Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa?
|
Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa?
18/07/2014 15:52
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Sikkert vært diskutert 100 ganger før, men jeg spør likevel: Skal ha ny sykkel, tidligere syklet mest grus, men i senere tid prøvd meg mer og mer på stier i østmarka, lyst til å bli bedre der. Har nå 26tommer hardtail. Valget på ny bruktsykkel står mellom 29 hardtail av typen Scott scale 29rc eller evt. Scott Spark 910/RC. Ser også det selges mange 26" FS nå, virker som mange ønsker bytte ut disse for mer moderne rammestørrelser, derfor mange bra tilbud..
Alle innspill mottas med takk! Tenker bruke opp mot 25k og som sagt brukt sykkel. Mer ang. min bruk kan jeg for de lokalkjente fortelle at runder i østmarka type rundt Bukkeberget, Hestehullet-Gullsmeden osv er omtrent hva jeg kan så vidt kjøre nå, og stort utover det blir det vel neppe fremover heller (for feig). Takknemlig for alle innspill! mvh
|
|
|
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa?
[Re: magb]
18/07/2014 16:45
|
olechr
More than words
|
More than words
Hadde ikke vurdert å kjøre HT selv igjen. Jeg bruker min Spark på alt fra grusritt til teknisk sykling. Dagens fulldempere er så gode at jeg personlig ser ingen grunn til å ha HT når du skal ha en sykkel.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/07/2014 20:20
|
oyvlie
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er i stor grad enig, forutsatt at du skal bruke denslags summer. HT har mye for seg som introduksjon til sporten for massene i lavere prissegmenter, men for 25k ville jeg ikke nølt. I eliteklassene går det fortsatt mye HT, men også der går trenden mot full demping.
Gå på bruktmarken, kjøp en relativt fersk og velbevart FS med kvittering:)
- Øyvind
|
|
|
18/07/2014 21:30
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Sti-HT er morsommere enn fullsquish.
|
|
|
[Re: vehe]
19/07/2014 14:18
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvorfor vil proffene kjøre HT da? vekt? Min svært sparsomme erfaring med damas 26FS (som også er litt for liten..) er at det er komfortabelt og ga kanskje litt bedre flyt, men at jeg egentlig ikke kjørte så mye fortere eller over mer krevende hindringer. Altså en komfortabel luksus mer enn noe som ga meg særlig fordeler.
Er vedlikehold og muligheten for mer som kan gå i stykker noe å tenke på ved en FS? Jeg er ikke noen mekaniker, akkurat.
Folk får rope ut om de vet av noen bra tilbud på Spark 910 eller RC, da.
|
|
|
19/07/2014 14:58
|
Ghast
Medlem
|
Medlem
Om du velger HT som du har tenkt å sykle mye sti med (og ikke skal konkurere i grusritt) så ville jeg sett på en sykkel som var grovere enn Scale 9xx. Mer vandring i gaffel, slakere vinkeler, osv.
Jeg har en Scale 910 og en Stumpjumper EVO 26'' og det er mye jeg feiger ut på med scale'en som jeg enkelt ruller ned med stumpjumperen...
Om du sykler rundt på de stiene du nevner nå med en 26'' HT, vil du helt sikkert oppleve å kunne sykle på så og si alle stier rundt omkring Oslo med en god og passe grov fulldemper (uavhengig av hjulstørrelse)
|
|
|
19/07/2014 15:50
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg har tenkt å fortsette å hive meg med på Birken, grenseritt, molde chalenge etc når det passer, også en del gruskjøring i nordmarka, så tror ikke ren stisykkel blir greia i første omgang.
Du er fornøyd med din 910 sånn ellers? Hva anbefaler du i størrelse til meg som er 181-182cm?
|
|
|
19/07/2014 16:50
|
Ghast
Medlem
|
Medlem
Du er fornøyd med din 910 sånn ellers? Hva anbefaler du i størrelse til meg som er 181-182cm?
Er godt fornøyd med sykkelen, men da til grus og lett sti, jeg har ikke teknikk til å ta scalen med overalt. Jeg er 183-184 og sitter godt på str L. Det går an å modifisere scalen litt for stibruk, selv setter jeg på grovere dekk (original dekkene er kun til grus), videre kan stemmet kortes ned og jeg vurderer å sette på en senkepinne (når disse kommer til rittsykler til neste år)
|
|
|
19/07/2014 22:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvorfor vil proffene kjøre HT da? vekt? Av flere grunner. Noen er av vekt, noen av gammelvane, mange er fordi laget de er på ikke har skikkelig FS, noen er så bra teknisk at de følger nedover med HT. Men det er flere og flere som kjører FS. Blant annet en som Kulhavy er jeg helt sikker på har blitt verdensmester og vunnet flere world cup pga fulldemper. I år har vi også sett Nino Shurter som er HT fan kjørt Scott Spark inn til seier. Så det dreier mot mer og mer FS. I dagens NM var 6 av de 7 første på FS. 1.Scott Spark 29 2.Specliazed Epic 29 3.Trek fulldempa 29 5.Specialized Epic 29 6. Scott Spark 29 7. Scott Spark 27,5 Som du ser på NM så er det de som kjører på de større merkene som har bra fulldempa som også bruker FS. Det samme ser vi i world cup. De 3 merkene her pluss Merida er de merkene vi oftest ser at ryttere kjører FS. For en vanlig mosjonist som skal legge en del penger i sykkel ser jeg ingen grunn til at man skal velge HT mer. Så sant man ikke bare sykler grus.
|
|
|
20/07/2014 07:34
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Har syklet hele denne sesongen med både Scale og Spark RC 29" Jeg har blitt helt FS frelst, jeg sykler nå motbakker på grus like raskt med FS som HT enda det skiller en snau kilo på sykkelen. Og jeg sykler helt klart raskere på FS bortover små humpete veier, utforkjøringer, sti partier, tekniske klartinger går bedre... FS er bare helt rått
Kjørte FS på valdresrittet i helga, det gikk klart raskere enn HT. Kommer til å bruke *FS på de fleste ritt neste år
Redigert av olavjoergensen; 20/07/2014 07:35.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
20/07/2014 08:42
|
Stig Olav
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har syklet med FS i ett par år. En tung sak. Satt fjellstøtt nedover selv i ganske store hastigheter. Tung å sykle oppover og greit på flatpartiene. Kjøpte med ny fatbike i januar og oppdaget egenskapene til en ramme uten demping og girkombinasjonen 2x10. Helt fantastisk spør du meg. Denne veide 14 kilo, altså 1 kg lettere enn FS min som var litt over 15 kilo og hadde 3x9 gir. Kjøpte med ny sykkel for 3 uker siden. En Giant XTC 29 karbom hardtail på 10,9 kg og kombinasjon 2x10. For en forskjell!!! Men, hadde lite erfaring på hardtail. Der hvor jeg kunne bare slippe meg nedover på FS,en måtte jeg liksom lære meg å sykle på nytt med en sykkel med kun demping foran og stiv rumpe. Rammen flexer godt bak og er veldig leken og lett. Begynner å venne meg til hardtail nå og oppdager at den blir bare bedre og bedre på alle former for sti. Hardtail er som kjent bare ett nordisk fenomen og sjelden å se i USA hvor fulldemper er nesten bare å se. Valgets kval...!
De sier at man ikke skal elske materielle ting, men må innrømme at jeg elsker terrengsykkelen min<3
|
|
|
20/07/2014 20:57
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg sitter også og vurderer ny sykkel og foreløbig ligger fulldemper best an og nå sitter jeg med tre alternativer jeg vurderer. Scott Spark 920 Cannondale Scalpel carbon 2 Specialized Epic Elite Sistnevnte denne finner jeg ikke pris på noe sted, noe som vet? Den står beskrevet på de norske sidene til Specialized (uten pris) mens på de amerikanske sidene står prisene på syklene men der mangler denne modellen. http://www.specialized.com/no/en/bikes/mountain/epic/14epicepicfsrelitecarbonhttp://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/epic Jeg ser at Epic Expert (som i utgangspunket er litt for dyr for mitt budsjett) for strålende tilbakemelding i terrengsykkel sin test i april, men den sier ikke noe om behov for service på demperne. Jeg har 10 tommeltommer++ og har lest på nett et sted (husker ikke hvor) at Brain demperne bør sjekkes hver 50-ende time, og med fare for at jeg må ha litt bistand høres det voldsomt ut med service såpass ofte. Noen som har noe innspill/erfaringer på driftssikkerhet på henholdsvis Specialized sine Brain-dempere og Cannondale Lefty og Fox CTD demperen de har bak? Noe som Cannondale Scalpel fikk kritikk på i testen til Terrengsykkel er at bakdemperen kun har av og på (de testet TEAM modellen, mens jeg vurderer Carbon 2 som har en Fox CTD demper). Kanskje det utligner noe av forspranget som Specialized har ifølge Terrengsykkel sin test? Til slutt kan jeg nevnte at akkurat disse tre syklene ligger best an er de er tilgjengelige hos forhandlere hvor jeg bor som jeg stoler på. mvh Geir Magne
|
|
|
20/07/2014 23:28
|
Stitrollet
Medlem
|
Medlem
Torshov sport har en grei og oversiktlig hjemmeside som viser prisene det ligger på her på berget. Mener Velo City(spec concept store på Lysaker) ligger på de samme prisene. http://torshovsport.no/sykkel/produkter/...alle-kategorierDa spørs det egentlig hvilken modell du skal ha 
|
|
|
21/07/2014 05:02
|
Stig Olav
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har hørt at Cannondale lefty demperen er dyr å serve og må gjøres oftere enn på vanlige gaffeldempere...!
De sier at man ikke skal elske materielle ting, men må innrømme at jeg elsker terrengsykkelen min<3
|
|
|
21/07/2014 07:27
|
olasun
Avhengig
|
Avhengig
Ser at noen tester i utenlandske sider mener at Flash til Cannondale er den HT som gir mest følelse av "soft-tail". Er i tenkeboksen til den nye F-SI. Noen bruker av C som kan si litt om dette? Løypetype: Furusjøen
|
|
|
21/07/2014 07:38
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg fant ikke Specialized Epic Elite hos Torshow sport heller, men sendte de en mail hvor de svarte ganske kjapt at denne modellen ikke var tilgjengelig da de tok inn sykler.
Men de sa at prisen sannsynligvis vil ligge på 30-33 tusen.
Kan også nevne at hvis jeg skal ha HT så er det Cannondale F-SI som i utgangspunktet frister mest, men jeg kunne tenkt meg to delt krank og utifra specen til Carbon 1 så frykter jeg at den blir for dyr (Carbon 2 har X01)
|
|
|
21/07/2014 09:24
|
olasun
Avhengig
|
Avhengig
Fort vekk 25% på forhåndsbestilling
|
|
|
[Re: olasun]
21/07/2014 14:46
|
olechr
More than words
|
More than words
Ser at noen tester i utenlandske sider mener at Flash til Cannondale er den HT som gir mest følelse av "soft-tail". Er i tenkeboksen til den nye F-SI. Noen bruker av C som kan si litt om dette? Løypetype: Furusjøen Hvis løype type er furusjøen hvorfor vil du ha HT i hele tatt?
|
|
|
21/07/2014 15:29
|
Odinpodin
Avhengig
|
Avhengig
Har dunket fulldemper denne sesongen selv og jeg synes du bør starte med å kartlegge hvilke styrker du har og hvor du er litt svakere. Neste steg er å finne ut hvilke ritt du ønsker å gjøre det bra på.
Min erfaring er at jeg med 11-11,5kg FS(dønn ærlig vekt med flaskeholder og garmin) sykler litt saktere oppover og fortere i terrenget. Jeg kjører som regel ifra hvis jeg klarer å komme først inn i terrenget, men så kommer flatene og man tjener på å ha noen å kjøre med uansett. Av og til kan jeg kjøre inn en raskere gruppe, men må da virkelig kjempe for å klare å holde bakhjulet på flatene og ikke dette av(som er en av mine svakheter)
Satser du på ultrabirken, furusjøen, terrengsykkelrittet og i tilegg fort detter av i terrenget så er det ikke mye å lure på, det går raskere på FS. Er du sterk i terrenget og satser på å gjøre det bra på birken, grenserittet o.l så ville jeg kjøpt en hardtail.
Men sånn ellers så er det mye morsommere med FS ;D
Redigert av Odinpodin; 21/07/2014 15:39.
"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
|
|
|
[Re: olechr]
21/07/2014 15:45
|
olasun
Avhengig
|
Avhengig
Ser at noen tester i utenlandske sider mener at Flash til Cannondale er den HT som gir mest følelse av "soft-tail". Er i tenkeboksen til den nye F-SI. Noen bruker av C som kan si litt om dette? Løypetype: Furusjøen Hvis løype type er furusjøen hvorfor vil du ha HT i hele tatt? NM maraton
|
|
|
21/07/2014 15:58
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Sånn som min Scott Spark RC 29" står nå, med ritthjul og renegade dekk så veier den 9,7 kg. Jeg har i løpet av sesongen ikke klart å måle noen spesiell tidsforskjell i motbakke på grus sammenliknet med Scott Scale RC 29 med samme dekk og 8,8-8,9 kg sykkrlvekt. Tidene i motbakke varierer så innmari lite at jeg antagelig kommer til å kutte ut HT helt. FS er jo utvilsomt raskest ellers Personlig beste notering i hhv 5 og 14 minutters formtest bakke på grus er gjort på den tyngre FS'n.... Dog bare med 3 sek på 5 min, men 17 sek på 14 min bakken. Begge syklene da med like hjul og like dekk, begge med XX1
Redigert av olavjoergensen; 21/07/2014 15:59.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
[Re: olavjoergensen]
21/07/2014 19:52
|
Rythers
Entusiast
|
Entusiast
Jeg synes HT er fin til å introdusere folk til savnet etter en FS.
|
|
|
21/07/2014 22:08
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Hadde ikke vurdert å kjøre HT selv igjen. Jeg bruker min Spark på alt fra grusritt til teknisk sykling. Dagens fulldempere er så gode at jeg personlig ser ingen grunn til å ha HT når du skal ha en sykkel. Når det gjelder grusritt har jeg inntrykk av at ingen demping i det hele tatt er det hotteste for tiden. Hvis du hadde hatt en HT (med demper eller stiv gaffel) og en FS i samme prisklasse stående fritt disponibelt til et grusritt, hadde du tatt FSen da, eller er grunnen til valget at du har en god FS tilgjengelig?
|
|
|
[Re: grr]
22/07/2014 07:10
|
olechr
More than words
|
More than words
Hadde ikke vurdert å kjøre HT selv igjen. Jeg bruker min Spark på alt fra grusritt til teknisk sykling. Dagens fulldempere er så gode at jeg personlig ser ingen grunn til å ha HT når du skal ha en sykkel. Når det gjelder grusritt har jeg inntrykk av at ingen demping i det hele tatt er det hotteste for tiden. Hvis du hadde hatt en HT (med demper eller stiv gaffel) og en FS i samme prisklasse stående fritt disponibelt til et grusritt, hadde du tatt FSen da, eller er grunnen til valget at du har en god FS tilgjengelig? Kommer an på grusrittet. Men på grenserittet, farrisrunden, raumerrittet, vasan osv ville jeg tatt FS. Birken er det eneste rittet jeg kunne vurdert HT. Hel stivt har jeg kjørt litt på før og det skjer ikke igjen. Det er ikke mulig å tjene tid på det i mine øyne på dagens grusritt. Selv birken. Jeg skjønner faktisk ikke poenget med stiv gaffel i hele tatt, de få grammene man tjener taper man lett i tid utfor og på at man blir mer sliten i kroppen.
|
|
|
22/07/2014 08:08
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde ikke vurdert å kjøre HT selv igjen. Jeg bruker min Spark på alt fra grusritt til teknisk sykling. Dagens fulldempere er så gode at jeg personlig ser ingen grunn til å ha HT når du skal ha en sykkel. Når det gjelder grusritt har jeg inntrykk av at ingen demping i det hele tatt er det hotteste for tiden. Hvis du hadde hatt en HT (med demper eller stiv gaffel) og en FS i samme prisklasse stående fritt disponibelt til et grusritt, hadde du tatt FSen da, eller er grunnen til valget at du har en god FS tilgjengelig? Kommer an på grusrittet. Men på grenserittet, farrisrunden, raumerrittet, vasan osv ville jeg tatt FS. Birken er det eneste rittet jeg kunne vurdert HT. Hel stivt har jeg kjørt litt på før og det skjer ikke igjen. Det er ikke mulig å tjene tid på det i mine øyne på dagens grusritt. Selv birken. Jeg skjønner faktisk ikke poenget med stiv gaffel i hele tatt, de få grammene man tjener taper man lett i tid utfor og på at man blir mer sliten i kroppen. Hør, hør. Samme konklusjon kom jeg til etter fjorårets Birken. Gjentatte målinger i samme ca. 7 km lange grusbakke med ca. 400 høydemeter viste ingen tidsbesparelse med en helstiv sykkel kontra samme sykkel med dempergaffel og en kilo ekstra.
Gaute
|
|
|
22/07/2014 08:19
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
I Terrengsykkel sin test av Scott sin fulldemper likte de ikke at det var mulig å ha forskjellige innstillinger på demperne (begge demperne var enten i Climb, Trial eller Descent), og de hadde ønsket muligheten for å kunne ha f.eks. bakdemperen i Climb og fordemperen i Trial.
Er det noen som sykler (olechr kanskje?) på Scott FS og deler samme erfaring?
I samme test får Epic sine Brain dempere gode tilbakemeldinger, men er det noen som erfaringer med driftssikkerhet, serviceintervall osv på disse? Er i utgangspunkt notorisk skeptisk til teknologi som tar valg for meg, det er strålende når det virker men kostnadene blir gjerne deretter hvis noe ikke virker.
|
|
|
22/07/2014 08:21
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med fullboing kommer du til å prioritere stisykling mye mer, rett og slett fordi det er gøy, og mestringsfølelse er en bra ting. Grusbanking gir ikke akkurat den samme opplevelsen. Du skal se at du tør mer og mer også.
Tips: Les den eksklusive, lille gruppetesten av 29er fulldempere, som står i utgaven av det kommende Terrengsykkel. Bladet er hos abonnenter i løpet av uka. Delkonklusjon: Lav vekt er ikke alt her i verden. Jeg vant norgescupåpningen (tempo) i master på en av testsyklene. Den veide nesten 12 kilo med pedaler og flaskeholder. Også de andre testsyklene ble tråkket inn til seiere og topp-plasseringer i både norgescup, UB-cup og lange grusdominerte ritt. Men først og fremst er de fabelaktige stisykler.
Gaute
|
|
|
[Re: Geir Magne]
22/07/2014 08:24
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I samme test får Epic sine Brain dempere gode tilbakemeldinger, men er det noen som erfaringer med driftssikkerhet, serviceintervall osv på disse? Er i utgangspunkt notorisk skeptisk til teknologi som tar valg for meg, det er strålende når det virker men kostnadene blir gjerne deretter hvis noe ikke virker.
Specialized Camber har ikke Brain-demper. S-Works Camber er med i nevnte test.
Gaute
|
|
|
22/07/2014 08:31
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
I Terrengsykkel sin test av Scott sin fulldemper likte de ikke at det var mulig å ha forskjellige innstillinger på demperne (begge demperne var enten i Climb, Trial eller Descent), og de hadde ønsket muligheten for å kunne ha f.eks. bakdemperen i Climb og fordemperen i Trial. Det var da rart - har ikke Scott et system kalt Twinloc som gir nettopp denne muligheten..? Kanskje olechr kan bidra til å oppklare dette? http://www.scott-sports.com/global/en/technology/bike/Twinloc_Lever_System/
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
22/07/2014 08:37
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
I Terrengsykkel sin test av Scott sin fulldemper likte de ikke at det var mulig å ha forskjellige innstillinger på demperne (begge demperne var enten i Climb, Trial eller Descent), og de hadde ønsket muligheten for å kunne ha f.eks. bakdemperen i Climb og fordemperen i Trial.
Er det noen som sykler (olechr kanskje?) på Scott FS og deler samme erfaring?
I samme test får Epic sine Brain dempere gode tilbakemeldinger, men er det noen som erfaringer med driftssikkerhet, serviceintervall osv på disse? Er i utgangspunkt notorisk skeptisk til teknologi som tar valg for meg, det er strålende når det virker men kostnadene blir gjerne deretter hvis noe ikke virker. Jeg er uenig i at man trenger forskjellig låsing foran og bak, jeg sykler masse på Scott Spark. Enten trenger man dempere eller så trenger man de ikke, det er hvertfall min opplevelse. Trail er fint når man klarter på teknisk sti
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
|
|