Bortmobbing av nye forum-medlemmer
|
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer
[Re: Tex]
30/07/2014 10:50
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Hvis man går alene i skogen og en fugl roper noe som vinden modulerer slik at det høres ut som "øy, feiten", er man da fortsatt mobbet hvis man tror det er et menneske som roper dette?
Ikke hvis det dreier seg om en spøkefugl. Hva om spøkefuglen egentlig bare påberopte seg offerrollen? ;-D)
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: Raskall]
30/07/2014 10:51
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Derfor er det følelsen av å bli mobbet som er så viktig i definisjonen av mobbing. Slik er det ingen andre som definerer mobbing. Hverken Wikipedia, bokmålsordboka, Store Norske Leksikon eller noen andre jeg kom på å sjekke hos i farta.
|
|
|
[Re: Stein]
30/07/2014 10:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Slik er det ingen andre som definerer mobbing. Hverken Wikipedia, bokmålsordboka, Store Norske Leksikon eller noen andre jeg kom på å sjekke hos i farta. Det var svar til zero, ikke sant? Godt poeng. Espen J - hva legger du i begrepet "mobbing"? Kanskje du har en tilsvarende egen definisjon av ordet og at hele greia bare var en begrepsforvirring. Det får vi i så fall avklart når du får tid til å analysere "bevismaterialet", men prøv gjerne på en definisjon.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Her er vi ute på et interessant sidespor. La oss si at jeg har en emosjonell lidelse (type paranoia feks) som gjør at jeg føler meg mobbet av det du faktisk har skrevet til meg på ts, noe ingen uten en tilsvarende diagnose, ville oppfatte som mobbing. Du vet ikke om diagnosen og jeg forteller deg ikke at jeg opplever det du skriver som mobbing. Du har altså svært små forutsetninger til å forstå at du oppfattes som mobbende. Er du da en mobber? Det må han jo pr. (hans) definisjon være.
|
|
|
[Re: Dan]
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Ansvaret er på den eller de som er ansvarlige for at en person føler seg mobbet. Nei. Dette er ikke en naturlov og man blir ikke kvitt mobbingsproblemet ved å gjenta det. Ansvaret ligger alltid på avsender hvis kommunikasjonen er så dårlig at noen føler seg mobbet. Nei. Dette er ikke en naturlov og man blir ikke kvitt mobbingsproblemet ved å gjenta det. Det er gjerningspersonen sitt ansvar å kommunisere på en måte som fjerner mobbeaspektet og hjelper med selvinnsikten. Språkbruken din viser jo at du har bestemt deg for at den som gjør noe som får noen til å føle seg mobbet er en mobber, uansett hvor tilfeldig og misforstått det kan være, når du bruker "gjerningsperson" som betegnelse på den som ikke når frem til den som føler seg mobbet. Jeg satte litt på spissen fordi GeirK brukte begrepet "en som mobber". Du må gjerne kalle det noe annet.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Slik er det ingen andre som definerer mobbing. Hverken Wikipedia, bokmålsordboka, Store Norske Leksikon eller noen andre jeg kom på å sjekke hos i farta. Det var svar til zero, ikke sant? Jepp. Sorry.
|
|
|
30/07/2014 10:53
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Saken er at du ordlegger deg på en måte som kan oppfattes som lett hoverende og bedrevitende. Det er jeg klar over. Spesielt de som ordlegger seg skråsikkert om ting som er kontroversielt eller som de ikke vet nok om, vil nok gjerne oppfatte det slik. Nå må jeg le litt. Har full forståelse av at dette er deg og din måte å skrive på, og det har jeg ingen problemer med å akseptere. Det er nettopp denne måten å ordlegge seg på som kan gjøre at du kan fremstå for noen som litt «høy på deg selv». Om du ikke ser det selv så kan det du svarer her for noen fremstå som at dette altså gjelder «de andre». Sikkert ikke det du legger i det, men det kan absolutt tolkes slik.
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
[Re: ingeplinge]
30/07/2014 10:55
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man går alene i skogen og en fugl roper noe som vinden modulerer slik at det høres ut som "øy, feiten", er man da fortsatt mobbet hvis man tror det er et menneske som roper dette?
Ikke hvis det dreier seg om en spøkefugl. Hva om spøkefuglen egentlig bare påberopte seg offerrollen? ;-D) Da kan man fort bli uglesett.
|
|
|
[Re: prøver]
30/07/2014 10:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå må jeg le litt. Har full forståelse av at dette er deg og din måte å skrive på, og det har jeg ingen problemer med å akseptere. Det er nettopp denne måten å ordlegge seg på som kan gjøre at du kan fremstå for noen som litt «høy på deg selv». Om du ikke ser det selv så kan det du svarer her for noen fremstå som at dette altså gjelder «de andre». Sikkert ikke det du legger i det, men det kan absolutt tolkes slik.
Min erfaring er at jo større avstand det er mellom mitt og motpartens kunnskapsnivå om et emne (i min favør) jo større sjanse er det for at motparten feilaktig titulerer helt nøytrale faktafremlegg for "hersketeknikker", "lage kvalm", "kverulere" eller "mobbe" - spesielt hvis personen ikke evner å ta korreksjon og bare fortsetter diskusjonen. Her strekker verken empati eller sympati til fra min side.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: -Jan]
30/07/2014 11:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ikke hvis det dreier seg om en spøkefugl. Hva om spøkefuglen egentlig bare påberopte seg offerrollen? ;-D) Da kan man fort bli uglesett. Evt legge det store egget.
|
|
|
[Re: Espen J]
30/07/2014 11:00
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En påstand om at en sykkel til en kar på 160 kg vil minst koste 15' kr utlegges som "mobbing", samtidig som trådstater anbefaler å bruke 12' kr. Forskjellen på et godt råd om mobbing er altså 3000 kr? Dette viser bare at med så følsomme forumdeltagere er det klart at en del vil kunne oppleve mobbing, selv om det ikke er intendert.
Tror ikke essensen i akkurat den var prisen, men mer den umiddelbare kommentaren fra SuperNalle: "5000? Du må være virkelighetsfjern" Fyren har fått litt annet perspektiv, og det er jeg ikke spesielt flau over. Selvsagt hadde innlegget mitt mye mer substans enn det, men det er tydeligvis ikke viktig. Raskalls innlegg ville derimot kunne ført til at fyren i god tro kjøpte seg en sykkel som ikke holdt mål for verken bruken eller vekta hans. Og følgende vil bli som hos veldig mange andre som kjøper "billig" sykkel, og det er at den blir stående... fordi det var noe ulyder, skjeve hjul... og man "har egentlig ikke tid".... man skaper unnskyldninger for seg selv for å ikke rette opp i feilene, fordi det tar tid og penger. I stedet bør fyren få litt perspektiv, og skjønne at det faktisk krever noen ressurser, hvis man skal drive på med dette, og det er lurt å legge disse inn i starten, da dette til syvende og sist vil spare deg for penger og tid, og at du faktisk vil bruke sykkelen. Osama virket oppegående nok til å ta budskapet, noe han uttrykkelig senere i tråden viste at han gjorde.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: -Jan]
30/07/2014 11:01
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Ikke hvis det dreier seg om en spøkefugl. Hva om spøkefuglen egentlig bare påberopte seg offerrollen? ;-D) Da kan man fort bli uglesett. Eventuelt tatt for å være en gjøk.
|
|
|
[Re: zero]
30/07/2014 11:02
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Her er det jeg mener du tar feil. Ikke i det at avsender ikke i mange tilfeller kan gjøre ting bedre, men i at avsender alltid har ansvar.
Folk har også et ansvar for sin egen situasjon, og om de oppfatter ting (som av almennheten oppfattes som OK) som mobbing så er det kanskje deres egne sosiale egenskaper det er noe feil med, ikke avsenderens.
Da er vi uenige. Å føle seg mobbet er primært en subjektiv følelse og dette betyr at denne følelsen oppfattes individuelt: samme situasjon kan av person A oppfattes som mobbing men ikke av person B. Person A kan tilogmed oppfatte en situasjon som mobbing på tidspunkt C men ikke 15 år senere på tidspunkt D. Det er dette som ligger i begrepet subjektivitet. Intet rettssystem som ønsker å fremstå som rettferdig kan bygge på en slik subjektivitet som tilstrekkelig grunnlag for å dømme noen som mobbere. Kan man forestille seg en rettssak eller prosedyre der noen blir dømt som mobber på basis av ett eneste subjektivt vitnesbyrd som likevel ingen andre oppfatter som mobbing? Kan man basere et rettssystem på at på tidspunkt A så oppfattes hendelsen som mobbing men ikke på tidspunkt B? Slikt ville jo nettopp være eksempler på at et reglement eller rettssystem ikke fungerer. Martin
|
|
|
30/07/2014 11:03
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Her er vi ute på et interessant sidespor. La oss si at jeg har en emosjonell lidelse (type paranoia feks) som gjør at jeg føler meg mobbet av det du faktisk har skrevet til meg på ts, noe ingen uten en tilsvarende diagnose, ville oppfatte som mobbing. Du vet ikke om diagnosen og jeg forteller deg ikke at jeg opplever det du skriver som mobbing. Du har altså svært små forutsetninger til å forstå at du oppfattes som mobbende. Er du da en mobber? Dette begynner å bli komplisert. Ja, men jeg kan ikke gjøre noe med det med mindre jeg blir klar over det. Her på forumet er det vanskelig å lese personer, så for at jeg skal kunne gjøre noe med det må kommunikasjonen formidle at jeg mobber. Likevel har jeg mobbet en person. Enig at dette er interessant. En person med en diagnose vil sjelden være så åpen om det at han gå ut med det på et slikt forum. Hvis diagnosen fører til f.eks. misforståelser eller stor følsomhet for kritikk vil personen lett føle seg mobbet. På den måten kan nye forum-medlemmer blir bortmobbet, ikke pga. at man er ondsinnet men at man er uvøren i kommunikasjonen.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
30/07/2014 11:04
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mobbing: man ønsker å få seg selv til å føle seg bedre, deriblant ved å få bekreftelse fra flere andre (en gruppe), og behandler en motpart eller et mindretall på dårlig vis for å oppnå dette. Erting: enig i denne definisjon
Jepp - den er bedre! Hmmm, GeirK får jo mange SMS'er av andre brukere som bekreftelser.
- Voltaire
|
|
|
30/07/2014 11:06
|
EgilS
More than words
|
More than words
Derfor er det følelsen av å bli mobbet som er så viktig i definisjonen av mobbing. Slik er det ingen andre som definerer mobbing. Hverken Wikipedia, bokmålsordboka, Store Norske Leksikon eller noen andre jeg kom på å sjekke hos i farta. De fleste virker å følge Olweus sin definisjon.
|
|
|
30/07/2014 11:07
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Derfor er det følelsen av å bli mobbet som er så viktig i definisjonen av mobbing. Slik er det ingen andre som definerer mobbing. Hverken Wikipedia, bokmålsordboka, Store Norske Leksikon eller noen andre jeg kom på å sjekke hos i farta. Da har jeg en strengere definisjon av mobbing enn de fleste. Har sikkert noe med min andre oppvekst å gjøre. 
|
|
|
30/07/2014 11:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Enig at dette er interessant. En person med en diagnose vil sjelden være så åpen om det at han gå ut med det på et slikt forum. Hvis diagnosen fører til f.eks. misforståelser eller stor følsomhet for kritikk vil personen lett føle seg mobbet.
Da synes jeg vi begynner å nærme oss en konklusjon at det er utilbørlig å velte hele ansvaret over på den som komme med uttalelsene.
|
|
|
[Re: sveinaa]
30/07/2014 11:11
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Dan, mye rett i det du sier, men hvis GeirK ikke klarer å formulere seg skriftlig uten å bli oppfattet som en mobber, på tross av at han etter ditt utsagn ikke er ond IRL, så burde han kansje ikke uttrykke seg skriftlig? Dette er galt. Faktisk ganske hårreisende. Det at feks du eller andre ikke forstår måten GeirK skriver på. Er ikke det samme som at han ikke kan formulere seg. Her kan man snu på flisa og si at selv om du virker å forstå han heller ikke er det samme som at han er god på akkurat dette. Hvis mange nok påpeker en og samme sak ofte nok så er det ofte lurt å titte litt på hva man gjør samt mulighetene for å gjøre noe på en annen måte. Man må ikke, men det kan være lurt fra tid til annen. Nå følger ikke jeg nok med på GeirK sine innlegg til å vite nok og dette gjelder for han. Men det er som regel to sider og to parter i enhver diskusjon. Hvis man ofte blir beskyldt for noe så virker det nærliggende å tro at det kan være klokt å se om man bør gjøre noe med årsaken til at man beskyldes for noe. Korte konsiste beskjeder kan være like mye til å missforstå som utdypninger som aldri kommer til poenget. Man er seg selv nærmest -som regel.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: M@rtin]
30/07/2014 11:11
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Her er det jeg mener du tar feil. Ikke i det at avsender ikke i mange tilfeller kan gjøre ting bedre, men i at avsender alltid har ansvar.
Folk har også et ansvar for sin egen situasjon, og om de oppfatter ting (som av almennheten oppfattes som OK) som mobbing så er det kanskje deres egne sosiale egenskaper det er noe feil med, ikke avsenderens.
Da er vi uenige. Å føle seg mobbet er primært en subjektiv følelse og dette betyr at denne følelsen oppfattes individuelt: samme situasjon kan av person A oppfattes som mobbing men ikke av person B. Person A kan tilogmed oppfatte en situasjon som mobbing på tidspunkt C men ikke 15 år senere på tidspunkt D. Det er dette som ligger i begrepet subjektivitet. Intet rettssystem som ønsker å fremstå som rettferdig kan bygge på en slik subjektivitet som tilstrekkelig grunnlag for å dømme noen som mobbere. Kan man forestille seg en rettssak eller prosedyre der noen blir dømt som mobber på basis av ett eneste subjektivt vitnesbyrd som likevel ingen andre oppfatter som mobbing? Kan man basere et rettssystem på at på tidspunkt A så oppfattes hendelsen som mobbing men ikke på tidspunkt B? Slikt ville jo nettopp være eksempler på at et reglement eller rettssystem ikke fungerer. Martin Innen rettssystemet er også bevisførsel viktig. Å bruke definisjoner som ikke lar seg bevise er ikke praktisk. Jeg har heller ikke snakket om det rettslige begrepet mobbing, hvis det finnes. Jeg har snakket om følelsen av å bli mobbet.
|
|
|
[Re: EgilS]
30/07/2014 11:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
De fleste virker å følge Olweus sin definisjon.
"Gjentatt negativ eller ”ondsinnet”atferd fra ett eller flere individ rettet mot et individ som har vanskelig for å forsvare seg (som føler seg mer eller mindre hjelpeløs)” Tre hovedkriterier: - Negativ/”ondsinnet” atferd - Gjentagelse over tid - Ubalanse i faktisk eller opplevd styrkeforhold " Da synes jeg du skal bruke den definisjonen når du går igjennom de fem samtalene jeg hadde med atlekristensen, Espen.
|
|
|
30/07/2014 11:13
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Når det gjelder mobbing er det et element i at den som føler seg mobbet har rett i den er blitt mobbet. Det er fordi følelsen av å bli mobbet er subjektiv uansett hvordan du snur og vender på det. Det behøver ikke bety at den som førte til følelsen av å bli mobbet er "en som mobber" men bare er klønete. Følelsen av å være mobbet er den samme. Hvordan man håndterer det å påføre andre den følelsen er egentlig det som bestemmer om man er "en som mobber" eller ikke. Dette var meget fornuftig og godt formulert etter mitt syn.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
30/07/2014 11:15
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Når det gjelder mobbing er det et element i at den som føler seg mobbet har rett i den er blitt mobbet. Det er fordi følelsen av å bli mobbet er subjektiv uansett hvordan du snur og vender på det. Det behøver ikke bety at den som førte til følelsen av å bli mobbet er "en som mobber" men bare er klønete. Følelsen av å være mobbet er den samme. Hvordan man håndterer det å påføre andre den følelsen er egentlig det som bestemmer om man er "en som mobber" eller ikke. Dette var meget fornuftig og godt formulert etter mitt syn. +1
|
|
|
30/07/2014 11:18
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Enig at dette er interessant. En person med en diagnose vil sjelden være så åpen om det at han gå ut med det på et slikt forum. Hvis diagnosen fører til f.eks. misforståelser eller stor følsomhet for kritikk vil personen lett føle seg mobbet.
Da synes jeg vi begynner å nærme oss en konklusjon at det er utilbørlig å velte hele ansvaret over på den som komme med uttalelsene. Da er vi uenige.
|
|
|
30/07/2014 11:19
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
De fleste virker å følge Olweus sin definisjon.
"Gjentatt negativ eller ”ondsinnet”atferd fra ett eller flere individ rettet mot et individ som har vanskelig for å forsvare seg (som føler seg mer eller mindre hjelpeløs)” Tre hovedkriterier: - Negativ/”ondsinnet” atferd - Gjentagelse over tid - Ubalanse i faktisk eller opplevd styrkeforhold " Da synes jeg du skal bruke den definisjonen når du går igjennom de fem samtalene jeg hadde med atlekristensen, Espen. Skal som sagt ta meg av deg når jeg ikke er på jobb, men betyr dette at vi først skal gjøre oss ferdig med atlekristensen, og så kjøre en ny runde på denne tråden? Jeg kan ikke fatte og begripe at du henger deg opp i den når du bruker samme ufordragelige tone i denne tråden.
Trønder osv
|
|
|
[Re: EgilS]
30/07/2014 11:21
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Årsaken til at jeg stiller disse spørsmålene er at jeg er relativt lei av det jeg ser på som en økning i situasjoner hvor folk skal påbrope seg en offerrolle, og på den måten fraskrive seg ansvar for sin egen situasjon. Og det gjelder ikke bare når det gjelder påstått mobbing ...
Poenget her er at du og zero snakker om to forskjellige ting. 1. Man føler seg faktisk mobbet. (zero's poeng) Avsender har et ansvar, men mottagere som totalt mangler selvinnsikt fortjener ikke nødvendigvis sympati. 2. Man trer inn i offerrollen (ditt poeng). Da spiller man jo ofte at man blir mobbet, om man misbruker andres sympati. Og nei, de fortjener ikke medhold, som du påpeker.
- Voltaire
|
|
|
30/07/2014 11:23
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvis man etter din definisjon kan mobbe noen uten hverken å vite det selv eller å gjøre noe som normalt ville oppfattes som mobbing, da er kanskje definisjonen litt på viddene? Hvis jeg i en slik situasjon følte meg mobbet, ville det beste kanskje være å gå i meg selv og søke etter løsninger på problemet jeg sannsynligvis hadde? Evt. få hjelp til det?
Og dette var ikke mobbing, hvis noen skulle være av den oppfatning, men et forsøk på et godt råd.
|
|
|
[Re: Espen J]
30/07/2014 11:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg kan ikke fatte og begripe at du henger deg opp i den når du bruker samme ufordragelige tone i denne tråden. Betyr det at du faktisk synes at jeg bruker en ufordragelig tone i denne tråden nå? I så fall så trenger jeg noen eksempler for det er jeg virkelig ikke i stand til å se selv om jeg prøver. Ja - jeg ønsker at vi konkluderer på atlekristensen slik at vi kan legge den bak oss. Nå har vi både en definisjon og alle samtaler over de fire siste årene på bordet, og da bør det være en enkel jobb for deg å argumentere for påstanden din - gitt at vi kan bli enige om at det er Olweus' definisjon vi bruker.
|
|
|
[Re: supernalle]
30/07/2014 11:27
|
EgilS
More than words
|
More than words
Årsaken til at jeg stiller disse spørsmålene er at jeg er relativt lei av det jeg ser på som en økning i situasjoner hvor folk skal påbrope seg en offerrolle, og på den måten fraskrive seg ansvar for sin egen situasjon. Og det gjelder ikke bare når det gjelder påstått mobbing ...
Poenget her er at du og zero snakker om to forskjellige ting. 1. Man føler seg faktisk mobbet. (zero's poeng) Avsender har et ansvar, men mottagere som totalt mangler selvinnsikt fortjener ikke nødvendigvis sympati. 2. Man trer inn i offerrollen (ditt poeng). Da spiller man jo ofte at man blir mobbet, om man misbruker andres sympati. Og nei, de fortjener ikke medhold, som du påpeker. Det er mulig, men jeg føler jeg har spurt relativt konkrete spørsmål rundt om avsender alltid har ansvaret, og føler vel også at jeg har fått til svar at "Ja, avsender har alltid ansvaret". Jeg synes derfor at vi er konkret uenige om ditt punkt 1, uansett om man mangler selvinnsikt. I punkt 2 så føler man seg egentlig ikke mobbet, så det faller vel egentlig utenfor det meste av diskusjonen. Jeg ser likevel ikke bort fra at akkurat det har vært brukt på forumet for å ramme andre.
|
|
|
30/07/2014 11:28
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg kan ikke fatte og begripe at du henger deg opp i den når du bruker samme ufordragelige tone i denne tråden. Betyr det at du faktisk synes at jeg bruker en ufordragelig tone i denne tråden nå? Du leser ikke i tråden du heller? Du har hatt en nedlatende tone i over et døgn, til og med sunket til et punkt at du har kommet med trusler (reelle eller ikke), og du mener fortsatt du er en fin fyr? Er det virkelig mulig å være så lite i kontakt med virkeligheten?
Trønder osv
|
|
|
|
|