Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien...
[Re: Hekta-MTB]
22/07/2014 20:59
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Neida, ingen som mener dette er restitusjon. Det eneste som virker å være en forskjell her -om man legger disse samtalene de har hatt med Ørn under TDF sendingene de siste dager og uker er altså at de skiller seg ut med mer mengde i rolige soner kontra de man skal sammenligne de med.
Kaggestad sier dette, Ørn sier dette, da må det vel være et snev av sannhet i dette skulle man tro.
Ikke så lett å linke til det som blir sagt på TV, så det er mye som har blitt sagt fra både Ørn og Kaggestad de siste dagene som man rett og slett ikke kan lime inn link til her.
De nevner jo dette med utnyttelselsgrad osv, altså være nærmest eget maks potensiale. Så som 87% av Vo2 max på 72 er bedre enn 75% av Vo2 max på 77 osv, dette sammen med god teknikk +++, det er jo til dels her Kaggestad og Ørn mener Kristoff skiller seg ut. Han er så gjennomtrent (god base) at han når nærmere eget max potensiale enn de andre som virker å være mer slitne og gjennom dette forringer egen prestasjon. De hevder han da klarer dette fordi han har trent mer langt og rolig enn de andre. Det betyr jo ikke at han ikke har trent og fortsatt trener mye hardt. Ligger sikkert opp mot hva hans egen kropp tåler, men aldri over vil jeg tro.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
22/07/2014 21:17
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Neida, ingen som mener dette er restitusjon. Det eneste som virker å være en forskjell her -om man legger disse samtalene de har hatt med Ørn under TDF sendingene de siste dager og uker er altså at de skiller seg ut med mer mengde i rolige soner kontra de man skal sammenligne de med.
Kaggestad sier dette, Ørn sier dette, da må det vel være et snev av sannhet i dette skulle man tro.
Ikke så lett å linke til det som blir sagt på TV, så det er mye som har blitt sagt fra både Ørn og Kaggestad de siste dagene som man rett og slett ikke kan lime inn link til her.
De nevner jo dette med utnyttelselsgrad osv, altså være nærmest eget maks potensiale. Så som 87% av Vo2 max på 72 er bedre enn 75% av Vo2 max på 77 osv, dette sammen med god teknikk +++, det er jo til dels her Kaggestad og Ørn mener Kristoff skiller seg ut. Han er så gjennomtrent (god base) at han når nærmere eget max potensiale enn de andre som virker å være mer slitne og gjennom dette forringer egen prestasjon. De hevder han da klarer dette fordi han har trent mer langt og rolig enn de andre. Det betyr jo ikke at han ikke har trent og fortsatt trener mye hardt. Ligger sikkert opp mot hva hans egen kropp tåler, men aldri over vil jeg tro. Og det er vel få som har like mye sprut i beina som Kristoff, selv om han trener mer rolig enn de fleste andre. Mange hevder jo at man MÅ trene knallhardt og bare knallhardt for å bli rask.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
22/07/2014 21:58
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
De fleste er enige i at man må trene mengde, men rolig er ikke det samme som lett. 5 timer i sone 1 og helt sikkert en del i sone 2 og 3 gir en viss restitusjonstid og ikke minst god effekt. Dessuten vil det for en mosjonist kanskje være mer å hente på å øke mengden lange turer enn korte harde da man sansynligvis uansett ikke har så mye mere å hente på VO2 Maksen sin. Du må også tenke på at Proffene i landevei har et sinnsykt hardt sesongopplegg og levetida for en Proff er kanskje ca 10 år (Unntak finnes), mens en mosjonist skal trene og holde på resten av livet 
|
|
|
23/07/2014 05:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bland proffsen är ju fortfarande kristhoff mest en spurtare och jag skulle inte säga att krutt i benen i en spurt är samma sak som att ha hög kapacitet i backar eller tempo. Det senaste är väl det som hard utholighetsträning i sone 3-5 tränar bäst.
Sen är det fremdeles ingen som tror att man MÅ träna knallhårt och bara knallhårt för att bli rask.
Jag har inte hört vad örn och kaggestad sagt i tv sendingarna och det är självklart möjligt att det stämmer det de säger. Kaggestad har dock en historia av att säga rare saker i tv sendinger, som att man först i röd sone begynner förbrenna karbohydrater.
|
|
|
[Re: grr]
23/07/2014 07:25
|
olechr
More than words
|
More than words
Uansett så er hvordan er proff trener ganske urelevant for en mosjonist. De kjører så sjukt mye ritt at de får hardtrening der mer enn noen mosjonist får uansett.
Selv har jeg syklet med Kristoff på Gran Canaria for noen år siden da han ble proff. Gikk ikke akkurat i pratetempo/sone 1 på de turene i hvertfall i bakken.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
23/07/2014 07:50
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Lange gnageturer er undervurdert.
|
|
|
23/07/2014 07:55
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Uansett så er hvordan er proff trener ganske urelevant for en mosjonist. De kjører så sjukt mye ritt at de får hardtrening der mer enn noen mosjonist får uansett.
Selv har jeg syklet med Kristoff på Gran Canaria for noen år siden da han ble proff. Gikk ikke akkurat i pratetempo/sone 1 på de turene i hvertfall i bakken. Var han "kjørt" i bakkene også? Eller holdt han seg i lavere soner ala 1/2? Spør mest fordi jeg synes dette er av interesse i forhold til Kristoff, ikke fordi det skulle ha noe å si for mosjonister. Det er jo litt dette Ørn sier, altså at Alexander kan kjøre raskt i motene uten å grave like dypt som andre -fordi han trener litt ulikt andre. Det jeg synes har kjennetegnet Kristoff i år, er at han klarer å være med opp og over klatringer man normalt hadde forventet at en som han måtte gitt seg i, det, samt at han virker å hente seg inn igjen etter disse klatringene og har igjen "krutt" til en god avslutning.
Redigert av Lurifax; 23/07/2014 07:58.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
23/07/2014 08:17
|
olechr
More than words
|
More than words
[quote=olechr]Uansett så er hvordan er proff trener ganske urelevant for en mosjonist. De kjører så sjukt mye ritt at de får hardtrening der mer enn noen mosjonist får uansett.
Selv har jeg syklet med Kristoff på Gran Canaria for noen år siden da han ble proff. Gikk ikke akkurat i pratetempo/sone 1 på de turene i hvertfall i bakken. Han var vel så kjørt som meg i de bakkene. Husker han hvertfall sa at han håpet jeg var i sjukt god form ellers kom han til å slite i tour down under. Og på den tiden der var jeg jævlig sprek med ca 380-390 på terskel med 68 kg på kroppen. Så sleit jeg så sleit de fleste andre jeg syklet med også, utenom wilmann som var i gran canaria form :-) Kjenner jeg savner å være i sånn form når jeg tenker meg om.
|
|
|
23/07/2014 08:21
|
olechr
More than words
|
More than words
Selv har jeg syklet med Kristoff på Gran Canaria for noen år siden da han ble proff. Gikk ikke akkurat i pratetempo/sone 1 på de turene i hvertfall i bakken. Var han "kjørt" i bakkene også? Eller holdt han seg i lavere soner ala 1/2? Spør mest fordi jeg synes dette er av interesse i forhold til Kristoff, ikke fordi det skulle ha noe å si for mosjonister. Det er jo litt dette Ørn sier, altså at Alexander kan kjøre raskt i motene uten å grave like dypt som andre -fordi han trener litt ulikt andre. Det jeg synes har kjennetegnet Kristoff i år, er at han klarer å være med opp og over klatringer man normalt hadde forventet at en som han måtte gitt seg i, det, samt at han virker å hente seg inn igjen etter disse klatringene og har igjen "krutt" til en god avslutning. Jeg har oppigjenom fått kjørt med ganske mange gode norskesyklister i treningsmnd. Og det de sier er langt i fra alltid det de gjør. Men Kristoff er kanskje den som jeg har sett på Gran canaria som har vært råest til å trene. Der ble det ikke brukt bort mye tid til annet enn å sykle. Jævlig rå fyr som jeg syntes det er skikkelig kult at nå har så suksess. Digger at han sier i fra og så følger opp med resultater etterpå.
|
|
|
23/07/2014 10:54
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg synes har kjennetegnet Kristoff i år, er at han klarer å være med opp og over klatringer man normalt hadde forventet at en som han måtte gitt seg i, det, samt at han virker å hente seg inn igjen etter disse klatringene og har igjen "krutt" til en god avslutning.
Får se i dag da...
|
|
|
23/07/2014 12:08
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Helt enig, han er på mange måter et friskt pust i proff sirkuset. Det ligger nok mange halvharde og harde økter "gjemt" i rolige langturer generelt sett for Norske utøvere. Slik har det vel strengt tatt alltid vært, og slik vil det trolig alltid være. Man blir bare litt forundret over at de forfekter en filosofi hvis de ikke følger den selv, ser ikke helt poenget med dette i såfall. Med mindre de vil lure andre til å trene dårligere da 
|
|
|
23/07/2014 13:44
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Man blir bare litt forundret over at de forfekter en filosofi hvis de ikke følger den selv, ser ikke helt poenget med dette i såfall. Med mindre de vil lure andre til å trene dårligere da Eller prøve få i gang de som ikke er i gang. Tror kanskje ikke like mange blir inspirert på det personlige plan og helse, om de vet hva som egentlig trengs
|
|
|
23/07/2014 15:45
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Man blir bare litt forundret over at de forfekter en filosofi hvis de ikke følger den selv, ser ikke helt poenget med dette i såfall. Med mindre de vil lure andre til å trene dårligere da Er nok ikke alltid like lett å følge en kjedelig treningsplan...
|
|
|
23/07/2014 16:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tror det sier seg selv at alle proffer inklusive Kristoff må trene knallhardt utenfor sesongen. I sesongen tipper jeg ritt står for 98% av alt som kalles hardt. Vi kan drodle og lure på hvordan det gjøres men tror det meste handler om sinnsyke mengder og en absolutt dedikasjon for idretten.
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
23/07/2014 17:09
|
turbo
Veteran
|
Veteran
|
|
|
[Re: turbo]
24/07/2014 07:13
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her sier han jo at man off-season skal trene base, og som oppkjøring trene hardt. Ikke motsatt..
|
|
|
24/07/2014 07:50
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Her sier han jo at man off-season skal trene base, og som oppkjøring trene hardt. Ikke motsatt.. Helt vanlig gammeldags lineær periodisering altså. Men selv om intensiteten er lav, så er det ikke nødvendigvis lett. Mange 4-5 timersturer, kanskje flere dager på rad, er hardt. Hva ligger en proff på i tss pr dag utenfor sesong tror dere? 150-200? En vanlig mosjonist kan jo prøve det og se hvor sliten man blir over tid.
|
|
|
24/07/2014 08:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Her sier han jo at man off-season skal trene base, og som oppkjøring trene hardt. Ikke motsatt.. Trening trenger nødvendigvis ikke foregå i sone 4 for at det skal oppleves som tungt. Sitter du 5 timer på sykkelen 3 dager på rad i sone 1/2, og kjører noen terskeldrag 4. dagen for så å sitte 3 dager a 5 timer på sykkelen for så å trene noe hardere den 4 dagen osv., osv., så tipper jeg det er tungt over tid selv for en proff. Tror og at det er litt sånn at disse turene kommer i tillegg til, og ikke isteden for hardere trening. Med det mener jeg at man forlenger langturene med noen timer i denne perioden for å tikke km. Tipper og at de legger inn litt hardere kjøring i bakker, styrketråkk (selv om det ikke virker  ), rulle kjøring, korte all out spurter, og annet krydder. Og uansett må jo treningen intensiveres noe i en god periode før sesongen starter. Ingen klarer å holde følge med å kjøre kun rolig inn mot sesongen. Må jo være en grunn til at det brukes mye bil/moped til pes kjøring??? Knallhardt, slik jeg mener det i denne sammenhengen, er en faktor av mengde og intensitet.
Redigert av sveinaa; 24/07/2014 08:41.
|
|
|
24/07/2014 10:19
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Formålet er stort sett å jobbe med VO2 Max samt utnyttelsesgrad og kapasitet til å holde på lenge nok. Trener du 2 harde intervalløkter event. ett eller to ritt og resten lange turer er du godt innafor uansett modell. De fleste trener ikke så forskjellig fra hverandre, men noen er større talenter (det viktigste), flinkere med restitusjon, spiser ginseng eller hva det er de gjør for sykle fortere enn meg 
|
|
|
24/07/2014 12:19
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Formålet er stort sett å jobbe med VO2 Max samt utnyttelsesgrad og kapasitet til å holde på lenge nok. Trener du 2 harde intervalløkter event. ett eller to ritt og resten lange turer er du godt innafor uansett modell. De fleste trener ikke så forskjellig fra hverandre, men noen er større talenter (det viktigste), flinkere med restitusjon, spiser ginseng eller hva det er de gjør for sykle fortere enn meg RosEPOrot har jeg hørt gjør susen!
|
|
|
24/07/2014 13:16
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Har lest en del om folk som har trent styrke og fått enorm fremgang etter at de begynte med Ginseng. Rosenrot ligner mye på Ginsengsen sin virkning. Ginseng har bivirkninger ved langvarig bruk. Det selges 4-5 ganger så mye ginseng som det produseres og det samme gjelder nok Rosenrot så kjøp kvalitet. Er det noen som har prøvd dette?
|
|
|
24/07/2014 13:42
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har lest en del om folk som har trent styrke og fått enorm fremgang etter at de begynte med Ginseng. Rosenrot ligner mye på Ginsengsen sin virkning. Ginseng har bivirkninger ved langvarig bruk. Det selges 4-5 ganger så mye ginseng som det produseres og det samme gjelder nok Rosenrot så kjøp kvalitet. Er det noen som har prøvd dette? Om det selges så mye mer enn det produseres er det sånn at mye av det er kjemisk fremstilt og av meget "suspekt" kvalitet som egentlig kan inneholde alt fra amfetamin til rottegift?
|
|
|
24/07/2014 14:00
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilke bivirkninger har langvarig bruk av ginseng ? Jeg har aldri merket noen fysiologisk effekt av ginseng, kun at jeg opplever å være mer skjerpet, konsentrert og opplagt.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
24/07/2014 15:36
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Merka ingen ting ved verken kreatin eller rosenrot. Har spist litt pollen også, som visstnok skal gi økt produksjon av røde blodlegemer, men kan være at man ikke merker noe på mosjonsnivå 
|
|
|
24/07/2014 17:08
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har brukt ginseng i mange år, og aldri opplevd noen bivirkninger av det, og jeg har aldri hørt noen bekjente merke noe negativt.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
24/07/2014 17:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Høres skummelt ut. Sikkert mye rart som blandes inn. Noen er sikkert ute etter en sann hyperaktiv reaksjon. Uansett må det være kjipt å teste positivt på en doping kontroll pga bruk av ginseng fra useriøs produsent!
|
|
|
[Re: sveinaa]
28/07/2014 11:38
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Mitt poeng var bare å vise til hvor god form disse gutta er i. Gjennomsnittsfarten var 44,7 for L ten Dam og ganske bra å få til det med de pulsverdiene. Synes uansett at det er ganske rått å kjøre over 36 minutter/14% av tiden på høye wattverdier uten at pulsen viser det/ følger med. Viser i allefall at han klarer å kvitte seg med en del laktat underveis. Fordi de sykler i felt, han sykler ikke 44,7 alene med samme puls-/wattverdier. Det hadde bare vært imponerende om han syklet 36 minutter sammenhengende på høye wattverdier. Ingen som har påstått at han ville syklet med samme hastighet alene. Poenget mitt var bare at når man ser på pulsen ser det ut som en søndagstur. Du kan jo prøve å legge ut på en tilsvarende tur og prøve å få tilsvarende wattverdier og puls. Du synes snitthastigheten er imponerende med de pulsverdiene, jeg påpeker at han ligger bak i et felt, og trår høyere wattverdier kun i kortere perioder, så pulsen ikke rekker å stige noe særlig(det tilnærmet trilles ellers, zoom inn). Poenget mitt er at det er tilnærmet en søndagstur, da de høye wattverdiene er spredt ut over masse korte perioder. Cluet er at det ikke er spesielt imponerende for en profosjonell syklist å sykle bak i et felt i en nedoverbakke-etappe med 44.7 km/t i snitt.
|
|
|
28/07/2014 12:19
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Ten Dam er kjent for å å ha dritlav puls, selv når han pusher watt opp bakkene. Årsaken er hovedsaklig genetisk, og det blir feil å bruke ham som et eksempel for resten av feltet.
Når det er sagt finnes det andre med lav puls. Blant annet Chris Froome (om man skal tro det han skriver i boken sin).
|
|
|
[Re: hnastrup]
28/07/2014 18:07
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Ten Dam er kjent for å å ha dritlav puls, selv når han pusher watt opp bakkene. Årsaken er hovedsaklig genetisk, og det blir feil å bruke ham som et eksempel for resten av feltet.
Når det er sagt finnes det andre med lav puls. Blant annet Chris Froome (om man skal tro det han skriver i boken sin). Lav puls? http://app.strava.com/activities/168491885/heartrate
|
|
|
|
|