|
|
Sykkel til tjukkas
|
Re: Sykkel til tjukkas
[Re: OsamaFetLaden]
30/07/2014 14:38
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Etter man har syklet noen år og blitt bitt av utstyrshysteriet er det fort gjort å tro at ikke noe under 10000-20000 duger til noe som helst. Min første sykkel i moderne tid var en Scott Aspect 45 til 4000,- Billig, solid og bra saker, som gjorde at jeg ble hektet, selv om den var tung (ca 14kg). Den går fortsatt som vintersykkel, med mange orginale deler. Bakhjulet er det mest solide jeg har hatt, og bosset er veldig billig og lett å få tak på. Jeg vil tro du vil få mye glede av feks en Scott Scale 970 http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykkel/scott-scale-970-terrengsykkel-herre/p/1097192_1_style
|
|
|
[Re: Lurifax]
30/07/2014 15:23
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Ofte har faktisk disse billige syklene relativt sett solide hjul med mange eiker. Dette er bra for en tungvekter, men det negative er at selve sykkelen også fremstår som unødig tung (noe man faktisk ikke trenger når man er tung nok i bøtter og spann selv)
Helt enig. Ofte de mest bunnsolide deler. Dessverre er det oftest kun mekanisk spiling, så de er litt slappe. Har selv ettergått noen av de aller rimeligste sett man finner, brukt dem selv, solgt ett sett til naboen som jeg jevnlig sjekker. De holder seg faen med så overraskende godt at jeg rett og slett har blitt uberimponert. Det dyreste settet mitt, er det som det er mest pjatt med. Og jeg veier selv under 80 (sist jeg var på vekta, sånn i fjor sommer  ) Får man en "hjulbygger", proff eller hobby, til å ettergå Biltema sitt m475-nav hjul med 36 eiker til 4-500 kroner, så har man et veldig godt tjukkas-hjul. På den andre siden, vil en rimeligere sykkel typisk komme med et slikt hjul. Dessverre har de vel oftest spart inn litt på selve byggeprosessen og derav ikke fått maks ut av hjulets "kapasitet".
Redigert av Abit; 30/07/2014 15:27.
|
|
|
30/07/2014 15:36
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ikke noe dumt alternativ for å holde budsjettet. Hvilke felger sitter på disse? Hvis man samtidig smører opp navlagrene skikkelig før man tar dem i bruk, og gjemtar dette en gang eller to i året, burde man kunne klare seg en stund.
|
|
|
30/07/2014 15:52
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Biltema hjulene var en god ide ja. Og så kan man sette de hjulene på en on- one ramme. Eller en darthmor som er enda billigere. Får vel en komplett deore gruppe for rundt 2000 ?
|
|
|
[Re: Skorp]
31/07/2014 20:09
|
OsamaFetLaden
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Du får en rimelig god sykkel til 5000kr i mine øyne! Har jobbet som sykkelmekaniker i noen år, de store karene tar nok livet av sykler rimelig fort. Krank og hjul er de tingene som går istykker. De større karene som kjører på rimlige dempere vil også slite med at fjøren er for myk. Men dette er ikke noe som går istykker, de funker bare dårlig. Luftdemper er tingen du vil ha, da kan du justere hvor hard "fjøren" er ved å endre luftrykk. Eventuelt er stiv gaffel en god mulighet. En krank av rimligere type er ofte såkalt firkantkrank. Innfestningen til pedalarmen på akslingen er en liten firkant som lett slites og du må bytte armer etterhvert. Hjulene burde ofte holde på en sykkel i denne prisklassen, men da må du vedlikeholde de! Det vil si å passe på at eikespennet er bra, ikke for mye og ikke for lite. De hjulene som blir kjørt istykker har somoftest lavt eikespenn. Et kjapt søk på nettet så fant jeg denne: http://www.chainreactioncycles.com/no/en/sunn-modular-s2-hardtail-bike/rp-prod115617Denne har ikke dempegaffel, det senker prisen og du slepper å få en ubrukelig hoppestokk som ofte er i denne prisklassen Den har kraftig krank som tåler mye. Hjulene vet jeg ikke noe om, men vil tro det holder om du passer på eikespennet. Den blir totalt litt dyrere enn 5000kr. Takk! Jeg tråkka i stykker to kranker på DBS-en jeg hadde da jeg veide 90-100, i min fjerne ungdom, men alle de normalvektige 'ekspertene' jeg har nevnt det til har avblåst det som umulig, sprøyt og visvas. Jeg har selv sett denne Sunn-sykkelen, men da så jeg ikke at den var rabattert med 61%, noe som kunne ha smeltet hjertet til selv Gulbrand Gråstein. Et par spørsmål om den, og sykler generelt: - modellen kalles Modular. Er den mer modulær enn mountain bikes flest, eller er det bare et kætsjy navn? Hva er typisk modulært på sånne sykler? Vil det være mulig å oppgradere til luftdempet gaffel? - Er denne sykkelen stor nok til meg? Jeg er 180 høy og har normal beinlengde i forhold til høyden. Burde jeg ikke ha large, ikke medium? Som jeg ser det er det én mulig fordel med litt mindre ramme: med kortere ramme i lengderetningen kan jeg kanskje sitte mer rett opp/mindre framoverlent enn med lang ramme, hvilket vil belaste armene mindre. Dette tror jeg er ganske viktig---det er svintungt å lene en tjukkasoverkropp på armene over lang tid. En mulig bakdel er at setet sannsynligvis må stilles høyere på en lavere sykkel, hvilket gjør at jeg må strekke meg desto mer nedover for å rekke ned til styret, hvilket også vil overbelaste armene. Huff, jeg får vondt i både armene og hodet av å tenke på dette :-S Vil ellers takke for alle innspill i tråden. Jeg setter stor pris på informasjon alle deltakere her har gitt. Det er synd om noen føler seg trakassert her, men dere må ikke tro at litt krangling gjør meg noe, personlig. Jeg synes det er bare koselig med litt krangling på nettforum---mye bedre enn krampehøfligheten i overmodererte fora, IMO. Jeg har ikke svart på ei stund siden jeg har vært på hytta, og jeg ser meg også nødt til å ikke svare så ofte og mye som jeg vanligvis ville gjort, fordi PC-en min er pakka ned og jeg bare har en iPad mini å skrive på. Men alt dere skriver lese grundig og vurderes nøye. Takk igjen.
|
|
|
31/07/2014 20:24
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Fins mye gode kranker nå, som har blitt billige. Power Spline er jeg godt fornøyd med. Har vært robuste. Ellers duger også firkantlagrene, om du kjøper et eldre deoresett for under 200 e.l. Og, litt viktig, går ned i aksling til 110-113mm (derfor deore. De lavere bruker oftest 123mm). Hollowtech 1 er også ok for en billig penge. Nei tråkk i vei. HT2 har vært litt ymse. Mest lagrene, men med rene tråkk og ikke vakling bortover, så holder de også seg godt. Er sykkelen hele tiden skjev, så blir jo overbelastning større flere steder på den. Da bør du først rette på teknikken, dernest vurdere andre deler.
Redigert av Abit; 31/07/2014 20:26.
|
|
|
04/08/2014 11:24
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser noen mener trådstarter bør holde seg unna stiene. Jeg skjønner ikke helt det. Nå veier jeg bare 95++kg, men jeg får langt mer utbytte personlig av å sykle sti enn grus og asfalt, rett og slett fordi det er morsommere.
Sykkelformen er ikke så god, så det går rett nok ganske tregt og blir en del trilling, men så lenge motivasjonen til å komme seg ut øker tror jeg ikke det gjør så mye i lengden. Veier man 150kg++ må man vel belage seg på å trille en del oppover og kanskje litt nedover, men det burde ikke helt utelukke stisykling?
|
|
|
04/08/2014 11:30
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Jeg er jo rimelig frittalende. Med så mange rimelig tjukkass sykler på finn.no, hvorfor ikke gå for en morsom sykkel med mye dekkvolum? Finfin til sykling sommer og vinter! Gir uberkontroll selv for nybegynnere på stier. Jeg selger meg ned til EN sykkel, og det blir kun fatbike. Den gir meg mest glede året rundt! Mammut fra 6 lapper og oneone til 10 og moonlander til latterlige 10. Mere morro pr kilometer får du ikke, og riktig så bra treningseffekt. http://www.finn.no/finn/torget/resultat#...912286440221211
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
04/08/2014 11:34
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Sunn-sykkelen ser ut som en Dirtjump-inspirert sak, og det vet jeg ikke om vil egne seg. 17" blir nok for lite også.
|
|
|
[Re: larsdx]
04/08/2014 11:44
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser noen mener trådstarter bør holde seg unna stiene. Jeg skjønner ikke helt det. Nå veier jeg bare 95++kg, men jeg får langt mer utbytte personlig av å sykle sti enn grus og asfalt, rett og slett fordi det er morsommere.
Sykkelformen er ikke så god, så det går rett nok ganske tregt og blir en del trilling, men så lenge motivasjonen til å komme seg ut øker tror jeg ikke det gjør så mye i lengden. Veier man 150kg++ må man vel belage seg på å trille en del oppover og kanskje litt nedover, men det burde ikke helt utelukke stisykling? Årsaken til at noen kanskje har pekt bort fra sti er vel at TS er "bekymret" for om en sykkel innen hans budsjett vil tåle 160 kg over tid. Det er jo sunn fornuft at dersom det er grunn til å tro at man nærmer seg grensen for det sykkelen tåler så er ikke sti det smarteste. Jeg vil ikke anbefale at en på 160 kg på en budsjettsykkel dunder ned en sti. For all del: Dersom sykkelen tåler det så mener jeg at stisykling er det mest effektive som finnes for å lure ut en ekstra liter med svette.
|
|
|
14/08/2014 09:23
|
OsamaFetLaden
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Nå har jeg tatt et par fatbikes nærmere i øyesyn, og det er en ting jeg lurer på:
Er det egentlig gitt at fatbike-dekk tåler høyere vekt, bare fordi de har større dimensjoner? Jeg kjente på flere dekk, og gummien kjentes ikke mer solid ut enn vanlig.
Alle syklene jeg så på, på G-Max og XXL i Tromsø, hadde 32 eiker, bortsett fra en fatbike på XXL som betraktelig færre.
|
|
|
14/08/2014 10:26
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Materialet i dekkene er nok ikke noe bedre. Men størrelsen på dekkene gjør at det blir mye mer luft i dekkene. Dermed får du en stor støtpute som demper støtene mot felgen.
|
|
|
14/08/2014 15:36
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Fatbike ja. Det har du løsningen. Så sparer du til en skikkelig heldemper. Venter f.eks til vekta er rundt 120kg. Legger til side 1-1500 pr måned 
|
|
|
15/08/2014 06:45
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Fatbike er også veldig enkelt å skaffe brukt. Det selges sykler litt brukt for budsjettet ditt stadig vekk. Som ex-veldig-tjukkas selv ( 173cm og borti 130kg turte aldri veie meg når jeg var på det tjukkeste ) vil jeg hevde at sykkel er genialt. Man kommer seg litt avgarde, samtdig som man svir av litt Kcal.
Det viktigste for en som skal ned MYE er å unngå skader. Å løpe i terreng er f.eks "forbudt " for meg enda, jeg har dårlige leddbånd. Å løpe på asfalt er heller ikke særlig sunt, men med 1500kr joggesko på salg, er det såvidt levelig.
Når man innrømmer man er for tung, og vil gjøre noe med det, er iaf en stor del av jobben gjort. Lykke til videre.
|
|
|
[Re: supernalle]
17/08/2014 08:39
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Joggeskoene mine kostet 1800 kr. og du mener du får sykkel til 5000 kr. Du må ta deg en reality check. Å si at du skal ha en ny sykkel til 5000kr er som å si at du skal ha en ny bil til kr 50 000. Siden det er offentlige strenge krav til bil så får du ikke det. Du bør spare opp til 15000-20000, eller mer. Det er det en ny sykkel koster. For de som sykler aktivt så er det bare å betale for å få det beste, for oss andre er det anderledes. Har kjøpt sykler til husets ungdommer hos Biltema, syklene ble brukt til og fra skolen, butikken, fotballbanen. Gutta har vært kjempefornøyd med syklene og de har holdt. Til trådstarter; gå inn i nærmeste sportsbutikk, lukk øynene og trekk kortet og håp på det beste - det blir ikke for galt.  Når sykkelen er utslitt eller felgene ødelagte, vurder om dette er noe for deg - da kan du eventuelt oppgradere til en bra sykkel til rundt 10' + kostn av bedre felger. I Norge er det ett sant utstyrshysteri og dette forumet reflekterer dette. Reis til utlandet og se på sykkelparken der, de kommer frem der også !
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
20/08/2014 21:21
|
OsamaFetLaden
OP
Fersking
|
OP
Fersking
På den lokale Sport1-sjappa har de nå 30% rabatt på resterende sortiment! og der er det to sykler som peker seg ut:
Mountain bike: - Merida Matts / TFS / Maroon, veil. pris 8k.
Fat bike: - Xeed Fat Tubby, veil. pris 10k.
Jeg synes begge er fine. Hvilken av dem har sterkest krank?
|
|
|
27/08/2014 14:44
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har til gode å ødelegge en krank. Jeg har syklet en hel del på kranker som koster alt fra noen hundrelapper til flere tusen. Jeg ville ikke bekymret meg for kranken. Dersom det er noe som ryker så er det kranklageret og det koster noen får hundrelapper å bytte, det er uansett noe du må se på som en slitedel, men du trenger ikke å regne med at det må skiftes på noen år. Bare ikke spyl sykkelen med høytrykkspyler.
Jeg ser at du vurderer en fatbike. Jeg må få informere om at jeg ikke har fatbike, jeg ønsker meg en, men jeg ville ikke anbefalt deg å starte med en fatbike som første sykkel. Det er nå en gang slik at du får mer sykkel for pengene med en vanlig allround MTB, men selvfølgelig: skal du sykle på løs snø og i myr så for all del. Du har også nevnt at du har et stramt budsjett: deler til en fatbike er voldsomt mye dyrere en gode nok deler til en vanlig MTB. Bare sjekk hva et par dekk koster...
|
|
|
28/08/2014 14:51
|
OsamaFetLaden
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Vel, det ser ut til å ta mindre enn år for oss tjukkaser, så jeg vil helst ha en krank som er sterk, så jeg slipper å kuke til sykkelen med det samme jeg får den i gang.
Det er kanskje bedre deals å gjøre på bruktmarkedet, men jeg er så lite inne på merke- og modellnavn at jeg neppe engang vil rekke å researche meg fram til at en sykkel er et godt kjøp før den alt er solgt. Kona Honzo, f.eks, sier meg ingenting i det hele tatt. Kunne like godt vært en eggkoker som en sykkel.
|
|
|
01/09/2014 11:26
|
OsamaFetLaden
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er en fatbike til salgs på forumet her, ser jeg Eneste ankepunktet må være at den bare har 17" rammehøyde. Er ikke dét litt lite til en på 178-180? Jeg vil ikke ha setet høyere opp enn styret..
|
|
|
01/09/2014 15:55
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Du bør se litt på sykkelteknikken, om det er kranken som er det store aberet. Tror faen ikke Ilya Ilyin skulle klart å bøye en gammel firkantkrank, gitt at han bare holdt sykkelen i rett linje, mens han tråkket alt han kunne.
Men skal du sidestille sykkelen mye, så vil jeg anbefale 7 og 8 delte kjeder, om du skal ha gir i det hele tatt. De holder bedre sideveis, de kjedene. Litt kryssgiring + harde tråkk, og de tynnere popper raskere ut av ledd
|
|
|
|
|