Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Trene valpen til stisykling.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827430 29/07/2014 09:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Bare så det er sagt. Det er ikke hundene som er problemet, men eierne. De fleste som har hund har rett og slett skoftet unna dressuren, og da blir det for meg dessverre helt håpløst at hunder skal løpe fritt rundt. Har du ikke kontroll på hunden din må den gå i bånd. Hjelper liksom ikke å si; den er snill, den vil bare leke.

Ps.
Er vokst opp med Engelsk Setter så jeg har ikke problemer med hunder, men da det er fryktelig mange som har det må bare en del hundeeiere innse at det å ha hund er et stort ansvar.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: tobiast] #1827450 29/07/2014 10:14
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: tobiast

Formålet med båndtvang er å hindre at hunden jager eller forvolder skade på storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. Å ungå at hunden skremmer barn eller voksne er ikke nevnt, så vidt jeg veit.

<snip>

Å unngå at hunden skremmer barn er nevnt i en egen paragraf:

Quote:

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Klarer man ikke å unngå at hunden skremmer barn skal den alltid være i bånd.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: chippo] #1827451 29/07/2014 10:14
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: chippo

Men du synes det er greit å fortsette å bryte loven?

Jeg synes ikke det greit, men ja, dette er en lov som jeg kommer til å fortsette å bryte. Jeg er ikke redd for å bryte loven, men jeg er redd for at min hund skal skremme folk eller dyr og jobber aktivt for at det ikke skal skje.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: anderssb] #1827481 29/07/2014 10:35
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anderssb

Formålet med båndtvang er å hindre at hunden jager eller forvolder skade på storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. Å ungå at hunden skremmer barn eller voksne er ikke nevnt, så vidt jeg veit.

<snip>

Å unngå at hunden skremmer barn er nevnt i en egen paragraf:

Quote:

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Klarer man ikke å unngå at hunden skremmer barn skal den alltid være i bånd.

Selvsagt, men dette har ikke noe med båndtvangen (som var det som ble diskutert) å gjøre.

Mvh
Tobias

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: erikskon] #1827507 29/07/2014 10:56
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erikskon

Jeg synes ikke det greit, men ja, dette er en lov som jeg kommer til å fortsette å bryte. Jeg er ikke redd for å bryte loven, men jeg er redd for at min hund skal skremme folk eller dyr og jobber aktivt for at det ikke skal skje.

Chippo, på samme måte som du kjører litt over fartsgrensen. ICON_TONGUE
Du fortsetter med det selv om det blir en bot eller 2.
(Bare et eksempel, mange bryter ofte en eller annen lov selv om de vet det.)

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: tobiast] #1827509 29/07/2014 10:57
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Selvsagt, men dette har ikke noe med båndtvangen (som var det som ble diskutert) å gjøre.

Mvh
Tobias

Paragraf 4 sier: "Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel."

Dette gjelder hele året, både under båndtvangen og ellers. Mange tror de kan ha hunden løs utenfor båndtvangperioden uansett hvor dårlig kontroll de har på hunden.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: tobiast] #1827566 29/07/2014 12:02
S
sRage Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Tusen, tusen takk for mange svar.

Det er riktig at det er veldig givende å få en valp i huset og i skogen.

Vi starter på valpekurs på mandag. Satser på at jeg får en del tips der angående generell dressur på hund. Vi driver allerede endel trening på innkalling. Jeg har hatt flere hunder i min oppvekst så jeg er ikke helt uerfaren.

Det jeg lurte i denne tråden var noen spesifikke råd ang. trening med hund og sykkel. Jeg bruker sykkelen hele året, er selvfølgelig klar over båndtvang. Ettersom hunden ikke bør "sykle" før den er 18 mnd, så tenkte jeg at det sikkert er lurt å introdusere sykkelen før slik at dette ikke blir et fremmedelement. Foreløpig virker valpen veldig trygg og fin. Har lyst til å holde på den gode trenden.

Høres ut som et godt tips å trille sykkelen på gåturer fremover sammen med godis. Og takk til tips om "Training a trail dog".

Hvis noen har noe andre gode tips på å trene valpen så tar jeg imot dem med takk.

Til dere som har barn eller selv er redde for hund: Jeg har en venninne som brukte hele sin barndom på å gå store omveier for å unngå områder der hun visste det var hunder. Enten de var inngjærede, på tur i skogen (med bånd) eller sto i bånd i egen hage. Hun har dessverre overført denne til redselen egne barn. Hun innser at hun har en irrasjonell frykt som hun ønsker å overvinne både på egne vegne og datteren. Vi driver sakte tilvenning for både mor, barn og valp for å prøve å bli kvitt denne redselen.

Det er lovlig med hundehold i Norge. Derfor kan man si det også er en menneskerett. Det vil alltid være situasjoner der en møter hunder. Det er vel derfor lurt å gjøre noe med frykten.

Selvfølgelig skal også hundeeiere ha kontroll på egen hund, men vi kan lite gjøre i møte med irrasjonell frykt hos forbipasserende.

Jeg er bare en hundeeier (og stisyklinst) som har stor glede av å være sammen med hund. Jeg har ingen ønsker om å gjøre folk redde, være kriminell eller ødelegge for annet dyreliv.

ICON_SMILE Sofie

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827574 29/07/2014 12:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sRage
Jeg bruker sykkelen hele året, er selvfølgelig klar over båndtvang.

Så bra.

Det er vel derfor lurt å gjøre noe med frykten.

Selvfølgelig skal også hundeeiere ha kontroll på egen hund, men vi kan lite gjøre i møte med irrasjonell frykt hos forbipasserende.

Etter at jeg ble bitt av en hund som 10-åring, har jeg en sånn irrasjonell frykt, men så lenge alle rundt meg overholder hundeloven, så klarer jeg meg fint.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827579 29/07/2014 12:23
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det er lovlig med hundehold i Norge. Derfor kan man si det også er en menneskerett. Det vil alltid være situasjoner der en møter hunder. Det er vel derfor lurt å gjøre noe med frykten.

Det at det er lovlig har lite med at det er en menneskerett. Videre er det vel sånn at det meste man frykter ikke har en rasjonell forklaring. Hvorfor er folk feks redde for å fly? Tror nok bare man må respektere at folk er forskjellige.

Ellers; lykke til hunden. Det blir garantert mange vanvittig fine stunder ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: cvrokka] #1827584 29/07/2014 12:27
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: cvrokka

Chippo, på samme måte som du kjører litt over fartsgrensen. ICON_TONGUE
Du fortsetter med det selv om det blir en bot eller 2.
(Bare et eksempel, mange bryter ofte en eller annen lov selv om de vet det.)

Som noen venner som ble stanset med bilen full av bikkje, unger og feriebagasje, med sykler bakpå UTEN lys-/skiltplate. "Jaja, få boten så kjører vi videre". Neida, ingen bot, men de fikk derimot ikke kjøre videre med syklene bakpå uten skiltplate. Det resulterte visstnok i mye kreativ pakking for å komme seg ut av den knipen.
Nå har de skiltplate :-)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827599 29/07/2014 12:39
stosu Offline
Besatt
Besatt
Hei.

Jeg har kjøpt meg en liten valp som nå er litt over 3 mnd. Jeg vil gjerne at den skal være med meg på stisykkelturer når den er stor nok. Har hørt den bør være 18 mnd.

Hunden er en blanding mellom gordon setter og drever. Den blir nok verken stor nok eller sterk nok til å dra sykkelen, men bør kunne løpe ved siden av.

Hva bør jeg trene på? Når bør jeg begynne å trene den opp? Andre tips?

Sofie

Det går helt fint å la valpen være med på sykkelturer og løpe løs, så lenge det går i valpens fart og på valpens premisser.
Det er viktig å alltid ha valpen foran seg på stien, ikke bare av hensyn til andre som ferdes ute, men også for å redusere faren for at valpen skader seg fordi den prøver å ta deg igjen fordi den tror du prøver å stikke av fra den.

Vær sikker på at valpen kan "KOM" før du drar ut, og at du ikke drar ut med den når alle andre også er ute.
Det er finest i skogen når alle andre spiser frokost eller middag.

Vis generell folkeskikk så går dette kjempefint ICON_SMILE

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827605 29/07/2014 12:50
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ja og nei. Å løåe løs rundt sykkelen på tur går akkurat like fint som å løpe rundt eier til fots på tur. "Sykling" med ikke ferdig utviklede er problematisk med tanke på de veldig monotone og repetitive bevegelsene hunden bruker når den traver ved siden av sykkelen. Når den svinser rundt hit og dit, skjer ikke dette.

Likevel bør vi ikke la valper løpe ubegrenset rundt. De har ingen egne premisser. Finner de ut at det er gøy å løpe i skogen med matmor, løper de til de stuper eller til matmor stopper dem. De viser ikke at de er slitne eller gir uttrykk for at de ønsker å hvile. Derfor må vi begrense turer og mosjon til valpene for å unngå belastningsskader på muskler og skjelett som skal vare i årevis. Korte turer på 10-15 minutter er mer enn nok for valper på bare noen måneder. De trenger ikke mosjonen. Energien sin skal de bruke på å vokse. (Selv om de selvsagt trenger å aktiviseres, trenes og å få brukt hodet og energien sin på noe annet enn å ødelegge gardiner og tepper.) ICON_WINK

Forklar instruktøren på valpekurset at du har lyst til å gjøre dette, så bør han eller hun kunne hjelpe deg med tips og råd om å legge dette til rette. Er det lov å spørre hvor du skal gå på kurs? (Bare av utildekket nysgjerrighet.) ICON_WINK

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827611 29/07/2014 12:59
stosu Offline
Besatt
Besatt
Der er jeg sterkt uenig med deg, Stein.
Alle hunder, deriblant valper viser at de er slitne.

Svært få av hundene jeg har hatt har løpt til de har stupt (korthåret vorsteh).
De går hardt, men reserverer seg når de blir slitne.

Så lenge matmor/matfar tar det med ro klarer de fleste valper å være med på minst en times tur så lenge underlaget er skånsomt mot hunden.

Trav er den mest naturlige bevegelsesformen en hund har.
Galopp derimot sliter mer på kroppen.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827612 29/07/2014 13:01
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V

Det er lovlig med hundehold i Norge. Derfor kan man si det også er en menneskerett.

Kjempefint at du tar en ansvarlig tilnærming for oppdragelsen til hunden, men andre halvdel av sitatet over er så langt ute på jordet som du kan komme. Jeg har lov til å eie XXXXX i Norge, det gjør det ikke til en menneskerett.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Stein] #1827617 29/07/2014 13:06
G
Geir Magne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: Stein
Korte turer på 10-15 minutter er mer enn nok for valper på bare noen måneder.

På valpekurs med min hund sa de at som tommelfingerregel skulle man ikke gå lengre tur med valpen enn antall uker gammel valpen er.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Stein] #1827618 29/07/2014 13:07
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Forklar instruktøren på valpekurset at du har lyst til å gjøre dette, så bør han eller hun kunne hjelpe deg med tips og råd om å legge dette til rette.

Tenk om instruktøren bare svarer at det er båndtvang mellom 1. april og 20. august....

*knis*

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: stosu] #1827623 29/07/2014 13:19
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: stosu

Det er jo lov. ICON_WINK

Quote:

La meg omformulere til at en liten valp generelt sett ikke bør gå tur så lenge at den blir sliten, da.

Quote:

Dette er jo hunder som er bygget for å løpe også. (En muskuløs trekkvorsteh er en imponerende hund.) Og selv elite-hundekjørere jeg har snakket med dette om, mener jo at det er tidlig å begynne fysisk trening med en hund før den er borti året. Jeg er klar over at du snakker om tur, og ikke fysisk trening, men likevel...

Quote:
Så lenge matmor/matfar tar det med ro klarer de fleste valper å være med på minst en times tur så lenge underlaget er skånsomt mot hunden.

Ja, hele poenget mitt var jo at de vil, og klarer, men har de godt av det? Ikke alle kan lese hundens signaler og fange opp tegn på at det kanskje er på tide å stoppe heller, så "better safe than sorry", som det heter på nynorsk. ICON_WINK

Uansett: Ta det pent, vær forsiktig så ikke hunden blir overbelastet, så går det sikkert bra.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Geir Magne] #1827625 29/07/2014 13:20
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Geir Magne

På valpekurs med min hund sa de at som tommelfingerregel skulle man ikke gå lengre tur med valpen enn antall uker gammel valpen er.

Lenger i minutter, da? Ikke kilometer, antar jeg. ICON_WINK

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Kakachka] #1827627 29/07/2014 13:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Kakachka
Forklar instruktøren på valpekurset at du har lyst til å gjøre dette, så bør han eller hun kunne hjelpe deg med tips og råd om å legge dette til rette.

Tenk om instruktøren bare svarer at det er båndtvang mellom 1. april og 20. august....

*knis*

Ansikt til ansikt vil det være lettere å inkludere dette i svaret uten at det virker som ensidig kritikk, og det ville nesten skuffe meg hvis det ikke ble inkludert når man svarte en elev som spurte om tips til å ha med løs hund på stisykkeltur. ..."Og så må vi selvsagt huske båndtvangen fra 1/4 til 20/8", liksom.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Stein] #1827713 29/07/2014 16:30
stosu Offline
Besatt
Besatt

Det er jo lov. ICON_WINK

Quote:

La meg omformulere til at en liten valp generelt sett ikke bør gå tur så lenge at den blir sliten, da.

Quote:

Dette er jo hunder som er bygget for å løpe også. (En muskuløs trekkvorsteh er en imponerende hund.) Og selv elite-hundekjørere jeg har snakket med dette om, mener jo at det er tidlig å begynne fysisk trening med en hund før den er borti året. Jeg er klar over at du snakker om tur, og ikke fysisk trening, men likevel...

Quote:

Ja, hele poenget mitt var jo at de vil, og klarer, men har de godt av det? Ikke alle kan lese hundens signaler og fange opp tegn på at det kanskje er på tide å stoppe heller, så "better safe than sorry", som det heter på nynorsk. ICON_WINK

Uansett: Ta det pent, vær forsiktig så ikke hunden blir overbelastet, så går det sikkert bra.

Tror vi i utgangspunktet er ganske enige i det meste her, Stein.
Tror også disse "elite-hundekjørerne" du refererer til er de samme som jeg har pleid å kjøre ganske jevnt med de årene jeg har lagt skikkelig innsats i hundene.

Tror trådstarter kommer langt og får mange fantastisk fine turer med hunden sin med en god porsjon sunt folkevett. Virker som om det er på plass.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Stein] #1827717 29/07/2014 16:35
G
Geir Magne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: Geir Magne

Lenger i minutter, da? Ikke kilometer, antar jeg. ICON_WINK

Jepp, minutter!

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: stosu] #1827766 29/07/2014 18:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Tror vi i utgangspunktet er ganske enige i det meste her, Stein.
Tror også disse "elite-hundekjørerne" du refererer til er de samme som jeg har pleid å kjøre ganske jevnt med de årene jeg har lagt skikkelig innsats i hundene.

Jepp. Ja, det er vel sannsynlig. Nordisk-/barmark-miljøet er vel ikke så stort. Jeg snakket mye med noen av dem da jeg skrev en oppgave om trening av trekkhunder under hundeinstruktør-utdannelsen min.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: erikskon] #1827773 29/07/2014 18:20
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Du er redd hunden din skal skremme folk eller dyr, men har fortsatt tenkt og gi faan og ikke ha den i bånd?

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827793 29/07/2014 19:09
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Jeg kjenner nysgjerrigheten på om dere "mønster-borgere" sover bedre om natta enn oss notorisksmåkriminelle lavpanner?

Til TS: Som andre nevner, grunnleggende lydighet og tilvenning er viktig i starten.

mvh

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827811 29/07/2014 19:30
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Langt fra noen mønster borger selv og sover egntlig ganske dårlig om natta, hvertfall når det er så varmt..
Men denne var ny. Normalt gir de faan i båndtvangen fordi "deres hund er så snill og de alltid har kontroll på den så de trenger ikke ha den i bånd".
Når man faktisk er redd for at den skal skremme dyr eller folk, men likevel gir faan så høres det ut som en som ikke burde ha hund..

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Kriss] #1827873 29/07/2014 21:01
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kriss

Du er redd hunden din skal skremme folk eller dyr, men har fortsatt tenkt og gi faan og ikke ha den i bånd?

Føler du at det er bedre om jeg bare gir faen? Jeg er "redd" i form av at jeg er bevist på at jeg har et stort ansvar som hundeeier og spesielt en hundeeier som lar bikkja løpe fritt. Det jeg prøver å si er at jeg på ingen måte tar lett på muligheten for at jeg skremmer noen.

Jeg kjenner ikke ditt forhold til hund, men min relasjon til bikkja mi er ikke basert på rasjonalitet og norsk lov, men kjærlighet og all den irrasjonelle handling slikt medfører ICON_SMILE

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: erikskon] #1827881 29/07/2014 21:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det jeg prøver å si er at jeg på ingen måte tar lett på muligheten for at jeg skremmer noen.

Det skjønte til og med jeg. Kanskje jeg ikke har Aspberger light likevel =)

- Robert Green Ingersoll
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: GeirK] #1827938 29/07/2014 22:12
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Gratulerer med hund!

Jeg har en irsk setter på to år som er stisykkellærling. Støtter alt som er sagt om grunndressur, dette er det viktigste uansett hva man skal bruke hunden til. Husk også at du har en hund som får et jaktinstinkt etterhvert, innkalling blir langt vanskeligere når det har letta ei orrhøne i skogen...

Vi starta med forsiktig løping med hunden i sele etterhvert, fortsatte på ski og starta med springer etterhvert. Fram til hunden er moden for det bør du ikke jage på den, men rose ønsket adferd på tur, det viktigste er at det blir god stemning rundt det å ta fram sele, bånd eller det som hører med på tur.

God kontakt med bikkja er viktig, men jeg har opplevd med det vi har hatt av fuglehunder at bikkja holder bedre kontakt når farten er høyere. Dvs. at den holder seg nærmere når jeg løper eller sykler enn når jeg går fordi den er redd for å miste kontakten og ikke tar store runder. Pass på dette om du for eksempel sykler opp en lang bakke i lav fart og dundrer ned på andre siden i høy fart. Vi har GPS-peiler som jeg er veldig glad for å ha i mange situasjoner. Bruker den daglig og selv om hunden vår aldri har blitt borte er det veldig greit å kunne vite hvor han er. Særlig når han får ferten av vilt og surrer rundt i skogen.

Båndtvangen er viktig, men jeg mener personlig at valper burde kunne unntas og her har jeg syndet (her og). Får man valp på våren eller forsommeren mener jeg at det er greit å slippe litt for å øve på kontakt og innkalling i stedet for at dette skal komme som et sjokk 20. august når den er blitt eldre. Vurder det selv.

Husk også på at du ikke må regne med å få så eget utbytte av aktiviteter hvor hunden er i startfasen, uansett om det er fot-, ski-, eller sykkelturer eller noe annet gøy.

Lykke til!

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Boas] #1827943 29/07/2014 22:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Boas

Båndtvangen er viktig, men jeg mener personlig at valper burde kunne unntas og her har jeg syndet (her og). Får man valp på våren eller forsommeren mener jeg at det er greit å slippe litt for å øve på kontakt og innkalling i stedet for at dette skal komme som et sjokk 20. august når den er blitt eldre.

Det argumentet forstår jeg, men jeg opplevde en valp som glefset godt etter beina mine der jeg kom syklende og eieren mente at det måtte jeg tåle siden valpen var under opplæring. Han var ute av stand til å svare på spørsmålet "Gjelder hundeloven valpen din?" og vred seg bare unna med argumenter om hvorfor han måtte få lov til å la valpen gå løs.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827946 29/07/2014 22:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er selvsagt et tulleargument. Ingen behøver å tåle noe som helst, og for innkallingstrening og trening på å gå løs med full kontroll på valpen er en langline et godt verktøy, både i og utenfor båndtvangsperioden.

En langline er ikke bare et langt bånd, men et nyttig og allsidig treningsverktøy.

"fri oppdragelse" er nok ingen god idé med hunder heller.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå