Bortmobbing av nye forum-medlemmer
|
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer
[Re: Raskall]
30/07/2014 09:37
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Definisjonen av mobbing er vel et side-/blindspor i denne tråden, Raskall sier ganske tidlig at det nok ikke var optimalt valg av ord. Om man synes det er interessant å diskutere mobbing så skal ikke jeg hindre noen i det, men intensjonen med denne tråden var vel å sette fokus på hvordan vi møter hverandre, hvordan vi kommuniserer, her på forumet. Så lenge debattantene ikke glemmer dette oppi alle sidesporene så kommer det kanskje noe fruktbart ut av denne tråden. Og det gjelder ikke bare den ene siden i denne diskusjonen.
|
|
|
[Re: GeirK]
30/07/2014 09:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her kopieres gamle samtaler og "se så teit han er som føler seg mobbet av dette". Det er jo rett og slett uthenging, som jo er en form for mobbing.
Hvis nøytrale sitater er en uthenging av atlekristensen så må jo det bety at du mener at de viser at han ikke har grunn til å føle seg mobbet. Hvis de viser at han HAR en grunn til å føle seg mobbet, så må jeg jo nødvendigvis henge ut meg selv - og det må jo være fint. Hva synes DU, som 3. part med sterke meninger om saken, at sitatene viser? Du har en glimrende anledning til å hjelpe til med at diskusjonen konvergerer mot en konklusjon her, altså =)
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
30/07/2014 09:39
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Det er din følelse av å bli mobbet som er viktig for å definere om det er mobbing eller ikke, ikke min følelse av å mobbe. Så det går med andre ord ikke an å bli urettmessig kalt mobber fordi den som kaller deg mobber sitter med den rette definisjonen? Jeg sliter med å finne ut hva du prøver å si. Er du enig med definisjonen av mobbing eller er du uenig i at noen faktisk har følt seg mobbet? Jeg må presisere igjen at jeg ikke har sagt at noen driver med mobbing på forumet annet enn i hypotetiske situasjoner, og da er deg jeg som er mobberen.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
[Re: M@rtin]
30/07/2014 09:42
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Det er her vi faktisk er uenige. Hvis du føler deg mobbet gjentatte ganger av ting jeg har skrevet til deg så har jeg mobbet deg. Hvis det er noe systematisk jeg gjør med mange mennesker så er jeg en som mobber. Det er din følelse av å bli mobbet som er viktig for å definere om det er mobbing eller ikke, ikke min følelse av å mobbe.
Så hvis jeg som lærer deler ut dårlige karakterer til flere elever gjentatte ganger og elevene oppfatter disse som subjektivt urettferdige og føler seg mobbet på denne måten over tid, så er jeg en mobber og det er på ingen måte mulig at elevene bare er dårlige i et fag? Martin Hvis eleven føler at karakterene ikke er satt på grunnlag av evner i faget så vil følelsen av mobbing være helt reell.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
[Re: knut77]
30/07/2014 09:43
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Definisjonen av mobbing er vel et side-/blindspor i denne tråden, Raskall sier ganske tidlig at det nok ikke var optimalt valg av ord. Om man synes det er interessant å diskutere mobbing så skal ikke jeg hindre noen i det, men intensjonen med denne tråden var vel å sette fokus på hvordan vi møter hverandre, hvordan vi kommuniserer, her på forumet. Så lenge debattantene ikke glemmer dette oppi alle sidesporene så kommer det kanskje noe fruktbart ut av denne tråden. Og det gjelder ikke bare den ene siden i denne diskusjonen. Oh giid. Ok, jeg skal holde kjeft med mine definisjoner og la de voksne "debattere" videre på de "riktige" temaer. Beklager så mye det enorme sidesporet 
|
|
|
[Re: zero]
30/07/2014 09:44
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ja. Særlig hvis det er noe som jeg har gjort gjentatte ganger. "En som mobber" er jo et ganske stort begrep. I dette er det et element av å fortestte med det som oppfattes som mobbing etter at man har blitt oppmerksom på det.
I de fleste definisjoner jeg har sett av mobbing er det visse ting som går igjen, blant annet gjentakelse, at det skjer over tid, at styrkjeforholdet mellom partene er ulikt og at offeret ikke er i stand til å forsvare seg. Det er IKKE nok å FØLE seg mobbet, og derfor ikke opp til den enkelte i enhver situasjon å dra frem mobbekortet i mangel av argumenter. Det virker på meg for at det har gått inflasjon i å bruke enkelte begreper for å forsvare seg eller dra oppmerksomheten bort fra det opprinnelige temaet i stedet for å komme med argumenter, slik som - rasisme; i tilfeller hvor noen ønsker mindre innvandring til Norge - antisemittisme; hvis noen kritiserer Israel for overdreven maktbruk og brudd på folkeretten - mobbing; hvis man ikke er i stand til å svare etter gjentagende oppfordringer Det siste er vel det mest utbredte her på forumet. Men føler man seg da mobbet eller føler man bare frustrasjone og skam over å ha tapt et argument. Jeg har bare snakket om følelsen av å bli mobbet (DVS ekte mobbing) og har tatt forbehold om at det er en hersketeknikk å si at man føler seg mobbet når man egentlig ikke er det. Man kan jo gjerne føle seg mobbet, men det er vel ikke dermed sagt at handlingene er mobbing? Det kan vel som påpekt også over være snakk om - at noen er svært hårsåre, og tar seg nær av omtrent hva som helst - misforståelse av det som er sagt eller gjort (også uten at det er avsenders feil) - at man drar frem mobbekortet i mangel av argumenter, enten for å dra oppmerksomheten bort fra temaet, for å avvæpne avsender eller for å få andre til å oppfatte avsenders argumeter som av liten verdi fordi de kommer fra en mobber Jeg mener at det ikke er opp til noen i enhver situasjon å kunne definere seg selv som mobbet, og det er vel derfor at både skoleverket og arbeidstilsynet har satt noen kriterier for å kunne kalle det mobbing.
|
|
|
30/07/2014 09:46
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er her vi faktisk er uenige. Hvis du føler deg mobbet gjentatte ganger av ting jeg har skrevet til deg så har jeg mobbet deg. Hvis det er noe systematisk jeg gjør med mange mennesker så er jeg en som mobber. Det er din følelse av å bli mobbet som er viktig for å definere om det er mobbing eller ikke, ikke min følelse av å mobbe.
Så hvis jeg som lærer deler ut dårlige karakterer til flere elever gjentatte ganger og elevene oppfatter disse som subjektivt urettferdige og føler seg mobbet på denne måten over tid, så er jeg en mobber og det er på ingen måte mulig at elevene bare er dårlige i et fag? Martin Hvis eleven føler at karakterene ikke er satt på grunnlag av evner i faget så vil følelsen av mobbing være helt reell. Følelsen av mobbing er vel reell, men handlingene er ikke nødvendigvis mobbing. Det kan jo være elevens følelser som er basert på feiloppfatninger av sine egne evner?
|
|
|
30/07/2014 09:48
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Her kopieres gamle samtaler og "se så teit han er som føler seg mobbet av dette". Det er jo rett og slett uthenging, som jo er en form for mobbing.
Hvis nøytrale sitater er en uthenging av atlekristensen så må jo det bety at du mener at de viser at han ikke har grunn til å føle seg mobbet. Hvis de viser at han HAR en grunn til å føle seg mobbet, så må jeg jo nødvendigvis henge ut meg selv - og det må jo være fint. Hva synes DU, som 3. part med sterke meninger om saken, at sitatene viser? Du har en glimrende anledning til å hjelpe til med at diskusjonen konvergerer mot en konklusjon her, altså =) Jeg sitter på jobb og min mulighet til å ta meg av deg er derfor ikke konstant.
Trønder osv
|
|
|
[Re: EgilS]
30/07/2014 09:51
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Så hvis jeg som lærer deler ut dårlige karakterer til flere elever gjentatte ganger og elevene oppfatter disse som subjektivt urettferdige og føler seg mobbet på denne måten over tid, så er jeg en mobber og det er på ingen måte mulig at elevene bare er dårlige i et fag? Martin Hvis eleven føler at karakterene ikke er satt på grunnlag av evner i faget så vil følelsen av mobbing være helt reell. Følelsen av mobbing er vel reell, men handlingene er ikke nødvendigvis mobbing. Det kan jo være elevens følelser som er basert på feiloppfatninger av sine egne evner? Kan man bli mobbet uten at noen mobber? Det er klart at dette kan være forårsaket av en feiloppfatning av egne evner, men da er læreren ansvarlig for å rette opp i den feilen på en eller annen måte. Det spiller liten rolle for eleven hvorfor det er en oppfatning av at karakterene er satt på feil grunnlag. Eleven føler seg mobbet av læreren uansett.
|
|
|
30/07/2014 09:52
|
Dan
More than words
|
More than words
La meg sette det på spissen den andre veien. La oss si at jeg klyper deg i armen. Du forteller meg at det gir deg smerter. Jeg sier at det ikke var meningen så det kan ikke stemme at du får smerter. Hvem har rett? Det var et dårlig moteksempel av to grunner. Det ene er at man neppe klyper noen av mistak. Det andre er at det ikke finnes noen grunn til å benekte at den andre kan ha følt smerte av det (hvis man er over syv år gammel). Et mer relevant eksempel på en fysisk tilsvarighet ville være at du av mistak tråkker meg på foten og jeg sier at det gjør vondt. Du ville vel neppe sagt at det umulig kan ha gjort vondt. Mest sannsynlig ville du sagt "unnskyld, det var ikke meningen" og jeg ville ha godtatt unnskyldningen. Hvis du derimot fortsetter å tråkke meg på foten, med et smil rundt munnen så ville jeg vel kanskje ha tatt det som mobbing (eller erting).
|
|
|
[Re: knut77]
30/07/2014 09:54
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Definisjonen av mobbing er vel et side-/blindspor i denne tråden, Raskall sier ganske tidlig at det nok ikke var optimalt valg av ord. Om man synes det er interessant å diskutere mobbing så skal ikke jeg hindre noen i det, men intensjonen med denne tråden var vel å sette fokus på hvordan vi møter hverandre, hvordan vi kommuniserer, her på forumet. Så lenge debattantene ikke glemmer dette oppi alle sidesporene så kommer det kanskje noe fruktbart ut av denne tråden. Og det gjelder ikke bare den ene siden i denne diskusjonen. +1
|
|
|
30/07/2014 09:54
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Men føler man seg da mobbet eller føler man bare frustrasjone og skam over å ha tapt et argument. Jeg har bare snakket om følelsen av å bli mobbet (DVS ekte mobbing) og har tatt forbehold om at det er en hersketeknikk å si at man føler seg mobbet når man egentlig ikke er det.
Man kan jo gjerne føle seg mobbet, men det er vel ikke dermed sagt at handlingene er mobbing? Det kan vel som påpekt også over være snakk om - at noen er svært hårsåre, og tar seg nær av omtrent hva som helst - misforståelse av det som er sagt eller gjort (også uten at det er avsenders feil) - at man drar frem mobbekortet i mangel av argumenter, enten for å dra oppmerksomheten bort fra temaet, for å avvæpne avsender eller for å få andre til å oppfatte avsenders argumeter som av liten verdi fordi de kommer fra en mobber Jeg mener at det ikke er opp til noen i enhver situasjon å kunne definere seg selv som mobbet, og det er vel derfor at både skoleverket og arbeidstilsynet har satt noen kriterier for å kunne kalle det mobbing. Igjen, jeg snakker om følelsen av å bli mobbet, ikke at man prøver å komme seg ut av en situasjon ved å gjøre seg til offer for mobbing uten at man egentlig føler seg mobbet.
|
|
|
30/07/2014 09:58
|
EgilS
More than words
|
More than words
Kan man bli mobbet uten at noen mobber? Det er klart at dette kan være forårsaket av en feiloppfatning av egne evner, men da er læreren ansvarlig for å rette opp i den feilen på en eller annen måte. Det spiller liten rolle for eleven hvorfor det er en oppfatning av at karakterene er satt på feil grunnlag. Eleven føler seg mobbet av læreren uansett. Det forutsetter jo først at eleven tilkjennegir at denne føler seg mobbet. Læreren vil jo sjelden kunne vite det ut fra handlingen. Og det eneste læreren i et slikt tilfelle kan gjøre er å forklare fakta om man føler at karakterene er korrekt satt. Og om eleven etter en forklaring (og kanskje etter å ha fått avslag på en klage) fremdeles føler seg mobbet? Hva da? Er det fremdeles lærerens ansvar, eller bør man kanskje innse at ikke alt som er følt mobbing faktisk er mobbing, men at det kanskje kan bero på dårlig selvinnsikt?
|
|
|
30/07/2014 09:59
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Her tror jeg vi er enige.
Absolutt, jeg bare utbroderte litt videre.
|
|
|
[Re: Dan]
30/07/2014 10:00
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
La meg sette det på spissen den andre veien. La oss si at jeg klyper deg i armen. Du forteller meg at det gir deg smerter. Jeg sier at det ikke var meningen så det kan ikke stemme at du får smerter. Hvem har rett? Det var et dårlig moteksempel av to grunner. Det ene er at man neppe klyper noen av mistak. Det andre er at det ikke finnes noen grunn til å benekte at den andre kan ha følt smerte av det (hvis man er over syv år gammel). Tja, hvis jeg vil få din oppmerksomhet og tar deg i armen kan jeg komme til å klype deg, ikke sant? Et mer relevant eksempel på en fysisk tilsvarighet ville være at du av mistak tråkker meg på foten og jeg sier at det gjør vondt. Du ville vel neppe sagt at det umulig kan ha gjort vondt. Mest sannsynlig ville du sagt "unnskyld, det var ikke meningen" og jeg ville ha godtatt unnskyldningen. Hvis du derimot fortsetter å tråkke meg på foten, med et smil rundt munnen så ville jeg vel kanskje ha tatt det som mobbing (eller erting). Begge argumentene dine forutsetter at fysisk smerte og emosjonell "smerte" ikke kan sammenlignes. Mine argumenter baserer seg på at mobbing påfører en person emosjonelle lidelser av en eller annen art. Da er eksempelet mitt perfekt fordi du nettopp bekreftet min definisjon.
|
|
|
30/07/2014 10:01
|
EgilS
More than words
|
More than words
Igjen, jeg snakker om følelsen av å bli mobbet, ikke at man prøver å komme seg ut av en situasjon ved å gjøre seg til offer for mobbing uten at man egentlig føler seg mobbet. Jo, men hvem sitt ansvar er det? Skal man alltid legge ansvaret over på avsender? Har ikke "offeret" også et ansvar for å eventuelt avklare de faktiske forhold? Og kan det ikke være at offeret faktisk tar feil, og for eksempel har dårlig selvinnsikt?
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
30/07/2014 10:01
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Oh giid. Ok, jeg skal holde kjeft med mine definisjoner og la de voksne "debattere" videre på de "riktige" temaer. Beklager så mye det enorme sidesporet  Jeg må visst bli flinkere til å vurdere hvordan det jeg sier oppfattes  Dette var ikke rettet mot deg, selv om jeg ser hvordan det kan oppfattes slik, det var en kommentar til hvordan debatten har utviklet seg.
|
|
|
30/07/2014 10:11
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Kan man bli mobbet uten at noen mobber? Det er klart at dette kan være forårsaket av en feiloppfatning av egne evner, men da er læreren ansvarlig for å rette opp i den feilen på en eller annen måte. Det spiller liten rolle for eleven hvorfor det er en oppfatning av at karakterene er satt på feil grunnlag. Eleven føler seg mobbet av læreren uansett. Det forutsetter jo først at eleven tilkjennegir at denne føler seg mobbet. Læreren vil jo sjelden kunne vite det ut fra handlingen. Og det eneste læreren i et slikt tilfelle kan gjøre er å forklare fakta om man føler at karakterene er korrekt satt. Og om eleven etter en forklaring (og kanskje etter å ha fått avslag på en klage) fremdeles føler seg mobbet? Hva da? Er det fremdeles lærerens ansvar, eller bør man kanskje innse at ikke alt som er følt mobbing faktisk er mobbing, men at det kanskje kan bero på dårlig selvinnsikt? Det er mange elementer i eksempelet ditt som virker inn på om det er mobbing eller ikke, og eksempelet er bra. Det forekommer meg at det er derfor så mange elever hater skolen og lærerne. Lærer er myndighetspersoner med mye makt og ansvar, og elever som ikke forstår hvorfor lærere gjøre som de gjør kan ofte føle seg mobbet tror jeg. Jeg kan tenke meg at lærere ikke klarer å unngå at elever ikke kommer i situasjonen du beskriver i kortere eller lengre perioder. Det er like vel lærerens ansvar å rette på situasjonen slik at eleven ikke føler at karakterene er satt for å mobbe.
|
|
|
[Re: Espen J]
30/07/2014 10:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg sitter på jobb og min mulighet til å ta meg av deg er derfor ikke konstant. Ta den tiden du trenger. For å oppsummere så dreier det seg om fem relativt korte konversasjoner over en periode på fire år. Det tar deg fem minutter å lese igjennom dem og konkludere. Det tar du deg tid til hvis du er mann nok til å fronte fakta, og ikke en feiging som ikke står for det han sier.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
30/07/2014 10:21
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Igjen, jeg snakker om følelsen av å bli mobbet, ikke at man prøver å komme seg ut av en situasjon ved å gjøre seg til offer for mobbing uten at man egentlig føler seg mobbet. Jo, men hvem sitt ansvar er det? Skal man alltid legge ansvaret over på avsender? Har ikke "offeret" også et ansvar for å eventuelt avklare de faktiske forhold? Og kan det ikke være at offeret faktisk tar feil, og for eksempel har dårlig selvinnsikt? Kan det ikke like gjerne være gjerningsmannen som har dårlig selvinnsikt? Blir situasjonen bedre for den som føler seg mobbet av at noen sier de er overfølsomme? Eller at de bare manipulerer situasjonen ved å påberope seg å være offer? Hvordan kan en person som virkelig føler seg mobbet få det bedre med mindre de som mobber, med vilje eller ikke, faktisk retter seg etter at en person føler seg mobbet? Ansvaret er på den eller de som er ansvarlige for at en person føler seg mobbet. Ansvaret ligger alltid på avsender hvis kommunikasjonen er så dårlig at noen føler seg mobbet. Hvis noen føler seg mobbet så er de faktiske forhold at kommunikasjonen har vært for dårlig og må avklares av den som har kommunisert slik. Hvis offeret føler seg mobbet og årsaken er dårlig selvinnsikt så er følelsen av å være mobbet fremdeles reell og offeret er ikke i stand til å gjøre noe med selvinnsikten. Det er gjerningspersonen sitt ansvar å kommunisere på en måte som fjerner mobbeaspektet og hjelper med selvinnsikten.
|
|
|
30/07/2014 10:27
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Jeg vet ikke om det er så ironisk siden jeg alltid vil svare på spørsmål om utfyllende informasjon fra de som mener jeg ikke supplerte nok uten å kalle dem mobbere, eller spekulere i andre hensikter eller tillegge dem meninger de ikke har eller enda verre - bare ignorere spørsmålene.
Nå vrir du deg unna. Saken er ikke om du svarer eller ikke. Saken er at du ordlegger deg på en måte som kan oppfattes som lett hoverende og bedrevitende. Blant annet ved å stille spørsmål ved nær sagt alt, vesentlig eller ei. Samtidig fremstår du ikke som direkte ydmyk når du bruker ord som ...eneste rette..., ...eneste fornuftige..., ...det er en forutsetning..., når du selv øser av dine subjektive meninger om temaet. Det er mulig temaet fremstår tindrende klart for deg, men for andre kan det hende verden fortoner seg litt annerledes. Det er slikt som skaper mangfold. Det er naturligvis lov å stille spørsmål hvis man undrer seg over noe, men din undring og spørsmålsstilling fremstår nok for enkelte som intet mer enn forsøk på å ta ethvert tema/spørsmål og knuse det til smuler. Minner litt om politiske diskusjoner der budskapet alltid drukner i bagateller. Derfor mener jeg at man skal forsøke å holde seg til sakens kjerne i starten slik at ikke den som først tar opp tråden føler seg tråkket på fra første sekund. Så får det heller være at det elegant eller uelegant sklir over i det komplette tøv før eller siden. Det får vi tåle.
Redigert av prøver; 30/07/2014 10:28.
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
30/07/2014 10:32
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er like vel lærerens ansvar å rette på situasjonen slik at eleven ikke føler at karakterene er satt for å mobbe. Alltid? Uansett årsak? En lærer vil jo alltid ha begrensede verktøy i sin jobb, og ut over å forklare eleven de faktiske forhold (noe som jeg faktisk kan tenke meg at i noen tilfeller kan forsterke følelsen av mobbing) er det jo lite læreren kan gjøre. Det vil jo alltid være noen som ikke vil innse. Årsaken til at jeg stiller disse spørsmålene er at jeg er relativt lei av det jeg ser på som en økning i situasjoner hvor folk skal påbrope seg en offerrolle, og på den måten fraskrive seg ansvar for sin egen situasjon. Og det gjelder ikke bare når det gjelder påstått mobbing ...
|
|
|
30/07/2014 10:34
|
Dan
More than words
|
More than words
Tja, hvis jeg vil få din oppmerksomhet og tar deg i armen kan jeg komme til å klype deg, ikke sant? Og hvis du bare tar meg litt hardt i armen og jeg oppfatter det som klyping, betyr jo ikke det at du er en mobber. Begge argumentene dine forutsetter at fysisk smerte og emosjonell "smerte" ikke kan sammenlignes. Hvorfor forutsetter de det? Jeg mener de definitivt er sammenlignbare. En uheldig armtaking blir til et ondskapsfullt klyp og et uheldig formulert argument blir til ondskapsfull mobbing. Mine argumenter baserer seg på at mobbing påfører en person emosjonelle lidelser av en eller annen art. Da er eksempelet mitt perfekt fordi du nettopp bekreftet min definisjon. Men forutsetter du fortsatt at man er mobbet bare man føler seg mobbet? Hvis man går alene i skogen og en fugl roper noe som vinden modulerer slik at det høres ut som "øy, feiten", er man da fortsatt mobbet hvis man tror det er et menneske som roper dette?
|
|
|
30/07/2014 10:39
|
EgilS
More than words
|
More than words
Igjen, jeg snakker om følelsen av å bli mobbet, ikke at man prøver å komme seg ut av en situasjon ved å gjøre seg til offer for mobbing uten at man egentlig føler seg mobbet. Jo, men hvem sitt ansvar er det? Skal man alltid legge ansvaret over på avsender? Har ikke "offeret" også et ansvar for å eventuelt avklare de faktiske forhold? Og kan det ikke være at offeret faktisk tar feil, og for eksempel har dårlig selvinnsikt? Kan det ikke like gjerne være gjerningsmannen som har dårlig selvinnsikt? Blir situasjonen bedre for den som føler seg mobbet av at noen sier de er overfølsomme? Eller at de bare manipulerer situasjonen ved å påberope seg å være offer? Hvordan kan en person som virkelig føler seg mobbet få det bedre med mindre de som mobber, med vilje eller ikke, faktisk retter seg etter at en person føler seg mobbet? Ansvaret er på den eller de som er ansvarlige for at en person føler seg mobbet. Ansvaret ligger alltid på avsender hvis kommunikasjonen er så dårlig at noen føler seg mobbet. Hvis noen føler seg mobbet så er de faktiske forhold at kommunikasjonen har vært for dårlig og må avklares av den som har kommunisert slik. Hvis offeret føler seg mobbet og årsaken er dårlig selvinnsikt så er følelsen av å være mobbet fremdeles reell og offeret er ikke i stand til å gjøre noe med selvinnsikten. Det er gjerningspersonen sitt ansvar å kommunisere på en måte som fjerner mobbeaspektet og hjelper med selvinnsikten. Her er det jeg mener du tar feil. Ikke i det at avsender ikke i mange tilfeller kan gjøre ting bedre, men i at avsender alltid har ansvar. Folk har også et ansvar for sin egen situasjon, og om de oppfatter ting (som av almennheten oppfattes som OK) som mobbing så er det kanskje deres egne sosiale egenskaper det er noe feil med, ikke avsenderens.
|
|
|
30/07/2014 10:41
|
Dan
More than words
|
More than words
Ansvaret er på den eller de som er ansvarlige for at en person føler seg mobbet. Nei. Dette er ikke en naturlov og man blir ikke kvitt mobbingsproblemet ved å gjenta det. Ansvaret ligger alltid på avsender hvis kommunikasjonen er så dårlig at noen føler seg mobbet. Nei. Dette er ikke en naturlov og man blir ikke kvitt mobbingsproblemet ved å gjenta det. Det er gjerningspersonen sitt ansvar å kommunisere på en måte som fjerner mobbeaspektet og hjelper med selvinnsikten. Språkbruken din viser jo at du har bestemt deg for at den som gjør noe som får noen til å føle seg mobbet er en mobber, uansett hvor tilfeldig og misforstått det kan være, når du bruker "gjerningsperson" som betegnelse på den som ikke når frem til den som føler seg mobbet.
|
|
|
[Re: prøver]
30/07/2014 10:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det var ikke med hensikt. Saken er at du ordlegger deg på en måte som kan oppfattes som lett hoverende og bedrevitende. Det er jeg klar over. Spesielt de som ordlegger seg skråsikkert om ting som er kontroversielt eller som de ikke vet nok om, vil nok gjerne oppfatte det slik. Samtidig fremstår du ikke som direkte ydmyk når du bruker ord som ...eneste rette..., ...eneste fornuftige..., ...det er en forutsetning..., når du selv øser av dine subjektive meninger om temaet. Det er mulig temaet fremstår tindrende klart for deg, men for andre kan det hende verden fortoner seg litt annerledes. Dette er god input. Det skal jeg bli bedre på.
|
|
|
30/07/2014 10:43
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvis man går alene i skogen og en fugl roper noe som vinden modulerer slik at det høres ut som "øy, feiten", er man da fortsatt mobbet hvis man tror det er et menneske som roper dette?
Ikke hvis det dreier seg om en spøkefugl.
|
|
|
30/07/2014 10:43
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Tja, hvis jeg vil få din oppmerksomhet og tar deg i armen kan jeg komme til å klype deg, ikke sant? Og hvis du bare tar meg litt hardt i armen og jeg oppfatter det som klyping, betyr jo ikke det at du er en mobber. Begge argumentene dine forutsetter at fysisk smerte og emosjonell "smerte" ikke kan sammenlignes. Hvorfor forutsetter de det? Jeg mener de definitivt er sammenlignbare. En uheldig armtaking blir til et ondskapsfullt klyp og et uheldig formulert argument blir til ondskapsfull mobbing. Mine argumenter baserer seg på at mobbing påfører en person emosjonelle lidelser av en eller annen art. Da er eksempelet mitt perfekt fordi du nettopp bekreftet min definisjon. Men forutsetter du fortsatt at man er mobbet bare man føler seg mobbet? Hvis man går alene i skogen og en fugl roper noe som vinden modulerer slik at det høres ut som "øy, feiten", er man da fortsatt mobbet hvis man tror det er et menneske som roper dette? OK, du påfører smerte og sier "beklager, det var ikke meningen". Det er greit. Så gjør du det igjen, og igjen, og igjen ....... Når er det mobbing? Det er mobbing fordi personen som er offer føler seg mobbet. Skjer det én gang kan man kalle det å være forulempet, med mindre man sier "du er så overfølsom", eller "du har så dårlig selvinnsikt", eller "jeg mener at det ikke er mobbing så derfor kan det ikke være mobbing". Når det gjelder fysisk smerte er det lett å se når det er mobbing. Når det er gjelder emosjonelle lidelser er det ikke så lett å se når det er mobbing. Derfor er det følelsen av å bli mobbet som er så viktig i definisjonen av mobbing.
|
|
|
30/07/2014 10:48
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Her er det jeg mener du tar feil. Ikke i det at avsender ikke i mange tilfeller kan gjøre ting bedre, men i at avsender alltid har ansvar.
Folk har også et ansvar for sin egen situasjon, og om de oppfatter ting (som av almennheten oppfattes som OK) som mobbing så er det kanskje deres egne sosiale egenskaper det er noe feil med, ikke avsenderens.
Da er vi uenige.
|
|
|
30/07/2014 10:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her er vi ute på et interessant sidespor. La oss si at jeg har en emosjonell lidelse (type paranoia feks) som gjør at jeg føler meg mobbet av det du faktisk har skrevet til meg på ts, noe ingen uten en tilsvarende diagnose, ville oppfatte som mobbing. Du vet ikke om diagnosen og jeg forteller deg ikke at jeg opplever det du skriver som mobbing. Du har altså svært små forutsetninger til å forstå at du oppfattes som mobbende. Er du da en mobber?
|
|
|
|
|