Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 23 1 2 3 22 23

Bortmobbing av nye forum-medlemmer

Bortmobbing av nye forum-medlemmer #1827299 29/07/2014 07:20
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
I det siste har det vært noen tråder her på forumet jeg ikke liker. De eskalerer ut i snobberi, krangling og mobbing som ikke bidrar til å ønske nye eller lite aktive forum-brukere velkomne på forumet. Har det virkelig blitt så lav takhøyde her på forumet?

Jeg plukker ut tre stk:

- Ny sykkel til tjukkas - En person ønsker å komme i gang med sykling. Blir raskt avspist med at han må opp på 15000-20000 for å komme i gang. Rettnok av supernalle men ferske forumbrukere kjenner ikke "gjengangerne".

- Trene valpen til stisykling. - Første svar er at man ikke kan la hunden løpe løst i båndtvangsperioden. Så vidt jeg vet er stisyklingsesongen adskillig lengre enn til 20. august, så det er imho en unødvendig presisering/kommentar.

- Komplett - ramme og sete - I stedet for å be selger presisere eller legge ut bilde mobbes han og skremmes vekk fra forumet. Hvor ble det av folkeskikken? Dette kan være en fantastisk flott delesykkel.

Selv kjenner jeg lusa på gangen og lar meg ikke (lenger) påvirkes av "mangfoldet" her på forumet men jeg synes det er hårreisende at nye og uerfarne brukere på forumet behandles slik.

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827318 29/07/2014 07:45
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Til en viss grad enig Raskall, men en del av svarene fører til saklige diskusjoner som tar opp ting rundt temaet, både for og imot. Sammenlignet med andre forum, så er det sjeldent at noe eskalerer til barnslig drittslenging, men tvert imot at deltagerne blir utfordret til å faktisk tenke gjennom det de skriver og hvilke meninger de ytrer. Det er tydelig at de fleste her inne er voksne, etablerte og med mye livserfaring! Også er det en selvfølge at tråder utvikler seg og ofte handler om helt andre ting enn det trådstarterne spør om i utgangspunktet, men som de ikke visste de lurte på ICON_WINK

Den siste tråden på salgsforumet er jeg litt tvilende til. Det er ikke godt nok av trådstarter og han bør få beskjed om det. Men når samme vitsen gjentas for 6-7. gang, så er jeg ikke sikker på hvem som har bommet.

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827335 29/07/2014 08:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Raskall

- Trene valpen til stisykling. - Første svar er at man ikke kan la hunden løpe løst i båndtvangsperioden. Så vidt jeg vet er stisyklingsesongen adskillig lengre enn til 20. august, så det er imho en unødvendig presisering/kommentar.

Hvis en fersk bruker hadde tenkt seg over Formokampen (som er lovlig) og hadde spurt om generelle turtips for Rondane (som for en stor del er ulovlig) og noen hadde gjort ham oppmerksom på at sykling er forbudt i mesteparten av Rondane, hadde du da reagert likedan?

PS. Jeg tar meg ikke tid til å sjekke folks fartstid på forumet før jeg svarer. Jeg antar at de fleste her inne er voksne nok til å forsvare sine egne utsagn evt konfrontere meg med mine.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: GeirK] #1827341 29/07/2014 08:13
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: GeirK

Hvis en fersk bruker hadde tenkt seg over Formokampen (som er lovlig) og hadde spurt om generelle turtips for Rondane (som for en stor del er ulovlig) og noen hadde gjort ham oppmerksom på at sykling er forbudt i mesteparten av Rondane, hadde du da reagert likedan?

Jeg ser ikke helt at det kan sammenlignes. Det å be om råd til trening av hund er langt fra det samme som å be om råd til å (ubevisst) begå lovbrudd.

Ditt "råd" i nevnte tråd blir som å si til noen som ber om veibeskrivese fra A til B at "Du kan ikke kjøre der hvis du kjører fortere enn fartsgrensa".

Redigert av Raskall; 29/07/2014 10:12.
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827356 29/07/2014 08:31
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som (relativt) nytt medlem synes jeg egentlig det er greit at det er rom for å være litt uformell. Jeg har lengre fartstid fra et annet friluftslivsrelatert forum (Fjellforum) og synes egentlig det er litt deilig at takhøyden er større her.

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827357 29/07/2014 08:31
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Klarer ikke på noen måte å se at dette kan komme innenfor begrepet mobbing. Derimot kan jeg gjerne ta innover meg at jeg skal tenke litt mer på om man fremtrer slik jeg synes man bør: Trivelig og hjelpsom. Styrken til dett forumet er at det er mye folk med mye kunnskap og minst like sterke meninger, prisen vi betaler er at det noen ganger kan bli litt direkte. Altså kan vi vel alle tenke litt mer over at det skal være trivelig å være her og ikke en arena for krangling, men mobbing? Nei, det synes jeg ikke man finner i de eksemplene som trekkes frem, bortsett fra kankje i den salgstråden, men der lurer jeg nå på om TS er en tullebruker. Ups, i did it again....

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: erikskon] #1827373 29/07/2014 08:46
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: erikskon
Klarer ikke på noen måte å se at dette kan komme innenfor begrepet mobbing. Derimot kan jeg gjerne ta innover meg at jeg skal tenke litt mer på om man fremtrer slik jeg synes man bør: Trivelig og hjelpsom. Styrken til dett forumet er at det er mye folk med mye kunnskap og minst like sterke meninger, prisen vi betaler er at det noen ganger kan bli litt direkte. Altså kan vi vel alle tenke litt mer over at det skal være trivelig å være her og ikke en arena for krangling, men mobbing? Nei, det synes jeg ikke man finner i de eksemplene som trekkes frem, bortsett fra kankje i den salgstråden, men der lurer jeg nå på om TS er en tullebruker. Ups, i did it again....

Mobbing var nok galt ord. Men emnefeltet har en karakterbegrensing og var det ordet jeg kom på "i farten".

Innlegget ble først og fremst trigget av OsamaFetLadens innlegg. Da jeg registrerte meg her i 2010 var jeg i eksakt samme situasjon som han. Hadde det ikke vært for mottagelsen jeg fikk her på forumet hadde jeg mye sannsynlig ikke vært lidenskaplig syklist og (hobby-)sykkelmekaniker nå.

OsamaFetLaden fikk en helt annen mottagelse og så ble det stille fra ham. Jeg håper ikke vi (dvs supernalle med støtte av olechr) klarte å knekke spiren OsamaFetLaden hadde til å begynne å sykle.

Jeg synes vi bør lure folk inn her med høflighet, vennlighet og hjelpsomhet. Det koster så lite å se på registreringsdato, antall innlegg og titte mellom linjene til de som skriver.

Men vi har kanskje nådd så mange aktive brukere med høy kompetanse her på forumet at vi ikke trenger flere? Som norges største og eneste sykkelforum føler i hvertfall jeg at vi har et visst ansvar for å ta inn nye syklister i varmen. Det gjør man ikke med slike tråder jeg linket til i starten av denne tråden.

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827395 29/07/2014 09:12
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Enig i Raskall. Her er det vel mye lekepoliti ute å går. Var bare GeirK's negative utgangspunkt jeg hadde sett før, men de andre også bærer preg av en ovenfra og ned-innstilling.

For all del, dette forumet er ikke unikt, oppretta en konto på et hifi-forum en gang og spurte om råd til et billig stereoanlegg, noe som ble sablet ned i lik stil som han tunge som ønska seg en billig sykkel. "loppemarked" var nevnt mellom linjene. Det ble med den ene posten, iallefall fram til jeg har et anlegg dyrt nok og fint nok, og at jeg har gehør godt nok til å tørre å bevege meg dit igjen.

At folk er nybegynnere betyr ikke at de er helt idiot. Det betyr heller ikke at de trenger å invistere en halv månedslønn bare for å finne ut om sykling er noe for seg. Hva skjedde med "ca 5000"-innstillingen til sykling som vi så frekt og freidig snakket om for noen år siden?

Trønder osv
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827403 29/07/2014 09:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er fult mulig å finne seg en sykkel som kan sykles på til under kr 10 000,-

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykl...L19-p0000047765

Evt. kan man kjøpe en sykkel brukt.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827419 29/07/2014 09:36
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Salg av uspesifiserte sykkeldelar, altså ein sykkel med ødelagt ramme må ein rett og slett tole at folk ler litt av. Det er like dumt som å selge ein rammeskeiv bil på bilforum, utan pris og merke/modell.

I tilfellet med bandtvang var det ein informativ nøytral kommentar. Det vart for mykje fokus på bandtvang, eit fokus skapt av dei som meinte det ikkje skulle vore fokus på det i det heile.

Redigert av khadgar; 29/07/2014 09:37.
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Espen J] #1827420 29/07/2014 09:38
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Espen J
Enig i Raskall. Her er det vel mye lekepoliti ute å går. Var bare GeirK's negative utgangspunkt jeg hadde sett før, men de andre også bærer preg av en ovenfra og ned-innstilling.

For all del, dette forumet er ikke unikt, oppretta en konto på et hifi-forum en gang og spurte om råd til et billig stereoanlegg, noe som ble sablet ned i lik stil som han tunge som ønska seg en billig sykkel. "loppemarked" var nevnt mellom linjene. Det ble med den ene posten, iallefall fram til jeg har et anlegg dyrt nok og fint nok, og at jeg har gehør godt nok til å tørre å bevege meg dit igjen.

At folk er nybegynnere betyr ikke at de er helt idiot. Det betyr heller ikke at de trenger å invistere en halv månedslønn bare for å finne ut om sykling er noe for seg. Hva skjedde med "ca 5000"-innstillingen til sykling som vi så frekt og freidig snakket om for noen år siden?

Mulig hifi-furumet hadde rett, i din prisklasse" kan du handle på loppemarked...((-:

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827425 29/07/2014 09:48
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Må jo tåle litt...putesying og total skåning for fornuftig faktainfo som det info om båndtvang jo er blir jo også feil. Får meg til å tenke på den "Football VS Downhill" videoen tidlegare i sommar...Skal ikkje DH/Stisyklistar vere litt hardbarka? ICON_TONGUE

Redigert av TrondAM; 29/07/2014 09:54.
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Espen J] #1827441 29/07/2014 10:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Noen ganger lurer jeg på om det er noe feil med virkelighetsforståelsen min
Det ble med den ene posten, iallefall fram til jeg har et anlegg dyrt nok og fint nok, og at jeg har gehør godt nok til å tørre å bevege meg dit igjen.

Hvis man ikke tåler å høre at andre er uenige med seg, bør man holde seg til Facebook og ikke delta på diskusjonsforum.

På et diskusjonsforum kan du nemlig støte borti folk som sier ting du egentlig ikke ønsker å høre og det ganske direkte.

Hvis du innerst inne vet at de har rett, løser du det ved å lære å erkjenne den delen av virkeligheten som du prøver å fortrenge.

Hvis du forstår at de har rett om noe du IKKE er klar over, er du glad for at du lærte noe nytt selv om du ikke liker at det er sånn.

Hvis du er usikker på om vedkommende snakker sant, stiller du spørsmål om hva vedkommende bygger sitt utsagn på og tvinger ham til å argumentere for evt dementere påstanden.

Hvis dette hørtes vanskelig ut, ja da er Facebook et mye bedre alternativ - ufarlig med langt mindre læring.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827453 29/07/2014 10:16
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Altså, GeirK,

Det er mange måter å tilnærme seg en situasjon på.

La oss ta situasjonen med han som ville ha sykkel til 5000 siden såvidt jeg erindrer så var ingen av oss i den.

Man kan si som det ble sagt: "5000, du må være fjern, her er det 15-20 000 som gjelder".

Eller man kan si "5000 gir deg nok en sykkel, men legger du litt mer i den, vil du oppleve at du får bedre demper(e)e som gjør at du føler deg tryggere og gir mer kontroll, en lettere sykkel som gjør at du vil føle større glede i oppoverbakkene, og sykkelen vil sansynligvis gi deg større sykkelglede i det store og hele. velkommen som syklist skal du uansett være"

Hvilke av disse svarene er mest hjelpsomme og gir deg mest lyst til å prøve ut hobbyen? selv om første svar på sett og vis kan være vel så korrekt som siste, så er det noe om hvordan man snakker til andre.

Trønder osv
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: GeirK] #1827458 29/07/2014 10:19
Gew88 Offline
Veteran
Veteran

Noen ganger lurer jeg på om det er noe feil med virkelighetsforståelsen min
Det ble med den ene posten, iallefall fram til jeg har et anlegg dyrt nok og fint nok, og at jeg har gehør godt nok til å tørre å bevege meg dit igjen.

Hvis man ikke tåler å høre at andre er uenige med seg, bør man holde seg til Facebook og ikke delta på diskusjonsforum.

Men er ikke det to forskjellige ting? Et spørsmål som "Jeg lurer på hva som er best av X eller Y hvis jeg legger 3000 kroner på bordet", og alle svarene er " Alt du får da er crap. Du MÅ betale 10 lapper for noe". Det er jo håpløst når han som spør sier budsjettet er 3000.

Noe annet er å skrive at "Ulv er noe dritt, drep alle sammen", for så å ikke ha noen argumenter for, eller tåle at andre har gode argumenter for at rovdyr kan leve i norsk natur.

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Espen J] #1827459 29/07/2014 10:19
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Altså, GeirK,

Det er mange måter å tilnærme seg en situasjon på.

La oss ta situasjonen med han som ville ha sykkel til 5000 siden såvidt jeg erindrer så var ingen av oss i den.

Man kan si som det ble sagt: "5000, du må være fjern, her er det 15-20 000 som gjelder".

Eller man kan si "5000 gir deg nok en sykkel, men legger du litt mer i den, vil du oppleve at du får bedre demper(e)e som gjør at du føler deg tryggere og gir mer kontroll, en lettere sykkel som gjør at du vil føle større glede i oppoverbakkene, og sykkelen vil sansynligvis gi deg større sykkelglede i det store og hele. velkommen som syklist skal du uansett være"

Hvilke av disse svarene er mest hjelpsomme og gir deg mest lyst til å prøve ut hobbyen? selv om første svar på sett og vis kan være vel så korrekt som siste, så er det noe om hvordan man snakker til andre.

Helt enig med deg Espen J. Du kom meg i forkjøpet. ICON_WINK

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Espen J] #1827468 29/07/2014 10:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nedlatende tone støtter jeg ikke, men dersom jeg fikk et svar jeg ikke likte (15-20K), ville jeg stilt spørsmålet "Hvorfor må jeg så høyt opp i pris?"

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: GeirK] #1827473 29/07/2014 10:27
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig

Nedlatende tone støtter jeg ikke, men dersom jeg fikk et svar jeg ikke likte (15-20K), ville jeg stilt spørsmålet "Hvorfor må jeg så høyt opp i pris?"
Svaret til det spørsmålet var en "reality check" ...

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Gew88] #1827474 29/07/2014 10:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gew88

Men er ikke det to forskjellige ting? Et spørsmål som "Jeg lurer på hva som er best av X eller Y hvis jeg legger 3000 kroner på bordet", og alle svarene er " Alt du får da er crap. Du MÅ betale 10 lapper for noe". Det er jo håpløst når han som spør sier budsjettet er 3000.

"Alt du får da er crap. Du MÅ betale 10 lapper for noe" er så upresist og så langt fra min opprinnelige antakelse at jeg ville kvalitetssiktert utsagnet ved å spørre etter langt mer detaljer før jeg godtok svaret.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Brusdalen] #1827477 29/07/2014 10:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Brusdalen

Svaret til det spørsmålet var en "reality check" ... [/quote]

Da gjentar man spørsmålet til man får en begrunnelse eller et moderert utsagn.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827482 29/07/2014 10:36
sveinaa Offline
More than words
More than words

- Ny sykkel til tjukkas - En person ønsker å komme i gang med sykling. Blir raskt avspist med at han må opp på 15000-20000 for å komme i gang. Rettnok av supernalle men ferske forumbrukere kjenner ikke "gjengangerne".

Tror bare supernalle ville skryte litt av at han fikk en del igjen på skatten samt en god slump feriepenger!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: GeirK] #1827484 29/07/2014 10:36
Espen J Offline
Besatt
Besatt

Da må det vel være enklere å starte med en positiv tone så ferskinger slipper å ta opp kampen med grinebitere?

Redigert av Espen J; 29/07/2014 10:37.

Trønder osv
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: GeirK] #1827486 29/07/2014 10:38
EgilS Offline
More than words
More than words

Quote:

Og det kan være en bra måte å reagere på om man ser på det helt rasjonelt, men samtidig så må vel du også erkjenne at svaret man fikk i utgangspunktet ikke akkurat var preget av normal folkeskikk?
Og at et slikt svar nok kan oppfattes som relativt avvisende, og for mange være egnet til å ta bort noe av lysten til å komme med lignende spørsmål på forumet?

Redigert av EgilS; 29/07/2014 10:39.
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Espen J] #1827489 29/07/2014 10:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Da må det vel være enklere å starte med en positiv tone så ferskinger slipper å ta opp kampen med grinebitere?

Det er jeg enig i, men hvis realiteten er at man støter på en grinebiter, så er det hva man må forholde seg til.

Også enig med EgilS.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: GeirK] #1827490 29/07/2014 10:41
Gew88 Offline
Veteran
Veteran

Da gjentar man spørsmålet til man får en begrunnelse eller et moderert utsagn. [/quote]

Ikke uenig i det, men du med over 20 000 poster på dette forumet er nok hakket mer dreven på å takle diverse andre forumbrukere, enn en som tilsynelatende er ganske fersk.

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827492 29/07/2014 10:44
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R

Jeg ser ikke helt at det kan sammenlignes. Det å be om råd til trening av hund er langt fra det samme som å be om råd til å (ubevisst) begå lovbrudd.

Ditt "råd" i nevnte tråd blir som å si til noen som ber om veibeskrivese fra A til B at "Du kan ikke kjøre der hvis du kjører fortere enn fartsgrensa".

Ingen replikk til denne, GeirK?

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827495 29/07/2014 10:44
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor skal alle konfronteres hele tiden, og hvorfor må de forvente å høre et varierende antall av forskjellige sannheter? Rart hvordan noen her mener de har en rett til å oppdra andre. Hva om deler av den innsatsen hadde blitt lagt ned i å være omgjengelig og hyggelig med andre...

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: Raskall] #1827498 29/07/2014 10:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ingen replikk til denne, GeirK?

Overså den. Jeg tror konseptet med fartsgrenser er fortstått av 100% av bilførerne, blant annet siden det er sentralt i en obligatorisk kjøreopplæring. De hundeeierne jeg har diskutert hundeloven med, virker å være nokså uvitende.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: knut77] #1827499 29/07/2014 10:50
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: knut77
Hvorfor skal alle konfronteres hele tiden, og hvorfor må de forvente å høre et varierende antall av forskjellige sannheter? Rart hvordan noen her mener de har en rett til å oppdra andre. Hva om deler av den innsatsen hadde blitt lagt ned i å være omgjengelig og hyggelig med andre...

+1 yes

Re: Bortmobbing av nye forum-medlemmer [Re: knut77] #1827501 29/07/2014 10:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Du stiller en mengde ladede sprøsmål som er litt vanskelige å svare på.

Hvorfor skal alle konfronteres hele tiden

Det er vanskelig å svare på. Jeg tror ikke alle må konfronteres hele tiden. Det holder å konfrontere de man er uenig i.

, og hvorfor må de forvente å høre et varierende antall av forskjellige sannheter?

Eh - fordi folk har forskjellige oppfatninger.

Rart hvordan noen her mener de har en rett til å oppdra andre.

Jeg sier fra til folk som volder meg ubehag. Har jeg ikke lov til det?

Hva om deler av den innsatsen hadde blitt lagt ned i å være omgjengelig og hyggelig med andre...

Det gjør man vel også ... eller mener du at du aldri ser en omgjengelig og hyggelig tone her inne?

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 23 1 2 3 22 23

Moderator  support