Hei lurte på hvor mange sekunder evt minutter en vil spare med bruk av temoosykkel og hjelm?
Det er helt umulig å gi noe presist svar på. Forskjellen mellom en temposykkel med tempohjelm og høyprofilshjul og en ordinær racer med ordinær hjelm og hjul var ca. 5 min på 40 km i mitt tilfelle. Relativt likt resultat både i vindtunnel og i virkeligheten.
Det er rytteren som står for typisk 80 % av den totale aerodynamiske motstanden så med clip-on bøyle så vil tallene over kunne bli helt annerledes.
Fra å sykle en runde på 38,6 km/t til 40 km/t så kreves det enten en forbredret aerodynamikk på ca. 11 % eller økt effekt på 10 %. En forbedret aerodynamikk på 11 % er vanskelig med å bytte ut sykkel alene, men sammen med en geometri bedre tilpasset en god aerodynamisk sittestilling, passende tempohjelm og tight bekledning så bør det ikke være noe problem å få til.
Ingen på forumet er i stand til å gi deg et konkret svar på hvor stor besparelsen er fordi det er avhendig av så mange faktorer.
P.S. Platehjul er etter min mening den aller siste investeringen enn bør gjøre for å øke hastigheten. Ca. 10 sek per 40 km med Zipp sub-9 kontra Zipp 808 var mine resultater fra vindtunneltestingen.