Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kommer snart til en kommune nær deg..

Kommer snart til en kommune nær deg.. #1824104 21/07/2014 08:26
silverwrx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Alle i barnehagen er utenlandske (de norske får jo ikke plass da de ikke har integreringsbehov):
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7486505.ece

Suksesshistorie på integrering:
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7486495.ece

Kildedata fra SSB:
http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og...ommuner#content

Dette er jo good news eller hur! Dette forklarer litt sammensettingen i skole, barnehage og demografi. Foreldre i kommuner der det blir flere utenlandske elever i klassen enn norske murrer litt når de norske blir minoriteten i miljøet. SSB tallene viser og at det er veldig konsentrerte omeråder ut av SSB tallene!

Debatten, den tør vi ikke ta. Ihvertfall ikke høyt og med hvemsomhelst.

Re: Kommer snart til en kommune nær deg.. [Re: silverwrx] #1824124 21/07/2014 09:25
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Hva er det du vil fram til her? Du viser til to suksesshistorier og klarer likevell å være negativ til det?

Trønder osv
Re: Kommer snart til en kommune nær deg.. [Re: silverwrx] #1824159 21/07/2014 10:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: silverwrx
Alle i barnehagen er utenlandske (de norske får jo ikke plass da de ikke har integreringsbehov):

Linkade du till fel artikel? I den artikeln står det ju inte att alla barn i barnehagen er utenlandska.

Re: Kommer snart til en kommune nær deg.. [Re: silverwrx] #1824175 21/07/2014 11:39
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Bra innspill silverwrx. Debatten bør absolutt taes: Hvordan får vi flere barn med utenlandsk bakgrunn inn i barnehager? Well done, Lørenskog!

Re: Kommer snart til en kommune nær deg.. [Re: fredriks] #1824183 21/07/2014 11:54
silverwrx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: fredriks

Linkade du till fel artikel? I den artikeln står det ju inte att alla barn i barnehagen er utenlandska.

Nei ikke alle. Du merker det når du har avslutninger for skolestart, og det er 3norske som sitter der i en klynge alene.

har opplevd mye med 3 kids i systemet.

Jeg er vel ute etter folks generelle standpunkt. Hva man mener om saken.

Er selv fra "landsbygda" og der ser jeg av SSB tallene at ting nesten uendret fra slik som det var for 20år siden. Der vi bor nå så er det jo helt forandret på de 20årene.

Man er i mindretall i barnehage, skole men enda ikke i nærmiljøet, men det er ikke mye om å gjøre.

Suksesshistoriene trekkes frem i media, men utfordringene skyves langt under teppet.

Og her er det faktisk viktig å få inn barn i barnehagen, det er en viktig integrering faktisk. Så det er bra. Det gjør det lettere senere, få involvert barna og ikkeminst foreldre.

Når du har gått gjennom skoletrinn til 5klasse, og kun 15 av 25 foreldre NOENSINNE har vist seg på disse foreldremøtene. De engasjerer seg ikke i det hele tatt. Skal vi jobbe og drifte alene? I miljøet utenom skole, så bidrar (gutteforeldre) heller ikke og jenteforeldre (som ofte er mer engasjerte) er enda mer fraværende. Det er en kulturkollisjon. Og barna de leker med flere nasjonaliteter, men vi ser at de klart velger sine "norske", akkurat slik de andre nasjonalitetene gjør. Det vil si at i et klassemiljø på 25elever er det ca 5 norske jenter. Og hva svarer du når din sønn/datter spør ganske så vanskelige spørsmål uten å være forutinntatt men samtidig ærlig. foreldrenes innstilling er viktig. Diskutere dette er heller ikke lett, skal være gode venner for å ta opp slike problemstillinger. Stempel som rasist kommer lett om man påpeker utfordringer til samfunnsutviklingen. Og har du tenkt over hvem som er rasist når en far av utenlandsk bakgrunn snakker sin sønns kvinnelige trener. Se og opplev respektløshet. Opplevd det og. Jaja. Fargerikt felleskap er det, og det var jo det vi fikk innlært i skolen i Trønderag for 20år siden. Her sør er det virkelig fargerikt. Kommer kanskje til en kommune nær deg i fremtiden.

Re: Kommer snart til en kommune nær deg.. [Re: silverwrx] #1824193 21/07/2014 12:08
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

"Nyheten" er at Lørenskog og Skedsmo er kommuner som integrerer sine innvandrere godt.

Men seriøst: hvor mange barnehager i disse kommuner har et underskudd på etnisk norske barn?

Flere godt integrerte innvandrere burde være gull verdt for potitkommuner hvis innbyggere føler seg kosmopolitiske når de spiser kebab.

Redigert av anonymous5; 21/07/2014 12:16.

Anonym5
Re: Kommer snart til en kommune nær deg.. [Re: silverwrx] #1824199 21/07/2014 12:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Nei ikke alle. Du merker det når du har avslutninger for skolestart, og det er 3norske som sitter der i en klynge alene.

Jag har aldrig varit i lorenskog och vet inte hur det är där. Där jag bor är inte heller det du skisererar något problem trots att det bor en del invandrare här.

Jag tycker bara att det är märkligt att du linkar till artiklar som inte verkar backa opp det du vill få fram överhuvudtaget. Artiklarna handlar väl snarare om motsatsen.

Re: Kommer snart til en kommune nær deg.. [Re: fredriks] #1824214 21/07/2014 13:06
silverwrx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: fredriks

Jag har aldrig varit i lorenskog och vet inte hur det är där. Där jag bor är inte heller det du skisererar något problem trots att det bor en del invandrare här.

Jag tycker bara att det är märkligt att du linkar till artiklar som inte verkar backa opp det du vill få fram överhuvudtaget. Artiklarna handlar väl snarare om motsatsen.

Enig i det, at jeg er todelt i entusiasmen også. SSB ser jo bakover, og tallfester samfunnsutviklingen. Dette er jo en endring vi har sett i en årrekke, og den vil fortsette og det finnes sikkert SSB prognoser frem 10år. Og jeg har sett og opplevd utfordringene, og barnehageintegrering er bra. Barnehageintegrering er sniknorskifisering, men det får så være. Lørenskog er gode på det. Poenget mitt er og at jeg føler det er de norske som så får betale prisen, med vanskeligere opptak til barnehage, nabobarn som plasseres i forsjellige klasser osv. Man blir i minoritet som norsk i skoleklassen. Mange norske familier snakker om å flytte bort. Da har det gått for langt. Den debatten tas ikke. Den forties.

Re: Kommer snart til en kommune nær deg.. [Re: silverwrx] #1824219 21/07/2014 13:17
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Fredriks. Du som ikke kjenner Lørenskog

Lørenskog har John Carew bl.a. ICON_TONGUE

Re: Kommer snart til en kommune nær deg.. [Re: silverwrx] #1824222 21/07/2014 13:22
Espen J Offline
Besatt
Besatt
En utlending som ikke tar barna i barnehage eller deltar i lokalsamfunnet: "De bare snylter på den norske velferdskassa og nekter å innrette seg etter at dette er norge"

En utlending som deltar og integreres: "De tar over landet!"

For all del, jeg liker ikke svensker jeg heller, men come on...de er da mennesker de også! Vi kan dele litt! Norge blir ikke et u-land med det første.

Trønder osv
Re: Kommer snart til en kommune nær deg.. [Re: silverwrx] #1824248 21/07/2014 14:58
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
I frykt for at vår sønn skal få våres(foreldrenes) dårlige holdninger overfor våre nye landsmenn, har vi byttet barnehage til en mer blandet en. Den forrige var faktisk helt etnisk norsk.
Jeg merker stadig at jeg tenker ditt og datt når jeg leser om folk med annen bakgrunn og kultur, som har gjort noe galt. Dette er noe kidden ikke trenger å lære fra oss, men erfare det motsatte.

På tide å begynne å trene igjen...

Moderator  support