Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Førstehjelp for syklister

Re: Førstehjelp for syklister [Re: Zjur] #1118805 22/02/2011 12:00
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Flott info med mange tankevekkere! Og et gruelig gjensyn med Mario i klippet over. Stiller forresten spørsmål ved måten de håndterer Mario på etter velten (35 sek). Greit at de vil ha han ut av veien, men feltet ser ut til å være klar over at han ligger der og med tanke på de mulige hode/nakke/rygg-skadene han kunne få i en slik velt virker det hasardiøst å dra rundt på ham som en sekk med poteter.

Re: Førstehjelp for syklister [Re: EiW] #1119220 22/02/2011 22:43
chalshus Offline
More than words
More than words
Helt utrolig at politifolk behandler han slik.

Angående hjerneskade. Har hatt lammesle i høyredelen av ansiktet for 20+ år siden etter en krasj med en annen syklist for 20+ år siden. Husker at det fungete dårlig å drikke.

Samt et fall fra et stillas ifjor. 2-3 meters høyde. Kun hjernerystelse samt litt trøbbel i hoftepartiet. Men der og da var jeg frytkelig redusert.

-C

Re: Førstehjelp for syklister [Re: chalshus] #1119607 23/02/2011 16:12
Spiffhopeless Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Zjur: jeg har beskrevet hva jeg tar med på tur i første post.

Quote:

3 stk kompresser, 1 stk kompressbandasje, en sånn der klump med no bandasje rundt, 1 stk redningsfolie, den kan bli nyttig om du ikke kommer deg hjem eller må vente ute i vind og blest. Er ikke så god til å isolere men beskytter mot vind og direkte nedkjøling. Og til slutt sportstape, litt sånn MacGyver

Jeg dropper klumpen og sportstapen på landevei her må man improvisere.

Ja Han burde ikke bli rørt der han ligger. feltet er obs og ytterligere skader er høyst mulig uten stabilisering. Mario er så heldig her.

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1133062 19/03/2011 21:29
månegåsen Offline
Entusiast
Entusiast
1) er det krise ringer du 113. holde hodet kald og forklare. så får man grundig enkel hjelp.
2) vær forberedt mentalt. overlevelsesprogrammer er det en del å lære av, feks les stroud/survivorman og ray mears
3) det fins en del kjekt utstyr man kan stroppe på seg og tingene sine, som tar ekstremt liten plass og som kan redde deg og andre. jeg går f.eks aldri uten fløyte ( 120 db, 3 pip/hagleskudd/3 bål er hjelpsignal globalt)..alltid speil..alltid survivalbracelets
4) førstehjelpsskrinet ditt kan du komponere selv. mye av utstyret kan du ha på kroppen din.
5) det selges kortfattige førstehjelpsbøker. førstehjelpskurs er å anbefale.. ting setter seg i hendene
6) har du tenkt over hvor kjipt skada du kan bli av det du driver med?

overoppheting skjer jo ofte. det ble glemt å nevne at det er kjekt å helle væske på den overoppheta personen, da fukt leder kulde over 20 ganger raskere enn tørr luft
FAST og andre forkortelser setter seg ofte raskt i hodet til folk som er interessert

Moi trener mye: Sykling på sti/terreng/grus,markagåing hardt, 3t, hjemme
Tidligere ircer + *.forum 17 år oxo, krever Tålmodighet de neste 2 ukene
ERFARING over spam.
Peace & Luv
Re: Førstehjelp for syklister [Re: månegåsen] #1183656 28/05/2011 10:09
Trigger Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Veldig viktig tråd, som alle burde lese. Derfor bumper jeg denne.

-Trigger
Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1184189 29/05/2011 07:39
Spiffhopeless Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ok hva er det med vann og salt og natrium og kalium og sånt?

Dette er kun min enkle forestilling om hva vann og salt er og må for guds skyld ikke taes som et endelig faktum. Jeg er fullstendig klar over at den medisinske «sannhet» varer gjennomsnittlig kun i tre år og jeg vet også at jeg har tatt feil før og er vel ikke helt å stole på.....det sier iallefall kona.

2/3 deler av kroppen sånn ca er vann og den har en rekke oppgaver og er det nest viktigste næringsstoffet vi får etter oksygen.

Vi trenger vann til å beskytte f.eks slimhinner, øyne og hjerne + en hel haug annet.

Vi trenger vann for å regulere kroppstemperaturen.

Vi trenger vann for å få fart på kjemiske reaksjoner i kroppen

Vi trenger vann for å få transportert næringsstoffer rundt i kroppen.

OBS! Vann transporterer ikke oksygen, det gjør røde blodceller som flyter i plasma , som igjen er 93% vann.

Vi mister vann via svetting , tissing , utånding

Så vann er viktig i forbindelse med å opprettholde en balansert forbrenning og «smøring» i kroppen og tilførsel av næringstoffer som f. eks salt.

Hvorfor salt? (Natrium)

Salt er med på (sammen med andre ting) å for eksempel få alle nerver til å virke.........dette er vanskelig å forklare kort så dere får guugle det. Men det sørger sammen med kalium for at muskelfibrene trekker seg sammen på en stabil måte gjennom at de rette nerveimpulsene kommer til musklene på rett tid. Den muskelen som er mest ømfindtlig for feil i natrium/kalium balansen er hjertet.

Salt hever blodtrykket vårt. (her er det viktig å skjønne at for mye salt kan bl.a gi hjerneslag, nyrefeil og hjertefeil)

Salt hjelper til med kjemiske prosesser, som f.eks å flytte vann/næringsstoffer inn og ut av celler. Salt hjelper på og flytte næringsstoffer fra tarm til blod også.

Salt er en viktig elektrolytt i kroppen. Jeg tar dette med fordi at alle skal skjønne hva som snakkes om når folk sier «elektrolyttbalanse»

Ok! så sportsdrikken og skjorta med saltrander

Vi må drikke sportsdrikk fordi:

Vi vil opprettholde et væskevolum som gjør at kroppen fungerer normalt.

Vi må ha vann for å kjøle ned kroppen

For mye vann setter i gang de kjemiske prosessene og vil til slutt frakte mer ut av kroppen enn inn i kroppen? Capice?
Vi tilsetter elektrolytter og sukker (brennstoff/kroppsbensin sammen med O2) for å motvirke dette.

«Isoton» er væske med likt trykk/spenning som er inne i dine celler og som da fraktes lett mellom blodåren og cellene i kroppen. Ringerdrikk er isoton eg gir en perfekt hydrering av cellene dine. den har en osmolaritet på rundt 308 mosmol/l............ok glem omolaritet, men husk Isoton

Hyperton drikk er en drikk hvor vannmolekylenes «spenning» tillater lettere transport fra A til B enn fra B til A og en Hypoton drikk gjør det motsatt vei, altså lettere fra B til A en A til B

«Det er saltkonsentrasjonen i drikke som betyr aller mest for et rask væskeopptak og for elektrolyttbalansen i kroppen.» sitat: Thomas Alsgaard.

Ok, jeg har fått med en del , men dette gir vel en del folk litt forståelse for problematikken rundt aktivitet kontra vann og salt

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1184192 29/05/2011 07:45
Spiffhopeless Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har vi en egen ernæringstråd? så burde vel dette være der? Kanskje et helt nytt ernæring og helse forum?

Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1250276 31/08/2011 12:35
Spiffhopeless Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Noe interessant å ta med seg er jo at i løpet av sommeren så har man ofte sett syklister som hjelper andre trafikkskadde. Ser ut til at syklister er utsatt for å være først på skadested titt og ofte.

jeg har sett ett bilde, lest et par artikler og vært innblanda i noe slikt sjøl i løpet av sommeren. Så det hadde vært interessant å høre hvordan andre opplever dette?

Er vi syklister mer utsatt for å være første på skadested eler er det bare jeg som tuller?

Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1250291 31/08/2011 12:47
progres Offline
Besatt
Besatt
veldig bra postinger dette her spiff.
Det slår meg at ankelforstuvninger og kragebeisbrudd er vanlige sykkel_hendelser. Derfor : sportstape + en enkel 8-tallsbandasje er noe man burde tenke på å ha med seg når man er i bushen uten umiddelbar tilgang på annen hjelp.

Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1250293 31/08/2011 12:48
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Har syklistar lavare terskel for å stoppe enn bilistar?

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1250365 31/08/2011 13:47
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
gammelt jungeltriks er å surre gaffateip rundt pumpa man uansett har med seg, så slipper man å lete etter sportsteip for hver tur.

Re: Førstehjelp for syklister [Re: NjalVM] #1250415 31/08/2011 15:08
Spiffhopeless Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: NjalVM
Har syklistar lavare terskel for å stoppe enn bilistar?

Ja, det var et godt poeng. Vi er vel ikke beskytta av aluminium og plast. Så vi er "nærmere" folk? Jeg vet ikke..må tenke på dette...

Re: Førstehjelp for syklister [Re: Gaga] #1250417 31/08/2011 15:09
Spiffhopeless Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Gaga
gammelt jungeltriks er å surre gaffateip rundt pumpa man uansett har med seg, så slipper man å lete etter sportsteip for hver tur.

Det var et bra forslag!! har ikke slått meg at pumpa kan være rullen med tape.

Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1322884 14/01/2012 21:46
Spiffhopeless Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg vurderer det dithen at jeg skal starte utesesongen med ksyrium elite hjula i år. Hvorfor? Fordi hvert år så oppstår skader og ulykker i april eller mai. (for min del) (Vil ikke at de dyre hjula skal ødelegges)Det sier litt om hvor farlig det er å sykle landevei. Jeg klatrer fjell og når man gjør det så er du liksom i "sonen" hele tiden. Men når jeg sykler så blir jeg litt sløv og VELDIG glad når asfalten titter frem og da bruker jeg å havne i trøbbel. Noen som kjenner seg igjen i dette?

Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1322955 15/01/2012 08:21
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Har en sånn liten førstehjelpspose jeg fikk en eller annen gang. Den inneholder litt plaster, en liten saks m.m. Er ca på størrelse med en litt stor lommebok. Har den alltid med i sekken. Førstehjelpsutstyr er litt som bilbelter. Sannsynligvis får du aldri bruk for dem, men det er sinnsykt nyttig når det først smeller. Har også alltid med meg kompass på fjellet og i skogen. Fikk faktisk bruk for det på en skitur på fjellet for 10 år siden. Plutselig blåste det opp og sikten ble null. Måtte gå kompassgang i 2 km for å komme tilbake på hytten. Og det var på Sjusjøen som ikke akkurat er veldig værhardt.

Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1324066 17/01/2012 21:01
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Kan skrive under på dette med å ønske å trekke seg unna. Smalt stygt i asfalten etter å "blitt tatt av en trikkeskinne" i Oslo i høst og landet fra ca 1 1/2 meters høyde og 20 km/h med hoften først. Sidebevegelsen i korsryggen da den "fortsatte mot bakken" etter at hoften stoppet var ikke bra.
Alt jeg klarte å tenke på var å krabbe inn i en krok ved et hushjørne og være i fred. Deretter ble det viktig for meg å overbevise alle som kom til om at jeg var ok og ikke trengte hjelp. Selv mobiltelefon løy jeg på meg, selv om den lå hjemme. Jeg ville ikke snakke med et eneste menneske. Kom meg på sykkelen etter en halvtime og kreket meg hjem. Etter en time i senga klarte jeg ikke å gå på to dager. Kjenner det fortsatt i ryggen enkelte dager, og ønsker at noen hadde vært bestemte nok til å hive meg i en bil å kjøre meg til legevakten den dagen. Jeg er altfor flink til å avvise mennesker.... Nå gikk det heldigvis bra den dagen, men sitter i etterkant og føler at jeg hadde kun små marginer på min side den dagen.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1324106 17/01/2012 22:44
Spiffhopeless Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Noen ganger slår man seg virkelig og det er forskjellen på å "slå seg" og skade seg som er vanskelig å skille mellom av og til. Hofta og bekkenet er områder som kan blø mye om det blir brudd med store rom å blø i (bekkenet,magen) Du har vel blitt klokere etter dette og har kjent på følelsen så det lover jo godt om noe slikt skulle skje igjen. Ikke det beste å oppleve, men som de sier "ingenting er så galt at det ikke er godt for noe"

knyter seg litt når man leser slikt. Håper det går bra.

Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1832125 06/08/2014 23:14
Spiffhopeless Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ja så blei det en tur på legevakta på meg etter en hendelse ikke dag. Jeg var heldig som kun fikk noen knekte ribben. Jeg skulle opp ei bratt kneik og klippet ut av pedalen på nedtråkk(!?) Resultatet var en rask tverring av styret, overkroppen falt ned mot styret og jeg trykte styret dypt og godt inn i brystbeinet og høyre side av brystkassa. Jeg fikk en smell i magen i tillegg. Når det skjedde hadde jeg en rar opplevelse av at det skjedde helt uten forvarsel men samtidig nok tid til at jeg så brillene på bakken og tenkte; Oi hva Gjør de der? Og når styret planta seg inn brystkassa tenkte jeg at dette er ikke bra. Den gikk dypt og jeg ble bekymret. Etter fallet klarte jeg ikke puste , eller det gjorde svært vondt både pga skade og at jeg hadde over 90% puls i ulykkestidspunktet. Jeg lå og rulla midt på grusveien og prøvde å Gjøre en estimering av skadeomfang og om jeg burde ringe noen. Jeg var først bekymret for at jeg hadde skadet lungen på høyre side og at jeg ville få alvorlige pusteprobøemer snart. Etasje scenario var en skade på diafragma (største "pustemuskel") noe som ville medføre alvorlige mengder smerter og Gjøre hjemfarten til et mareritt. Tredje bekymring var om lever eller milt var berørt og om det blødde. Jeg merket ingen kaldsvette eller hardhet eller ømhet imagen oppunder ribbene og utelukket massiv blødning. Jeg fikk sakte til å puste lit bedre og jeg merket at smertene var så høyt oppe at diafragma var utelukket. Jeg tenkte nå på brukne ribben og pneumothorax. ( luft mellom lungehinnene eller ikke brystet som får luften til å fortrenge lungen og får de til å klappe sammen ) dette kunne jeg klare en stund og jeg kjenner symptomene så jeg kravlet opp på terrengsykkelen og rullet nedover. Jeg ble ettervert overbevist om at det var ribbensbrudd da jeg ikke følte meg verre men kun stivnet til i brystet med smerter fra slagstedet og på skrå opp mot armhulen og bak på ryggen. Ingen smerter i nedre del og ingen stikkende smerter ved in/ut ånding. Kun en vedvarende smerte og vondt som fan fordi jeg har stiv stålgaffel og det er en særdeles grov vei jeg var på tur på. Vedlagt ligger et bilde tatt noen minutter etter uhellet. Nå sitter jeg og skriver med en paralgin forte og en IBUx innabords og det er ikke så slitsomt å puste. Men det var jævlig noen timer i ettermiddag. Jeg har nå fått en ny midlertidig brystvorte og holkeprodusentens logo godt stempla på brystet.

Vedlegg
2014-08-06 18.04.39.jpg (139.78 KB, 609 nedlastinger)
Redigert av Spiffhopeless; 06/08/2014 23:18.

Re: Førstehjelp for syklister [Re: Spiffhopeless] #1832186 07/08/2014 06:53
bsmell Offline
Entusiast
Entusiast
Oi! God bedring!

Takk for lærerik tråd.

Bjørn
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support