Norske "ernæringseksperter"
|
Norske "ernæringseksperter"
23/07/2014 06:07
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vel, Michael Mosley sier det jeg alltid har sagt. At sult er nøkkelen, og derfor er fett bra og (mye) karbohydrater dårlig. Både mettet og umettet fett fungerer (men ut fra det jeg har lest så bør disse kombineres). Hvorfor har norske ernæringseksperter så ufattelig problemer med å ta dette inn over seg? De er fortsatt "på spise mindre og trene mer"-vogna. Noe som nødvendigvis ikke er sant, fordi vi ikke har kartlagt hvordan alle hormonene fungerer. At vi må forbrenne mer er dog noe annet, men vi vet jo ikke hvordan vi skal overstyre det (av nevnte grunn). Det er ikke en gang sikkert at å gå ned i vekt er helsefrembringende for hver enkelt. Det virker som om ernæringsekspertene kan slå seg sammen med kjønnsforskning og homeopati, når det gjelder seriøsitet. http://www.vg.no/forbruker/helseguru-beklager-jeg-tok-feil/a/23259159/
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Norske "ernæringseksperter"
[Re: supernalle]
23/07/2014 06:32
|
Raskall
More than words
|
More than words
Vel, Michel Mosley sier det jeg alltid har sagt. At sult er nøkkelen, og derfor er fett bra og (mye) karbohydrater dårlig. Både mettet og umettet fett fungerer (men ut fra det jeg har lest så bør disse kombineres). Hvorfor har norske ernæringseksperter så ufattelig problemer med å ta dette inn over seg?
Tilbud/etterspørsel. Fordi lett-produkter er stor-industri og selger som hakka møkk. I tillegg er institusjonene som behandler overvekt forpliktet til å følge statens ernæringsråd for å beholde tilskuddene sine. Jeg har snakket med flere som jobber på (og driver) slike institusjoner som fortviler fordi de ikke kan gi den behandlingen de ønsker. For da mister de tilskuddene og går konk. Tung lavkarbo-diett er (min påstand) like effektiv for vektnedgang som slankeoperasjoner. Det er samtidig ekstremt mye bedre for kroppen enn å få fjernet/kuttet vekk indre organer. Brannfakkel dette, kjente jeg. Trodde ikke jeg brydde meg lenger. 
|
|
|
23/07/2014 07:11
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Problemet er vel ikke ernæringsekspertene, men "ernæringsekspertene". Viktig å skille mellom de med flere års utdanning innen kroppens funksjon, og de som har lest 3 wikipedia-artikler og en fanatismeside fra en annen "ernæringsekspert".
Et problem for den bransjen ser ut til å være at man tar utgangspunkt i at alle kropper er like, noe som selvfølgelig gjør matematikken enklere. Den dagen man slutter å si at "dette funker for alle!" tror jeg vi har kommet langt.
Jeg har selv gått ned en kilo på 4 dager nå, på en måte som ser ut til å fungere for MEG. Jeg har ingen planer om å anbefale den videre til andre da det ikke er sikkert det fungerer for andre.
Trønder osv
|
|
|
23/07/2014 07:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
For en måned siden tok jeg fem uker med 1280 kcal/per dag for å gå ned fem kilo. Jeg spiste lite fett og karbohydrater, men mye protein og grønnsaker. Det var da problemfritt å holde budsjettet uten å være sulten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Espen J]
23/07/2014 07:57
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemet er vel ikke ernæringsekspertene, men "ernæringsekspertene". De som faktisk er eksperter kalles ernæringsfysiologer. Dette er en beskyttet tittel som du faktisk må være utdannet til for å få lov å kalle deg. Hvem som helst kan kalle seg ernæringsekspert. Kaller du deg ernæringsekspert så er du i min bok i samme båt som de som driver med kjønnsforskning og homeopati som supernalle nevner over her... Geir: gidder du skrive, eventuelt på PM, eksempel på ukesmeny på det kaloribudsjettet?
|
|
|
[Re: H.Iversen]
23/07/2014 08:17
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
De som faktisk er eksperter kalles ernæringsfysiologer. Jeg har sett endeløse debatter med Kaare Norum, der han rimelig respektløst har forsvart dette tullballet. Fyren er ikke akkurat slank selv. Ernæringsfysiologistudiet har relativt stort overlapp med legestudiet. En venninne av meg gjorde et ganske smerteløst hopp til medisin, og er lege i dag. Det er ofte de som ikke kommer inn på legestudiet som ender som ernæringsfysiologer (evt. tannleger).
- Voltaire
|
|
|
23/07/2014 08:22
|
olechr
More than words
|
More than words
De fleste ernæringsråd har noe fornuftig i seg syntes jeg. Men for at de skal skille seg ut så må de legge det mot det ekstreme.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/07/2014 08:40
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Har jo skjedd et gradvis paradigmeskifte(pågår enda) innen ernæring og helse/livsstil de siste 20 år, hvor fettet ikke lenger er den stygge ulven, men sukker/raske karbohydrater tar over den rollen. Innen fedme og diabetes er det ganske stor enighet nå, men hjerte og kar henger litt etter. Sånne overganger tar tid og mange av skikkelsene innen det gamle dogmet kjemper i mot. En ganske vanlig prosess det, men synd for en del forbrukere som ikke greier å orientere seg selv.
iq
|
|
|
23/07/2014 08:54
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Mulig dette er OT, men noe annet jeg ikke skjønner innen slanking, er folks avesjon mot alt som ikke er behagelig. Mange ligger i sofaen og venter på en slankekur som betyr at de kan fortsette å ligge på sofaen og spise sitt vanlige potetgull mens kiloene renner av og musklene vokser. Trening er vondt og slitsomt, og grønnsaker er ikke godt, både matlaging og trening tar fra dem tv-tid og man skal iallefall ikke kjenne seg sulten et eneste sekund.
Så hver gang en "kostholdsekspert" forteller dem at "i denne boka forteller jeg deg hvordan du kan få superkropp av å gjøre fuck all" går folk mann av huse for å kjøpe den. Men den havner raskt i "slankebok-hylla" i sitt private bibliotek fordi at å spise brokkoli og gå en halvtime et par ganger i uka var mer enn de var forberedt på.
"ta deg sammen" er egentlig 90% av alle ernæringsråd folk burde trenge.
Trønder osv
|
|
|
23/07/2014 09:24
|
Raskall
More than words
|
More than words
"ta deg sammen" er egentlig 90% av alle ernæringsråd folk burde trenge. Det er ikke så enkelt. Dette er nok riktig for de som EGENTLIG ikke har et helseproblem på grunn av overvekten men har lyst til å se bra ut i badebukse/bikini. For sykelig overvektige er det mest sannsynlig kontraproduktivt å få rådet "ta deg sammen" da det ofte er andre årsaker som gjør at man blir så stor. Det kan være sykdom eller det kan være psykdom. Jeg trener 8-10 timer hver uke. Tilbakelegger flere titalls mil på sykkelen. Likevel går jeg ikke ned i vekt. Vekta ligger dønn stabilt på 134-136 kilo. Og jeg vet veldig godt hvorfor. Det er fordi jeg overspiser. Jeg klarer ikke å ta kontroll på overspisingen til tross for et brennende ønske om å komme meg ned under 100 kilo. Til tross for at jeg til tider oppfattes som treningsnarkoman av mine omgivelser. Jeg har kunnskapen som skal til. Jeg har gått ned fra ca. 160 kilo til 100 én gang og fra 180 (pluss. Vekta gikk ikke lenger) til 115 kilo en annen gang. De siste 2-3 årene har jeg klart å stabilisere meg på 130-136 kilo men det er komplett umulig å gå ned. Men jeg vet fremdeles hvorfor. Spørsmålet jeg ikke klarer å svare på er: Hvorfor spiser Roffe? (referanse til Jeppe på bjerget) Jeg var inne i et 6 års opplegg i regi Helse Sørøst med start i 2010 og var på god vei til å finne svaret. Men etter et år fjernet Helse Sørøst tilbudet uten å gi noen erstatning. Jeg stod igjen alene. Frem til nå. 15. januar ble jeg tatt opp hos overvektspoliklinikken i Moss. Da ble jeg lovet 7 måneders individuell oppfølging. Allerede 29. april ble jeg tatt inn til individuell vurdering. Jeg nektet å la meg operere og fikk medhold i at jeg trengte hjelp av en psykolog. Jeg har første time hos denne psykologen 18. august. 6 måneder etter oppstarten av "opplegget". Det blir spennende å se om jeg får flere enn den ene timen innen de 7 månedene fra oppstart 15. januar har gått. Jeg tror ikke min historie er unik. Den er kanskje unik siden jeg nekter å la meg operere samt periodevis er treningsnarkoman men årsaken til min overvekt er nok ikke unik. Så om noen kommer til meg og sier "ta deg sammen" så får de se treningsdagbøker, personlige dagbøker og statistikker jeg har liggende på min innsats for å gå ned i vekt og forbedre min helse de siste 5 årene. Bortsett fra at kroppen nå er (minst) 45 kilo lettere enn sommeren 2009 så har alle disse 5 årene i mine øyne vært resultatløse. Jeg har bedt overvektspoliklinikken om å diagnostisere min spiseforstyrrelse og hjelpe meg ut av den. "Ta deg sammen" er ikke godt nok. Ikke skalpell heller.
|
|
|
[Re: Raskall]
23/07/2014 09:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det är säkert en del som är som dig men det stora flertalet av de överviktiga i norge är nog inte det på grund av något underliggande problem men för att de faktiskt sitter på sofan och spiser för mycket.
Vad man spiser spelar säkert än roll och lavkarbo är säkert bra för endel men debatten är som vanligt alltför polariserad.
Det är nog många som är som mig som inte har några direkta problem att hålla vikten med ett vanligt kosthold om vi tänker lite på hur mycket och vad vi spiser. Om jag skulle spisa potetgull och brus/öl varje kväll framför tv så skulle jag helt klart gå upp i vikt.
|
|
|
23/07/2014 09:38
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tilbakelegger flere titalls mil på sykkelen. Likevel går jeg ikke ned i vekt. Hvorfor sykler du når du skal ned i vekt? Skal det funke så bør du nok opp mot 30 timer i uka. Dette er fullstendig feil trening for vektreduksjon. Begynn med sprint, vektløfting, alt som har noe med hurtighet i seg.
- Voltaire
|
|
|
23/07/2014 10:06
|
Raskall
More than words
|
More than words
Tilbakelegger flere titalls mil på sykkelen. Likevel går jeg ikke ned i vekt. Hvorfor sykler du når du skal ned i vekt? Skal det funke så bør du nok opp mot 30 timer i uka. Dette er fullstendig feil trening for vektreduksjon. Begynn med sprint, vektløfting, alt som har noe med hurtighet i seg. Igjen en forenkling som er vanskelig å forstå for mange. mange år med ektrem overvekt gjør noe med kroppen. Knær og ankler er fullstendig ødelagt og duger ikke til annet enn svømming og sykling. I tillegg har jeg fått diagnosen "frozen shoulder" på begge skuldrene noe som også er en konsekvens av diabetesen (som igjen kom pga overvekten) så det meste av styrketrening utgår. Men det var ikke det som var poenget mitt. Poenget er at "Ta deg sammen" utenfra ser ut som løsningen for 90%. Det er en feilslutning. Sykkel har vært verktøyet begge gangene jeg har gått mye ned i vekt på kort tid så det er effektivt nok. Utfordringene ligger på andre steder enn valg av fysisk aktivitet.
|
|
|
[Re: fredriks]
23/07/2014 10:10
|
Raskall
More than words
|
More than words
Ja, det är säkert en del som är som dig men det stora flertalet av de överviktiga i norge är nog inte det på grund av något underliggande problem men för att de faktiskt sitter på sofan och spiser för mycket.
Nå er det mange nyanser av overvekt og det er ingen som tar feil. Når man oppnår en BMI på 40-, 50- og 60-tallet tør jeg påstå at det ikke bare er å "Ta seg sammen". Sitter man på sofaen og spiser seg syk så er det en annen grunn til det enn at "potetgull og cola er godt".
|
|
|
23/07/2014 10:40
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Raskall:
Jeg er fult og helt enig i mye der. Jeg tilhører selv en av de som bare skal se tøffere ut i badebukse. Jeg har også hatt, og har delvis fortsatt, enkelte psykologiske knekk, og bruker en eske snus om dagen på tross av at jeg har serdeles lite lyst på de kreftfremkallende stoffene det inneholder, jeg vet godt hva det betyr når hodet ikke følger logikk.
Det jeg mener med "ta deg sammen" er like mye hva du har i deg som hvor mye du trener. Vi har alle gått gjennom potetgullavdelingen på den lokale matvarebutikken og kjent suget. Eller kjent sulten hjemme og tenkt på hva som er i kjøleskapet. Forskjellen er at noen gir etter for suget, andre motstår det. "Ta deg sammen!" er å innse at å være sulten eller sliten ikke er behagelig, men det er det som må til for å komme videre.
Jeg vet det er utrolig harry, men jeg tror det er noe sant i at "smerte er svakhet som forlater kroppen", om det gjelder trening eller mat.
Trønder osv
|
|
|
23/07/2014 10:46
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg vet det er utrolig harry, men jeg tror det er noe sant i at "smerte er svakhet som forlater kroppen", om det gjelder trening eller mat.
Du har selvsagt helt rett. Men veien til å komme til denne erkjennelsen har forskjellig lengde og forskjellige hindere for de aller fleste vil jeg tro. Pussig at du skulle nevne det sitatet, forresten. Jeg kjøpte meg to slike drikkeflasker på lørdagen: 
|
|
|
23/07/2014 11:04
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"ta deg sammen" er egentlig 90% av alle ernæringsråd folk burde trenge. Det er ikke så enkelt. Dette er nok riktig for de som EGENTLIG ikke har et helseproblem på grunn av overvekten men har lyst til å se bra ut i badebukse/bikini. For sykelig overvektige er det mest sannsynlig kontraproduktivt å få rådet "ta deg sammen" da det ofte er andre årsaker som gjør at man blir så stor. Det kan være sykdom eller det kan være psykdom. Jeg trener 8-10 timer hver uke. Tilbakelegger flere titalls mil på sykkelen. Likevel går jeg ikke ned i vekt. Vekta ligger dønn stabilt på 134-136 kilo. Og jeg vet veldig godt hvorfor. Det er fordi jeg overspiser. Jeg klarer ikke å ta kontroll på overspisingen til tross for et brennende ønske om å komme meg ned under 100 kilo. Til tross for at jeg til tider oppfattes som treningsnarkoman av mine omgivelser. Jeg har kunnskapen som skal til. Jeg har gått ned fra ca. 160 kilo til 100 én gang og fra 180 (pluss. Vekta gikk ikke lenger) til 115 kilo en annen gang. De siste 2-3 årene har jeg klart å stabilisere meg på 130-136 kilo men det er komplett umulig å gå ned. Du gjør 50 % av jobben, og du må gjøre hele jobben! som du selv sier , for å gå ned i vekt: trene og ikke overspise. Du har tydeligvis klart det tidligere. Så det handler om viljestyrke. Det betyr ikke at det er enkelt, men det er viljestyke det handler om.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
23/07/2014 11:08
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
snip.. Bortsett fra at kroppen nå er (minst) 45 kilo lettere enn sommeren 2009 så har alle disse 5 årene i mine øyne vært resultatløse. Jeg er uenig, om du tillater det. Etter å ha lest de første postene dine, ærlige som de var og sett fortsettelsen og lidenskapen for sykling så vil jeg påstå at det ikke har vært resultatløst. I tillegg vil jeg tro det er mange som har latt seg inspirere av innleggene dine, og dine meningers mot. Bra jobba Raskall! Bjørn
|
|
|
[Re: HeavyDude]
23/07/2014 11:10
|
Raskall
More than words
|
More than words
Du gjør 50 % av jobben, og du må gjøre hele jobben! som du selv sier , for å gå ned i vekt: trene og ikke overspise. Du har tydeligvis klart det tidligere. Så det handler om viljestyrke. Det betyr ikke at det er enkelt, men det er viljestyke det handler om.
Viljestyrke er en kortvarig "løsning". Og jeg har ikke klart det tidligere. Å klare det betyr at man finner en permanent løsning på problemet. Det blir som røykere som har sluttet å røyke 8 ganger. De har ikke klart å slutte å røyke.
|
|
|
[Re: BjornS]
23/07/2014 11:22
|
Raskall
More than words
|
More than words
snip.. Bortsett fra at kroppen nå er (minst) 45 kilo lettere enn sommeren 2009 så har alle disse 5 årene i mine øyne vært resultatløse. Jeg er uenig, om du tillater det. Etter å ha lest de første postene dine, ærlige som de var og sett fortsettelsen og lidenskapen for sykling så vil jeg påstå at det ikke har vært resultatløst. I tillegg vil jeg tro det er mange som har latt seg inspirere av innleggene dine, og dine meningers mot. Bra jobba Raskall! Bjørn Joda.. hadde det ikke vært for syklingen så hadde jeg nok, kanskje i beste fall, vært 100% ufør nå. Episke turer og opplevelser på sykkelen har det også vært mange av. Så jeg hiver ut av meg klisjeen "Misforstå meg rett". Det hadde vært så utrolig deilig å føle at helsa ble bedre fremfor at den bare ikke blir verre. Men igjen er vi på siden av temaet. "Ta deg sammen" og "det er bare viljestyrke som skal til" blir for enkel resept for de som ikke står oppi det. Jeg føler bare for å ta de sykelig overvektige i forsvar når argumenter som "Ta deg sammen" og "Det er enkelt, bruk mer energi enn du tar inn" dukker opp. De har helt rett, men de tar samtidig så veldig, veldig feil.
|
|
|
23/07/2014 11:38
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Ærlig innlegg Raskall. Lykke til. Personlig ville jeg sett litt nøyere på teknikken på det du gjør. F.eks "frozen shoulder". Er det et hinder for å løfte eller er det egentlig mer et produkt av at du har løftet og eller gjort andre fysiske ting med dårlig skulderteknikk. Husker på at "god teknikk" generelt svir, brenner mer og er tyngre mentalt. Men det gir resultater og for en gitt og samme mengde, så også færre ledd- og slitasjeproblemer. Trener du også hardt nok til at du mister apetitten i perioder ? Det kan dreie seg om så lite som 10 timer. Fins mange idrettsutøvere som rett og slett presser ned mat, de ikke har lyst på, men som treningsopplegget krever at de gjør. Uansett, forandringer kan fryde, spesielt om det nåværende ikke fungerer etter planen.
Ernæringsfysiologi, medisin osv.. Nesten alle vitenskaper vet ikke allverdens. Selv fysikkens lover, gjelder vel strengest tatt bare for en miderlitidig periode. Universet utvikler seg, også menneskekroppen. I tillegg vet man vel langtfra alt om tilstand X før tingen er på utviklingens vei mot tilstand Y.
Det vil likevel gå prestisje i å ha "oppfunnet disiplinens krutt". Og den forsker e.l. med suksess en periode, tviholder oftest på sin gamle teori til det kjedsommelige. Jamfør også statens ernæringsråd. Ofte kan det rett og slett være enklere og raskere å være forsker på egen kropp, enn å følge med på disse vitenskaps-narcissistenes evige runddans.
Som nevnt, så har vel kroppene våres genetisk sett, blitt rusta til å tåle sult i perioder. F.eks fastes det 2 uker på den klinikken i Russland, før kjemoterapi. De vil jo ikke drepe klientene sine før behandlingen begynner i seg selv. Her er mitt personlige beste tips å rett og slett reise seg opp, bevege seg, så roer ofte maset fra magen seg. "Glemme" å tenke på seg selv og være selvfokusert.
Jeg har en bror som er overspiser. For han, som for meg er lettest å se, så handler det som "knapphet" fra barndommen. Også dengang, da vi en sjelden gang hadde noe etendes, så spiste han som om han skulle slippe å være sulten resten av uka. Det funka jo ikke, men han gjør det likevel daglig den dag i dag. Dette, kombinert med aversjon mot "fysisk slit", har også ført til andre medisiner/tabletter på menyen. Likevel svært vanskelig for ham og endre på det som opplagt ikke fungerer.
Det er tross alt ikke resultatløst om du har lært hva som ikke fungerer. Det vet noe mer, selv om det ikke funka.
Redigert av Abit; 23/07/2014 11:39.
|
|
|
23/07/2014 11:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men igjen er vi på siden av temaet. "Ta deg sammen" og "det er bare viljestyrke som skal til" blir for enkel resept for de som ikke står oppi det.
Jeg føler bare for å ta de sykelig overvektige i forsvar når argumenter som "Ta deg sammen" og "Det er enkelt, bruk mer energi enn du tar inn" dukker opp. De har helt rett, men de tar samtidig så veldig, veldig feil.
Men ming poäng över var och är fortfarande. Måste vi alltid mest tänka på de sjukligt överviktiga? På skalan mellan folk med anorexi och folk som väger extremt mycket tror jag det finns många som skulle kunna ta sig mer samman och röra på sig mer.
Redigert av fredriks; 23/07/2014 11:50.
|
|
|
23/07/2014 11:49
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du gjør 50 % av jobben, og du må gjøre hele jobben! som du selv sier , for å gå ned i vekt: trene og ikke overspise. Du har tydeligvis klart det tidligere. Så det handler om viljestyrke. Det betyr ikke at det er enkelt, men det er viljestyke det handler om.
Viljestyrke er en kortvarig "løsning". Og jeg har ikke klart det tidligere. Å klare det betyr at man finner en permanent løsning på problemet. Det blir som røykere som har sluttet å røyke 8 ganger. De har ikke klart å slutte å røyke. Like fullt er det, bottom line, viljestyrke det handler om. Enten man "slutter" å røyke 8 ganger, eller slanker seg 45 kg. Hvilket ikke betyr at man kan ga nytte av hjelp fra andre. Men jobben og ansvaret ligger på meg selv. Viljestyrke er ingen "kortvarig" løsning. Det er løsningen.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: fredriks]
23/07/2014 11:55
|
Raskall
More than words
|
More than words
Men ming poäng över var och är fortfarande. Måste vi alltid mest tänka på de sjukligt överviktiga?
Neida. Men det er de man ser og det er de som er offer for stigmatisering. Og stigmatisering har aldri ført til noe som helst godt. På skalan mellan folk med anorexi och folk som väger extremt mycket tror jag det finns många som skulle kunna ta sig mer samman och röra på sig mer.
Det er riktig. Men her har jeg ingen erfaring å dele. Annet enn at jeg var fullstendig ubevisst problemet i denne fasen av livet. Det var faktisk en gedigen overraskelse den dagen jeg måtte i spesialbutikk for å få stort nok tøy.
|
|
|
23/07/2014 12:16
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Viljestyrke er en kortvarig "løsning". Og jeg har ikke klart det tidligere. Å klare det betyr at man finner en permanent løsning på problemet. Det blir som røykere som har sluttet å røyke 8 ganger. De har ikke klart å slutte å røyke.
Handler ikke det om selvdisiplin? Og vaner? Du har jo mestret det fysiske, det å komme seg ut av sofaen. Mange klarer det, se på treningsstudioene, mange klarer og trene der i korte perioder. Men mange gir opp etter en tid fordi resultatet ikke kom fort nok, og det å spise sunt er "kjedelig" fordi det er implementert i hjernen at junk er digg. Mange av dem velger noe veldig simpelt å trene, f.eks styrketrening, som ikke utfordrer hode i stor grad. Det er det psykiske leddet som feiler. Selvdisiplin er ikke noe man bare får, det kommer etter mange mentale kamper med seg selv. Med tiden så blir det lettere fordi man har mestringsfølelsen, som gjør at man kan kontrollere sine lyster. Dieter ala det GeirK nevner er selvdisiplin-trening(selv om han sier han ikke var sulten). Sitater ala "harden the fuck up" fungerer når kompisen din rykker fra deg på sykkel og du vil holde hjulet. Tror ikke det hjelper så mye når du er sulten og har valget mellom egg og tunfisk salat eller en pizza. Da ender du fort opp med begge alternativer i magen. Tror mange hadde innsett en ny dimensjon av livet ved å bli sendt på noe som ligner på et militær-opptak. Det å kjenne på den følelsen man har de siste 500 meter av en bakke man hater, i flere uker, gjør noe med tankene om hva kroppen/hode kan få til. Raskall, du har jo litt press på deg. Tror mange på dette forumet forventer at du når dine mål. Du er jo også et forbilde for mange som er litt runde i kantene. Det burde være en inspirasjon når du står ovenfor daglige valg. I tillegg har du jo startet med foredrag og vært åpen om deg selv. Hvis du tenker langsiktig så har du jo fort en grei bi-inntekt som rådgiver/coach/veileder. Det du lærer i din personlige kamp for å gå ned i vekt kan du tjene på senere, og din bakgrunn er bra markedsføring for den kundegruppen du er attraktiv for. Lykke til.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
23/07/2014 12:29
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
"Helvetesuka" i aspiranten, var lærdom for livet ! Speilet er for meg en bedre rådgiver enn ymse selvdyrkende og derav skråsikre vitenskapsfolk. De fleste vitenskaper tilbyr til større usikkherhet og mindre skråsikkerhet, dess dypere man går. Derfor et lite paradoks. Men speilet da. Et par år med bare sykling. Og nå nesten et år uten å ha orker å sykle så ofte med maks intensitet og tyngste gir. Hva skjer ? Nakkemuskulatur røyk jo først, så litt mer øvre rygg og hamstrings. Eneste som tilsynelatende fortsetter å vokse, er magen  . Er ikke så ekstremt da, men jeg ser dem jo helt klart selv. Den største fornøyelsen jeg har hatt, er at beina aldri lenger blir til gele etter første lille kul i terrenget på sykkelen. Intesitet Vs familie og jobb blir verre. Noe overskudd skal man jo også ha til det andre. Men igjen, man kan også presse seg mye på det området også. Det går seg ofte litt til etterhvert. Det er helt sikkert bedre å nekte kona sex fordi man er sliten p.g.a overtrening enn sliten p.g.a undertrening. I det førstnevnte tilfelle, så klarer de sjeldent å holde fingrene av fatet og gjør derfor mesteparten av jobben for en 
Redigert av Abit; 23/07/2014 12:34.
|
|
|
[Re: Andreas83]
23/07/2014 13:28
|
Raskall
More than words
|
More than words
Handler ikke det om selvdisiplin? Og vaner? Selvsagt. Og dette vet et hvert rasjonelt menneske. Men ved ethvert misbruk av hva som helst er det rasjonelle komplett fraværende. Den rasjonelle alkoholiker vet at han ikke burde drikke, den rasjonelle anorektiker vet at hun må spise mat, den rasjonelle narkomane vet at han ikke skal sette det skuddet. Men likevel gjør de det. Selvdisiplin, gode vaner og viljestyrke er gode og helt nødvendige verktøy for å gjøre en livsstilsendring. Men de verktøyene kan kun håndteres av et rasjonelt menneske og ved rasjonelle handlinger. Det å stappe trynet fullt av mat når verden stormer rundt deg er komplett irrasjonelt. Det hjelper mot absolutt ingenting. Det har ingen nytteverdi. Men det gir en "instant relief". Det gir umiddelbart en god følelse. Det lindrer det som oppfattes som en form for abstinens. Før man etter en stund kommer til hektene og føler skammen og flauheten over at man "havna på kjøret" atter en gang. Det er som å sitte på sidelinja med henda bundet fast mens noen medisinerer deg med mat. Derfor er det bare en ekstra spiker i kista når noen hevder at det bare er å ta seg sammen eller at det bare handler om viljestyrke. Nå er det lenge siden jeg var på det nivået jeg beskriver over her. Men jeg har vært der i mange år og dette "monsteret" vaker i overflaten hele tiden. Jeg tar meg sammen og har en enorm viljestyrke 23,5 timer hvert eneste døgn. Det jeg trenger er hjelp til å mestre den siste halvtimen.
|
|
|
23/07/2014 17:02
|
olechr
More than words
|
More than words
"ta deg sammen" er egentlig 90% av alle ernæringsråd folk burde trenge. Det er ikke så enkelt. Dette er nok riktig for de som EGENTLIG ikke har et helseproblem på grunn av overvekten men har lyst til å se bra ut i badebukse/bikini. For sykelig overvektige er det mest sannsynlig kontraproduktivt å få rådet "ta deg sammen" da det ofte er andre årsaker som gjør at man blir så stor. Det kan være sykdom eller det kan være psykdom. Jeg trener 8-10 timer hver uke. Tilbakelegger flere titalls mil på sykkelen. Likevel går jeg ikke ned i vekt. Vekta ligger dønn stabilt på 134-136 kilo. Og jeg vet veldig godt hvorfor. Det er fordi jeg overspiser. Jeg klarer ikke å ta kontroll på overspisingen til tross for et brennende ønske om å komme meg ned under 100 kilo. Til tross for at jeg til tider oppfattes som treningsnarkoman av mine omgivelser. Jeg har kunnskapen som skal til. Jeg har gått ned fra ca. 160 kilo til 100 én gang og fra 180 (pluss. Vekta gikk ikke lenger) til 115 kilo en annen gang. De siste 2-3 årene har jeg klart å stabilisere meg på 130-136 kilo men det er komplett umulig å gå ned. Men jeg vet fremdeles hvorfor. Spørsmålet jeg ikke klarer å svare på er: Hvorfor spiser Roffe? (referanse til Jeppe på bjerget) Jeg var inne i et 6 års opplegg i regi Helse Sørøst med start i 2010 og var på god vei til å finne svaret. Men etter et år fjernet Helse Sørøst tilbudet uten å gi noen erstatning. Jeg stod igjen alene. Frem til nå. 15. januar ble jeg tatt opp hos overvektspoliklinikken i Moss. Da ble jeg lovet 7 måneders individuell oppfølging. Allerede 29. april ble jeg tatt inn til individuell vurdering. Jeg nektet å la meg operere og fikk medhold i at jeg trengte hjelp av en psykolog. Jeg har første time hos denne psykologen 18. august. 6 måneder etter oppstarten av "opplegget". Det blir spennende å se om jeg får flere enn den ene timen innen de 7 månedene fra oppstart 15. januar har gått. Jeg tror ikke min historie er unik. Den er kanskje unik siden jeg nekter å la meg operere samt periodevis er treningsnarkoman men årsaken til min overvekt er nok ikke unik. Så om noen kommer til meg og sier "ta deg sammen" så får de se treningsdagbøker, personlige dagbøker og statistikker jeg har liggende på min innsats for å gå ned i vekt og forbedre min helse de siste 5 årene. Bortsett fra at kroppen nå er (minst) 45 kilo lettere enn sommeren 2009 så har alle disse 5 årene i mine øyne vært resultatløse. Jeg har bedt overvektspoliklinikken om å diagnostisere min spiseforstyrrelse og hjelpe meg ut av den. "Ta deg sammen" er ikke godt nok. Ikke skalpell heller. Når espen sier at ta deg sammen er det de fleste trenger. Så går vel ikke det bare på trening? Men generelt. Ser ikke forskjellen mellom å ta seg sammen og det du skriver. Er helt sikker på at det ikke er lett. Men det er mange som klarer det akkurat som det er mange som klarer å slutte å røyke.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/07/2014 18:47
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Det som omtrent aldri blir tatt høyde for når det kommer til vektnedgang, er hvor mye av vekten som er muskelmasse og hvor mye som er fett.
Det jeg har lest og som virker fornuftig, er at en diett med høyt inntak av proteiner hjelper kroppen å beholde mye mer av muskelmassen enn en vanlig karbo/fett/protein-diett...derfor tror jeg en lavkarbo-diett er bra mtp å se bra ut, ikke bare veie lite.
Og det med at vi alle er unike snøfnugg har jeg lite trua på..menneskekroppen kan ikke være så forskjellig og repsondere på så utrolig mange forskjellige måter.
Redigert av kaffekanne; 23/07/2014 18:48.
|
|
|
|
|