Bortmobbing av nye forum-medlemmer
|
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer
[Re: Dan]
30/07/2014 20:10
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Det er litt spesielt at endel av veteranene her inne har en ryggmargrefleks i å forsvare GeirK. Jeg forsvarer gjerne hvem som helst på forumet som blir mobbet av andre. GeirK er ikke noe unntak. Av ren nysgjerrighet, har du forsvart noen andre enn dine bekjente som har blitt behandlet nedlatende her inne?
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
30/07/2014 20:13
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er litt spesielt at endel av veteranene her inne har en ryggmargrefleks i å forsvare GeirK. Jeg forsvarer gjerne hvem som helst på forumet som blir mobbet av andre. GeirK er ikke noe unntak. Av ren nysgjerrighet, har du forsvart noen andre enn dine bekjente som har blitt behandlet nedlatende her inne? Rull inn nå, uten at jeg gidder å hente frem fakta kan jeg påstå at Dan er en all the way good guy som har en tendens til å komme rolig inn fra siden og roe gemyttene i diskusjoner som har gått helt av skaftet.
Redigert av Raskall; 30/07/2014 20:13.
|
|
|
[Re: Raskall]
30/07/2014 20:14
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg sitter her og fantaserer om hvor fint et "invitational"-forum kunne vært. 
|
|
|
30/07/2014 20:17
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Det er litt spesielt at endel av veteranene her inne har en ryggmargrefleks i å forsvare GeirK. Jeg forsvarer gjerne hvem som helst på forumet som blir mobbet av andre. GeirK er ikke noe unntak. Av ren nysgjerrighet, har du forsvart noen andre enn dine bekjente som har blitt behandlet nedlatende her inne? Rull inn nå, uten at jeg gidder å hente frem fakta kan jeg påstå at Dan er en all the way good guy som har en tendens til å komme rolig inn fra siden og roe gemyttene i diskusjoner som har gått helt av skaftet. Det er det ingen tvil om. Men det må være lov å spørre?
|
|
|
30/07/2014 20:18
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er litt spesielt at endel av veteranene her inne har en ryggmargrefleks i å forsvare GeirK. Jeg forsvarer gjerne hvem som helst på forumet som blir mobbet av andre. GeirK er ikke noe unntak. Av ren nysgjerrighet, har du forsvart noen andre enn dine bekjente som har blitt behandlet nedlatende her inne? Rull inn nå, uten at jeg gidder å hente frem fakta kan jeg påstå at Dan er en all the way good guy som har en tendens til å komme rolig inn fra siden og roe gemyttene i diskusjoner som har gått helt av skaftet. Sant. Da er du kanskje for protokollen også enig i at GeirK har gjort mer positivt for syklister og sykling i Norge enn sannsynligvis 99,99% av forummedlemmene her? Kanskje det at "veteranene" som blle nevnt ofte står på hans side i diskusjoner, skyldes at de er klar over dette, i tillegg til at de ikke ser noen store nok problemer med hans diskusjonsteknikk til å lage noe nummer ut av det? Har du f.eks. syklet i lysløypa i Sarpsborg? Det er noe du kan takke GeirK og hans argumentasjonsteknikk for, f.eks: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=419916#Post419916
|
|
|
30/07/2014 20:19
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
40årskrisesylist
|
|
|
30/07/2014 20:23
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Kom akkurat inn her nå, hva er stillingen
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
30/07/2014 20:30
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Kom akkurat inn her nå, hva er stillingen 0-0
|
|
|
30/07/2014 20:33
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: GeirK]
30/07/2014 20:39
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
. Og hvis jeg hadde orka å finne beviser på det, hvordan hadde det påvirka deg? Du hadde plutselig endra deg totalt og blitt oppegående? Neppe. Du er nok alt for narscisistisk (nei jeg aner ikke hvordan det staves) for det.
Kritiser meg for det jeg gjør. Hold ØYEBLIKKELIG opp med å kritisere meg for ting du mener jeg kanskje kunne ha gjort. Ellers hva? Har du tenkt å svare på den forresten? Det er et vanlig fenomen å bare lese det man vil lese. Du har fått det servert så mange ganger nå
Hvor har det blitt servert konstruktiv kritikk som jeg kan bruke til å forbedre meg? Du har i allefall ikke servert noe som helst - bare grunnløs sutring. Og her er vel også litt av kjernen av problemet. Du avfeier alt som ikke kan dokumenteres som grunnløs sutring. Du har fått gjentatt flere ganger blant annet at din konfronterende forhørs-lignende diskusjonsteknikk kan virke avskremmende på flere, og oppfattes hovent når det er ledende spørsmål. Er det sansynlig at enkelte kan ha gått såpass lei av deg at de driter i hele forumet? JA!
Du betinger at de som er lei av å lese det jeg skriver i denne posten fortsetter å lese denne posten. Nå tror jeg du undervurderer forumdeltakernes intelligens og evne til å ta ansvar for seg selv ganske kraftig. Den der tror jeg du må omformulere for den gir ikke mye mening. Jeg kan ikke fatte at vi har brukt så mange sider på dette, atlekristensens innlegg inneholdt alt man trenger å vite om deg.
Du har i allefall brukt mange sider til å male et utrolig detaljert bilde av deg selv som en person som driver med netthets og ikke har baller til å backe up sine egne, uhyrlige utsagn når fakta stirrer ham rett i ansiktet. Om dette slutter med at du forlater forumet eller til slutt skriver de forløsende fem-seks ordene som inneholder en innrømmelse at du ikke hadde grunnlag for å påstå at jeg har mobbet atlekristensen ut av forumet, vet ikke jeg. Jeg vet bare at det slutter før eller siden. Jeg har jo grunnlag for å si at atlekristensen ble mobbet ut av forumet. Han sa det jo selv! Jeg vet du ikke aksepterer det, men det er jo mindre viktig i denne sammenhengen. Det trengs ikke engang å være et enkelttilfelle som forårsaket det. Summen av flere småhendelser kan ofte være nok til at begeret renner over. Om du syns jeg driver med netthets så er vi i såfall to i den båsen. Hvorfor skulle jeg forlate forumet på grunn av deg? Vel har du kommet med trusler, men nei.
Trønder osv
|
|
|
30/07/2014 20:41
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt pinlig å se godt voksne menn falle for samme mentalitet som gutter på ungdomsskolen, selv om de fleste på dette forumet er så voksne at man burde ha lært og snu det andre kinnet til hvis man føler noen er ufine. Enkelte burde også lære seg å ikke sutre av alt, kun for å kunne starte en ny tråd..
Personlig har jeg lite imot GeirK. Jeg synes han bidrar med mye positivt på forumet og mange av tipsene han kommer med har jeg tatt med meg videre. Har aldri sett han har mobbet noen her inne, kun vært litt krass eller kverulerende. Noen kanskje ufortjent, andre har lagt hodet for hugg.
PS: Siden det er mye etterspørsel av bevis her, så får jeg komme i forkjøpet. Nei, jeg orker ikke jakte opp tråder hvor GeirK kommer med gode tips og generelt er hyggelig, men det er mange av dem. Jeg synes ikke noe av dette har noe som helst likhet med ungdomskole, men det kan jo ha vært lokale variasjoner mellom byene.  Krass eller ei - mye av det GeirK sier er absolutt berettiget. Om man skal snakke om et netto positivt bidrag til et forum, så har GeirK fortsatt mye å gå på. Jeg kan tåle at han er tydelig, det er nok av BS-generatorer på forumet. Det samme kan man ikke si om enkelte andre i tråden. Ingen nevnt, ingen glemt....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: aktiviteten]
30/07/2014 20:42
|
progres
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: aktiviteten]
30/07/2014 20:47
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Går mot Straffesparkkonkurranse. Hvem som skal ligge nede og sparkes først er derimot uklart...
|
|
|
30/07/2014 20:50
|
perbl
More than words
|
More than words
Mtp de stygge mobbeepisodene jeg har kjennskap til, må jeg si at jeg misunner folk som synes disse småkranglene på forumet er det som definerer mobbing.
Å bruke mobbebegrepet på det jeg har sett dratt fram her kunne egentlig ikke falle meg inn, men nå er jeg muligens herdet noe av mange års kverulering med ymse typer på IRC.
Per B.
|
|
|
[Re: hrukin]
30/07/2014 20:52
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Kom akkurat inn her nå, hva er stillingen Meh. Jeg har ikke mer enn skummet et par sider, men det later til å være den samme gamle "GeirK skriver noe, folk leser mellom linjene eller på annen måte tolker fritt og påstår han har skrevet noe annet, han avkrever underbygging av påstandene, mye jammer når påstandene ikke kan underbygges". En enkel løsning er selvsagt å la være å påstå ting man ikke kan underbygge. Eller i det minste være veldig klar på hva som er egen tolkning. Eller kunne si ordene "Jeg ser jeg ikke hadde grunnlag for påstå dette. Min feil." Personlig tar jeg ofte feil. Det er veldig befriende å vite.
|
|
|
30/07/2014 20:55
|
Dan
More than words
|
More than words
Av ren nysgjerrighet, har du forsvart noen andre enn dine bekjente som har blitt behandlet nedlatende her inne? Rull inn nå, uten at jeg gidder å hente frem fakta kan jeg påstå at Dan er en all the way good guy som har en tendens til å komme rolig inn fra siden og roe gemyttene i diskusjoner som har gått helt av skaftet. Det er det ingen tvil om. Men det må være lov å spørre? Det er absolutt lov å spørre. Jeg klarer ikke å huske noe godt eksempel, men føler meg rimelig trygg på at jeg har prøvd å forsvare også folk jeg ikke har møtt IRL. Men selvfølgelig er det lettere å forsvare folk man har møtt og som man vet er trivelige. Ikke slik at man får mer lyst å forsvare dem fordi de er trivelige, men fordi det er lettere å gå god for folk man kjenner.
|
|
|
30/07/2014 20:56
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det aller værste med denne passiaren er jo det at jeg har møtt både Raskall og Espen. De er hyggelige fyrer IRL. Geir har jeg bare snakket med på nett - der er han en hyggelig fyr. (Om enn med et vitebegjær som kan kjennes litt påtrengende.) Veldig mye av denne diskusjonen endrer seg om man velger å ta andres uttalelser i beste mening-
Husk at halvparten av verdens befolkning er over middels hårsåre og at en annen halvpart av verdens befolkning er over middels navlebeskuende.
Redigert av Garpen; 30/07/2014 21:06.
NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
30/07/2014 20:58
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Av ren nysgjerrighet, har du forsvart noen andre enn dine bekjente som har blitt behandlet nedlatende her inne? Rull inn nå, uten at jeg gidder å hente frem fakta kan jeg påstå at Dan er en all the way good guy som har en tendens til å komme rolig inn fra siden og roe gemyttene i diskusjoner som har gått helt av skaftet. Det er det ingen tvil om. Men det må være lov å spørre? Det er absolutt lov å spørre. Jeg klarer ikke å huske noe godt eksempel, men føler meg rimelig trygg på at jeg har prøvd å forsvare også folk jeg ikke har møtt IRL. Men selvfølgelig er det lettere å forsvare folk man har møtt og som man vet er trivelige. Ikke slik at man får mer lyst å forsvare dem fordi de er trivelige, men fordi det er lettere å gå god for folk man kjenner. Takk for svar =)
|
|
|
[Re: Espen J]
30/07/2014 21:04
|
Dan
More than words
|
More than words
Om du syns jeg driver med netthets så er vi i såfall to i den båsen. Selv har jeg lagt noen deltakere her på forumet i kill filteret. Ikke fordi jeg ikke tåler å lese det de skriver, men fordi jeg er redd at jeg blir så provosert av det de skriver at jeg svarer på en måte som kan oppfattes som mobbete. Det kan godt tenkes at dette hadde vært en løsning for GeirK, siden han ofte fristes til å gå i polemikk med folk han aldri vil klare å overbevise eller avtvinge et svar. Da er det greiere at han ignorerer f eks deg fullstendig. Hvorfor skulle jeg forlate forumet på grunn av deg? Vel har du kommet med trusler, men nei. Kan du være så snill å slutte med det patetiske maset om trusler. Alle andre her, og sikkert du også, har skjønt at GeirK truet med å strekke deg opp her på forumet og ikke noe annet. Det har han jo forsåvidt gjort også, så truslene er jo på en måte allerede iverksatt. Kort sagt, forumet ville blitt et leveligere sted hvis hunder og katter la hverandre i ignorer-listen.
|
|
|
30/07/2014 21:22
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
(ingen vits i å sitere den første delen, er enig) Hvorfor skulle jeg forlate forumet på grunn av deg? Vel har du kommet med trusler, men nei. Kan du være så snill å slutte med det patetiske maset om trusler. Alle andre her, og sikkert du også, har skjønt at GeirK truet med å strekke deg opp her på forumet og ikke noe annet. Det har han jo forsåvidt gjort også, så truslene er jo på en måte allerede iverksatt. Jeg har da også sagt at jeg ikke tar trusselen spessielt alvorlig da han også 4-5 poster ned og en halvtime senere poengterte "alle lovlige midler", uten at han har forklart seg om hva dette innebærer. Han har forøvrig såvidt jeg kan huske ikke selv forklart at dette dreier seg om utelukkende her på forumet. Dere som kjenner fyren har naturlig nok et annet grunnlag for å vite hvor langt denne fyren er villig til å gå enn meg og andre som ikke har møtt ham. Så ja, det er jo en trussel. Jeg syns uansett det er litt rart, han forsvares for sin rett til å ikke bli kalt en mobber, mens jeg er patetisk som reagerer på en trussel? Jeg kan bare anta det er fordi dere som kjenner ham IRL ikke kjenner ham som en mobber, og ikke ser på ham som en ustabil person. Hvordan skal jeg og andre som ikke har møtt ham vurdere ham på bakgrunn av noe annet enn det han skriver?
Trønder osv
|
|
|
30/07/2014 21:29
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Jeg har selv deltatt i flere diskusjoner hvor GeirK har vært part, noen ganger sammenfaller våre meninger, andre ganger ikke. Det som følger er min erfaring fra dette. Slik jeg har opplevd diskusjonsteknikken til Geir, så skiller han på når noen gir sin mening, av typen: jeg syns og når noen kommer med absolutte påstander om hva som er fakta, av typen: slik er det. Det betyr at når noen sier slik som: Betyr det at jeg ikke tror du kan ha mobbet noen ut av forumet? Nope. Jeg føler meg trygg på at du har gjort det. Og jeg orker ikke lete etter bevis.
Syns jeg fortsatt du er en maktsyk fyr med en ufordragelig herseteknikk: Jepp.
Kan du oppfattes som en mobber? Definitivt.
Så vil han nok si: ok, det er din oppfatning Men når man går videre og sier: Det som forunderer meg dog, er at du insisterer på at du er en helt fin fyr, selv om tråder om deg og din herseteknikk dukker opp med omtrentlig 6 måneders mellomrom, iallefall så lenge jeg har vært her. Bevis eller ikke, det bør få noen små grå til å fortelle deg at du kansje burde revurdere herseteknikken din, eller diskusjonsmåten som du liker å kalle den.
Så definerer man diskusjonsteknikken hans som hersketeknikk, og da er det legitimt å spørre om en forklaring på hvordan det er en hersketeknikk. Du liker å se på deg selv som inteligent (diskuterbart), men du har altså ikke evne eller vilje til å lære av egne feil.
Det som også kanskje gjør at flere kommer til hans forsvar, eller forklarer hvorfor de er uenige med kritikken av ham, er det at han faktisk innrømmer når han tar feil. Jeg har merket det, for det er ytterst få, om noen andre, jeg har opplevd det med her inne. Han har også (i mitt syn) endret noe på argumentasjonsmåten sin de siste årene. Jeg syns det er drøyt å holde noen ansvarlig for noe man har gjort for flere år siden, gitt at det har opphørt.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
30/07/2014 21:31
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
For the record: jeg har ikke møtt Geir IRL 
|
|
|
30/07/2014 21:35
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvordan skal jeg og andre som ikke har møtt ham vurdere ham på bakgrunn av noe annet enn det han skriver? Hva med å ta med i vurderingen det som skrives om ham av folk som faktisk har møtt ham?
|
|
|
30/07/2014 21:39
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg tror ikke noe på at du tror noe mer på at den "trusselen" egentlig eksisterer enn noen av oss andre, men heller at du bare melker den som virkemiddel i diskusjonen alt du er god for. I mine øyne en minst like ufin diskusjonsteknikk som det du mener Geir sin er.
|
|
|
[Re: Stein]
30/07/2014 22:03
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg tror ikke noe på at du tror noe mer på at den "trusselen" egentlig eksisterer enn noen av oss andre, men heller at du bare melker den som virkemiddel i diskusjonen alt du er god for. Deg om det. Jeg måtte tenke meg om både 3 og 4 ganger (helt ærlig, jeg tellte ikke) for å finne ut hva han mente med den, og må innrømme blodpumpa økte takten noe. Jeg satt i en opphetet diskusjon med en som virka alt annet enn fornøyd, som jeg ikke kjenner i en annen situasjon enn her på forumet. Nå vet jeg at GeirK er ivrig på å ta folk som fremmer sykkelhatende ytringer (og rett skal være rett, han skal ha respekt for at han tar den), der det med jevne mellomrom kommer "Om jeg ser deg på veien skal jeg ta deg med døra" og lignende. Er den trusselen nullstillt i samme øyeblikk som en kompis sier "vi som kjenner ham vet at han aldri kommer til å gjøre det"? Dette er ikke et ledende spørsmål forresten.
Trønder osv
|
|
|
30/07/2014 22:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
En trussel om å skade noen med bilen sin er ikke helt det samme som å true med å krangle på en ubehagelig måte på et forum.
Jeg er enig med deg i at "trusselen" burde ha vært formulert på en mye mer presis og uskyldig måte som ikke kunne misforstås, men etter at betydningen ble oppklart burde det vel ha vært greit.
|
|
|
30/07/2014 22:12
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Strengt tatt så trenger ikke mobbing ha fotfeste i en enkelt setning eller tråd. Det kan oppfattes som mobbing om man oppfatter en person slik at vedkommende virker å være ute etter å arrestere mer eller mindre "alt" en sier.
Om man bevisst unngår å gjøre et forsøk på å forstå en person og kaldt og kynisk kun bryter ned en mening/ytring med intet annet mål for øyet enn å avkreve fakta eller arrestere deler av en ytring så er det fullt ut mulig å forstå at en person kan føle seg forfulgt/mobbet.
Bryter man tekst ut av enhver sammenheng så mister man konteksten, eller hva? dette skjedde for en side eller to siden, da jeg ble arrestert på bakgrunn av noe som ble skrevet etter innlegget jeg kommenterte. (kun brukt som eksempel)
Det koster oss fint lite å gjøre et lite forsøk på å forstå andre fremfor å lage en diskusjon basert på mikro nivå, når det er makroen som er essensen.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Stein]
30/07/2014 22:14
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
En trussel om å skade noen med bilen sin er ikke helt det samme som å true med å krangle på en ubehagelig måte på et forum.
Jeg er enig med deg i at "trusselen" burde ha vært formulert på en mye mer presis og uskyldig måte som ikke kunne misforstås, men etter at betydningen ble oppklart burde det vel ha vært greit. Men har han oppklart det? Jeg fikk med meg "alle lovlige måter" (det er jo beroligende), men det har blitt noen poster det siste døgnet, så jeg er ikke sikker. Ellers er vi enige
Trønder osv
|
|
|
30/07/2014 22:18
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Du ble ikke arrestert. Jeg forsøkte å forklare noe du spurte om, men så vitende seg at jeg bommet på rekkefølgen til innleggene. Helt uten negative hensikter.
|
|
|
30/07/2014 22:19
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg er enig med deg i at "trusselen" burde ha vært formulert på en mye mer presis og uskyldig måte som ikke kunne misforstås, men etter at betydningen ble oppklart burde det vel ha vært greit. Men har han oppklart det? Jeg fikk med meg "alle lovlige måter" (det er jo beroligende), men det har blitt noen poster det siste døgnet, så jeg er ikke sikker. Ellers er vi enige Jeg tror det. Men Geir kan sikkert forklare hva han mente igjen.
|
|
|
|
|