Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Trene valpen til stisykling.

Trene valpen til stisykling. #1826988 28/07/2014 14:12
S
sRage Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hei.

Jeg har kjøpt meg en liten valp som nå er litt over 3 mnd. Jeg vil gjerne at den skal være med meg på stisykkelturer når den er stor nok. Har hørt den bør være 18 mnd.

Hunden er en blanding mellom gordon setter og drever. Den blir nok verken stor nok eller sterk nok til å dra sykkelen, men bør kunne løpe ved siden av.

Hva bør jeg trene på? Når bør jeg begynne å trene den opp? Andre tips?

Sofie

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827015 28/07/2014 15:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Uansett kan du ikke la den løpe ved siden av sykkelen mellom 1. april og 20. august.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827018 28/07/2014 15:37
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Indeed. traildog fenomenet forhindres av båndtvang.
Og det blir vel begrenset hvor bra stisyklinga blir om du har hunden festet i sykkelen.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827035 28/07/2014 16:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Dette visste hun sikkert, og var ikke veldig konstruktivt. Håper dette ikke blir en diskusjon om båndtvang, men heller kan gi trådtstarter noen tips om å trene hunden sin.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827039 28/07/2014 16:20
L
Lesehesten Offline
Fersking
Fersking
L
Hei Sofie. Gratulerer med ny hund! Jeg håper dere får mange fine år sammen. Om jeg hadde et spørsmål om hundedressur, ville jeg lett etter et forum med mange dugelige hundefolk, som f eks dette: http://www.fjellforum.no/topic/27377-hundedressur/ eller dette: http://hundesonen.no/forum/

Du slipper unna en hel del unødvendige svar om du presiserer at du kjenner og respekterer båndtvangen, i det første innlegget ditt. Mange surpomper på Internett. ;-)

Ellers er det sikkert en god del engeskspråklige fora som har svar på spørsmålet ditt.

Lykke til!

Redigert av Lesehesten; 28/07/2014 16:27.
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Stein] #1827047 28/07/2014 16:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stein
Dette visste hun sikkert, og var ikke veldig konstruktivt.

Når jeg ser hvor mange som ikke respekterer båndtvangen, tar jeg ikke det for gitt at alle hundeiere har fått med seg det, så jeg synes det var helt på sin plass å informere om loven. Hvis noen spør om gode stitips i Rondane, så pleier det å komme presisering om hvor det ikke er lov å sykle - uten at det reageres i særlig grad. Jeg synes det er helt sammenlignbart.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827051 28/07/2014 16:53
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Frem til at hunden er fysisk klar til å løpe raskt nok så handler det vel om å jobbe med vanlig dressur. Det vil si at du må ha god kontakt med hunden og denne skal du dra nytte av når dere skal finne ut av hvor den skal springe I forhold til sykkelen. Prikkfri innkalling og oppførsel ovenfor andre dyr og folk er like viktig uansett om det er en stihund eller ikke. Vel, kanskje ekstra viktig for en stihund da man kanskje I enda større grad beveger seg I områder med folk og hastigheten gjør det mer utfordrende å holde oversikt og kontroll.

Kort sagt så er det ingen forskjell på å få til en god stihund eller hvilken som helst god brukshund. Første steg bør være å melde deg på et valpekurs og finne en brukshundklubb du kan dra på treff hos.

Lykke til!

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: GeirK] #1827090 28/07/2014 18:19
O
ohels Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: GeirK
Uansett kan du ikke la den løpe ved siden av sykkelen mellom 1. april og 20. august.

Hvorfor kan ikke hunden løpe i bånd ved siden av sykkelen?

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: ohels] #1827095 28/07/2014 18:28
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som eier av en stihund så har jeg vanskelig for å se for meg at jeg kunne hatt bikkja I bånd, om det hadde vært en forutsetning hadde jeg heller jogget med bikkja. Nei, jeg overholder ikke båndtvangen. Beklager.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827177 28/07/2014 20:20
Fluefisker Offline
Entusiast
Entusiast
Gratulerer med hund! Jeg opplevde god effekt av å ha med hunden min på stisykling om vinteren, da hun var valp. Lot henne løpe bak mens jeg øvet kommandoen "gå bak". De høye snøkantene forhindret henne i å passere meg. Hunden min er snart 4 år og er en fantastisk kamerat på sykkelturene mine. Jeg trenger ikke lenger fortelle henne at hun skal løpe bak. Hun vet at plassen hennes på tur er 1-2 meter bak meg.

Hilsen Roar
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: erikskon] #1827181 28/07/2014 20:26
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erikskon
Som eier av en stihund så har jeg vanskelig for å se for meg at jeg kunne hatt bikkja I bånd, om det hadde vært en forutsetning hadde jeg heller jogget med bikkja. Nei, jeg overholder ikke båndtvangen. Beklager.

Da er du en av de som gjør at bl.a. min datter på 5 år er livredd "hyggelige" hunder. Vær så snill å tenk på barn og de som er redd hunder og følg reglene som er satt og dere burde kunne da dere fikk hund.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827191 28/07/2014 20:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Og da er vi inne i ønskereprisen av den gamle uunngåelige diskusjonen igjen. Uff! frown

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Stein] #1827203 28/07/2014 21:01
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Vi kan kanskje også ta en sving innom høytalerkabler-diskusjonen, så får vi samlet klassikerne på et sted?

ICON_SMILE

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Stein] #1827257 29/07/2014 05:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Og da er vi inne i ønskereprisen av den gamle uunngåelige diskusjonen igjen. Uff! frown

Så og si hver gang det diskuteres en potensiell ulovlig aktivitet her på forumet, enten det er sykling i nasjonalparker, fildeling eller unndragelse av mva for sykkeldeler, så kommer lovlighetsdiskusjonen opp. Jeg synes det er helt greit, og vet ikke helt hvorfor man skal forvente at dette temaet er et unntak i så måte.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: GeirK] #1827283 29/07/2014 06:54
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig

Så og si hver gang det diskuteres en potensiell ulovlig aktivitet her på forumet, enten det er sykling i nasjonalparker, fildeling eller unndragelse av mva for sykkeldeler, så kommer lovlighetsdiskusjonen opp. Jeg synes det er helt greit, og vet ikke helt hvorfor man skal forvente at dette temaet er et unntak i så måte.

Fordi så og si alt som diskuteres her inne kan ha potensielle ulovlige sider uten at et hvert svar trenger starte med å sitere det norske lovverket av den grunn.

Hvordan hadde det gått om spurte om stitips generelt, og det første man får er beskjed om å vise hensyn til turgåere, følge NOTS stivettregler, unngå steder med masse folk på søndager, smile og hilse, ikke tulle med stiene, følge alle stilpolitiets regler etc....? Eller når det kommer et bilspørsmål, skal man minne om fartsgrenser, mobilbruk, ikke være trøtt, bruke bilbeltet, blinklys, vise hensyn til syklister etc?

Sofie: Som lesehesten sa: Du bør (må) komme deg på valpekurs, det er gull verdt uansett om du skal sykle eller ikke. De har også masse tips til ting du vil trenge for at bikkja skal beholde deg som det aller viktigste og morsomste på turen - det trenger du for at den kun skal følge deg og ikke svinse avgårde på egenhånd. Og kjør på med godbiter og masse lek!

Du må også få bikkja trygg på situasjoner som kan oppstå (folk, bråk, andre hunder og andre ting som kan skremme) så den ignorer det og følger deg fremfor å stoppe opp, nøle, stikke etc. Dette er ting de normalt også trener på valpekursene.

Jeg ville også vendt den på sykkelen så tidlig som mulig, ta med sykkelen når dere går tur, men trill den. Etterhvert kan du kanskje sitte på sykkelen og gi godbiter under lek eller nor dere tar en pause men vent med å sykle og vær tolmodig for å unngå negative hendelser knyttet til sykkelen - du vil at bikkja skal komme til deg når du er på sykkelen senere, og det uten å nøle.

En ting jeg kom på: valpekursene insisterer på at bikkja skal lære å gå på venstre side, det er i mine øyne idiotisk da de fleste sykler, går på ski og går i skauen på høyre side. Og du vil gjerne at bikkja trekker seg inn på samme side som deg om du møter noen. Vi sa ifra at vi ikke var enig i praksisen og gjerne ville trene høyre side noe de litt motvillig gikk med på.

Selv har jeg en hund med altfor mye jaktinstinkt (polarhund) til å ha henne som traildog, men du verden så moro det ville vært - lykke til og håper du får det til!

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: GeirK] #1827303 29/07/2014 07:29
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Ja, men her var det snakk om en helt lovlig aktivitet; å ha med hund på sykkeltuyr, og hvordan man trente hunden til dette. Det er ikke sammenliknbart med å ønske å f.eks. sykle der det er forbudt.

Om det kan være greit å minne om båndtvangen, trenger vi vel ikke lede diskusjonen inn i et spor vi vet hvordan ender nok en gang. Vi kan forutsette at trådstarter kjenner til båndtvangen, og heller hjelpe med det hun spør etter. Å ha med en veldressert hund på sykkeltur i skogen må være en super aktivitet både for hund og eier/syklist.

Jeg er enig med deg i at hunder må holdes utnder kontroll og at hundeloven må følges, og derav må folk som skal sykle i skogen med hund sørge for at ikke andre brukere av skogen blir unødvendig plaget av hunden, men jeg synes det er litt i overkant defensivt å kjøre hele tråden i grøfta rett fra startstreken, siden det er helt åpenbart hva som skjer når noen begynner å snakke om båndtvang her. ...Og det tror jeg vi kan si oss ferdig med å diskutere.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Kakachka] #1827308 29/07/2014 07:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Kakachka

En ting jeg kom på: valpekursene insisterer på at bikkja skal lære å gå på venstre side, det er i mine øyne idiotisk da de fleste sykler, går på ski og går i skauen på høyre side. Og du vil gjerne at bikkja trekker seg inn på samme side som deg om du møter noen. Vi sa ifra at vi ikke var enig i praksisen og gjerne ville trene høyre side noe de litt motvillig gikk med på.

En hund kan utmerket godt lære seg både høyre og venstre, og å gå med hunden på venstre side under "gå pent" eller lineføring (lydighet) er fullstendig fornuftig. Når man går langs veien, går man på venstre side, og da bør selvsagt hunden gå på venstre side av oss igjen, i veikanten. Det er ikke noe problem å lære hunden at når den går ved siden av sykkelen går den på høyre side, eller for den saks skyld å lære den mer enn én måte å gå på.

Hunder er smarte, og kan (bør) lære mer enn én eneste oppførsel.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Stein] #1827324 29/07/2014 07:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja, men her var det snakk om en helt lovlig aktivitet; å ha med hund på sykkeltuyr, og hvordan man trente hunden til dette. Det er ikke sammenliknbart med å ønske å f.eks. sykle der det er forbudt.

Om det kan være greit å minne om båndtvangen, trenger vi vel ikke lede diskusjonen inn i et spor vi vet hvordan ender nok en gang. Vi kan forutsette at trådstarter kjenner til båndtvangen, og heller hjelpe med det hun spør etter. Å ha med en veldressert hund på sykkeltur i skogen må være en super aktivitet både for hund og eier/syklist.

Jeg er enig med deg i at hunder må holdes utnder kontroll og at hundeloven må følges, og derav må folk som skal sykle i skogen med hund sørge for at ikke andre brukere av skogen blir unødvendig plaget av hunden, men jeg synes det er litt i overkant defensivt å kjøre hele tråden i grøfta rett fra startstreken, siden det er helt åpenbart hva som skjer når noen begynner å snakke om båndtvang her. ...Og det tror jeg vi kan si oss ferdig med å diskutere.

OK - beklager. Jeg trodde det var umulig å ha hund i bånd når man er på stitur. Det var kanskje en antakelse jeg ikke burde ha gjort.

Jeg skjønner ikke hvordan kommentaren min er egnet til å kjøre tråden i grøfta dog. Det er jo bare å svare "jeg vet om båndtvangen og overholder den" og så er innsigelsen parkert.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Kakachka] #1827330 29/07/2014 08:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Fordi så og si alt som diskuteres her inne kan ha potensielle ulovlige sider uten at et hvert svar trenger starte med å sitere det norske lovverket av den grunn.

Stisykling er i de aller fleste tilfeller lovlig.

Jeg misforstod og trodde man snakket om å ha hunden løpende løs ved siden av sykkelen, noe som er ulovlig i størsteparten av barmarkssesongen.
Fra kommentarene dine er det ikke helt gitt at hunden er i bånd, så jeg vet ikke helt om jeg skal ta på meg hele ansvaret for den misforståelsen.

ikke svinse avgårde på egenhånd.

stikke etc.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827331 29/07/2014 08:01
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er nok ikke så enkelt å sykle sti med en hund i bånd. Det har du rett i, så når trådstarter kommer så langt, bør det unngås i båndtvangsperioden. Når valpen er så liten at den ikke bør hverken gå/løpe lange turer eller være med på turer i bånd ved sykkel, kan tiden brukes til å venne hunden til sykkelen, og da kan den gå i bånd ved siden av sykkelen som man trilelr ved siden av seg (bl.a. på skogsveier), f.eks. Korte og svært rolige turer til å begynne med, selvsagt.

Hunden bør ikke løpe i bånd ved sykkelen (monotone, repetitive bevegelser) før den er skikkelig utvokst og ferdig utviklet i muskler og skjelett, men når den har lørt seg å holde seg til fører og gå løs i skogen, så den kan løpe litt rundt i nærheten av sykkelen på egen hånd, kan den nok være med litt før den ellers ville være med "å sykle". Dette er ikke det samme.

Isolert sett er ikke kommentaren så farlig, men du kjenner jo til hva som ofte skjer med tråder her når disse betente diskusjonstemaene bringes på banen, antar jeg.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: GeirK] #1827342 29/07/2014 08:13
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig

Jeg misforstod og trodde man snakket om å ha hunden løpende løs ved siden av sykkelen, noe som er ulovlig i størsteparten av barmarkssesongen.
Fra kommentarene dine er det ikke helt gitt at hunden er i bånd, så jeg vet ikke helt om jeg skal ta på meg hele ansvaret for den misforståelsen.

Jeg mente at den skulle løpe løs. Og fly etter i stien, eller foran, på siden eller hvor som helst. Det ville være en knall turkamerat og en kjempefin måte for begge å komme seg ut på. Og noe jeg gjerne selv skulle hatt anledning til.

Og, jeg har da syklet masse i skogen utenom tiden for båndtvang de siste vintrene i Oslo. Som jo er stedet trådstarter står registrert.

Jeg syntes at båndtvangdiskusjonen kan droppes fra denne tråden da det er rimelig kjipt for noen som gleder seg over ny hund og ber om tips til stisykling og så får en pekefinger som første svar. Det er å være gledesdreper og moraliserende og kan fort skape negative assosiasjoner og ødelegge mye av turgleden for andre permanent.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Kakachka] #1827363 29/07/2014 08:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
OK - jeg møter så mange hundeeiere som ikke overholder hundeloven at jeg bruker et hvert "target rich environment" til å spre informasjon om hva som er lov og ikke, akkurat som jeg går etter sykkelhaterne som ikke har fått med seg vesentlige deler av trafikkreglene. De som allerede overholder reglene, har ingen grunn til å føle seg truffet og bør velge å ikke la turgleden sin ble ødelagt på permanent basis av at de får opplyst noe de allerede vet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827368 29/07/2014 08:45
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som hundeiere som bryter loven så må jeg jo si at jeg synes det er helt greit at folk peker på at jeg bryter en viktig lov. Dersom GeirK sine svar tar fra TS gleden over ny hund så tror jeg man undervurderer livsgleden i en valp eller overvurderer GeirK sin evener ICON_SMILE

Jeg har flere situasjoner med min hund, der vi har kommet litt for raskt og nærme innpå folk, som jeg gjerne skulle vært for uten. Det at båndtvangen blir påpekt forstår jeg, TS får bare ta det til seg som en ekstra motivasjon for tidvis krevende og frustrerende jobben det er å få til ei god bikje: Dersom de skal få et godt og trivelig liv er god dressur en absolutt forutsetning og det faktum at man har en lovpålagt båndtavng og at det er mange som faktisk bryr seg om at den blir overholdt bare understreker at man må legge ned den tiden og innsatsen som kreves dersom man noen gnag skal kunne kose seg med bikja på stisykkelen.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Larsemannen] #1827371 29/07/2014 08:46
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Larsemannen

Da er du en av de som gjør at bl.a. min datter på 5 år er livredd "hyggelige" hunder. Vær så snill å tenk på barn og de som er redd hunder og følg reglene som er satt og dere burde kunne da dere fikk hund.

Formålet med båndtvang er å hindre at hunden jager eller forvolder skade på storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. Å ungå at hunden skremmer barn eller voksne er ikke nevnt, så vidt jeg veit.

Når det er sagt bør jo hundeiere ta hensyn. Og barn som er redd for hunder bør kanskje få muligheten til å bli trygge på disse, slik at angsten ikke får festet seg. Det går kanskje an å ta en tur på FOD-gården å låne en hund til å gå på tur med?

-Tobias (som ikke er hundeier)

Redigert av tobiast; 29/07/2014 08:49.
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: sRage] #1827381 29/07/2014 08:53
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
sRage / Sofie:
Er en gammel tråd på forumet som kommer inn på samme emne, også med en del diverse tips:
denne tråden .

Og så har du en del tips på engelsk her.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: tobiast] #1827388 29/07/2014 08:56
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: tobiast

Formålet med båndtvang er å hindre at hunden jager eller forvolder skade på storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. Å ungå at hunden skremmer barn eller voksne er ikke nevnt, så vidt jeg veit.

Det er nevnt i "Lov Om Hundehold", som er samme sted båndtvangen beskrives. "Båndtvangen" er ingen egen lov.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: Stein] #1827392 29/07/2014 09:05
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

Det er nevnt i "Lov Om Hundehold", som er samme sted båndtvangen beskrives. "Båndtvangen" er ingen egen lov.

Hvor skrev jeg at båndtvangen var en egen lov?

Jeg tenkte § 6 i lov om hundehold:
§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.
I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Redigert av tobiast; 29/07/2014 09:05.
Re: Trene valpen til stisykling. [Re: erikskon] #1827416 29/07/2014 09:34
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Som hundeiere som bryter loven så må jeg jo si at jeg synes det er helt greit at folk peker på at jeg bryter en viktig lov. Dersom GeirK sine svar tar fra TS gleden over ny hund så tror jeg man undervurderer livsgleden i en valp eller overvurderer GeirK sin evener ICON_SMILE

Jeg har flere situasjoner med min hund, der vi har kommet litt for raskt og nærme innpå folk, som jeg gjerne skulle vært for uten. Det at båndtvangen blir påpekt forstår jeg, TS får bare ta det til seg som en ekstra motivasjon for tidvis krevende og frustrerende jobben det er å få til ei god bikje: Dersom de skal få et godt og trivelig liv er god dressur en absolutt forutsetning og det faktum at man har en lovpålagt båndtavng og at det er mange som faktisk bryr seg om at den blir overholdt bare understreker at man må legge ned den tiden og innsatsen som kreves dersom man noen gnag skal kunne kose seg med bikja på stisykkelen.

Men du synes det er greit å fortsette å bryte loven?

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: tobiast] #1827418 29/07/2014 09:36
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Hvor skrev jeg at båndtvangen var en egen lov?

Ingen steder.

Re: Trene valpen til stisykling. [Re: tobiast] #1827424 29/07/2014 09:47
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Larsemannen

Når det er sagt bør jo hundeiere ta hensyn. Og barn som er redd for hunder bør kanskje få muligheten til å bli trygge på disse, slik at angsten ikke får festet seg. Det går kanskje an å ta en tur på FOD-gården å låne en hund til å gå på tur med?

-Tobias (som ikke er hundeier)

Det er uten tvil hundeeiere som bør ta ansvar. Man kan på en måte ikke pålegge noen som ikke har hund, eller har noen planer om å anskaffe seg hund, å bli trygge på hunder sånn at hundeeiere kan gå med hundene sin uten bånd. Det er faktisk ikke en menneskerett å ha hund!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå