Grenserittet 2014
|
Re: Grenserittet 2014
[Re: Gammelogdesperat]
05/08/2014 10:03
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Da er bildene fra vår fotograf Snorre Veggan ute: STORT BILDEGALLERI // Kristoffer
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: kaffekanne]
05/08/2014 10:09
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Hadde faktisk en helt konge start på rittet i år. Som vanlig var jeg litt sen til start, og klarte å havne midt i bakre klynge i pulje 7. Tenkte dermed å legge meg bakerst, og heller kjøre ut litt før pulje 8, og ta starten med dem. Men alle jaga jo ut mot venstre i fila, så for min del var det bare å legge seg til høyre og kjøre på. Kom meg nesten helt opp, og fikk et tilnærmet perfekt utgangspunkt da starten gikk  Men helt enig i at det bør gjøres noe med starten i GR, er man ikke i helt der oppe fra start er det lett å tape MYE tid i starten, samt at det fort blir mye ujevn klyngekjøring. Ikke gunstig for hverken syra eller balansen 
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
[Re: KKippernes]
05/08/2014 10:28
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
OT, men hvorfor ikke fikse et bildevisnings-fix som åpnet et bilde og lar deg bla frem/tilbake med piltastene? Litt nittitalls å måtte bla bakover for så å klikke inn på nytt bilde.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/08/2014 11:02
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Det står på to-do-lista, Øyvind. Med helt ny publiseringsplattform er det en del småplukk som må fikses på. Men det kommer, altså  OT, men hvorfor ikke fikse et bildevisnings-fix som åpnet et bilde og lar deg bla frem/tilbake med piltastene? Litt nittitalls å måtte bla bakover for så å klikke inn på nytt bilde.
|
|
|
05/08/2014 19:56
|
Grubler
Entusiast
|
Entusiast
Årets Grenseritt kan vel karakteriseres som kaotisk. Starten i Elite er det værste jeg har opplevd på ritt! Stod greit langt framme i starten(nr 30-40), men ønsket å være lovlydig og var blandt de bakerste i første grusparti. Da visste jeg allerede at en veldig god plassering(topp 30-40) ville være umulig. Det ble fort en meget stor gruppe på en 20-30 mann. Denne holdt helt inn, så var bare å bidra det en kunne, ellers henge med i haugen. Karret meg inn til 2:36, så veldig fornøyd med tiden. Dessverre ødelegger inntrykket fra starten mye av totalopplevelsen.
|
|
|
05/08/2014 20:12
|
larscjojh
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan får man frem puljetidene for Grenserittet? Valget finnes verken på grenserittet.no eller på merida rittranking.
|
|
|
05/08/2014 20:22
|
Ludde47
Fersking
|
Fersking
Gå inn på resultater på Grenseritt siden og velg avansert søk, der kan du velge pulje.
Redigert av Ludde47; 05/08/2014 20:26.
|
|
|
[Re: Grubler]
05/08/2014 21:35
|
kaffekanne
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Årets Grenseritt kan vel karakteriseres som kaotisk. Starten i Elite er det værste jeg har opplevd på ritt! Stod greit langt framme i starten(nr 30-40), men ønsket å være lovlydig og var blandt de bakerste i første grusparti. Da visste jeg allerede at en veldig god plassering(topp 30-40) ville være umulig. Det ble fort en meget stor gruppe på en 20-30 mann. Denne holdt helt inn, så var bare å bidra det en kunne, ellers henge med i haugen. Karret meg inn til 2:36, så veldig fornøyd med tiden. Dessverre ødelegger inntrykket fra starten mye av totalopplevelsen. Gratulerer med tiden, det er sinnsykt bra tid 
|
|
|
[Re: Ludde47]
06/08/2014 07:58
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gå inn på resultater på Grenseritt siden og velg avansert søk, der kan du velge pulje.
Under resultater??
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
06/08/2014 08:57
|
aasgaard
Medlem
|
Medlem
|
|
|
06/08/2014 11:02
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Første gang jeg prøvde meg på grenserittet og må si jeg syns det var bra. Startet i pulje 20 og opplevde ingen problemer ut fra sentrum. Litt løst underlag av og til men hadde ikke noe problem med RK forran og bak. Litt trangt siste etappen opp til festningen men ellers gikk det veldig bra. Mange som ikke holdt seg til høyre selv om de syklet saktere enn mange andre syns jeg. Syklet selv på 3:38 så det var ingen supertid men jeg er fornøyd med første turen. Bra bilder fra sportograf også:)
Er det flere plasser man kan finne bilder av seg selv?
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
Hvordan forbedre seg
07/08/2014 09:03
|
RuneWin
Fersking
|
Fersking
Jeg kan likegodt banne med en gang og si at jeg liker meg best på asfalt. Syklet litt på MTB i våres. Ellers har det vært landeveissykkel hele tiden. "Forberedelsene" til Grenserittet bestod av ca 10km kjøring på grusvei med MTB'en en uke før rittet...
Og nå til spørsmålet: Er det mye å vinne (i tid) på å bruke flere % av treningen på sti/teknikk?
Jeg følte ikke at jeg hadde noen større problemer i de tekniske partiene i den forstand at jeg hadde problemer med å holde meg på hjulene eller var redd, men det er klart at jeg ikke kjørte optimalt. Og, ja, det var i alle fall 2 steder jeg måtte av sykkelen og gå.
Fakta om meg: 68-modell. Det lille jeg trener (2t per uke?) er stort sett for meg selv og på landeveissykkel. Har deltatt på GR2012 og GR2014. Startet i pulje 16 i år og brukte 3:22:28.
|
|
|
[Re: dOLe!]
07/08/2014 09:03
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
07/08/2014 09:11
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Denne tråden inneholder mange klager på uvettig kjøring i starten av rittet. Jeg startet i pulje 1 og opplevde også mange småskumle situasjoner før vi kom inn i de første bakkene. Heldigvis følte jeg at det var lite hodeløs oppførsel bakerst i feltet.
Etter ca 40 km var det i hvert fall ikke noe problem at det ble for tett mellom rytterne for min del. Krampe i begge legger gjorde at jeg måtte slippe gruppe etter gruppe, og etterhvert kom de beste fra pulje 2. Jeg hang på, uten mulighet for å bidra i det hele tatt.
Når et par mil gjenstod ble jeg liggende i ingenmannsland, og jeg ble litt bekymret. Og det var da det skjedde:
Ingen å se foran. Ingen å se bak. Krampe i lår og legger. Stadig mindre luft i framdekket (slangeløst, tydeligvis ikke helt tett).
Ut fra intet dukket en svartkledd engel opp. Han hadde sterke ben, og en bred rygg å gjemme seg bak. Etter et par minutter snudde han seg for å se om jeg ville dra. Jeg beklaget, og sa at jeg bare prøvde å karre meg til mål. Han smilte, og sa: "Det er helt greit! Bare heng deg på".
Om det var bevisst eller ikke, vet jeg ikke, men jeg følte at min svartkledde redningsmann snudde seg og passet på at jeg hang med opptil flere ganger. Han kjørte jevnt og pent, og passet på å ikke rykke når det ble noen meter ufrivillig luke i terrengpartiene.
Dersom Remi Bergstrøm, eller noen som kjenner ham, leser dette, så skal han vite at slik opptreden er meget beundringsverdig. Dessverre rakk jeg ikke å takke ham etter målgang.
|
|
|
Re: Hvordan forbedre seg
[Re: RuneWin]
07/08/2014 10:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg kan likegodt banne med en gang og si at jeg liker meg best på asfalt. Syklet litt på MTB i våres. Ellers har det vært landeveissykkel hele tiden. "Forberedelsene" til Grenserittet bestod av ca 10km kjøring på grusvei med MTB'en en uke før rittet...
Og nå til spørsmålet: Er det mye å vinne (i tid) på å bruke flere % av treningen på sti/teknikk?
Jeg følte ikke at jeg hadde noen større problemer i de tekniske partiene i den forstand at jeg hadde problemer med å holde meg på hjulene eller var redd, men det er klart at jeg ikke kjørte optimalt. Og, ja, det var i alle fall 2 steder jeg måtte av sykkelen og gå.
Fakta om meg: 68-modell. Det lille jeg trener (2t per uke?) er stort sett for meg selv og på landeveissykkel. Har deltatt på GR2012 og GR2014. Startet i pulje 16 i år og brukte 3:22:28. Du vil ha en del igjen for å sykle turene dine på grus/terreng ja. Men bare for å spørre: hvor mye luft kjørte du med og hva slags dekk. Grunnen til at jeg spør er fordi mange som kommer fra landvei pumper så nesten dekkene sprekker ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
07/08/2014 11:53
|
dOLe!
Entusiast
|
Entusiast
Fakta om meg: 68-modell. Det lille jeg trener (2t per uke?) er stort sett for meg selv og på landeveissykkel. Har deltatt på GR2012 og GR2014. Startet i pulje 16 i år og brukte 3:22:28. Du vil ha en del igjen for å sykle turene dine på grus/terreng ja. Men bare for å spørre: hvor mye luft kjørte du med og hva slags dekk. Grunnen til at jeg spør er fordi mange som kommer fra landvei pumper så nesten dekkene sprekker ;-) Jeg var vitne til en del som kjørte ut i grøfta eller veltet på første nedkjøring på grusen i pulje 1, tror dette kan skyldes nettopp dette med for mye luft i dekkene så man mister feste på grusen.
|
|
|
07/08/2014 12:05
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og noe dårlig svingteknikk på grus, for mange styrer bare forhjulet og dermed tverer eller klarer ikke svingen. Kan selvsagt skyldes dekktrykk, eller at man er for ivrig og undervurderer farten (skjer meg også det av og til). Men mange (som er i god form og sykler fort) slapper for lite av i overkroppen og bruker for lite av den i svingene. På en annen måte skal jo en landeveissykelist klare det bra da, for teknikken er jo ganske lik.
|
|
|
[Re: olechr]
07/08/2014 12:37
|
RuneWin
Fersking
|
Fersking
Fakta om meg: 68-modell. Det lille jeg trener (2t per uke?) er stort sett for meg selv og på landeveissykkel. Har deltatt på GR2012 og GR2014. Startet i pulje 16 i år og brukte 3:22:28. Du vil ha en del igjen for å sykle turene dine på grus/terreng ja. Men bare for å spørre: hvor mye luft kjørte du med og hva slags dekk. Grunnen til at jeg spør er fordi mange som kommer fra landvei pumper så nesten dekkene sprekker ;-) Hva vil "en del" si i denne sammenhengen tro? Kan jeg ta 10 minutter med samme antall timer trening, men mer fokusert på grus/sti? Hehe - kommer fra landevei og kommer fra landevei. Jeg kjøpte min første landeveissykkel i fjor høst :-) Men allerede da hadde jeg slicks på MTB'en og kjørte mest asfalt. Når det gjelder lufttrykk så hadde jeg ca 28-30 foran og ca 33-35 bak (Race King 2.2). Jeg veier ca 71kg. Jeg ble anbefalt dette av noen mer drevne karer som sa at det var litt i overkant, men bedre enn å punktere... (han brukte forøvrig 35 både foran og bak selv). Men neste gang kanskje jeg skal gå litt ned på lufttrykket og heller unngå å bruke 2 år gamle dekk/slanger for å minimere risken for punktering... Ellers er det fryktelig mange meninger rundt dette med lufttrykk så en stakkars nybegynner blir jo helt svimmel --- Kan jo også legge til at jeg ikke synes det er spesielt stas å stå å tråkke og gjorde det kanskje totalt i 15 sekunder i løpet av hele Grenserittet. Prøve litt i bunnen av Colabakken for å se om jeg kunne "løsne litt" på krampetendensene, men da smalt det til med krampe på baksiden av begge lår. Akkurat den har jeg ikke opplevd før... --- Ellers har jeg et tips selv: Ikke bruk 3-servings gel-flaske fra Sqeezy (eller hva det het det som ble solgt i Strömstad på lørdag). Jeg hadde en slik i den ene lommen på ryggen. For det første er det umulig å beregne at du får i deg en tredjedel hver gang du forsyner deg. For det andre var det neste ikke mulig å få i seg noe. For det andre lakk den som en sil når man hadde den i lommen. Jeg hadde tenkt å ta tre forsyninger (hver 20, 40 & 60), men endte i praksis opp med bare å få noe særlig ved 20km. Neste gang var den omtrent tom. Det meste hadde havnet nedover baken og venstre lår i en slags klissete/stiv gørre...
Redigert av RuneWin; 07/08/2014 13:08.
|
|
|
07/08/2014 13:52
|
Crassus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvor mye du sparer kommer i stor grad an på hvordan du sykler. Hvis du er nervøs pga grusen og holder luke til personen foran deg vil du lett kunne spare 10 minutter på å trene grus/terrengsykling slik at du kan holde feltet også på litt ukurant underlag. Dersom du allerede sykler lett på grusen tror jeg økt terrengtrening primært hjelper deg i svabergpartiene og kanskje overgang grus/terreng, etc. Du kan fort tape 1 minutt på det store svabergpartiet på å gå vs sykle. Men totalt for grenserittet vil jeg tro denne type besparelser ikke utgjør mer enn max 5 minutter. Det er fortsatt et kapasitetsritt og du trenger ikke beherske så mye terrengteknikk for å holde følge.
Dersom man sykler alene/drar feltet vil jeg tro det kan har mer å si fordi du blir flinkere til å holde flyten og opprettholde fart i de vekslende partiene. Vil forøvrig anbefale deg å trene litt på stående sykling, det er god måte å gi lårene litt avveksling i alle bakkene. Men det er vel litt smak og behag hvor mye den enkelte står og sykler.
|
|
|
07/08/2014 18:42
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Les også: – Jentene er sjanseløse i Grenserittet og – Grenserittet har omstillingsproblemer Hallo! Gutter?!! Har dere lest dette? Det er helt sprengdust. Husker jeg fikk hakeslepp da jeg leste om lignende praksis i Raumerittet Grenserittsjefen kommuniserer helt forstokka holdninger. Jentene får prosentvis i forhold til deltagelse størstedelen av premiepotten. Hva er det for slags hypernonsens? Jentene skal liksom være fornøyd med at de får lov å leke med gutta? Skal vi se,..hvem er det som kommer høyest opp på resultatlistene i internasjonale konkurranser igjen? VI burde hoppe og sprette av glede over nivået på norske terrengsykkeljenter. Alle gode krefter burde gjøre alt de kan på å trekke veksler på det som har blitt oppnådd å gi kommende generasjoner lyst til å satse. Da kan det å få litt igjen for å bidra til en folkefest som grenserittet være en gulrot. Jeg har tidligere uttrykt at jeg kaster ikke bort kronene mine på ritt som ledes av gubber som er så avspora både når det gjelder anstendige holdninger til normal likestilling og så uvørn holdning til eget ansvar for å bidra til å løfte jentesyklingen - rett og slett fordi så mange av dem, som Heidi, har fortjet det og fordi vt trenger etterveksten. Derfor sykler ikke jeg Raumerittet. Og jeg kommer ikke til å stille i grenserittet igjen før dette surret opphører! Og vet dere. Sånne forstokka gubber har en slem tendens til å ikke endre mening før den søte kløen på pungen begynner å svi. Derfor må vi som stiller i Menn-x klassene ta til orde og å si fra at dette går faen ikke an og at viss ikke gubbene våkner så gidder vi ikke dette, Da velger vi et av mange anstendige ritt i stedet. Tenk så unødvendig at dette i det hele tatt skal være en sak i Norge i 2014! Irritert Kjeldsen // K
|
|
|
07/08/2014 21:13
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Sykkelsporten har helt klart en utfordring, med jentene. Men akkurat eliten kunne nok håndteres likt. Jeg har ingen gode forslag, men rekruttering blandt damene må bli bedre. Det er bare at de foretrekker lagidrett. Resultatet har jo blitt at man nesten kan havne på podiet i NM, bare ved å stille opp. På den andre siden, synes jeg diskusjon om starte likt, blir litt søkt. Jentene har ikke forutsetninger, for å kjøre like fort og spektakulært som gutta. De må få konkurrere på egne premisser. Altså, beste jente ville blitt nr 180, blandt gutta. Kanskje man kunne regne på forskjellen å kjøre ut damene med et forsprang, regnet fra tidene foregående år. Det kunne blitt kalabalik det :-) Selvsagt et helt håpløst og urettferdig forslag, men det kunne blitt både god tv og publikumsvennlig
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
08/08/2014 04:32
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Er majoriteten av GR-deltakere menn fordi damer ikke gidder å sykle, eller fordi svært få damer ikke gidder å sykle i felt sammen med halvfeite 40-åringer som fikk sin første BIB sent i 30-åra, og som tror de klarer å håndtere sykkelen sin like godt som Peter Sagan eller Nino Scürther, men som likevel klarer å få til stygge velt i hvert eneste ritt de stiller i?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
08/08/2014 05:36
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er vel majoriteten menn i "alle" ritt og det har ikke noe med Grenserittet å gjøre, er sånn både innenlands og utenlands (av de jeg har sykla). Tipper det er større andel damer i løping en sykkel uten at jeg har noe tall på det. Så at damene får mindre oppmerksomhet er sånn sett ikke rart, men helt klart dumt og ikke bra for rekrutteringen av damer.
Stygge velt handler ikke om bare dårligere ryttere, skjer i TdF også. Egentlig tenker jeg at sånn ritt som GR med den ganske så uheldige starten rett og slett er heldig som ikke har flere stygge fall.
|
|
|
08/08/2014 06:26
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes at spørsmålet om antall/andel damer er rimelig uinteressant. Damene i eliten jobber steinhardt og leverer stål. Det er etter hvert utrolig mange damer blant mosjonister og som er utrolig flinke. Snu det at beste dame kom på 180.plass. Tenk hvor mange menn som fikk tjeideng. Jeg kjøper ikke at det feks skal være et problem å få til spurtpris for damer. Det er en viljesak.
Mvh
|
|
|
[Re: Crassus]
08/08/2014 07:09
|
RuneWin
Fersking
|
Fersking
Dersom man sykler alene/drar feltet vil jeg tro det kan har mer å si fordi du blir flinkere til å holde flyten og opprettholde fart i de vekslende partiene. Jeg startet (et stykke bak) i pulje 16 og denne pulja gikk umiddelbart i full oppløsning så vidt jeg fikk med meg. Det var ikke noe "felt" å snakke om. Det ble mest sykling alene egentlig. Gjemte meg bak ryggen på en kraftig kar i motvinden på asfalten et stykke, men dett var dett. Vil forøvrig anbefale deg å trene litt på stående sykling, det er god måte å gi lårene litt avveksling i alle bakkene. Men det er vel litt smak og behag hvor mye den enkelte står og sykler. Jeg innbiller meg at om man klarer å stå i noen av de mest "rotfylte" partiene så kan man fjære med kroppen og flyte vanvittig mye bedre over ujevnhetene i forhold til å sitte og humpe. Men å stå og tråkke i disse partiene tror jeg raskt ville ha resultert i stokk stive bein for mitt vedkommende. Dette ville igjen tatt lang tid å kommer seg etter og gått utover kjøringen på grusveiene i mellom. Det gjelder sikkert å finne en god balanse. Jeg har nok mye igjen før jeg nærmer meg noe optimalisert der i gården. Det er derfor jeg spør litt her...
|
|
|
[Re: GardS]
08/08/2014 07:12
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykkelsporten har helt klart en utfordring, med jentene. Men akkurat eliten kunne nok håndteres likt. Jeg har ingen gode forslag, men rekruttering blandt damene må bli bedre. Det er bare at de foretrekker lagidrett. Resultatet har jo blitt at man nesten kan havne på podiet i NM, bare ved å stille opp. På den andre siden, synes jeg diskusjon om starte likt, blir litt søkt. Jentene har ikke forutsetninger, for å kjøre like fort og spektakulært som gutta. De må få konkurrere på egne premisser. Altså, beste jente ville blitt nr 180, blandt gutta. Kanskje man kunne regne på forskjellen å kjøre ut damene med et forsprang, regnet fra tidene foregående år. Det kunne blitt kalabalik det :-) Selvsagt et helt håpløst og urettferdig forslag, men det kunne blitt både god tv og publikumsvennlig Man må vel ta med travsport for å finne noe der damene er like kjappe som gutta. Nå ville beste dame blitt en del bedre enn 180 blant gutta også, hadde de startet sammen med de beste, altså samme forutsetninger. Husker jeg riktig har de vel blitt 60 eller deromkring på vasan der de starter sammen. Å starte med gutta hadde også vært bedre enn det de driver med nå. Starte med halvgode gutter er en dårlig løsning. Egen start er best og der bør de lytte til utøverne, spa opp et par forslag og få til noe. Grenserittet har kanskje europas beste premier så fortjener ikke bare kjeft, tvert i mot. At spurtprisen var kun for gutta burde vel heller ikke vært slik, men i det minste opplyst bedre om.. Fagereng sier det bare ville blitt tull med spurtpris da damene skulle spurta sammen med gutter og akkurat det blir tåpelig da han syns det er greit at de skal spurte om seieren opp en gangsti som er full av folk. Da hadde de sikkert greid å spurte rundt noen på en fylkesvei også..  Så da er det bedre å kalle en spade for en spade noe han forsåvidt gjør i tillegg, kanskje med vekslende hell.. Uansett, det første de bør ordne opp i er å få til en startordning som funker. De bør starte alene, da får de sitt eget ritt. Som det er nå funker det heller dårlig. Skal de likevel starte som nå må de i allefall finne på noe lurt så bakken er "ledig" når de kommer til mål. Start kl 8 eventuelt 0750 er mitt forslag. Ja, gutta vil ta igjen noen damer, men det er i såfall på slutten.. En motorsykkel før teten til gutta løser det. Damene som blir tatt igjen da er 20 min bak de beste og flytter seg nok ganske så smidig når de hører den motorsykkelen. Da får man for det første et bedre dameritt (nå tør/ vil ikke noen satse noe særlig på å komme i fra da de er i et felt med halvgode gutter) og for det andre får de fri vei til mål. Å mer eller mindre avfeie endring av startordning som umulig virker litt arrogant..
|
|
|
[Re: Kriss]
08/08/2014 07:46
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Mulig dette ikke funker i praksis, men hva med en pulje hvor de 50 beste kvinnene starter. Om det er før Menn Elite eller rette etter og evt før pulje 1 i turklassene så kan det vel ikke være så mye trafikk når 50 damer er spredt ut på lange strekker?
|
|
|
[Re: GardS]
08/08/2014 08:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sykkelsporten har helt klart en utfordring, med jentene. Men akkurat eliten kunne nok håndteres likt. Jeg har ingen gode forslag, men rekruttering blandt damene må bli bedre. Det er bare at de foretrekker lagidrett. Resultatet har jo blitt at man nesten kan havne på podiet i NM, bare ved å stille opp. På den andre siden, synes jeg diskusjon om starte likt, blir litt søkt. Jentene har ikke forutsetninger, for å kjøre like fort og spektakulært som gutta. De må få konkurrere på egne premisser. Altså, beste jente ville blitt nr 180, blandt gutta. Kanskje man kunne regne på forskjellen å kjøre ut damene med et forsprang, regnet fra tidene foregående år. Det kunne blitt kalabalik det :-) Selvsagt et helt håpløst og urettferdig forslag, men det kunne blitt både god tv og publikumsvennlig Det er helt klart alt for få jenter totalt sett, men de jentene som satser, og kommer opp, blir faktisk gode også i internasjonal målestokk (I alle fall mye bedre enn gutta og spesielt om man ser det i prosent.). Det å finne en startordning der jentene starter sammen er ikke umulig. Her må man bare tenke kreativt.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Kriss]
08/08/2014 08:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sykkelsporten har helt klart en utfordring, med jentene. Men akkurat eliten kunne nok håndteres likt. Jeg har ingen gode forslag, men rekruttering blandt damene må bli bedre. Det er bare at de foretrekker lagidrett. Resultatet har jo blitt at man nesten kan havne på podiet i NM, bare ved å stille opp. På den andre siden, synes jeg diskusjon om starte likt, blir litt søkt. Jentene har ikke forutsetninger, for å kjøre like fort og spektakulært som gutta. De må få konkurrere på egne premisser. Altså, beste jente ville blitt nr 180, blandt gutta. Kanskje man kunne regne på forskjellen å kjøre ut damene med et forsprang, regnet fra tidene foregående år. Det kunne blitt kalabalik det :-) Selvsagt et helt håpløst og urettferdig forslag, men det kunne blitt både god tv og publikumsvennlig Man må vel ta med travsport for å finne noe der damene er like kjappe som gutta. Nå ville beste dame blitt en del bedre enn 180 blant gutta også, hadde de startet sammen med de beste, altså samme forutsetninger. Husker jeg riktig har de vel blitt 60 eller deromkring på vasan der de starter sammen. Å starte med gutta hadde også vært bedre enn det de driver med nå. Starte med halvgode gutter er en dårlig løsning. Egen start er best og der bør de lytte til utøverne, spa opp et par forslag og få til noe. Grenserittet har kanskje europas beste premier så fortjener ikke bare kjeft, tvert i mot. At spurtprisen var kun for gutta burde vel heller ikke vært slik, men i det minste opplyst bedre om.. Fagereng sier det bare ville blitt tull med spurtpris da damene skulle spurta sammen med gutter og akkurat det blir tåpelig da han syns det er greit at de skal spurte om seieren opp en gangsti som er full av folk. Da hadde de sikkert greid å spurte rundt noen på en fylkesvei også..  Så da er det bedre å kalle en spade for en spade noe han forsåvidt gjør i tillegg, kanskje med vekslende hell.. Uansett, det første de bør ordne opp i er å få til en startordning som funker. De bør starte alene, da får de sitt eget ritt. Som det er nå funker det heller dårlig. Skal de likevel starte som nå må de i allefall finne på noe lurt så bakken er "ledig" når de kommer til mål. Start kl 8 eventuelt 0750 er mitt forslag. Ja, gutta vil ta igjen noen damer, men det er i såfall på slutten.. En motorsykkel før teten til gutta løser det. Damene som blir tatt igjen da er 20 min bak de beste og flytter seg nok ganske så smidig når de hører den motorsykkelen. Da får man for det første et bedre dameritt (nå tør/ vil ikke noen satse noe særlig på å komme i fra da de er i et felt med halvgode gutter) og for det andre får de fri vei til mål. Å mer eller mindre avfeie endring av startordning som umulig virker litt arrogant.. Synes ditt forslag ift. startordning er meget godt. Det vil være null problem for arrangøren å få til dette også (de må bare få bort skylappene). Pluss at man ville fått en helt annen konkurranse det den sterkeste kunne kjørt fra første pedaltråkk isteden for å vente på en drit trang spurt i bunn av sykkelvegen rett før festningen. Når det er live tracking fra ultimate kan det umulig være noe problem å ha en egen spurtpris for jentene uavhengig av når de starter. Arrangøren har bare noen vanvittig dårlige poenger.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
|
|