Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 11 1 2 9 10 11

Grenserittet 2014

Re: Grenserittet 2014 [Re: sveinaa] #1833097 08/08/2014 08:58
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Det er helt klart alt for få jenter totalt sett, men de jentene som satser, og kommer opp, blir faktisk gode også i internasjonal målestokk (I alle fall mye bedre enn gutta og spesielt om man ser det i prosent.).
Det å finne en startordning der jentene starter sammen er ikke umulig. Her må man bare tenke kreativt.

Alle land sliter med at det er få jenter slik er det bare. Mtb er en tøff sport fysisk men ikke minst teknisk. Når man sender junior jenter ut i samme løype som menn senior så er det ikke rart at en del jenter blir borte på veien :-P

Men om det er så mange flere gutter som satser enn jenter er jeg litt usikker på. Er vel 3-4 jenter som jeg vil si satser i norge og det er vel omtrent det samme anntallet gutter som satser. Spørs jo hva man mener med å satse, men hvis det er for å bli god i internasjonal målestokk så er det ikke så mange flere.

Som jeg har skrevet andre steder så skjønner jeg at det er kjipt med spurtprisene. Men samtidig at ikke en av de som klager klarer å rose arrangørene for å ha så store pengepremier syntes jeg faktisk er like ufint fra ryttere som at arrengøren ikke har spurt pris. Det er tross alt mer penger i første premie for damer i Grenserittet enn når Gunn Rita vinner world cup foran 15000 tilskuere. Og da bare fokusere på det negative blir for meg litt sytete uansett hvor dumt det er at det ikke er spurt pris.

Er også rart at det ikke blir satt fokus på det som er viktig, nemelig å vinne rittet. Med den spurten jeg hørte det var i år i dameklassen så er det jo her man burde ha klaget. Slik at man fikk en fair spurt. Det Kriss skriver virker som et fornuftig forslag. For da kan jentene få kjørt hele rittet i mot hverandre. Vi i herrer kommer til å ta igjen noen, men de vi tar igjen er jeg ikke redd for at ikke kommer til å flytte seg. Med en motorsykkel foran som roer de ned litt så passer de seg. Evnt så blir de nok flyttet på om de vil eller ei er jeg redd for når de første herregruppene kommer.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Grenserittet 2014 [Re: olechr] #1833110 08/08/2014 09:06
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg kan virkelig ikke skjønne at det skal være så problematisk å la elite herrer og elite damer starter sammen.

Sist jeg syklet Grenserittet (2012) startet jeg i pulje to og vi tok igjen de bakerste i elite damer etter 15-20 kilometer, samtidig som vi fikk 10-15 minutter i sekken av de raskeste damene. Det tilsier at det (ihvertfall foreløpig) er såpass spredning i nivået i den klassen at damene ikke kommer til å utgjøre en svær propp i systemet som gjør det uforsvarlig/vanskelig for de raskere herrene som kommer i de første startpuljene å passere dem.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Grenserittet 2014 [Re: Torshov-Simen] #1833117 08/08/2014 09:14
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Torshov-Simen
Jeg kan virkelig ikke skjønne at det skal være så problematisk å la elite herrer og elite damer starter sammen.

Det er det nok ikke. Jeg hadde lett byttet ut noen kokos 50 åringer med Borghild å gjengen i elite pulja.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Grenserittet 2014 [Re: olechr] #1833120 08/08/2014 09:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr

Det er helt klart alt for få jenter totalt sett, men de jentene som satser, og kommer opp, blir faktisk gode også i internasjonal målestokk (I alle fall mye bedre enn gutta og spesielt om man ser det i prosent.).
Det å finne en startordning der jentene starter sammen er ikke umulig. Her må man bare tenke kreativt.

Alle land sliter med at det er få jenter slik er det bare. Mtb er en tøff sport fysisk men ikke minst teknisk. Når man sender junior jenter ut i samme løype som menn senior så er det ikke rart at en del jenter blir borte på veien :-P

Men om det er så mange flere gutter som satser enn jenter er jeg litt usikker på. Er vel 3-4 jenter som jeg vil si satser i norge og det er vel omtrent det samme anntallet gutter som satser. Spørs jo hva man mener med å satse, men hvis det er for å bli god i internasjonal målestokk så er det ikke så mange flere.

Som jeg har skrevet andre steder så skjønner jeg at det er kjipt med spurtprisene. Men samtidig at ikke en av de som klager klarer å rose arrangørene for å ha så store pengepremier syntes jeg faktisk er like ufint fra ryttere som at arrengøren ikke har spurt pris. Det er tross alt mer penger i første premie for damer i Grenserittet enn når Gunn Rita vinner world cup foran 15000 tilskuere. Og da bare fokusere på det negative blir for meg litt sytete uansett hvor dumt det er at det ikke er spurt pris.

Er også rart at det ikke blir satt fokus på det som er viktig, nemelig å vinne rittet. Med den spurten jeg hørte det var i år i dameklassen så er det jo her man burde ha klaget. Slik at man fikk en fair spurt. Det Kriss skriver virker som et fornuftig forslag. For da kan jentene få kjørt hele rittet i mot hverandre. Vi i herrer kommer til å ta igjen noen, men de vi tar igjen er jeg ikke redd for at ikke kommer til å flytte seg. Med en motorsykkel foran som roer de ned litt så passer de seg. Evnt så blir de nok flyttet på om de vil eller ei er jeg redd for når de første herregruppene kommer.

Selvfølgelig er det bra med store premier etc., men det jeg synes er håpløst med holdningen til arrangøren, er at de på en måte ikke vekter damene på lik linje som gutta ift. det å være toppidrettsutøver. En liten rokkering på pengepremiene sånn at det ble to spurtpriser hadde vært på sin plass. Er jo uansett like dyrt å satse på topp for kvinner som menn. Kritikken mot arrangøren blir nok så stor fordi dette går på prinsipper.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Grenserittet 2014 [Re: olechr] #1833147 08/08/2014 09:41
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G

Det er det nok ikke. Jeg hadde lett byttet ut noen kokos 50 åringer med Borghild å gjengen i elite pulja.

he he, hvem ville ikke det. Synes kriss sitt forslag har potensiale. Da blir det faktisk en fordel at damefeltet, er litt tynt. Det må være såpass med forsprang, at man ikke risikerer at de beste damene blitt tatt igjen.

For de som kommer med forslag, om å bruke tidtakersystemet, til å skille i en spurtpris.Så vil ikke det fungere særlig godt. Det må uansett manuell vurdering og video til.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Grenserittet 2014 [Re: GardS] #1833152 08/08/2014 09:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GardS

he he, hvem ville ikke det. Synes kriss sitt forslag har potensiale. Da blir det faktisk en fordel at damefeltet, er litt tynt. Det må være såpass med forsprang, at man ikke risikerer at de beste damene blitt tatt igjen.

For de som kommer med forslag, om å bruke tidtakersystemet, til å skille i en spurtpris.Så vil ikke det fungere særlig godt. Det må uansett manuell vurdering og video til.

Om det står en kar samt at videoutstyret står der i 20 min ekstra så er det løst også. Kun tverr holdning fra arrangøren.

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1833172 08/08/2014 09:57
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Ole chr, Heidi presiserer i sin kommentar at premiekr er de samme for plassering og skryter av arrangementet. Det gjøres også i saken til terrengsykkel.no synes ikke at noen syter her fordi man fokuserer på prinsipielt problematisk paksis. Grenserittet får bøtter og spann med kred fra mange hold.

Mvh

Re: Grenserittet 2014 [Re: BjKj] #1833359 08/08/2014 11:52
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1833365 08/08/2014 11:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Han svarte godt for seg ift. fordelingen. Da gjenstår bare startordningen, etter (når) at den er lagt om kan man ta diskusjonen om noe av potten til kvinnene skal allokeres om til spurtpris.

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1833421 08/08/2014 12:53
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hadde lave skuldre i forhold til starten i år pga laber form. Var 3 andre og meg selv som venta med å passere startstreken til pulja bak var en ca 2 min. bak for å unngå startstresset. Ble ikke tatt igjen før etter over en time av folk som sykla kvartere fortere, så damene kunne fint starta mellom to puljer.

Re: Grenserittet 2014 [Re: BjKj] #1833424 08/08/2014 12:55
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det er vel tre ting, spurtprisen, damenes målgang og holdningen fra Grenserittet og Fagereng.

Spurtprisen er vel ikke den største av de tre, men når den blir presentert på en måte som underslår at det er spurtpris bare for menn, er det lett å skjønne at noen blir provosert. For absolutt alle vet på forhånd at den prisen bare kunne vinnes av mennene. Det hadde vært mye bedre å være ærlig og tydelig på forhånd.

Målgangen i K elite så ikke jeg, men det er helt feil når de blir hindret av mennene. Jeg så dem imidlertid teten i K elite da de toget forbi og tauet et større felt, mens nr 5 var et par minutter etter og lå midt inni et annet. Det er litt tilfeldighet når man ser dem, men det blir jo forskjell på hvem som får hvor mye hjelp. Og det påvirker taktikken, en av damene kunne kanskje stukket fra de tre andre, men ingen av dem vil klare å stikke fra et felt av 15 menn med noe mer varierende vilje til å dra enn til å henge.

Det som så koker opp gryta er hvordan Grenserittet og Fagereng takler kritikken, som er ikke i det hele tatt. Det er synd siden de har så mye å skryte av og får så mye velfortjent skryt også. De ser nemlig ingen forbedringpunkter i det hele tatt. Ikke noe kan gjøres og de kommer ikke til å vudere noe fordi det overhodet ikke er noen alternativer. Dessuten får damene egentlig mest uansett siden det er så mange menn i turklassene, og det var de som valgte løsningen. Så kommer han med et stikk om at Heidi klager fordi hun er grådig og vil ha mer selv. Til slutt en halvveis tilslørt trussel, om de fortsetter å klage vil han heller kutte i premiepotten for damene enn å gi seg på noe som helst.

Jeg får rett og slett Yggeseth-vibber av han. Det sender noen signaler å snakke sånn.

Det hadde vært bedre om han hadde taklet det i retning av:
"Vi vil ha en mest mulig rettferdig konkurranse, og rytternes meninger er viktige. Vi skal gjennomgå avviklingen, men det er færre muligheter i løypa enn man skulle tro og vi må tenke på alle. Vi er stolte av at premiepotten for kvinnene er best i Norge og en av de beste i verden. En spurtpris underveis inne i feltene er imidlertid utfordrende å gjennomføre, så de pengene er lagt i premiene for målgang."

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Grenserittet 2014 [Re: sveinaa] #1833428 08/08/2014 12:58
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Han svarte godt for seg ift. fordelingen. Da gjenstår bare startordningen, etter (når) at den er lagt om kan man ta diskusjonen om noe av potten til kvinnene skal allokeres om til spurtpris.

Det hjalp mye når han fikk tenkt seg om ICON_SMILE

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Grenserittet 2014 [Re: olechr] #1833504 08/08/2014 14:01
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Det er jo vanlig praksis i utlandet både på Trans Alp, Bike4peaks osv at de starter sammen med elite gutter, så det hadde nok gått veldig bra på Grenserittet og. det funker jo på Vasa´n f.eks.
De gangene de ikke har starta sammen med gutta i utlandet har de starta først.
Det første de bør ta tak i er nåværende startordning, det er mye viktigere enn spurtpris/ikke spurtpris.
Å spurte om 25000,- med bakken full av mosjonister som tryner i hverandre er ingen god løsning, akkurat det bør i allefall Fagereng være enig i og være kreativ og finne på noe nytt.
Jeg kan hjelpe han på vei med følgende tre forslag:
1. Egen start 0750. Vinneren bruker rett under 20 min mer enn gutta. En motorsykkel før teten til gutta siste tre mil løser "problemet" med at de som ikke er så kjappe blir tatt igjen av teten. Dette vil gå veldig smidig. De første damene får en fin innkomst og eventuell spurt.
2. Start sammen med elite gutter. Det funker på vasan og i utlandet så da bør det funke her og. Begrens den pulja til f.eks. 80-90. 70 gutter og 10 damer omtrent.
3. Start de senere sammen med dårligere gutter som de kjører fra. Da påvirker ikke gutta rittet til damene som nå. De kan fortsatt møte ei mølje før mål så går de for denne bør en motorsykkel kjøre foran dame teten og rydde unna folk så de får fri vei til mål i allefall..

Dette er tre ganske enkle forsøk så velg et av disse i stedet for å si at det er umulig.. ICON_SMILE

Side 11 av 11 1 2 9 10 11

Moderator  support