Norske "ernæringseksperter"
|
Re: Norske "ernæringseksperter"
[Re: Pett_er]
04/08/2014 11:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og myndihetenes kostholdsråd er fremdeles spis mindre, tren mer. Er jo bare å se på hva Lurifax skrev i innlegget over. Han er på kaloriunderskudd, men går ikke noe særlig ned i vekt. Restriksjon i kalorier vil jo alle gå ned i vekt av. Skjønner ikke helt hva du tenker på her. lurifax trenger 2000 kcal for å oppretteholde balansen, han spiser 1500 kcal og har et underskudd på 500 kcal (om dagen). Hvor henter Lurafax' kropp de resterende 500 Kcal for å oppretteholde balansen?
|
|
|
[Re: GeirK]
04/08/2014 11:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Grunnen til at mer fett og mindre karbohydrater i kosten skal gjøre det enklere og begrense kaloriinntaket, er at fett har tilnærmet ingen virkning på blodsukkeret / insulin og du føler deg mett lenger. Dvs stabilt blodsukker.
Dette er ikke et argument for hvorfor fett skal inngå i en slankediett. Proteiner har nemlig samme virkning, bortsett fra at de tilfører 4kcal/g, mens fett tilfører 9. Prøv en gang til å argumenter hvorfor en fett- og proteinrik kost er bedre enn en fettfattig proteinrik kost gitt at man i begge tilfeller kutter ut karbohydratene. Ikke helt riktig. Proteiner øker (påvirker) også insulinnivået i blodet (uansett litt snevert å bare se på insulin) På den andre siden, havregryn skal ha høyere metthetsfølelse enn f.eks ost (men igjen, litt snevert å bare se på insulin) http://www.mendosa.com/satiety.htm
|
|
|
[Re: Tange]
04/08/2014 12:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Grunnen til at mer fett og mindre karbohydrater i kosten skal gjøre det enklere og begrense kaloriinntaket, er at fett har tilnærmet ingen virkning på blodsukkeret / insulin og du føler deg mett lenger. Dvs stabilt blodsukker.
Dette er ikke et argument for hvorfor fett skal inngå i en slankediett. Proteiner har nemlig samme virkning, bortsett fra at de tilfører 4kcal/g, mens fett tilfører 9. Prøv en gang til å argumenter hvorfor en fett- og proteinrik kost er bedre enn en fettfattig proteinrik kost gitt at man i begge tilfeller kutter ut karbohydratene. Ikke helt riktig. Proteiner øker (påvirker) også insulinnivået i blodet (uansett litt snevert å bare se på insulin) På den andre siden, havregryn skal ha høyere metthetsfølelse enn f.eks ost (men igjen, litt snevert å bare se på insulin) http://www.mendosa.com/satiety.htm Så da kan det tenkes at et par skiver ost ikke er et godt mellommåltid allikevel?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
04/08/2014 12:20
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Og myndihetenes kostholdsråd er fremdeles spis mindre, tren mer. Er jo bare å se på hva Lurifax skrev i innlegget over. Han er på kaloriunderskudd, men går ikke noe særlig ned i vekt. Restriksjon i kalorier vil jo alle gå ned i vekt av. Skjønner ikke helt hva du tenker på her. lurifax trenger 2000 kcal for å oppretteholde balansen, han spiser 1500 kcal og har et underskudd på 500 kcal (om dagen). Hvor henter Lurafax' kropp de resterende 500 Kcal for å oppretteholde balansen? Det lurer lurifax litt på også, siden han veier maten og logger alt han putter inn i brødhullet. Og da mener jeg virkelig alt. En del folk mener jeg spiser for lite, problemet er som flere av dere har fått med dere at jeg har vært skikkelig stor -som i STOR, og når jeg forsøker å spise mer, vel så går vekta feil vei. DET gjør at jeg ikke tør å spise mer over tid. Så kan det godt være at de som sier dette har rett, og at jeg ville fått effekt dersom jeg gjorde detter over mer enn 1,5 - 2 mnd som jeg da har forsøkt. Og for å ha det helt klart, jeg får panikk når vekta går feil vei. Hvis valget er å sykle rundt halvfeit, ha det ok, eller spise mer, bli stor og måtte gjøre jobben på nytt igjen, vel da får jeg heller være halvfeit og 15+ minutter bak på rittene.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: sveinaa]
04/08/2014 12:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Denne konklusjonen fra testen går jo imot mange av argumentene for lavkarbodietten:
"Fatty foods are not satisfying, even though people expected them to be," says Holt. "We think the reason is that fat is seen by the body as a fuel which should be used only in emergencies—it stores it in the cells instead of breaking it down for immediate use. Because it doesn't recognize the fat as energy for immediate use, the body does not tell the brain to cut hunger signals, so we go on wanting more. Carbohydrates are the opposite—they raise blood glucose so the body knows it has gotten enough fuel."
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
04/08/2014 12:22
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ingen aning. Jeg starter dagen med en gedigen havregrøtfrokost og ikke sjelden spiser jeg et par brødskiver med ost til lunsj....... i tillegg til et par-tre-fire skiver til (hvis jeg ikke har tatt meg tid til å lage middag hjemme til lunsj). Vent, mellommåltid sa du? Det trenger man ikke hvis man spiser havregrøt til frokost  .
|
|
|
04/08/2014 12:27
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Og myndihetenes kostholdsråd er fremdeles spis mindre, tren mer. Er jo bare å se på hva Lurifax skrev i innlegget over. Han er på kaloriunderskudd, men går ikke noe særlig ned i vekt. Restriksjon i kalorier vil jo alle gå ned i vekt av. Skjønner ikke helt hva du tenker på her. lurifax trenger 2000 kcal for å oppretteholde balansen, han spiser 1500 kcal og har et underskudd på 500 kcal (om dagen). Hvor henter Lurafax' kropp de resterende 500 Kcal for å oppretteholde balansen? Lagret fett på kroppen. Poenget er at om man spiser kost som hele tiden gir økning i blodsukkeret, som fører til fettlagring er nedgangen veldig treg.. Fordi man lagrer fett fra den raske energien man ikke forbruker.
Redigert av Pett_er; 04/08/2014 12:30.
|
|
|
04/08/2014 12:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Denne konklusjonen fra testen går jo imot mange av argumentene for lavkarbodietten:
"Fatty foods are not satisfying, even though people expected them to be," says Holt. "We think the reason is that fat is seen by the body as a fuel which should be used only in emergencies—it stores it in the cells instead of breaking it down for immediate use. Because it doesn't recognize the fat as energy for immediate use, the body does not tell the brain to cut hunger signals, so we go on wanting more. Carbohydrates are the opposite—they raise blood glucose so the body knows it has gotten enough fuel." Akkurat det jeg leste. Jeg blir ikke klok på dette.
|
|
|
04/08/2014 12:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ingen aning. Jeg starter dagen med en gedigen havregrøtfrokost og ikke sjelden spiser jeg et par brødskiver med ost til lunsj....... i tillegg til et par-tre-fire skiver til (hvis jeg ikke har tatt meg tid til å lage middag hjemme til lunsj). Vent, mellommåltid sa du? Det trenger man ikke hvis man spiser havregrøt til frokost  . Det kunne vært interessant å forstå sånn ca hvor mange kalorier en "gedigen" porsjon innheholder. Mine lavkarbofrokoster inneholder ca 400kcal og gir også god metthetsfølelse også.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
04/08/2014 12:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ingen aning. Jeg starter dagen med en gedigen havregrøtfrokost og ikke sjelden spiser jeg et par brødskiver med ost til lunsj....... i tillegg til et par-tre-fire skiver til (hvis jeg ikke har tatt meg tid til å lage middag hjemme til lunsj). Vent, mellommåltid sa du? Det trenger man ikke hvis man spiser havregrøt til frokost  . Jepp, at man ruller sammen 2 skiver fra en sånn ferdig oppskåret pakke. Blir uansett ikke noe havregrøt på meg til frokost.
|
|
|
04/08/2014 12:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ingen aning. Jeg starter dagen med en gedigen havregrøtfrokost og ikke sjelden spiser jeg et par brødskiver med ost til lunsj....... i tillegg til et par-tre-fire skiver til (hvis jeg ikke har tatt meg tid til å lage middag hjemme til lunsj). Vent, mellommåltid sa du? Det trenger man ikke hvis man spiser havregrøt til frokost  . Det kunne vært interessant å forstå sånn ca hvor mange kalorier en "gedigen" porsjon innheholder. Mine lavkarbofrokoster inneholder ca 400kcal og gir også god metthetsfølelse også. Til sammenligning er min "flytende/shake" frokost på 220 ish kalorier. Holder som regel til klokka 12 dersom det er god tilgang på kaffe, hehe.
|
|
|
04/08/2014 12:36
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Ingen aning. Jeg starter dagen med en gedigen havregrøtfrokost og ikke sjelden spiser jeg et par brødskiver med ost til lunsj....... i tillegg til et par-tre-fire skiver til (hvis jeg ikke har tatt meg tid til å lage middag hjemme til lunsj). Vent, mellommåltid sa du? Det trenger man ikke hvis man spiser havregrøt til frokost  . Det kunne vært interessant å forstå sånn ca hvor mange kalorier en "gedigen" porsjon innheholder. Mine lavkarbofrokoster inneholder ca 400kcal og gir også god metthetsfølelse også. Min typiske frokost bestående av 3 egg og en avokado er 400-450 kcal. Holder meg mett fra 06 til 11 og er veldig næringsrik.
|
|
|
04/08/2014 12:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
"Fatty foods are not satisfying, even though people expected them to be," says Holt. "We think the reason is that fat is seen by the body as a fuel which should be used only in emergencies—it stores it in the cells instead of breaking it down for immediate use. Because it doesn't recognize the fat as energy for immediate use, the body does not tell the brain to cut hunger signals, so we go on wanting more. Carbohydrates are the opposite—they raise blood glucose so the body knows it has gotten enough fuel." Jeg tok linken med pga. resultatene. Konklusjonen vil jeg ikke uttale meg om, men at fett ga mindre metthetsfølelse enn mange trur er en interessant observasjon i denne sammenhengen.
|
|
|
04/08/2014 12:42
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
"Fatty foods are not satisfying, even though people expected them to be," says Holt. "We think the reason is that fat is seen by the body as a fuel which should be used only in emergencies—it stores it in the cells instead of breaking it down for immediate use. Because it doesn't recognize the fat as energy for immediate use, the body does not tell the brain to cut hunger signals, so we go on wanting more. Carbohydrates are the opposite—they raise blood glucose so the body knows it has gotten enough fuel." Jeg tok linken med pga. resultatene. Konklusjonen vil jeg ikke uttale meg om, men at fett ga mindre metthetsfølelse enn mange trur er en interessant observasjon i denne sammenhengen. Hva med min og mange andres subjektive følese av økt av metthet når vi spiser lav-karbo frokost kontra brødfrokost?
Redigert av Pett_er; 04/08/2014 12:47.
|
|
|
04/08/2014 12:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ingen aning. Jeg starter dagen med en gedigen havregrøtfrokost og ikke sjelden spiser jeg et par brødskiver med ost til lunsj....... i tillegg til et par-tre-fire skiver til (hvis jeg ikke har tatt meg tid til å lage middag hjemme til lunsj). Vent, mellommåltid sa du? Det trenger man ikke hvis man spiser havregrøt til frokost  . Det kunne vært interessant å forstå sånn ca hvor mange kalorier en "gedigen" porsjon innheholder. Mine lavkarbofrokoster inneholder ca 400kcal og gir også god metthetsfølelse også. Til sammenligning er min "flytende/shake" frokost på 220 ish kalorier. Holder som regel til klokka 12 dersom det er god tilgang på kaffe, hehe. Hvordan spiser du resten av dagen når frokosten er så liten? Har prøvd å spise lite til frokost jeg også (type 200-250 kcal i en Herbalife-shake), men blir helt ødelagt utover dagen. Det som funker for meg er en romslig porsjon havregrøt (=70-90 gram havregryn kokt med melk, en god smørklatt, nøtter og frukt til). Eller en shake som gir 500 kcal (52g protein, 13g fett, 45g karb.). Brød er no-go til frokost.
|
|
|
04/08/2014 12:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ingen aning. Jeg starter dagen med en gedigen havregrøtfrokost og ikke sjelden spiser jeg et par brødskiver med ost til lunsj....... i tillegg til et par-tre-fire skiver til (hvis jeg ikke har tatt meg tid til å lage middag hjemme til lunsj). Vent, mellommåltid sa du? Det trenger man ikke hvis man spiser havregrøt til frokost  . Det kunne vært interessant å forstå sånn ca hvor mange kalorier en "gedigen" porsjon innheholder. Mine lavkarbofrokoster inneholder ca 400kcal og gir også god metthetsfølelse også. Jeg varmer opp ca. 5-7 dl melk og heller opp ca. 200-300 gram havregryn (store), kokes ikke for da blir det ikke spiselig, avslutter med en dash rapsolje og litt syltetøy. Variasjonene er avhengig av aktivitetsnivået (dagen før) og har jeg tid så kan jeg tilsette noen tørkede frukt/bær/nøtter.
|
|
|
04/08/2014 12:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
"Fatty foods are not satisfying, even though people expected them to be," says Holt. "We think the reason is that fat is seen by the body as a fuel which should be used only in emergencies—it stores it in the cells instead of breaking it down for immediate use. Because it doesn't recognize the fat as energy for immediate use, the body does not tell the brain to cut hunger signals, so we go on wanting more. Carbohydrates are the opposite—they raise blood glucose so the body knows it has gotten enough fuel." Jeg tok linken med pga. resultatene. Konklusjonen vil jeg ikke uttale meg om, men at fett ga mindre metthetsfølelse enn mange trur er en interessant observasjon i denne sammenhengen. Hva med min og mange andres subjektive følese av økt av metthet når vi spiser lav-karbo frokost kontra brødfrokost? Sjansen for den er biased ja, pga. av forventninger er nok mye større enn under de mer kontrolerte froholdene i lenken. Det finnes flere kilder som har regitrert det samme så vidt jeg vet.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/08/2014 12:52
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Lunsjen har tidligere vært 2/3 brødskiver med ost+skinke. Nå tester jeg lunsj på ca 220 også. Skal forsøke å dytte i meg mellommåltid på ca 100 klokka 10-11 og 100 til klokka 14-15. Middag blir "vanlig" norsk middag sånn at familien ikke blir grinete pga fars sære kost.
Får i meg ca 500 ifm trening (før/etter) som kommer i tillegg til forannevnte/ovennevnte (ble usikker på ord gitt.).
Redigert av sveinaa; 04/08/2014 12:56.
|
|
|
04/08/2014 13:01
|
EgilS
More than words
|
More than words
"Fatty foods are not satisfying, even though people expected them to be," says Holt. "We think the reason is that fat is seen by the body as a fuel which should be used only in emergencies—it stores it in the cells instead of breaking it down for immediate use. Because it doesn't recognize the fat as energy for immediate use, the body does not tell the brain to cut hunger signals, so we go on wanting more. Carbohydrates are the opposite—they raise blood glucose so the body knows it has gotten enough fuel." Jeg tok linken med pga. resultatene. Konklusjonen vil jeg ikke uttale meg om, men at fett ga mindre metthetsfølelse enn mange trur er en interessant observasjon i denne sammenhengen. Hva med min og mange andres subjektive følese av økt av metthet når vi spiser lav-karbo frokost kontra brødfrokost? Subjektivt ...
|
|
|
04/08/2014 13:14
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Lunsjen har tidligere vært 2/3 brødskiver med ost+skinke. Nå tester jeg lunsj på ca 220 også. Skal forsøke å dytte i meg mellommåltid på ca 100 klokka 10-11 og 100 til klokka 14-15. Middag blir "vanlig" norsk middag sånn at familien ikke blir grinete pga fars sære kost.
Får i meg ca 500 ifm trening (før/etter) som kommer i tillegg til forannevnte/ovennevnte (ble usikker på ord gitt.). Blir ikke det veldig lite mat? Jeg misunner folk som kan fungere med såpass lite mat 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/08/2014 13:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Får i meg ca 500 ifm trening (før/etter) som kommer i tillegg til forannevnte/ovennevnte (ble usikker på ord gitt.). Blir ikke det veldig lite mat? Jeg misunner folk som kan fungere med såpass lite mat Det går greit, men det er lett å ryke på en smell. Så det kan hende det hadde vært lurt å spise litt mer sånn at man unngikk det, hehe. Får prøve å feile til "fasiten" er der.
Redigert av sveinaa; 04/08/2014 13:37.
|
|
|
[Re: Lurifax]
04/08/2014 13:35
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og myndihetenes kostholdsråd er fremdeles spis mindre, tren mer. Er jo bare å se på hva Lurifax skrev i innlegget over. Han er på kaloriunderskudd, men går ikke noe særlig ned i vekt. Restriksjon i kalorier vil jo alle gå ned i vekt av. Skjønner ikke helt hva du tenker på her. lurifax trenger 2000 kcal for å oppretteholde balansen, han spiser 1500 kcal og har et underskudd på 500 kcal (om dagen). Hvor henter Lurafax' kropp de resterende 500 Kcal for å oppretteholde balansen? Det lurer lurifax litt på også, siden han veier maten og logger alt han putter inn i brødhullet. Og da mener jeg virkelig alt. En del folk mener jeg spiser for lite, problemet er som flere av dere har fått med dere at jeg har vært skikkelig stor -som i STOR, og når jeg forsøker å spise mer, vel så går vekta feil vei. DET gjør at jeg ikke tør å spise mer over tid. Så kan det godt være at de som sier dette har rett, og at jeg ville fått effekt dersom jeg gjorde detter over mer enn 1,5 - 2 mnd som jeg da har forsøkt. Og for å ha det helt klart, jeg får panikk når vekta går feil vei. Hvis valget er å sykle rundt halvfeit, ha det ok, eller spise mer, bli stor og måtte gjøre jobben på nytt igjen, vel da får jeg heller være halvfeit og 15+ minutter bak på rittene. Hva folk mener og hva som er virkeligheten er to forskjellige ting. De fleste av mine direkte kolleger har en BMI over 25, allikevel synes de at de er slanke (jeg er tynn ifølge dem). Enn så lenge trur jeg at du ikke har et (stort) kaloriunderskudd. Du skriver at du teller alt som går inn, men hvordan måler du hvor mye som går ut igjen, hvor mye kroppen din trenger for å være i balanse?
|
|
|
[Re: EgilS]
04/08/2014 14:25
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Det må heves over enhver tvil at hvis man forbrenner mer energi + det som går igjennom systemet uforbrent enn det man tar til seg, går man ned i vekt, og vice versa. Det er ren fysikk, og alt annet, herunder biokjemi, er underordnet fysikkens lover. Korrigerte litt. Unødvendig. Det som går rett gjennom systemet tar man heller ikke til seg.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: supernalle]
04/08/2014 15:45
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Ang. brød, så er det jo flere lavkarboalternativer for tiden. Lavkarbobrødet på Rimi er godt, inneholder drøyt 200 kcal pr. 100 g og 7 g. karbo. 2 greie skiver med skinke og et eple til å rense tenna gir knappe 300 kcal og 20 g. karb. Hopper du over eplet, så er det kun 7 g. karb/230-40 kcal.
Redigert av Gammelogdesperat; 04/08/2014 15:52.
iq
|
|
|
06/08/2014 20:50
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Hva med min og mange andres subjektive følese av økt av metthet når vi spiser lav-karbo frokost kontra brødfrokost? Jeg spiser ikke frokost på hverdagene. Det er vel den ultimate lavkarbo-varianten. Jeg er på en måte hverken sulten eller mett på morgenen og utover formiddagen, og spiser kun lunsj av sosiale årsaker i 11-12-tiden. Ser ikke noen ulemper ved å droppe frokost så lenge jeg ikke driver intens hardtrening på formiddagen. Vet ikke om jeg hadde spist frokost da heller.
|
|
|
06/08/2014 21:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Fatty foods are not satisfying, even though people expected them to be," says Holt. "We think the reason is that fat is seen by the body as a fuel which should be used only in emergencies—it stores it in the cells instead of breaking it down for immediate use. Because it doesn't recognize the fat as energy for immediate use, the body does not tell the brain to cut hunger signals, so we go on wanting more. Carbohydrates are the opposite—they raise blood glucose so the body knows it has gotten enough fuel." Jeg tok linken med pga. resultatene. Konklusjonen vil jeg ikke uttale meg om, men at fett ga mindre metthetsfølelse enn mange trur er en interessant observasjon i denne sammenhengen. Hva med min og mange andres subjektive følese av økt av metthet når vi spiser lav-karbo frokost kontra brødfrokost? Om jag inte husker fel så är det väl en enighet om att protein gör att man blir mättare. Lavkarbo medför väl ofta att man spiser mer protein. Angående hur mättande fett är så stod det också lite om det på träningslära.se och slutsatsen var att fett inte är spesiellt mättande.
|
|
|
07/08/2014 06:44
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Hvordan jeg måler det som går ut? Vel, siden jeg sykler med watt måler, og løper med pulsbelte og trener 6 dager pr uke så er det ikke så fryktelig vanskelig å måle hva som går ut igjen.
Jeg spiser ca 1850- 2000kcal hver dag -totalt. Spiser jeg mer går jeg opp i vekt.
Når jeg så sykler ca 25 mil pr uke og løper ca 15 km pr uke så skal det ikke så enormt mye til å forstå at jeg burde forbrukt mer enn jeg putter inn.
Du har helt sikkert rett i at det er enkelt matte for de fleste, men nå har det seg slik at jeg har enormt god kontroll på inntak, jeg har enormt god kontroll på fysisk aktivitet.
Så ut fra at jeg da snakker sant: Du får "late" som om du tror meg, så ville det vært artig å se hva du fant som evt. forklarer dette
Så får det heller være at du tror jeg spiser mer enn jeg evt. gjør. Jeg er jævlig dårlig på å lure meg selv, så det sporet kan vi hoppe av først som sist.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: skiraffen]
07/08/2014 06:47
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hva med min og mange andres subjektive følese av økt av metthet når vi spiser lav-karbo frokost kontra brødfrokost? Jeg spiser ikke frokost på hverdagene. Det er vel den ultimate lavkarbo-varianten. Og jeg spiser en ultimat høykarbo-frokost til hverdagsfrokost. En brødskive med syltetøy eller sjokopålegg, og melk til.  Holder fint til lunsj 4 timer senere, selv etter en halvtimes sykling til jobben.
|
|
|
[Re: skiraffen]
07/08/2014 10:17
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Hva med min og mange andres subjektive følese av økt av metthet når vi spiser lav-karbo frokost kontra brødfrokost? Jeg spiser ikke frokost på hverdagene. Det er vel den ultimate lavkarbo-varianten. Jeg er på en måte hverken sulten eller mett på morgenen og utover formiddagen, og spiser kun lunsj av sosiale årsaker i 11-12-tiden. Ser ikke noen ulemper ved å droppe frokost så lenge jeg ikke driver intens hardtrening på formiddagen. Vet ikke om jeg hadde spist frokost da heller. Dropper også frokost hvis jeg ikke er sulten, bare ekstra styr på morgenen å dytte i seg noe når jeg egentlig ikke har lyst på mat. Trener imidlertid mye, og er som regel sulten ;-) Argumentet men at frokost starter forbrenningen kjøper jeg ikke. Man forbrenner energi hele tiden, ellers hadde man omkommet.
|
|
|
[Re: EgilS]
07/08/2014 10:18
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Hva med min og mange andres subjektive følese av økt av metthet når vi spiser lav-karbo frokost kontra brødfrokost? Jeg spiser ikke frokost på hverdagene. Det er vel den ultimate lavkarbo-varianten. Og jeg spiser en ultimat høykarbo-frokost til hverdagsfrokost. En brødskive med syltetøy eller sjokopålegg, og melk til.  Holder fint til lunsj 4 timer senere, selv etter en halvtimes sykling til jobben. Holder i maks 2 timer for meg 
|
|
|
|
|