Norske "ernæringseksperter"
|
Re: Norske "ernæringseksperter"
[Re: anonym5]
25/07/2014 06:41
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Du blir ikke feit av å innta fett. Det er jo ikke helt riktig heller. Hvis du mot formodning klarer å spise så mye rent fett at du kommer i langvarig kalorioverskudd, vil du legge på deg. Men slik jeg har forstått det er ikke det mulig. Spiser du nok fett kommer det ganske fort opp igjen. 3 dl olivenolje burde dekke dagsbehovet for en voksen mann - sett i gang og prøv. Tesen er vel at en større andel fett og proteiner i kosten gir en bedre og lengre metthetsfølelse, som gjør at det er lettere å være i kaloriunderskudd. Her er det gjort et forsøk med å innta høy kalori / høy fett i 3 uker: http://www.fathead-movie.com/index.php/2013/06/10/interesting-overeating-experiment/Kildens troverdighet kan du jo selv vurdere.
|
|
|
[Re: -Jan]
25/07/2014 06:52
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne støtter jo ikke Pett_er sitt syn på noen som helst måte, den gjør det motsatte. Her står det jo at 60-70% av kalorimålet bør være fett, fordi kroppen bruker det som "drivstoff". Pett-er sier jo at det går rett igjennom, noe som overhodet ikke stemmer.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: Pett_er]
25/07/2014 06:59
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Interessant, men synd det ikke varte lengre. All endring fra det normale vil jo stresse kroppen til forandring. Det er når endringen blir normal at de virkelig spennende resultatene først vises.
Anonym5
|
|
|
25/07/2014 07:31
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Så lenge fett ikke påvirker kroppens utskillelse av insulin, blir du ikke feit av fett. Dette er vel ikke helt rett, det er jo også hormoner som aktiverer fettlagring hvis man kun spiser fett (ASP). Hvis ikke vil man jo komme ned i null fettprosent hvis man kjører et fettrikt kosthold, og det skjer jo ikke. Det havner på en likevekt til slutt. Jeg er enig i at det er vanskelig å legge på seg hvis man spiser lavkarbo - høyfett, men å se på insulin som eneste årsak til fettlagring tror jeg er feil.
|
|
|
[Re: cvrokka]
25/07/2014 09:34
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Denne støtter jo ikke Pett_er sitt syn på noen som helst måte, den gjør det motsatte. Her står det jo at 60-70% av kalorimålet bør være fett, fordi kroppen bruker det som "drivstoff". Pett-er sier jo at det går rett igjennom, noe som overhodet ikke stemmer. Jeg tror ikke du skal ta det bokstavlig. Det er vel en måte å si det på at du ikke legger på deg av fettet. Altså igjen, hele legestanden tar fullstendig feil. Jeg tror at 99% av befolkning går ned i vekt hvis de følger følgende råd: http://www.dailyhiit.com/hiit-blog/hiit-diet/diet-tips/18-reasons-youre-losing-weight/
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: Rumath]
25/07/2014 15:03
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Er det ingen moderatorer som kan hjelpe Abit litt? Er egentlig ikke meningen å støte noen. Jeg "skøyt mot" dem jeg innbiller meg tåler ganske mye, men jeg kan jo egentlig ikke vite slikt. Beklager det. Øl-bravado med litt fancy begrep. Personlig kjenner jeg meg igjen i alt av diagnoser  og om 100 år, så ser de sikkert ganske annerledes ut. Tilbake til temaet. Mindre fokus på skam over å mislykkes og å sprekke, mer fokus på alle de dagene man ikke sprekker. Litt stolthet over fremgangen man måtte se. Babysteps. Våg også å eksperimentere og variere. Ikke overdriv troen på at opplegget må følges til enhver tid, derfor heller ikke verdens undergang med noen sprekker. Dessuten, hva om du ikke hadde gjort det du gjør da ? Vel, noe kunne nok vært gjort bedre, men hvordan ville Raskall sin vekt ha forløpt seg om han ikke prøvde i det hele tatt. Bør ta til seg en dose stolthet over det også, selv om kanskje ikke vektreduksjonsmålet er nådd helt.
Redigert av Abit; 25/07/2014 15:11.
|
|
|
25/07/2014 15:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Boken Good Calories, Bad Calories er glimrende lesning og en øyeåpner for mange.
Det finns en otroligt massa kritikk av den boken. Kritikk som jag tror mycket mer på än det jag läst om i den boken. Detta har ju diskuterats många gånder på forumet utan att någon klarat att komma med någon reference till något experiment som visar det du påstår trots att de haft 50+ år på sig. Förra gången har jag för mig att du också gick med på att ditt påstående var felaktigt. Vet inte om jag gidder leta fram samma referenser engång till.
|
|
|
25/07/2014 15:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du blir ikke feit av å innta fett. Det er jo ikke helt riktig heller. Hvis du mot formodning klarer å spise så mye rent fett at du kommer i langvarig kalorioverskudd, vil du legge på deg. Men slik jeg har forstått det er ikke det mulig. Spiser du nok fett kommer det ganske fort opp igjen. 3 dl olivenolje burde dekke dagsbehovet for en voksen mann - sett i gang og prøv. Tesen er vel at en større andel fett og proteiner i kosten gir en bedre og lengre metthetsfølelse, som gjør at det er lettere å være i kaloriunderskudd. Her er det gjort et forsøk med å innta høy kalori / høy fett i 3 uker: http://www.fathead-movie.com/index.php/2013/06/10/interesting-overeating-experiment/Kildens troverdighet kan du jo selv vurdere. Men varför är det ingen som har gjort ett sådant vetensklapligt experiment de senaste 50 åren? Ett sådant experiment skulle ju faktiskt få mig och jag tror många andra att tro på atkins, taubes et. all. huvudtes.
|
|
|
[Re: supernalle]
25/07/2014 15:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
25/07/2014 15:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du blir ikke feit av å innta fett. Det er jo ikke helt riktig heller. Hvis du mot formodning klarer å spise så mye rent fett at du kommer i langvarig kalorioverskudd, vil du legge på deg. Men slik jeg har forstått det er ikke det mulig. Spiser du nok fett kommer det ganske fort opp igjen. 3 dl olivenolje burde dekke dagsbehovet for en voksen mann - sett i gang og prøv. Tesen er vel at en større andel fett og proteiner i kosten gir en bedre og lengre metthetsfølelse, som gjør at det er lettere å være i kaloriunderskudd. Her er det gjort et forsøk med å innta høy kalori / høy fett i 3 uker: http://www.fathead-movie.com/index.php/2013/06/10/interesting-overeating-experiment/Kildens troverdighet kan du jo selv vurdere. Efter närmare eftertanke. Om han gick från ett vanligt karbokosthold till lavkarbo så förlorar man väl några kilo i vann de första dagarna. Om man tar med det i beräkningen så har han väl i praktiken gått opp en del kg. ca 1 kg (något är fel i hans beräkningar, snittet av två tall är aldrig lägre än det minsta) på de siste 10 dagarna är ju också en del trots att det borde vara mer om han gjort det han säger.
|
|
|
[Re: fredriks]
27/07/2014 13:29
|
Connie
Fersking
|
Fersking
Vil anbefale å se dokumentaren "Forks over Knives" som ligger på Netflix nå. Den omhandler fedmeproblemene og det økende antall krefttilfeller på planeten vår. Den ga i allefall meg noen lusinger og øyeåpninger hva angår kosthold! Jeg er ikke umiddelbart enig i alt, men så er jeg ikke kvalifisert for det heller.
|
|
|
[Re: skiraffen]
27/07/2014 21:31
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Så lenge fett ikke påvirker kroppens utskillelse av insulin, blir du ikke feit av fett. Dette er vel ikke helt rett, det er jo også hormoner som aktiverer fettlagring hvis man kun spiser fett (ASP). Hvis ikke vil man jo komme ned i null fettprosent hvis man kjører et fettrikt kosthold, og det skjer jo ikke. Det havner på en likevekt til slutt. Jeg er enig i at det er vanskelig å legge på seg hvis man spiser lavkarbo - høyfett, men å se på insulin som eneste årsak til fettlagring tror jeg er feil. Null fettprosent er det jo ingen som har. Essensielt fettprosent for menn er 2-5 %, dvs det man må ha for å fungere. http://en.wikipedia.org/wiki/Body_fat_percentageJeg spiser, ikke overraskende mye mer fett enn de fleste, samtidig som jeg trener 10-15 timer i uka. Jeg teller ikke kalorier, men tipper jeg ligger på 3000-3500 kcal daglig og har fått målt min egen fettprosent til 9 % når jeg er i bra form. Spiser jeg mye dritt (sukker, ikke fett ;-) ) i perioder, legger jeg på meg fett under navelen med en gang.. Får jeg skikk på kostholdet, forsvinner det i løpet av et par uker.
|
|
|
27/07/2014 21:40
|
toha
Ringrev
|
Ringrev
Enn øl og vin da? Sukker eller fett ? Har inntak av disse noe å si for vekta så lenge en har et "sunt" kosthold?
You are what you don't shit
|
|
|
[Re: toha]
27/07/2014 21:57
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Er målet ditt å gå ned i vekt er vel vin mindre ugusntig enn øl. Spesielt tørr hvitvin.
|
|
|
27/07/2014 22:33
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ironisk nok er USA det vestlige landet i verden med mest overvekt. Det stemmer ikke, det er mexico: http://www.cbsnews.com/news/mexico-takes-title-of-most-obese-from-america/Stikker man til rike byer i Usa så er det en ekstrem kroppsfiksering (blant annet i en del kystbyer i California), og det å ikke være i god form blir virkelig sett ned på. Det er altså store demografiske forskjeller. Det er derfor ikke rart at de er langt fremme når det gjelder litteratur og kunnskap på dette området.
- Voltaire
|
|
|
[Re: toha]
28/07/2014 06:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Enn øl og vin da? Sukker eller fett ? Har inntak av disse noe å si for vekta så lenge en har et "sunt" kosthold? Dette fryktelig upresisise spørsmålet må du reformulere dersom det i det hele tatt skal gå an å svare på. Fett er jo en del av et sunt kosthold.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
28/07/2014 06:23
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Enn øl og vin da? Sukker eller fett ? Har inntak av disse noe å si for vekta så lenge en har et "sunt" kosthold? Dette fryktelig upresisise spørsmålet må du reformulere dersom det i det hele tatt skal gå an å svare på. Fett er jo en del av et sunt kosthold. Det går da an å gi et litt generelt svar (basert på egne antakelser om sannhet); selv om både sukker og fett kan inngå som deler av et sunt kosthold, så vil vekta påvirkes av øl og vin på samme måte som alt annet som inneholder kalorier.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
28/07/2014 20:47
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Så lenge fett ikke påvirker kroppens utskillelse av insulin, blir du ikke feit av fett. Hva skjer med kroppsvekta mi dersom jeg inntar en liter olivenolje hver dag? Dette er jo veldig satt på spissen. Du legger ikke på deg, du får en ny opplevelse når du sitter på ramma. Du lagrer ikke fett av å innta fett. Prøv derimot og innta samme mengde kcal av sukker hver dag. Da blir du feit. Hmm, en liter olivenolje naermer seg vel 900 kcal. For a fa til tilsvarende ma du spise droye to kilo sukker om dagen. Hva trur du effekten blir med tanke pa ramma?
|
|
|
[Re: Tange]
28/07/2014 22:32
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hmm, en liter olivenolje naermer seg vel 900 kcal. 9000 For a fa til tilsvarende ma du spise droye to kilo sukker om dagen. Hva trur du effekten blir med tanke pa ramma? Trur det går bra, men kanskje ikkje i lengda: http://www.nrk.no/verden/drakk-opptil-20-liter-cola-om-dagen-1.1090944220 liter cola blir 2120 gram sukker.
|
|
|
29/07/2014 15:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Glemte en null, men det var 2 kilo sukker som er poenget. Opp til, blandet ut med annen mat?
Hvordan blir det med en liter olivenolje vannet ut med 20 liter vann?
|
|
|
29/07/2014 16:22
|
eGo
Veteran
|
Veteran
For en måned siden tok jeg fem uker med 1280 kcal/per dag for å gå ned fem kilo. Jeg spiste lite fett og karbohydrater, men mye protein og grønnsaker. Det var da problemfritt å holde budsjettet uten å være sulten. Hva gjorde du når de 5 ukene var over? Øka kcal til et nivå hvor du gikk i 0 eller gikk vekta opp?
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
[Re: eGo]
29/07/2014 16:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Etter fem uker spiser jeg litt mer av det jeg har lyst på og vekta er stabil. Øker den litt, så justerer jeg bare ned igjen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
29/07/2014 16:53
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Ok. Jeg gjør det samme selv. Jeg har notert ned alt jeg spiser, veid det, telt kalorier og så testet litt forskjellige mengder for å finne ut hvor mitt "balanse" punkt ligger. Da er det lett å justere vekta med å øke/minke mengden. Spiser intet snop eller junk på hverdagene men kan skeie ut med en øl eller et glass vin. Har styrt unna alle kostholdstrender og skumleser kun råd fra ernærningsekspertene. Sunn formuft, litt innsats i telling av kalorier, planlegging av hva man skal spise og en god porsjon viljestyrke fungerer for meg. For 2-3 år siden trente jeg tung styrke og testa om jeg ville klare å runde 100 kg med å bare spise sunn mat. Veier ca 84 til vanlig. Spiste da opptil 200g (50 er vanlig)havregryn til frokost, og lite hemninger ved andre måltider. Klarte å se 99,7 på vekta, ble "grisesterk", litt chubby men utrolig matlei. Så uten å stappe i meg junk klarer ihvertfall ikke jeg å bli mer enn FHM chubby 
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
29/07/2014 22:41
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Enn øl og vin da? Sukker eller fett ? Har inntak av disse noe å si for vekta så lenge en har et "sunt" kosthold? Dette fryktelig upresisise spørsmålet må du reformulere dersom det i det hele tatt skal gå an å svare på. Fett er jo en del av et sunt kosthold. GeirK, for å bruke din "lure metode". (Totalt persketivløse spørsmål). Mener du at man kan telle kalorier man spiser mot kalorier man forbrenner når man trener, og kan regne ut hvor mye man skal veie på et gitt tidspunkt i fremtiden?
Redigert av supernalle; 29/07/2014 22:51. Rediger grunn: typos
- Voltaire
|
|
|
29/07/2014 22:47
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Enn øl og vin da? Sukker eller fett ? Har inntak av disse noe å si for vekta så lenge en har et "sunt" kosthold? Dette fryktelig upresisise spørsmålet må du reformulere dersom det i det hele tatt skal gå an å svare på. Fett er jo en del av et sunt kosthold. GeirK, for å bruke din "lure metode". (Totalt persketivløse spørsmål). Mener du at man kan telle kalorier man spiser mot kalorier trener, og kan regne ut hvor mye man skal veie på et gitt tidspunkt i fremtiden? Tror ikke Geir er en av dem som driter. Alt han spiser, suges rett opp i tarmen og inn i systemet. Jeg syntes det var noe mekanisk over ham 
|
|
|
[Re: Tange]
30/07/2014 08:31
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Så lenge fett ikke påvirker kroppens utskillelse av insulin, blir du ikke feit av fett. Hva skjer med kroppsvekta mi dersom jeg inntar en liter olivenolje hver dag? Dette er jo veldig satt på spissen. Du legger ikke på deg, du får en ny opplevelse når du sitter på ramma. Du lagrer ikke fett av å innta fett. Prøv derimot og innta samme mengde kcal av sukker hver dag. Da blir du feit. Hmm, en liter olivenolje naermer seg vel 900 kcal. For a fa til tilsvarende ma du spise droye to kilo sukker om dagen. Hva trur du effekten blir med tanke pa ramma? Uten at jeg vet, men renneræv tipper jeg? Men hvem drikker en liter olivenolje, eller spiser to kilo sukker? Jeg bruker f.eks å helle et par spiseskjeer olivenolje over et måltid for å økte mengden kalorier, ettersom jeg i perioder trener mye og det holder meg mett lenger. Igjen, det er jo å sette ting helt ytterst på spissen. Mitt poeng er at det å innta fett ikke fører til at man lagrer fett, nettopp fordi fett ikke påvirker blodsukkeret og det er stadige økninger av blodsukker (insulin) som lagrer "overskuddsenergi" som fett på kroppen. Dette kan man fint lese seg opp på selv, ettersom en kverrulant fyr på et internettforum, som meg neppe er en troverdig kilde. F.eks http://science.howstuffworks.com/life/cellular-microscopic/fat-cell2.htm. Igjen er det opp til hver enkel å vurdere kildens troverdighet. I dag spiste jeg en avokado og tre stekte egg til frokost. Består av fett og proteiner og kanskje bittelitt karbohydrat. Aner ikke hvor mye kalorier. Det holder meg god og mett i 4-5 timer og jeg føler meg bra. Prøv en slik frokost en dag, og se hvor lenge du føler deg mett. Er ikke farlig å prøve. Før/etter jeg skal trene harde økter eller i perioder hvor jeg trener veldig mye spiser jeg mer karbohydrater, som regel i form av poteter, søtpoteter, ris og mye frukt. Funker veldig bra for meg.
|
|
|
30/07/2014 08:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
I dag spiste jeg en avokado og tre stekte egg til frokost. Består av fett og proteiner og kanskje bittelitt karbohydrat. Aner ikke hvor mye kalorier. Det holder meg god og mett i 4-5 timer og jeg føler meg bra. Prøv en slik frokost en dag, og se hvor lenge du føler deg mett. Er ikke farlig å prøve.
Før/etter jeg skal trene harde økter eller i perioder hvor jeg trener veldig mye spiser jeg mer karbohydrater, som regel i form av poteter, søtpoteter, ris og mye frukt. Funker veldig bra for meg.
Dette er min oppskrift også!
|
|
|
[Re: fredriks]
30/07/2014 14:57
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Du blir ikke feit av å innta fett. Det er jo ikke helt riktig heller. Hvis du mot formodning klarer å spise så mye rent fett at du kommer i langvarig kalorioverskudd, vil du legge på deg. Men slik jeg har forstått det er ikke det mulig. Spiser du nok fett kommer det ganske fort opp igjen. 3 dl olivenolje burde dekke dagsbehovet for en voksen mann - sett i gang og prøv. Tesen er vel at en større andel fett og proteiner i kosten gir en bedre og lengre metthetsfølelse, som gjør at det er lettere å være i kaloriunderskudd. Her er det gjort et forsøk med å innta høy kalori / høy fett i 3 uker: http://www.fathead-movie.com/index.php/2013/06/10/interesting-overeating-experiment/Kildens troverdighet kan du jo selv vurdere. Men varför är det ingen som har gjort ett sådant vetensklapligt experiment de senaste 50 åren? Ett sådant experiment skulle ju faktiskt få mig och jag tror många andra att tro på atkins, taubes et. all. huvudtes. Tja. Har det ikke det da? Det er jo gjort svært mange randomiserte kontrollerte studier de siste ti årene og det er konkludert at man går mer og mer varig ned i vekt ved et kosthold med lite karbohydrater (Atkins f.eks) kontra en typisk lav-fett og lav-kcal kosthold. Det samme gjelder forsåvidt sammenhengen mellom mettet fett og hjerte- og karsykdommer. Altså, at det ikke er noe sammenheng mellom inntak av mettet fett og hjerte- og karsykdommer. Jeg har jo linket til det jeg mener er meget troverdige kilder lenger opp i diskusjonen. Og det finnes mange flere. http://healthimpactnews.com/2014/time-magazine-we-were-wrong-about-saturated-fats/Denne saken er jo interessant. På 1960 tallet blir det advart om mettet fett og at det tetter igjen blodårer (basert på shady forskning). 50 år senere skriver samme tidsskrift at alt var feil. Og hvordan har det gått med fedme de siste 50 årene, i USA og vesten generelt? Folk har ikke akkurat blitt slankere! Kan jo tyde på at det ikke er mettet fett som er synderen, men mye av den andre kalroitette og nærsingsfattige maten som har blitt en del av den vestlige dietten. Er jo verdt å reflektere over...
|
|
|
30/07/2014 15:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
@ Pett_er: Du har testet og prøvd en del forstår jeg. Hva tror du om å spise gulost i steden for feks frukt som mellommåltid i perioder man skal ned i vekt (Blir da kun protein og fett). Mengde tenker jeg kanskje er 2 eller 3 skiver ferdig skåret fra pakke?
Tanken er at ift. kaloriene man får i seg, vil de fleste være fra fett som "går" gjennom, og man vil få god metthetsfølelse da det er protein og fett. Lite man "legger" på seg av.
Redigert av sveinaa; 30/07/2014 15:14.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
|
|