Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 23 1 2 3 4 5 22 23

Birkebeinerrittet 2014

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: feather+mtn] #1830051 04/08/2014 12:29
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: feather+mtn
Jeg er fortsatt ikke påmeldt, men er i tenkeboksen. Finner ikke listen over hvilke pulje jeg havner i, med tider fra årets seedingsritt. Tidligere har jeg funnet det på hjemmesiden til Birken. Er denne listen tilgjengelig fra "Min side" for de som er påmeldt?

Tror aldri det har vært mulig å se hvilken pulje en kommer i før en evt melder seg på med seedingsritt i bakhånd.... Seedingsrittene kommer på min side, men ikke hvilken pulje de ulike resultatene gir. Har aldri sett noen oversikt slik de har på ski.... Eller tar jeg feil?

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: bcbc] #1830237 04/08/2014 16:30
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Jeg er rimelig sikker på at regneeark med den oversikten har ligget åpent tidligere. Jeg melder meg som regel på siste par ukene og har da fåt sjekket på forhånd om årets seedingsritt har gitt bedre seeding.

Redigert av feather+mtn; 04/08/2014 16:30.
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: feather+mtn] #1830261 04/08/2014 16:56
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg er rimelig sikker på at regneeark med den oversikten har ligget åpent tidligere. Jeg melder meg som regel på siste par ukene og har da fåt sjekket på forhånd om årets seedingsritt har gitt bedre seeding.

Det har aldri jeg funnet på sykkel. På ski ligger det ute, men ikke på sykkel.....

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: feather+mtn] #1830294 04/08/2014 17:49
M
murstein Offline
Entusiast
Entusiast
M

Regnearket ligger her: Startlister Birkebeinerrittet

Der står det hvilke ritt seedingen er basert på, så lett å spore.

(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Oystein L] #1830373 04/08/2014 19:01
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Ja, men her kan du ikke sjekke hvor grensene går for ulike puljer som på ski, med mindre du klarer å finne beste og dårlige i hver pulje med intense søking...;) Denne lista gir kun oversikt over din pulje og hva som gir deg best seeding.

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: bcbc] #1830562 05/08/2014 05:56
B
bintang Offline
Medlem
Medlem
B
Jeg har brukt dette arket en del til å analysere hvordan jeg havnet i gruppe N, hvor mye raskere jeg måtte sykle for å havne i gruppe N-1 osv ICON_SMILE

Du kan ikke sjekke grensene direkte i arket men det lar seg gjøre å finne ut likevel. For eksempel, hvis du lurer på hvor raskt du måtte syklet seedingritt X for å havne i gruppe N i birken så gjør følgende:

1. Last ned og åpne arket i Excel, og skru på Auto-filter.
2. Filtrer på seeding-ritt X og gruppe N. Du har nå forhåpentligvis en kort liste av navn
3. Gå til resultatoversikten til seedingritt X og slå opp de navnene du fant i punkt 2. Du ser da hvilken tid de hadde i seedingrittet og som gjorde at de havnet i gruppe N i birken.

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Oystein L] #1830668 05/08/2014 08:08
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Ja, det går - intense søking:) Da oppdager du fort at noen ritt betyr mer enn andre, til tross for kanskje 100-150 poeng forskjell på rittrankingen.....
Sjekket forrige dagen, og så at skiskyttere bare har blitt plassert i pulje 5. Litt surt for de som er sekunder fra å klare pulje 5. Er vel derfor de ikke har noen offisiel liste, for da kan de sjalte og valte som de vil - latterlig!!!

Redigert av bcbc; 05/08/2014 08:08.
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: bcbc] #1830681 05/08/2014 08:21
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: bcbc
Ja, det går - intense søking:) Da oppdager du fort at noen ritt betyr mer enn andre, til tross for kanskje 100-150 poeng forskjell på rittrankingen.....
Sjekket forrige dagen, og så at skiskyttere bare har blitt plassert i pulje 5. Litt surt for de som er sekunder fra å klare pulje 5. Er vel derfor de ikke har noen offisiel liste, for da kan de sjalte og valte som de vil - latterlig!!!

Syntes det er helt greit. Poenget med seeding er jo at man skal få stå der man hører hjemme slik at det blir minst mulig tull for alle. Ole Einar har vel 1 topp 10 i fra norges cup maraton hvis jeg ikke husker feil.

Når først profiler som feks skiskyterne blir med syntes jeg det er topp de blir plassert der de hører hjemme. Det går ikke utover noen og det skaffer positiv omtale til Birkebeinerrittet og sykkel.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: olechr] #1830694 05/08/2014 08:29
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: olechr

Syntes det er helt greit. Poenget med seeding er jo at man skal få stå der man hører hjemme slik at det blir minst mulig tull for alle. Ole Einar har vel 1 topp 10 i fra norges cup maraton hvis jeg ikke husker feil.

Når først profiler som feks skiskyterne blir med syntes jeg det er topp de blir plassert der de hører hjemme. Det går ikke utover noen og det skaffer positiv omtale til Birkebeinerrittet og sykkel.

Det tror jeg ingenting på. De får omtale og ikke sykkel! De er selvfølgelig i god nok form i massevis, men det er det mange som kan være i bedre form enn puljen de er i. Mange melder seg på masse seedingsritt for å komme seg fremover og bli plassert der de hører hjemme, og da blir dette dumt, for de tar andres plass. Den blesten du påpeker hadde det evt også fått i pulje 70!

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Oystein L] #1830704 05/08/2014 08:35
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er de ikke så mange da (skiskytterne) at de tar mange plasser + hvis noen er sekunder fra å sykle i pulje 5, så sykler de ikke noe veldig mye saktere i pulje 6.

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: bcbc] #1830723 05/08/2014 08:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr

Det tror jeg ingenting på. De får omtale og ikke sykkel! De er selvfølgelig i god nok form i massevis, men det er det mange som kan være i bedre form enn puljen de er i. Mange melder seg på masse seedingsritt for å komme seg fremover og bli plassert der de hører hjemme, og da blir dette dumt, for de tar andres plass. Den blesten du påpeker hadde det evt også fått i pulje 70!

En eliteutøver fra en annen gren kan på en måte bevise at det er stor sannsynlighet at de er i god form. Det er litt vanskeligere for ola dunk som ikke har kjørt noen ritt. Skulle man da feks åpnet for at folk kunne stått og viftet med strava på mobilen for å sannsynliggjøre formen sin? Blir bare tull det vet du!

Litt sånn ift. grenseritt tråden er dette også interessant. Noen har jo pekt på at det er vanvittig mange som bare henger og ikke bidrar. Dersom det er sånn at mange så vidt klarer å henge på halen i den siste gruppa i pulja si så er det sikkert ikke så farlig. Tipper at det ofte er slik at de beste i pulje 6 ofte kjører fortere enn de dårligste i pulje 5, så "at the end of the day" er det ikke sikkert tiden hadde blitt så mye dårligere om man hadde startet i pulje før.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: bcbc] #1830736 05/08/2014 08:58
olechr Offline
More than words
More than words

Så du trur ikke det at de sykler Birken gir Birken omtale? Hvis det står at Bjørndalen kjørte fra Hegle i Birkebeinerrittet. Mener du altså at ikke dette er PR for Birken?

Når du er med i OL i en kondisjonsgren så bør det strengt talt være seeding nok for å få sykle sammen med bra mosjonister.

Ambassadør for Scott.
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: sveinaa] #1830739 05/08/2014 09:00
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Litt sånn ift. grenseritt tråden er dette også interessant. Noen har jo pekt på at det er vanvittig mange som bare henger og ikke bidrar. Dersom det er sånn at mange så vidt klarer å henge på halen i den siste gruppa i pulja si så er det sikkert ikke så farlig. Tipper at det ofte er slik at de beste i pulje 6 ofte kjører fortere enn de dårligste i pulje 5, så "at the end of the day" er det ikke sikkert tiden hadde blitt så mye dårligere om man hadde startet i pulje før.

Jeg tipper bedre. For da vil man mest sannsynlig kjøre over grensa opp til skramstad. Står man i pulja bak vil man mest sannsynlig være blant de bedre. Og kanskje klare å henge med i en gruppe som alt i alt går fortere.

Ambassadør for Scott.
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Oystein L] #1830769 05/08/2014 09:21
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Helt enig i form og at det med pulje 5 vs pulje 6. Det er ikke poenget. Jeg er ikke der, men vet mange prøver å komme seg frem og bruker seedingsritt, og det er forskjell på hvilke ritt som gir bra seeding. Seedingssystemet fungerer dårlig, f eks når en er i de fremste puljene med gammel seeding. Ja, da ville jeg heller hatt kondisutøvere uten seeding med meg.
Tror det hadde skapt masse blest om det hadde blitt påpekt at de måtte syklet et ritt for å få seeding, og blitt behandlet som alle andre.

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Oystein L] #1830843 05/08/2014 10:34
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Hm. Ser ut som kjønnsdriften raser nedover i drifthierarkiet her. Ingen i pulje 4, 5 eller 6 skal vinne noe. Kan ikke skjønne at 6 skiskyttere i pulje 5 får noe som helst å si for noen andres plassering, tid eller gjennomsnittsfart. Til syvende og sist er det vel på tiden du blir målt i kampen med naboen/broder`n/kollegaen? - Ikke hvilken pulje du starter i. Men jeg er dog en enkel sjel fra puljedypet ;-).

Birken trenger en revitalisering. Lufta ser ut til å gå litt ut av ballongen og "finansracet" står på repeat oog surner. Kult med en sånn ekstra kappestrid i tillegg til de vante.

Mvh

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Oystein L] #1830852 05/08/2014 10:43
Bjørnar V Offline
Fersking
Fersking
Jeg mener at man finner et hjul å ligge på uansett hvilken pulje man starter i. Og forskjellen på pulje 5 og 6 skal være liten, kan godt hende man sykler raskere i pulje 6 enn hva man ville gjort i pulje 5, handler om hvor stor fart som settes fra start.

Det aller viktigste er uansett hvor god syklist DU er 30.aug.

Skjønner det er kjipt om dere er to kompiser som har sikret dere samme seedingpulje og så blir den ene flyttet ned, men løsningen er vel bare at han i pulje 5 venter 5min med å starte, det er tross alt "mattestart"

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Bjørnar V] #1830863 05/08/2014 11:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Bjørnar V
Jeg mener at man finner et hjul å ligge på uansett hvilken pulje man starter i. Og forskjellen på pulje 5 og 6 skal være liten, kan godt hende man sykler raskere i pulje 6 enn hva man ville gjort i pulje 5, handler om hvor stor fart som settes fra start.

Skjønner det er kjipt om dere er to kompiser som har sikret dere samme seedingpulje og så blir den ene flyttet ned, men løsningen er vel bare at han i pulje 5 venter 5min med å starte, det er tross alt "mattestart"

I fjor syklet bestemann i pulje 5 og 6 på 3.06 ett eller annet så det er marginale forskjeller. Vil det ikke også være sånn at om man kjører for livet og henger for å tjene 2-3 min opp til Skramstad feks. kjøre på 33 isteden for 36 så kan hele rittet være ødelagt da alt kruttet er blåst opp dit??

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: sveinaa] #1830870 05/08/2014 11:06
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
om man kjører for livet og henger for å tjene 2-3 min opp til Skramstad feks. kjøre på 33 isteden for 36 så kan hele rittet være ødelagt da alt kruttet er blåst opp dit??

Tror du er inne på noe.
Det å få "satt seg" i en bra gruppe som kjører sammen etter Djuposet betyr vel mer enn om tida er 32 eller 34 opp til Skramstad? Folk blir vel fort spredt i gåpartiet og i terrengpartiet der uansett?

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: sveinaa] #1830877 05/08/2014 11:11
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K

I fjor syklet bestemann i pulje 5 og 6 på 3.06 ett eller annet så det er marginale forskjeller. Vil det ikke også være sånn at om man kjører for livet og henger for å tjene 2-3 min opp til Skramstad feks. kjøre på 33 isteden for 36 så kan hele rittet være ødelagt da alt kruttet er blåst opp dit??

Vil heller si at om du ikke henger med til Skramstad er rittet ødelagt. De beste til Skramstad ser du neppe igjen før dusjen på Lillehammer. Skjønner ikke at man kan hisse seg opp over at skiskytterne blir seedet på skjønn. De er vel seedet til raskeste pulje hvor de kan kjøre sammen, uten å starte i elite?

keo
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: keo] #1830881 05/08/2014 11:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: keo

Vil heller si at om du ikke henger med til Skramstad er rittet ødelagt. De beste til Skramstad ser du neppe igjen før dusjen på Lillehammer. Skjønner ikke at man kan hisse seg opp over at skiskytterne blir seedet på skjønn. De er vel seedet til raskeste pulje hvor de kan kjøre sammen, uten å starte i elite?

Den er jeg med på, og da kan det jo være enda viktigere å sitte i en riktig pulje. Jeg har ikke hisset meg opp over det. Synes bare det moro at de er med. Birken trenger positiv publisitet etter det som skjedde med rennet i vinter.

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: keo] #1830887 05/08/2014 11:20
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Ødelagt og ødelagt. Men litt av poenget er at hypotetisk sett, de 6 som nå blir satt i pulje 6, kan fort hende sykler like fort der, ettersom de kommer inn i en mer homogen gruppe blant de beste i pulje 6 istedet for å jage alt de har for å henge på i pulje 5 og være alt for pumpa etter første timen. Det må selvsagt ikke være sånn.

Forøvrig så er jeg helt enig i at å mase om en pulje fra eller til bare er tull.
I fjor stod jeg lenge i pulje 12 men "datt" ned til pulje 13 da all seedingen var på plass. Klarte ikke sykle med de beste der heller fra start.
I år står jeg i pulje 8, men kan fort hende at pulje 9 blir den jeg starter i. Lever fint med det.

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Oystein L] #1830889 05/08/2014 11:22
W
Wonka Offline
Entusiast
Entusiast
W
Starter i pulje 5 jeg også, men tror nok skiskyterene kan ha mer å bidra med, enn jeg har med Ultrabirken i beina.

Redigert av Wonka; 05/08/2014 11:26.
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: keo] #1830909 05/08/2014 11:57
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: keo

Vil heller si at om du ikke henger med til Skramstad er rittet ødelagt.

Det er nok svært individuelt, i alle fall for oss som ikke står helt øverst på listene.
Min erfaring er stikk motsatt, jeg har kjørt best de årene jeg har konsenttrert meg om meg selv (til dels latt toget gå, det være seg fra Rena eller Strömstad), og startet selve rittet noe senere.

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Oystein L] #1830945 05/08/2014 12:29
H
hovgei Offline
Fersking
Fersking
H
Ex pulje 5 her, ble akkurat nå flyttet ned til pulje 6. Og ja jeg tenkte tanken på skiskytterene som har tatt "plassen min"! Men skal heller bruke det som en ekstra motivasjon, blir gøy å ta igjen Mr.Svendsen eller Bjørndalen inn mot Sjusjøen :-)

Redigert av hovgei; 05/08/2014 12:31.
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Bjørnar V] #1830972 05/08/2014 12:59
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
...kan godt hende man sykler raskere i pulje 6 enn hva man ville gjort i pulje 5...

Det kan jeg bekrefte. Pulje 6 er mye raskere enn pulje 5!!! Jeg kan skilte med 03:10:17 fra pulje 6 i 2012 mot 03:10:23 fra pulje 5 i 2013. Gigantisk forskjell;-)

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Mastodon] #1830993 05/08/2014 13:24
Bjørnar V Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Mastodon
...kan godt hende man sykler raskere i pulje 6 enn hva man ville gjort i pulje 5...

Det kan jeg bekrefte. Pulje 6 er mye raskere enn pulje 5!!! Jeg kan skilte med 03:10:17 fra pulje 6 i 2012 mot 03:10:23 fra pulje 5 i 2013. Gigantisk forskjell;-)

Haha, fantastisk!
hadde sikkert ikke noe å gjøre med regnværet i 2013 ICON_SMILE

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Oystein L] #1831005 05/08/2014 13:38
N
nicolayoe Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Noen som har vært innom høyre løp fra Djuposet og oppover? F. eks med hjelmkamera? Er noen år sida jeg testa selv.

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Oystein L] #1831012 05/08/2014 13:52
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Åsså er vi igang med detta puljemaset igjen.
Vil du sykle sammen med noen som starter i seinere pulje er det bare å komme akkurat passe for seint til å rekke pulja til kompisen.

Ellers er det svært lite som skiller i tid mellom to puljer. 1/4 av pulja er kjappere enn 1/2 av pulja forran.
Med andre ord null stress.
Jeg har kommet i dødens pulje..... Altså pulje 19. Det er siste pulje før damene starter i pulje 22. Da somler jeg såpass før start at jeg ikke rekker pulje 19;( men har god tid lit å rekke damepulja. Å det trives jeg med;)

20 start, to merke og en brutt!
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Oystein L] #1831059 05/08/2014 15:28
T
torarnep Offline
Entusiast
Entusiast
T
La nå skiskytterne få starte i pulje 5. Jeg tror ikke de opptar noen andres plasser. Regner med at arrangøren har i bakhodet at ikke alle er i pulje 5.stiller på rittdagen, så da blir det plass til disse få uten at det går på bekostning av noen andre.

Men hva med disse ultrabirkebeinerne som også stiller på lørdag. Hvor mange av dem er det som rettferdiggjør sin puljeplassering?
Hvor mange i de fremste puljene kjører inn på tider som kvalifiserer til tidlig start?
Det lurer jeg på.
Her er det vel mange som kunne ha overlatt plassene sine til andre som ligger å vipper mellom to puljer.

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Oystein L] #1831082 05/08/2014 16:12
F
frjohnsen Offline
Medlem
Medlem
F
Noen som har anelse om når puljene blir oppdatert etter Grenserittet? Har et ørlite håp om å hoppe litt fremover i køen... ICON_SMILE

Side 3 av 23 1 2 3 4 5 22 23

Moderator  support