Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Setetips - langt og flatt

Re: Setetips - langt og flatt [Re: larsb] #1956699 08/05/2015 20:33
Sprint Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sete er selvsagt smak og behag. Jeg har funnet favoritten i Selle italia SLR flow. Både til landevei (SLR kit carbonio) og terreng (SLR XC) http://www.wiggle.co.uk/selle-italia-slr-xc-flow-saddle/

Disse er ikke så ulike Toupe.

Mvh, Petter ;-D

Re: Setetips - langt og flatt [Re: larsb] #1987520 27/07/2015 09:58
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Etter å ga tatt knekken på Specialized Toupe nummer to på samme måten som nummer en. Dvs at det knekker tvers over i skallet i "snuten" har jeg hoppet tilbake til Ritchey WCS Streem. Dette setet er ganske bra. Men selv for meg litt fast i fisken. Dette til tross for noe "flex" greier i hekken. I tillegg ser det utrolig billig ut med ruglete plastikkoverflate. Særlig nå som det er litt slitt. Men det har ikke gått i stykker. Og det teller en del.

Så jeg venter på en erstatnings-Phenom. I mellom tiden slo jeg til på en god pris på markedets lekreste sete. Eller, egentlig passer ordet sexy her om det i det hele tatt kan brukes om en sykkeldel. Fabric Alm Etter å ha sittet og snurret på det i et par dager og lagt ut om at det er laget av Airbus til alle som har vært i nærheten ble det montert.

Og ærlig talt ble jeg ganske underveldet. Hvor var komforten av carbon-leaf-spring hvor var den svart-hvite estetikken med kraftige kontraster og rapha-aktige mellomtoner? Det var et sete som var OK å sitte på. Og ganske lett, men litt tynge enn reklamert for. Etter noe i retning av seks timer på sykkelen hang vaskekluten seg opp i kanten av setet. Og F¤%& i svarteste ¤#""%¤! Hadde det ikke gått et skall av det nakne karbonet i kanten av setet. Etter å ha demontert det ble det enda mer asciitegn. For hadde ikke dette også dødd av sin egen fleks. Litt foran midten er det tydelige sprekker i karbonskallet.

Så nå er det tilbake til Ritchey igjen. Og så en test av Sykkelkomponenters reklamasjonshåndtering. Jeg vil i alle fall ikke ha et likt i erstatning om jeg kan unngå det. Men finish og byggekvalitet er jo prima så kanskje jeg skal teste et flatt Scoop. En interessant selvmotsigelse er det i alle fall.

LarsB

Re: Setetips - langt og flatt [Re: larsb] #1987638 27/07/2015 14:07
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Er det ikke snart på tide å krype til Otto Jæger?

Re: Setetips - langt og flatt [Re: kjasmas] #1987859 28/07/2015 07:54
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Sitat: kjasmas
Er det ikke snart på tide å krype til Otto Jæger?

Hadde jeg gjort det aller først hadde jeg sikker spart penger på det, og i tillegg hatt et ultrasete. Men det er det med langt og flatt da. Ottos seter har en tydelig "sittegrop" som jeg ikke ønsker.

Forøvrig fikk jeg svar fra Sykkelkomponenter i løpet av ti minutter og skal prøve å ta bilder av skadestedet på Fabric setet. Tommel opp for Ørjan og sykkelkomponenter!

LarsB

Re: Setetips - langt og flatt [Re: larsb] #1987864 28/07/2015 07:57
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvordan er det alle disse setebrekkasjene skjer? Har du brukt Toupe på terrengsykkelen?

Hva med å bare bruke et litt rimeligere sete med metall-stenger. Phenom Comp har hule chro-mo-stenger.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Setetips - langt og flatt [Re: larsb] #1987909 28/07/2015 09:15
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Havarikomisjon.

Begge Gobiene brakk i karbonskinnene akkurat i bøyen. Begge bruddene skjedde i en smell mot setet. Nok til å kjenne at man har gjort en feil, men ikke kjempehardt så man ynker i lyngen heller.

Begge Toupèene Knakk i selve karbonskallet en sju-åtte cm fra tuppen eller ca en cm fra enden av sprekken. Her ble det først noen små sprekker i den hvite plastkanten før de jobba seg innover i karbonet. Her var det altså ikke snakk om et enkelt slag som var over tålegrense, men mer at de ikke tålte bruken på terrengsykkel. Det skal sies at jeg ble anbefalt setet av Jonas på Torshov Sport/Sørensen og har fått flott behandling av klagene. Nå venter jeg på at det skal dukke opp et Phenom. Husker ikke hvilken modell, men tror Pro.

Fabric Setet fikk samme type skade som Specializedsetene Sprekk fra kantene og innover i godset. Ingen spesielle episoder eller harde slag eller tryn som skulle føre til dette. Bare at det flekser mer enn det tåler. ALM er spesifisert for landevei og terreng bruk for ryttere opp til hundre kilo. Så grus/rittsimulering med 78 kilos rytter ligger godt innenfor.

Som tilleggsopplysning kan jeg nevne at alle disse brekkasjene har vært udramatiske. Ingen "sudden loss of control with possible injury or death involvert". I alle tilfellene har jeg sykla hjem på et skeivt sete og bannet. Gobiene har klart hatt for svak konstruksjon (for mitt bruk) av karbonskinnene. For de øvrige er det ikke karbonskinner som har gått i stykke. Men selve skallet. Og jeg tror at det er fodi de flekser mer enn de er konstruert for

Jeg har ødelagt seter før også. Selle Italia SLR i landeveisversjon som satt på Fisherne endte med bøyde skinner og resulterende skeiv sitteflate. Brooks Swift Titan på Singlespeeden knekker jevnlig i "nose shakle" eller "tension bolt" og reservedeler kjøpes greit fra Brooks.

Nå høres det ut som om jeg tar digre dropp sittende på jevnlig basis. Men det gjør jeg ikke, heldigvis. Og ikke ødelegger jeg hjul eller punkterer særlig mye heller så hvorfor seter er så utsatt vet jeg egentlig ikke. Men jakta på et pent, hvitt, langt og flatt sete som i tillegg er passe lett fortsetter.

LarsB

Redigert av larsb; 28/07/2015 09:18.
Re: Setetips - langt og flatt [Re: larsb] #1988011 28/07/2015 13:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har alle setene du har brukket her i tilnærmet daglig bruk.
Jeg har et Phenom S-Works med karbon-rails som går trygt og fint på fjerde året. Litt skrammer på karbon-railsene, men ingen tegn til brekkasje. Jeg har Toupe S-Works på raceren - på 3 året. Ingen tegn til noe som helst.
Jeg har et Fabrik ALM på test nå på terrengsykkelen. Vi får se hvordan det går fremover.

Toupe i forrige generasjon var forferderlige å bruke på terrengsykkelen grunnet de spisse tuppene i bakkant. Disse gav meg store blåmerker nederst på magen og på innsiden av lårene ved terrengsykling.
Siste generasjon Toupe har jo kuttet disse spissene, men spalten i setet hekter fortsatt lettere i buksa enn det mer avrundede Phenom gjør.

Kan det være setepinnerelatert at du brekker så mange seter?
Har du setet langt frem eller langt bak på setepinnen? Har du setepinne med sånn Extralite-klemme?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Setetips - langt og flatt [Re: sykkeloyvind] #1988016 28/07/2015 13:59
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Setene sitter pent og pyntelig montert omtrent på midten i en Ritchey WCS karbonpinne av typen som klemmer på under- og over-siden av skinnene med betryggende lengde. Det er ingen skarpe kanter eller andre skummelheter. Heller ikke har noen av setene gått i stykker i festeområdet. Så jeg tror jeg skal friskmelde setepinnen.

Bra å høre at noen har hell med seg med disse setene. Jeg regner jo ikke med at alle disse velrenommerte modellene er crap heller.

LarsB

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support