Stiguide for hele Norge
|
Re: Stiguide for hele Norge
[Re: Bjørn J. Kvande]
19/10/2014 08:13
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Funker det ikke i Firefox?
Bjørn Jarle Skjer ingenting når jeg drar over gpx-fil. Null problem i Chrome. Kan det være en konflikt med plugins i FF? Det har forekommet før 
|
|
|
20/10/2014 08:04
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
På min Mac og Firefox 32 funker dette fint. Sjekk om det funker om du oppgraderer til en nyere versjon (om du ikke har det).
Mvh. Bjørn Jarle
|
|
|
28/10/2014 09:33
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hvordan er muligheten til å redigere eller kommentere en tur som noen andre har lagt inn?
Jeg har prøvd flere av turene her, både i Hallingdal og på Røros, og enkelte av dem var kremstier mens andre var helt håpløse (sykkelbæring i 3 km, m.m.), og det er umulig å se denne forskjellen ut fra hvordan de står beskrevet...
|
|
|
30/10/2014 15:48
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei,
Foreløpig er det kun mulighet for den som la inn stiene (og meg) og redigere turene. Jeg kommer til å legge inn diskusjons-muligheter per sti, samt tilbakemelding til stifadder.
En annen mulighet kan jo være for alle og enhver å redigere, for så å få dette godkjent fra stifadder, men dette er en større jobb å få til trur jeg.
Hvilke stier var det som ikke funket?
Mvh. Bjørn Jarle
|
|
|
30/10/2014 16:19
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hei,
Foreløpig er det kun mulighet for den som la inn stiene (og meg) og redigere turene. Jeg kommer til å legge inn diskusjons-muligheter per sti, samt tilbakemelding til stifadder.
En annen mulighet kan jo være for alle og enhver å redigere, for så å få dette godkjent fra stifadder, men dette er en større jobb å få til trur jeg.
Hvilke stier var det som ikke funket?
Mvh. Bjørn Jarle Flott, både diskusjon/kommentarer og muligheter for redigering hadde vært stas. Her er en av mine dårlige erfaringer: Jeg prøvde meg på første del av "Hillbilly Enduro" rett sør for Ål for et par uker siden. Den sto oppført i kategorien "krevende terrengsykling", og det sto bl.a. "Det er en morsom sti som kan både sykles opp, eller skysses opp med bil," dette hørtes jo greit ut ettersom vi kunne få skyss inn til Nyset. Stien har også blitt brukt på Hillbilly huckfest, så jeg antok det ville være en morsom sti med noen utfordringer. Det viste seg imidlertid å være en ganske ekstremt knotete sti. På OSM ville jeg markert første del av denne stien (opp fra Nyset og ned på andre sida) med mtb:scale=3 (svart) og tildels 4 (svart med gule eller røde prikker), og med class:bicycle:mtb=-1 (tommel ned eller halvt gjennomsiktig på kartet), for at det skulle stemme noenlunde overens med kartene og stiene jeg har prøvd i Trondheim, Oppdal, Røros, Gautefall og Oslo. Den første delen av stien var ca 3,5 km på kartet, og det ble 3,5 km med dytting og bæring (dvs. både opp og ned). Jeg ble derfor overrasket over at stien til og med var brukt i en stisykkelcamp... På trailguide.no burde den kanskje vært merket med svart symbol, også kunne det stått en kommentar om at den har mye knot og egentlig ikke er anbefalt.
|
|
|
31/10/2014 10:44
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Supert med tilbakemelding. Siden trailguide.no er brukerstyrt vil nok beskrivelsene og vanskelighetsgradene variere. Ved å legge til diskusjonsforum, terningkast/stjerner, og syklistens opplevde vanskelighetsgrad, så bør nok dette gå seg til neste år.
I mellomtiden, så kan jeg anbefale å prøve mange av de andre stiene som er lagt ut i Ål og Gol, mye bra, spesielt nå på høsten (selv om det snør lett utenfor vinduet mitt akkurat nå).
Bjørn Jarle
|
|
|
31/10/2014 11:22
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Supert med tilbakemelding. Siden trailguide.no er brukerstyrt vil nok beskrivelsene og vanskelighetsgradene variere. Ved å legge til diskusjonsforum, terningkast/stjerner, og syklistens opplevde vanskelighetsgrad, så bør nok dette gå seg til neste år.
I mellomtiden, så kan jeg anbefale å prøve mange av de andre stiene som er lagt ut i Ål og Gol, mye bra, spesielt nå på høsten (selv om det snør lett utenfor vinduet mitt akkurat nå).
Bjørn Jarle Flott. Skal spørre deg om en anbefaling neste gang jeg er innom Ål! Det er 50 mil dit, så det blir ikke hver helg 
|
|
|
31/10/2014 11:53
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Om stier hadde hatt michelinstjerner som restauranter hadde mange på Gol hatt tre, og da sier reglene det er verdt en reise dit.
|
|
|
31/10/2014 12:24
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Om stier hadde hatt michelinstjerner som restauranter hadde mange på Gol hatt tre, og da sier reglene det er verdt en reise dit. Stier har faktisk en form for michelinstjerner: På OSM kaller vi det class:bicycle:mtb (-3 er crap, 3 er toppklasse). På mtbmap.no framheves disse "stjernene" med gult skinn: http://mtbmap.no/retina.php#13/63.4253/10.3156...mens verdier lavere enn 0 (f.eks. blaute skiløyper i myr) vises halvt gjennomsiktig: http://mtbmap.no/retina.php#16/63.4046/10.2004
|
|
|
[Re: anderfo]
31/10/2014 19:31
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Her er en av mine dårlige erfaringer: Jeg prøvde meg på første del av "Hillbilly Enduro" rett sør for Ål for et par uker siden. Den sto oppført i kategorien "krevende terrengsykling", og det sto bl.a. "Det er en morsom sti som kan både sykles opp, eller skysses opp med bil," dette hørtes jo greit ut ettersom vi kunne få skyss inn til Nyset. Stien har også blitt brukt på Hillbilly huckfest, så jeg antok det ville være en morsom sti med noen utfordringer.
Det viste seg imidlertid å være en ganske ekstremt knotete sti. På OSM ville jeg markert første del av denne stien (opp fra Nyset og ned på andre sida) med mtb:scale=3 (svart) og tildels 4 (svart med gule eller røde prikker), og med class:bicycle:mtb=-1 (tommel ned eller halvt gjennomsiktig på kartet), for at det skulle stemme noenlunde overens med kartene og stiene jeg har prøvd i Trondheim, Oppdal, Røros, Gautefall og Oslo. Den første delen av stien var ca 3,5 km på kartet, og det ble 3,5 km med dytting og bæring (dvs. både opp og ned). Jeg ble derfor overrasket over at stien til og med var brukt i en stisykkelcamp...
På trailguide.no burde den kanskje vært merket med svart symbol, også kunne det stått en kommentar om at den har mye knot og egentlig ikke er anbefalt.
Dette høres veldig rart ut. Jeg syklet Hillbilly Enduro i sommer, knotesti og bæring høres ikke riktig ut. Å sykle den opp virker ikke særlig smart (unntatt midtpartiet kanskje), men ned går jo fin fint. Hvor syklet du? Starten eller slutten? Del 1 på strava: http://www.strava.com/segments/7696982Del 2 på strava: http://www.strava.com/segments/5483096Del 3 på strava: http://www.strava.com/segments/5504928Om du ser på hastighetene til folk, så er jo dette langt fra knot? Knotete å skyve til toppen av et fjell, men ned er jo dette morsom sti. Ja til fadderløsning og diskusjon, nei til at hvem som helst kan endre 
|
|
|
[Re: Tollef]
31/10/2014 20:40
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg og samboeren min (hun er erfaren på sykkel men nybegynner på stisykkel) ble satt av ved Nyset innerst i veien og fulgte merkingen derfra tilbake opp over Nysetfjellet (0% sykling) og ned på andre siden (10% sykling?). Altså "Del 1", pluss stien opp fra Nyset først. Nedturen: http://app.strava.com/segments/5483083Det var 15cm nysnø og derfor mer uforutsigbart grep enn normalt (og endel snødekkede hull mellom steinene som man plutselig forsvant ned i), men uansett føre var dette hva jeg vil kalle en knotesti - sammenliknbart med å sykle over Besseggen hvis den hadde vært overgrodd av einerbusker? Med unntak av to korte partier der vi satt på sykkelen, i rundt 100 m. Tilslutt vi kom ned til ei seter og inn på en traktorveg. Det er selvsagt mulig at synet mitt på denne stien er farget av at jeg hadde med meg en som ikke er særlig erfaren, at jeg selv kun har syklet i et par sesonger og at det var litt snøkaos. Men likevel tror jeg at denne delen av stien, dersom den hadde ligget i Trondheim, ville vært avmerket som kølsvart og litt gjennomsiktig (= ikke særlig egnet med sykkel). Jeg har syklet både røde og svarte partier på snøføre i Trondheim (og et par svarte stier i Oslo), men dette var kun knot. Hvordan del 2 og 3 ville vært aner jeg ikke, for da var vi lei av sykkeldytting/-bæring og tok istedet grusen ned mot Ål. Det er godt mulig østlendinger er vant til mer knot enn jeg er, men jeg har jo funnet fine stier rundt Ål og Gol tidligere (f.eks. "Skaraåsen rundt", "Riksveg 7" på trailguide, begge var fine) og ble negativt overrasket denne gangen. Jeg forventet ikke superlett flytsti; den var jo avmerket som rød, men her var det jo sjelden lenger enn 50m mellom hver gang man måtte av sykkelen og dytte den gjennom 500 m med kombinasjon av einerkratt og steinur. Dama var ikke veldig happy over å bære sykkelen sin i en drøy time heller  Altså: Det er selvsagt greit å ha stien på kartet, men den var i mine øyne verken fin eller anbefalt. Og den bør være svart. Å sykle den opp virker ikke særlig smart (unntatt midtpartiet kanskje), Det står faktisk slik i beskrivelsen: "Det er en morsom sti som kan både sykles opp, eller skysses opp med bil,". Vi planla likevel kun å følge stien ned, men for å komme helt til topps måtte vi jo bære sykkelen opp ca 200 høydemeter likevel. I utgangspunktet er jeg ikke redd for å bære sykkelen mange hundre høydemeter opp, slik jeg har gjort i Trollheimen - men da håper jeg vanligvis å kunne sykle når jeg skal ned igjen. Ja til fadderløsning og diskusjon, nei til at hvem som helst kan endre De løsningene jeg har prøvd som tillater at hvem som helst kan endre har faktisk blitt ganske bra etterhvert! Litt kollektiv kvalitetssikring kan være nyttig, slik at beskrivelser blir konsistente (folk har jo gjerne ulike meninger om ditt og datt). Et par eksempler på slike løsninger: * Wikipedia* http://www.mtbmap.no* http://www.objo.net/mtbmap
|
|
|
31/10/2014 22:16
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vil ikke kalle det flyt da det er mye stein. Men jeg synes den var morsom. I sakte fart slik at man trer hjulene ned mellom samtlige steiner er den nok ikke så morsom. Mulig den også er morsommere i knusktørr juli enn i nysnø. Ligger en del filmer på friflyt. Toppen ser du i begynnelsen her: http://www.friflyt.no/Sykkel/Endurofest På vei til toppen er det skyving et godt stykke, sykling et godt stykke, og skyving siste kneika opp til toppen av fjellet. Løypa ble brukt til endurokonkurransen under huckfest. Den var ikke en del av de guidede turene på festen. Plenty med kulere stier der.
|
|
|
31/10/2014 23:08
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@anderfo: Min hypotese er at hybridvarianter ikke fungerer, slik som Trailguide eller TS Stiguider. Enten gjør man alt selv for å sikre konsistens og kvalitet, eller så er det helt åpne wiki/openstreetmat-løsninger som er alternativet. Det første funker best til overblikk og inspirasjon og de kollektive løsningene er suverene på totalitet og bredde.
|
|
|
01/11/2014 19:37
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Rune, jeg skjønner ikke helt grunngivingen din at Trailguide.no ikke kan fungere? Målgruppen er de som skal finne nye steder, enten i nærområdet sitt eller hvor de måtte befinne seg med sykkel.
|
|
|
02/11/2014 12:43
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trailguide.no er et flott inititativ og tjenesten fungerer for så vidt fint. Men jeg er usikker på om det er skalerbar og god løsning på sikt - av flere ulike årsaker.
For det første er det vanskelig å sikre konsistens i beskrivelsene og vurderingene. En sti eller en runde som bidragsyter A mener er morsom og utfordrende, kan bidragsyter B mene er bare crux og knot. Dette gjør at det blir noe risikabelt å bruke Trailguide. Setter du deg i bilen og kjører 1-3 timer, så ønsker du være ganske sikker på at stiene er slik du forestiller deg.
For det andre blir utvalget av stier/runder fort veldig tilfeldig og ofte blir det bare standardrutene som blir inkludert og dermed blir tjenesten lite egnet til å finne nye stier i nærområdet. Utover dette så vil Trailguide nok oppleve utfordringer knyttet til vedlikehold av beskrivelsene samt mangelen av en koordinering mellom de ulike turbeskrivelsene i et gitt område.
Jeg sier ikke at tjenesten er bortkasta, men jeg tror det finnes bedre måter å løse dette på.
Det aller viktigste etter min mening er å bidra til kollektiv registrering, klassifisering og navngivning av alle stier gjennom OSM. Lykkes man med å få til det så har man overlegent utgangspunkt for å lage spennende tjenester, som f.eks Reitstøen og Øystein B har gjort (Mtbmap.no og Objo.net/mtbmap).
Legg så til en tjeneste (eller ei bok) med litt bredere, inspirerende artikler som tar for seg større, men avgrensa geografiske områder og som er kvalitetssikret av en redaksjon, da har du i sum gode verktøy for å gå på skattejakt i Norges stirike.
|
|
|
02/11/2014 13:45
|
dbleigh
Fersking
|
Fersking
Vurderer en Canyon Spectral AL 7.0 EX til variert stisykling i Bymarka og Estenstadmarka i Trondheim, altså ikke først og fremst nedover. Er dette stisykkel eller Enduro? Hva med SRAM 1x11? Er dobbelt-krank mer allsidig?
|
|
|
[Re: runermm]
02/11/2014 13:58
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Trailguide.no er et flott inititativ og tjenesten fungerer for så vidt fint. Men jeg er usikker på om det er skalerbar og god løsning på sikt - av flere ulike årsaker. For det andre blir utvalget av stier/runder fort veldig tilfeldig og ofte blir det bare standardrutene som blir inkludert og dermed blir tjenesten lite egnet til å finne nye stier i nærområdet. Utover dette så vil Trailguide nok oppleve utfordringer knyttet til vedlikehold av beskrivelsene samt mangelen av en koordinering mellom de ulike turbeskrivelsene i et gitt område.
Det kan hende at diskusjonen er preget av forskjellige utgangspunkt. Sykler man i Oslo (eller tilsvarende) vil jeg si at denne tjenesten er nærmest ubrukelig, av grunner du skisserer, samt at det blir lite oversiktelig gitt det svære utvalget av stier som er her. Faktisk er det slik at det er vanskelig å følge en gitt rute, da det er mange stikryss og valg hele veien, som man da må bruke GPS for å sjekke at man ikke tar feil. Andre steder i landet (slik som i Trollheimen), går det gjerne EN sti fra A til B. på ”Gråfjellrunden” på Trailguide, en 2 mils runde, er det 5 kryss, de fleste med skilt. Der kan Trailguide kommer i sitt ess, med gode beskrivelser som forklarer forskjellen på de forskjellige valgene i omegn. Selv bruker jeg både http://www.mtbmap.no og http://www.objo.net/mtbmap men har sett stor variasjon på kodingen fra sted til sted, så skal jeg et helt nytt og ukjent området, kan en fyldig beskrivelse være nyttig.
|
|
|
03/11/2014 09:20
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Rune, jeg får bare ta dette som en motivasjonsfaktor for å bevise deg feil og utvikle den beste tjenesten sykkelmiljøet kan få til.
Nå er jeg ikke så inne i disse kartene mtbmap/objo.net enda, men hvordan hjelper de meg til å finne en tur på fine stier om jeg er feks i Stavanger ei helg og har tre timer til overs med sykkelen? Er det ikke bare streker på et kart i ulike farger?
Jeg vil gjerne kjapt ha en oversikt over hvilke stier/turer som er i nærheten av der jeg er, beskrivelse av dem, og så bestemme meg for en og bli guidet dit og rundt stien.
Bjørn Jarle
|
|
|
03/11/2014 09:33
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Rune, jeg får bare ta dette som en motivasjonsfaktor for å bevise deg feil og utvikle den beste tjenesten sykkelmiljøet kan få til.
Nå er jeg ikke så inne i disse kartene mtbmap/objo.net enda, men hvordan hjelper de meg til å finne en tur på fine stier om jeg er feks i Stavanger ei helg og har tre timer til overs med sykkelen? Er det ikke bare streker på et kart i ulike farger?
Jeg vil gjerne kjapt ha en oversikt over hvilke stier/turer som er i nærheten av der jeg er, beskrivelse av dem, og så bestemme meg for en og bli guidet dit og rundt stien.
Bjørn Jarle Prøv også http://www.mtbmap.no som nå dekker hele Norge. Zoom inn på f.eks. Trondheim, Oppdal eller Røros og se om du finner noen fine stier på kartet. De flotteste er markert med "gulskinn"/gult omriss. Som du ser er det mange steder masse å velge i, og da kan du jo ta valget når du står der dersom du har kartet på styret (via mobil eller lagt inn på GPS). Eventuelt kan du planlegge før du drar hjemmefra, vha. samme kart. Jeg ser selvsagt potensialet i å ha hele dette kartet på styret slik jeg nå har, men å likevel laste ned en "guidet tur" fra trailguide.no for å vise meg de beste stiene når jeg er på et nytt sted. Hvis turen blir for kort, eller hvis jeg ser en fristende sti som går i en annen retning, slår jeg opp i kartet for å sjekke hvor den går. Da blir det gjerne en ekstratur på kremsti  Hvis du lurer på hvordan du får kartet inn på din GPS, går du til http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#Karteksempler og leser om "MTB-stioverlay" (altså eksempel nr 3). PS. Stavanger og Skien er nok dårlige eksempler foreløpig, ettersom de som har tagget disse stedene ikke ser ut til å være klar over at mtb:scale kan ha ulike verdier på ulike stier i samme turområde. Men straks noen av dem leser wikien og begynner å tagge litt mer fornuftig vil det nok bli et nyttig kart der også!
|
|
|
03/11/2014 10:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, och det borde väl vara en bra start för att få till en fin tur? Jag tycker egentligen att det är rart att du fremdeles inte verkar förstå fördelarna och nackdelarna med olika system för sti information trots att de har kommit fram i denna tråden vid flera tillfällen. Att det för tillfället finns 4 stier över sör-tröndelag på din side och många hundra (1000?) på osm karten över samma området säger väl lite om intresset för de olika lösningerna. Att beskriva en massa stier i ett relativt litet område som for eksempel bymarka i trondheim med hjälp av gpx filer med rundor är varken praktiskt eller översikligt. Det finns alldeles för många alternativ att välga mellan. Att beskriva stier där det är ett fåtal stier och rundorna är naturliga fungerar rätt bra med gpx filer och beskrivelser. Som för exempel i trollheimen. En kombination är nog det bästa.
|
|
|
03/11/2014 23:19
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Nå er jeg ikke så inne i disse kartene mtbmap/objo.net enda,
Dette syns jeg er helt kostelig ! Man starter et stort nytt kartprosjekt, uten å ta seg bryet med å se hva som finnes fra før? Tenk hva man kunne fått til om man brukte det som var bra fra før,og laget noe som hevet det noen hakk, fremfor å bygge ny grunnmur. Er det ikke bare streker på et kart i ulike farger? Bjørn Jarle
Dette høres jo svært ironisk ut. Et kart i seg selv er vel bare masse streker, farger og symboler.. hvilken verdi kan vel noe sånt ha? Om du faktisk ikke forstår det, så representerer fargene på de strekene det som blir beskrevet i ord i rutebeskrivelsen på trailguide. Forskjellen er at disse fargene da sier akkurat hvilke deler av ruten som har de gitte karakteristika. En fordel med dette når man er ny et sted med et godt stinett, er at man kan ofte velge mellom flere alternative stier fra A til B; gitt interesse og evne. For eksempel her i Oslo, fra Årvoll til Lilloseter er det mange parallelle stivalg, hvor man kan velge mellom fire nivå. For meg har dette stor verdi.
Redigert av MuddyBear; 03/11/2014 23:20.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
04/11/2014 09:44
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Her er det mye pepper....tror kanskje alle har behov for å ta et par skritt tilbake og se på bredere bruksbehov. Jeg sjekker alle kartmuligheter ivrig når de dukker opp. Mange er alt for teknisk fokusert. For mye knot. Er vant til smarte løsninger så man slipper å installere/konfigurere/lære - selv om jeg er brukbart teknisk anlagt. For meg er det egentlig to hovedscenario: 1) Jeg er et sted og har faktisk tid til å planlegge tur. Kan godt hende dette stedet er hjemme. Da har jeg tilgang på PC/nettbrett, og da funker en haug av løsninger. Her har jeg foreløpig ingen favoritter. Må innrømme at trailguide,no-konseptet har mye for seg allikevel: finnes det noen turer jeg kan prøve meg på? Eller deler av turer som folk har lagt ut? En kjapp beskrivelse av stien er nok for min del, trenger ikke å vite om de første 400m er håpløse, de neste 1000 er grønn, så kommer det 200m svart etc. Det å klassifisere stier ned på et slikt nivå er umulig. F.eks så fikser kona mange stier en fin sommerdag, men har ikke nubbsjans senere på høsten når det er vått. Skal vi ned på det nivået kan vi jo begynne å anbefale dekk og antall mm påkrevd fjæring? Eller holder det med alpinbakke-tanken? 2) Jeg er på en sti, men har kjørt meg litt vekk. Ønsker å finne ut hvor jeg er, og alternativer for hvor jeg kan kjøre videre. Har med meg mobilen. MTB map viser meg da Trondheim (er i Sarpsborg) = ubrukelig. OSM? Trailguide tilbyr ikke så mye hjelp i denne situasjonen heller. Ender ofte med å bruke google maps eller strava, og så kjøre basert på himmelretninger.... Så kommer kurveballen: mange stier blir aldri lagt ut, fordi noen ønsker ikke at bærmen skal sykle der. Enten for å holde perlene for seg selv, eller for å spare terrenget. Så enden på visa er kanskje mer konflikter? Dette er bare mine mest vanlige brukssituasjoner, slettes ikke umulig at jeg har gått glipp av en fantastisk app/mobil webside etc 
|
|
|
[Re: knutspeed]
04/11/2014 09:58
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
2) Jeg er på en sti, men har kjørt meg litt vekk. Ønsker å finne ut hvor jeg er, og alternativer for hvor jeg kan kjøre videre. Har med meg mobilen. MTB map viser meg da Trondheim (er i Sarpsborg) = ubrukelig.
mtbmap dekker Sarpsborg og ytre Østfold aldeles flott (nå, vet ikke når det skjedde) men taggingen er mangelfull dere nede. Her det bare å kjenne sin besøkelsestid. http://mtbmap.no/#12/59.2802/11.0965 Med frikart på garmin og mtbmap-overlay har man stiene og fargekodingen på gps'en og kan finne fram helt uten datadekning i skauen også.
|
|
|
[Re: knuthaug]
04/11/2014 10:05
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
2) Jeg er på en sti, men har kjørt meg litt vekk. Ønsker å finne ut hvor jeg er, og alternativer for hvor jeg kan kjøre videre. Har med meg mobilen. MTB map viser meg da Trondheim (er i Sarpsborg) = ubrukelig. mtbmap dekker Sarpsborg og ytre Østfold aldeles flott (nå, vet ikke når det skjedde) men taggingen er mangelfull dere nede. Her det bare å kjenne sin besøkelsestid. [url=http://mtbmap.no/#12/59.2802/11.0965] http://mtbmap.no/#12/59.2802/11.0965[/url) Ola utvidet kartet til å dekke hele Norge for noen dager siden, ja. Jeg tipset nylig Facebookgruppa "Stisykling Sarpsborg" om det, så de kan begynne å fargelegge kartet 
|
|
|
04/11/2014 10:09
|
Bjørn J. Kvande
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei,
Tusen takk for alle tilbakemeldinger, mye ny inspirasjon for videre utvikling.
Det som slår meg med diskusjonene her inne er at det blir mye forsvar av egne løsninger, i stedet for å se potensielle i nye løsninger som lages.
Om Apple hadde spurt mannen i gata i 2006 hva slags telefon han gjerne ville hatt, ville han neppe sagt iPhone. Om Ford hadde spurt mannen i gata i 1900 om hva slags kjøretøy han ville hatt ville han sagt raskere hest, ikke bil.
Innovasjon kommer ut i fra å se potensiale i de løsninger som finnes, ikke begrensningene i det som allerede er laget.
Jeg kommer til å legge OSM/MTB (om jeg får lov, og det har jeg vel lengre opp i denne tråden) som kartgrunnlagsopsjon i Trailguide, og da blir det jo en god heving av begge løsninger.
Men som det sies over her, alt til sitt bruk, og alle har ulike behov, interesser, tid og talenter for å finne stier. Jeg kan ikke dekke alles behov, men håper dekke opp for 90%. Selv om de siste 10% da ikke dekkes burde jo de ha en del ideér som kunne hjelpe dem i dag også.
Neste sommer, om du sykler deg vekk, og ikke finner frem, så kan du ta opp mobilen, gå inn på trailguide.no, og trailguide vil vise deg opsjonene videre.
Mvh. Bjørn Jarle Kvande
|
|
|
04/11/2014 10:11
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
2) Jeg er på en sti, men har kjørt meg litt vekk. Ønsker å finne ut hvor jeg er, og alternativer for hvor jeg kan kjøre videre. Har med meg mobilen. MTB map viser meg da Trondheim (er i Sarpsborg) = ubrukelig. mtbmap dekker Sarpsborg og ytre Østfold aldeles flott (nå, vet ikke når det skjedde) men taggingen er mangelfull dere nede. Her det bare å kjenne sin besøkelsestid. [url=http://mtbmap.no/#12/59.2802/11.0965] http://mtbmap.no/#12/59.2802/11.0965[/url) Ola utvidet kartet til å dekke hele Norge for noen dager siden, ja. Jeg tipset nylig Facebookgruppa "Stisykling Sarpsborg" om det, så de kan begynne å fargelegge kartet Jupp, så det  og løsningen funker fint på PC til planlegging, men - den bør i det minste trigge GPS på mobilen min automagisk. Blir misfornøyd av Trondheimskart når jeg står i skauen i Sarp....
|
|
|
04/11/2014 10:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som slår meg med diskusjonene her inne er at det blir mye forsvar av egne løsninger, i stedet for å se potensielle i nye løsninger som lages.
Jag tycker väl at det är mest du som har den holdningen. Jag tror många här har satt sig in i vad som har fungerat och vad som inte har fungerat hittills och har en rätt bra oppfatning av vad som kan bli bra. När du då kommer med kommentarer som tyder på att du inte ser poängen med färgekodade kart så begynner jag lure lit. Men lykke till, möjligt att det blir bra. Jag lurer bara när den första stien kommer in i området där jag syklar. Som det är nu efter 3.5 månader så finns det många alternativ som oppenbart fortfarande är bättre. reitstoen strava gpsies garminconnect och säkert flera andra tjänster där jag kan finna kart och gps spår.
|
|
|
[Re: runermm]
04/11/2014 10:27
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
For det andre blir utvalget av stier/runder fort veldig tilfeldig og ofte blir det bare standardrutene som blir inkludert og dermed blir tjenesten lite egnet til å finne nye stier i nærområdet. Utover dette så vil Trailguide nok oppleve utfordringer knyttet til vedlikehold av beskrivelsene samt mangelen av en koordinering mellom de ulike turbeskrivelsene i et gitt område.
Jeg sier ikke at tjenesten er bortkasta, men jeg tror det finnes bedre måter å løse dette på.
Det aller viktigste etter min mening er å bidra til kollektiv registrering, klassifisering og navngivning av alle stier gjennom OSM. Lykkes man med å få til det så har man overlegent utgangspunkt for å lage spennende tjenester, som f.eks Reitstøen og Øystein B har gjort (Mtbmap.no og Objo.net/mtbmap).
Legg så til en tjeneste (eller ei bok) med litt bredere, inspirerende artikler som tar for seg større, men avgrensa geografiske områder og som er kvalitetssikret av en redaksjon, da har du i sum gode verktøy for å gå på skattejakt i Norges stirike.
Trailforks.com virker ineteressant om man hadde klart å legge mtbmap til osm-kartlaget..
|
|
|
04/11/2014 10:32
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jupp, så det  og løsningen funker fint på PC til planlegging, men - den bør i det minste trigge GPS på mobilen min automagisk. Blir misfornøyd av Trondheimskart når jeg står i skauen i Sarp.... Lag deg et godt gammeldags bokmerke med sarpsborg-koordinatene urlen, så blir det så bra så.
|
|
|
04/11/2014 10:36
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Her er det mye pepper....tror kanskje alle har behov for å ta et par skritt tilbake og se på bredere bruksbehov. Jeg sjekker alle kartmuligheter ivrig når de dukker opp. Mange er alt for teknisk fokusert. For mye knot. Er vant til smarte løsninger så man slipper å installere/konfigurere/lære - selv om jeg er brukbart teknisk anlagt.
For meg er det egentlig to hovedscenario:
1) Jeg er et sted og har faktisk tid til å planlegge tur. Kan godt hende dette stedet er hjemme. Da har jeg tilgang på PC/nettbrett, og da funker en haug av løsninger. Her har jeg foreløpig ingen favoritter. Må innrømme at trailguide,no-konseptet har mye for seg allikevel: finnes det noen turer jeg kan prøve meg på? Eller deler av turer som folk har lagt ut? En kjapp beskrivelse av stien er nok for min del, trenger ikke å vite om de første 400m er håpløse, de neste 1000 er grønn, så kommer det 200m svart etc. Det å klassifisere stier ned på et slikt nivå er umulig. F.eks så fikser kona mange stier en fin sommerdag, men har ikke nubbsjans senere på høsten når det er vått. Skal vi ned på det nivået kan vi jo begynne å anbefale dekk og antall mm påkrevd fjæring? Eller holder det med alpinbakke-tanken? Man kan selvsagt hevde at kartet er altfor detaljert, men da kan du vel bare zoome litt ut ("ta et par skritt tilbake", som du skriver) og se hva gjennomsnittsfargen er? 2) Jeg er på en sti, men har kjørt meg litt vekk. Ønsker å finne ut hvor jeg er, og alternativer for hvor jeg kan kjøre videre. Har med meg mobilen. MTB map viser meg da Trondheim (er i Sarpsborg) = ubrukelig. OSM? Trailguide tilbyr ikke så mye hjelp i denne situasjonen heller. Ender ofte med å bruke google maps eller strava, og så kjøre basert på himmelretninger.... Det er ganske mange byer og tettsteder i Norge som nå har blitt "tagget"/fargelagt med mtb:scale nå, og dette kan du se bl.a. på http://www.mtbmap.no og http://objo.net/mtbmap pluss endel andre nettsteder som jeg har beskrevet her: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#KarteksemplerNoen av disse kartene, f.eks. objo.net/mtbmap, kan man legge inn i egne kart-apper på mobiltelefonen. Da kan man både få det til å virke med GPS-en og man kan laste ned kartet for offline-bruk (sparer litt datatrafikk ute i skogen, pluss at man ikke blir avhengig av nettet). MTBmap.no skal etterhvert også gå an å få inn i kart-appene, men foreløpig funker dette kun i Trøndelag. Les mer om stisykkelkart på smarttelefoner her. "stioverlay-kartet" kan du legge inn på en vanlig tur-GPS hvis du foretrekker det framfor mobiltelefonen. Selv brukte jeg dette i sommer, da jeg reiste til endel steder jeg aldri tidligere hadde vært, f.eks. Gautefall. Da hadde jeg på forhånd lastet ned endel spor fra Strava og lagt inn stiene på kartet (uten farge), så navigerte jeg etter dem på GPS-en. Da jeg kom hjem la jeg på farge. Det fungerte utmerket! Nestemann som skal dit trenger verken å dra innom Strava eller redigere i OSM. Det holder med en smarttelefon med nettleser, kart-app eller en vanlig tur-GPS. Så kommer kurveballen: mange stier blir aldri lagt ut, fordi noen ønsker ikke at bærmen skal sykle der. Enten for å holde perlene for seg selv, eller for å spare terrenget. Så enden på visa er kanskje mer konflikter? Dette er jeg slett ikke redd for. Her i Trondheim tror jeg tvert imot at effekten har vært at folk har oppdaget nye stier og dermed spredt seg utover på større del av marka, noe som stort sett gjør at eventuelle konflikter i de mest populære områdene har blitt redusert. Det er store deler av marka som knapt trafikkeres av turgåere - der møter jeg nå stadig syklister  Som nevnt av mange her, OSM/MTBmap.no/etc. og alle guide-løsningene (trailguide.no, diverse bøker, osv) utfyller hverandre. De sistnevnte kan ha bilder og turbeskrivelser som inspirerer, mens de førstnevnte kan brukes til navigasjon. Når trailguide.no får OSM på plass som alternativ til norgeskart tror jeg det blir en bra guide.
|
|
|
|
|