Ser etter ny hjelm jeg kan bruke med fulldemperen til stisykling og kanskje enduro-ritt om jeg kommer meg litt i form. Har egentlig ikke lyst på så stor og tung hjelm, da jeg ikke er den raskeste i byen i nedoverbakkene uansett. Har prøvd f.eks Alpina Mythos 2.0 og Catlike Leaf. Er det noen som har erfaringer å dele?
Tusen takk, da skal jeg sjekke ut den på mandag! Alpina Mythos 2 satt forøvrig veldig behagelig på hodet mitt, men blir det litt lite beskyttelse for bakhodet? Ser leaf og bushwacker går hakket lenger ned i nakken.
Kjøp en som går godt ned i nakken. Catlike og stisykling hører ikke sammen (og du må må sykle bakerst på fellesturer for å skåne synet til dine medsyklister).
Gode alternativer: Sweet Bushwhacker (g-sport og xxl har, og god hjelm med passe vekt og god beskyttelse - har prøvd) POC Trabec (Race (MIPS)) fin vekt og beskyttelse Giro Feature (mye for pengene) Bell Super (god beskyttelse, men veldig tung) MET Parabellum (virker som en knallhjelm, finnes på G-sport) Bluegrass Golden Eyes (kraftig, litt tett og noe tung - finnes på G-Sport) Mavic Notch (fin pris, går ikke veldig langt ned i nakken, synes jeg)
Av disse har jeg eid de 3 første og forkastet de andre av forskjellige grunner og tilfeldigheter.
Prøv forskjellige hjelmer, da nepa di ikke er lik andres. Hold deg til kjente merker, da det da er stor sannsynlighet for at de har gjort hjemmeleksa si på hva som funker både sikkerhetsmessig (utover sertifiseringskrav) og brukermessig (mange har kjipe låsemekanismer og lignende)
Etto Champery - lett stihjelm, sitter godt og beskytter godt. Går noe ned i nakken, men kunne gått litt lenger. Jeg bruker denne på lokale turer og/eller når det er så varmt som nå..
Jeg har ikke spec på Bell super, men jeg har hjelmen. Den ble erstatter for Poc'en etter at jeg gikk på trynet.. Bell hjelmen sitter mer "nedpå" hodet og er etter min mening veldig tillitsvekkende mtp beskyttelse. Den sitter godt og holder seg i ro på hodet i mye større grad enn poc'n gjorde.. Syns Trabec virket mye tyngre på hodet pga bevegelse. Mulig kronglete forklart men.. Uansett, prøv hjelm på og finn en som passer!
For meg virker det som om de fleste av de litt "kraftigere" hjelmene ligger i leiet 350-400+ gram? trabec, bushwacker mips, super, golden eyes osvosv...?
Hva er det som er så veldig mye lettere å dra med seg og fortsatt er skikkelig tillitsvekkende ift beskyttelse om uhellet først er ute?
Rettelse:
Etto Champery er ikke ille, og den veier ikke mer enn 240-260, men den er ikke fullt så tillitsvekkende som et par av de ovennevnte når det blir rufsete og man kjører på grensen. Det er i hvert fall min mening.
Jeg hadde gjerne kjørt med en hjelm på 100 gram mindre enn f eks Bell Super, som jeg bruker mesteparten av tiden, men vekten hemmer meg ikke på noe vis, så jeg går for beskyttelse og trygg følelse fremfor vekthysteri.
Uvex Quatro synes jeg hadde en ganske lik passform som Trabec, men uten sopphode-utseende. Det er en outsider, men Bikeshop har den, og prisen er ikke så avskrekkende.
I samme båten som trådstarter, ikke bestemt meg enda, men har prøvd de fleste.
MET Parabellum er den dessidert letteste hjelmen av alle tror jeg. Passformen er også bra for mitt hode, men de har laget møkk/sol skjermen så utrolig lang! Det som er veldig positivt med hjelmen er eget feste for lykt/kamera på toppen.
MET føres kun av Gresvig i Norge.
En hjelm som ikke er nevnt som jeg tror jeg lander på er FOX Flux.
Ok, takker for svar! Tenkte kanskje det var forskjeller i vekt mellom de ulike størrelsene eller noe sånt som var årsaken til at du hadde litt andre tall.
Du har tydeligvis prøvd en del av disse hjelmene, og jeg kunne derfor tenke meg å spørre om det går an å si noe generelt om passform på de hjelmene som er nevnt i denne tråden? Jeg tenker f.eks. på om de lar seg plassere på en kort/bred-lang/smal-skala, eller om det er noen av dem skiller seg ut på noen måte?
Jeg mener ikke at man skal bruke denne type informasjon til å droppe prøving av hjelm før kjøp (tvert i mot), men jeg ser for meg at det kanskje kunne forenkle lete-/prøveprosessen noe hvis man på et tidlig tidspunkt kunne utelukke en del av alternativene.
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Eg brukar Giro Feature, og er særs nøgd med den. Veg 300 gram, og har greit med justeringsmoglegheiter sånn at den sit godt på hovudet. Den blå med gulgrønne festesnorer ser dessutan ganske lekker ut.