålet ditt. Jeg mener at jeg har!

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832685 07/08/2014 16:41
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
GK: Du har vel ikke fortalt hvor det står at bonden sier at hunden han skjøt jaget sauene hans.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Stein] #1832687 07/08/2014 16:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stein

Det er ikke det minste vanskelig å ta stilling til. Enten hunden hadde eller ikke hadde jaget sau gjorde den ikke det da bonden kom og skjøt hunden da den var sammen med eieren sin som sto og fisket. Da burde han ha snakket med eieren og bedt han få tak i hunden. Høres ut som han har skutt hunden mellom seg selv og eieren også. Bonden må være sprøyte gal og burde vært sperret inne for sin egen og andres sikkerhet!

Hvis det jeg har uthevet, er riktig, så er jeg helt enig. Dette leste ikke jeg noe sted.

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832692 07/08/2014 16:57
Tex Offline
Besatt
Besatt
Slik jeg har oppfattet saken:

Bonden har sett hunder som jager sau.
Han sier ikke at han har sett at hunden som han skjøt, har jaget sau.

Det springende punktet er forskjellen på 'hunder' og en bestemt hund.

... og jeg tror derfor bonden har en dårlig sak ....

Redigert av Tex; 07/08/2014 16:59.
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: GeirK] #1832699 07/08/2014 17:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Stein

Hvis det jeg har uthevet, er riktig, så er jeg helt enig. Dette leste ikke jeg noe sted.

Jeg synes det er helt usannsynlig at noen skal stå og fiske "midt inne" i en saueflokk mens hunden hans jager sauene rundt omkring, men det finnes mange rare folk. Rent intuitivt er foreløpig meningen min det jeg skrev over her.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Tex] #1832704 07/08/2014 17:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nå forstår jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Tex] #1832758 07/08/2014 19:22
K
kennyo Offline
Entusiast
Entusiast
K

Om den oppfatningen er riktig, er jeg helt enig med deg. Gjennom media virker det som det mildt sagt er forskjellige/motstridende versjoner av hva som skjedde og bakgrunnen for handlingen til bonden. Om det skulle vise seg at bonden har utført et slags hevndrap, eller "forebyggende" drap, har han neppe noen god sak. Skulle retten akseptere "forebyggende" drap, blir det jaggu mye skyting fra mer eller mindre oppegående mennesker fremover... Med "forebyggende" drap tenker jeg på denne uttalelsen: "Når den har sprunget etter sauene en gang, så venter jeg ikke på runde nummer to" (Fra vg.no)

Redigert av kennyo; 07/08/2014 19:22.
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832759 07/08/2014 19:24
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: http://www.tv2.no/2014/08/07/nyheter/krim/dyrene/5879657
– Bonden har ingen bøddelrett. Loven sier at han først skal forsøke å «oppta» hunden for å avverge direkte skade på dyr. Siden eieren var til stede kunne de gjort dette sammen. Dersom ikke det lar seg gjøre, sier loven at politiet skal tilkalles. Kun i ekstreme tilfeller hvor ingen av disse tiltakene hjelper, kan han avlive dyret på stedet. Det er bonden som har den objektive bevisbyrde for at hunden vitterlig jaget sauene og utgjorde en klar og reell fare for dem, sier Carlsen.

Jeg spiste lunsj med en jurist idag og han nevnte at bonden kunne få 3 måneder i fengsel. Det var ikke vanlig med å strenge straffer i dyrvernsloven, men denne saken virker svært uvanlig. Bonden virker iallefall uskikket til å ha våpen, og har brutt våpenloven såvidt jeg har skjønt.

Redigert av Andreas83; 07/08/2014 22:14. Rediger grunn: quotefeil

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Andreas83] #1832762 07/08/2014 19:31
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: kennyo] #1832763 07/08/2014 19:33
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: kennyo
. Gjennom media virker det som det mildt sagt er forskjellige/motstridende versjoner av hva som skjedde og bakgrunnen for handlingen til bonden.

De første intervjuene med bonden er annerledes enn de siste. Bonden var veldig klar i meningene sine, og bekreftet hva han hadde gjort. Så fikk han sikkert en telefon fra Bondelaget som forklarte hva han hadde gjort og mulig utfall. Blir det domfellelse(trenger ikke det heller) så vil denne saken dukke opp hver gang bønder klager over rovdyr som tar byttedyr i de nærmeste årene. Trist sak og en PR-blemme på det allerede frynsete rykte bønder har. Denne bonden har åpenbart ikke skjønt at det man sier mellom venner i fjøset, forblir i fjøset og ikke skal nevnes til en avis.

Det trengs en spesiell type person til å skyte en hund med et slik hendelsesforløp. En som ikke bør ha tilgang til våpen.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: stosu] #1832765 07/08/2014 19:34
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Vil det si at det er forbudt med løshundjakt i ringsaker, Stian?

Ellers synes jeg det er uforstålig at stort sett alle synes det er ok at katter får løpe rundt å drite i sandkassene til barna våre, spise all den småfugl den vil uten at noen så mye som hever ett øyebryn.

Mvh

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832767 07/08/2014 19:36
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Bonden som skjøt, Egil Hellestø, har forøvrig full "sykkelmondur" på profilbildet sitt på Facebook (hvis der ikke skulle være flere som heter det samme og bor ca på samme plass). Som om ikke syklister var nok hatet i sosiale medier fra før...

Redigert av traktoregg; 07/08/2014 19:36.
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Pedalsyre] #1832771 07/08/2014 19:41
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Pedalsyre

Ellers synes jeg det er uforstålig at stort sett alle synes det er ok at katter får løpe rundt å drite i sandkassene til barna våre, spise all den småfugl den vil uten at noen så mye som hever ett øyebryn.

Mvh

Litt enig, men katter er i utgangspunktet sky for fremmede, så de plager sjelden folk direkte slik veldig mange bikkjer gjør, som absolutt skal leke eller ha seg med alt og alle de ser.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Tor Arne] #1832774 07/08/2014 19:56
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Tor Arne
Sitat: Pedalsyre

Mvh

Litt enig, men katter er i utgangspunktet sky for fremmede, så de plager sjelden folk direkte slik veldig mange bikkjer gjør, som absolutt skal leke eller ha seg med alt og alle de ser.

joda, jeg sier ingen ting om båndtvang, og er helt enig i at folk som ikke er interessert i å hilse på en møtende hund skal slippe det i 100% av tilfellene. ( men personlig blir jeg oftere "snust" på uønsket av hunder i bånd enn de uten, da de som oftest er veldig opptatt med å "lese avisa" rundt omkring.

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: traktoregg] #1832775 07/08/2014 20:04
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Så på FB at en av sykkel-hater-gruppene allerede har plukket opp saken, og bruker den selvsagt som en generell beskrivelse av oss syklister..

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: stosu] #1832844 07/08/2014 21:46
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B

Bønder har lov til å avlive hunder som jager bufe. Dette står i bufeloven.
Men hunder som jager bufe skal avlives humant. Selv ikke om jeg legger go´vilja til klarer jeg ikke å se at denne bonden avlivet hunden humant.

Det er ikke direkte ansvarlig hundehold å ha hunden løs der det er sauer men de 2 skuddene er nok ikke det minste problemet bonden har nå, det er visst levert flere bekymringsmeldinger til barnevernet fordi han kom tilbake med en liten guttunge for å vise frem trofé,et sitt.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Side 3 av 12 1 2 3 4 5 11 12

Moderator  support