|
Vintersykkel
|
Vintersykkel
06/08/2014 13:44
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Joda, litt tidlig, det er fortsatt sommer...
Ønsker å sykle litt i vinter også, men ønsker ikke å bruke verken racer eller fulldemper. Da "må" jeg handle ny da. I fjor syklet jeg på en litt for stor hardtail med 2"schwalbe piggdekk og litt på en fatbike. Sykling i skiløyper var ikke noe for meg, men fatbike liker jeg likevel. Bruken blir i alle hovedsak transport/trening på vei. Hva skal jeg kjøpe? Mammut F3 uten pigg til ca 13k, hardtail med piggdekk, eller CX med piggdekk? Får man brede nok dekk på flere.eks en Caadx til at man kan føle en viss grad av trygghet selvom det ligger litt snø på bakken? Det var jo fantastisk fint med tjukkas, bare tråkke på der jeg ville.
|
|
|
Re: Vintersykkel
[Re: Hans Wilhelm]
06/08/2014 13:48
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fatbike gir deg etter min erfaring flere turer på vinteren enn piggdekk.. Har syklet mye sti på fatbike, og skyr jo skiløyper så godt jeg kan.
|
|
|
06/08/2014 13:50
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Fatbike med pigg burde jo funke overalt, da. 
|
|
|
[Re: Stein]
06/08/2014 14:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fatbike med pigg tror jeg gir for lavt trykk per pigg til å funke på speilhålke. Da er det stisykkel med pigg som gjelder.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/08/2014 15:19
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Men noen som vet noe om hvor brede dekk det går på en CaadX evt en Canyon CX? Ser for meg at en CX med brede dekk vil kunne fungere godt som en sykkel som fungerer til det aller meste bortsett fra ren snøsykling.
|
|
|
06/08/2014 15:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det skal ikke veldig mye snø til før ikke-fatbikedekk er helt ubrukelig. Til og med på hardtråkkede stier der fulldemper fungerer bra, gir fatbike en helt annen flyt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/08/2014 16:44
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Tror den typiske CX sykkel tar 42 mm dekk uten skjermer og ca 32-35 mm med skjermer. Min erfaring er at fatbike er best på allround tur/trening. Hardtail med pigg er nestbest og CX med pigg kommer sist. Skulle gjerne sett CX øverst, men etter min mening er piggdekk til CX for smalt til annet ren fortau og veisykling på typiske bynære veier og fortau/sykkelveier. Min mening er farget av at jeg har brukt 2.35 Ice Spiker Pro på 29er HT og Dilinger på fatbike. Men som GeirK er inne på, pigg på fatbike blir ikke bra på blank stålis. To av tre? Fatbike og CX, dekker opp alt 
|
|
|
[Re: GeirK]
06/08/2014 17:10
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det skal ikke veldig mye snø til før ikke-fatbikedekk er helt ubrukelig. Til og med på hardtråkkede stier der fulldemper fungerer bra, gir fatbike en helt annen flyt. Dette stemmer med mine erfaringer fra vintersykling. Har desverre ikke fatbike, men det skal ikke mye snø på stiene før 2.2 dekk ikke hjelper. cx dekk vil nok kun funke på asfalt med fast snødekke.
|
|
|
[Re: erikskon]
06/08/2014 17:37
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det skal ikke veldig mye snø til før ikke-fatbikedekk er helt ubrukelig. Til og med på hardtråkkede stier der fulldemper fungerer bra, gir fatbike en helt annen flyt. Dette stemmer med mine erfaringer fra vintersykling. Har desverre ikke fatbike, men det skal ikke mye snø på stiene før 2.2 dekk ikke hjelper. cx dekk vil nok kun funke på asfalt med fast snødekke. Ser vel ut som begge dere deler det jeg ser for meg også. CX, litt for spett om det ikke er ekstremt godt brøytet, Hardtail helt ok til det meste så lenge det ikke er for mye snø, og fatbike brukendes til det meste. Hadde en White Fat i fjor som igrunn fungerte fint. Ikke fornøyd med dekkene, Vee Mission, i overkant tung, og bar gennerellt preg av å ha blitt satt sammen litt for fort. Ser derfor for meg at en Mammut F3 vil kunne fungere bra. Lettere, mer utprøvd enn førsteårs White, og forhåpentligvis bedre dekk. Dekk er jo en viktig greie. Fungerer Snowshoe godt, eller må man umiddelbart til å handle nytt, uavhengig om man trenger pigg eller ikke.
|
|
|
06/08/2014 18:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bud og Lou er helt fantastiske på snø. "Borrelåsgrep" er hva jeg tenkte flere ganger i vinter.
Jeg har vært en ihuga vintersyklist med Freddies Revenz (begge typer) siden 2005 og syklet veldig mye vintersti. Noe har funket særs bra, og noe har vært bare på trass - når det har vært feil føre eller for mye snø. Fatbiken har tatt vinterstisyklinga til et helt nytt nivå, på alle fører untatt blankpolert is.
|
|
|
06/08/2014 18:11
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg ser ikke for meg mye sykling i skogen om vinteren. Jeg gjorde ett forsøk i fjor, men fikk ikke helt smaken på det. Det blir vei, fortau, og transport. Erfaringsmessig fra i fjor ser jeg også at farten er lavere og jeg sykler mer på fortauet. Der er det er rett jo også ofte dårligere brøytet.
|
|
|
06/08/2014 18:19
|
Tomas1980
Nytt medlem
|
Nytt medlem
I og med at @hans wilhelm som startet tråden bor et sted som kan betegnes som syden ift hvor jeg sykler (Tromsø) så mener jeg at jeg har veldig god erfaring ift vintersykkel. Sykler litt over en mil hver vei nesten hver dag hele året.
Mitt tips: kjøp en CX den fungerer som pokker. Bare tull med momentene med smale dekk. Dersom du mener dette er en utrolig dårlig å sykle.
Jeg har en Gavia CX med 105 komponenter og mekaniske skivebrems. Mener det var Schwalbe Marathon Winther jeg hadde på i 38 eller 40. Det fungerte som bare det. Hadde problemer en gang denne vinteren da det ikke var brøytet og det lå 40 cm med snø, men kom frem selv om det tok litt lengre tid:)
Fatbike er bare tull (iallefall til pendlersykkel) Funker ikke uten piggdekk, ruller som en kråke og er helt meningsløst vist du ikke har pendlervei over Kvænangsfjellet.
Det med å vaske sykkelen skal du også ta med en klype salt, dersom du da ikke sykler på hovedveiene. Jeg vasker aldri pendlersykkelen - ok kanskje en gang da:) Shimano 105 delene holder ca 1 sesong og da er det bare å bytte alt.
|
|
|
06/08/2014 18:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg ser ikke for meg mye sykling i skogen om vinteren. Jeg gjorde ett forsøk i fjor, men fikk ikke helt smaken på det. Det blir vei, fortau, og transport. Erfaringsmessig fra i fjor ser jeg også at farten er lavere og jeg sykler mer på fortauet. Der er det er rett jo også ofte dårligere brøytet. Ingen som tråkker opp stier der du bor?
|
|
|
06/08/2014 18:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg ser ikke for meg mye sykling i skogen om vinteren. Jeg gjorde ett forsøk i fjor, men fikk ikke helt smaken på det. Det blir vei, fortau, og transport. Erfaringsmessig fra i fjor ser jeg også at farten er lavere og jeg sykler mer på fortauet. Der er det er rett jo også ofte dårligere brøytet. Singlespeed, evt. med piggdekk. Køddeprosjektet jeg bygget for en stund siden....... https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1812280.......ble etter noen ukers bruk såpass moro og vellykket at jeg seriøst vurderer å bruke den som vintertransportsykkel. Nå har jeg bortsett fra testing ikke syklet med pigger på 6-7 år og kommer nok ikke til å bruke pigger med det første. Men det viser seg erfaringsmessig at de fleste allikevel ønsker piggdekk på sykkeln om vinteren.
|
|
|
06/08/2014 18:58
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg ser ikke for meg mye sykling i skogen om vinteren. Jeg gjorde ett forsøk i fjor, men fikk ikke helt smaken på det. Det blir vei, fortau, og transport. Erfaringsmessig fra i fjor ser jeg også at farten er lavere og jeg sykler mer på fortauet. Der er det er rett jo også ofte dårligere brøytet. Ingen som tråkker opp stier der du bor? Joda, forsåvidt, men vinteren i fjor var vel også relativt snøfattig hvilket bidro. Var jo gøy, men ble likevel ikke noe av det.
|
|
|
[Re: Tomas1980]
06/08/2014 19:01
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
I og med at @hans wilhelm som startet tråden bor et sted som kan betegnes som syden ift hvor jeg sykler (Tromsø) så mener jeg at jeg har veldig god erfaring ift vintersykkel. Sykler litt over en mil hver vei nesten hver dag hele året.
Mitt tips: kjøp en CX den fungerer som pokker. Bare tull med momentene med smale dekk. Dersom du mener dette er en utrolig dårlig å sykle.
Jeg har en Gavia CX med 105 komponenter og mekaniske skivebrems. Mener det var Schwalbe Marathon Winther jeg hadde på i 38 eller 40. Det fungerte som bare det. Hadde problemer en gang denne vinteren da det ikke var brøytet og det lå 40 cm med snø, men kom frem selv om det tok litt lengre tid:)
Fatbike er bare tull (iallefall til pendlersykkel) Funker ikke uten piggdekk, ruller som en kråke og er helt meningsløst vist du ikke har pendlervei over Kvænangsfjellet.
Det med å vaske sykkelen skal du også ta med en klype salt, dersom du da ikke sykler på hovedveiene. Jeg vasker aldri pendlersykkelen - ok kanskje en gang da:) Shimano 105 delene holder ca 1 sesong og da er det bare å bytte alt. Det er ikke en ren pendlersykkel det er snakk om, men en sykkel slik at jeg faktisk får syklet også om vinteren. Det innbefatter blant annet å sykle drøye 2 mil til jobb en gang i mellom. Hvis en lett (relativt) fatbike med gode dekk kan fungere greit til transport og lett treningsbruk, er det jo bare en bonus å kunne svinge ut i skogen en gang i mellom.
|
|
|
06/08/2014 19:01
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fatbike med pigg tror jeg gir for lavt trykk per pigg til å funke på speilhålke. Av erfaring så er det feil. Det fungerer bra. Det er forøvrig sjelden at en sti/skogsbilvei består kun av isstrekker, så smaldekk har generelt lite for seg på vinteren. Finfin til jobben, men ellers er det fatbike som gjelder.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
06/08/2014 19:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fatbike med pigg tror jeg gir for lavt trykk per pigg til å funke på speilhålke. Av erfaring så er det feil. Det fungerer bra. Det er forøvrig sjelden at en sti/skogsbilvei består kun av isstrekker, så smaldekk har generelt lite for seg på vinteren. Da er nok referansen min annerledes enn din. Det var flere her som ga opp fatbike med Vee pigg i vinter og syklet stisykkel i stedet. I Trondheim kan gjerne skogen være et sammenhengende isstrekke - veier, stier, skiløyper, alt. Antakelig ville du ikke syklet fatbike her: 
|
|
|
06/08/2014 19:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg fikk nesten ikke brukt fatbiken i fjor vinter, men du og du hvor artig det var i det lille vi hadde av vinter. Siden vinteren ikke var representativ, er jeg fremdeles overbevist om at jeg har valgt riktig.
|
|
|
[Re: supernalle]
06/08/2014 19:26
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Fatbike med pigg tror jeg gir for lavt trykk per pigg til å funke på speilhålke. Av erfaring så er det feil. Det fungerer bra. Det er forøvrig sjelden at en sti/skogsbilvei består kun av isstrekker, så smaldekk har generelt lite for seg på vinteren. Finfin til jobben, men ellers er det fatbike som gjelder. Av erfaring er støtter jeg Geirs antagelse her. Pigg på fatbike + holke gjør at du kan komme deg rolig og behersket over. De redder deg fra å ikke kunne sykle over enkelte partier bare. Men det sitter IKKE bra i det hele tatt. Kjørte Dillinger dekk i vinter.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
06/08/2014 19:35
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Hvis du har tenkt deg å benytte deg av de mange grusveiene i området så vil fatbike fungere bedre enn en vanlig 26/29" HT synes jeg. Skal være veldig bra brøytet og lite sporete for at fatbike ikke vil være fordelaktig. Hvis du prioriterer mer asfalt veier ville jeg derimot valgt HT med pigg.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
06/08/2014 19:39
|
Tomas1980
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Dersom dere ikke har store mengder snø over tid i Hokksund er Fatbike bare tull. Kjøp heller Ice Spiker Pro i 2.4 bredde. Kjør med lavt dekktrykk og det dekker det meste av det du kan sykle med en fatbike.
|
|
|
06/08/2014 19:45
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Denne vinteren var spesielt dårlig for godt fatbike snøføre, men i utgangspunktet er det milevis med snølagte grusveier i skitraseer tilgjengelig. Lite opptråkkede stier.
|
|
|
06/08/2014 19:49
|
kodax
Veteran
|
Veteran
... Fatbike er bare tull (iallefall til pendlersykkel) Funker ikke uten piggdekk, ruller som en kråke og er helt meningsløst vist du ikke har pendlervei over Kvænangsfjellet. ... Det er i hvert fall bare tull. Som med alt annet er dekk/dekktrykk viktig, og gjør du det riktig fungerer fatbike etter min erfaring bedre på det meste forutsatt man ikke har lange strekk med risiko for mye motvind. Jeg bruker min til pendlersykkel hele året i Oslo, noe den fungerer utmerket til, og da går jeg ut i fra at den ikke burde fungere dårligere i Tromsø.
|
|
|
[Re: hbakken]
06/08/2014 20:06
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Av erfaring er støtter jeg Geirs antagelse her. Pigg på fatbike + holke gjør at du kan komme deg rolig og behersket over. De redder deg fra å ikke kunne sykle over enkelte partier bare. Men det sitter IKKE bra i det hele tatt. Kjørte Dillinger dekk i vinter.
Funker det å øke dekktrykket slik at du pår mer trykk på piggene? Naturligvis ikke så gøy på sti, men kanskje en løsning når man skal kjøre på vei (til jobben o.l.)
|
|
|
[Re: hbakken]
06/08/2014 23:11
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Av erfaring er støtter jeg Geirs antagelse her. Pigg på fatbike + holke gjør at du kan komme deg rolig og behersket over. De redder deg fra å ikke kunne sykle over enkelte partier bare. Men det sitter IKKE bra i det hele tatt. Kjørte Dillinger dekk i vinter.
Bra og bra. Du kommer deg frem. Jeg setter også opp FS'en med pigg, noe jeg har sagt tusen ganger før. Min erfaring er at Dillinger er bra dekk (jeg tror dillinger5 er enda bedre). Jeg snakker ikke om å dra til i svingene, men at du ikke tryner hvis du tar det rolig. Igjen, poenget her er at vei/sti i skog sjelden består av bare is, og da er fatbike det beste alternativet. Samtidig må jeg si at jeg holder meg unna for kupperte stier når det er ekstremt holkete. Da finner jeg gjerne noen skiløyper, eller tar grusveien. Er det bare is så tar jeg selvsagt FS'en.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
07/08/2014 05:04
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er det bedre plass til dekk på en hybrid kanskje?
|
|
|
07/08/2014 10:49
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Kan bekrefte at Hybrid med Hakapelita piggdekk, funker som fjell på isete veier. 
|
|
|
08/08/2014 13:20
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Var ute og kikket på Cannondale CaadX idag. Ser ut som en bra sykkel, men er fortsatt usikker på hva som vil fungere best for meg. Det går vist ihvertfall 40mm dekk på den.
Men foreløpig er det sommer, så stikker en tur ut i skogen og sykler :-)
Redigert av Hans Wilhelm; 08/08/2014 13:35.
|
|
|
08/08/2014 15:17
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg pigget noen fatbike-dekk til vinteren som var, og opplevde at det ikke satt som terrengsykkeldekk, men ga bittelitt mer trygghet enn bare gummi.
Fatbike er snål på is uansett. Ting skjer ikke like fort når den sklir. Jeg har syklet bortover med låst fremhjul på is på flatmark for å leke meg.
|
|
|
|
|