Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 12 1 2 3 11 12

På hvilken side står du i sau-hund-konflikten?

På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? #1832511 07/08/2014 12:32
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Lars Monsen går til angrep på sauenæringa etter gårdagens tragedie hvor en sauebonde skøyt en hund forran øynene på eieren.

Uten sammenligning forøvrig, men dette syns jeg faktisk er vanskeligere enn palestina-konflikten å ta standpunkt i, og i likhet med palestinakonflikten så har jeg hverken hund eller sau, men kjenner likevell at det engasjerer.

Jeg skjønner at vi trenger sauer, og at å ansette en gjeter ikke akkurat gjør bonden rikere, jeg skjønner også at det kan være gunstig å ha noen natur-gressklippere der ute for å hindre at Norge gror igjen.

Samtidig så har jo Lars Monsen helt rett, uansett hva som skjer så går sauebonder fri, om det er bilulykker eller sauer som bryter seg inn til hunder for så å bli spist opp.

forvirra.

Redigert av Espen J; 07/08/2014 12:33.

Trønder osv
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832514 07/08/2014 12:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Når bøndene kjører rundt på ATV'er med ladd gevær. Da ville jeg om jeg var hundeeier overholdt båndtvangen.

(Høres jo ut som det er i USA.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832521 07/08/2014 12:40
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Hvis noen hadde skutt etter meg men traff bikkja isteden så hadde jeg skutt tilbake, fra kort hold med hagle - gjentatte ganger

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: CarlGustav] #1832522 07/08/2014 12:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: CarlGustav
Hvis noen hadde skutt etter meg men traff bikkja isteden så hadde jeg skutt tilbake, fra kort hold med hagle - gjentatte ganger

Går du rundt med hagle du da?

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832524 07/08/2014 12:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sauebonden sier at hunden jagde sauene. Da er det OK å skyte, mener jeg. Hundeeieren hevder at den ikke jagde sauer. Da er det ikke OK å skyte.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832525 07/08/2014 12:45
Loki Offline
Besatt
Besatt
Virker som det er bonden og ikke saunæringa som er problemet i denne saken.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Loki] #1832526 07/08/2014 12:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Loki
Virker som det er bonden og ikke saunæringa som er problemet i denne saken.

Hvis det er sant at hunden jagde sauene, så er det hundeeieren som er problemet.

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Loki] #1832527 07/08/2014 12:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er nok et godt poeng. Uten å kjenne akkurat denne saken så ville det på generelt grunnlag vært mindre konflikter dersom båndtvangen ble overholdt (Også i de tilfeller der hundeeier subjektivt må vurdere om hunden er skikket til å gå uten bånd.).

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832528 07/08/2014 12:48
jorg1ho Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Denne situasjonen består vel av feil fra begge parter.

1. Hundeeier burde overholdt båndtvang. Hunder dreper sauer lett, både ved å angripe, og ved å jage de til utmattelse. Båndtvang er forøvrig noe som det burde slås hardt ned på generelt i Norge. Som syklist er det veldig lett å bli en hundedrapsmann med småhunder som løper fritt rundt i marka mens eiern går tur med facebook på mobilen og båndet rulla rundt hånda. Men tilbake til sauene, så er de bondens husdyr og det er ikke noe gøy for bonden å miste sauer fordi hundeeier ikke overholdt båndtvang.

2. Bonden burde definitivt ikke ha skutt hunden i denne situasjonen ut i fra informasjonen media leverer. Det skal være konkret fare for, eller ha oppstått en situasjon som setter husdyrene hans i fare for at han skal kunne "gjøre det som er nødvendig". Her tror jeg han fint hadde fikset saken ved å be hundeeier om å putte hunden i bånd. Triste saker...

På hvilken side står jeg? Lovens. Og i mine øyne brøt begge parter denne ICON_SMILE

2013 Richmond SLR Comp Team 1
2014 Everest 8848 XX1
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: GeirK] #1832529 07/08/2014 12:50
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: GeirK

Sauebonden sier at hunden jagde sauene. Da er det OK å skyte, mener jeg. Hundeeieren hevder at den ikke jagde sauer. Da er det ikke OK å skyte.

Om hunden har jaget sauer er et ikke OK. Om man gjør det i nødverge for og hindre skade på sau, så kan man skyte. Men om hunden er ferdig og jage, og har gått tilbake til eieren (slik som i denne saken) mener jeg bonden tar loven i egene hender, og utøver straff for noe som har skjedd. Det er ikke greit, ikke litt greit engang.
Håper bonden blir straffet med fengsel og bøter!

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: MAN] #1832530 07/08/2014 12:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: MAN
Sitat: GeirK

Om hunden har jaget sauer er et ikke OK. Om man gjør det i nødverge for og hindre skade på sau, så kan man skyte. Men om hunden er ferdig og jage, og har gått tilbake til eieren (slik som i denne saken) mener jeg bonden tar loven i egene hender, og utøver straff for noe som har skjedd. Det er ikke greit, ikke litt greit engang.
Håper bonden blir straffet med fengsel og bøter!

Dårlig presisering fra meg. Dersom hunden drev og jagde sauer, ville det vært OK å skyte i nødverge.

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832531 07/08/2014 12:53
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Espen J

Jeg skjønner at vi trenger sauer, og at å ansette en gjeter ikke akkurat gjør bonden rikere,

Jeg har hørt at bøndene får mer i erstatning etter husdyrtap enn de får av å foredle dyret.

Stemmer dette? Hvis så, lønner det seg absolutt ikke for bonden å ansette en gjeter...

Redigert av anonymous5; 07/08/2014 12:54.

Anonym5
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832534 07/08/2014 12:58
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Leste over noen av kommentarene i FB-tiraden til Lars Monsen. Var noen der som hadde bonde i nabolaget, og måtte derfor på egen regning lage hundegård til hundene sine. Evt gjerde inn hele tomten. Greit at båndtvang gjelder, men det kan vel ikke være for mye forlangt at bønderne begynner å bure inne sauene sine framfor å legge alt ansvar på alle andre?

Trønder osv
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832538 07/08/2014 13:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Slik jeg forsto uttalelse fra bonden i avisen, så ble hunden skutt i en "føre var"-handling, ikke direkte nødverge.

At sauene blir skremt, er ikke det samme som at de blir angrepet. At en gjeterhund prøver å samle en gjeng sauer er heller ikke angrep.

Jeg heier på hundeeier og ikke bonde i denne saken.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832539 07/08/2014 13:01
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Har faktisk opplevd at sauene jagde bikkja mi ! er det da Ok for meg å skyte sauene ?

Hvis bonden slipper ut storoksen på beite og jeg føler meg truet, kan jeg da skyte oksen ?

Hvis bonden ikke er helt tam og løper rundt med gevær slik at folk flest føler seg truet, kan vi da skyte ham ?

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832541 07/08/2014 13:02
sveinaa Offline
More than words
More than words
Leste over noen av kommentarene i FB-tiraden til Lars Monsen. Var noen der som hadde bonde i nabolaget, og måtte derfor på egen regning lage hundegård til hundene sine. Evt gjerde inn hele tomten. Greit at båndtvang gjelder, men det kan vel ikke være for mye forlangt at bønderne begynner å bure inne sauene sine framfor å legge alt ansvar på alle andre?

Dersom man stoler på hunden sin så kan man sikkert ha den løpende fritt på egen grunn. Problemet er vel at hunder har en tendes til å stikke av og hva skjer når den tar stand på en sau og bonden ser det???

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: anonym5] #1832542 07/08/2014 13:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: pontiff
Jeg har hørt at bøndene får mer i erstatning etter husdyrtap enn de får av å foredle dyret.

Stemmer dette? Hvis så, lønner det seg absolutt ikke for bonden å ansette en gjeter...
Jeg forstår at dette er et rykte som er usant basert på en hendelse jeg ble fortalt, der en sau heller ble sendt til veterinær enn å bli nødslaktet etter grovt hundeangrep.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: ScottRacing] #1832543 07/08/2014 13:04
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: ScottRacing
Har faktisk opplevd at sauene jagde bikkja mi ! er det da Ok for meg å skyte sauene ?

Hvis bonden slipper ut storoksen på beite og jeg føler meg truet, kan jeg da skyte oksen ?

Hvis bonden ikke er helt tam og løper rundt med gevær slik at folk flest føler seg truet, kan vi da skyte ham ?

Ikke for å provosere, men jeg er nysgjerrig. Hva er poenget med å ha hunden løs når man er i områder det er beite?

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832547 07/08/2014 13:11
Loki Offline
Besatt
Besatt

Greit at båndtvang gjelder, men det kan vel ikke være for mye forlangt at bønderne begynner å bure inne sauene sine framfor å legge alt ansvar på alle andre?
Ironisk nå eller? Vet du hvor store areal vi snakker om her?

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: sveinaa] #1832548 07/08/2014 13:11
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: sveinaa

Ikke for å provosere, men jeg er nysgjerrig. Hva er poenget med å ha hunden løs når man er i områder det er beite?

Nå kverulerer jeg, men en sau kan vel jage en hund som er i bånd også?

Trønder osv
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Loki] #1832551 07/08/2014 13:13
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Loki

Greit at båndtvang gjelder, men det kan vel ikke være for mye forlangt at bønderne begynner å bure inne sauene sine framfor å legge alt ansvar på alle andre?
Ironisk nå eller? Vet du hvor store areal vi snakker om her?

Tja, Kuer spiser mer enn sauer, og jeg møter fortsatt ganske skjelden frittgående kuer ute i naturen.

Trønder osv
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832552 07/08/2014 13:13
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Slik jeg leser beskrivelsen i Rogalandsavis så mener jeg at bonden har overreagert helt ute av skala. Slik mennesker burde absolutt ikke få lov til å ha våpen. Dette kommer jeg ikke til å utdype, men hadde han skutt min hund fremfor føttene mine, og på det grunnlaget RA beskriver, så kunne jeg nok reagert slik at han ville/burde vurdert å skutt meg også.

Jeg kjenner jo ikke hunden i det hele tatt, men det ser jo ut som en gjeterhund og jeg mener at det å bli løpt etter av en hund ikke er sammenlignbart med en bukskudd. Jeg mener at det er uakseptabelt å la en hund løpe etter sau, og dersom den attpåtil går til angrep på sauen åpner jeg for avliving "i akten", men det at en hund løper etter en sau er ikke så alvorlig at det åpner for å avlive uten en mer grundig vurdering, gjerne av politiet. Jeg har vært en hel del i nærheten av sau og de er ikek så lettskremte altså.

I mitt borettslag har vi masse sau. Det er en del unger som jager dem frem og tilbake, foreldrene vil ha sauene bort fra rosebeddet sitt. Kan bonden komme ned til borettslaget og kline til en av ungene for å sett et eksempel og gi sauene mer mat ro? Og hva med når jeg sykler? Har saueeier rett til å avstraffe meg på stedet og etter egen vurdering dersom jeg skremmer en sau? for det har jeg gjort....

Iblant enkelte syke jævler er nok Egil Hellestø en helt, men ingen av de bøndene jeg kjenner er i nærheten av denne sykingen.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832555 07/08/2014 13:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Nå kverulerer jeg, men en sau kan vel jage en hund som er i bånd også?

Selvfølgelig kan de det, men meg bekjent, er ikke sauer regulert på samme måte som hunder/båndtvang. Uten å ha inngående kjennskap til sau tror jeg heller ikke sauen hadde jaget mann og hund dersom den gikk i bånd (dog en antagelse, da det kanskje finnes aggressive sauer som har fått nok.).

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832556 07/08/2014 13:17
Loki Offline
Besatt
Besatt

Tja, Kuer spiser mer enn sauer, og jeg møter fortsatt ganske sjelden frittgående kuer ute i naturen.
Bør kanskje kanskje ta med at det er litt flere sauer enn kyr i terrenget. Bare i Oppdal blir det sluppet 44000 sau.
Et normal beiteterreng kan være på 1000 km².

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832557 07/08/2014 13:20
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å si noe om sausenæringa så spør Monsen om det er på tide å evaluere hele næringa og det vil jeg absolutt si at det er. Den er så viktig for å ivareta det kulturlandskapet vi har at den ikke kan overlates til tilfeldige gaudere som bare driver med sau fordi at de er født inn i en familie som alltid har hatt sau. Hele driften burde reorganiseres og profesjonaliseres og drives av folk som av egen fri vilje vil drive med sau og som ønsker å gjøre sitt beste for å minimalisere konflikten med for eksempel rovdyr, og gjøre mer for velferden (sauens velferd). Da må det selvsagt komme noen saftige midler fra staten for å gjøre det lønnsomt og attraktivt for de rette folka. De som ikke evner får vi heller sette på trygd, det er kanskje like billig som rovdyrersatninga noen av dem lever av i dag.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: erikskon] #1832562 07/08/2014 13:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon
For å si noe om sausenæringa så spør Monsen om det er på tide å evaluere hele næringa og det vil jeg absolutt si at det er. Den er så viktig for å ivareta det kulturlandskapet vi har at den ikke kan overlates til tilfeldige gaudere som bare driver med sau fordi at de er født inn i en familie som alltid har hatt sau. Hele driften burde reorganiseres og profesjonaliseres og drives av folk som av egen fri vilje vil drive med sau og som ønsker å gjøre sitt beste for å minimalisere konflikten med for eksempel rovdyr, og gjøre mer for velferden (sauens velferd). Da må det selvsagt komme noen saftige midler fra staten for å gjøre det lønnsomt og attraktivt for de rette folka. De som ikke evner får vi heller sette på trygd, det er kanskje like billig som rovdyrersatninga noen av dem lever av i dag.

Landbrukspolitikk. Dette er brennhet dynamitt. Pass deg så det ikke kommer en bonde og tømmer et lass med gjødsel i oppkjørselen din ICON_WINK

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: erikskon] #1832564 07/08/2014 13:24
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erikskon

Fornuftig innlegg, bortsett fra siste setning. Det er ingen i Norge som lever av rovdyrerstatning.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832571 07/08/2014 13:31
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hvis det er lov å skyte ulv, bør det også være lov å skyte hund. På en tur i marka for noen år siden var jeg vitne til at en rottweiler og en schaefer-valp hadde skambitt rundt 20 sau og drept 1. Rottweileren hadde dratt med seg en søye inn i skogen, som den lå å gnagde på - søya levde fremdeles.
Veldig mye av både ulve og sauekonfliktene hadde vært løst hvis hundene gikk i bånd.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832572 07/08/2014 13:33
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
På generell basis står jeg på sauebøndenes side når det gjelder løse uoppdragne hunder.

I akkurat dette tilfellet vet jeg ikke hva jeg skal tro.

Lars Monsen er jeg sjelden enig med. Oppskrytt type er min mening.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1832573 07/08/2014 13:33
tron Offline
Besatt
Besatt
Uten at det på noen måte rettferdiggjør bondens handling, så finner jeg det som hundeeier merkelig at enkelte hundeeiere velger å la være å sette hunden sin i bånd når de beveger seg der hvor sauer går fritt.

Om sauenæringen må omorganiseres har jeg ingen formening om, men Norge gror igjen, så beitedyr er vel fint?

Side 1 av 12 1 2 3 11 12

Moderator  support