Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 11 1 2 4 5 6 7 8 10 11

Grenserittet 2014

Re: Grenserittet 2014 [Re: jimmyboy] #1828846 31/07/2014 06:39
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: jimmyboy
Går det dårlig på lørdag kommer jeg ihverfall aldri til å skylde på sykkelen! Den er altfor dyr til det

Klassiker!

LarsB

Re: Grenserittet 2014 [Re: torarnep] #1828848 31/07/2014 06:42
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: torarnep
Jeg sendte en mail til GR i går. Svaret jeg fikk var at den fikk jeg ved startnummerutdelingen.
Men om det er på festningen eller i Strømstad vet jeg ikke.

Henter du på fredag er det Festningen, henter du på lørdagsmorgen er det Strømstad.

Re: Grenserittet 2014 [Re: olechr] #1828853 31/07/2014 06:50
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: olechr

Stivgaffel i grenserittet er bare tull. Rittet er flatt så 1 kg til eller fra har null å si.

Nja. Her må jeg protesterere. Jeg er usikker på om det er bakkene i birken eller grenserittet jeg hater mest. Er du lett i kroppen og har du O2 som en alaskahusky kan sikkert Grenserittet fremstå som flatt. For en tungdøl hvis mest ekspolsive egenskap er evnen til å produsere syre kjapt, er de stadig krappe kneikene skikkelige kreftetappere. Jeg er helt med på at stiv gaffel ikke nødvendigvis er riktig utstyrsmedisin for å takel disse bakkene best mulig. Men dersom stiv gaffel gir FØLELSEN av større eksplosivitet og "letthet" i forseringen av kneikene, ja så kan det være det er saken for noen. Når det er sagt har du helt sikkert rett i at en god fulldemper gir overskudd i de ugjevne partiene. Så har sikkert folket ulike preferanser mtp hva man bør prioritere.

Mvh

Re: Grenserittet 2014 [Re: BjKj] #1828870 31/07/2014 07:12
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: BjKj

Stivgaffel i grenserittet er bare tull. Rittet er flatt så 1 kg til eller fra har null å si.

Nja. Her må jeg protesterere. Jeg er usikker på om det er bakkene i birken eller grenserittet jeg hater mest. Er du lett i kroppen og har du O2 som en alaskahusky kan sikkert Grenserittet fremstå som flatt. For en tungdøl hvis mest ekspolsive egenskap er evnen til å produsere syre kjapt, er de stadig krappe kneikene skikkelige kreftetappere. Jeg er helt med på at stiv gaffel ikke nødvendigvis er riktig utstyrsmedisin for å takel disse bakkene best mulig. Men dersom stiv gaffel gir FØLELSEN av større eksplosivitet og "letthet" i forseringen av kneikene, ja så kan det være det er saken for noen. Når det er sagt har du helt sikkert rett i at en god fulldemper gir overskudd i de ugjevne partiene. Så har sikkert folket ulike preferanser mtp hva man bør prioritere.

Mvh

Du kan protestere så mye du vil. Her kommer vi til å være uenig uansett. Har syklet med så mange som sier det samme som deg. Og de taper tid i hver eneste sving. Sikkert fint å stiv gaffel når man må spurte der jeg bare sitter å trår :-P

Samtidig er jeg imponert over hvor mye mange trenger eksplosiv sykkel i ritt. I eliten hvor det går fortest sitter vi stort sett å sykler i gruppe i ganske javn fart.

Birken kan man kjøre stiv enkelt og greit fordi bakkene er lengre, men mest fordi det er lite svinger og helt jevnt (som asfalt underlag).

Det mest morsomme med stiv gaffel er at er så mange som mener den kg har så mye å si, samtidig står de der med kul på magen. (sier ikke at det gjelder deg) ;-)

Redigert av olechr; 31/07/2014 07:14.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Grenserittet 2014 [Re: olechr] #1828890 31/07/2014 07:37
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Han hadde fort vunnet med Genius i det slaget han var på høsten i fjor ja. HT eller Fs er nok ikke store forskjellen nei, men stiv gaffel ser jeg ikke noe annet en ulemper.

Det gir "bragging rights", da. ICON_WINK

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1828894 31/07/2014 07:44
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kunne aldri tenkt meg å sykle med stiv gaffel selv (har aldri hatt det på rittsykkel utenom den første jeg kjøpte på midten av 90 tallet kanskje, men da hadde jo alle det). Men har ett inntrykk at det ikke er vekten i seg selv som spiller inn (virker mer som markedsføring med feks Diamant/Nakamura sykler), men at mange liker den kontante følelsen, og at det gir mer følelse av far og akselerasjon.

Men helt enig med deg OleChr, kan ikke skjønne noe annet en at Grenserittet med alle svinger og endringer så kjører en saktere med stiv gaffel. Men det en også skal huske er at Grenserittet har ikke så mye færre høydemetre en Birken, kan vel ikke være mer et par hundre, det oppleves bare ikke sånn siden birken har noen lange, mens Grenserittet er mer opp og ned.

Er mye risting og smådumper på Grenserittet så tror også at heldempa hadde vært likebra som halvdempa, men velger sistnevnte fordi jeg føler jeg får best tråkk på den, vekten på de er ganske lik (+ heldempaen fortsatt er "sliten" etter Furusjøen..må bytte noen ting der før den er klar).

Re: Grenserittet 2014 [Re: Oddefa] #1828902 31/07/2014 07:57
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: oddefa
Kunne aldri tenkt meg å sykle med stiv gaffel selv (har aldri hatt det på rittsykkel utenom den første jeg kjøpte på midten av 90 tallet kanskje, men da hadde jo alle det). Men har ett inntrykk at det ikke er vekten i seg selv som spiller inn (virker mer som markedsføring med feks Diamant/Nakamura sykler), men at mange liker den kontante følelsen, og at det gir mer følelse av far og akselerasjon.

Men helt enig med deg OleChr, kan ikke skjønne noe annet en at Grenserittet med alle svinger og endringer så kjører en saktere med stiv gaffel. Men det en også skal huske er at Grenserittet har ikke så mye færre høydemetre en Birken, kan vel ikke være mer et par hundre, det oppleves bare ikke sånn siden birken har noen lange, mens Grenserittet er mer opp og ned.

Er mye risting og smådumper på Grenserittet så tror også at heldempa hadde vært likebra som halvdempa, men velger sistnevnte fordi jeg føler jeg får best tråkk på den, vekten på de er ganske lik (+ heldempaen fortsatt er "sliten" etter Furusjøen..må bytte noen ting der før den er klar).

Enig i dette med følelse fremfor vektargumentet, og ja OleChr - Jeg er en av disse med kul på magen, selv om den blir stadig vanskeligigere å finne ;)Husk også at det er store forskjeller på dempergafler. Jeg har en manitudemper som er noe skikkelig skræp. Den er spagetti i alle retninger og bidrar til alt annet enn grep og trygghet gjennom svinger. Karbongaffelen gir en mer kontant og forutsigelig opplevelse på fast grus og asfalt. Plukker man utstyr fra de lavere hyller unngår man ikke kompromisser.

Mvh

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1828908 31/07/2014 08:06
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Grenserittet er jo et ritt man kommer igjennom på alt, så om man velger stiv gaffel, demper foran, heldempa eller fatbike spiller jo ingen rolle:). Noen liker mor, andre liker datter osv osv;).

Men over til føret og dekkvalg:). Noen som har vært igjennom nå og kan si noe om grusvegene? Er det løse forhold, hardt?

Har som nevnt tidligere tenkt maxilite foran og bak, slangeløst. Kjørte dette i fjor, samt på birken. I år kun testet på femundrittet. Triller vilt bra, men tåler selvsagt mindre samt dårlig sidegrep på løs grus. Kjørte tidligere i år Hedmarksvidda rundt med rocket Ron framdekk, 2.25 snakeskin slangeløst og thunder burt bak. Dette gav virkelig en trygghet på grusen. Men det er tyngre og triller dårligere enn maxilite. Hmmmm.

Var jo fornøyd med maxilite i fjor. Og Odd Erik, du får ikke lov til å komme med råd;). Du skal bare gire meg opp med judas priest i bilen på veg nedover, thats it! ICON_SMILE.

CK ELVERUM

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1828927 31/07/2014 08:18
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var jo en som sykla i første pulje med fatbike i fjor. Sykla fort gjorde han også. Skal ikke gi noen mer råd Øistein. Bilen er syncet på Priest (den nye er ganske så bra faktisk). Blir Thunder Burt både foran og bak her, bakhjulet satt opp slangeløst (hvis luften holder seg). Tenkte at siden jeg skulle sette på nytt bakdekk kunne jeg også prøve slangeløst igjen etter noen år hvor jeg kun har vært på slangekjøret. Etter litt om og menn så virker den tett i allefall. Framdekket er allerede montert med slange og gidder ikke å gjøre den om til slangeløst i denne omgang. Får jeg heller gjøre regnsskap på Lørdag.

Re: Grenserittet 2014 [Re: olechr] #1828929 31/07/2014 08:22
B
BigHomer Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hvis du leser tidligere poster er det ikke pga 1,5 kg ekstra. Det er pga følelsen er bedre og har kjørt desidert fortere i år på en HT med stiv gaffel kontra FS i fjor. Kjørte på toppspekka FS i fjor, så vet godt hva jeg selv mener hvert fall. Behagelig med FS er det dog ICON_SMILE

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1828942 31/07/2014 08:29
B
birker Offline
Entusiast
Entusiast
B
som skrevet er det ikke den ene kilone som er noe av betydning, men kontra fulldemer og helstiv blir differansen 2.5kilo da begynner det å bli merkbart. Blir lill feil å diskutere vekt med en som selger kosttilskudd syns jeg da.

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1828946 31/07/2014 08:32
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Hva tror folket om å kjøre Grenserittet med Garmin Vector-pedaler? Eneste problemet er vel den bakken der "alle" går? Jeg sykla riktignok den bakken i fjor, men hadde da kanskje litt flaks som fikk fri bane. Statter forøvrig i pulje 3. Går de fleste i bakken her også? Tror jeg starta i pulje 5 i fjor.

Re: Grenserittet 2014 [Re: traktoregg] #1829008 31/07/2014 09:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Henger du på en bjelle og plinger litt kommer du fram i Berbybakken også.

LarsB

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1829020 31/07/2014 09:44
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Så på bakken på Youtube, og det ser ut som om gåinga eventuelt er unnagjort på under 2 minutter. Cleatsa tåler vel et par minutter gange?

Re: Grenserittet 2014 [Re: traktoregg] #1829024 31/07/2014 09:49
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det blir lett kø i den bakken uansett. Du kan ha flaks i tidligere puljer og få fri (nok) bane, men dersom en foran deg knoter i syretåka blir det fort til å måtte klikke ut. Det kan også skje opp svaberget.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1829039 31/07/2014 10:16
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
"Skottet" er et lite irritasjonsmoment, ja. Har aldri hatt sjans til å sykle den under rittet fordi det er gå-kø. På gjennomkjøringa nå sykla jeg veeeldig rolig opp, og iflg Strava var det godt over 1 minutt raskere enn det kjappeste jeg har klart i ritt. Går du opp det bratteste tar det 2-3 min avhengig av føre og køfart, men om man skal mase seg opp ved å plinge/brøle etc brennes det nok for mye krutt.

Re: Grenserittet 2014 [Re: traktoregg] #1829063 31/07/2014 10:39
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: traktoregg
Hva tror folket om å kjøre Grenserittet med Garmin Vector-pedaler? Eneste problemet er vel den bakken der "alle" går? Jeg sykla riktignok den bakken i fjor, men hadde da kanskje litt flaks som fikk fri bane. Statter forøvrig i pulje 3. Går de fleste i bakken her også? Tror jeg starta i pulje 5 i fjor.

For å være ærlig - helt på trynet! De marginale fordeler landeveispedaler kan ha oppveies i 100-gangern av bakdelene når du må klikke ut. Skal ikke mye gjørme i cleatsen før det blir seriøse problemer med å låse fast igjen heller

Re: Grenserittet 2014 [Re: traktoregg] #1829070 31/07/2014 10:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: traktoregg

Er det så viktig med watt? Er jo mye rykk/napp her, så det å kjøre på watt er vel sikkert vanskelig tenker jeg? Tenker og det er kjipt om du må gå opp "bakken" og over "svaberget".

Redigert av sveinaa; 31/07/2014 10:45.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1829080 31/07/2014 10:49
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Det er selvfølgelig å se på watt-tallene i etterkant som er interessant.

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1829094 31/07/2014 11:04
D
Dagfino Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
D
Spennende tråd:

DEKK
Selv kjører jeg med Racing Ralph foran og Thunder Burt bak. Hva er anbefalt trykk i bakhjulet for å få dette til å sitte på grus-/stibakker.

SYKLE HJEM
I fjor syklet vi 3 pers sammen hjem. En stor fordel i DET været. Vi kjørte ruten som er anbefalt tidligere i tråden her (Halden - gamle Svinesund - Nordby - veien som etter hvert går langs E6). Fint!

Et tips er å si at de som vurderer å sykle hjem - møtes fx utenfor herregarderoben. Lett å finne-funket i fjor! (Selv skal jeg sykle om Prestebakke for å lange til noen kollegaer i år).

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1829096 31/07/2014 11:10
K
kaffekanne Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
K
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Tilbehor/Vesker/Drikkesekk-27032/
Denne er tydeligvis utgått, men er det noen som har noen råd om et sted man kan kjøpe rimelig drikkesekk?
Skal kun bruke den til dette, så gidder ikke blåse masse penger på noe fancy smancy.

Åssen er det å fylle opp drikkeflaskene på drikkestasjonene...tar det for mye tid?

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1829100 31/07/2014 11:16
K
kaffekanne Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
K
Ser dem melder regn fra 6-12 på lørdag og...Merker man mye forskjell på opphold og regn på slike ritt?
For min del er jeg bare glad jeg slipper varmen.

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1829119 31/07/2014 11:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: kaffekanne
Denne er tydeligvis utgått, men er det noen som har noen råd om et sted man kan kjøpe rimelig drikkesekk?
Skal kun bruke den til dette, så gidder ikke blåse masse penger på noe fancy smancy.

Åssen er det å fylle opp drikkeflaskene på drikkestasjonene...tar det for mye tid?

Birksport har en som er ganske rimelig. De hadde stand på festningen i fjor. Vet ikke om de har noe i Strømstad. www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=109_130&products_id=6004

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1829134 31/07/2014 12:03
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig

Biltema er litt enten/eller. Noen produkter er forbausende bra og andre er bare søppel. Test den et par ganger før rittet hvertfall. Eller kjøp en Camelbak eller lignende. Koster litt mere men du kommer garantert til å like å sykle med drikkesekk så den blir helt sikkert brukt mer enn én gang ICON_SMILE

Etterfylle drikkesekk tar alt for lang tid. Drikk det du klarer på drikkestasjonene så holder det som er i sekken lenger. Flaske på ramma må du vel ha uansett. Lykke til!

Redigert av VegardSkedsmo; 31/07/2014 12:04.
Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1829135 31/07/2014 12:04
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Ser dem melder regn fra 6-12 på lørdag og...Merker man mye forskjell på opphold og regn på slike ritt?

Det tror jeg er veldig individuelt, men generelt vil jeg si nei til det på Grenserittet. Jeg tror nesten bare det er en fordel, da det helt sikkert er veldig tørt i skogen. Ene året jeg syklet Vasaloppet var det så støvete, at jeg satt og savnet regnet for første gang i mitt liv på en sykkel ICON_SMILE Dessuten har det jo en deilig, forfriskende og kjølende effekt, for jeg ser det skal være ganske varmt den dagen. Og for én som ALLTID får kramper på Grenserittet, som det eneste rittet i kalenderen min, er jeg nesten bare glad det kommer noen dråper.

På Birken har det en del å si for min del når det kommer til avslutningen, da det ikke står om liv og helse for meg, tar jeg det alltid for rolig ned fra Storåsen, og mister mye tid og plasseringer der.

Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1829142 31/07/2014 12:13
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt

Nå har ikke jeg noen formening om hvor holdbar denne sekken er, kanskje det er bra saker. Kjøpte en sånn fancy camelbak mule i 2008. Bruker den fortsatt og er "like fint" som når den var ny. Blir jevnlig vasket og funksjonen er som da den var ny. Brukes nok kanskje en gang i uka i snitt i løpet av et år. Ser at modellen har endret seg en del siden jeg kjøpte, men sett at kvaliteten er like bra så er det mye sekk for pengene! ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Grenserittet 2014 [Re: Elgvenn2] #1829169 31/07/2014 12:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Elgvenn2

Nå har ikke jeg noen formening om hvor holdbar denne sekken er, kanskje det er bra saker. Kjøpte en sånn fancy camelbak mule i 2008. Bruker den fortsatt og er "like fint" som når den var ny. Blir jevnlig vasket og funksjonen er som da den var ny. Brukes nok kanskje en gang i uka i snitt i løpet av et år. Ser at modellen har endret seg en del siden jeg kjøpte, men sett at kvaliteten er like bra så er det mye sekk for pengene! ICON_SMILE

Jeg har også en sånn Mule. Den funker kjempe bra. Bruker den både på vinter og på sommer (eneste gangen jeg har ikke har vært fornøyd var når "sommer" slangen frøys på Hauern, men løste dette enkelt ved å kjøpe en isolert slange.). Synes i grunn den sitter veldig godt på ryggen også.

Re: Grenserittet 2014 [Re: Clotho_NOR] #1829203 31/07/2014 13:30
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Clotho_NOR

Det tror jeg er veldig individuelt, men generelt vil jeg si nei til det på Grenserittet. Jeg tror nesten bare det er en fordel, da det helt sikkert er veldig tørt i skogen. Ene året jeg syklet Vasaloppet var det så støvete, at jeg satt og savnet regnet for første gang i mitt liv på en sykkel ICON_SMILE Dessuten har det jo en deilig, forfriskende og kjølende effekt, for jeg ser det skal være ganske varmt den dagen. Og for én som ALLTID får kramper på Grenserittet, som det eneste rittet i kalenderen min, er jeg nesten bare glad det kommer noen dråper.

På Birken har det en del å si for min del når det kommer til avslutningen, da det ikke står om liv og helse for meg, tar jeg det alltid for rolig ned fra Storåsen, og mister mye tid og plasseringer der.

I fjor var det knusktørt, støvete og løst underlag. Bare fint om det kommer litt regn som får ned støvet, og pakket underlaget litt ICON_SMILE

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Grenserittet 2014 [Re: kaffekanne] #1829250 31/07/2014 14:41
ileirtro Offline
Entusiast
Entusiast

Det spørs når du starter og hvor mye det regner. Grusveiene blir ganske sugende etterhvert,
og det blir mye gjørme på slutten hvor en sykler igjennom noen gårdstun. Ganske sleipt der det er gress.
De første startpuljene merker ikke stort, mens de siste merker det veldig godt.

Re: Grenserittet 2014 [Re: birker] #1829258 31/07/2014 15:04
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: birker
som skrevet er det ikke den ene kilone som er noe av betydning, men kontra fulldemer og helstiv blir differansen 2.5kilo da begynner det å bli merkbart. Blir lill feil å diskutere vekt med en som selger kosttilskudd syns jeg da.

Fordi han som selger kosttilsudd har rett mener du? ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 6 av 11 1 2 4 5 6 7 8 10 11

Moderator  support