Vil du være med å lage turkart?
|
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: bronx]
30/07/2014 11:56
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, har fulgt litt med på siste tiders utveksling i NUUG-lista, det lover veldig godt.
De har definitivt blitt mer liberale i de senere år...
Jeg syns jo signaturen til bronx er en av de bedre her inne - når vi har så mye data i offentlige instanser er det ingen ende på hva vi kunne fått til bare alle hadde fri tilgang....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
31/07/2014 07:27
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Når det gjelder stier er det bedre å sprore selv enn å importere eller tegne av Kartverkets data. Både fordi disse dataene er unøyaktige, mangelfulle og feil (kjørespor etter hugst kan være lagt inn som sti). Men det viktigste er at man kan beskrive stien bedre (mtb:scale, trail_visibility, surface, merking/rutetilhørighet, historisk betydning, etc.) hvis man har synfart selv.
Redigert av bronx; 31/07/2014 07:28.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
04/08/2014 18:00
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Takk for all hjelp jeg har fått her til å komme i gang med å dokumentere terrengsykkelstier i OSM. Veldig bra å kunne tegne inn stier og klassifisere dem for mtb, og så noen dager senere laste ned oppdaterte kart til gps'en :-)
Er det noen fora jeg bør følge med på i tillegg til dette?
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
[Re: tbh]
04/08/2014 18:16
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Er det noen fora jeg bør følge med på i tillegg til dette? Ja, mailinglista kart@nuug.no, som du kan melde deg på her. Det er det norske OSM-forumet (dessverre av gammeldags type).
|
|
|
05/08/2014 18:11
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Reitstoen, har du en KMZ fil med hele MTB MAP TOPO EXPERIMENTAL TRØNDELAG liggende?
|
|
|
[Re: K1neth]
06/08/2014 07:36
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Reitstoen, har du en KMZ fil med hele MTB MAP TOPO EXPERIMENTAL TRØNDELAG liggende? Hvis det er kart for Garmin du trenger, kan du prøve det som jeg lager. Oppdateres daglig. Last ned norway-mtboverlay.zip. Legg inn på GPS på samme måte som kartene fra frikart.no, og så må du selvsagt huske å skru på begge kartene i menyen på GPS'en.
|
|
|
06/08/2014 09:08
|
gunnarw
Entusiast
|
Entusiast
Er det mulig og bruke flyfoto fra Finn.no eller Gulesider.no i JOSM? Flyfoto alternativen som er ferdig lagt in i JOSM, Bing Sat og Mapbox Satellit er ubruklige rundtom Hemsedal. MapQuest Open Areal og Yahoo sat vises ikke.
|
|
|
[Re: NilsStrom]
06/08/2014 20:42
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Hvis det er kart for Garmin du trenger, kan du prøve det som jeg lager. Oppdateres daglig. Last ned norway-mtboverlay.zip. Legg inn på GPS på samme måte som kartene fra frikart.no, og så må du selvsagt huske å skru på begge kartene i menyen på GPS'en. Takk for det stioverlayet. Det funker utmerket, og setter pris på hyppig oppdateringsfrekvens:-)
|
|
|
06/08/2014 20:44
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Noen som vet hvordan jeg kan vise mtb:scale graderingen i kartunderlaget i Basecamp som er Garmin sin programvare for å planlegge turer?
|
|
|
06/08/2014 20:45
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror ikke det lar seg gjøre, men hadde vært suverent om det gikk!
|
|
|
06/08/2014 20:47
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Reitstoen, har du en KMZ fil med hele MTB MAP TOPO EXPERIMENTAL TRØNDELAG liggende? Hvis det er kart for Garmin du trenger, kan du prøve det som jeg lager. Oppdateres daglig. Last ned norway-mtboverlay.zip. Legg inn på GPS på samme måte som kartene fra frikart.no, og så må du selvsagt huske å skru på begge kartene i menyen på GPS'en. Åhh, herlig!
|
|
|
06/08/2014 20:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hur mycket jobb/datakraft behövs det för att oppdatera karterna?
Att karterna oppdateras ofta tycker jag är en stor fördel och gör arbetet lättare. Nu när det är så många som verkar hålla på och att resultatet blir så bra så skulle man kanske kunna få for exempel terrengsykkel.no att stå för datakraften?
Ett exempel på att det är bra att karterna oppdateras är att jag råkade göra fel när jag oppdaterade en del smala grus veier i sverige i somras. Endrade några footway och cyclevei till track men råkade skrive tracktype=1-5 istället för tracktype=grade1-5. Opptäkte inte felet i OSM men såg för ett tag sedan att mtbmap.se inte visade veierna överhuvudtaget så nu savnas några av de största veierna i det området i denna månadens rendring, Känns inte helt bra att mina ändringar medförde en sämre karta...
|
|
|
[Re: fredriks]
06/08/2014 20:56
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Att karterna oppdateras ofta tycker jag är en stor fördel och gör arbetet lättare. Nu när det är så många som verkar hålla på och att resultatet blir så bra så skulle man kanske kunna få for exempel terrengsykkel.no att stå för datakraften?
Ja, hvorfor ikke?
|
|
|
07/08/2014 07:37
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Noen som vet hvordan jeg kan vise mtb:scale graderingen i kartunderlaget i Basecamp som er Garmin sin programvare for å planlegge turer? Støtter Basecamp overlaykart? Dvs et Garmin .img kart med gjennomsiktig bakgrunn som ligger over det vanlige kartet du bruker? Eventuelt plukke ut hver mtb:scale verdi i separate GPX filer som du åpner og fargesetter? (Kan Basecamp åpne flere GPX filer for visning samtidig?)
|
|
|
07/08/2014 07:42
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Noen som vet hvordan jeg kan vise mtb:scale graderingen i kartunderlaget i Basecamp som er Garmin sin programvare for å planlegge turer? Støtter Basecamp overlaykart? Dvs et Garmin .img kart med gjennomsiktig bakgrunn som ligger over det vanlige kartet du bruker? Eventuelt plukke ut hver mtb:scale verdi i separate GPX filer som du åpner og fargesetter? (Kan Basecamp åpne flere GPX filer for visning samtidig?) Har ikke prøvet om basecamp støtter overlay, men har mistanke om at de ikke gjør det da jeg bare får vist ett og ett kart i valgmenyen. Basecamp kan vise flere gpx-filer samtidig om de lagres i samme mappe, men å lage gpx-filene i riktig farge vil være en kjempejobb manuelt. Kanskje det finnes et annet program hvor det går an å tegne spor som kan vise mtb:scale som underlag?
|
|
|
[Re: fredriks]
07/08/2014 07:47
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hur mycket jobb/datakraft behövs det för att oppdatera karterna? Datakraft er ikke et problem, tror jeg. Det er mangel på ledig tid til å lage stilsett. Nå kjenner jeg ikke om Maperitive egner seg for å kjøre som en service, men kunne det vært en løsning? Om vi hadde hatt stilsett tilsvarende Reitstoen/objo i CartoCSS (TileMill) vil det være enkelt å sette det opp med on-demand rendring på daglig oppdaterte data ved hjelp av Mapnik. (Fri flyt/Terrengsykkel har blitt invitert tidligere.) Det anbefales å bruke egnede stilsett i JOSM. Til JOSM finnes også en auto-downloader plugin (laget av en på kart(at)nuug.no) som kan gjøre JOSM til en ganske grei kartbrowser også, om brukt riktig...
|
|
|
07/08/2014 08:16
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Kanskje det finnes et annet program hvor det går an å tegne spor som kan vise mtb:scale som underlag? Jeg tegner spor i JOSM i et nytt lag som jeg eksporterer til GPX. I JOSM kan man bruke WMS, TMS som bakgrunnskart og egne stilsett for OSM datalag.
|
|
|
07/08/2014 08:35
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Noen som vet hvordan jeg kan vise mtb:scale graderingen i kartunderlaget i Basecamp som er Garmin sin programvare for å planlegge turer? Du kan laste ned kart fra openmtbmap.org, som blir installert i BaseCamp.
|
|
|
[Re: Reitstoen]
07/08/2014 09:25
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Noen som vet hvordan jeg kan vise mtb:scale graderingen i kartunderlaget i Basecamp som er Garmin sin programvare for å planlegge turer? Du kan laste ned kart fra openmtbmap.org, som blir installert i BaseCamp. Takk for påminnelsen. Det har jeg jo allerede, men liker ikke stilsettet så godt - ikke direkte intuitivt, men mulig å lære seg. Får prøve det og tipset til Bronx om å tegne rute i eget lag i JOSM. Alternativet er om www.frikart.no kunne laget en hybrid av topo og stioverlegget.
|
|
|
07/08/2014 10:07
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg tror Sverre (frikart.no) har lagt ut kildekode, slik at man kan lage den hybriden selv. Han kan sikkert også overtales til å ha et eget mtb kart.
|
|
|
07/08/2014 10:34
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Sliter med å bestemme meg for klassifisering av stier som er tekniske/knot i partier;
Hvis stien er jevnt over krevende, men sykkelbar bruker jeg mtb:class 2 event 3 om den er skikkelig eksponert for uhell ved fall eller skummel, men sykkelbar.
Med en sti som er jevnt over 1 (blå), men hvor det hver 50 meter er crux/knot som en som ikke er trialsyklist må bære over. Klassifiserer da stien som "mtb:class 1" og "class:bicycle:mtb -2", eller bruker dere mtb:class 3 eller 4?
|
|
|
07/08/2014 10:57
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Kan du ikke bare merke det partiet som er mtb:class=1< som det da? Dvs at du deler wayen i dag i flere deler og merker de(n) delen(e) som er vanskeligere som det.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
07/08/2014 10:59
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Hvis stien er jevnt over krevende, men sykkelbar bruker jeg mtb:class 2 event 3 om den er skikkelig eksponert for uhell ved fall eller skummel, men sykkelbar.
Med en sti som er jevnt over 1 (blå), men hvor det hver 50 meter er crux/knot som en som ikke er trialsyklist må bære over. Klassifiserer da stien som "mtb:class 1" og "class:bicycle:mtb -2", eller bruker dere mtb:class 3 eller 4? Tror du mener mtb:scale når du sier mtb:class, og svarer deretter :-) Definisjonen av class:bicycle er "a subjective key to make it possible to find the best way on a bicycle from A to B", og "a key to make better autorouting for Cyclists". Definisjonen av mtb:scale er "mapping the difficulty of trails suitable for mountain-biking". Dermed synes jeg beste løsning på problemet du skisserer er å bruke mtb:scale. Og når vanskelige stykker kommer så nært som 50 meter etter hverandre, ville jeg satt mtb:scale=2 på hele stykket. Hvis avstanden var større ville jeg merket bare de vanskelige partiene med mtb:scale=2, og resten med mtb:scale=1. Deretter ville jeg brukt class:bicycle til å si hvor bra denne stien er, sammenlignet med andre stier, for å komme seg fra A til B. Selv om stien er vanskelig, kan den være bedre enn alternativene. Som eksempel: To alternative stier - den ene en tørr sti med vanskelige crux, den andre stien uten hindringer, men over en våt myr. Her ville jeg satt class:bicycle=-1 for myra, og class:bicycle=1 for den tørre varianten. Syklisten må selv vurdere om h*n har god nok teknikk til å velge stien merket med scale 1 og 2, selv om den er bedre egnet for å komme seg fra A til B enn den teknisk enklere stien.
Redigert av NilsStrom; 07/08/2014 11:01.
|
|
|
07/08/2014 11:09
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
mtb:scale var det ja... Takk Nils. 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
07/08/2014 11:09
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Som eksempel: To alternative stier - den ene en tørr sti med vanskelige crux, den andre stien uten hindringer, men over en våt myr. Her ville jeg satt class:bicycle=-1 for myra, og class:bicycle=1 for den tørre varianten. Syklisten må selv vurdere om h*n har god nok teknikk til å velge stien merket med scale 1 og 2, selv om den er bedre egnet for å komme seg fra A til B enn den teknisk enklere stien.
Enig i dette. Legger meg på det alternativet.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
07/08/2014 11:13
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Kan du ikke bare merke det partiet som er mtb:class=1< som det da? Dvs at du deler wayen i dag i flere deler og merker de(n) delen(e) som er vanskeligere som det. I utgangspunktet synes jeg det er best å klassifisere en hel sti mellom to kryss likt. Det gjør det enklere å lese samt velge rute. Er det flere hundre meter mellom stikryss og/eller om stien endrer helt klart karakter under veis, splitter jeg opp.
|
|
|
07/08/2014 13:24
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
I utgangspunktet synes jeg det er best å klassifisere en hel sti mellom to kryss likt. Det gjør det enklere å lese samt velge rute. Er det flere hundre meter mellom stikryss og/eller om stien endrer helt klart karakter under veis, splitter jeg opp. +1 Man kan også sette mtb:scale på noder for å markere crux.
|
|
|
07/08/2014 20:18
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Når man snakker om å lage stilsett for sykkelkart (CartoCSS) til TileMill (og Mapnik), kanskje man skal gå rett på bleeding edge vektortiles basert rendring: https://www.mapbox.com/mapbox-gl/Vektordata er fremtiden, mindre datamengder. Google Maps og Apple Maps bruker vektordata. Tipper TileMill2 vil forenkle oppsett av vektortiles og generering av JSON stilsettene til MapBox GL fra CartoCSS.
|
|
|
09/08/2014 21:11
|
Bjørn J. Kvande
Entusiast
|
Entusiast
Hei Karer,
Jeg tenkte å gjøre et forsøk på å legge inn stikartet deres som et alternativt grunnlag på trailguide.no
Bruker OpenLayers og prøvde meg på følgende
new OpenLayers.Layer.OSM('OpenCycleMap', ['http://www.objo.net/mtbmap/tiles/${z}/${x}/${y}.png']);
Men får følgende feilmeldinger
Image from origin 'http://www.objo.net' has been blocked from loading by Cross-Origin Resource Sharing policy: No 'Access-Control-Allow-Origin' header is present on the requested resource. Origin 'http://localhost:8000' is therefore not allowed access.
Forstår jeg det rett at det ikke er ett "offisielt" kart som inneholder kart-flisene?
Mvh Bjørn Jarle Kvande
|
|
|
09/08/2014 22:29
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Hei,
Har mtb-klassifisert (scale og class) en hel mengde stier i Oslomarka, på fjellet og utenlands i sommer og gleder meg stort at det dagen etter er å finne på Nils Strøms sitt sti-overlay, og etter en ukes til på Øysteins webkart. Dette er kjempebra :-)
Begge "løsningene" bruker samme farger på stiene og gul "glød" på stier som har class større enn 0. Øystein har duset ned fargen på stiene hvor class er mindre enn 0 mens sti-overlayet ikke viser dette ut fra hva jeg kan se.
Jeg har klassifisert mange stier, og to stier som begge er blå eller røde kan gi helt forskjellig opplevelse. Den ene kan være helt grei (dvs class 0), mens den andre kan innebære myrer eller mange steder du må av. Jeg synes det er uheldig at disse fremstår likt på sti-overlayet. En svak neddusing av fargen kan være vanskelig å skille på gps-skjermen. Kan en løsning være en grå "glød" rundt stien. Tar dere utfordringen? I motsatt fall er jeg redd at min klassifisering (som ikke blir synlig) kan lure mange ut i skuffelsen ;-)
|
|
|
|
|