Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa?
|
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa?
[Re: cayman]
22/07/2014 08:37
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Min feil, jeg skrev fritt etter hukommelsen noe som jeg kanskje ikke burde gjøre. De (altså Terrengsykkel) skriver at det ikke er mulig å ha bakdemperen i midtstilling men samtidig å ha gaffelen helt åpen, men ifølge Scott sine hjemmesider skal følgende være mulig: * Full åpning både fremme og bak * Bakdemper i midtstilling og gaffel helt åpen (regner med det er de mener mener med "fully active fork" og "rear shock in traction mode") * Låst fremme og bak Så forvirringen er komplett for min del. http://www.scott-sports.com/global/en/technology/bike/Twinloc_Lever_System/
|
|
|
[Re: cayman]
22/07/2014 08:40
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
I Terrengsykkel sin test av Scott sin fulldemper likte de ikke at det var mulig å ha forskjellige innstillinger på demperne (begge demperne var enten i Climb, Trial eller Descent), og de hadde ønsket muligheten for å kunne ha f.eks. bakdemperen i Climb og fordemperen i Trial. Det var da rart - har ikke Scott et system kalt Twinloc som gir nettopp denne muligheten..? Kanskje olechr kan bidra til å oppklare dette? http://www.scott-sports.com/global/en/technology/bike/Twinloc_Lever_System/ Twinlock brytern justerer begge demperne samtidig, men ikke likt. Enten er de i full vandring(descent), delvis låst, ca halv vandring bak, full foran(Trail) eller climb(helt låst)
Redigert av olavjoergensen; 22/07/2014 08:44.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
[Re: olavjoergensen]
22/07/2014 08:43
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
[quote=cayman][quote=Geir Magne]I Terrengsykkel sin test av Scott sin fulldemper likte de ikke at det var mulig å ha forskjellige innstillinger på demperne (begge demperne var enten i Climb, Trial eller Descent), og de hadde ønsket muligheten for å kunne ha f.eks. bakdemperen i Climb og fordemperen i Trial. Det var da rart - har ikke Scott et system kalt Twinloc som gir nettopp denne muligheten..? Kanskje olechr kan bidra til å oppklare dette? http://www.scott-sports.com/global/en/technology/bike/Twinloc_Lever_System/ [/ Feilpost.....
Redigert av olavjoergensen; 22/07/2014 08:44.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
[Re: magb]
22/07/2014 10:07
|
hesand
Fersking
|
Fersking
Jeg hadde akkurat samme utgangspunkt som deg da jeg skulle kjøpe sykkel og gikk tilslutt for en Scalpel 2 29" nå i våres. Jeg hadde 26 HT fra før. Da jeg er en ivrig Stravabruker har jeg en rekke referansesteder, både sti og grus. Jeg er helt klart raskere på den nye FS på alle stier, oppover, nedover og bortover. På grusen går det nesten like raskt oppover (bratte lange klatringer går litt saktere , men vi snakker 30-40 sek på 30 min med fhv lik intensitet), og muligens raskere på flatene (særlig hvis det er vaskebrett o.l.). Det viktigste er likevel at det har blitt enda morsommere å sykle i terrenget og at jeg kommer opp og ned steder jeg ikke klarte før, jeg synes helt klart det har vært en opptur. Det må legges til at jeg ikke har fått testet den mot 29" HT eller andre FS, jeg merker jo st hjulstr også hjelper en hel del. Som deg ville jeg ha en allsidig sykkel til Birken, terrengsykkelrittet, ++ blanda skogturer. Men det har vært såpass gøy at jeg har meldt meg av Birken og meldt meg på Ultrabirken 
|
|
|
22/07/2014 15:59
|
olechr
More than words
|
More than words
For å svare han som spurte om å ha begge demperne i samme posisjon. I starten når man feks kjører med scott så tenker man at det ville vært bra å feks ha åpen bak og låst foran. Men når man får brukt det litt så er det ingen som helst grunn til å ikke ha det likt foran og bak.
Når man trenger demping foran vil man ha det bak osv. Flere og flere har jo sett dette så nå er det vanligst å ha en bryter som styrer begge demperne. Trek med flere har også dette på syklene sine og flere som har sykler uten setter dette på.
Syntes egentlig det er rart at Scott fikk trekk for dette da det i mine øyne er en fordel.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
22/07/2014 16:42
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
For å svare han som spurte om å ha begge demperne i samme posisjon. I starten når man feks kjører med scott så tenker man at det ville vært bra å feks ha åpen bak og låst foran. Men når man får brukt det litt så er det ingen som helst grunn til å ikke ha det likt foran og bak.
Når man trenger demping foran vil man ha det bak osv. Flere og flere har jo sett dette så nå er det vanligst å ha en bryter som styrer begge demperne. Trek med flere har også dette på syklene sine og flere som har sykler uten setter dette på.
Syntes egentlig det er rart at Scott fikk trekk for dette da det i mine øyne er en fordel. Helt enig med deg, rart de så det som et minus. Enkelt og bra
|
|
|
22/07/2014 21:55
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det høres ut som det må bli en 29FS ! Mange har mye godt å si om fordeler, og det mangler jo nesten helt på grunner for å ikke kjøpe FS her. Så lenge jeg bor ved Østmarka og stiene der er det vel lite å lure på..
Har hengt meg litt opp i Scott Spark 29, men kanskje folk også har andre tips? Noen som har meninger om hva som er "best buy 29FS" ?
|
|
|
23/07/2014 08:29
|
olechr
More than words
|
More than words
Har hengt meg litt opp i Scott Spark 29, men kanskje folk også har andre tips? Noen som har meninger om hva som er "best buy 29FS" ?
Jeg er noe innhabil da jeg er sponset og ikke minst medlem av scott mafiaen som pågikk her for en stund siden ;-) Men skal du ha fulldemper så kjøp en sykkel fra et større merke som har bra fulldempere. Feks Scott, Trek, Specialized. Så må du se hvilken sykkel kan du kjøpe i en butikk du er fornøyd med. Vil du låse dempere selv (scott/trek) eller ha brain. Skulle jeg ha kjøpt meg 29FS til rittbruk så hadde det blitt Scott eller trek. Enkelt og greit fordi et er de merkene jeg perosnlig syntes har finest FS samt fungerer slik jeg vil. Mens andre syntes Brain systemet til Specialized er konge. Så har du mulighet til å få testet noen sykler ville jeg gjort det.
|
|
|
Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa?
23/07/2014 10:12
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Skal sykkelen kun brukes på sti eller blir den brukt på grus/asfalt turer og ritt? I såfall ville jeg sett på noe litt grovere og slakkere enn Scott spark. Selv om denne sikkert er bra og rask på sti så er den vel først og fremst en rittfulldemper. Den vil selvfølgelig gi deg bedre selvtillitt og flyt på stiene enn hardtailen din men jeg snakker av erfaring da jeg var i samme posisjon som deg for noen år tilbake. Gikk over fra ritt sykling til stisykling og byttet ut hardtailen med en Giant Anthem X som er rittfulldemperen til Giant og kan sammenliknes med Spark. Min erfaring med den at den var super til rask stisykling, grusturer i marka og enkelte ritt men til litt mer tekniske stier og cruxing var den uegnet og ble raskt byttet ut i noe grovere og enda mer stivennlig geometri. Edit: Da leste jeg gjennom hele tråden og så at du kom til å bruke sykkelen på birken, grenserittet osv, i tillegg til stiturer. Da er nok Spark midt i blinken ja. Og da kan jeg også tipse om nevnte Anthem til Giant som jeg synes var en knallbra sykkel til akkurat det du beskriver. http://www.bicycling.com/mountainbikecom/bikes-gear/thrashed-giant-anthem-x-29
Redigert av erijon; 23/07/2014 10:15.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: erijon]
23/07/2014 14:04
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Min erfaring med den at den var super til rask stisykling, grusturer i marka og enkelte ritt men til litt mer tekniske stier og cruxing var den uegnet og ble raskt byttet ut i noe grovere og enda mer stivennlig geometri.
Halloooo? 2. plass i britenes "Trail Bike of the Year 2013". http://www.bikeradar.com/mtb/gear/catego...9er-1-13-47170/
|
|
|
23/07/2014 16:17
|
birker
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har beggedeler en 29fs på 9.5 og en HT 27.5 på 7.4 kilo jeg sykler klart fortere på alle grusritt med HT, men så fort det blir litt rufsete så er FS konge. Etter min mening er det ikke vekten men hjulene som er forskjellen, blir mye hjul å dra rundt på. Jeg har en test bakke på grus som tar ca 5min det skiller 30+ kontra FS HT.
|
|
|
24/07/2014 11:16
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som nevnt MÅ man ikke ende opp med enten -en typisk rittfulldemper med aggressiv sittestilling og 100 mm stram vandring eller -en grov, slakk stisykkel med 140-160 mm vandring. Det fins alternativer derimellom som behersker alt. Den kategorien sykler blir av - for meg - uforståelige grunner oversett i altfor stor grad, enda det er slike sykler som treffer manges bruksområder klart best.
Gaute
|
|
|
24/07/2014 21:22
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Gauter: kom gjerne med eksempler! 
|
|
|
25/07/2014 07:07
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De fleste merker har sykler i denne kategorien, f.eks. GT (også ny modell fra 2015, Helion), Giant, Lapierre, Scott, Canyon, Yeti, Ibis, Cannondale, Trek, Cube og Specialized. Sikkert mange flere også. De tre sistnevnte merkene er representert i nevnte, eksklusive test i bladet som er rett rundt hjørnet. Tenk på alle de andre dagene i året du ikke sykler grusritt. Det er sånne dager det er flest av. 
Redigert av gauter; 25/07/2014 07:08.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
25/07/2014 07:21
|
olechr
More than words
|
More than words
Som nevnt MÅ man ikke ende opp med enten -en typisk rittfulldemper med aggressiv sittestilling og 100 mm stram vandring eller -en grov, slakk stisykkel med 140-160 mm vandring. Det fins alternativer derimellom som behersker alt. Den kategorien sykler blir av - for meg - uforståelige grunner oversett i altfor stor grad, enda det er slike sykler som treffer manges bruksområder klart best. Enig det egentlig. Selv vurderer jeg Genius 900 til neste år, da også i flere ritt.
|
|
|
25/07/2014 07:30
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Er Scott Genius i samme gata som Giant Trance?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
25/07/2014 07:46
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Genius 900-serien hører med, ja. Litt mer vandring enn flertallet i kategorien (120 mm), men Genius har helt siden lanseringa vært mer sportslig i kjørefølelsen enn "papiropplysningene" kanskje antyder. Og er det fortsatt.
Gaute
|
|
|
[Re: Juffe]
25/07/2014 08:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Er Scott Genius i samme gata som Giant Trance? Samme type sykkel egentlig ja. Genius 700 og 900 serien er slik sett ganske forskjellig selv om begge er genius. 900 serien er mer sportslig og rask. Det kommer en Tuned versjon av den i 2015 og den trur jeg fort at jeg kommer til å bruke som ritt sykkel på ritt som er tekniske (ultrabirken, Bukkerittet, Terrengsykkelrittet). Har veid en i str large som veide 11,5 med kjipe shimano pedaler.
|
|
|
25/07/2014 08:51
|
Ghast
Medlem
|
Medlem
[quote=magb]
Men skal du ha fulldemper så kjøp en sykkel fra et større merke som har bra fulldempere. Feks Scott, Trek, Specialized. Hva er hovedargumentet for å velge sykkel fra de store merkene? En sykkel fra et litt mer boutique-merke (i alle fall i norsk sammenheng) gir i alle fall større eiergled. Hva med Turner Czar, eller noe fra BMC eller Rocky Mountain? Når de store merkene har flest seire under beltet så er vel det like mye pga at de kan kjøpe de beste rytterne som at de objektivt sett har de beste/raskeste/morsomste syklene?
|
|
|
[Re: Ghast]
25/07/2014 08:54
|
olechr
More than words
|
More than words
[quote=magb]
Men skal du ha fulldemper så kjøp en sykkel fra et større merke som har bra fulldempere. Feks Scott, Trek, Specialized. Hva er hovedargumentet for å velge sykkel fra de store merkene? En sykkel fra et litt mer boutique-merke (i alle fall i norsk sammenheng) gir i alle fall større eiergled. Hva med Turner Czar, eller noe fra BMC eller Rocky Mountain? Når de store merkene har flest seire under beltet så er vel det like mye pga at de kan kjøpe de beste rytterne som at de objektivt sett har de beste/raskeste/morsomste syklene? På rundbane FS mener jeg enkelt og greit at de store merkene har bedre sykler. De bruker MYE mer penger på utvikling og ikke minst de har syklister som skal sykle fort på det i world cup. Det har ikke no name kina rammer og mindre merker muligheten til på samme måte. Når det skal være sagt så er det mange mindre merker som har fine sykler som funker bra og som "lager" rammene selv. Dvs ut i fra hva de mener er best. På sti/enduro mener jeg at det er mange flere som har kommet med knall gode sykler.
|
|
|
29/07/2014 06:18
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har kikket litt på spesifikasjonene på 2015 modellene til bl.a Cannondale og Trek og så vidt jeg kan se er det en tendens nå til at flere og flere sykler får 1 delt krank fremme (f.eks. Scalpel 2 Carbon og Trek Superfly FS 9.8 SL hadde 2-delt i 2014 men får 1-delt i 2015).
Jeg må dermed opp på en enda høyere prisklasse hvis jeg skal ha to-delt, ihvertfall hvis jeg ønsker XT eller bedre, og det er nok ikke aktuelt. Sykler i prisklassen Spark/Genius 910 er det absolutt dyreste jeg kan strekke meg til.
Jeg ønsker i utgangspunktet en sykkel som kan brukes til "alt" (også grusritt i Rogaland som f.eks. Nordsjørittet og Hårfagrerittet). Jeg har regnet litt på det og så vidt jeg kan se så blir det tyngste giret litt lett hvis man har 32 tenner fremme til grusritt - samtidig synes jeg det blir litt tungt i hverdagen og 36 tenner fremme på det letteste giret).
Noen som har noen tenker om 1-delt vs 2-delt til en sykkel som skal brukes fra alt til grusritt til enkel stisykling? Men mest skal sykkelen brukes til å ha det gøy med i hverdagen, men slik jeg bor vil det bli litt transportetapper på grus og asfalt for å komme til stier jeg ønsker å sykle.
Og hva med syklene som Gaute anbefaler i siste nummer av Terrengsykkel (Camber Evo, Trek Fuel EX)? Regner med Scott Genius også inngår i den kategorien. Blir de litt for grove til f.eks. Nordsjørittet og Birken?
Kanskje det beste er å rigge opp min eksisterende aluminiums-HT med dekk av type Thunder Burt og bruke den til grusritt som Nordsjørittet og heller gå for en FS med ca 120mm vandring. Kanskje det ikke finnes en sykkel til alt?
Forvirringen er fortsatt til stede, men synkende.
|
|
|
29/07/2014 06:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Når det gjelder 1 delt vs 2 delt så er hvertfall min mening at sti og rundbane er 1 delt bra. På maraton greit hvis du er veldig sprek. Men når du skal ha en sykkel til alt ville jeg valgt 2 delt lett.
På Scott syklene er det 2 delt på stort sett det meste neste år med unntak av RC og SL
|
|
|
29/07/2014 06:45
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men når du skal ha en sykkel til alt ville jeg valgt 2 delt lett.
Takk for klart svar, Hvordan vurderer du Spark vs Genius som en sykkel til alt? Kan være verdt å nevne at jeg er 2 meter høy ca 93 kg tung, da har kanskje vektdifferansen mellom Spark og Genius mindre å si enn en på knappe 70 kg? Ser dessuten i katalogen til Scott at de antyder at en 27.5 tommer Spark er mer sti-vennlig enn 29 tommer. Er du enig i det?
Redigert av Geir Magne; 29/07/2014 06:46.
|
|
|
29/07/2014 07:15
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg bruker XX1 til alt på både Spark og Scale i 29" Bytter bare drev etter behov 38 tann på Birken, og andre raske ritt som Farrisrunden og Trysil f.eks 32 på Terrengsykkelrittet, 36 på Montebello og Vestmark Kan fint hoppe 1 drev størrelse uten å få trøbbel med lengden på kjedet, muligens 2 størrelser også
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
29/07/2014 07:18
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville nok holdt en knapp på Spark som sykkel til alt. Har selv en genius med 27,5, og for meg er det først og fremst en stisykkel, men som fungerer bedre på transportetappene enn mange andre tilsvarende sykler. Men det er nok ikke sykkelen jeg ville valgt til ritt, såfremt ikke målet er å ha det gøy fremfor å komme fortest mulig frem. Men skal du du sykle mye sti, og gjerne litt fort nedover, kommer Genius 27,5 veldig til sin rett  Men for tiden har jeg en HT til rittene, men den vil bli oppgradert til en FS av noe slag før neste sesong. Ikke umulig at det blir både Spark og Genius i boden!
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
[Re: Geir Magne]
31/07/2014 08:45
|
kortkore
Fersking
|
Fersking
Heisann.
Er i samme str som deg og jeg greier ikke og bestemme meg for sykkel. Har du handlet? Forandrer mening hver dag om det blir HT eller FS. Min ønskeliste er HT: Cannondale F-Si carbon 2, C F29 carbon 3 eller FS: Canyon Strie 2015 mod. Er det for mye dilldall på en FS slik at du bør være litt Redor Felgen?
|
|
|
[Re: kortkore]
31/07/2014 08:46
|
kortkore
Fersking
|
Fersking
Til Geir Magne på 2 m og 93 kg
|
|
|
[Re: kortkore]
05/08/2014 19:39
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Heisann.
Er i samme str som deg og jeg greier ikke og bestemme meg for sykkel. Har du handlet? Forandrer mening hver dag om det blir HT eller FS. Min ønskeliste er HT: Cannondale F-Si carbon 2, C F29 carbon 3 eller FS: Canyon Strie 2015 mod. Er det for mye dilldall på en FS slik at du bør være litt Redor Felgen? Jeg har selv (minst) 10 tommeltommer så hvis det er slik at FS krever Reodor Felgen kompetanse kommer jeg nok til å slite. Litt derfor de syklene jeg vurderer er å få kjøpt i nærheten slik at jeg har et sted å be om hjelp i ettertid. Akkurat nå er det FS som ligger best an, og grunnen til det er at jeg er glad i å sykle lange turer og når jeg har syklet lange turer med HT-en som jeg har nå så kjenner jeg det litt i kroppen. Jeg håper at en FS vil gjøre det litt mer komfortabelt. I tillegg har jeg oppdaget i ritt at jeg taper mest tid på de mest krevende partiene rent teknisk så jeg har også et lite håp at det skal bli litt lettere å sykle fort på terreng/sti. I utgangspunktet var det Cannondale, Trek og Spark jeg vurderte, men i og med at Trek og Cannondale kommer med en-delt krank neste år på de syklene jeg vurderte som mest aktuelle så er det Scott som ligger best an foreløbig. Hørt mye bra om Cube også men ingen lokale forhandlere så selger det dessverre så da blir nok det uaktuelt. Jeg fikk prisene på Cannondale sine 2015 modeller (både F-Si og Scalpel) og hvis jeg skal ha en sykkel med Shimano XT utstyr så var Cannondale 10-15k dyrere enn f.eks. Scott, i tillegg til det er forholdsvis lite å få i rabatt hos Cannondale, ihvertfall hos min forhandler. Jeg avventer nå tilbud på Scott Spark 910 før jeg tar en avgjørelse. Har lest bl.a. på dette forumet at det er mulig å få forholdsvis mye i rabatt på forhåndsbestilling av Scott-sykler så hvis det fortsatt er mulig så ender jeg nok opp med en Spark 910. Hadde det ikke vært for at Trek Superfly FS 9.8 SL kommer med en-delt krank neste år så hadde jeg kanskje endt opp med Trek. Men til å være to meter lang har jeg forholdsvis korte bein (på landevei har jeg en Cannondale i størrelse 60 og ikke 63 som også finnes)
|
|
|
[Re: Geir Magne]
05/08/2014 19:43
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Heisann.
Er i samme str som deg og jeg greier ikke og bestemme meg for sykkel. Har du handlet? Forandrer mening hver dag om det blir HT eller FS. Min ønskeliste er HT: Cannondale F-Si carbon 2, C F29 carbon 3 eller FS: Canyon Strie 2015 mod. Er det for mye dilldall på en FS slik at du bør være litt Redor Felgen? Jeg har selv (minst) 10 tommeltommer så hvis det er slik at FS krever Reodor Felgen kompetanse kommer jeg nok til å slite. Litt derfor de syklene jeg vurderer er å få kjøpt i nærheten slik at jeg har et sted å be om hjelp i ettertid. Akkurat nå er det FS som ligger best an, og grunnen til det er at jeg er glad i å sykle lange turer og når jeg har syklet lange turer med HT-en som jeg har nå så kjenner jeg det litt i kroppen. Jeg håper at en FS vil gjøre det litt mer komfortabelt. I tillegg har jeg oppdaget i ritt at jeg taper mest tid på de mest krevende partiene rent teknisk så jeg har også et lite håp at det skal bli litt lettere å sykle fort på terreng/sti. I utgangspunktet var det Cannondale, Trek og Spark jeg vurderte, men i og med at Trek og Cannondale kommer med en-delt krank neste år på de syklene jeg vurderte som mest aktuelle så er det Scott som ligger best an foreløbig. Hørt mye bra om Cube også men ingen lokale forhandlere så selger det dessverre så da blir nok det uaktuelt. Jeg fikk prisene på Cannondale sine 2015 modeller (både F-Si og Scalpel) og hvis jeg skal ha en sykkel med Shimano XT utstyr så var Cannondale 10-15k dyrere enn f.eks. Scott, i tillegg til det er forholdsvis lite å få i rabatt hos Cannondale, ihvertfall hos min forhandler. Jeg avventer nå tilbud på Scott Spark 910 før jeg tar en avgjørelse. Har lest bl.a. på dette forumet at det er mulig å få forholdsvis mye i rabatt på forhåndsbestilling av Scott-sykler så hvis det fortsatt er mulig så ender jeg nok opp med en Spark 910. Hadde det ikke vært for at Trek Superfly FS 9.8 SL kommer med en-delt krank neste år så hadde jeg kanskje endt opp med Trek. Men til å være to meter lang har jeg forholdsvis korte bein (på landevei har jeg en Cannondale i størrelse 60 og ikke 63 som også finnes) Gå for Scott :-) Du bør få 30% på forhåndsbestilling
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
[Re: olavjoergensen]
05/08/2014 19:50
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Gå for Scott :-) Du bør få 30% på forhåndsbestilling
Får jeg 30% prosent blir det nok en Spark ja - uten tvil!
|
|
|
|
|