Stiguide for hele Norge
|
Re: Stiguide for hele Norge
[Re: Bjørn J. Kvande]
24/07/2014 15:26
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tjenesten er helt i begynnelsen av utviklingen sin, så det kan fortsatt være en del feil, inkludert innloggingen. Prøv gjerne igjen med en annen nettleser (chrome burde funke bra). Jeg kommer ikke til å lage et eget loginsystem, til det er facebook for enkelt for brukere og utviklere. Ikke døm tjenesten på mangelen av funksjoner og antallet stier enda, bidra heller med å legge inn dine favorittstier. Jeg trur kanskje brukergruppen til de som tegner inn stiene på OSM er en litt annen enn brukergruppen jeg har sett an. Har en følelse av at dere finner stier uansett hva som finnes eller ikke finnes av verktøy, skikkelige syklister bruker papirbaserte turkart  Og til "sur gubbe", ikke ta det personlig, ikke noe mer enn at systemet jeg har jobbet med ei stund ble sabla ned fra første stund på terrengsykkel sitt forum. Husk at det sitter mennesker bak tastaturet og utvikler disse tjenestene for en slikk og absolutt ingenting, vi har vanlige jobber ved siden av, og velger av og til å sitte foran tastaturet i stedet for å være ute og sykle. Mer vil komme, og trailguide.no kan kun bli bedre med engasjement og konstruktive forslag. Mvh. Bjørn Jarle Kvande Rotneim, Gol
|
|
|
24/07/2014 17:51
|
JoMs
Fersking
|
Fersking
Ser ikke helt hva du mener med at de som bruker OSM er en annen brukergruppe enn de som vil bruke trailguide. Jeg for min del vil veldig gjerne ha trailguide.no, men med en fallback i en og samme applikasjon. Trailguide.no har et kjempepotensiale uten tvil, men da er det viktig at folk skal kunne bruke det fra starten av og ikke vente på at de som er kjent i områder skal legge inn stiene de kjenner. Husk - folk er late  Man må gjøre det så enkelt som mulig å ta i bruk en tjeneste, og som med OSM så vil gjerne mange bruke OSM som karttjeneste en stund før de begynner å redigere kartene. Samme mønster tipper jeg du kan komme til å se her - folk vil bruke tjenesten lenge før de begynner å legge inn spor. Ser jeg fokuserer fryktelig hardt på OSM her, det er egentlig ikke helt med vilje, men fordi jeg vil prøve å få fram at man må fokusere på samle miljøene rundt en plattform. Som utviklere har man en gylden mulighet til å samle miljøene uten at de må skifte plattform, og heller redigere kart i sine egne verktøy, men få det presentert sammen med det andre har skrevet som beskrivelse av en tur i et annet verktøy.
Redigert av JoMs; 24/07/2014 18:08.
|
|
|
24/07/2014 18:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg trur kanskje brukergruppen til de som tegner inn stiene på OSM er en litt annen enn brukergruppen jeg har sett an. Har en følelse av at dere finner stier uansett hva som finnes eller ikke finnes av verktøy, skikkelige syklister bruker papirbaserte turkart  Erfaringen från trondheim är väl just den motsatta. Det har fungerat väldigt bra att få in en massa stier på en fin kart med hjelp av OSM och det är nog en hel del folk som har hjelpt till. Att lägga in stier i OSM är faktiskt väldigt enkelt. Erfaringen med gpx och beskrivelse baserade guider är väl också att det inte är så väldigt många som är intresserade i att lägga in information och att information lätt blir oöversiklig. Og til "sur gubbe", ikke ta det personlig, ikke noe mer enn at systemet jeg har jobbet med ei stund ble sabla ned fra første stund på terrengsykkel sitt forum.
Men jag och den andra killen sablade ju inte ned på ditt arbete. Vi bara kom med kommentarer att det idag fanns alternativ som vi tror mer på. Det var väl tänkt mer som en hjälpsam kommentar. Efter dina svar i denna tråden är jag dock desverre mer negativ till sidan.
|
|
|
24/07/2014 22:39
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Jeg trur kanskje brukergruppen til de som tegner inn stiene på OSM er en litt annen enn brukergruppen jeg har sett an.
Dette er vel nøkkelspørsmålet for ethvert produkt eller tjeneste som utvikles: Hvem tenker du er brukergruppen og eller typisk bidragsyter. (Det blir et nøkkelspørsmål da du differensiere fra OSM brukere :))
|
|
|
25/07/2014 07:47
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Husk at det sitter mennesker bak tastaturet og utvikler disse tjenestene for en slikk og absolutt ingenting, vi har vanlige jobber ved siden av, og velger av og til å sitte foran tastaturet i stedet for å være ute og sykle. Nettopp derfor du burde se på alternativer til en innfallsvinkel med å agreggere GPS spor. Det ville sikkert vært lurt i 2004, men i dag finnes flere datakilder som en utvikler kan benytte seg av.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
[Re: bronx]
25/07/2014 08:25
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Ser jeg fokuserer fryktelig hardt på OSM her, det er egentlig ikke helt med vilje, men fordi jeg vil prøve å få fram at man må fokusere på samle miljøene rundt en plattform. Som utviklere har man en gylden mulighet til å samle miljøene uten at de må skifte plattform, og heller redigere kart i sine egne verktøy, men få det presentert sammen med det andre har skrevet som beskrivelse av en tur i et annet verktøy. Flere av dere som har svart Bjørn Jarle her skjønner jo hva OSM, Fallback og mange andre tekniske begrep og metoder betyr. Har det falt dere inn at det sikkert finnes en drøss med brukere som ikke skjønner hva noe av dette er, og helst bare vil ha en enkel, grei tjeneste for å finne turer, uten å bry seg om alt dette tekniske dilldallet (no offense) bak? Jeg sier ikke at man ikke skal bry seg om å lage en best mulig tjeneste, men det kan være greit å huske at "folk flest" ikke alltid stiller så høye krav. Konstruktiv kritikk er som Bjørn Jarle skriver en glimrende ting. Nå er man jo (etter hva jeg har skjønt) i en fase hvor den konstruktive kritikken faktisk kan ha litt impact også, så kjør debatt! // K
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
25/07/2014 09:16
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
mulighet til å importere allerede eksisterende spor ifra andre tjenester som OSM . da kommer det iallefall allerede mange stier ifra trondheims området.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
25/07/2014 09:34
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Det positive for meg, med denne debatten, er at jeg har fått inspirasjon til å se på både Trailguide og OSM ( http://objo.net/). På OSM er det en del enkeltstier, dersom disse kan lagres som komplette ruter. Trailguide er god på ruter, og består av hele ruter. For meg så er begge deler nyttige. Jeg vil gjerne ha ruter, med beskrivelse, og kanske også noen bilder. Slik trailguide er lagt opp er det enkelt å finne ruter i et distrikt. Slik OSM er der vil jeg gjerne ha muligheten til å bygge min egen rute, ved å sette sammen stier. Dette har jeg ikke fått til, men det er sikert mulig. I helgen lot jeg være å sykle en sti, av frykt for mye myr på strekningen, men når jeg etterpå sjekket med OSM, så hadde andre syklet den før. Prøver den neste gang. Men når det er sagt, et spor er jo bare en liste med koordinater, og burde vel ha kunnet være uavhengig av kart, lagret på en sentral tjeneste, slik at det kunne brukes på hvilket som helst kart. Valgmuligheter har alltid vært bra, det skjerper konkuransen. Så får vi se hvem som til slutt får det beste produktet.
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: KKippernes]
25/07/2014 10:50
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Flere av dere som har svart Bjørn Jarle her skjønner jo hva OSM, Fallback og mange andre tekniske begrep og metoder betyr. Har det falt dere inn at det sikkert finnes en drøss med brukere som ikke skjønner hva noe av dette er, og helst bare vil ha en enkel, grei tjeneste for å finne turer, uten å bry seg om alt dette tekniske dilldallet (no offense) bak?
Dette poenget skjønner jeg ikke: Innen de aller fleste fagfelt har man et begrepsapparat som brukes av de som jobber med det for å kommunisere. Dette begrepsapparatet ser man som oftest svært lite til i sluttproduktet. Bare tenk på nettleseren du ser på nå: programmert av noen jeg knapt ville forstå om de skulle snakke om det til meg. Men det påvirker ikke bruken min. Tilsvarende med markerte kart: begrepsapparatet som brukes av de som utvikler og fyller ut stier på Open Street Map skaper da ingen hindring for brukere som ser på kartet. Eller hva er det med OSM som er så komplisert for den enkle bruker?
|
|
|
[Re: KKippernes]
25/07/2014 15:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om man bara vill ha möjlighet att finna stier och turer så spelar det ju ingen roll om det är OSM eller gpx eller vad som helst som ligger bakom kartorna eller databaserna.
Min och andras skeptism till den typen av sider är ju också att erfaringen är att de inte brukar bli så bra resultat, få stier i guiden och oöversikligt om många lägger in information.
Om folk vill ha trailguide.no så är det ju bare för dem att lägga in en massa stier och Bjørn att få ett system som gör att det blir översikligt. Då spelar det ju ingen roll att en del inte helt trodde på ideen.
Sanningen om OSM baserade kart är också att det behövs någon som sätter sig in i hur man lagar själva kartan och som har möjlighet att få ut den på internet. Det som reitstoen har gjort for trondheim.
Att lagga in data i OSM är i det närmaste trivialt. I potlach 2 som är editoren som jag använder mig av så behöver man lära sig några få procedurer för att kunna lägga in stier. Klicka för att rita streck. Avbryt ett strek med enter. Klikka på siste punk för att fortsätta därifrån. Klicka på en sti, gå in a advance, och skriv in highway=path för ny sti och mtb:scale=0-5 beroende på vansklighetsgrad.
|
|
|
25/07/2014 15:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den bäste stiguiden jag ser för mig är en guide som bygger på en bra karta, som för exempel osm karten över trondheim, gradering på stier, information om hur bra stierna är och namn på stier. Detta tycker jag är det viktigaste.
Sen kan det vara bra att också ha möjligheten att lägga in fina runder på kart och beskrivelse. Det kan göras med hjelp av gpx filer men möjligheten att rita in runder utan gpx filer borde också finnas. Att vissa runder med flera sti alternativ skulle också vara bra.
Ett verktöy för planering av turer är också bra.
Det mesta av det här finns redan men man får gå till olika sider och endel fungerar inte helt optimalt. Som stravas ritt planläggare som fungerar bra där OSM kartan är bra men som desverre (iallafall tidligare) oppdater sin baskarta (som år baserad på OSM) väldigt sällan (flera månader).
|
|
|
25/07/2014 19:53
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg er ute og sykler og har hverken tid til lange svar her eller legge ut oppdateringer på trailguide.no nå (men kommer sikkert til å legge til OSM som en opsjon på bakgrunsskart).
Mvh. Bjørn Jarle Kvande
|
|
|
31/07/2014 14:03
|
palhenf
Fersking
|
Fersking
Er det bare meg som ikke får til å zoome i kartet ved scrolling? Bruker Firefox. Dette er ihvertfall sterkt ønska om det ikke er lagt inn som funksjon.
Synes trailguide virker som en bra tjeneste. Vil den komme som app der en også kan se egen posisjon på kart sammen med valgte spor? Da er det lett å se hvor en skal hvis en er i tvil. I tillegg bør en da ha mulighet til å forhåndslaste ned kart for aktuelle områder som i norgeskartappen. Ofte dårlig dekning i skogen.
På mobil nettleser (Opera) får jeg ikke fram valget om å se egne stier. Noen triks?
Bra tiltak, så stå på!
|
|
|
04/08/2014 10:28
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jobber med mobiltilpasset utgave, kommer snart. Zooming ved hjelp av mushjulet ble slått av, men det var på en tidligere versjon, skal sjekke om det funker bedre nå. Du zoomer i kartet ved å dobbeltklikke på det nå.
Trailguide.no vil aldri komme som en app, men som en telefontilpasset tjeneste, og du vil kunne legge den inn som en app på telefonen din. Jeg regner med å få det til slik at du kan laste ned og mellomlagre på telefonen din før du skal ut i felten hvor det ikke er dekning.
|
|
|
04/08/2014 20:28
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Mobilversjonen er så smått i gang, så om du går inn på trailguide.no med mobilen nå, så skal det funke ganske ok. Mange funksjoner mangler fortsatt, men kommer.
|
|
|
04/08/2014 21:50
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Hei. Jeg har et ønske om å få fram høydekurven, fra GPX-sporet, direkte på siden som viser kartet. Gjerne med en markør som kan følges rundt i sporet, og vise kartposisjon, samtidig som plassering i høydekurven vises. Dersom GPX-sporet viser en runde, så hadde det vært fint å se hvilken veg sporet er laget.
/Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
04/08/2014 22:40
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kommer etterhvert (blir bare noen timer på kveldstid, så begrenset hvor fort det går dessverre).
|
|
|
06/08/2014 20:54
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Denne tilfører noe som mangler i Norge. Savnet mulighet til å laste ned gps-spor samt "forfatter" i mobilversjonen. I Tyskland har de en stor portal ( http://www.bike-gps.com/index.php/touren/tourshop?region=Livigno). Her viser de i oversikten også høydemeter i tillegg til lengde. Kan også være greit å hvite hvorfor en løype er rød eller sort; er det lengden/hm som gjør den tøff, eller er det krevende terreng?
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
06/08/2014 22:45
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Du kan laste ned gps-spor, men ikke i mobilversjonen. På fullversjonen, er det bare å trykke på "last ned .gpx-fil", så får du fila.
Høgdeprofil kommer etterhvert. Hvorfor en løype er hvilken farge den er er lett å få inn i beskrivelsen.
Mvh. Bjørn Jarle Kvande
|
|
|
07/08/2014 07:55
|
MagnusB
Entusiast
|
Entusiast
Supert tiltak. Som enkel bruker ser jeg potensiale i denne tjenesten. Fint med kommentarer/beskrivelse av rutene. En mulig add-on etterhvert kan kanskje være ranking/evaluering av rutene?
|
|
|
07/08/2014 08:28
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Terningkast/brukerevaluering av stiene kommer. Fint å få kalibrert vanskelighetsgraden feks.
|
|
|
08/08/2014 21:06
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
|
|
|
09/08/2014 20:49
|
pilaren
Entusiast
|
Entusiast
Bra tiltak og fin side. Har litt problemer med å få lagt inn gpx fila. Har du noen tips?
Redigert av pilaren; 09/08/2014 20:49.
|
|
|
09/08/2014 21:50
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Skal bare være å dra den over i web-leseren etter du har klikket på "Legg til sti". Prøv med Chrome.
Hvilke problemer opplever du?
|
|
|
10/08/2014 18:16
|
pilaren
Entusiast
|
Entusiast
Får ikke dratt gpx fila over i webleseren. det kan se ut som den ikke godkjenner gpx-fila som jeg har sendt fra topokart appen på iphonen min. Jeg er litt uvøren i datafaget så det kan jo være noe ganske basic jeg gjør feil her. Det kommer opp tekst i boksen som sier at gpx-fila ikke er gyldig. Morten
Redigert av pilaren; 10/08/2014 18:38.
|
|
|
10/08/2014 19:18
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da er ikke gpx-file gyldig  Jeg tester gyldigheten til fila, ved å prøve å lage spor for den, om det feiler, så vil ikke trailguide godta fila. Kanskje du kunne sjekke google etter "online gpx validation checked" eller andre tjenester som tar i mot gpx-filer for å vise dem på kartet. Jeg bruker denne for å "komprimere" file ved å ta bort punkter inne si 2 meter av hverandre og annet unødig informasjon. http://wtracks.appspot.com/Bjørn Jarle
|
|
|
13/08/2014 18:48
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da er det lagt ut en ny versjon av trailguide.no - du kan nå sortere lista over stier på avstand fra kartsenter - det er lagt inn kart på infosiden for hver sti - du kan zoome med scrollhjulet på musa - du kan sette ditt eget kartutsnitt når du åpner trailguide.no - du kan filtrere/søke på stinavn - små forbedringer og feilrettinger histen og pisten http://trailguide.nohttps://www.facebook.com/trailguide.no Mvh. Bjørn Jarle Kvande Rotneim
|
|
|
12/10/2014 19:09
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Da har jeg klart å legge til min første sti, hurra! Det var faktisk mer strul å få crop'et GPX riktig enn å legge den inn på trailguide. Endte opp med å bruke http://www.gpstrackeditor.com for de som er interessert. Kommer til å legge til fler, men ønsker meg veldig at det funker i Firefox 
|
|
|
17/10/2014 13:56
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP