Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 23 1 2 7 8 9 10 11 22 23

Bortmobbing av nye forum-medlemmer

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Espen J] #1828155 30/07/2014 09:09
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen J
Dan, mye rett i det du sier, men hvis GeirK ikke klarer å formulere seg skriftlig uten å bli oppfattet som en mobber, på tross av at han etter ditt utsagn ikke er ond IRL, så burde han kansje ikke uttrykke seg skriftlig?

Jo, det må han jo få lov til. Og som sagt, det store problemet er ikke GeirK sin vaktbikkjevirksomhet. Den trenger vi, ellers ville det fort bli enten fullstendig VGnett her eller så ville det blitt barnehagen Snille Ekornet hvor ingen har lov å si fra om noen er dumme. Det store problemet er de som overreagerer og skal prøve å "ta ned" GeirK.

Problemet med å ha en vaktbikkje er selvfølgelig at den innimellom bæsjer på hagegangen, men det mener jeg det kan være verdt. ICON_SMILE

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: lph] #1828157 30/07/2014 09:10
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: lph
Sitat: zero

Når du snakker med noen må man tilpasse kommunikasjonsstilen slik at det man prøver å si, kritikk eller ikke, kommer klart frem. Særlig på et diskusjonsforum hvor man ikke kan lese ansiktsutrykk må man passe på hvordan man kommuniserer.

70 % av face-to-face kommunikasjon er ikke-verbal, har jeg lest et sted. Tallet kan man sikkert diskutere, men det er et faktum at man formidler veldig mye mer enn innholdet i ordene ved ansiktsuttrykk, toneleie, holdning og timing. Det er sjelden noe problem IRL å skille mellom om direkte spørsmål er ment konfronterende eller av ren nysgjerrighet. Eller om en bardus påstand er ment helt bokstavelig eller overdrevet.
Kunsten å diskutere skriftlig på en god måte - altså å faktisk nå fram, ikke bare terpe på sitt - er å forstå at man må kompensere for tapet av all denne ekstra informasjonen hvis man ikke vil bli misforstått. Da må man kanskje til med "unødig" fyllstoff som smilies, "mener nå jeg", "jeg bare lurer", alt sånt som formidler på hvilken måte man egentlig sier ting.

Ganske ofte føles det som å overvære en hissig nachspeilkrangel her, hvor ingen egentlig er det minste interessert i å forstå hva motparten prøver å si, og bryr seg ihvertfall ikke om noen blir fornærmet. Og det er en god grunn til at jeg henger mest på et engelskspråklig sykkelforum hvor kulturen er helt annerledes. Det blir slett ikke slapp Facebook-pjatt av det, snarere tvertimot, det kommer enormt mye nyttig lærdom derfra fordi folk tør faktisk å gå inn i vanskelige diskusjoner fordi de stoler på at ingen sabler dem ned.

Problemet er ikke om folk er uenige. Problemet er om de samtidig formidler, direkte eller indirekte, at de som uenige med dem er duster som ikke har tenkt seg godt nok om.

Her tror jeg vi er enige.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Espen J] #1828158 30/07/2014 09:11
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dan, mye rett i det du sier, men hvis GeirK ikke klarer å formulere seg skriftlig uten å bli oppfattet som en mobber, på tross av at han etter ditt utsagn ikke er ond IRL, så burde han kansje ikke uttrykke seg skriftlig?

Men det at han blir oppfatta som ein mobbar, er jo ein påstand som ikkje nødvendigvis er sann.

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Espen J] #1828159 30/07/2014 09:11
sveinaa Offline
More than words
More than words

Dette er galt. Faktisk ganske hårreisende. Det at feks du eller andre ikke forstår måten GeirK skriver på. Er ikke det samme som at han ikke kan formulere seg.

Redigert av sveinaa; 30/07/2014 09:13.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: zero] #1828160 30/07/2014 09:12
Dan Offline
More than words
More than words
Hvis jeg gjentatte ganger har skrevet ting rettet mot deg som du oppfatter som mobbing er jeg en mobber etter mitt syn.

Det kommer jo an på hva den andre har skrevet. Hvis den andre kommer med løgner gang på gang og du kaller ham løgner hver gang så gjør jo ikke det deg automatisk til mobber.

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: -Jan] #1828161 30/07/2014 09:12
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: -Jan

Men det at han blir oppfatta som ein mobbar, er jo ein påstand som ikkje nødvendigvis er sann.

Enig, men hvem sitter på fasiten?

Trønder osv
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: zero] #1828162 30/07/2014 09:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Da er vi uenige. Hvis jeg gjentatte ganger har skrevet ting rettet mot deg som du oppfatter som mobbing er jeg en mobber etter mitt syn.

Ja, men det har du ikke, etter hva jeg kan huske. Kan jeg fremdeles rettmessig kalle deg en mobber når vi har etablert det faktum?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Espen J] #1828165 30/07/2014 09:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Espen. Hva tror du er grunnen til at du og raskall oppfatter meg som en mobber som driver med hersketeknikker, mens mange andre som har gitt seg tilkjenne i denne tråden, ikke gjør det. Dere leser nødvendigvis nøyaktig de samme GeirK-uttalelsene i helt identisk innpakning.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Espen J] #1828167 30/07/2014 09:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Enig, men hvem sitter på fasiten?

Det er ingen fasit, men man kan peke på konkrete tilfeller og si "Det oppfatter jeg som mobbing fordi ..."

"Du mobbet atlekristensen ut av forumet" forteller ikke annet enn at du oppfatter meg som problematisk. Det er ikke informasjon jeg kan bruke til noe konstruktivt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: GeirK] #1828168 30/07/2014 09:16
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: GeirK

Da er vi uenige. Hvis jeg gjentatte ganger har skrevet ting rettet mot deg som du oppfatter som mobbing er jeg en mobber etter mitt syn.

Ja, men det har du ikke, etter hva jeg kan huske. Kan jeg fremdeles rettmessig kalle deg en mobber når vi har etablert det faktum.

Hvorfor skal du kalle meg en mobber hvis jeg ikke har mobbet deg eller andre som du kan peke på?

-joachim
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: zero] #1828169 30/07/2014 09:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvorfor skal du kalle meg en mobber hvis jeg ikke har mobbet deg eller andre som du kan peke på?

Det lurer jeg også på. Jeg stiller spørsmålet fordi jeg føler at det er det Espen J gjør med meg under dekke at dersom noen føler seg mobbet av noen, så er denne noen per definisjon en mobber. Overført til meg og deg - så tror vi at om jeg følte meg mobbet av deg basert på det vi faktisk har skrevet til hverandre, så er det meg det er noe galt med og ikke deg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: GeirK] #1828170 30/07/2014 09:18
Espen J Offline
Besatt
Besatt

Espen. Hva tror du er grunnen til at du og raskall oppfatter meg som en mobber som driver med hersketeknikker, mens mange andre som har gitt seg tilkjenne i denne tråden, ikke gjør det. Dere leser nødvendigvis nøyaktig de samme GeirK-uttalelsene i helt identisk innpakning.

Interessant spørsmål. Ennå mer interessant er hva de som ikke har gjort seg til kjenne i denne tråden, men som du har diskutert med mener. De som ikke orker ennå en dans.

Trønder osv
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: zero] #1828171 30/07/2014 09:18
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ja, men det har du ikke, etter hva jeg kan huske. Kan jeg fremdeles rettmessig kalle deg en mobber når vi har etablert det faktum.

Er ikke det poenget GK prøver å få frem?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Espen J] #1828172 30/07/2014 09:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
[quote=GeirK][quote=Espen J]Dan, mye rett i det du sier, men hvis GeirK ikke klarer å formulere seg skriftlig uten å bli oppfattet som en mobber, på tross av at han etter ditt utsagn ikke er ond IRL, så burde han kansje ikke uttrykke seg skriftlig?

Interessant spørsmål. Ennå mer interessant er hva de som ikke har gjort seg til kjenne i denne tråden, men som du har diskutert med mener. De som ikke orker ennå en dans.

Du er utrolig flink til å vri deg unna spørsmålene. Hva tror du er årsaken til forskjellene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1828174 30/07/2014 09:20
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg må si at jeg har sett lite av hva jeg vi kalle mobbing her inne, men det er klart at folk oppfatter ting forskjellig. Så blir spørsmålet hvem som skal ha definisjonsmakten.

For å illustrere:

Hvis vi går tilbake til utgangspuktet for denne tråden --

En påstand om at en sykkel til en kar på 160 kg vil minst koste 15' kr utlegges som "mobbing", samtidig som trådstater anbefaler å bruke 12' kr. Forskjellen på et godt råd om mobbing er altså 3000 kr? Dette viser bare at med så følsomme forumdeltagere er det klart at en del vil kunne oppleve mobbing, selv om det ikke er intendert.

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Dan] #1828175 30/07/2014 09:21
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: Dan
Sitat: toha
Eventuelt ta kontakt med konfliktrådet.

snip

I forhold til denne tråden og det med mobbing så mener jeg noen her skyter litt skivebom. Ja, den som oppriktig føler seg mobbet har selvfølgelig litt mindre bevisbyrde enn den som oppfattes som mobberen. Men samtidig er det jo slik på nett at ting fort kan misforstås og oppfattes som mobbing (både av mottakeren og av folk på sidelinjen) uten at det var meningen i det hele tatt. Dette burde jo folk etter hvert skjønne, etter 20 år med lettilgjengelig internet i Norge.

Men det er altså ikke en sannhet at den som føler seg mobbet automatisk har rett i forhold til den som oppfattes som mobber. Hva hvis jeg snubler på tastaturet uten å selv få det med meg? Hva hvis jeg skriver at GeirK er en skikkelig geit i terrenget (som klarer å komme opp vanskelige crux) og så taster jeg feil og skriver at GeirK er skikkelig feit isteden. Kanskje GeirK er veldig følsom på akkurat det punktet og føler seg mobbet? Er han da mobbet av meg?

Eksemplet er selvfølgelig satt på sin spiss, men poenget er at det nok veldig ofte er slik at de som oppfattes som mobbere her inne bare har uttrykt seg litt klossete eller har forventet at mottaker skal skjønne hva de mener. (snip)

snip

La meg sette det på spissen den andre veien.
La oss si at jeg klyper deg i armen. Du forteller meg at det gir deg smerter. Jeg sier at det ikke var meningen så det kan ikke stemme at du får smerter. Hvem har rett?

Når det gjelder mobbing er det et element i at den som føler seg mobbet har rett i den er blitt mobbet. Det er fordi følelsen av å bli mobbet er subjektiv uansett hvordan du snur og vender på det. Det behøver ikke bety at den som førte til følelsen av å bli mobbet er "en som mobber" men bare er klønete. Følelsen av å være mobbet er den samme. Hvordan man håndterer det å påføre andre den følelsen er egentlig det som bestemmer om man er "en som mobber" eller ikke.

Redigert av zero; 30/07/2014 09:23. Rediger grunn: snip

-joachim
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: EgilS] #1828176 30/07/2014 09:23
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: EgilS

I de fleste definisjoner jeg har sett av mobbing er det visse ting som går igjen, blant annet gjentakelse, at det skjer over tid, at styrkjeforholdet mellom partene er ulikt og at offeret ikke er i stand til å forsvare seg.

Det er IKKE nok å FØLE seg mobbet, og derfor ikke opp til den enkelte i enhver situasjon å dra frem mobbekortet i mangel av argumenter.

Det virker på meg for at det har gått inflasjon i å bruke enkelte begreper for å forsvare seg eller dra oppmerksomheten bort fra det opprinnelige temaet i stedet for å komme med argumenter, slik som
- rasisme; i tilfeller hvor noen ønsker mindre innvandring til Norge
- antisemittisme; hvis noen kritiserer Israel for overdreven maktbruk og brudd på folkeretten
- mobbing; hvis man ikke er i stand til å svare etter gjentagende oppfordringer

Det siste er vel det mest utbredte her på forumet.

Gode poeng, Egil!

Martin

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: H.Iversen] #1828177 30/07/2014 09:24
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: H.Iversen

Er ikke det poenget GK prøver å få frem?

Hvorfor skal han det?

-joachim
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Tex] #1828178 30/07/2014 09:25
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tex

En påstand om at en sykkel til en kar på 160 kg vil minst koste 15' kr utlegges som "mobbing", samtidig som trådstater anbefaler å bruke 12' kr. Forskjellen på et godt råd om mobbing er altså 3000 kr? Dette viser bare at med så følsomme forumdeltagere er det klart at en del vil kunne oppleve mobbing, selv om det ikke er intendert.

Tror ikke essensen i akkurat den var prisen, men mer den umiddelbare kommentaren fra SuperNalle: "5000? Du må være virkelighetsfjern"

Trønder osv
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: GeirK] #1828179 30/07/2014 09:26
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P

Hva som er mobbing og ikke er subjektivt - og begge parter vil ha diametralt motsatte oppfatninger av relevante situasjoner. Den eneste fornuftige tilnærmingen til problemet er at man ser på situasjonene som oppstod og forklarer hverandre hvordan man oppfattet hendelsene fra sitt ståsted og således får en felles oppfatning av persepsjonen fra begge hold. Det kan danne grunnlag for en konstruktiv tilnæring.

"Du mobbet atlekristensen ut av forumnet" uten å ville se på hva som egentlig skjedde, er en destruktiv og feig tilnærming.

Den eneste kritikken som kan endre en person i ønsket retning, er konstruktiv kritikk.Det er en forutsetning for konstruktiv kritikk at den er forstått og akseptert av motparten, ellers blir den bare følelsladd sutring. "Forstått og akseptert" krever en viss innsats av avsender - og problemene oppstår når avsender ikke gidder legge ned den innsatsen.

Min forrige sjef sa at han aldri hadde hatt en medarbeider som var så flink på å ta kritkk og rette seg etter den, men han a) lot meg stille oppklarende spørsmål og b) besvarte dem ordentlig slik at jeg til slutt satt med en begrunnet forståelse av kritikken. Her er det veldig mange av ts sine brukere feiler så det suser.

Nå kommer du sikkert til å argumentere i mot med flotter ord enn de jeg hoster opp, men nå mener jeg at du går i din egen felle. Her presenterer du, slik jeg forstår deg, en «sannhet» basert på dine meninger. I følge deg selv (nei jeg gidder ikke dokumentere med sitat, og er pr. definisjon lat), skal man sannsynliggjøre validiteten av sine standpunkt gjennom henvisninger til dette og hint. Det skal presenteres fakta som understøtter argumentene . Forsåvidt helt legitimt å mene, men jeg håper du ser ironien når du ikke slavisk følger denne oppskriften selv?

At man kan oppfatte deg som en «pain in the ass» fordi du til stadighet stiller spørsmål ved nesten alt som blir skrevet, ja det skjønner jeg dog veldig, veldig godt.

Så kan jeg legge til at du har vist prov på å ta i mot kritikk. Det er med andre ord ikke helt mørkt ICON_SMILE

Redigert av prøver; 30/07/2014 09:29.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: zero] #1828180 30/07/2014 09:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvorfor skal han det?

Det skal han fordi det er relevant for denne diskusjonen å etablere enighet om at hvis noen føler seg mobbet, så trenger ikke den som forårsaker mobbingen å fortjene merkelappen "mobber".

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: zero] #1828181 30/07/2014 09:27
EgilS Offline
More than words
More than words
La meg sette det på spissen den andre veien.
La oss si at jeg klyper deg i armen. Du forteller meg at det gir deg smerter. Jeg sier at det ikke var meningen så det kan ikke stemme at du får smerter. Hvem har rett?

Når det gjelder mobbing er det et element i at den som føler seg mobbet har rett i den er blitt mobbet. Det er fordi følelsen av å bli mobbet er subjektiv uansett hvordan du snur og vender på det. Det behøver ikke bety at den som førte til følelsen av å bli mobbet er "en som mobber" men bare er klønete. Følelsen av å være mobbet er den samme. Hvordan man håndterer det å påføre andre den følelsen er egentlig det som bestemmer om man er "en som mobber" eller ikke.

Hvordan stiller det seg i forhold til de kriteriene på mobbing som jeg presenterte over og som jeg oppfatter som relativt almenngyldige?

Eller mener du fremdeles at det er fullstendig opp til den enkelte å definere om man har blitt mobbet eller ikke?

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: GeirK] #1828182 30/07/2014 09:28
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z

Det lurer jeg også på. Jeg stiller spørsmålet fordi jeg føler at det er det Espen J gjør med meg under dekke at dersom noen føler seg mobbet av noen, så er denne noen per definisjon en mobber. Overført til meg og deg - så tror vi at om jeg følte meg mobbet av deg basert på det vi faktisk har skrevet til hverandre, så er det meg det er noe galt med og ikke deg.

Det er her vi faktisk er uenige. Hvis du føler deg mobbet gjentatte ganger av ting jeg har skrevet til deg så har jeg mobbet deg. Hvis det er noe systematisk jeg gjør med mange mennesker så er jeg en som mobber. Det er din følelse av å bli mobbet som er viktig for å definere om det er mobbing eller ikke, ikke min følelse av å mobbe.

-joachim
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: GeirK] #1828184 30/07/2014 09:30
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Sitat: mtbmaniac

ps: hva er forskjell på mobbing og erting? ondsinnethet vs tøysethet?

Mobbing: man ønsker å få motparten til å føle seg utilpass
Erting: man ønsker å vekke latter hos vedkommende

Mottakerens selvfølelse setter grensen for hva som er hva, og uten veldig god innsikt fra avsender i hvor denne ligger, er det lett at det ene har effekt som det andre.

Tja, jeg ville modifisert litt

Mobbing: man ønsker å få seg selv til å føle seg bedre, deriblant ved å få bekreftelse fra flere andre (en gruppe), og behandler en motpart eller et mindretall på dårlig vis for å oppnå dette.
Erting: enig i denne definisjon

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: prøver] #1828187 30/07/2014 09:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: prøver
I følge deg selv (nei jeg gidder ikke dokumentere med sitat, og er pr. definisjon lat), skal man sannsynliggjøre validiteten av slik standpunkt gjennom henvisninger til dette og hint. Det skal presenteres fakta som understøtter argumentene . Forsåvidt helt legitimt å mene, men jeg håper du ser ironien når du ikke slavisk følger denne oppskriften selv?

Jeg vet ikke om det er så ironisk siden jeg alltid vil svare på spørsmål om utfyllende informasjon fra de som mener jeg ikke supplerte nok uten å kalle dem mobbere, eller spekulere i andre hensikter eller tillegge dem meninger de ikke har eller enda verre - bare ignorere spørsmålene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Øyvind V] #1828188 30/07/2014 09:31
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Sitat: olechr
Dere holder på enda. Dette blir jo bare morsomt/dumt. Lurer på hvem som trekker pappaen min er sterkere enn pappen din kortet. Hvem trekker så "pappaen min har bazuka".

Bazuka trumfer alt. Gode minner fra barndommen det der, når man var så heldig å dra bazuka-kortet først.

Bazuka? Pøh, vi som vokste opp på Ørlandet lo bare av Bazuka. Der flyr pappaene jagerfly og skyter med raketter. Der gikkk krangelen mer i "pappen min skyter livskjiten ut av propelflyet til pappen din med rakettbatteriet sitt". Men så var det de som fløy herkules som var kulest likevel for de kom hjem med brus på boks.

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: mtbmaniac] #1828189 30/07/2014 09:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: mtbmaniac

Mobbing: man ønsker å få seg selv til å føle seg bedre, deriblant ved å få bekreftelse fra flere andre (en gruppe), og behandler en motpart eller et mindretall på dårlig vis for å oppnå dette.
Erting: enig i denne definisjon

Jepp - den er bedre!

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: zero] #1828191 30/07/2014 09:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er din følelse av å bli mobbet som er viktig for å definere om det er mobbing eller ikke, ikke min følelse av å mobbe.

Så det går med andre ord ikke an å bli urettmessig kalt mobber fordi den som kaller deg mobber sitter med den rette definisjonen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: EgilS] #1828192 30/07/2014 09:36
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: EgilS

Ja. Særlig hvis det er noe som jeg har gjort gjentatte ganger. "En som mobber" er jo et ganske stort begrep. I dette er det et element av å fortestte med det som oppfattes som mobbing etter at man har blitt oppmerksom på det.

I de fleste definisjoner jeg har sett av mobbing er det visse ting som går igjen, blant annet gjentakelse, at det skjer over tid, at styrkjeforholdet mellom partene er ulikt og at offeret ikke er i stand til å forsvare seg.

Det er IKKE nok å FØLE seg mobbet, og derfor ikke opp til den enkelte i enhver situasjon å dra frem mobbekortet i mangel av argumenter.

Det virker på meg for at det har gått inflasjon i å bruke enkelte begreper for å forsvare seg eller dra oppmerksomheten bort fra det opprinnelige temaet i stedet for å komme med argumenter, slik som
- rasisme; i tilfeller hvor noen ønsker mindre innvandring til Norge
- antisemittisme; hvis noen kritiserer Israel for overdreven maktbruk og brudd på folkeretten
- mobbing; hvis man ikke er i stand til å svare etter gjentagende oppfordringer

Det siste er vel det mest utbredte her på forumet.

Men føler man seg da mobbet eller føler man bare frustrasjone og skam over å ha tapt et argument. Jeg har bare snakket om følelsen av å bli mobbet (DVS ekte mobbing) og har tatt forbehold om at det er en hersketeknikk å si at man føler seg mobbet når man egentlig ikke er det.

-joachim
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: zero] #1828194 30/07/2014 09:37
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Det er her vi faktisk er uenige. Hvis du føler deg mobbet gjentatte ganger av ting jeg har skrevet til deg så har jeg mobbet deg. Hvis det er noe systematisk jeg gjør med mange mennesker så er jeg en som mobber. Det er din følelse av å bli mobbet som er viktig for å definere om det er mobbing eller ikke, ikke min følelse av å mobbe.

Så hvis jeg som lærer deler ut dårlige karakterer til flere elever gjentatte ganger og elevene oppfatter disse som subjektivt urettferdige og føler seg mobbet på denne måten over tid, så er jeg en mobber og det er på ingen måte mulig at elevene bare er dårlige i et fag?

Martin

Side 9 av 23 1 2 7 8 9 10 11 22 23

Moderator  support