Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien...
[Re: grr]
21/07/2014 20:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tror og man ikke skal glemme i hvilken form disse gutta er i. Se denne linken som drodler litt rundt 12 etappen og L ten Dam sine strava data. Han pusher seriøse watt verdier men pulsen følger ikke etter. http://roadcyclinguk.com/sportive/tour-de-france-2014-stage-12-strava-update.html
Redigert av sveinaa; 21/07/2014 20:57.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
21/07/2014 20:58
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Formen kom ikke av seg selv. I hvert fall ikke den som varer. Og så blir debatten komplisert  Han kjørte også lenge med magetrøbbel og likevel...... Jeg tror det er knallharde intensive økter bak det og meget lange og smertefulle "sone 1" Spennendes uansett. Mistenker, personlig, Kristoff for å være en liten "china boy in sports academy".
Redigert av Abit; 21/07/2014 21:01.
|
|
|
[Re: fredriks]
21/07/2014 21:05
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har problem med att lägga så mycket i hur en landeveisyklist tränar med tänke på att de konkurrerar så otroligt mycket under en lång sesong.
Så spesielt tycker jag väl inte heller hans opplägg över är, en tur med intervaller, en med spurter och en ganska lång hård tur. Veldig enig. Det er ikke mye nytt i dette ukeoppsettet, og med uspesifisert hvor mye intervalltid som er lagt inn, og hvordan denne uken er ift ritt i tiden for og etter. Og ikke noe innlegg for kosekjøring i sone 1 for å nå toppen i birkenpulja eller verdenstoppen ....Alex har nok svettet sine liter på intervalløkter 
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: Abit]
21/07/2014 21:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Aner ikke hvordan han trener, men er ikke poenget å øke watten for å kjøre billigst frem til finalen? Jeg har tro på at han kjører knallhardt og relativt (i sykkeltermer) dopingfritt. Og det syns jeg han bør få sin kred for. Det er ikke knallhardt å løfte 2 tonn i uka maks. Det er knallhardt å løfte 50 tonn hver dag 6 dager i uka, a la Ilya Ilyin. Det er sinnsykt. Jeg våger å tro at Kristoff kjører noe tilnærmerende filosofi. Man kan ta feil. Men uansett. Forrige seier var jæv imponerende kjørt Tror ikke det er sånn. Kristoffs styrke er at han ikke har brent kruttet på de første 5 timene pga målrettet trening for å bli god på det (Tror det er dette fokuset som skiller han fra de andre spurterne). Det at han er blitt en spurter tror jeg først og fremst handler om gener og muskelfibre foran spisset trening på akkurat det. Tror det som kommer til å overraske mest med kristoff er den vanvittig kjørestyrken han vil få om et par år. Da kan vi kan få helt sinnsyke vår sesonger med Kristoff i førersetet 
|
|
|
21/07/2014 21:17
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tror det som kommer til å overraske mest med kristoff er den vanvittig kjørestyrken han vil få om et par år. Hva legger du i kjørestyrke?
|
|
|
21/07/2014 21:33
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
21/07/2014 22:28
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Aner ikke hvordan han trener, men er ikke poenget å øke watten for å kjøre billigst frem til finalen? Jeg har tro på at han kjører knallhardt og relativt (i sykkeltermer) dopingfritt. Og det syns jeg han bør få sin kred for. Det er ikke knallhardt å løfte 2 tonn i uka maks. Det er knallhardt å løfte 50 tonn hver dag 6 dager i uka, a la Ilya Ilyin. Det er sinnsykt. Jeg våger å tro at Kristoff kjører noe tilnærmerende filosofi. Man kan ta feil. Men uansett. Forrige seier var jæv imponerende kjørt Tror ikke det er sånn. Kristoffs styrke er at han ikke har brent kruttet på de første 5 timene pga målrettet trening for å bli god på det (Tror det er dette fokuset som skiller han fra de andre spurterne). Det at han er blitt en spurter tror jeg først og fremst handler om gener og muskelfibre foran spisset trening på akkurat det. Tror det som kommer til å overraske mest med kristoff er den vanvittig kjørestyrken han vil få om et par år. Da kan vi kan få helt sinnsyke vår sesonger med Kristoff i førersetet Sveinaa....Hvilket krutt ? Tror du ikke alle samler på det som er å få utenom flaksa da ? Så hvordan overlever når kruttet ikke er der og likevel ha noe krutt 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
22/07/2014 00:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tror det som kommer til å overraske mest med kristoff er den vanvittig kjørestyrken han vil få om et par år. Hva legger du i kjørestyrke? At han får 40-50 watt mer å kjøre med, og at disse vil gjøre ham enda mer rustet til å holde "feltfarten" og kanskje til og med gi ham større muligheter til å kjøre mer offensivt.
|
|
|
22/07/2014 00:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Aner ikke hvordan han trener, men er ikke poenget å øke watten for å kjøre billigst frem til finalen? Jeg har tro på at han kjører knallhardt og relativt (i sykkeltermer) dopingfritt. Og det syns jeg han bør få sin kred for. Det er ikke knallhardt å løfte 2 tonn i uka maks. Det er knallhardt å løfte 50 tonn hver dag 6 dager i uka, a la Ilya Ilyin. Det er sinnsykt. Jeg våger å tro at Kristoff kjører noe tilnærmerende filosofi. Man kan ta feil. Men uansett. Forrige seier var jæv imponerende kjørt Tror ikke det er sånn. Kristoffs styrke er at han ikke har brent kruttet på de første 5 timene pga målrettet trening for å bli god på det (Tror det er dette fokuset som skiller han fra de andre spurterne). Det at han er blitt en spurter tror jeg først og fremst handler om gener og muskelfibre foran spisset trening på akkurat det. Tror det som kommer til å overraske mest med kristoff er den vanvittig kjørestyrken han vil få om et par år. Da kan vi kan få helt sinnsyke vår sesonger med Kristoff i førersetet Sveinaa....Hvilket krutt ? Tror du ikke alle samler på det som er å få utenom flaksa da ? Så hvordan overlever når kruttet ikke er der og likevel ha noe krutt Krutt = glykogen i musklene og lagrene.
|
|
|
[Re: loik]
22/07/2014 00:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mitt poeng var bare å vise til hvor god form disse gutta er i. Gjennomsnittsfarten var 44,7 for L ten Dam og ganske bra å få til det med de pulsverdiene. Synes uansett at det er ganske rått å kjøre over 36 minutter/14% av tiden på høye wattverdier uten at pulsen viser det/ følger med. Viser i allefall at han klarer å kvitte seg med en del laktat underveis.
Redigert av sveinaa; 22/07/2014 00:33.
|
|
|
22/07/2014 04:22
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Du er en foreviget naiv optimist. Må skuffe deg. må kjøres hardt, skal du tåle hardt. Tenk litt over det og foreslå alternativer. Vi ønsker alle at de fins
|
|
|
22/07/2014 06:33
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Mitt poeng var bare å vise til hvor god form disse gutta er i. Gjennomsnittsfarten var 44,7 for L ten Dam og ganske bra å få til det med de pulsverdiene. Synes uansett at det er ganske rått å kjøre over 36 minutter/14% av tiden på høye wattverdier uten at pulsen viser det/ følger med. Viser i allefall at han klarer å kvitte seg med en del laktat underveis. Fordi de sykler i felt, han sykler ikke 44,7 alene med samme puls-/wattverdier. Det hadde bare vært imponerende om han syklet 36 minutter sammenhengende på høye wattverdier.
|
|
|
22/07/2014 09:06
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Det der så ut som en passe hard watt-økt. Med så lang kjøretid får du aut. mye tid i høye soner når de drar på litt. Han hadde jo kun 7 min i Anaeorbic-sona og nesten ikke noe i nevro. Er ikke skremt av snitt-watten til proffene på lange etapper. På tempo derimot ser du hva de er gode for. Årsaken til at watten ikke er høyere er nok at de skal sykle ritt i 3 uker.
Redigert av Hekta-MTB; 22/07/2014 09:06.
|
|
|
22/07/2014 09:09
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
Hadde vært moro å sett tilsvarende for de to gutta som var i brudd.
|
|
|
22/07/2014 09:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du er en foreviget naiv optimist. Må skuffe deg. må kjøres hardt, skal du tåle hardt. Tenk litt over det og foreslå alternativer. Vi ønsker alle at de fins Det må du gjerne si. Bare husk at jeg ikke har sagt at han ikke trener knall hardt. Jeg tror bare ikke han ikke kjører så mye maks(styrke) som deg. 
|
|
|
22/07/2014 09:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mitt poeng var bare å vise til hvor god form disse gutta er i. Gjennomsnittsfarten var 44,7 for L ten Dam og ganske bra å få til det med de pulsverdiene. Synes uansett at det er ganske rått å kjøre over 36 minutter/14% av tiden på høye wattverdier uten at pulsen viser det/ følger med. Viser i allefall at han klarer å kvitte seg med en del laktat underveis. Fordi de sykler i felt, han sykler ikke 44,7 alene med samme puls-/wattverdier. Det hadde bare vært imponerende om han syklet 36 minutter sammenhengende på høye wattverdier. Ingen som har påstått at han ville syklet med samme hastighet alene. Poenget mitt var bare at når man ser på pulsen ser det ut som en søndagstur. Du kan jo prøve å legge ut på en tilsvarende tur og prøve å få tilsvarende wattverdier og puls.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
22/07/2014 09:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det der så ut som en passe hard watt-økt. Med så lang kjøretid får du aut. mye tid i høye soner når de drar på litt. Han hadde jo kun 7 min i Anaeorbic-sona og nesten ikke noe i nevro. Er ikke skremt av snitt-watten til proffene på lange etapper. På tempo derimot ser du hva de er gode for. Årsaken til at watten ikke er høyere er nok at de skal sykle ritt i 3 uker. Og det må jo kunne sies at det er "litt bra" å kjøre en passe hard watt-økt uten at det synes på pulsen.
|
|
|
[Re: Torp]
22/07/2014 10:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hadde vært moro å sett tilsvarende for de to gutta som var i brudd. Hadde også vært artig å sett tilsvarende for Tony Martin når han vant.
|
|
|
22/07/2014 10:13
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
Hadde vært moro å sett tilsvarende for de to gutta som var i brudd. Hadde også vært artig å sett tilsvarende for Tony Martin når han vant. Mitt råtips er 350 watt i snitt i de 4 timene han var i brudd:)
|
|
|
22/07/2014 10:17
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Og det må jo kunne sies at det er "litt bra" å kjøre en passe hard watt-økt uten at det synes på pulsen.
Og det understreker akkurat hva jeg mener, at pulsen ikke rekker å stige fordi de er såpass kort tid innom de høye watt-sonene.
Redigert av Hekta-MTB; 22/07/2014 10:18.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
22/07/2014 10:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Og det må jo kunne sies at det er "litt bra" å kjøre en passe hard watt-økt uten at det synes på pulsen.
Og det understreker akkurat hva jeg mener, at pulsen ikke rekker å stige fordi de er såpass kort tid innom de høye watt-sonene. Hva legger du i kort tid da?
|
|
|
[Re: Torp]
22/07/2014 10:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hadde vært moro å sett tilsvarende for de to gutta som var i brudd. Hadde også vært artig å sett tilsvarende for Tony Martin når han vant. Mitt råtips er 350 watt i snitt i de 4 timene han var i brudd:) Vært artig å sett i alle fall. For han sa vel noe om at han pushet 400-500 watt mot slutten uten å kjenne det. Rått å kjøre tilnærmet som på en TT etter så mange timer i brudd. Da snakker vi PANSERWAG WEN!!
Redigert av sveinaa; 22/07/2014 10:32.
|
|
|
22/07/2014 13:51
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Litt pussig å se at enkelte folk setter spørsmålstegn rundt dette om Kristoff trener mye rolig eller ikke. Undres på hvorfor enkelte gjør dette når både de rundt han, "ekspertene" på TV og andre fremhever dette.
Trener han mye rolig sammenlignet/kontra en mosjonist? Neppe vil vel svaret være, trener han mye rolig sammenlignet med andre proffer? Det er det de hevder, de som kjenner treningen han legger ned, fra innsiden av miljøet.
Hvorfor skal dette på en måte betviles? Er det så om å gjøre å ha "rett" ut fra hva man gjør selv og egen filosofi?
Virker nesten som enkelte på liv og død "må" avfeie/avkrefte at en stor dose rolig trening over lang tid fører til et godt resultat.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
22/07/2014 14:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
trener han mye rolig sammenlignet med andre proffer? Det er det de hevder, de som kjenner treningen han legger ned, fra innsiden av miljøet.
Hvorfor skal dette på en måte betviles? Er det så om å gjøre å ha "rett" ut fra hva man gjør selv og egen filosofi?
Jag har inte fått med mig att de säger detta. I den första artikeln som länkades här klarade iallafall inte jag att dra den slutsatsen. Den andra har jag inte läst. Virker nesten som enkelte på liv og død "må" avfeie/avkrefte at en stor dose rolig trening over lang tid fører til et godt resultat.
Men är det verkligen någon som betvivlar detta eller är det något som bara du tror att andra betvivlar? Det skulle ju också vara interessant att veta vad du i detalj menar med att en stor dose rolig träning som gir bra resultat. En massa rolig träning med 2 eller 3 hårda turer (vet inte om turen med spurter anses hård eller inte) i träningsperioden och 60+ ritt i konkurranse perioden (en gjettning) är ju inte samma sak som bara en massa rolig träning och 3 konkurranser i året (för att dra den roliga träningen på spissen).
|
|
|
22/07/2014 16:25
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
trener han mye rolig sammenlignet med andre proffer? Det er det de hevder, de som kjenner treningen han legger ned, fra innsiden av miljøet.
Jag har inte fått med mig att de säger detta. I den första artikeln som länkades här klarade iallafall inte jag att dra den slutsatsen. Den andra har jag inte läst. Virker nesten som enkelte på liv og død "må" avfeie/avkrefte at en stor dose rolig trening over lang tid fører til et godt resultat.
Men är det verkligen någon som betvivlar detta eller är det något som bara du tror att andra betvivlar? Det skulle ju också vara interessant att veta vad du i detalj menar med att en stor dose rolig träning som gir bra resultat. En massa rolig träning med 2 eller 3 hårda turer (vet inte om turen med spurter anses hård eller inte) i träningsperioden och 60+ ritt i konkurranse perioden (en gjettning) är ju inte samma sak som bara en massa rolig träning och 3 konkurranser i året (för att dra den roliga träningen på spissen). Ekstremt, men helt sikker på at det er en enorm essensiell forskjell. Disse syklister, de kjører mange løp.
|
|
|
22/07/2014 16:30
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Du er en foreviget naiv optimist. Må skuffe deg. må kjøres hardt, skal du tåle hardt. Tenk litt over det og foreslå alternativer. Vi ønsker alle at de fins Det må du gjerne si. Bare husk at jeg ikke har sagt at han ikke trener knall hardt. Jeg tror bare ikke han ikke kjører så mye maks(styrke) som deg. Enig med deg her. Ser litt arrogant ut kommentaren min, beklager det. Det er også ganske knallhardt å kjøre ritt i seg selv. De får en ekstra dose der. Tanken min er at det er også "knallhardt" å kjøre lenge med tomme lagre, selv om tempo kan virke daut i.f.t toppformkjøring. Går det an å si at en sone 1 tur kan oppleves som om den skulle nesten foregå i sone 5 ? Andpusten før man har fått festa pedalene liksom.
|
|
|
22/07/2014 16:40
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
En massa rolig träning med 2 eller 3 hårda turer (vet inte om turen med spurter anses hård eller inte) i träningsperioden och 60+ ritt i konkurranse perioden (en gjettning) är ju inte samma sak som bara en massa rolig träning och 3 konkurranser i året (för att dra den roliga träningen på spissen). For ikke å snakke om 1000-1200 treningstimer i første gruppe og 3-400 treningstimer i andre gruppe...
|
|
|
22/07/2014 17:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har nettopp hatt oppkjøring til offroadfinnmark, 2-3 uker med 4 timer intervall i uka + 1 rolig økt. Jeg var knust når selve oppbygninga begynte. Å trene 4 timer hardt hver uke er for meg uoppnåelig om jeg skal trene intervall over sone 3, da ligger jeg alltid på underskudd, med tunge ben og syre på 65% av maks. Når jeg var ferdig å kjøre kroppen i kjelleren hadde jeg 1 dag hvile, så en times sone 0 restitusjonstur. Bare for å sjekke, fikk jeg syre ved 70% på den turen. Så to påfølgende dager med hvile (et par rolige gåturer eneste) og ny rolig økt på 1 time, første økta hvor jeg hadde nogenlunde normale ben etter helvetesukene.
Helvetesukene bestod av 3x10min sone 3/4, 2x20min sone 3, 8x1min bakkedrag nær maks, langdrag bakke 18min sone 3/4/5 osv osv.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: murstein]
22/07/2014 19:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå virker vel "målet" til Ørn/Kristoff å være høyest mulig fart i lavest mulig sone, for å unngå å tømme kroppen for krefter.
Ser man på Kristoff så virker jo dette å fungere når man trener for konkurranser som går over et lengre tidsrom.
Rett og slett tåle transport + litt til i sone 1/2 og gjennom dette får kortere restitusjon / mindre muskeltap.
Tviler på om samme filosofi hjelper i like stor grad når man konkurrerer i f.eks. sub 2 timer. Ganske åpenbar målsetting, men hva er virkemidlene? Hva gjør Kristoffs opplegg anerledes? Noen som har referanse til treningsopplegg/-filosofi? Ørns filosofi bygger enkelt sagt på prinsippet, dersom du er for dårlig trent som seniorrytter; så er det for sent å gjøre noe mer. Riktig trening til riktig tid er Ørns godfotteori - og det betyr systematisk og grundig trening fra ung alder. Tror grunnen til at vi ikke har hørt mye om han som trener er at dette er meget lite politisk korrekt i Norge. Kristoff kjørte feks som 14 åring treningsmengder som de som var 16-17 år, altså 2-3 år eldre. Kilde artikkel i Aftenposten.
|
|
|
[Re: Lurifax]
22/07/2014 20:30
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Litt pussig å se at enkelte folk setter spørsmålstegn rundt dette om Kristoff trener mye rolig eller ikke. Undres på hvorfor enkelte gjør dette når både de rundt han, "ekspertene" på TV og andre fremhever dette.
Trener han mye rolig sammenlignet/kontra en mosjonist? Neppe vil vel svaret være, trener han mye rolig sammenlignet med andre proffer? Det er det de hevder, de som kjenner treningen han legger ned, fra innsiden av miljøet.
Virker nesten som enkelte på liv og død "må" avfeie/avkrefte at en stor dose rolig trening over lang tid fører til et godt resultat.
10 timer rolig i helgen er ikke restitusjon. Seff må det gå rolig når du kjører 5 timers økter. Akkurat som det må gå hardt når du kjører drag på 10 min. Du blir ikke mye bedre med kun rolig trening, man må trene mye på terskel og over, men også mye "rolig". I helgen blir det 10 mils gnagetur i sone 2 og 3 for å preppe beina før ritt 
|
|
|
|
|