På hvilken side står du i sau-hund-konflikten?
|
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten?
[Re: Loki]
07/08/2014 13:34
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Tja, Kuer spiser mer enn sauer, og jeg møter fortsatt ganske sjelden frittgående kuer ute i naturen.
Bør kanskje kanskje ta med at det er litt flere sauer enn kyr i terrenget. Bare i Oppdal blir det sluppet 44000 sau. Et normal beiteterreng kan være på 1000 km². Poenget jeg ville fram til er at det ser ut som at man klarer å fore kuer med korn og slikt på et inngjerdet område, mens sauene skal helst spise ferskt gress rett fra bakken. Jeg er bygutt så jeg lurer på hvorfor?
Trønder osv
|
|
|
[Re: hilmer]
07/08/2014 13:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Veldig mye av både ulve og sauekonfliktene hadde vært løst hvis hundene gikk i bånd.
For min egen del er dette et vesentlig poeng. Om man er proaktiv og holder hunder i bånd ville veldig mange situasjoner vært unngått (nesten alle vil jeg tro.). Enn så lenge er det ikke en menneskerett å ha hund ei heller å la den løpe fritt til en hver tid.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: GeirK]
07/08/2014 13:35
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Sauebonden sier at hunden jagde sauene. Da er det OK å skyte, mener jeg. Hundeeieren hevder at den ikke jagde sauer. Da er det ikke OK å skyte.
Kan du vise hvor bonden sier at denne hunden jagde sauene? Jeg finner ikke den uttalelsen i det jeg har lest om saken.
|
|
|
07/08/2014 13:36
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å si noe om sausenæringa så spør Monsen om det er på tide å evaluere hele næringa og det vil jeg absolutt si at det er. Den er så viktig for å ivareta det kulturlandskapet vi har at den ikke kan overlates til tilfeldige gaudere som bare driver med sau fordi at de er født inn i en familie som alltid har hatt sau. Hele driften burde reorganiseres og profesjonaliseres og drives av folk som av egen fri vilje vil drive med sau og som ønsker å gjøre sitt beste for å minimalisere konflikten med for eksempel rovdyr, og gjøre mer for velferden (sauens velferd). Da må det selvsagt komme noen saftige midler fra staten for å gjøre det lønnsomt og attraktivt for de rette folka. De som ikke evner får vi heller sette på trygd, det er kanskje like billig som rovdyrersatninga noen av dem lever av i dag. Fornuftig innlegg, bortsett fra siste setning. Det er ingen i Norge som lever av rovdyrerstatning. Ok, burde vel spart meg den siste setningen, den har jeg vel dårlig belegg for.
|
|
|
[Re: jorg1ho]
07/08/2014 13:37
|
Rene
Besatt
|
Besatt
2. Bonden burde definitivt ikke ha skutt hunden i denne situasjonen ut i fra informasjonen media leverer. Det skal være konkret fare for, eller ha oppstått en situasjon som setter husdyrene hans i fare for at han skal kunne "gjøre det som er nødvendig". Her tror jeg han fint hadde fikset saken ved å be hundeeier om å putte hunden i bånd. Triste saker...
Dette har han jo allerede gjort ved å sette opp flere skilt som sier klart og tydelig fra at hunden skal være i bånd. Å måtte oppsøke hundeeieren i tillegg for å informere om det blir litt for dumt. Husk hvem sin grunn hundeeieren tar med seg hunden til. Så en Facebook-kommentar i går som jeg synes traff ganske rett på: - Nok en inkompetent hundeeier, som har kostet hunden sin livet. Når man ikke overholder gjeldende lovverk angående båndtvang, så kommer slike ting til å skje. Spesielt viktig er det å overholde dette når man er gjest på andres eiendom, og særskilt om det befinner seg små barn eller andre dyr på eiendommen. Fyren burde rett og slett aldri eid hund. Som enkelthendelse er nok det å skyte dyret rett foran eier en overreaksjon, men jeg tror dette er summen av utallige situasjoner opp gjennom årene. Nå håper og tror jeg at hundeeierne med dette forstår at spesielt på dette stedet så gjelder faktisk båndtvangen. Ellers kommer galningen med hagla. Hadde de bare forstått det alle andre steder den gjelder også...
|
|
|
[Re: Espen J]
07/08/2014 13:42
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Er vel bare for de som har eiendom i sauetette områder å henge opp et "sauer forbudt"-skilt, og skyte alt som kommer over grensa. En grei løsning når sauebønder ikke klarer å ha kontroll på egne dyr. Det er ingen menneskerett å ha sau.
Trønder osv
|
|
|
07/08/2014 13:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er vel bare for de som har eiendom i sauetette områder å henge opp et "sauer forbudt"-skilt, og skyte alt som kommer over grensa. En grei løsning når sauebønder ikke klarer å ha kontroll på egne dyr. Det er ingen menneskerett å ha sau. Du må nok på med "hardere" skyts for å provosere. Det der blir man jo bare sittende å humre av...
|
|
|
07/08/2014 13:44
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Er vel bare for de som har eiendom i sauetette områder å henge opp et "sauer forbudt"-skilt, og skyte alt som kommer over grensa. En grei løsning når sauebønder ikke klarer å ha kontroll på egne dyr. Det er ingen menneskerett å ha sau. Hunder skal være i bånd hele året om de springer etter dyr. Dette er loven. Sier loven at du har lov å nekte sauer p oppholde seg i din utmark?
|
|
|
[Re: Rene]
07/08/2014 13:45
|
Punzel
Avhengig
|
Avhengig
Som enkelthendelse er nok det å skyte dyret rett foran eier en overreaksjon, men jeg tror dette er summen av utallige situasjoner opp gjennom årene. Nå håper og tror jeg at hundeeierne med dette forstår at spesielt på dette stedet så gjelder faktisk båndtvangen. Ellers kommer galningen med hagla.
Hadde de bare forstått det alle andre steder den gjelder også...
Javel, med mindre det var flere episoder med samme hund og eier før må vel alle hendelser betraktes som enkelhendelse for vurdering av sin egen reaksjon? Så jeg synes det er et dålig argument. Uansett synes jeg det skal ikke være overlatt enkelpersoner som står i "interessekonflikt" (er "ugild" det riktige ordet?) å bestemme om det skal avlives et dyr på stedet.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
07/08/2014 13:47
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kopierer inn statusoppdateringen fra Lars Monsen jeg, siden det virker litt uklart hva problemet er i følge ham: En sauebonde har gjort det igjen. Skutt en hund, attpåtil rett foran eieren, som står tilbake i dyp sorg og sjokk. Er det på tide å ta en grundig evaluering av hele sauenæringa slik den er i Norge idag? For å få i gang tankerekka stiller jeg en rekke spørsmål, men gir ingen svar -- de får hver enkelt av dere som er interessert finne ut av:
Skal en sauebonde, som utvilsomt ikke er en nøytral part, ha rett til å avlive hunder på stedet? Er det akseptabelt at hunder må holdes i bånd, mens sauene kan gå fritt -- hvorfor er det IKKE slik at sauene til en hver tid MÅ PASSES PÅ? Hvorfor er det greit at sauene invaderer private hyttetomter og gjør sitt fornødne over alt? Hvorfor må hundeeieren dekke alle utgifter til å gjerde inn eiendommen sin hvis han ikke ønsker sauer inn på tomta? Hvorfor har hundeieren skylda hvis hunden sliter seg fra oppstallingen i opphisselse over de herreløse sauene som breker bare et steinkast unna?
Hvorfor kan sauene gå fritt i veibanen, legge seg til i flokkevis i mørke tunneler, på alle mulige svingete småveier såvel som E6? Hvor mange alvorlige ulykker med mennesker involvert har skjedd som følge av denne praksisen? Hvor mange mennesker er drept? Invalidisert? Kostnadene på materielle skader? Hvor mye av dette må sauebøndene dekke?
Hvis en sau er like mye verdt som en hund, og saueeieren er like glad i hver sau -- hvordan kan saueeieren leve med alle sauene som skader seg eller går seg fast og sulter og tørster langsomt og pinefullt i hjel? Er det greit å ha en årlig kvote sauer som dør på dette viset -- uten at noen egentlig vet hvor mange sauer det gjelder?
Rovdyra våre får skylda for å ha drept veldig mange sauer. Hvor sikre er vi egentlig på at det faktisk er rovdyra som står bak, og ikke «naturlige dødsfall» som følge av tilnærmet null gjeting? Hvorfor kan sauebønder, som ikke er en nøytral part, drepe rovdyr som de mener truer sauene sine?
Er det en god opplevelse for norske friluftsfolk og utendlandske fjellturister å ha hundretusener av løse sauer gående tilnærmet uten tilsyn over alt i naturen vår, både i nasjonalparker og andre fredede områder? Tar den endeløse brekinga bort følelsen av å befinne seg i urørt, vill natur?
Hvordan ser andre land på Norges praksis? Hva mener gjeterne i Spania og tilsvarende land, der flokkene gjetes til en hver tid, og det med en imponerende kontroll?
Er det greit å trekke på skuldrene og si at, tja, det har jo vært sånn lenge så da må vi fortsette med det -- og vi må jo ha sauekjøtt i gryta? Må vi virkelig det for en hver pris?
Kort sagt, er det akseptabelt å ha det på denne måten?
Trønder osv
|
|
|
[Re: Punzel]
07/08/2014 13:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Som enkelthendelse er nok det å skyte dyret rett foran eier en overreaksjon, men jeg tror dette er summen av utallige situasjoner opp gjennom årene. Nå håper og tror jeg at hundeeierne med dette forstår at spesielt på dette stedet så gjelder faktisk båndtvangen. Ellers kommer galningen med hagla.
Hadde de bare forstått det alle andre steder den gjelder også...
Javel, med mindre det var flere episoder med samme hund og eier før må vel alle hendelser betraktes som enkelhendelse for vurdering av sin egen reaksjon? Så jeg synes det er et dålig argument. Uansett synes jeg det skal ikke være overlatt enkelpersoner som står i "interessekonflikt" (er "ugild" det riktige ordet?) å bestemme om det skal avlives et dyr på stedet. Rettsapparatet vil nok ordne opp om han forbrøt seg på loven.
|
|
|
[Re: sveinaa]
07/08/2014 13:52
|
Punzel
Avhengig
|
Avhengig
Joda, men nå snakker jeg ikke om loven, men om min egen oppfattning på det jeg synes vil være riktig (altså min mening, ikke en objektiv betraktelse). Det er viktig at slike diskusjoner ikke er kun ført på et emosjonal basis, men jeg føler at det er like feil i en slik diskusjon å kun snakke om det som er lov per i dag. Skulle det ikke føres en god diskusjon så ville lovverket aldri måtte endres 
|
|
|
07/08/2014 14:02
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Om jeg hadde hatt hund, og den jaget sau, ville jeg glatt akseptert at hunden ble avlivet i nødverge.
Blir interessant å se hvilken historie som er sann i denne saken.
Big wheels keep on turning
|
|
|
07/08/2014 14:03
|
Punzel
Avhengig
|
Avhengig
Helt enig i det. Det er akkurat den manglende objektiviteten som jeg ser som et problem ved å bestemme en reaksjon på en hendelse på stedet. Det er en situasjon når det er en angrip på gang, men noe helt annet når du tror at det kan skje noe i framtiden, for ekempel.
Det er der det ligger med at noen som har et eget interesse (i denne tilfellen sauebonden) ikke skal være instansen som avgjører hva som er riktig eller feil (i denne hendelsen å skyte et dyr). Det er jo også derfor vi har en del muligheter forankret i rettsystemet som skal sikre at ikke nøytrale parter ikke skal få dømme en hendelse.
|
|
|
[Re: Punzel]
07/08/2014 14:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Objektiv eller subjektiv. Det som er hevet over en hver tvil er at hunden gikk uten bånd. Bondens handling er rå og dramatisk. Heldigvis behøver ikke jeg å dømme noen i denne saken.
Synes i alle fall man som hundeeier burde vurdere å bruke bånd, spesielt om dette er konsekvensen. Hjelper lite hvem som har rett eller galt om man mister sin "beste venn".
|
|
|
[Re: Tex]
07/08/2014 14:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan du vise hvor bonden sier at denne hunden jagde sauene? Jeg finner ikke den uttalelsen i det jeg har lest om saken.
"Søndag oppdaget Rogalands-bonden Egil Hellestø at en hund løp inne på beiteområdet hans og jaget sauene." http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/08/06/bonde-skjot-bandlos-hund
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/08/2014 14:27
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Poenget jeg ville fram til er at det ser ut som at man klarer å fore kuer med korn og slikt på et inngjerdet område, mens sauene skal helst spise ferskt gress rett fra bakken. Jeg er bygutt så jeg lurer på hvorfor?
Kyr melkes daglig, det er veldig upraktisk og frakte fjøset (plass med melketank der kyr melkes) rundt om i beiteområder med ustrekning opptil flere 10-talls mil. Derfor beiter kyr i relativt små områder nært fjøset. Sauer melkes ikke. De slippes i terrenget og sankes om høsten når de har vokst seg store.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
07/08/2014 14:29
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Sauebonden sier at hunden jagde sauene. Da er det OK å skyte, mener jeg. Hundeeieren hevder at den ikke jagde sauer. Da er det ikke OK å skyte.
Om hunden har jaget sauer er et ikke OK. Om man gjør det i nødverge for og hindre skade på sau, så kan man skyte. Men om hunden er ferdig og jage, og har gått tilbake til eieren (slik som i denne saken) mener jeg bonden tar loven i egene hender, og utøver straff for noe som har skjedd. Det er ikke greit, ikke litt greit engang. Håper bonden blir straffet med fengsel og bøter! Dårlig presisering fra meg. Dersom hunden drev og jagde sauer, ville det vært OK å skyte i nødverge. Bønder har lov til å avlive hunder som jager bufe. Dette står i bufeloven. Men hunder som jager bufe skal avlives humant. Selv ikke om jeg legger go´vilja til klarer jeg ikke å se at denne bonden avlivet hunden humant.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
07/08/2014 14:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Om hunden har jaget sauer er et ikke OK. Om man gjør det i nødverge for og hindre skade på sau, så kan man skyte. Men om hunden er ferdig og jage, og har gått tilbake til eieren (slik som i denne saken) mener jeg bonden tar loven i egene hender, og utøver straff for noe som har skjedd. Det er ikke greit, ikke litt greit engang. Håper bonden blir straffet med fengsel og bøter! Dårlig presisering fra meg. Dersom hunden drev og jagde sauer, ville det vært OK å skyte i nødverge. Bønder har lov til å avlive hunder som jager bufe. Dette står i bufeloven. Men hunder som jager bufe skal avlives humant. Selv ikke om jeg legger go´vilja til klarer jeg ikke å se at denne bonden avlivet hunden humant. Selvfølgelig ble ikke dette humant. Lurer jo på på hvilket hold han skjøt også. To skudd og ett i bene.. Hunden kan jo neppe ha stått kloss på hundeeieren heller. Da er i alle fall bonden helt "ram" i pappen om han bruker hagle eller for den saksskyld skyter i det hele tatt.
|
|
|
07/08/2014 14:33
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Poenget jeg ville fram til er at det ser ut som at man klarer å fore kuer med korn og slikt på et inngjerdet område, mens sauene skal helst spise ferskt gress rett fra bakken. Jeg er bygutt så jeg lurer på hvorfor?
Kyr melkes daglig, det er veldig upraktisk og frakte fjøset (plass med melketank der kyr melkes) rundt om i beiteområder med ustrekning opptil flere 10-talls mil. Derfor beiter kyr i relativt små områder nært fjøset. Sauer melkes ikke. De slippes i terrenget og sankes om høsten når de har vokst seg store. I flere andre europeiske land brukes det vokterhunder (f. eks. Maremma og Pyreneerhund) til å vokte beitende bufe mot farer. Hva hindrer myndighetene fra subsidiere bønder som har beitedyr litt mer, slik at beitedyr kan gjetes? Dette vil gi mindre tjuvjakt på rovdyr og betydelig færre rovdyrdrepte beitedyr.
|
|
|
07/08/2014 14:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bufeloven er opphevet. Hvordan garanterer du uansett human avlivning av en hund som løper i full fart etter en sau? Venter til den har fått tak i sauen slik at den slutter å springe?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/08/2014 14:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kyr melkes daglig, det er veldig upraktisk og frakte fjøset (plass med melketank der kyr melkes) rundt om i beiteområder med ustrekning opptil flere 10-talls mil. Derfor beiter kyr i relativt små områder nært fjøset. Sauer melkes ikke. De slippes i terrenget og sankes om høsten når de har vokst seg store. I flere andre europeiske land brukes det vokterhunder (f. eks. Maremma og Pyreneerhund) til å vokte beitende bufe mot farer. Hva hindrer myndighetene fra subsidiere bønder som har beitedyr litt mer, slik at beitedyr kan gjetes? Dette vil gi mindre tjuvjakt på rovdyr og betydelig færre rovdyrdrepte beitedyr. Tror det er vanskelig å øke subsidiene ytterligere.
|
|
|
07/08/2014 14:39
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Er vel bare for de som har eiendom i sauetette områder å henge opp et "sauer forbudt"-skilt, og skyte alt som kommer over grensa. En grei løsning når sauebønder ikke klarer å ha kontroll på egne dyr. Det er ingen menneskerett å ha sau. Dessverre har beitedyr flere rettigheter i dette landet enn menneskets beste venn. Beitedyr kan vandre rundt i naturen og vandalisere reir på bakken og tråkke i hjel ikke flyvedyktige kyllinger, mens hunder skal holdes i bånd hele året dersom den enkelte kommune benytter seg av mulighetene de har til å innføre ekstraordinær båndtvang (f. eks. Ringsaker og Lillehammer kommuer)
|
|
|
07/08/2014 14:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Beitedyr kan vandre rundt i naturen og vandalisere reir på bakken og tråkke i hjel ikke flyvedyktige kyllinger,
Er dette et utbredt problem?
|
|
|
07/08/2014 14:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg synes presiseringen som denne forumdeltakeren gjør, er god. Og det springende punktet i soga om sauebonden blir antakelig hva hunden foretok seg i det skuddene falt. http://www.canis.se/innlegg.php?id=174679
|
|
|
07/08/2014 14:47
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Beitedyr kan vandre rundt i naturen og vandalisere reir på bakken og tråkke i hjel ikke flyvedyktige kyllinger,
Er dette et utbredt problem? Ifølge viltforskere, ja. At bufeloven er opphevet var jeg ikke klar over. Hjemmelen er heller flyttet over i den nye hundeloven (fra 2003) http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74#KAPITTEL_5les §14 Du har dermed lov til å bruke en punktert slange, kjedekutteren din eller hjelmen din til å avlive en hund som skremmer deg når du er ute på sykkeltur, Geir. Har enhver kompetanse til å avlive et dyr humant?
Redigert av stosu; 07/08/2014 14:50.
|
|
|
07/08/2014 14:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Korrekt. Dersom hunden aktivt jagde en sau da skuddene falt, mener jeg at loven gir sauebonden hjemmel til å opptre som han gjorde.
|
|
|
07/08/2014 14:53
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Kyr melkes daglig, det er veldig upraktisk og frakte fjøset (plass med melketank der kyr melkes) rundt om i beiteområder med ustrekning opptil flere 10-talls mil. Derfor beiter kyr i relativt små områder nært fjøset. Sauer melkes ikke. De slippes i terrenget og sankes om høsten når de har vokst seg store. I flere andre europeiske land brukes det vokterhunder (f. eks. Maremma og Pyreneerhund) til å vokte beitende bufe mot farer. Hva hindrer myndighetene fra subsidiere bønder som har beitedyr litt mer, slik at beitedyr kan gjetes? Dette vil gi mindre tjuvjakt på rovdyr og betydelig færre rovdyrdrepte beitedyr. Tror det er vanskelig å øke subsidiene ytterligere. Men ikke umulig. Man kan kutte et sted for å subsidiere et annet sted. Jeg vet om mange ting som kan kuttes for at vi kan få en bedre rovvilt/beitedyr/hund politikk, men det er en annen diskusjon 
|
|
|
07/08/2014 14:54
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Korrekt. Dersom hunden aktivt jagde en sau da skuddene falt, mener jeg at loven gir sauebonden hjemmel til å opptre som han gjorde. Dersom hunden jaget sau, men dette kan ikke dokumenteres av bonden Og hva slags talentløs politikk er det at alle dyr, med unntak av hunder skal avlives humant?
Redigert av stosu; 07/08/2014 14:56.
|
|
|
|
|